بازدید 10336

سوال رسایی از جنتی

کد خبر: ۳۶۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸ 07 January 2014
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت که دولت به جای آن که دغدغه آزادی بیان داشته باشد باید دغدغه آزادی حفظ دین و ارزش‌های انقلاب اسلام را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حمید رسایی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) به ارائه توضیحاتی در مورد سوالش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت امیدوارم نتیجه این سوال در راستای دفاع از اسلام، انقلاب، ارزش‌های دینی و اصلاح امور باشد.

وی یادآور شد که در دولت قبل نیز از وزیر ارشاد سوالی را مطرح کرد که به صحن آمد، همچنین از جنتی نیز سوال دیگری را مطرح کرده بود که از توضیحاتش در کمیسیون قانع شده بود اما در مورد این سوال از توضیحات وزیر فرهنگ قانع نشده است.

وی با تاکید بر این که انقلاب اسلامی ریشه فرهنگی دارد، گفت: در سال اول انقلاب با بمب‌گذاری، جنگ و از این امور مواجه بودیم بعد از آن نیز به سمت تهاجم اقتصادی، تحریم‌ها و محاصره اقتصادی رفتیم، وقتی دشمن دید که این دو مرحله جواب نداد وارد جنگ نرم شد و کم‌کم تبدیل به تهاجم فرهنگی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شبیه‌خون فرهنگی راه افتاد.

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: در دوره دوم دولت سازندگی، رهبری فریاد تهاجم فرهنگی را زدند ولی برخی توجهی نکردند و خوشبینانه به این قضایا نگاه کردند، بعد از آن دولت اصلاحات در زمان روی کار آمدن توسعه سیاسی و فرهنگی را به عنوان مهم‌ترین شعارهایش مطرح کرد اما به دلیل نگاه غلط در این حوزه و مماشات مسوولان وقت و تساحل و تسامحی که در حوزه فرهنگ حاکم بود، کم کم اباحه‌گری در نشریات حاکم شد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آن دوران بعد از دیدن این تحرکات و جریانات بعد از چند سال در جمع جوانان پرشور آن روز گفتند که برخی از این روزنامه به شارلاتانیزم مطبوعاتی تبدیل شدند و آن‌ها مقدسات و ارزش‌ها و نهادهای نظام را هدف گرفتند و پایگاه دشمن شده‌اند.

وی افزود: کار اصلی این رسانه‌ها هتک حرمت به مقدسات دینی، ارزش‌های انقلابی و کم کردن حساسیت‌ها به این امور بود.

وی افزود: بهنود از همین عناصری که از دوران طاغوت در این نشریات باقی مانده بود، بعد از بازداشت در آن دوره در دادگاهش گفت که در دوره سازندگی به دلیل بسته بودن فضا در نشریات درجه چندم زرد و آرایشی خانم‌ها قلم می‌زده و بعد از دوم خرداد به برکت تساحل و تسامح به روزنامه‌های سراسری راه پیدا کردیم، او صراحتا می‌گوید که وظیفه‌شان در آنجا از بین بردن ایمان مردم بود اما متاسفانه وزارت ارشاد آن روز در برابر آن حرکت‌ها نه تنها مقاومت و مقابله نکرد بلکه همراهی و حمایت نمود.

رسایی ادامه داد: مقام معظم رهبری در همان دوران فرمودند این‌ها پایگاه دشمن هستند، وزیر ارشاد وقت که امروز وقیحانه با بی‌بی‌سی صحبت می‌کند می‌گفت که کار ما در وزارت ارشاد دفاع و حمایت از مطبوعات است.

رسایی اضافه کرد: ایشان می‌گفت که اینجا وزارت ارشاد و نه وزارت اطلاعات است، این در حالی است که طبق قانون یکی از وظایف وزارت ارشاد نظارت و جلوگیری از رسانه‌هایی است که هتک حرمت به مقدسات می‌کند، اکنون نیز برخی از مواضع آن بو را می‌دهند و ما نگران هستیم.

نماینده مردم تهران گفت: بنده در زمانی گفتم که نسبت به تمامی موارد دغدغه دارم و امروز می‌بینم که این دغدغه‌ها در این حوزه‌ها در حال عملیاتی شدن است، اما امروز مشت آن جریان باز شده است و خود آقای جنتی هم می‌داند آن‌ها را می‌شناسد و مخالفشان است، امروز می‌بینیم که آن جریان در بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و رسانه‌های صهیونیستی هستند، نویسندگانی که مورد حمایت آن وزیر و آن وزارتخانه بودند امروز همراه آن‌هاست.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: کشور ما آن دوره پرآشوب را به سلامت گذراند، رهبر انقلاب در برابر این جریان ایستاد، مراجع و علما از مسوولان وقت ارشاد نازسا شنیدند اما مقاومت کردند و متدینین در صحنه آمدند، حال سوال این است که آیا قرار است دوباره چنین جریاناتی میدان بدهیم، آیا قرار است مجددا قلم‌ به دستانی برگردند و مامور سست کردن ارزش‌های مردم شوند؟

رسایی افزود: آیا قرار است به اسم آزادی مقدسات زیر سوال رود؟ آیا قرار است وزارت ارشاد تحت تاثیر جوسازی‌های این جماعت قرار گرفته و مرعوب این جریانات شود و از تیترها و تهاجم‌های آن‌ها بترسد؟ امروز خط زیر سوال بردن مقدسات، القاء شبهه در اعتقادات دینی و به سخره گرفتن احکام و ارزش‌های انقلاب شکل گرفته و در این شش ماه افزایش پیدا کرده است که متاسفانه برخی از مسوولان در وزارت ارشاد و زیر مجموعه آقای جنتی به این خط شکل گرفته در برخی مطبوعات توجهی ندارند.

وی به مقاله منتشر شده در روزنامه توقیف شده بهار اشاره و اظهار کرد: اتفاق تلخی در 18 ذی الحجه امسال رخ داد در آستانه عید غدیر در مقاله یکی از افراطی‌ترین روزنامه‌های کشور به یادداشتی اختصاص پیدا کرد که می‌خواست ثابت کند ائمه اطهار و جانشینان به حق رسول خدا، حق حاکمیت سیاسی ندارند، تیتر این یادداشت غلط انداز نبود و در مورد حق حاکمیت امام معصوم بود.

وی افزود: در این یادداشت به صراحت امامت که اصول دین شیعه است، انکار شد، آن هم به استناد اسناد مجهول و ضعیف که بارها توسط علمای شیعه رد و نقض شده است، نویسنده هتاک هیچ اشاره‌ای به اسناد متقنی نکرد که امامت را ثابت می‌کند با نوعی وهابی گری شیعی که متاسفانه فرقه‌ای در برخی جریانات سیاسی است، حرکت می‌کرد.

وی افزود: در همان روز این مقاله در سطح گسترده‌ای در رسانه‌ها پیامک و منتشر شد و همه ناراحت و ناراضی بودند، آغاز دوباره حمله جریان دگراندیش که روزگاری پشت سرش شعار اصلاح‌طلبی بیان شده بود، امروز پشت سرش شعار اعتدالگرایی پنهان شده است، این در حالی است که این نشریات وابسته به این تفکر نه دیروز اصلاحات را قبول داشتند و نه امروز اعتدال را به طوری که آن‌ها امروز رئیس‌جمهور آن دوران را به جایی رساندند که هیچ آبرویی ندارد و امروز این جریانی که پشت شعار اعتدال‌ها پنهان شده آقای روحانی را هم قبول ندارد.

رسایی گفت: من می‌دانم که آقای روحانی زخم خورده این جریان است. در آن دوره آن‌ها گفتند که حق حاکمیت به معنای حقوقی برای خدا اشکالات فراوانی دارد و برای مردم است، آن‌ها می‌گفتند از آیات قرآن هیچ حق حاکمیتی برای پیامبر استفاده نمی‌شود و ولایت به پیامبر بعد از آن به کسی منتقل نشده است.

نماینده تهران اضافه کرد: آن‌ها می‌گفتند قرآن قابل نقد است و مشکل ما این است که در ایران هنوز خدا نمرده و معصومین خود به خود بدون نظارت و به طور اصولی در معرض انحراف هستند. این‌ها چیزهایی است که نوشته شده و اکنون در حال ابقاء شدن است . آن‌ها در همان دوران نیز به ولایت فقیه حمله کردند.

رسایی به جلسه هیات نظارت در مورد روزنامه بهار اشاره و اظهار کرد: هیات نظارت با توجه به عصبانیت مردم وارد عمل و جلسه تشکیل شد اما متاسفانه در آنجا ابتدا نصف اعضاء به توقیف نشریه هتاک رای ندادند و نهایتا با تغییر نظر یکی از اعضا این نشریه توقیف می‌شود. بعد از آن وزیر در جمع خبرنگاران در مواجهه با سوالی در مورد روزنامه بهار که پیش از این دو بار نیز توقیف شده است، می‌گوید که از توقیف متاسفم، خبرنگاری می‌پرسد که آیا قول می‌دهید روند توقیف نشریات سیل نزولی داشته باشد که ایشان می‌گوید حتما همین طور است. دیگری می‌پرسد که اگر دانشجویی تخلف کند باید دانشگاه را تعطیل کرد که ایشان پاسخ می‌دهد خیر.

وی خطاب به جنتی گفت: آقای جنتی اگر رستورانی غذای فاسد داشت باید چه کار کرد؟ اگر داروخانه‌ای داروی فاسد آورد باید چه کار کرد؟ آیا تنها باید با مدیر برخورد کرد. پس با این وضعیت چرا آن مغازه را پلمپ می‌کنند. این برای آن است که در جامعه امنیت ایجاد شود. حال چرا برای رسانه‌ها می‌خواهید ارزش مطلقی جلوه دهید. رسانه‌ای ارزش دارد که در مسیر تعالی حرکت کند.

رسایی افزود: چرا باید از برخورد با این رسانه‌ها خجالت بکشیم. آقای جنتی بنده در کمیسیون هم این را گفتم، وزیری که به انگلیس پناه آورده است شبیه این حرف‌ها را می‌زد و شما باید از این بترسید. شما می‌گویید که متولی مطبوعات هستید اما شما شیعه و متولی مذهب هستید و طبق قسمی که رییس‌جمهور در همین مجلس خورده است باید از مذهب رسمی کشور دفاع کنید. وقتی مذهب رسمی زیر سوال رفته است چطور می‌گویید که وظیفه‌ای نداشته‌اید.

وی افزود: وقتی خبرنگاری سوالی را از شما پرسید باید سرتان را بالا بگیرید و بگویید نشریات به مقدسات توهین نکنند تا توقیف نشوند،ما هم از توقیف نشریات راضی نیستیم ولی وقتی به مقدسات توهین می‌کنند باید با آن ها برخورد شود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین گفت: دولت پیش از آنکه دغدغه آزادی بیان و هتاکان و اهانت‌کنندگان را داشته باشد باید دغدغه آزادی حفظ دین و ارزش‌های انقلابی را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه به تبیین هدف یادداشت منتشر شده در روزنامه بهار پرداخت و گفت: هدف این یادداشت این بود که وقتی امام معصوم حق حاکمیت سیاسی نداشته باشد ولی فقیه که معصوم نیست قطعا حق حاکمیت سیاسی ندارد. چرا آقای جنتی شما این‌ها را نفهمیدید؟ در این رابطه مراجع به اتفاق گفتند که با این نشریه برخورد شود. آنگاه شما چیز دیگری را می‌گویید و در مورد تک خوانی زن چندین بار گفته‌اید که چون اختلاف است پس می‌توان آن را انجام داد.

وی افزود: فتوای مقام معظم رهبری برای تکخوانی زنان چهار قید دارد بنده برگه‌ای را بین همکاران در رابطه با تک‌خوانی توزیع کردم که نتوانستم در تلویزیون منتشر کنم.

به گزارش ایسنا، مدیر مسوول نشریه 9 دی بعد از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به آن بخش از صحبت‌های جنتی در مورد تخلفات نشریه 9 دی گفت: بنده طبق ماده 79 آیین‌نامه حق دفاع از خودم را دارم اما سوالم این است که اگر نشریه 9 دی اشکالاتی را داشته چرا دیروز این پرونده در هیات نظارت با اصرار معاون ایشان رفته است.

وی افزود: ما در نشریه 9 دی از توافقنامه ژنو انتقاد کردیم و باز هم این کار را می‌کنیم چون حتی بچه سر کوچه هم از توافق ژنو به دلیل اشکالاتش انتقاد می‌کند.

رسایی گفت: آقای جنتی می‌گوید تصاویری که بین نمایندگان در مورد تک خوانی منتشر کردم مربوط به داخل ایران نیست. این در حالی است که در تاریخ 9 آبان سال جاری این عکس‌ها در بیش از 100 رسانه داخلی منتشر شده و در خبرها آمده است که وزیر ارشاد در چنین جلسه‌ای وجود داشته و بعد از آن آقای جنتی تکذیب کرده است. آقای عثمانی نماینده بوکان می‌تواند به شما بگوید که در شهرشان چه اتفاقی افتاد بعد از این که وزیر چنین موضعی را اتخاذ کرد.

نماینده تهران خطاب به جنتی گفت: سوال من این است که آقای جنتی آیا در 35 سال گذشته کسی از اختلاف مراجع در مورد تک خوانی خانم‌ها خبر نداشته که شما آن را کشف کرده‌اید؟ این تیتر 100 نشریه و سایت از صحبت‌های شماست که تابوی 35 ساله شکسته شد. این حرکت شما باعث شد که برخی مفاسد به اسم جمهوری اسلامی و وزارت ارشاد سی‌دی شده و تکثیر گردد.

رسایی همچنین گفت: آقای جنتی می‌گوید که سردبیر و مدیر مسوول روزنامه بهار از محتویات مقاله روزنامه بهار خبر نداشتند که این عذر بدتر از گناه است. شما می‌گویید ما نمی‌توانیم در مورد اظهاراتتان سوال بپرسیم و باید سوال در مورد عملکردتان باشد. این در حالی است که یکی از عملکردهای اصلی وزیر ارشاد حرف زدن است. این چه رویکردی است که شماها در پیش گرفته‌اید یک روز می‌گویید که ما نمایندگان حق سوال کردن نداریم و روز دیگر می‌گویید که آنقدر ما سوال کرده‌ایم که خسته‌ شده‌اید.

وی همچنین گفت: با ورق زدن نشریات داخلی و مطبوعات با عناصر ضد انقلاب مواجه می‌شویم، متاسفانه آقای توکلی طرقی مقیم کانادا سردبیر وقایع فصلنامه ایران است که به نشریه ایران به ریاست اشرف پهلوی نامه نوشت که امروز در همین مطبوعات قلم می‌زند، تورج اتابکی مقیم آمریکا، افسانه نجم آبادی مقیم آمریکا و همکار بنیاد اشرف نیز در مطبوعات داخلی قلم می‌زند.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان این که فضای حاکم در مطبوعات فضای ابتذال است، گفت: عناصری در روزنامه ایران و جاهای دیگر نفوذ پیدا کرده‌اند، سوال این است که چرا باید این اتفاق رخ دهد. حال این که در مساله‌ای همچون گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس را تا دو هفته بمباران کردند در حالی که خود این روزنامه‌ها مفاسدی داشتند که از شهرام جزایری و مرتضوی پول گرفته بودند اما می‌خواهند مجلس را تخریب کنند.

رسایی خطاب به جنتی گفت: آقای جنتی ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم و جلوی این روند گرفته شود. ما می‌خواهیم شما عزیز باشید و در فشار این‌ها قرار نگیرید من می‌دانم که شما نیز موافق این‌ها نیستید و روزی در حضور سالک و آقاتهرانی نیز از آن‌ها گلایه کردید.

وی همچنین گفت: 2 میلیارد و نیم یارانه مطبوعات برای تمامی استان‌هاست آنگاه دو نشریه استانی که متعلق به یکی از مسوولان وزارت ارشاد است از این میزان یک میلیارد یارانه می‌گیرد.

به گفته وی، مقام معظم رهبری فرمودند حوزه فرهنگ و ارشاد مهم است ما قسم شرعی خوردیم و باید به وظیفه‌مان عمل کنیم، این رای به آقای جنتی کمک می‌کند که اگر این کمک صورت نگیرد این روند شدیدتر و بدتر خواهد شد. بنده غیر از قصد کمک قصد دیگری ندارم.

به گزارش ایسنا، در این هنگام حجت‌الاسلام ابوترابی فرد رئیس جلسه از رسایی پرسید که از توضیحات وزیر قانع شده است که رسایی گفت: آقای جنتی علی‌رغم این که فرزند آیت‌الله جنتی عمار رهبر انقلاب است و ایشان را به دلیل شخصیت خودش و فرزندی آیت‌الله جنتی دوست دارم اما نمی‌توانم از نشریه‌ای که توهین به امامت امیر‌المومنین (ع) کرده است بگذرم و در روز قیامت جواب امیر‌المومنین (ع) را بدهم و موضوع را به نمایندگان واگذار می‌کنم.

نمایندگان با 105 رای موافق، 95 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشدند.

بر این اساس علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سومین وزیر کابینه یازدهم است که از نمایندگان مجلس نهم کارت زرد گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی