بازدید 6187

دستبرد به اطلاعات‌ شخصی، شگردی‌ برای اخاذی‌ اينترنتی

کد خبر: ۳۶۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹ 10 December 2013
جواني که با تهديد يک دختر جوان در فضاي مجازي قصد اخاذي ميليوني را داشت با تلاش کارآگاهان پليس فتاي خراسان رضوي دستگير و به جرم خود اعتراف کرد.

به گزارش خراسان، رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات خراسان رضوي با بيان اين مطلب گفت: چند روز قبل دختر ۲۶ساله اي با مراجعه به پليس فتا عنوان کرد: فرد يا افرادي با نفوذ به سيستم رايانه اي قصد اخاذي ميليوني از من را دارند و با فرستادن پيام هاي اينترنتي مرا تهديد مي کنند که اگر اين مبالغ را نپردازم عکس هاي خصوصي و اطلاعات شخصي ام را در فضاي مجازي منتشر خواهند کرد.

سرهنگ سيدمحسن عرفاني افزود: با طرح اين شکايت، موضوع در دستور کار قرار گرفت و کارآگاهان با رديابي متهم در فضاي مجازي به اطلاعاتي دست يافتند که نشان مي داد فردي آدرس پست الکترونيکي دختر جوان را به دست آورده است و از اين طريق اقدام به ارتکاب جرم مي کند. وي اضافه کرد: کارآگاهان متهم ۲۷ساله اين پرونده را در يک عمليات پليسي شناسايي و دستگير کردند اما او در مراحل اوليه بازجويي خود را بي خبر از ماجرا نشان مي داد و عنوان مي کرد که براي کسي ايجاد مزاحمت نکرده و قصد اخاذي نيز نداشته است.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي تصريح کرد: اين جوان وقتي در برابر دلايل و مدارک مستند قرار گرفت معترف شد در کافي نت دانشگاه وقتي پشت يک سيستم رايانه اي قرار گرفتم ديدم که صفحه مجازي متعلق به دختر جواني باز است من هم بلافاصله اطلاعات، عکس ها و محتويات سيستم را به پست الکترونيکي خودم ارسال کردم پس از آن هم وسوسه شدم و تصميم گرفتم تا از اين طريق اخاذي کنم بنابراين پيامي را به آدرس پست الکترونيکي دختر دانشجو فرستادم که اگر اين مبلغ را ندهد عکس هاي شخصي و محتويات داخل سيستم رايانه اي اش را در فضاي مجازي منتشر مي کنم.

سرهنگ عرفاني با بيان اين که متهم براي سير مراحل قانوني در اختيار دستگاه قضايي قرار گرفت به شهروندان و به ويژه دانشجويان توصيه کرد: هنگامي که در مراکز دانشگاهي و يا کافي نت ها از سيستم رايانه اي استفاده کردند بلافاصله پس از اتمام کار، صفحه باز شده را همان طور رها نکنند و حتماً صفحه مخصوص خود را ببندند و به اصطلاح «log off» کنند تا مورد استفاده قرار نگيرد.

سوء استفاده از نرم افزار جاسوسي

رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات خراسان رضوي در تشريح پرونده ديگري که طي آن جواني با سوء استفاده از اعتماد دوستش اقدام به نصب نرم افزار جاسوسي روي سيستم رايانه اي کرده بود گفت: به دنبال اعلام شکايت فردي که مبلغ ۲۸ ميليون ريال از حساب بانکي وي برداشت شده بود، کارآگاهان موفق شدند متهم را که دانشجوي نرم افزار رايانه است دستگير کنند.

 وي اضافه کرد: در بررسي ها مشخص شد متهم دوست شاکي است. او با سوء استفاده از اعتماد دوستش نرم افزار جاسوسي روي سيستم رايانه اي وي نصب کرده و سپس با دسترسي به اطلاعات رايانه اي مقداري اجناس را به صورت اينترنتي خريداري کرده است.

سرهنگ عرفاني گفت: متهم با تشکيل پرونده تحويل مقامات قضايي شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار