بازدید 5441

یوزپلنگ‌های ایرانی به سوی برزیل می‌تازند

کد خبر: ۳۶۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶ 18 December 2013
پروژه معرفی یوزپلنگ آسیایی در جام‌جهانی فوتبال با جدیت در حال پیگیری است و نمایندگانی از سازمان محیط زیست،‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فدراسیون فوتبال و فعالان محیط زیست در قالب یک کارگروه دنبال می‌کنند.

به گزارش تسنیم، پروژه معرفی یوزپلنگ آسیایی در جام‌جهانی فوتبال با جدیت در حال پیگیری است و نمایندگانی از سازمان محیط زیست،‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فدراسیون فوتبال و فعالان محیط زیست در قالب یک کارگروه دنبال می‌کنند.

تاکنون ایده‌هایی مانند چاپ تصویر یوز روی لباس تیم ملی، تشکیل تصویر یوزپلنگ با کمک تماشاچیان و بافت قالیچه‌های کوچک با تصویر یوز و اهدا به تیم‌های ملی سایر کشورها، ساخت کلیپ و نماهنگ مطرح شده برخی به مرحله اجرا هم رسیده است.

برای اطلاع از آخرین اقدامات انجام شده و بررسی موانعی که بر سر راه یوزپلنگ آسیایی برای رسیدن به جام جهانی وجود دارد، میزگردی با حضور محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، هوشنگ نصیرزاده سرپرست کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال، هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، آرش نورآقایی و زهرا روغنی‌ها فعال محیط زیست در روزنامه ایران برگزار شد.

در این جلسه اهمیت اجرای طرح معرفی یوزپلنگ آسیایی در جام‌جهانی فوتبال برای حفظ این گونه در حال انقراض مطرح شد و راهکارهای پیشبرد هر چه بهتر اهداف طرح مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.

8 سال پیش همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرنگاران از بعضی کاندیداها درباره برنامه‌هایی که برای تغییر اقلیم و جهان گرمایی دارند، سوال کردند که همه از آن بی‌خبر بودند و معنی آن را نمی‌دانستند. وقتی هم که خبرنگاران در مورد آن توضیح دادند، کاندیداها اظهار کردند که این سوال‌ها ربطی به انتخابات ندارد.

حالا از آن زمان به جایی رسیده‌ایم که وقتی بحث معرفی یوزپلنگ آسیایی در جام‌جهانی مطرح می‌شود، چنان بارش فکری در سطحی گسترده ایجاد می‌شود که باور کردنی نیست.

زمانی که ایران در جام جهانی 98فرانسه حضور داشت هم طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در حال اجرا بود اما حتی تصور این هم وجود نداشت که چنین ایده‌ای را مطرح کنیم. با وجود این در زمان حال هم با دولتمردان سیاسی کار می‌کنیم که طرح دوفوریتی انحلال سازمان حفاظت محیط زیست را به مجلس می‌فرستند.

این‌ها صحبت‌های محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست است که دلسوزانه از نابودی محیط زیست می‌گوید.

وی اظهار می‌کند: بحران‌های محیط زیست نفس مردم را تنگ کرده‌ است. آلودگی هوا، افت سطح آب‌های زیرزمینی، نشست زمین و کاهش تنوع زیستی، کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده که کاملاً قابل مشاهده است اما وقتی گروهی از نمایندگان مجلس طرح انحلال سازمان را می‌دهند، بارش فکری مردم این سرزمین برای حفاظت از محیط زیست نشان می‌دهد که از سیاستمداران جلوتر هستند؛ هدفی که ما با معرفی یوزپلنگ آسیایی دنبال می‌کنیم.

چین 16سال پیش با پاندا به آن رسیده و روسیه قصد دارد در بازی‌های المپیک، پلنگ ایران را به عنوان پلنگ قفقاز مطرح کند. در مسابقات جام جهانی برزیل هم آرمادیلو معرفی می‌شود؛ یک مورچه‌خوار که هیچ جذابیتی ندارد به عنوان سمبل انتخاب شده. پس چرا ما نباید در فرصت پیش آمده، یوزپلنگ را که تیزپاترین، کش‌سان‌ترین و زیباترین موجود روی زمین است، معرفی کنیم؟

درویش با اشاره به این‌که فعالیت‌های اخیر «ان‌جی‌او»ها برای معرفی یوز موجب شده تا یک شرکت خصوصی، یوزپلنگ آسیایی را بیمه کند، می‌افزاید: موج دستاوردهای اجرای این طرح باید تا آینده فراگیر شود و همین که یک شرکت بیمه اعلام آمادگی می‌کند که گونه‌های در حال انقراض در کشور را بیمه کند، از نتایج سحر است.

وی معتقد است صدا و سیما و روزنامه‌ها و نشریات ورزشی به اندازه کافی به این موضوع اهمیت نداده‌اند؛ روزنامه‌های ورزشی این موضوع را بیشتر به شکل طنز روایت می‌کنند و در جلسه‌ای که اخیراً با آقای ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما داشتیم، وی گفت که یوزپلنگ مسأله مردم نیست و آن را بزرگ نکنید اما وقتی موضوع را به‌طور کامل برای او شرح دادم اعلام کرد که حاضر است ریاست کارگروهی برای ورود مفاهیم زیست‌محیطی به برنامه‌های تلویزیون را بر عهده بگیرد. از او خواستم تا مستندسازان آخرین روزهای زندگی ببر مازندران را در ایران به تصویر بکشند.

دردناک است وقتی آخرین ببر، همنوعی از خود نمی‌بیند و نمی‌داند چه اتفاقی روی زمین افتاده که جانوری شبیه او دیگر وجود ندارد یا داستانی از شیر یال کوتاه «ارژن» بسازند که از خوزستان تا کازرون و حتی تا بختگان مانند خود را نمی‌بیند. اگر خود را جای این شیر بگذاریم و همه قدرت زمین از آن ما باشد ولی کسی نباشد که به او بگوییم چه قدرتی داریم، در این شرایط وقتی طعمه شکارچی می‌شویم از او می‌خواهیم که ما را بکشد و از این برزخ نجات دهد.

ما در 100سال اخیر تجربه منقرض شدن شیر ارژن را داشته‌ایم پس نباید اجازه دهیم تا این داستان برای یوزپلنگ هم تکرار شود.

درویش می‌گوید: در دنیا بسیاری معتقدند که اهمیت دادن به تنوع زیستی مسأله جوامعی است که غم نان ندارند ولی ما با معرفی یوزپلنگ آسیایی در جام‌جهانی به دنیا نشان می‌دهیم که به رغم تصویرسازی منفی از ایرانیان، این مردم هنوز دلشان برای خرامیدن یوزپلنگ می‌تپد.

وقتی حال یوزپلنگ آسیایی در ایران خوب باشد یعنی حال طعمه و علفخواران در کشور خوب است و این نشان می‌دهد که حال خاک و منابع آبی و پوشش گیاهی این سرزمین هم خوب است.

هومن جوکار، مدیر طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از جمله کسانی است که تلاش زیادی می‌کند تا یوزپلنگ آسیایی به جام‌جهانی برود اما بیشتر از آن نگران روزهایی است که بعد از مسابقات در انتظار یوزپلنگ است.

وی می‌گوید: تا به امروز فقط یک مرکز وجود داشته که از عهده هزینه‌ها برمی‌آمده و آن هم سازمان ملل متحد بوده است. سازمان ملل یک صندوق بسیار امن دارد که زیر نظر خود سازمان اداره شده و منابع مالی با نظارت کامل خرج می‌شود. با معرفی این گونه ارزشمند در جام‌جهانی هم اگر تمام طرح‌های مطرح شده با موفقیت اجرا شوند باز هم بعد از مسابقات همه چیز به پایان می‌رسد؛ پس باید طوری برنامه‌ریزی شود تا در نهایت به زیست این گونه در حال انقراض کمک شود. اگر اسپانسری هم جذب می‌شود بهتر است بهره‌ای برای یوزپلنگ باقی بماند تا هزینه نگهداری آن در زیستگاه طبیعی تأمین شود.

جوکار در مورد میزان پیشرفت طرح اظهار می‌کند: فدراسیون فوتبال، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از متولیان دولتی اجرای این طرح هستند اما بیشترین بار اجرایی روی دوش «ان‌جی‌او»ها است. پس از مطرح شدن این ایده از سوی آرش نورآقایی، سازمان حفاظت محیط‌زیست کاملاً آن را پذیرفت، بخش فرهنگی فدراسیون فوتبال هم پس از سفر بلاتر به ایران موضوع را جدی گرفت. میراث فرهنگی هم خیلی خوب این طرح را پشتیبانی می‌کند؛ با این حال «ان‌جی‌او»ها جلوتر از سازمان‌های دولتی پیش می‌روند و صدا و سیما کمترین فعالیت را داشته است.

چاپ تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی برای مجریان طرح اهمیت زیادی دارد و نظر مثبت بلاتر به موضوع آنها را امیدوار کرده که این طرح را عملی کنند اما هوشنگ نصیرزاده سرپرست کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال می‌گوید قانون‌های سفت و سخت فیفا را نباید فراموش کنیم.

به گفته وی، ما جزو 32 تیمی هستیم که اجازه نداریم تبلیغاتی برخلاف قوانین فیفا داشته باشیم. فیفا برای هر علامتی، استاندارد خاصی دارد و لوگوهای طراحی شده روی لباس براساس اندازه‌های اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال باشد.

در عین حال او از آماده شدن پیش‌نویس همکاری مشترک سازمان محیط زیست و فدراسیون جهانی فوتبال خبر می‌دهد و می‌گوید: این پروتکل از سوی دکتر ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امضا و برای فیفا ارسال شده که امضای آن می‌تواند به پیشبرد اهداف و معرفی یوز کمک کند.

پیشنهاد بافت 32 قالیچه با تصویر یوزپلنگ‌ آسیایی هم مطرح شده که به تیم‌های ملی شرکت کننده در جام جهانی هدیه داده شود. شرکتی هم اسپانسر بافت این فرش‌ها شده و فقط نیازمند صدور نامه‌ای از سوی آقای کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران است.

آرش نورآقایی فعال محیط زیست که این ایده را مطرح کرده هم در این جلسه حضور دارد و خبرهای خوبی از اجرای طرح و پیشبرد آن می‌دهد. وی از راه‌اندازی سایتfootah.ir خبر می‌دهد و می‌گوید این سایت آخرین اقدام‌ها را برای معرفی یوز آسیایی در جام جهانی منعکس خواهد کرد و علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های خود را در آن ارائه دهند.

نورآقایی همچنین به تأیید لوگوی یوز توسط کارگروه راهبردی طرح یوز اشاره می‌کند: علاقه‌مندان به حفاظت از یوز، لوگوهای بسیاری طراحی کرده‌اند که یکی از آنها به تأیید کارگروه راهبردی طرح رسیده و به فدراسیون فوتبال ارسال شده تا به تأیید برسد.

بیمه شدن یوز آسیایی، برگزاری همایش تخصصی گردشگری و تنوع زیستی پستانداران ایران با تأکید بر یوزپلنگ ایرانی و اعلام آمادگی استان فارس برای برگزاری جشنواره یوزپلنگ آسیایی از دیگر اقدام‌ها برای رسیدن به اهداف این طرح است. همایش تخصصی گردشگری و تنوع زیستی پستانداران ایران با این‌که در مورد همه موجودات زنده بود اما بحث داغ حضور یوز در جام‌جهانی موجب شد تا حتی پوسترهای این همایش با تصویر یوز طراحی شود و موضوع اصلی این گونه در حال انقراض باشد.

زهــرا روغنی‌ها فعــال محیط زیست هم در مورد گردهمایی دوســتداران محیــط‌زیسـت صحبت کرد که در صورت اجرای این طرح می‌توان تشکیل تصویر پازلی یوزپلنگ را در بازی‌های جام‌جهانی توسط تماشاچیان تمرین کرد. همچنین می‌توان سرودی را به هواداران یاد داد تا یک‌صدا در استادیوم بخوانند و صدای این جانور تیزپا را به گوش جهانیان برسانند.

همه چیز خوب پیش می‌رود و افراد دلسوزانه پیگیر هستند تا همزمان با حضور مردان غیور تیم ملی، یوزپلنگ آسیایی که نمادی از تیزپایی و قدرت بازیکنان ایرانی است هم وارد زمین شود. شاید اگر این صدا به گوش دنیا برسد زندگی 70قلاده یوزپلنگی که در ایران زندگی می‌کنند امن‌تر و راحت‌تر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس