بازدید 7129
سیدحسن خمینی:

پارتی‌بازی، جوانان را ناامید می‌کند

کد خبر: ۳۶۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶ 04 January 2014
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: باید مراقب باشیم که بحث جوانان زیر سایه پر زرق و برق ورزش گم نشوند، چراکه با وجود اهمیت بسیار زیاد ورزش، تمام مسائل مربوط به جوانان در آن خلاصه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، نوه امام راحل در نشست خود با وزیر ورزش و جوانان و مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، افزود: ورزش عامل بسیار مهمی برای سلامتی همگان است، اما ورزش قهرمانی مربوط به جوانان است. باید توجه کنیم که همه امور جوانان به حوزه ورزش وابسته نیست.

وی با تاکید بر ضرورت زمینه‌سازی برای ازدواج جوانان، اظهار کرد: زمینه‌سازی برای ازدواج جوانان به عنوان یک امر بسیار مهم مطرح است و لازم است ازدواج آنان را تسهیل کنیم؛ چراکه با این کار، از زمینه‌های وقوع بزه و ناهنجاری در جامعه کاسته‌ایم. دولت محترم نیز که از تدبیر لازم برخوردار است، تلاش می‌کند موانع لازم را در این زمینه برطرف و مقدمات لازم را فراهم کند.

یادگار امام (ره) تاکید کرد: لازم است زمینه‌ای را فراهم کنیم تا شاهد فرار مغزها نباشیم. هیچ چیز مانند تبعیض برای استفاده از فرصت‌های جامعه، جوانان را دچار رخوت نمی‌کند و پارتی‌بازی موجب ناامیدی آنان می‌شود. هنگامی که جوان حس می‌کند که در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و تحصیلات تکمیلی جایی ندارد و نمی‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند، از موازنه رقابت، دور و با بحران هویت مواجه می‌شود.

سیدحسن خمینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تفریحات جوانان اظهار کرد: تفریحات یکی از بحث‌های بسیار مهم برای همه اقشار به ویژه جوانان است که تفریح در حوزه جوانان معنای عمیق‌تری می‌یابد. شاید به این علت که روحیه جوانان ساختارشکن‌تر از سایر گروه‌های سنی است.

وی با اشاره به محدوده تفریح، اظهار کرد: از منظر دینی، محدوده تفریح، حدود شرعی است. البته باید توجه داشت که این مقوله یک واقعیت و ضرورت در سنین جوانی محسوب می‌شود.

سیدحسن خمینی با اشاره به سفارش‌های امام خمینی (ره) در این زمینه، گفت: ایشان به من سفارش کرده‌اند که نمازت را اول وقت بخوان و به درس و تحصیلت اهمیت بده و تفریح کن. بنابراین لازم است این سه مقوله در زندگی یک انسان مورد توجه قرار گیرد. البته تفریح باید در حدود قانون و شرع باشد و نباید محدوده آن را کوچک‌تر یا بزرگتر تعریف کرد.

نوه امام خمینی (ره) تاکید کرد: باید اجازه دهیم که جوان خود تعریف تفریح را ارائه دهد. البته باید توجه کنیم که باید از خطوط قرمز دینی و شرعی عبور نشود. بنابراین لازم است تعریف درستی از تفریح در محدوده شرعی داشته باشیم و آن را به عنوان واقعیت، نیاز و ضرورت بپذیریم.

وی با بیان اینکه حضرت امام (ره) تا سال‌های پایانی زندگی خویش به موضوع تفریح توجه داشتند، اظهار کرد: ایشان در این زمینه به خانواده خود تاکید می‌کردند و اگر جایی خطوط قرمز شرعی نزدیک بود نادیده گرفته شود، تذکر می‌دادند.

به گزارش ایسنا، سیدحسن خمینی در پاسخ به پرسشی درباره حضور خود در فیسبوک نیز اظهار کرد: من صفحه‌ای در فیسبوک ندارم.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که در فضای علمی داریم، بحث علت موجوده و علت مُبقیه است. علت موجوده باعث پدید آمدن شیء می‌شود؛ به عنوان نمونه یک بنا دیواری را می‌سازد. اما علت مبقیه، علتی است که باعث بقای معلول می‌شود. به عنوان نمونه چسبندگی بین مصالح، علت مبقیه پایداری دیوار است.

نوه امام خمینی(ره) با اشاره به فرمایشات امام راحل، خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمایند علت موجوده انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، همان علت مبقیه آن است. علت موجوده، وحدت بین نیروهای انقلاب است. یکی از علت موجوده، جوانان و اهمیت دادن به آنان است.

وی افزود: توجه به جوانان از نگاه امام خمینی (ره) یکی از مهم‌ترین علل پیدایش انقلاب اسلامی بود. تمام مسئولان آن دوره جوان بودند و چه معجزه‌ای بالاتر از اینکه انقلاب اسلامی را امام خمینی (ره) با بهره‌گیری از افراد بسیار جوان به سرانجام رساندند و در ادامه مسئولیت وزارتخانه و نیروهای فعال در دفاع مقدس نیز به عهده جوانان گذاشته شد.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: جوان، توانمندی و قدرت اراده برای تغییر یعنی ریسک‌پذیری و خروج از خمودگی را دارد. برای باقی ماندن باید باورمندی به جوان را در فعالیت کشور نهادینه کنیم.

نوه امام خمینی(ره) ادامه داد: قرار است برای جوانان کاری کنیم یا قرار است جوانان کاری کنند؟ اشتباه است اگر گمان کنیم که ما باید برای جوانان اقدامی انجام دهیم؛ بلکه باید کاری کنیم که جوانان تحول ایجاد کنند. درواقع به آنان به عنوان سوژه ننگریم، بلکه آنان محور عملکرد باشند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در فرمایشاتشان تاکید زیادی در بحث جوانان داشتند، اظهار کرد: امام از جوان‌ترین رهبران دنیا از نظر روحیه بوده‌اند و در سن 63 سالگی مبارزه را آغاز کردند.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه جامعه ایران هنوز جوان است، تاکید کرد: این وضعیت یک ظرفیت است. چنین جامعه‌ای، پویا و پر از انتظارات است. البته بحث گسست نسلی نیز مطرح می‌شود و در صورت مدیریت درست، می‌تواند موجب اکتفا نکردن به وضع موجود شود.

نوه امام خمینی (ره) در ادامه تصریح کرد: وزیر ورزش و جوانان و معاون امور ساماندهی شیفته دیدگاه امام خمینی (ره) در حوزه جوانان هستند، چراکه پیوند امام و جوانان و ورزش می‌تواند آینده کشور و نظام را بیمه کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست حمید انصاری، معاون موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) درباره تفاهم‌نامه منعقد شده میان این موسسه با وزارت ورزش و جوانان، اظهار کرد: کارگروه جدی و فعالی در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برای پیگیری این تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود و در ابعاد مختلف بحث انتقال میراث ارزشمند امام خمینی (ره) به جوانان پیگیری می‌شود و راهکارهای لازم برای این کار نیز اندیشیده می‌شود.

وی افزود: باید جوانان و حق جوانی را به رسمیت بشناسیم. حق پرسشگری و برخورداری از حقوق انسانی در اندیشه‌های امام خمینی (ره) وجود داشت و در متن نهضت، پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جوانان نقش زیادی داشتند و باید مطالبات آنان را پاسخ دهیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار