بازدید 29492

فیلم: سایه مرگ سینمای ایران بر فراز میدان ولی عصر

مدیر سینما قدس به اکران فیلم قرمز اشاره داشت که ‌چنان استقبالی از آن شده بود که برای نظم دادن به پیرامون سینما، از نیروی انتظامی کمک گرفته بودند؛ اما اکنون دیگر خبری از آن روز‌ها نیست و نتایج سیاست‌های خطایی که در عدم حمایت از سالن‌داران به عنوان پایه سینما به کار گرفته شده بود، ‌عینیت می‌یابد.
کد خبر: ۳۷۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲ 26 January 2014
از هجدهم دی ماه که درهای سینما «قدس» پایتخت بسته شد، هجده روز می‌گذرد و همچنان درهای یکی از بهترین سینماهای پایتخت ‌روی تماشاگران بسته است تا نگرانی‌ها درباره فرجام سینمای ایران افزایش یابد، چرا که با بسته شدن این سینما، موج تعطیلی سینماهای مستقل که از لاله‌زار آغاز شد و به جمهوری و انقلاب رسید، خیز بلندتری برداشته و چه بسا در آینده نزدیک، دامان سینماهای شبه‌دولتی را نیز بگیرد.

به گزارش «تابناک»، «آهنگ»، «پولیدور»، «پولیساریو» و «قدس»؛ هر دوره‌ای نامی به خود گرفت و سرپا ماند، ولی نه زمانی که هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای ناقص اعمال شد و سر فرهنگی‌ها از جمله سینمادار‌ها بی‌کلاه ماند. اینجا جنوب غربی میدان ولی عصر، پایتخت ایران و محل سینمایی است که پس از ۴۶ سال کرکره‌اش همچون پارچه سفیدی کشیده شده و شبیه جسد نیمه جان سینمای ایران است که دیگر نه در تولید و نه در اکران، توجیه اقتصادی ندارد و درآمد‌هایش پاسخگوی هزینه‌هایش نیست.

فیلم: سایه مرگ سینمای ایران بر فراز میدان ولی عصر

آپارات سینما «قدس» چهل و شش سال پیش با فیلم «دام» گرم شد و هجدهم دی ماه با پشت سر گذاشتن آخرین روز اکران فیلم «جیب‌بر خیابان جنوبی»، چراغ‌های سالن سینما خاموش شد و به همین سادگی، هفتصد صندلی از ظرفیت محدود صندلی‌های سینمای ایران کاسته شد؛ اتفاقی که تلخی‌اش به‌‌ همان اندازه که کام محمدرضا نصیری‌نژاد مالک سینما را تلخ می‌کند، تپش قلب فیلم سازان را نیز بالا می‌برد. آیا روزی فرا خواهد رسید که تعداد سالن‌های سینما، کشش نمایش چهار فیلم همزمان را نیز نداشته باشند‌؟

نصیری‌نژاد که پدرش پیش از انقلاب این سالن را خریداری کرده، به شدت از وضعیت پیش آمده آشفته و ناراحت است، ولی چاره‌ای ندارد، چون در کشورمان سرمایه‌گذاری ‌روی سالن‌های سینما به منزله نابودی سرمایه تلقی می‌شود و سینماسازی به منزله سرمایه سوزی است. علت مشخص این سرمایه سوزی هم مشخصاً عدم امکان تغییر وضعیت سینما و تخریب به قصد ساخت بنای تجاری یا و بهره‌برداری دوچندان است و همین امر بخش خصوصی را مجاب کرده تا به هیچ عنوان سراغ ساخت سینما نرود و سینماداری در کشور کاملاً دولتی شده است.

فیلم: سایه مرگ سینمای ایران بر فراز میدان ولی عصر

سینماهای خصوصی همچون «صحرا» و حال «قدس» که جزو سینماهای خصوصی دوران پیشین هستند ‌به واسطه آنکه مجموعه سینمایی نیستند، پخش کنندگان ترجیح می‌دهند آثارشان را به آن‌ها ندهند و عملاً اکران فیلم‌ها در این سینماهای دارای موقعیت مناسب با تاخیر نسبت به دیگر سینما رخ می‌دهد و فیلم‌هایی که فروششان را داشته‌اند و در برخی سینما‌ها از پرده پایین آمده‌اند، سهم این سینما‌ها می‌شوند که با این اوصاف مشخص است، نباید انتظار داشت این سینما‌ها توان تأمین هزینه‌های کمرشکن مدیریتشان را هم داشته باشد.

نصیری‌نژاد پیشتر با بیان اینکه سینما قدس از راه‌هایی چون دریافت مبلغ برای استفاده از سرویس بهداشتی هم تأمین بودجه می‌کرده، گفته بود: «ما از هر کس که می‌خواست از سرویس بهداشتی استفاده کند، ۲۰۰ تومان دریافت می‌کردیم تا شاید یک کسی اعتراض کند که چرا سینما از رهگذران برای استفاده از امکانات هزینه دریافت می‌کرده است اما باز هم هیچ کس توجهی نداشت. کدام سینما چنین کاری انجام می‌دهد».

فیلم: سایه مرگ سینمای ایران بر فراز میدان ولی عصر

حال اما ظاهراً این درآمدزایی حاشیه‌ای نتوانسته سینما را سر پا نگه دارد و این سینما بدون یارانه‌ای که باید همزمان با هدفمندی به سینماداران تعلق می‌گرفت و نگرفت، به سرنوشت برخی دیگر‌ از سینماهای خصوصی مبدل شده که احتمال دارد دامنه تعطیلیشان تا مناطق بالا‌تر نیز برسد و تعداد سینماهای فعال پایتخت که مردمش بیشتر از دیگر نقاط کشور برای چنین امری هزینه می‌کنند، از این هم کمتر شود.

مدیر سینما قدس ضمن اشاره به اینکه دیجیتالی کردن سالن‌های سینما کمک ویژه‌ای به کاهش هزینه‌های پخش فیلم‌ها کرده و به پخش و سالن‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند، اینکه ۵ درصد فروش فیلم‌ها به شهرداری می‌رسد و ۶ درصدش به عنوان مالیات اخذ می‌شود، گلایه کرد و تأکید داشت این عدد ۱۱ درصد کمک شایانی به سینماداران می‌کند؛ اما اگر این مشکل نیز برطرف شود، هزینه‌های کنونی سینما با این کیفیت فیلم‌ها و مخاطب اندک تأمین نمی‌شود.

فیلم: سایه مرگ سینمای ایران بر فراز میدان ولی عصر

نصیری‌نژاد روی بام سینما قدس می‌گفت: اگر فیلمی بیست روز در بیست سینمای ‌‌پایتخت ‌همزمان اکران شود (هر روز دست‌کم پنج اکران ضرب در ۴۰۰ روز ـ سالن برابر با ۲۰۰۰ اکران) نیمی از هزینه تولیدش را باز‌می‌گرداند و جزو فیلم‌های پرفروش در حال اکران به شمار می‌رود.
متأسفانه تعداد مخاطب هر سانس به واسطه کیفیت پایین فیلم‌هایی که روی پرده می‌روند، پایین است و سود‌ آن برای سینمادار پاسخگوی پرداخت هزینه‌های جاری سینما هم نیست و البته مطمئن باشید این سرنوشت با این وضعیت در انتظار سینماهای دیگری نیز هست.

او بر این باور است به‌‌ همان اندازه که سالن‌های نو و مدرن به آمدن مخاطب کمک می‌کند، کیفیت آثار اهمیت ویژه‌ای دارد و اعتقاد داشت اگر حتی فیلم همچون قیصر نیز در این سینما اکران شود، جا برای سوزن انداختن نخواهد بود. مدیر سینما قدس به اکران فیلم قرمز اشاره داشت که ‌چنان استقبالی از آن شده بود که برای نظم دادن به پیرامون سینما، از نیروی انتظامی کمک گرفته بودند؛ اما اکنون دیگر خبری از آن روز‌ها نیست و نتایج سیاست‌های خطایی که در عدم حمایت از سالن‌داران به عنوان پایه سینما به کار گرفته شده بود، ‌عینیت می‌یابد.

او همچون دیگر سینماداران خواستار اکران فیلم‌های خارجی همزمان با اکران جهانی اما نه با عوارض چهار برابر و فراهم سازی شرایط اقتصادی منصفانه برای این حوزه شد؛ اما آیا این درخواست‌ها‌ با پاسخ منطقی همراه خواهد شد؟ فعلاً که حتی به سینما قدس اجازه داده نشده حتی به عنوان سالن تئا‌تر در یک سانس از هر روز مورد استفاده قرار گیرد و انعطافی در کار نبوده، تا بعد چه شود.

هم‌اکنون به دیدن ‌مستند «تابناک» درباره تعطیلی این سینما بنشینید؛ مستندی که دومین مستند «تابناک» در این زمینه، پس از تولید مستندی درباره سینما صحراست و امیدواریم آخرین مستند از این دست باشد.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۲
واقعاً میدان ولی‌ عصر چه قدر زیبا بود!!!
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
آره واقعا. امیدوارم پس از پایان عملیات احداث مترو، باز هم شاهد حوض آب با طرح زیبا باشیم.
طناز ایلامی
| Germany |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
امیدوارم مث میدون انقلاب، زشت و بی مصرفش نکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
متاسفانه از زيبايي هاي تهران بدون اغراق هيچي نمونده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
چه آسمون آبی ای داشته تهران
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
چه درختای سبزی داشته
با این فیلمهای آبدوغ خیاری که تو ایران ساخته میشه و هر روز یک نابازیگر چشم آبی پا به پرده سینماها می گذارند و همچنین عدم اکران فیلمهای مطرح جهانی، همون بهتر که در سینماها تخته بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
حسود چشم سیاه :-)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
حیف آبدوغ خیار،غذا به این سالمی!
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
:)
چشمام سیاه هست. ولی حسود نیستم!
هشت سال به پیکره این سینما سم تزریق کردند. انتظاری جز این نبود
وقتي صحبت از صنعت سينما است ، ديگر عناصر ذيمدخل و تاثيرگذار فقط هنرپيشگان و كارگردانان نيستند . سينمادار يكي از اركان اصلي صنعت سينما است . عدم اكران فيلم هاي خارجي را ديگر نمي توان با يك ژست روشنفكرانه " حمايت از توليدات داخلي " ناميد ! اين يك " لجبازي فرهنگي " است . سينماي ايران از قافله سينماي جهان جا ماند . دلخوشي سينماي ما يك عمر است كه به تحسين غرب از تك محصولات ما ختم مي شود كه با احتساب يكي دو فيلم كيارستمي و اصغر فرهادي تعدادشان به انگشتان يك دست هم نمي رسد ! تا حالا از خودتان سئوال كرديد كه اگر به عنوان مثال فيلم The Lone Ranger را همزمان با اكران جهاني و با تبليغ مناسب اكران كنيد ، ده ها سينمادار را نجات مي دهيد ؟ در كنار استقبال گسترده مردم از سينما و لذت آنها در كنار خانواده هايشان ، سينماداران و ده ها شغل جانبي ديگر هم به نوائي مي رسند . در كشور ما حتي كارتون بر پرده سينما پخش نمي شود و چشم دوخته ايم ببينيم كه برومند از جعبه شهر موشها ، خرگوش در بياورد ! حال آنكه كودكان ديجيتالي امروز به زحمت با اين آثار ارتباط برقرار مي كنند ! مشكل متوليان سينما اين است كه مي خواهند همه مثل ايشان فكر كنند ! نتيجه اش مي شود تعطيلي سينماها ! ضمن اينكه هيچ كمكي هم به بهبود كيفي فيلم هاي ايراني نشده و نخواهد شد ! هر قدر ... از انحصار بهبود كيفي پيدا كرد ، فيلم هاي ايراني هم از انحصار منفعت خواهند برد ! به زودي شاهد بسته شدن بقيه سينماها هم خواهيم بود !
مستند خوب و البته دردآوری بود. من قرمز رو خودم توی همین سینما دیدم. اون تیکه از فیلم قرمز که گذاشتید خاطره هام رو زنده کرد. یادش بخیر
چه هوای تمیزی داشتیم.
هنوز راه زیادی مانده!!!!
موقعی که باید زنگ ها را به صدا در آوریم هر چه گفتیم همه کر و لال شدند و حالا این هنوز اول راه است مدتی دیگر باید با کشاورزی، با دامداری هم خداحافظی کرد همانطور که صنعت نفس های آخرش را می کشد اما می دانید چرا؟؟
فقط و فقط و فقط به خاطر سوء مدیریت ها
همان مدیران... که برایشان تخصص هم خیلی مهم نبود!!

کافیست همین الان شروع کنید و مدیران نامرتبط به مسئولیت های کشور را بشمارید مطمئن باشید نرخ آن بیش از ...% خواهد بود و آنوقت خود خواهید فهمید...
اینچنین است که حتی جوانان امروزی هم انگیزه ای برای کسب علم و تخصص واقعی ندارند و فقط بدنبال همان یک تیکه کاغذ پاره هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ممنون از درج نظرم، از اینکه اندکی پیرایش شده اصلا ناراحت نیستم چون هدف جمله من را می رساند و شما بدرستی بخش های تند را ... کردید
:D
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
الآن خیلی خوشحالی؟!
الان توي اكثر كشور ها سينما ها دارن سه بعدي ميشن بعد توي ايران با همون سالنهاي قديمي و با يك ويدئو پروژكتور مي خوان مردم رو با اين فيلمهاي داغون جذب كنن
خوب چه كاريه اگر فيلمي هم خوب بوده باشه صبر مي كنيم تا وارد بقالي ها بشه سي دي شو مي خريم بعد با سينماي خانواده همگي تماشا مي كنيم
چند وقت دیگه میکوبنش جاش یک مرکز خرید میسازن.افسوس
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
بهتر. یک خیری به ملت میرسه.
بکوبش بره. سینما کیلویی چند؟
فرهنگ منی چند؟
اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی سیخی چند؟
بکوب بره جاش یه هایپراستاری چیزی میزنی بار خودت و هفت نسل بعد خودتو می بندی.
چه با صفا بوده اون وقتا میدون ولیعصر واقا حس زیبائی میداد که باعث سینما رفتن میشد .
پس چرا برای یه صحنه 9 دقیقه ای یا کمتر چند ده میلیون فقط به یه بازیگر میدن؟
حرف و عمل نمی خونه اصلا"
به نظرم روش مشاهده فیلم عوض شده سال 46 همه مردم حتی تلویزیون نداشتن اون موقه سینما کار تلویزیون کامپیوتر... انجام می داد. الان باید کیفیت فیلم های ایرانی باید اونقدر بالا بره که مردما جذب کنه.
اصلا سینما می خواهیم چکار شبکه خانگی فیلم ریشه سینما را از بیخ بن کند
در ناامیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است....
به نظر من هنوز هم می توان سینما را نجات داد. چراکه در کشورهای پیشرفته که تکنولوژی در حد لالیگاست باز هم سینما یه صنعت مهم است.
...
سینماها هم دیگه نباید مثل 50 سال پیش فقط فیلم نشون بدن...باید مرکز هنری باشن....باید مردم . مخصوصا جوان ها رو جذب کرد ...حالا به هر طریقی ...
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
به هر طریقی؟!! ای شیطون!
واقعا جای تاسف داره.من برای دیدن چندتا فیلم به این سینما رفته بودم.حالاازشنیدن این خبرخیلی ناراحت شدم.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
غصه نخور. پسته بخور!

نمی دونستیم شما چندتا فیلم تو این سینما دیدی، وگرنه حتما جلوی بسته شدنش را می گرفتیم. شرمنده. دیر متوجه شدیم.
واقعاً چه سينمايي بود. هميشه فيلمهاي خوب فارسي داشت. بايد دولت حمايت كنه تا سينما داري بصرفه. ميدان وليعصر با بستن سينما قدس از بين رفت چه ابهتي داشت. كلي خاطره ها مرد
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
اتفاقا اکثر فیلمهایش سطح پایین بودند.
سینما جایی که تو این فیلم های روز دنیا والبته فیلمهای حرفه ای داخل رو درش به نمایش میزارن!!! خوب وقتی ما فیلمهای روز دنیا رو نمیخریم تا سینماهامون نشون بدیم وفیلمهای داخلی هم جذابیت 35-40 سال پیش رو ندارن چه جوری میخوایم مردم بلیط بخرن وصنعت فیلم وسینمامون رونق بگیره؟!!!! سانسور نکنیا تابناک
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل