بازدید 37039
باز هم حفظ امنیت در وب‌گردی:

چگونه مانع از رصد شدن وب‌گردی خود در اینترنت شویم؟

این روز‌ها حفظ امنیت در فضای سایبری به یکی از مهم‌ترین دغدغه و معضل کاربران اینترنت تبدیل شده ‌که دلیل اصلی آن را باید در حجم انبوه جاسوسی‌ها و هک‌های صورت گرفته در سال‌ها‌ و به ویژه ماه‌های اخیر برای سرقت اطلاعات کاربران دانست. در این میان باید گفت که استفاده از هرگونه ابزار و امکانی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و رصد ‌فعالیت‌ها باید یکی از مشغولیت‌های فکری وب‌گردان امروزی باشد.
کد خبر: ۳۷۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 27 January 2014

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟این روز‌ها حفظ امنیت در فضای سایبری به یکی از مهم‌ترین دغدغه و معضل کاربران اینترنت تبدیل شده ‌که دلیل اصلی آن را باید در حجم انبوه جاسوسی‌ها و هک‌های صورت گرفته در سال‌ها‌ و به ویژه ماه‌های اخیر برای سرقت اطلاعات کاربران دانست. در این میان باید گفت که استفاده از هرگونه ابزار و امکانی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و رصد ‌فعالیت‌ها باید یکی از مشغولیت‌های فکری وب‌گردان امروزی باشد.

به گزارش «تابناک» ابزارهای بسیاری برای حفظ امنیت در فضای سایبری وجود دارد که تا کنون بخشی از آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم. این ابزار‌ها از نرم‌افزارهای ضد بد‌افزار گرفته تا افزونه‌های مرورگر‌ها، هر یک نقش خود را در نگهداری از امنیت و اطلاعات کاربران دارند، ولی ‌واقعیت این است که پیچیدگی حملات سایبری در دنیای امروز، این نکته را در ذهن هر کاربری حک می‌کند: هیچ‌گاه از تأمین امنیت خود مطمئن نباشید و همواره برای بهبود امنیت تلاش کنید.

از همین روی در اینجا قصد آن را داریم که بار دیگر مبحث امنیت در وب‌گردی را باز کنیم و این بار از یک ابزار داخلی در مرورگرهای استاندارد، برای حفظ امنیت کاربران از طریق جلوگیری از رصد ‌آن‌ها توسط وب‌سایت‌ها، برای هدف تأمین امنیت بیشتر استفاده کنیم:

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

اگر یک وب‌گرد حرفه‌ای هستید، حتما به خوبی می‌دانید که وب‌سایت‌ها ضمن وب‌گردی شما، فعالیت‌هایتان را رصد یا به اصطلاح Track می‌کنند. این امر هرچند به خودی خود برای تأمین یکسری از اطلاعات برای بهبود خدمات رسانی اینترنتی طراحی شده، ‌حفره بزرگی برای جاسوسی و دزدیدن اطلاعات را نیز درست کرده است.

از همین روی است که مرورگرهای بزرگی همچون فایرفاکس و کروم، از ابزاری درونی برای جلوگیری از رصد شدن شما و فعالیت‌هایتان در اینترنت استفاده می‌کنند. نام کلی این ابزار Do Not Track Me است؛ اما چگونه باید این ابزار را در مرورگرهای گوناگون فعال کرد؟

جلوگیری از رصد فعالیت‌ها در مرورگر فایرفاکس

برای فعال کردن Do Not Track Me در فایرفاکس، از منوی اصلی مرورگر گزینه Options را انتخاب کنید تا وارد صفحه تنظیمات شوید؛ این گزینه در نسخه ۱۶ به قبل زیر‌مجموع منوی Tools قرار دارد‌.

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

در صفحه تنظیمات وارد تب Privacy شده و در ذیل بخش Tracking با سه گزینه روبه‌رو می‌شوید. برای جلوگیری از رصد ‌فعالیت‌هایتان گزینه Tell sites I do not want to be tracked را ‌برگزینید:

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

پس از اعمال تغییرات در صفحه تنظیمات، دوباره فایرفاکس را ‌راه‌اندازی کنید. اکنون مرورگر اجازه رصد ‌شما و فعالیت‌هایتان را به وب‌سایت‌هایی که به آنها مراجعه می‌کنید، ‌نخواهد داد.

جلوگیری از رصد فعالیت‌ها در مرورگر گوگل کروم

برای فعال کردن ابزار جلوگیری از رصد شدن در مرورگر کروم، از منوی اصلی مرورگر گزینه Settings را انتخاب کنید و وارد صفحه تنظیمات شوید:

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

در صفحه تنظیمات ‌روی گزینه Show advanced settings… کلیک کنید:

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

در این قسمت در پایین بخش Privacy تیک گزینه Send a ‘Do Not Track’ request with your browsing traffic را بزنید تا به مرورگر بگویید که مجوز رصد شدن را برای وب‌‌سایت‌ها صادر نکند:

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

با انتخاب این گزینه، پیامی نمایش داده می‌شود که ضمن آگاهی شما از فعال شدن این ابزار، اعلام می‌کند که نحوه برخورد وب‌سایت‌ها با درخواست عدم رصد، بستگی به موقعیت دارد. بر ‌دکمه OK کلیک کنید:

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

برای اعمال تغییرات، گوگل کروم را دوباره راه‌اندازی کنید.

جلوگیری از رصد فعالیت‌ها در مرورگر Internet Explorer

برای فعال کردن ابزار جلوگیری از رصد فعالیت‌ها در مرورگر اصلی مایکروسافت، پس از اجرای مرورگر با کلیک ‌روی دکمه تنظیمات (گوشه بالا و سمت راست نوار آدرس) گزینه Safety و سپس گزینه Tracking protections را برگزینید:

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

در پنجره ای که باز میشود، گزینه Your personalized list را انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Enable کلیک کنید:

چگونه مانع از رصد شدن وب گردی خود در اینترنت شویم؟

دوباره مرورگر را‌ راه‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شود.

همان گونه که در آغاز گفته شد، ممنوع کردن رصد فعالیت‌های وب‌گردی از سوی وب‌سایت‌ها، یکی از راه‌های حفظ امنیت در اینترنت است. اما این امر به تنهایی کافی نیست. درک اینکه چه وب‌سایت‌هایی شما را رصد می‌کنند، چگونه این‌ کار را می‌کنند و چرا این کار را می‌کنند به شما کمک بیشتری می‌کند تا در نگهداری از اطلاعات شخصی خود موفق‌تر باشید.

در پایان استفاده از سایر ابزارهای جانبی همچون افزونه‌های امنیتی و مهمتر از همه هشیاری خود شما درباره اینکه به چه وب‌سایت‌هایی سر می‌زنید، در کنار سایر امکانات و ابزار اصلی‌ترین مسیر در حفظ امنیت وب‌گردی شماست.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۸
ممنون.
لطفا در کنار این کارتان سایتهای معتبر و مفید و کاربردی قابل دسترس ایرانیان را هم معرفی کنید.البته بشرط اینکه تبلیغی برای آنها نباشد.
ساده و عالی بود متشکر
یه سوال اگه باپروکسی هم بریم وب گردی بازم امکان رسد شدن هست؟
پاسخ ها
سعیدمحمدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
شما با اجازه isp که ازش اینترنت گرفتید می تونید وصل بشید به پروکسی!!!
پس هم ip شما ثبت میشه و هم فعالیتهای شما قابل رصد هست
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
با پروکسی بهتر و بیشتر رصد میشین
با تشكر
موفق باشی تابناک جان
سلام، دست شما درد نکنه زحمت کشیدید.
با تشكر
عالی
ایگاش امکان ارسال این موضوعات به همه امیلها فراهم می شد
ممنــــــــــــــــــــــــــــــــــون
مرسی
تابناک شیر مادر حلالت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
تابناک که آدم نیست عمووووو
واقعا ممنون.
آفرین تابی
آخه احمق جون خود فایر فاکس بزرگترین جاسوسه یعنی اینو نمی دونی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
نمیدانم ضرب المثلها چقدر دقیق ساخته شدند "کافر همه را به کیش خود پندارد" چرا فکر میکنیم ما خیلی میدانیم و به این دلیل دیگران را نفهم و احمق و ... تصور میکنیم در صورتی که نابغه ایرانی بوعلی گفت تا بدانجا رسید دانش من فقط دانستم نادانم ولی ما چرا؟؟؟؟؟ فکر نابغه ایم با نهایت تاسف به امید روزی که به جایی برسیم بدانیم که هرکسی یک مطلبی میداند که جزو اگاهی من نیست
پس برای مرورگر اکس پلورر ویندوز چکار کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
مگه متن رو کامل نخوندی برادر؟ تهش در مورد IE توضیح داده دیگه
نجاتی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ممنون از اینکه اضافه کردید. صبح که نگاه کردم این قسمت آخری همراش نبود
تابناک جان با درود ،در کروم و اکسپلورر من این آیتم ها نبود
باید مرور گری ایرانی ساخت
لطفا سوالها رو جواب بدین وگرنه بیخود میذارین تو نظرات که چی؟
مطالبی که دراین مورد می نویسید بسیار عالی است. مثل همیشه دستتان درد نکند و موفق باشید.
با این کار فقط یک درخواست به سایت مقصد ارسال میکینم و اگر سایت مقصد دوست داشت پاسخ میدهد. میتوانید صحت این موضوع را در همین خبر در پنجره do not track مرورگر گوگل کروم مشاهده کنید.پس عملا از جاسوسی جلوگیری نمیشود.
ممنون اما تو IE مستقیم چیزی که گفتید نیود و Manage ADD-One زیر مجموعه Tools بود که غیر فعال است اگه راهنمایی دارید لطفا بفرمایید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی