بازدید 12579

بابک زنجانی در «اوین» می‌ماند

کد خبر: ۳۶۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹ 04 January 2014
خبر، سوخته اما سوژه هنوز داغ داغ است. شاید چون مطابق پرونده دیگر دانه‌درشت‌های مفاسد اقتصادی هنوز نقاط مبهم بسیاری درباره آن باقی مانده و بماند.

به گزارش شرق دوشنبه شب (9 دی)، بابک زنجانی بازداشت شد تا براساس گفته سخنگوی قوه‌قضاییه از کشور فرار نکند. بازداشت زنجانی که طبق برخی اخبار به بند 241 منتقل شده است، چند روز پس از آن رخ داد که رییس‌جمهوری در نامه به جهانگیری، معاون اول خود، برای مبارزه با مفسدان اقتصادی و سوء‌استفاده‌کنندگان از شرایط تحریم ماموریت داد. محسنی اژه‌ای در روز بازداشت زنجانی به «فارس» تاکید کرده بود: «زنجانی پس از تحقیقات بازرسی کل کشور بعدازظهر امروز (دوشنبه) به لحاظ اینکه از کشور فرار نکند، بازداشت شد و در اختیار بازپرس است.» علی یونسی دستیار رییس‌جمهوری در امور اقوام هم درباره علت تاخیر در بازداشت زنجانی به «ایرانا» گفته: «شاید دستگاه قضایی می‌خواسته با کمک خود این متهم، پیش از دستگیری اموال را بازگرداند.»

سابقه زنجانی در فرار قاچاقی از مرز

با آنکه زنجانی طبق ادعای سایت خبری «اعتدال» ممنوع‌الخروج هم بوده اما وقتی خاطره‌اش از فرار از مرز را مرور کنیم، خواهیم دید نگرانی‌ قوه‌قضاییه بیراه نبوده است. او زمانی که در سالامبور فروشی ورشکست شد راهی زندان می‌شود و آنطور که خودش در گفت‌وگو با «آسمان» مطرح کرده، پس از آزادی از زندان توسط یکی از هم‌سلولی‌هایش توانسته بود از مرز خارج شود. او دراین‌باره گفته: «ایشان (هم سلولی زنجانی) گفت که مرا به آن طرف مرز می‌فرستد. من هم پذیرفتم و به ارومیه رفتم. از آنجا به مرز رفتیم. حدود 20 اسب به هم بسته بودند و کالاهای خودشان را بار کرده بودند. من را هم روی یک اسب نشاندند و از مرز ایران رد کردند. رفتم و به شهر «وان» ترکیه رسیدم.» اعتدال در خبر خود درباره ممنوع‌الخروجی زنجانی آورده است: «دستگاه قضایی پس از روشنگری رسانه‌ها درباره پرونده بابک زنجانی از مسیرهایی دیگر به تحقیق درباره او پرداخت و در اواخر فروردین‌ سال‌جاری، یعنی حدود دو ماه قبل از انتخابات، بابک زنجانی ممنوع‌الخروج شد. حتی شنیده شده بر اثر این اقدام، بابک زنجانی که قصد خروج از کشور را داشت در اوایل اردیبهشت‌ماه از هواپیما پایین کشیده شد و به او اجازه خروج از کشور را ندادند.»نام بابک زنجانی از پس چالش محمود احمدی‌نژاد رییس دولت پیشین و مجلس اصولگرا بر سر «سعید مرتضوی» رسانه‌ای شد. احمدی‌نژاد اصرار داشت مرتضوی را نگه دارد، حتی شده به قیمت برکناری وزیر کارش، نمایندگان مجلس هم مخالفت می‌کردند، کار بیخ پیدا کرده بود، تهدید احمدی‌نژاد به افشاگری و پخش فیلم از برادر علی لاریجانی هم برای رییس مجلس رنگی نداشت. احمدی‌نژاد پرده اکران فیلم دیدار بابک زنجانی و فاضل لاریجانی را کنار زد و از آنجا که صدا واضح نبود، خود شروع به خواندن متن پیاده‌شده فیلم کرد و از «آقای ب. ز» اسم برد. اما این پایان نمایش برای «ب. ز» نبود، اگر زمانی تعداد صفرهای مقابل عدد 3 در اختلاس سه‌هزار‌میلیاردی خاوری-رییس اسبق بانک ملی - بسیاری را به خود مشغول کرده و عنوان بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران را به خود اختصاص داده بود، اما طولی نکشید که جایش را به بابک زنجانی داد، حدود 9‌هزار‌میلیارد تومان! سه‌برابر رقم اختلاس سه‌هزار‌میلیاردی. اما ماجرای زنجانی ابعاد دیگری هم داشت، بعد‌ها رد پای او در پرونده فساد مالی سازمان تامین‌اجتماعی به همراه سعید مرتضوی متهم ردیف اول جنایت کهریزک و پس از آن از سوی وزیر نفت در عدم پرداخت پول نفت مطرح شد تا به فساد مالی در ترکیه کشیده شد، جایی که «رضا ضراب» تاجرزاده ایرانی‌الاصل که به اتهام پولشویی و پرداخت رشوه به مقامات ترک هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد، از بابک زنجانی به‌عنوان رییس خود در بازجویی‌ها اسم برد. اکنون هم «ضراب» و هم «زنجانی» در زندان به سر می‌برند یکی در ایران و دیگری در ترکیه، هر دو به اتهام فساد مالی.

بدهی 8تریلیون و 507‌میلیاردتومانی، دلیل بازداشت بابک زنجانی

هرچند محسنی‌اژه‌ای از توضیح درباره اتهامات زنجانی خودداری کرده و به اینکه «اتهام بابک زنجانی مالی است و بر اساس قانون از بیان جزییات اتهام وی معذور هستم»، اکتفا کرده اما رییس کمیسیون اصل 90 دلیل اصلی بازداشت بابک زنجانی را بدهی نفتی او اعلام کرده و به «تدبیر» گفته: «تا آنجایی که به ما اطلاع داده شده، دلیل بازداشت بابک زنجانی بدهی نفتی او است و حالا اعلام هم شده که اگر این بدهی را پرداخت کند، آزاد خواهد شد.» پیش‌تر «بیژن زنگنه-وزیر نفت»، بدهی بابک زنجانی را دو‌میلیاردو60‌میلیون‌یورو اعلام کرده بود، معادل هشت‌تریلیون‌و507‌میلیاردو 800‌میلیون‌تومان.

زنجانی تا اتمام تحقیقات در اوین می‌ماند

«ایرنا» نیز روز چهارشنبه به نقل از یک «مقام آگاه» از آغاز تحقیقات قضایی از بابک زنجانی خبر داده و از قول این مقام آگاه درباره اینکه «آیا زنجانی می‌تواند با قرار وثیقه آزاد شود آورده: «حداقل تا زمانی که تحقیقات بازپرس پرونده از او تکمیل نشود، او نمی‌تواند آزاد شود. پس از تکمیل تحقیقات نیز، بازپرس پرونده درباره آزادی یا عدم آزادی زنجانی با صدور قرار وثیقه تصمیم می‌گیرد.» این مقام آگاه گفته که «در اوین، شعبه دادسرا وجود دارد و  تحقیقات در همان شعبه می‌تواند انجام شود و نیازی به حضور وی در دادسرای تهران نیست.» پرونده بابک زنجانی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت، همان شعبه‌ای که پرونده سعید مرتضوی قرار دارد، ارجاع شده است.

بابک زنجانی از دستگیری‌اش خوشحال است

احمد بخشایش، نماینده مجلس معتقد است، از دستگیری بابک زنجانی نه‌تنها نمایندگان و مردم بلکه خود زنجانی هم خوشحال است. او گفته که «نامه نمایندگان مجلس برای بررسی پرونده مالی زنجانی سبب دستگیری او شده است.» به گفته بخشایش «خود زنجانی هم بدش نمی‌آمد دستگیر شود چرا که بعد از زندان پاک و مطهر می‌شود و می‌تواند از طریق حلال به کسب سرمایه بپردازد.» زنجانی بارها در اظهارنظر درباره ثروت خود گفته که من با تلاش و زحمت و کمک خدا این ثروت را به دست آورده و از هیچ رانتی هم استفاده نکرده‌ام.

تکذیب ادعای زنجانی از سوی تاجیکستان

از سوی دیگر سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان ادعای زنجانی در پرداخت بدهی نفت از طریق بانک مرکزی تاجیکستان را رد کرده است. سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان گفته: «سندی که از سوی بابک زنجانی به پارلمان ایران ارایه‌شده و سعی دارد چنین ارتباطی را نشان دهد جعلی است.» «تسنیم» این خبر را به نقل از عبدالغفار کوربونوف، سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان در گفت‌وگو با پایگاه محلی «REERL» منتشر کرده است. هفته گذشته سندی منتشر شد که نشان می‌داد بابک زنجانی این مبلغ را از بانک ملی تاجیکستان به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز کرده است. گفته شد زنجانی این سند را با پرداخت یک یا سه‌میلیون‌دلار رشوه از سیستم بانکی تاجیکستان دریافت کرده است که به نوشته «تسنیم» سخنگوی بانک مرکزی تاجیکستان توضیحی در این‌باره نداده است. پیش از این سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفته بود: «بابک زنجانی با پرداخت رشوه یک‌میلیون‌دلاری از بانک مرکزی تاجیکستان یک گواهی جعلی گرفته که بدهی خود به ایران را پرداخت کرده است.»

بابک زنجانی: مرا بگیرید ایران اتیوپی می‌شود

برخی سایت‌های خبری نیز آورده‌اند: «صفحه شخصی بابک زنجانی در فیس‌بوک مطلبی در دفاع از وی با عنوان «واقعیت چیست؟» منتشر کرده است. در این نوشته به نقل از بابک زنجانی دلیل عدم پرداخت بدهی به وزارت نفت اینگونه عنوان شده است: اگر کسی توانست ‌هزاردلار از خارج به حساب بانک مرکزی ایران واریز کند، من هم دو‌میلیارددلار پول وزارت نفت را واریز می‌کنم... ثروت و سرمایه زنجانی نتیجه رانت نیست بلکه محصول شرایط خاصی است که همین نمایندگان شاکی خودشان فراهم کرده‌اند... کسانی که هنوز دوست دارند زنجانی را جرثومه فساد بنامند باید منتظر باشند که روزی این تلقی از اقتصاد و فراردادن چنین تاجران و سرمایه‌دارانی از ایران آینده‌ای از این سرزمین می‌سازد که در اتیوپی برای دادن امید به مردم تصاویر زندگی در ایران را نشان خواهند داد! انتخاب با شماست...»

وزیر سابق اقتصاد ترکیه سوار هواپیمای خصوصی «ضراب»

در مورد رضا ضراب نیز که به اتهام پولشویی در ترکیه در بازداشت موقت به سر می‌برد، «دویچه وله» به نقل از روزنامه ترک «حریت» گزارش داده: «وزیر سابق اقتصاد ترکیه متهم شده که با هواپیمای خصوصی رضا ضراب، متهم ایرانی‌‌تبار این پرونده به مکه سفر کرده است. روزنامه حریت، نوشته: «ظفر چاغلایان، وزیر پیشین اقتصاد ترکیه به همراه خانواده خود با جت خصوصی رضا ضراب، تاجر ایرانی‌تبار متهم در پرونده فساد مالی این کشور به زیارت مکه رفته است.» به نوشته حریت، محافظان وزیر اقتصاد، چهارنفر از اعضای خانواده او و همچنین خود ضراب و همسرش، ابرو گوندش (خواننده سرشناس ترکیه) سوار این هواپیما بودند. پس از بازداشت جوان ثروتمند ایرانی به همراه چند نفر از مقامات ترکیه، اردوغان نخست‌وزیر این کشور به دلیل فشارهای سیاسی تغییرات زیادی در کابینه خود ایجاد کرد. همچنین رضا ضراب برای بار سوم با همسرش «ابرو گوندش» خواننده ترکیه‌ای و نیز «ابراهیم تاتلیس» دیگر خواننده ترک دیدار کرده است. ابراهیم تاتلیس نیز همچون اردوغان از «ضراب» به «نیکی» یاد کرده همچنان که پیش از این اردوغان که روابط خانوادگی نزدیکی هم با رضا ضراب دارد از او به‌عنوان خیر یاد کرده و از او تقدیر کرده بود. گفتنی است برخی رسانه‌های ترکیه با اشاره به ملاقات‌های پی‌درپی ضراب با همسر و دوستانش این پرسش را مطرح کرده‌اند که در صورتی‌که او یک متهم عادی بود و با مقامات رده‌بالای دولتی در ارتباط نبود نیز چنین تسهیلاتی برایش فراهم می‌شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان