بازدید 71562

چهره ممنوع‌التصویر، چهره مرده است!

آنچه محل تأمل است، نه صرفاً ممنوع‌التصویر کردن یک چهره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و یا یکی از مجریان و بازیگران تلویزیون است، که مسأله اساسی تسری دادن این ممنوع‌التصویری به ممنوع‌ از کار است و سپس تسری آن به ممنوعیت هر نوع فعالیتی است.
کد خبر: ۳۶۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۶ 07 January 2014
با پاسخ عجیب یکی از مسئولان صداوسیما، مبنی بر نبود چهره ممنوع‌التصویر در تلویزیون، این ابهام پدید آمده که تعریف مسئولان رسانه ملی از ممنوع التصویر شدن مجری چیست و مجریان در چه شرایطی، ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الفعالیت می‌شوند و دایره آن تا کدام بخش از زندگی ایشان قابل تسری‌ است؟!

به گزارش «تابناک»، «قرار بود همایشی در حوزه صنعت برق در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شود... یک ساعت قبل از آغاز مراسم، حراست صداوسیما به من اعلام کرد که ممنوع‌الکار هستم و جلو ورود من را به سازمان گرفتند... از ابتدا قرار بود، سالن همایش‌های صداوسیما مستقل عمل کند و اصلا جزییات همایش صنعت برق در ارتباط با سازمان صداوسیما نبود و سازمان تنها، سالن همایش‌های خود را به برگزارکنندگان اجاره داده بود. جلو اجرای من را به بهانه ممنوع‌الورود بودن به سازمان گرفتند. حتی حراست صداوسیما یک ‌نفر را از قبل برای اجرای برنامه ذخیره نگه داشته بود... .

... محرم سال گذشته در تئاتری در تالار وحدت بازی می‌کردم. وقتی قرار شد تیزرهای تبلیغاتی این کار از تلویزیون پخش شود، تصویر من را از تیزر حذف کردند. یک تیزر تبلیغاتی دیگر نیز در حوزه صنعتی با صدای من تهیه شده بود که به‌ دلیل وجود صدای من سازمان صداوسیما این تیزر را پخش نکرد»؛ این عبارات ورای ممنوع التصویر کردن یک شخص در تلویزیون و قطعاً فرا‌تر از اختیارات صداوسیما است و اگر جواد یحیوی بابت این اتفاق شکایت نکرده و حالا که بحث ممنوع التصویر‌ها دوباره زنده شده، تنها در شرق بیانش کرده، نشانه حسن نیتش می‌توان تعبیر کرد!

ماجرا ممنوع‌التصویر‌ها اما با صحبت‌های علی دارابی معاون سیمای سازمان صداوسیما احیاء شد. آنجایی که در اظهارنظری عجیب در حاشیه مراسم افتتاح سومین جشنواره تلویزیونی جام‌جم گفت: «در تلویزیون هیچ‌کس ممنوع‌الکار نیست‌» این اظهارنظر از آن حیث عجیب بود که هیچ مدیر ارشد صداوسیما تاکنون با این صراحت، درباره واقعیتی چون ممنوع التصویری و ممنوع الفعالیت شدن عوامل تلویزیون و بالاخص مجریان که حذفشان نمود عینی بسیار پررنگ‌تری برای مخاطب تلویزیون دارد، سخن نگفته بود و منکر ماجرا نشده بود، مگر در مقطعی پس از حوادث سال ۸۸.

در آن مقطع، لیستی در برخی رسانه‌ها منتشر شد که نام‌های فراوانی ‌از قشرهای گوناگون به ویژه گروه‌های فرهنگی و اجتماعی و برخی مجری ـ کار‌شناسان شامل می‌شد و گفته شده بود قرار است مردم دیگر این چهره‌ها را نبینند؛ خبری که در آغاز با سکوت مسئولان روبه‌رو شد، ولی وقتی برخی چهره‌های حاضر در این لیست غایب شدند و این تعبیر پیش آمد که نکند این لیست واقعی باشد، واکنش‌هایی را مبنی بر رد این لیست در پی داشت و حتی برخی از اسامی ‌روی آنتن دیده شدند و هیچ‌گاه نیز غیبت طولانی برایشان رخ نداد.

چهره ممنوع التصویر، چهره مرده است؟!

با این حال واقعیت آن است که نه تنها ممنوع التصویر در تلویزیون به تعداد بالایی وجود دارد، بلکه ممنوع الفعالیت‌ها هم چشمگیر‌ند. سهیل محمودی، محمد صالح اعلاء، کاظم احمدزاده، رضا رشیدپور، سید جواد یحیوی، احسان کرمی، محمد سلوکی، وحید یامین‌پور، احسان علیخانی، محمدرضا شهیدی فرد، محمود شهریاری، فرزاد حسنی و ژیلا صادقی از مجریان و مجری ـ کارشناس‌هایی بوده‌اند که برخی از آن‌ها به تلویزیون بازگشته‌اند و برخی از آن‌ها نیز در تلویزیون مشاهده نشده‌اند. محمود بصیری به دلیل شباهت به رئیس جمهور سابق، سحر قریشی، میترا حجار، فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، رخشان بنی اعتماد، گوهر خیراندیش، مهران مدیری، هانیه توسلی گروهی کوچکی از چهره‌های تلویزیونی و سینمایی هستند که ممنوع التصویر شده‌اند و البته برخی‌ از آنان هم اکنون دیگر ممنوع‌التصویر نیستند.

با این حال، آنچه محل تأمل است، نه صرفاً ممنوع‌التصویر کردن یک چهره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و یا یکی از مجریان و بازیگران تلویزیون است، بلکه مسأله اساسی تسری دادن این ممنوع التصویری به ممنوع الفعالیتی است و سپس تسری آن به ممنوعیت هر نوع فعالیتی است، ولو آنکه در قالبی خصوصی و خارج از رسانه ملی طراحی و اجرا شده باشد و تنها قرار باشد از امکانات اجاره شده از صداوسیما استفاده کند و یا از فرصت تبلیغاتی آن بهره برد؛ اتفاقی که برای جواد یحیوی رخ داده و کمابیش برای دیگران نیز تکرار شده است.

بر پایه این رویه، وقتی یک شخص ممنوع التصویر یا ممنوع الفعالیت می‌شود، به اماکن صداوسیما ممنوع الورود می‌شود و حتی اگر در تئاتری یا فیلم سینمایی نیز ‌باشد، شرط پخش این تیزر‌ها در تلویزیون نیز حذف آن کاراکتر خواهد بود و این اتفاقاتی است که بار‌ها رخ داده و رسانه‌ای نیز شده است. این امر قطعاً خلاف قانون است، چرا که عملاً بخشی از اهالی فرهنگ را از فعالیت مؤثر در حوزه فرهنگ باز‌می‌دارد و منجر به آن می‌شود که برخی از این چهره‌ها ترجیح دهند، کشور را ترک کنند و راهی دیگر کشور‌ها شوند و در زمین آن کشور‌ها بازی کنند؛ اتفاقی که تاکنون چندین بار رخ داد و ظاهراً هنوز هزینه‌هایش به خوبی حس نشده است!

با این تفاسیر، حتی اگر مسئولان صداوسیما قصد ممنوع‌التصویری شخص یا اشخاصی را به هر دلیل موجه یا غیرموجهی دارند، باید این موضوع منضمم بر دلایل ‌چنین تصمیمی را همچون احکام اداری معمول رسماً به شخصِ ممنوع التصویر ابلاغ کنند تا امکان اعتراض و بازگرداندن این تصمیم وجود داشته باشد و قایم موشک‌بازی با ممنوع التصویر‌ها ‌نشود.

همچنین منطقی است که ممنوعیت شخص ممنوع التصویر یا ممنوع الفعالیت تنها در دایره فعالیت‌های صداوسیما تعریف شود و این رسانه حق ندارد در مقام قاضی قرار گیرد و عملاً شخصی را فاقد صلاحیت دیگر فعالیت‌های فرهنگی در سایر عرصه‌های دولتی و خصوصی نیز بخواند. کاری نکنیم که چهره ممنوع التصویر، چهره مرده باشد!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۴۶
این شباهت به فلانی رو کوجای دلم بزارم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
باحال ترینش شباهت محمود بصیری بود
چرا چهره هایی چون اقای مرتضوی ممنوع التصویر نمی شوند یا سجادپور ...
بهر حال یه مجری که از صدا وسیما تصویرش پخش میشه و میلیونها ایرانی وی را میبینند و باهاش ارتباط برقرار میکنند باید خط قرمز هائی را هم مراعات کند این برای کسانی که به این حرفه روی می آورند پذیرفته شده هست اینجا دیگه بحث این نیست که یه مجری بگه مسائل شخصی من چه ریطی به کارم داه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
خط قرمز چیست جناب آقای ناشناس؟
اصول نظام و کشور را همه رعایت می کنند اما قرار نیت دیگه کسی نتونه از یه مسئل حرف دل مردم رو بپرسه!
همین کارارو می کنند ملت اعتمادشون به رسانه کم میشه!
سفيد دندان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
سلام دوستم : هر موقع خودشان خط قرمز را رعايت كردن ديگران هم رعايت ميكنند . در ضمن شخص مخاطب از خانواده شهداي گرانقدر است . برن جلوي فيلمهاي آنچناني را بگيرن نه يك مجري را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
اول اینکه خطوط قرمزی که من اشاره کردم سلیقه اشخاص و افراد نیست که یه نفر حالا مسئول یه جائی شده بگه من این جوری میخوام باشی ! احترام به قوانین ، ارزشها و عرف جامعه تعیین کننده خط قرمزهاست ، شما که پرسیدی خط قرمز چیست خط قرمز برای همه در هر شغل و جایگاهی که هستن وجود دارد و این در جهت احقاق حق و رعایت حقوق مخاطب و مردمه که مجری امیال و گرایش های شخصی خودش را بخورد مخاطبینش ندهد و این یعنی دقیقا مطابق حرف دل مردم بودن ، بر خلاف نظر شما مردم زمانی اعتمادشان به رسانه رو از دست میدن که ببینند یه مجری پر مخاطب در جامعه و بین مردم اونی نیست که تظاهر به آن میکند و یا از شهرت در جهت خلاف شأن ومنزلت شغلی استفاده میکند در مورد پیام دوست دومی هم همانطور که گفتم همه باید از آنچه که حیطه وظائفمان است خارج نشویم اگه فردی اشتباهی کرد ان اشتباه را نمیتوان با اشنباه دیگران توجیه نمود و همچنین نظر بنده متوجه شخص ومصداق خاصی نبود که شما اشاره کردید و عرض بنده کلی بود شاید حق بعضی هم نادیده گرفته شده اما قانون و ضوابط هر چند بظاهر ناقص باشه بهتر از نبود آن است !
بسیاری از کسانی که از ناحیه ی صداوسیما ضربه خورده اند,حاضر به شکایت رسمی نمی شوند,چون همه کارهای فرهنگی به نوعی به این امپراتوری برمی گردد و می تواند برای همیشه نان طرف رو ببرند.
تابناک احتمالا اشتباه کردی ما که اکثرشون رو همیشه دیدیم و میبینیم
پاسخ ها
saeid
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
شما تو باغ نيستي از آقات بپرس يادش مياد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
خیلی هاشون موقتا ممنوع بودند.
همایون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
شماجوادیحیوی راکجادیدین؟!!!
مردی که در همه رشته ها شبیه (!) به کارشناس ها بود رفته است.....
در موردآقای بصیری باتوجه به شباهت زیاد به رئیس جمهور قبلی که از بازی اسشان جلوگیری بعمل آمدئ چه کسی جوابگوست
مهران مدیری و رضا عطاران کجا هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟ ؟

عاشق سبک رضا عطاران هستم .. چون توی کارهاش سرشار از تفکر و اندیشه هستش ... همه کارهاش مشکلات جامعه و مردم را نشان می دهد ... امثال او در خاطرها خواهند ماند ... !!!!!!!!!!
پاسخ ها
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
رضا عطاران عزیز ممنوع التصویر نیستن ایشون ترجیح دادن تا در سینما کار کنند شبکه نسیم گاهی از کارهای ایشون پخش می کند .ای کاش دوباره به تلویزیون برگردند تا ما بیشتر ایشون رو ببینیم.
مهران مدیری گوهر خیر اندیش و باران کوثری رو خیلی خیلی دوست دارم.
چرا ممنوع التصویرشون کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
چون دوستشون داریم
راست گفته که ممنول التصویر نداریم منظور ایشان کسانی بوده اند که در حال حاضر در تلویزیون فعالیت می کنند خوب ما چهره شان را می بینیم.
بنده را نیز،سایت وزین تابناک، ممنوع الپخش الکامنت نموده است!!!!
بنده به کی شکایت نمایم!! :(
لطفاً به راهنمایید! :)))
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
ای بابا 8 ماهه با من هم همینکارو می کنه... تابناکه دیگه....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
با این نحوه بیمزه نگارشتون حق با تابناکه، والا ...
از صدا و سیمای میلی بیش از این نمی توان توقع داشت.
این نوعی نابودی سرمایه محسوب میشه.اما قبول دارم که بعضی از مجریان هم در مسائل شخصی برخی اصول رو رعایت نمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
خود شما می گویید مسائل شخصی!!
امپراطوری صدا و سیما قدرت داره میتونه جومونگم نمیتونه از پسش بر بیاد
پاسخ ها
نمیدونم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
ایول قشنگ بووود
امپراطوری صدا و سیما خخخخخخخ
حالا مگه شباهت به رئیس جمهور سابق جرمه؟
واقعا این کارهاشون بر چه مبنایی.بگن ما هم بدونیم
واقعا جای تاسف داره اصلا آدم نمی دونه چی بگه اونم با این همه ادعای آقایون!! کاشکی آقای ضرغامی پاسخی براش داشت ویا بهتربگم کاره ای بود؟!!!!
حالا این صدا و سیما همش چی هست که بودن و نبودن توش چه ارزشی داشته باشه؟
چندین سال طول میکشه تا یک نفر مجری یا بازیگر خوبی بشه کلی هزینه روی دست مملکت میزاره.
اونوقت، تا میرسه به جایی که دیگه اوج تواناییشه میندازنش بیرون.
این فقط مخصوص این قشر نیست.
دانشجویان نخبه هم همینطور هستند. کلی پول خرجشون میشه تا نخبه بشن بعد که نخبه شدند می بینند که جایی در اینجا ندارند و می روند.
باید مدیران کمی بیشتر به این مسائل بپردازند. کشورهای پیشرفته به سبب حضور نخبگان شده اند پیشرفته و ما نباید جامعه از حضور نخبگان خالی کنند.
این که چکار کنند تا بتوانند نخبگان را نگهدارند این وظیفه مدیران است و خودشان باید چاره ای کنند.
حسنی فقط از نحوه برخورد پلیس انتقاد کرد ! عاقبتش چی شد و جواد یحیوی مگه چه حرف نا معقولی زد (شعار مردمی بودن صدا و سیما ی آقای ضرغامی این بود)
اتفاقأ کسانی که ممنوع التصویر میشوند بیشتر در دل مردم بیشترجای دارند
خودشون ممنوع التصویر می کنند خودشون برمی گردونند
خودشون هر کاری دلشون بخواد می کنند هیچکس هم نمیتونه جیک بکنه!!!
تا رادیو و تلویزیون خصوصی نداشته باشیم وضع همین است!
ملت کلاً رفتن تو فاز توهم
همه اینایی که اسم بردین را ما داریم میبینیم
مگه هر کی برنامه ای نداشت و تصویرش از تلوزیون پخش نشد ممنوع التصویره؟؟؟؟؟
عاشق این اخلاق کاملا حرفه ای! صدا و سیمای ایران هستم، اصلا رسانه های خارجی عددی در برابر این حرفه ای گری نیستند. یه چیز کاملا بی ربط هم بگم، یادتونه بچه بودیم توی فوتبال بازی دعوامون میشد، صاحب توپ، توپش رو بر میداشت، میبرد خونه، کسی نتونه بازی کنه؟ حالا حکایت ماست...
در هر صورت خودتان میگویید رسانه ملی است نه جناحی!
ممنوع التصویر که خیلی خوبه صدا سیما میتونه ممنوع الزندگی هم بکنه
واقعاً در اين مملكت آدم بعضي خبرايي رو ميشنوه و البته مي بينه كه دست روي سرش ميكشه ببينه شاخ درآورده يا نه !!!!
سید محمد سادات اخوی مجری برنامه های مذهبی را یادتان رفت
نمیدونم چراااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یحیوی دوست داریم.واقعا دلم برای یحیوی تنگ شده
رفتارشون توی این سالها انقده اشتباه بوده که به این سادگی نمی شه درستش کرد .
درود بر مهران مدیری و باران کوثری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل