بازدید 23559
جلال ساداتیان در گفت و گو با «تابناک» تشریح کرد؛

ضربات مهلکی که عربستان از امریکا می خورد!

همه دنیا از جمله امریکا که ‌روابط خوبی با عربستان دارد، به خوبی می‌دانند که پشت ماجرای القاعده، سلفی‌ها و تکفیری‌ها که به شکل کاملا افراطی دست به انفجارات می‌زنند، عربستان و پول این کشور است. حتی به تازگی برخی از سناتورهای امریکایی‌ها مطرح کرده‌اند که عربستان را در ردیف تروریسم گذاریم.
کد خبر: ۳۶۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷ 07 January 2014
ضربات مهلکی که عربستان از امریکا خورد!گویا جنگ و خون‌ریزی در عراق پایان‌پذیر نیست!پس از بمب‌گذاری‌ها و عملیات انتحاری در گوشه و کنار عراق، این بار تروریست‌ها دست به اقدام نظامی مستقیم علیه مردم و دولت عراق زده‌اند. چندی است، پای برخی گروه‌های تروریستی از جمله «داعش» که پیش از این در سوریه فعالیت می‌کرد، به عراق باز شده و با حمله به شهرهای عراق از جمله الانبار و فلوجه، این شهر‌ها را با بی‌ثباتی روبه‌رو کرده است.

دولت نوری مالکی نیز با تمام قوا درصدد پاکسازی این مناطق از این اشرار است. در این میان، ایران و امریکا نیز اعلام کرده‌اند که بدون فرستادن نیرو، حاضر به کمک به دولت عراق برای برون رفت از این بحران هستند. در همین راستا، «تابناک» با دکتر سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل عراق و دیپلمات سابق ایران در لندن درگیری‌ها در عراق را ‌بررسی کرده است.

ساداتیان در پاسخ به علل شدت گرفتن خشونت ها در عراق عنوان داشت، برخی از تحلیلگران بر این باورند، ‌با توجه به نزدیکی به انتخابات عراق، برخی از گروهای سنی و حتی شیعی در این کشور، با ادامه نخست‌وزیری نوری مالکی مخالف هستند.‌

این گروه‌ها با پشتیبانی از گروه‌های افراطی، درصدد بی‌ثباتی عراق برای ناکارآمد نشان دادن دولت نوری مالکی هستند. البته این تفسیر تنها می‌تواند بخش کوچکی از علل تحولات عراق را پوشش دهد. نکته مهم‌تر اینکه نقش کشورهای خارجی در تحولات عراق، بسیار چشمگیر‌تر است و باید علل را در منافع کشورهای خارجی در عراق جست‌و‌جو کرد.

این کارشناس مسائل عراق در ادامه گفت، این دو شهر فلوجه و الانبار در غرب عراق واقع شده است. تروریست‌ها و گروه‌های افراطی، می‌خواهند ارتباط عراق و سوریه را از بین ببرند. از سوی دیگر، این دو شهر سنی نشین است و این گروه‌ها می‌توانند از حمایت‌های اجتماعی اهل تسنن هم کمک بگیرند.

ساداتیان اضافه کرد، ایران و امریکا هر دو اعلام کرده‌اند که بدون فرستادن نیرو، حاضر به کمک به دولت عراق برای خروج از این بحران هستند. ایران و امریکا، امروز‌ در عراق منافع مشترک دارند، زیرا مبارزه با تروریسم در دستور کار هر دو طرف وجود دارد. از سوی دیگر، بی‌ثباتی در عراق می‌تواند این وضعیت را به دیگر کشورهای منطقه سرایت دهد؛ البته بی‌ثباتی در منطقه به نفع هیچ کس نخواهد بود.

گروهایی که در الانبار و فلوجه هستند، باقی‌مانده تروریست‌های القاعده هستند و به رغم ظاهر بدوی و ساده، از امکانات فناوری برخوردارند. این گرو‌ها با توجه به فناوری‌های پیشرفته با هم ‌سیتماتیک ارتباط دارند

ضربات مهلکی که عربستان از امریکا می خورد!


ساداتیان در پاسخ به نقش عربستان در تحولات اخیر گفت، بازنده صحنه عراق، عربستان سعودی است. همه دنیا از جمله امریکا که ‌روابط خوبی با عربستان دارد، به خوبی می‌دانند که پشت ماجرای القاعده، سلفی‌ها و تکفیری‌ها که به شکل کاملا افراطی دست به انفجارات می‌زنند، عربستان و پول این کشور است. حتی به تازگی برخی از سناتورهای امریکایی‌ها مطرح کرده‌اند که عربستان را در ردیف تروریسم گذاریم.

عربستان تاکنون گمان می‌کرد از حمایت‌های امریکا برخوردار است؛ اما در چند زمینه ضربه‌های مهلکی خورده است.

۱ ـ عربستان ‌‌احساس می‌کند، آنچه باید در بحث هسته‌ای علیه ایران به کار گرفته شود، از میان رفته است. بحث هسته‌ای با طرح جمهوری اسلامی ایران و پذیرش از سوی ‌امریکا کاملا شرایط را عوض کرده است. در اینجا عربستان‌ بسیار نگران شد، زیرا گمان می‌کرد مهار ایران تنها با قدرت امریکا رخ خواهد داد. در این صورت عربستان می‌تواند ادعای رهبری جهان اسلام کند.

عربستان با تزریق پول، آموزش طلاب، ساخت مساجد، پخش نشریات و.. خیلی امیدوار بود که نقش و جایگاه ایران را تخریب و جایگاه خود را به عنوان پرده‌دار کعبه حفظ کند. امروز دولت عربستان احساس می‌کند جمهوری اسلامی ایران، ‌نقش و جایگاه خودش را تقویت کرده ‌و این امر از سوی امریکا‌ حمایت شده است.

۲ ـ عربستان گمان می‌کرد می‌تواند با سوریه برخورد کرده و حکومت علوی سوری را سرنگون کند؛ اما با تحولاتی که اتفاق افتاد، دید امریکا باز هم از موضع عربستان حمایت نکرد. مثلا شخص اوباما نقش بالایی را ایفا کرد و اجازه نداد جنگ علیه سوریه اتفاق بیفتد. عربستان موضع‌گیری امریکا در قبال تحولات سوریه را کاملا در راستای اهداف جمهور‌ی اسلامی و در ضدیت با مصالح و منافع خودش در منطقه می‌داند.

۳ ـ در بحث عراق، عربستان احساس کرد که پس از صدام بر دولت عراق کاملا مسلط شده و با حمایت و دریافت کمک امریکایی‌ها وضعیت در عراق را تثبیت می‌کند؛ اما این گونه نشد. این ایران بود که توانست اوضاع عراق را کنترل کند و سرانجام در همین تحولات اخیر عراق، به رغم کمک‌های بی‌شمار عربستان به القاعده در عراق، دولت نوری مالکی، چندی پیش عملیاتی کرد و توانست، نفر دوم رهبران القاعده در عراق را به هلاکت برساند.

وی همچنین ادامه داد، عربستان همه توان خود را معطوف کرده‌ تا حلقه اتصالی ایران، عراق و سوریه را به گونه‌ای متلاشی ‌و بتواند نیروهای خودش را در این منطقه تقویت کند. در ‌‌نهایت عربستان احساس می‌کند که تمام در‌ها‌ روی این کشور بسته شده است. برای همین، از تغییر جغرافیای سیاسی یا به عبارت دیگر، تغییر آرایش نظامی منطقه به شدت می‌ترسد.

به همین دلیل، نیرو‌ها را در عراق ‌تجهیز کرده است. در این زمان، این نیروهای تروریستی برخلاف گذشته ‌عملیات آشکار‌تری انجام داده است. در گذشته، گروه‌های القاعده در عراق، صرفا عملیات انتحاری در مکان‌های نا‌شناس انجام می‌داد، ولی این بار‌ منسجم و آشکار به عملیات کلاسیک وارد و درگیر شده است.

ساداتیان در پایان گفت، دولت نوری مالکی با توجه به مشکلاتی که در عراق دارد، همه تلاش خود را می‌کند و ظرفیت‌های خود را به کار گرفته‌ تا ثبات را به این کشور بازگرداند.

متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۸۰
متاسفانه پشت هر اقدام خرابکارانه ای در منطقه نامی از عربستان وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
عربستان چشمه فتنه در منطقه و جهان هستش
مهدی
| Spain |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
بهترین کار...شوراندن مردم عربستان علیه خاندان فاسد آل سعود هستش
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
یعنی آمریکی جنایت کار، هیچ تقصیری ندارد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
عربستان بدون حمایت امریکا هیچ کاری نمیتونه بکنه
اینا خواست امریکاست
عربستان سعودی نه تنها در مورد عراق بزرگترین شکست خورده منطقه است بلکه با نزدیک شدن ایران به اروپا و آمریکا در جهت حل مناقشات منطقه میتواند عربستان را بیش از این منزوی کند چرا ؟ چونکه دولتمردان عربستان نشان داده اند کفایت لازم برای بازی کردن نقش محوری را در معادلات منطقه ندارند.
پاسخ ها
حجاز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
بانظرت صددرصد موافقم واطمینان داشته باش که این کشور پس از تحمل انواع واقسام شکستها به اسم قبلی خود یعنی حجاز تغیر نام خواهد داد
خدا لعنت ورسوایشان سازد اینها همان دار ودسته یزیدیان و معاویه بی دین شرابخوار و میمون باز هستند
امام خميني:
ما حتي اگر از صدام بگذريم ، از آْل سعود نمي گذريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
تازه معنی جمله حکیمانه امام رو می فهمیم.
اخيرا همين سعودي ها دارن با شبكه هاي ماهواره اي ،‌ شورش و فتنه ي مذهبي در ايران رو رواج ميدن
حواسمان جمع باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
آفرین به هوشیاریت.
کاش مقدس مآبان شهرمان مشهد هم اینو می فهمیدند
مسئول وضعیت موجود سوریه غرب و به ویژه امریکاست که عقل خودشو داد دست وهابیون عربستان!
الان حتی مخالفای اسد دارن همدیگرا میکشن و به وحشی گری های بی پایان خودشون ادامه میدن
اسد بره اینا میخوان به سوریه حکومت کنن؟ چه بلایی سر مردم سوریه میخوان بیارن؟
جالبه تموم کسایی که عامل مخرب در سوریه بودن به اجلاس ژنو دعوت شدن که راهکار پیدا کنن.
باید پرسید کی باعث ایجاد مشکل شد؟
مرگ بر عربستان سعودی دشمن شماره یک ایران و ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
ترکها رو هم بگذار روش
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
ناشناس حرف بیخودی زدی.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
آقای ناشاناس آلمانی
ما الانشم با عربا مشکل نداریم بلکه با عربستان مشکل داریم
من ترک نیستم ولی بدم میاد یکی چنین نظری میده که هم وطنامو با مشکل روبه رو می کنه
جناب عالی که نژاد پرستی جات تو همون عربستانه
دولت ترکیه با ترکها خیلی فرق داره
بفهم
ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
حرف بیخود نزن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
ناشناس تو ایرانی نیستی
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
یکی از اتحاد های قوی منطقه ای هم به لحاظ سیاسی وهم اقتصادی میتواند اتحاد عراق ایران و ترکیه باشدکه اگر روزی محقق شودا ین سه کشور باهم بسیار قوی خواهند شد
ناشناس
| Spain |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
ناشناس جون دمت گرم!!!
محمد69
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
ناشناس مرگ برخودت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
به نظرم منظور ناشناس 20:00 همون ترکیه است چون اصلا اون موردی که چند تا از دوستان گفتند ربطی به موضوع مصاحبه بالا نداشت . ترکیه بهتره .... من هم معتقدم ترکیه در مورد دخالت در سوریه و پشتیبانی از القاعده و دیگر تروریست ها در حق ایران جفا ی بزرگی کرد ایران نباید در عین حالی که روابطش را با ترکیه در سطح مناسبی حفظ میکنه ، این موضوع را فراموش کنه و همیشه مراقب این همسایه ( دشمن قدیم و رقیب جدید) البته برادر! باشه.
ناشناس
| Armenia |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
خوب اگه هیشکی نژادپرست چرا به بعضی ها برخورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
منظورش ترکیه و یا کشور آذربایجان است نه ملت غیور و با غیر خودمان
عربستان در تحلیل سیاست های آمریکا و کلا ابرقدرتها دچار یک سوء تفاهم شده، عربستان میخواد ابرقدرت بلامنازع منطقه باشه و فکر میکنه امریکا از این طرح حمایت میکنه. اما آمریکا و غرب دوست ندارن در هیچ منطقه ای یک قدرت به تنهایی سروری کنه بلکه میخوان هر منطقه(مثلا همین خاورمیانه) رو بین دو یا چند قدرت موازی و مساوی تقسیم کنن که هیچ کدوم توان حذف دیگری رو نداشته باشه. به همین دلیل بود که در اواخر جنگ ایران و عراق سیاست امریکا در خصوص پایان جنگ با شکست کامل ایران تغییر کرد و خواستار پایان جنگ بدون پیروز شد و در مرود عربستان هم امریکا در عین فروش سلاح و غیره و ذلک باز هم ایران رو اونقدر ضعیف نمیکنه که عربستان در منطقه یکه تازی کنه. در همین راستا سوریه ضعیف تحت امر بشار اسد بهتر از سوریه تحت امر گروههای میلیتاریست افراطیه
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
بله حامد جان
فرموده شما نظریه موازنه قواست که از طرف نوواقع گرایان داده شده مانند پرفسور کنت والتز.
همین موازنه قوا باعث اتمی شدن چین ، هند و پاکستان شده است و از اتمی شدن ایران جلوگیری کرده.
عربستان با پول های از راه اسلام ناب محمدی بدست می آورد بر علیه دین اسلام توسط وهابیون خرج میکنند وتمام نارامی ها دنیا را میخواهد بنام دین مبین اسلام تمام می کنند .غده چرکین وکثیف عربستان است باید ازصحنه روزگار محذوف شود
آل سعود مجمع دیوانگان است! خودشان هم نمیدانند چه میخواهند!؟! 11 سپتامبر تنها یکی از عملیاتهای القائده بود، اما تا کنون ملیونها حمله خشونت بار کوچک و بزرگ توسط گروههای تحت هدایت سعودی علیه تقریبا همه بشریت اعم از هر دین و ملیتی که دارند صورت گرفته است! کمتر کشوری است که از این جریان آسیب امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ندیده باشد! و همه کشورهای قوی جهان در یکی دو دهه گذشته با القائده و انشعاباتش درگیر بوده اند! ایالات متحده اگر بخواهد بیش از این پذیرای بقای سعوی باشد اشتباه میکند و باید رسانه های مستقل کل مردم، نهادها و احزاب امریکا را نسبت به ماهیت ضد بشری حکومت سعودی آگاه کنند! و دنیا باید همین امروز چاره ای بیندیشد وگرنه فردا دیر است و طالبانیسم از آسیا تا آفریقا و اروپا گسترده میشود و راهی جز به رسمیت شناختنشان باقی نمیماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
امریکا کافیه عربستان رو تحریم بانکی کنه. اونوقت دخل هر چه تکفیری و القاعده است درمیاد.
حالا مگه دین این عربها چیه
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
اطمینان داشته باش اسلام نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
دین مین ندارن! احتمالا از پیروان قابیلند! چون پیامبران چنین توصیه هایی ندارند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
سلفی
ناشناس
| New Zealand |
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
لطفا از توهين به اقوام ببرهيزيم
مشكل سياستمدارانند نه مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
ببخشید اینها از ادیان جاهلی پیروی میکنند که بدروغ اسمش رو گذاشتن اسلام و گرنه اسلام واقعی را باید در جاهی دیگه ای مثل عراق، ایران، سوریه، لبنان، و تاحدی ترکیه و .... پیدا کرد، ضمننا دین عربها نه و دین کشورهای جنوب خلیج فارس
کاملابانظردوست عزیزم مبنی برهوشیاری ایران ازسرمایه گذاری عربستان برایجادتفرقه وتماس برخی ماموستاهاباعربستان وبرنقشه های شومی که فتنه عرب برسر میپروراند
منافع عربستان در قطع ارتباط ایران با آمریکا بوده و حالا که به اهداف خودش نرسیده و دستش رو شده مثل مار زخم خورده به خودش می پیچه. نشانه های آن هم اقدامات تروریستی در غرب و شرق کشور خودمون و اتفاقات اخیر روسیه، سوریه و عراقه.

خدا رو شکر که دشمن اصلی رو شناختیم. این یک نقطه عطف در تاریخ کشورمونه.
این اقا جوری حرف زده اند که انگار پیشرفت های ایران بخاطر الطاف شاهانه امریکاست
حضرت اقا تحلیل شما از یک زاویه صحیح است وان اقتدار جمهوری اسلامی ایران می باشد ولی دیگر برداشت ایشان اشتباه است عربستان با دستور سرویس های جاسوسی امریکا این کار ها را می کند وبدون اجازه اواب هم نمیخورد حقیقت این است که امریکا در تمام جبهه ها از ایران شکست خورده وبرای اینکه این افتضاه را کم رنگ کند ان گونه نشان می دهد که او در این افتضا نقشی نداشته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
دکتر. آدم خودش لقب خودش رو عنوان نمیکنه.
ناشناس
| New Zealand |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
جنابعالي دكتر جي تشريف دارند معمولا قاعده نيست همجين بر رنك دكتر را بنويسند
این چه تحلیلی هست !؟ بسیار ضعیف ! واقعا ایشان کارشتاس مسائل عراق هستند !؟ آیا واقعا ما با آمریکا در عراق منافع مشترکی داریم !!؟ یا معنی این حرف چیه : "" شخص اوباما نقش بالایی را ایفا کرد و اجازه نداد جنگ علیه سوریه اتفاق بیفتد !!! عربستان موضع‌گیری امریکا در قبال تحولات سوریه را کاملا در راستای اهداف جمهور‌ی اسلامی !! و در ضدیت با مصالح و منافع خودش در منطقه می‌داند. "" آیا موضع‌گیری امریکا در قبال تحولات سوریه در راستای اهداف جمهور‌ی اسلامی ایرانه !!!؟ حتی اگه این حرف بیان برداشت عربستان از مواضع آمریکا باشد باز هم اشتباه هست ، و آیاباراک اوباما از حمله به سوریه جلوگیری کرد !!!!!؟ این که دیگه هر فرد بیسواد که فقط اخبار چند ماه پیش سوریه را پیگیری کرده باشه متوجه تحلیل غلط ایشان میشود یعنی شما متوجه این اشتباهات نشدید و یا واقعا ایشان کارشناسه !؟ این تحلیل یعنی تطهیر آمریکا از تمام نقش پلیدش در وقایع سوریه .
پاسخ ها
محمدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
جناب شما فقط جملات آقای تحلیلگر رو تکرار کردی و روی گفته ها نگاه تعجب آمیز داشتی . خوب بناااااال ببنیم تو چی تو چنته داری !
موقعیت خوبی بوجود آمده که کشورهای زخم خورده از عربستان مثل عراق, سوریه, ایران, روسیه و تعدادی دیگر از کشورها متحدا علیه حکام عربستان اقدام نظامی صورت دهند واین جرثومه فساد را از ریشه نابود کنند.
دیگ امکان ندارد موقعیت از این بهتر برای این اقدام مهم به دست آید.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
صحیح نیست مستقیما داخل مناقشات نظامی شویم اگر ایران سرمایه گذاری سنگین در توسعه وتولید مضاعف در مخاذن مشترک نفت وگاز کنیم نتیجه ان از حمله نظامی مفید تر است !!!!؟
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
بنده در مقالات دیگری که از این قبیل نقش های عربستان صحبت میکرده هم چنین نظری را داشته ام.کاملا اتحاد یک جبهه مشترک علیه این ام الفسشاد و خانه شرارت در منطقه امروز بیش از هر روز دیگری خود نمایی میکنه.باید مراودات بین المللی در این زمینه شروع بشه.یک بار برای همیشه باید این کشور را سر جایش نشاند.
ریشه تروریسم عربستان است و باید خشک شود
به نام خادمین حرمین شرفین ام الفتنه ام التفرقه بین مسلمین السعود وال وهابیون هستند لعنت خدا و رسولخدابر آنها باد.
پوتین هم که چدیداً تهدیدشون کرده اساسی! حرف از تغییر نقشه و ...
الان موقع ضربات کاری دیپلماتیک است بخصوص هم که پوتین هم الان از دست اینها عصبانی است و میخواد ضرب شست نشان بدهد. بعد از سوشی
وهابی ها از صهیونیست ها بدترند.این ها خشک مغز و احمق هستند . حضرت عیسی هم از دست احمق ها به کوه می گریخت .
باسلام
اولا عربستان متحد آمریکاست و بین متحدان امور بصورت هماهنگ (دوبار سفر کری به عربستان و اوباما یک بار) پیش میره
دوما عربستان در سوریه از حرکت داعش دل خوشی نداشته و تمام سعیش را متوجه تقویت جبهه النصره کرده است (داعش آبش با النصره در یک جوی نمی رود و داخل ائتلاف گروه های تروریستی نشد و همین امر عربستان و حتی رهبر القاعده (آقای الظواهری ) را عصبانی کرد تا جایی که الظواهری در پیام دوماه پیشش خواستار شد که این گروه سوریه را ترک و وارد عراق شوند و هدفش از این کار بنظر می رسد حذف داعش و تضعیف حکومت شیعه عراق به نفع النصره و گرو های تروریست مورد حمایتش باشد
سوما آقای تحلیلگر نظر بسیار مثبتی به آمریکای خونخوار و ویرانکننده ی کشورهای اسلامی و ویران کننده ی اقتصاد و ترور کننده ی دانشمندان ما دارد و تاریخ را نادیده گرفته اند گویی آمریکا متحد ایران است...
چهارما تمام تحولات منطقه رو باید درچارچوب منفعت قدرتهای بزرگ مثل غرب و در راس اونا آمریکا تحلیل و آنالیز کرد
پنجما شخصا از تحلیل بالای محلل خوشم نیومد
ششما ایران و تحلیلگرهای ایرانی باید هوشیارانه در تمام تحولات نقش بازی کنند
هفتما اگه نظرمو نذارید تمام نیم ساعت تایپم هدر میره
عربستان اسراییل القاعده طالبان و هر بدبختی جنگ کشتاری در اسیا و افریقا و ریشه اصلی ان فقط یک کشور است

امریکا
به نظر من این کامنتهای دوستان ، احساساتی ست زیرا عربستان یعنی یک خاندان چند صد ساله که مثل تجربه ی بنی عباس سلطنت را دست به دست کرده اند . مسأله ی اصلی آن ها قدرت است . سلطنت سعودی ایدئولوژیک نیست . هر چندگاه از راهبردهایی استفاده کرده است . در این سه چهار دهه از تعصبات ابلهانه مذهبی سود برده ست . بدون شک وقتی این راهبرد بی خاصیت شود ، آن را رها می کند . القاعده و ... یک تاکتیک است که ممکن است روزی بی تأثیر شود و کنار گذاشته شود . این نشان انعطاف سیاسی سعودی هاست .
در معادله عربستان باید در نظر داشت که حکومت ال سعود به وسیله انگلیسیها پا گرفت و هنوز هم کنترل میشود. اگر توجه کنیم که رژیم انگلیس به وسیله یهودیان ادارهٔ میشود حلقه گمشده عربستان را بوضوح خواهیم دید.
آقا من که میگم اینا همه از پا قدم دکتر روحانی عزیزه که بعد از سالها دست سعودی ها شده. از پا قدم دکتر روحانی و سیاستهای مدبرانه اش است که امریکا و عربستان مقابل هم قرار گرفته اند. خدا را شکر
خطر عربستان براي اسلام و مسلمانان از اسراديل بيشتر است
آل سعود همان آل یهود و صهونیسم است که در منجلاب فتنه خوشان گرفتار خواهندشد همانگونه که صدام گرفتارشد.
پس از مذاکرات دوحه در سال 1976، عربستان توانست جایگاه خود را به عنوان شریک اصلی آمریکا از شاه ایران بگیرد، با سرنگونی حکومت شاه و تزریق دلار های نفت سعودی ها و بله قربان گویی آنها از آمریکا به هم پیمان اصلی آمریکا تبدیل شدند، لکن پس از ظهور بهار عربی در کشور های منظقه، این کشور حکومت خود را در خطر دید و برای مقابله با آن و همچنین جلوگیری از قدرت شیعه، بهترین راه را هماهنگی با اسرائیل و لابی یهود دید. همانطور که در وقایع مصر و سوریه و بحرین شاهد آن بوده و هستیم ولی پس از مذاکرات ژنو، و همراهی جامعه جهانی با ایران و تغییر در سیاست خارجی آمریکا در مواجهه با ایران و شکست تکفیری ها در سوریه، این کشور مواضع خصمانه تری را در پیش گرفته است و با گسترده کردن شبکه های تروریستی تکفیری در جهان(روسیه، مالزی، سوریه و عراق) و حملات تروسیتی عرضه اندام دیگری را برای افزایش قدرت خود در غالب ناامنی در منطقه را نشان می دهد،که بی شک ایران نیز در معرض این حملات قرار دارد، و بهترین راه حفظ هشیاری، تقویت اراده ملی، حفظ ایمان و عمل به رهنمود های مقام معظم رهبری است، انشاءالله این حوادث مقدمه ای بر ظهور مولایمان آقا صاحب العصر و الزمان باشد.
درود بر روحانی وسیاست ارتباط با جهان اول ش /
به نظرم
غرب به این نتیجه رسیده که باید تغییراتی در حکومت عربستان ایجاد کنه
این تغییرات میتونه از طریق روسیه با چراغ سبز آمریکا باشه
و میتونه تحریم و تحت فشار گذاشتن اون توسط شورای امنیت باشه
به هر صورت .. هر چه ایران میکرده .. جواب داده .. و در این موقعیت که حتی کشوری مثل ترکیه دچار بحران هست .. در تلویزیون های ایرانی چه مخالف و چه موافق چهره های آرامی رو میبینیم که نشان از ثبات امنیتی ، سیاسی ، رفاهی در مردم هستش ، کشوری که در نقطه ای واقع شده که بی ثباتی در اطرافش موج میزنه .. تنها علت اش هم قطع رابطه ایران با امریکا توی این چند سال بوده که باعث شده ما گارد خودمون رو برای هر گونه بی ثباتی بالا نگه داریم .. که البته این سیاست موفق تا به امروز .. رو نمیشه برای همیشه ادامه داد و نیاز داریم که با لحاظ کردن تمامی احتمالات .. با امریکا و بقیه کشورها درست مثل چین بعد از کومونیست ارتباط برقرار کنیم ..
نیازی هم نیست که خودمون رو درگیر عربستانی بکنیم که مشکلات اش تازه شروع شده و به دنبال حال گیری و دل خنکی باشیم .. همین که عربستان داره انقدر رو بازی میکنه نشون از عاجز بودنشون میده و ما با کمی صبر و سیاست میتونیم به هر چی که میخوایم برسیم
بزرگترین دشمن ایران عربستان است نمیدونم چرا نمیخوان قبول کنن..............
خیال خام، عربستان به امریکا از اسرائیل نزدیکتر است جنایات آل سعود صرفا برای منافع امریکا است اگر امریکا از عربستان بدش می آید چرا 15000موشک لیزری به آل سعود می دهد تا در سوریه و عراق روی مردم بی دفاع بریزد
والبته قسمتی از تامین مالی نیروهای القاعده عربستان توسط حاجیان ایرانی تامین می شود زیرا بخشی از پولی که صرف حج چند باره و عمره برخی اشخاص به جیب واهابی ها و از آنجا القاعده می رود پس دست این اشخاص نیز به خون مردم بیگناه و کودکان آغشته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
گل گفتي زنده باشي
بايد كعبه و مدينه از دست آل سعود در بياد و به دست يه شوري متشكل از براداران شيعه و اهل سنت اداره بشه و منافع حاصله صرف بهبود زندگي اغشار ضعيف در ممالك اسلامي بشه نه اينكه منافع اين مكانهاي عزيز خرج كشتار و وحشي گري بشه
برای چپاول و تاراج ثروتهای خدادادی بواسطه جنگ و.... سیایتهای کثیفی توسط دول قدرتمند پیاده میشه ! یک زمانی ایران و عراق ! حالا نوبت عربستان هست که به خاک سیاه بشینه ! و ما ساده لوحانه فکر میکنیم این جریانات بخاطر مثلا سرخوردگی عربستان از آمریکاست !
ما بايد انتقام كشتار سال 66 را از عربستان بگيريم
مسئولین باید اختلافات رو کنار بذارن و از این فرصت طلایی نهایت استفاده رو ببرند.
مطمئن باشید که سعودیها را پول هار کرده وبه سبب هاری دوست ودشمن نمی شناسند وسیاست استعماری هم ایجاب می کند هر دست نشانده ای که به مرحله هاری برسد با نقشه های شیطانیشان باد شان را خالی می کنند والان هم شرایط منطقه ای وجهان به مرحله ای رسیده است یکی یکی هار ها را ذبح شرعی نمایند که بعد از عربستان نوبت قطر نیم وجبی است
سعودی ها آنقدر ضعیف النفس هستند که در صورتیکه کوچکترین شوکی به آنها وارد شود همه شاهزادهایشان و آل سعود فرار می کنند چون یک طایفه و یک قبیله هستند که با پول زیادی هار شده اند
به نظرم
غرب به این نتیجه رسیده که باید تغییراتی در حکومت عربستان ایجاد کنه
این تغییرات میتونه از طریق روسیه با چراغ سبز آمریکا باشه
و میتونه تحریم و تحت فشار گذاشتن اون توسط شورای امنیت باشه
به هر صورت .. هر چه ایران میکرده .. جواب داده .. و در این موقعیت که حتی کشوری مثل ترکیه دچار بحران هست .. در تلویزیون های ایرانی چه مخالف و چه موافق چهره های آرامی رو میبینیم که نشان از ثبات امنیتی ، سیاسی ، رفاهی در مردم هستش ، کشوری که در نقطه ای واقع شده که بی ثباتی در اطرافش موج میزنه .. تنها علت اش هم قطع رابطه ایران با امریکا توی این چند سال بوده که باعث شده ما گارد خودمون رو برای هر گونه بی ثباتی بالا نگه داریم .. که البته این سیاست موفق تا به امروز .. رو نمیشه برای همیشه ادامه داد و نیاز داریم که با لحاظ کردن تمامی احتمالات .. با امریکا و بقیه کشورها درست مثل چین بعد از کومونیست ارتباط برقرار کنیم ..
نیازی هم نیست که خودمون رو درگیر عربستانی بکنیم که مشکلات اش تازه شروع شده و به دنبال حال گیری و دل خنکی باشیم .. همین که عربستان داره انقدر رو بازی میکنه نشون از عاجز بودنشون میده و ما با کمی صبر و سیاست میتونیم به هر چی که میخوایم برسیم
صهیونیست یهودی توسط انگلیس تاسیس گردید ونام اسرائیل بر ان نهاده شد و دین مقدس یهود ضربه بدی خورد. صهیونیست اسلامی توسط امریکا و با حمایت مالی عربستان بنام القاعده تاسیس گردید و در حال بدنام کردن اسلام است.بنابراین صهیونیست در اسلام و یهودیت یکی است ولی با دو نام فعالیت می کنند.بنابراین امریکا با عربستان معامله کرده است صهیونیست اسرائیلی برای امریکا و صهیونیست القاعده برای ال سعود-عربستان .جنگ بر سر لحاف ملا است و فقط غارت ثروت کشورهای مسلمان.
مردم عزيز ما براي مدتي بايد از رفتن به مكه خودداري كنند و پول آنرا خرج نيازمندان كشور خودمان كنند.
به خدا رهبری برازندت بود امام خمینی کامتو طلا باید گرفت.
ما از صدام میتوانیم بگذریم اما از ال سعود نه
پیامبر گفته من عربم ولی عرب از من نیست
ال سعود یک باند وهابی وحقوق بگیر انگلیس وامریکا هستند وهیچ دینی ندارند ومسلمانان اعم ازسنی وشیعه باید این گروه راتحریم وجایگاه اسلام را تمیز وپاک کنند
حملات ویران کننده تکفیری ها همیشه تاریخ مارا آسیب زده.
از توحش نظام المللک طوسی تا المثنی تا حملات زمان فتحعلیشاه .
هروقت مارا ضعیف یافتند حمله کردند ما باید تدبیر شاه عباس کبیر و اعظم و معظم را دنبال کنیم
حملات ویران کننده تکفیری ها همیشه تاریخ مارا آسیب زده.
از توحش نظام المللک طوسی تا المثنی تا حملات زمان فتحعلیشاه .
هروقت مارا ضعیف یافتند حمله کردند ما باید تدبیر شاه عباس کبیر و اعظم و معظم را دنبال کنیم
نميشود فرجام خواهي و خواست مردم را با نسبت دادن به تروريست سركوب و خفه كرد من تا ياد دارم و اخبار را دنبال ميكردم مدتها بود كه مردم اين مناطق با تحصن خود دنبال شنيدن صدايشان توسط دولت مالكي بودند و اين دولت بدون توجه به خواسته آنها اقدام به برداشتن چادرهاي آنها كرد و بعد از آن بود كه سران قبايل اين مناطق نسبت به عواقب اقدام مالكي هشدار دادند ولي مالكي باز توجه نكرد تا بالاخره اونها بعد از خشونتهاي ارتش و پليس عراق و دستگير شدن تعدادي از رئيسان قبايل دست به اسلحه بردند و شرايط اين شد كه مي بينيد . مالكي ميخواهد خود را مادام العمر كند خوب اين كه ميشود همان حكومت صدام و قذافي و بشار اسد .
بعد از 35 سال سیاستها داره بر میگرده سر جای اولش اتحاد سوریه، عراق،ترکیه وایران در مقابل عربستان و کشورهای هم مسلکش آمریکا هم از دو طرف حق العملشو میگیره انقلاب ایران تعادل را به هم زده بود نیروهای تکفیری وسلفی و..نیز توسط آمریکا وبا کمک عربستان درمقابل روسیه شکل گرفته بودند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار