بازدید 29141
مرور روزنامه‌های دوشنبه بیست‌و‌یکم بهمن ماه

پس از اعتماد ملی، خاتمی هم با روحانیون اصلاحات بازگشت

مجمع روحانیون مبارز که از سال ۸۸ به این سو به همراه برخی دیگر از تشکل‌های سیاسی اصلاح طلب، ترجیح داده بود، فعالیت‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآورد، به صحنه برگشته است. تصویب بودجه در مجلس و سرنوشت بهای مسکن در سال آینده دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز هستند.
کد خبر: ۳۷۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲ 10 February 2014
پس از اعتماد ملی، خاتمی هم با روحانیون اصلاحات بازگشت

مجمع روحانیون مبارز که از سال ۸۸ به این سو به همراه برخی دیگر از تشکل‌های سیاسی اصلاح طلب، ترجیح داده بود، فعالیت‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآورد، به صحنه برگشته است. تصویب بودجه در مجلس و سرنوشت بهای مسکن در سال آینده دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز هستند.

پس از اعتماد ملی، روحانیون اصلاحات هم بازگشتند

ابتکار ذیل خبر تجدید پیمان اعضای مجمع روحانیون مبارز با آرمان‌های امام راحل به بازگشت روحانیون اصلاحات پرداخته و نوشته است: مجمع روحانیون مبارز که در حوادث پس از انتخابات ۲۲خرداد۸۸ نیز به همراه برخی دیگر از تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب، ترجیح داده بود، فعالیت‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآورد، روز گذشته با حضور اعضای شاخص خود در یک مراسم رسمی حاضر شد تا پس از حزب اعتماد ملی، دومین تشکل این جناح باشد که خود را برای فعالیت بیشتر و تأثیرگذاری در عرصه سیاسی، در فضای کنونی پس از روی کارآمدن دولت تدبیر وامید آماده می‌کنند.

مجمع روحانیون، تشکل سیاسی مذهبی جناح اصلاح‌طلب است که در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب از دل همتای اصولگرای خود «جامعه روحانیت مبارز» منشعب شد و تا زمان آغاز دولت اصلاحات، مهم‌ترین تشکل سیاسی و مذهبی این جناح بود.

روز گذشته، اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز شنبه شب جهت ادای احترام و تجدید پیمان با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی و بزرگداشت دهه مبارک فجر و سی و ششمین بهار آزادی، در مرقد امام حضور یافته و با قرائت فاتحه و زیارت نامه به مقام شامخ ایشان ادای احترام کردند.

در مراسم ادای احترام اعضای مجمع روحانبون مبارز به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی که با دیدار اعضای مجمع با یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی نیز حضور داشت.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی رئیس شورای مرکزی مجمع، آیت‌الله سید محمد موسوی خوئینی‌ها دبیرکل و آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی ضمن تبریک ایام مبارک فجر انقلاب اسلامی به تشریح مبانی اندیشه سیاسی و مکتب فقهی امام و نقش بی‌بدیل ایشان در راهبری و پیروزی انقلاب و تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته و بر ضرورت باز‌شناسی ابعاد شخصیت جامع و نیز اهداف و آرمان‌های بلند آن پیشوای بزرگ تأکید کردند.

در این جلسه همچنین از نقش کم‌نظیر و تعیین‌کننده مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی در نهضت اسلامی تجلیل ‌و از بیت رفیع حضرت امام و مرحوم حاج احمد آقا و یادگاران آن عزیز سفر کرده سپاسگزاری شد.

همچنین در این مراسم از مقام برجسته علمی، سیاسی و اجتماعی شخصیت ممتاز و ستاره درخشان بیت امام، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی و تلاش‌های ارزشمند او در استمرار راه و منش امام تجلیل و تقدیر شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی نیز در سخنانی کوتاه با آرزوی موفقیت برای مجمع روحانیون مبارز، ابراز امیدواری کرد که آینده انقلاب اسلامی درخشان‌تر از گذشته باشد و همگان با گام نهادن در مسیر فقه امام خمینی بتوانند با دوری از تحجر و اباحه‌گری، این انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش حضرت بقیه الله الاعظم (عج) تحویل دهند.

در این دیدار و مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام تمامی اعضای شورای مرکزی مبارز از جمله حضرات آیات موسوی خوئینی‌ها و موسوی بجنوردی و حجج اسلام سید محمد خاتمی، سید مهدی امام جمارانی، مجید انصاری، سراج الدین موسوی، سید محمد هاشمی، سید عبدالواحد موسوی لاری، دکتر محمد مقدم، محمد علی خسروی، محمدعلی ابطحی، محمد رضوی یزدی، محمدعلی نظام‌زاده، فومنی، عیسی ولایی، علی اکبر آشتیانی، اسدالله کیان ارثی و... حضور داشتند.

محمدعلی ابطحی از اعضای این تشکل در یادداشتی برای اعتماد خبر داده ‌که مجمع روحانیون مبارز، فعالیتش را بیشتر می‌کند. وی در این باره نوشته است: حضور مجمع روحانیون مبارز در مرقد حضرت امام (ره) در دهه فجر، یک امر بسیار طبیعی است. این مجمع تنها تشکیلاتی است که با اشاره و تأیید رسمی حضرت امام شروع به کار کرد و تقریبا اکثر کارمندان بلندمرتبه دفتر حضرت امام نیز عضو آن شدند. یادگار امام هم در دیدار با اعضای مجمع اعلام کرد که یا به صورت جداگانه یا به صورت گروهی تقریبا هر هفته با اعضای مجمع روحانیون مبارز دیدار دارد. در نتیجه با توجه با همین ارتباط گسترده‌ای که وجود دارد تجدید بیعت اعضا با آرمان‌های حضرت امام زیاد عجیب نیست و به دلیل قرابت فکری و ارتباطی که با دفتر امام از گذشته وجود داشته است چنین کاری طبیعی هم هست.

اعضای مجمع روحانیون مبارز همواره بر لزوم ادامه راه حضرت امام (ره) تأکید داشته و معتقد بودند که مشکلات این روزهای کشور ناشی از دور شدن از خط امام است. البته با وجود قرابت فکری اعضا با حضرت امام در سال‌های اخیر و محدودیت فضا امکان حضور علنی اعضای مجمع وجود نداشت. از سوی دیگر علاقه‌ای هم به ایجاد بحران نداشتیم و حتی آقای خاتمی کمتر در مجامع حضور پیدا می‌کرد تا آرامش در کشور حاکم باشد و مخالفان ایجاد مشکل نکنند. تجدید بیعت امسال اعضای مجمع با آرمان‌های حضرت امام (ره) نیز بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای برگزار شد و فکر می‌کنم چنین تجدید بیعتی کاملانیاز بود. همه اعضای مجمع که از نزدیک‌ترین یاران امام و دوستان حاج احمد آقای خمینی بودند در این مراسم حضور داشتند. از سوی دیگر مجمع روحانیون مبارز نیز در این سال‌ها به صورت کم و بیش فعالیت داشته و حالاهم جلساتش برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد که برای آینده باید فعالیتش را بیشتر کرده و دایره کاری‌اش را وسیع‌تر کند تا بتواند به نیازهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه کمک بیشتری بکند.

تصویب بدون سر و صدای بودجه


لایحه بودجه۹۳ با یک درصد تغییر تصویب شد. وطن امروز این خبر را نشانه اعتماد مجلس به دولت در موضوع بودجه دانسته است. این روزنامه تصمیمات زیر را در مورد بودجه مهم دانسته است:

 ـ وزارت نیرو می‌تواند به منظور اجرای طرح‌های افزایش بازدهی نیروگاه‌ها با اولویت نصب بخش بخار در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و افزایش سهم صادرات برق تا سقف ۱۲۰هزار میلیارد ریال به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و عمومی با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل قرارداد ببندد.

 ـ دولت اجازه دارد در سال ۱۳۹۳ طرح نصب نیروگاه‌های کوچک و پیش‌گرم‌کن‌های خورشیدی بر فراز بام‌ها، بوستان‌ها و معابر کشور را اجرا کند. این طرح به صورت مشارکت ۵۰ درصد با متقاضیان و از محل منابع حاصل از بند (ز) تبصره (۹) این قانون اجرا می‌شود.

 ـ وزارت نفت می‌تواند در قراردادی ۵ میلیارد دلاری به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای، به تولید خودروهای کم‌مصرف و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کند.

 ـ بانک‌های عامل موظفند به ازای پرداخت تسهیلات به کشاورزان و روستائیان اسناد مربوط به اراضی کشاورزان و اسناد عادی اراضی محل اجرای طرح‌های کشاورزی و صنایع وابسته به آن و اسناد مناطق روستایی را به عنوان وثیقه وام‌های بخش کشاورزی و وام‌های پرداختی به روستائیان مورد پذیرش قرار دهند.

 ـ تمام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظفند در گشایش اعتبار اسنادی (LC) مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای واسطه‌ای فقط ۳۰ درصد به‌ صورت نقد و مابقی را پس از حمل کالا و تحویل اسناد دریافت کنند.

 ـ شورای برنامه‌ریزی استان‌ها حداقل ۸ درصد از اعتبارات عمرانی استان‌ها را در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و شهرستان قرار می‌دهد تا صرف اجرای طرح‌های عمران و بهسازی روستاهای استان‌ شود.

 ـ وزارت نفت باید به منظور تسریع در گازرسانی و اتصال واحدهای تولیدی اعم از کشاورزی، صنعتی، معدنی و تجاری به شبکه سراسری گاز طبیعی، سوخت مایع مورد نیاز این واحد‌ها را در قبال اخذ وجه به قیمت مصوب مربوط به بخش کشاورزی، صنعتی، معدنی و تجاری تامین و تحویل دهد.

 ـ فهرست ۵۱ مؤسسه حقوقی و غیردولتی که در قالب جدول شماره ۱۷ بودجه دریافت می‌کردند، حذف شد. موسساتی مانند دعبل خزایی، ‌ سازمان تسنیم نور، مؤسسه بصیرت، تبیان، ستاد احیاء امر به معروف، مؤسسه فرهنگی دارالحدیث، دانشگاه باقرالعلوم، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، ‌ مؤسسه اسراء، مؤسسه امام صادق، بنیاد ایراس، شهرک پژوهش‌ها، مؤسسه ترجمان وحی و مؤسسه پرتو ثقلین از این جمله بودند.

 ـ بازنشستگی پیش از موعد مشمولان قانون بازنشستگی با موافقت بالا‌ترین مقام اجرایی دستگاه و بدون سنوات ارفاقی مجاز شد. اجرای این حکم از محل اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها و فروش اموال دولتی یا صرفه‌جویی ناشی از کاهش نیرو‌ها که میزان آن به تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور می‌رسد، قابل تأمین و پرداخت است.

 ـ افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به ‌طور جداگانه توسط دولت به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع مواد (۷۱) و (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق‌ ثابت ‌بماند، انجام پذیرد.

 ـ درآمدهای حاصل از ارائه خدمات و اجازه استفاده از امکانات بازارچه‌های مشترک مرزی متناسب با وجوه حاصله توسط هر استان در اختیار استانداری مربوط قرار گیرد.

اعتماد نامه لاریجانی به روحانی درباره بودجه نویسی را مهم دانسته و نوشته است: رئیس مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری درباره ضرورت بازنگری در شیوه بودجه نویسی در کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد کردم که در کارگروهی با مجلس این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد. علی لاریجانی این مطلب را در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر مجلس و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مطرح کرد که نسبت به شیوه بررسی بودجه در مجلس انتقاد کرد.

لاریجانی گفت: در این نامه پیشنهاد شده است که در کارگروهی با مشارکت مجلس ظرف یک سال آینده، قوانین مادر موجود تغییر یابند تا سال آینده تنها یک ماده واحده بررسی شود و دیگر اینقدر تبصره و بند نداشته باشیم. وی تأکید کرد: معنی ندارد که قوانین اصلی را در قانون بودجه تغییر دهیم.

موضوع بودجه نهاد‌ها و مؤسسات خاص که در یکی از جداول بودجه توسط دولت پیشنهاد شده و نهایتا در مجلس نیز به تصویب رسید از جمله موضوعاتی است که بعضی روزنامه‌ها نگاهی انتقادآمیز به آن دارند. شهروند در مطلبی با عنوان «به نام ان جی او ‌ها، به کام مؤسسات خاص» در این باره نوشته: جدول پر سروصدای مربوط به اعتبارات تعلق گرفته به برخی نهادهای خاص که روز گذشته و در آخرین ساعات بررسی لایحه بودجه‌سال ۹۳ توسط کمیسیون تلفیق از لایجه حذف شده بود، با رأی اکثریت نمایندگان مجلس، در‌‌نهایت دوباره به لایحه اضافه شد. این بودجه در آخرین روزهای دولت اصلاحات به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی برای سازمان‌های مردم نهاد (NGO) تصویب شده بود. روز گذشته، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی از اعضای کمیسیون تلفیق، با اشاره به جلسه صبح دیروز این کمیسیون گفت: در این جلسه جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفت و در این جدول ۵۱ مؤسسه حقوقی غیردولتی که کمک دریافت می‌کردند حذف شدند.

وی افزود: «بر اساس جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه که درباره کمک مالی به مؤسسات فرهنگی بود حذف شد که از اعتبارات این جدول حدود ۱۱۹‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان مربوط به بخش هزینه‌ای و ۷۰‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون آن نیز مربوط به بخش تملک دارایی‌ها بود و مقرر شد این مؤسسات تحت نظر سازمان مربوطه قرار گیرند‌». این جدول در سال‌های گذشته با ارقامی چندین برابر رقم‌سال جاری به موسساتی همچون مؤسسه آیت‌الله مصباح یزدی و مؤسسه حمید مولانا و مؤسسات منتسب به برخی اعضای جبهه پایداری نظیر

آقا تهرانی و برخی مؤسسات منتسب به مشایی اختصاص یافته بود و غیرقابل نظارت بودن این ردیف‌های بودجه‌ای، صدای نمایندگانی همچون کوچک‌زاده را هم بلند کرده بود. درسال جاری هم کوچک‌زاده، در کنار نمایندگانی همچون بخشایش اردستانی، تابش و باقری بنابی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، از نحوه توزیع این بودجه‌ها که با وجود کاهش چشمگیر نسبت به سال‌های قبل همچنان به مؤسسات خاصی نظیر دانشگاه عدالت (متعلق به آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی)، دانشگاه مفید (متعلق به آیت‌الله موسوی اردبیلی) و البته سازمان تبلیغات اسلامی و شش زیر مجموعه آن تعلق گرفته بود، انتقاد کرده بودند.

پیش از این احمد بخشایش اردستانی، تعلق گرفتن این بودجه‌ها را نتیجه لابی‌های خاص برخی نهاد‌ها دانسته بود و با اشاره به این‌که «منکر فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی‌ این گونه مؤسسات نمی‌شوم» اضافه کرد: از این مساله رنج می‌بریم که‌ ورود، نظارت و پاسخگویی نهاد‌ها سخت و حساس است، امازمانی که ‌در‌ سال گذشته دریافت مبالغ اهدایی به نمایندگان شایع شد که مبالغ بسیار ناچیزی دریافت کرده‌اند، تبعات نامناسبی برای برخی نمایندگان در برداشت و سبب تسویه‌حساب شخصی یک جناح خاص با آن‌ها شد. حجت‌الاسلام باقری‌بنابی هم دراین‌باره گفته بود که برخی مؤسسات با استفاده از ردیف‌های این جدول، بودجه فرهنگی می‌گیرند و صرف فعالیت‌های سیاسی می‌کنند.

اما روزگذشته و پس از حذف این جدول از بودجه‌سال ۹۳، در کمیسیون تلفیق هنگام بررسی این مصوبه کمیسیون در صحن علنی نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد، پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت و ابقای جدول ۱۷ را مطرح کرد. علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در واکنش به این سخنان با ابراز ناخرسندی از حذف جدول بودجه نهادهای خاص گفت: «بنده واقعا تعجب می‌کنم خود دولت به فرهنگ کم توجه کرده است و حالا این مختصر کمکی که داده است ما بیاییم و آن را حذف کنیم؟ چطور کمیسیون تلفیق این کار را کرده است؟»

وی ادامه داد: «برای فرهنگ کشور کلا ۱۵۰ الی ۱۶۰‌میلیارد‌تومان بودجه در‌نظر گرفته‌اند که کمیسیون تلفیق آن را هم حذف کرده است‌».

پس از اظهارات لاریجانی، بازگشت به لایحه دولت و ابقای جدول ۱۷ به رأی نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با ۱۲۸ رأی موافق، ۴۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن، به بازگشت به لایحه دولت و ابقای جدول ۱۷ رأی مثبت دادند.


روایت‌های متناقض درباره قیمت ملک در سال ۹۳


ادعای کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن موضوعی است که امروز مورد بررسی روزنامه ابتکار قرار گرفته است. این روزنامه در این باره نوشته: مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته، گفت: ساخت مسکن مهر در استان تهران تا پایان سال ۹۳ به اتمام می‌رسد.

فریبرز واحدی در نشستی خبری گفت: تعهد اداره راه و شهرسازی استان تهران ساخت ۱۰۷ هزار واحد مسکونی در استان تهران است، ضمن آنکه بنیاد مسکن انقلاب در منطقه صفادشت شهریار، مهرآباد دماوند و دشت ناصر فیروزکوه ساخت ۳۸ هزار و ۲۲۲ واحد را برعهده دارد. وی با اشاره به تهیه جامع طرح مسکن تا پایان فصل بهار، گفت: در این طرح مسکن آزاد، مسکن اجتماعی، صندوق‌های سرمایه گذاری و دیگر روش‌ها مطرح شده است تا همه اقشار جامعه بتوانند مسکن مناسب را تهیه کنند. واحدی با اشاره به نقش ۳۵ تا ۴۰ درصدی مسکن در اقتصاد کشور، اظهار داشت: یک سوم جمعیت کشور اجاره‌نشین هستند که این رقم در تهران بسیار بالا‌تر است، ضمن آنکه بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد بخش درآمد خانوار در کشور به بخش مسکن اختصاص دارد که این رقم در شهر تهران بالای ۵۰ درصد است. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه در تهران قیمت کاذب زمین را داریم، گفت: قیمت زمین در تهران بیش از نصف واقعی است و در طول سال‌های گذشته بیش از ۵۰ تا ۶۰ برابر اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط قیمت زمین در اروپا بیش از ۴۰۰ یورو نیست، گفت: اما در تهران در مناطق متوسط روبه پایین قیمت زمین هر متر مربع ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو است، ضمن آنکه قیمتی که سازندگان برای ساخت مطرح می‌کنند، بسیار نامتعارف است.

واحدی با بیان اینکه با توجه به تحریم‌ها رشد منفی تولید ناخالص ملی را در کشور داریم که در بخش مسکن تاثیرگذار است، بیان کرد: برای کاهش تورم باید بخش مسکن از حالت رکود خارج شود، اما دیگر جهش قیمتی سال ۸۶ را نداریم؛ زیرا وضعیت کشور از نظر سیاسی و اقتصادی تغییر کرده است؛ بنابراین پیش بینی می‌کنیم که در سال آینده هم فرایند ثبات و کاهش قیمت را پیش‌رو داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تأکید بر اینکه قیمت مسکن نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است، افزود: با ادامه روند تثبیت قیمت‌ها سرمایه گذاری‌ها در دیگر بازارهای سرمایه‌ای به سمت مسکن می‌آید که منجر به کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خالی در کشور داریم که بیش از ۲۰۰ هزار واحد آن در تهران است و با روش‌هایی مانند مالیات در خانه‌های خالی، مالیات بر زمین‌های بایر و معاملات مکرر مسکن باید از این روش جلوگیری کرد. واحدی با پیش بینی اینکه بازار مسکن در شب عید بسیار متعادل خواهد بود، گفت: متأسفانه برخی از واسطه‌گر‌ها با اعلام اینکه بازار به کف قیمت رسیده است، سعی دارند تا این بخش را دچار التهاب کنند، اما با توجه به شرایط عرضه اعلام می‌کنم که سال آینده تثبیت و کاهش قیمت‌ها را در پیش داریم.

واحد‌ها ادامه داد: تسریع در روند ساخت و ساز به دلیل شرایط آب و هوا فعلا می‌سر نیست، ضمن آنکه کمتر یا بیشتر از ۱۸ میلیون تومان احتمال تغییر قیمتی در واحد‌ها وجود دارد.

این در حالی است که یک کار‌شناس بازار مسکن می‌گوید: «در سال آینده و به خصوص بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد؛ اما تأکید می‌کنم که این افزایش قیمت حالت شوک نخواهد داشت و به دلیل حجم بسیار مناسب عرضه مسکن در سال‌های اخیر طرح مباحثی مبنی بر شوک قیمت یا سونامی افزایش قیمت در بخش مسکن اساسا فاقد منطق اقتصادی است‌».

معاون وزیر مسکن و شهرسازی دولت یازدهم گفته است: «قیمت مسکن به کف بازار رسیده و متقاضیان خرید برای مصرف (نه سرمایه‌گذاری) در بهترین موقعیت خرید قرار دارند‌». ابوالفضل صومعلو، همچنین گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر عرضه مسکن بیش از تقاضاست، تا پایان سال بازار مسکن کاملا در ثبات به سر خواهد برد و روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، به‌طوری ‌که در مجموع تا پایان سال ۱۰ درصد دیگر از قیمت مسکن کاسته خواهد شد.

دکتر بهروز ملکی استاد دانشگاه و کار‌شناس مسائل اقتصادی نیز گفت: «بنده نیز معتقدم اکنون قیمت مسکن به کف قیمت خود رسیده و بهترین زمان برای خرید مسکن است‌». وی ادامه داد: «روند افزایشی قیمت مسکن از سال ۸۹ آغاز شد که در سال ۹۱ با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد. تا اینکه این روند بعد از انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد و حتی قیمت‌ها از تیرماه تا مهرماه روند کاهشی به خود گرفت‌». وی افزود: «از آبان به بعد ما شاهد نوعی ثبات در بازار مسکن هستیم و لذا بنده معتقدم قیمت‌ها اکنون به کف خود رسیده‌اند‌».

این استاد دانشگاه درباره قیمت مسکن در سال آینده گفت: «پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده با توجه به اینکه وضعیت متغیرهای موثر بر بازار مسکن نامشخص است، می‌تواند با ضریب خطای بالایی همراه باشد‌». وی افزود: «به احتمال زیاد رشد افزایش قیمت مسکن در سال آینده کمتر از نرخ تورم خواهد بود‌». وی ادامه داد: «لذا وقتی برای سال آینده حداقل ۲۵ درصد تورم داریم به این معناست که ارزش ۱۲۵ میلیون تومان در سال آینده برابر با ارزش ۱۰۰ میلیون تومان در سال جاری است. بنابراین وقتی قدرت خرید ریال به صورت پیوسته در حال کاهش است و طبیعتا قیمت همه کالا‌ها و خدمات در حال افزایش است، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن ثابت بماند.»



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار