بازدید 4417
یک نماینده مجلس:

آیندگان تاوان انتقال پایتخت را می پردازند

کد خبر: ۳۶۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹ 08 January 2014
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح انتقال پایتخت را احساسی دانست و گفت: اینکه در مجلس بنشینیم و بدون درنظر گرفتن عواقب یک طرح، تصمیمی بگیریم، کار درستی نیست زیرا تاوان این تصمیم احساسی را آیندگان با هزینه بسیار بالاتری خواهند پرداخت.

ایرج ندیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: البته قبول داریم تهران با مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، جمعیت بالا و ترافیک سنگین مواجه است اما هزینه انتقال پایتخت بسیار بالاست و اگر قرار به این انتقال باشد، بهتر است این اعتبار را برای رفع مشکلات این کلانشهر هزینه کنیم تا زودتر نتیجه بگیریم.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس یادآور شد: انتقال پایتخت از چند زاویه مشکل ساز است؛ اول اینکه انتقال پایتخت اثرات روانی دارد؛ به این معنا که هرگاه صحبت از انتقال پایتخت می شود، عده ای گمان می کنند که سرمایه های زندگی شان مانند خانه و مغازه بی ارزش می شود و همین امر تاثیر روانی بزرگی بر جامعه تحمیل می کند.

وی افزود: مردم با این تفکر، در اولین فرصت سعی می کنند خانه های خود را فروخته و در پایتخت جدید خانه یا مغازه خریداری کنند و این کار سبب رشد حاشیه نشینی در اطراف شهر مورد نظر یا پایتخت جدید می شود، ضمن آنکه شمار خانه ها و مغازه های خالی در تهران افزایش یافته و به نوعی سرمایه های راکد را به وجود خواهد آورد.

این نماینده مجلس، معضل بعدی را انباشت سرمایه دانست و گفت: وقتی قرار باشد پایتخت منتقل شود، پولدارها سعی می کنند، مناطق لوکس پایتخت جدید نظیر تجریش و نیاوران را خریداری کنند و در اصل شمال شهرنشین پایتخت جدید باشند و عده ای دیگر نیز سرمایه های خود را به حاشیه شهرها منتقل و اقدام به خرید زمین های اطراف پایتخت جدید می کنند که این امر نیز معضلات جدیدی را پدید خواهد آورد.

وی با بیان آنکه نکته بعدی که باید در انتقال پایتخت مدنظر قرار گیرد، جابه جایی واحدهای صنعتی و انتقال صنایع است، گفت: بسیاری از مردم که کارخانه های بزرگ و کوچک دارند، سعی می کنند به شهرک های صنعتی آن منطقه روی آورند در نتیجه شهرک های صنعتی تهران بی ارزش و شهرک های صنعتی پایتخت جدید دچار دلال بازی می شود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس، معضل بعدی را هزینه های سرسام آور انتقال پایتخت برای دولت دانست و گفت: دولت برای هر وزارتخانه یک ساختمان چندین مرتبه می خواهد که باید با کیفیت بالا بسازد و چون بودجه لازم را ندارد یا باید به آلونک ها برود و در ساختمان های قدیمی کار کند که این در شان مدیران نیست و یا سالها باید معطل ماند که یک ساختمان مناسب احداث شود.

ندیمی با تاکید بر اینکه انتقال پایتخت برای کارمندان نیز مساله ساز خواهد بود، گفت: تصور کنید که کارمندان بالاجبار راهی پایتخت جدید شوند، کارمندانی که دارای خانواده و قوم و خویش هستند، در نتیجه باید برای آنها نیز امکانات لازم فراهم شود یعنی باید برای این کارمندان مدرسه، مهد کودک، دانشگاه، دبیرستان و غیره فراهم شود که در آن صورت دولت متحمل هزینه های سنگینی خواهد شد.

وی به انتقال دفاتر رسانه ها و روزنامه ها به پایتخت جدید اشاره کرد و گفت: رسانه ها نیز کلی امکانات، چاپخانه و غیره را باید به پایتخت جدید منتقل کنند حتی باید برای سایت ها و خبرگزاری ها نیز امکانات لازم را فراهم کرد که این نیز مشکلات خاص خود را دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به آلودگی هوا و ترافیک تهران، گفت: باید برای آلودگی هوا و ترافیک تهران که وقت مردم را تلف می کند، چاره اندیشی کرد.

وی با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت، گفت: باید مراقب باشیم که در کنار توسعه بزرگراه ها، به فکر توسعه سیستم حمل و نقل عمومی هم باشیم تا مشکلات از این طریق نیز حل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر بخواهیم به مشکلات طرح انتقال پایتخت اشاره کنیم، ساعت ها می توانیم به نقد بنشینیم، افزود: تصویب این طرح، احساسی بود که بهتر است با یک دید کارشناسی دقیق دنبال شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بتازگی با کلیات طرح «ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری» موافقت کردند که براساس آن و در صورت تصویب نهایی باید ظرف دو سال طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی - اداری تهیه شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل