بازدید 26760

فایرفاکس دیگر تنها یک مرورگر نیست، امتحان کنید!

اکنون مدت زمان زیادی می‌گذرد که هم گوگل و هم شرکت موزیلا، درگیر ‌رقابتی شدید در دنیای وب هستند و طرفداران هر کدام از این دو، دلایل خاص خود را برای حمایت از آن‌ها ‌می‌‌آورند. چندی پیش که گوگل از شروع طراحی سیستم عامل کروم خبر داد، بسیاری از طرفداران فایرفاکس، منتظر پاسخی قاطع از سوی موزیلا به این جهش گوگلی بودند و اکنون تا اندازه بسیاری پاسخ‌ خود را گرفته‌اند.
کد خبر: ۳۶۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 09 December 2013
فایرفاکس دیگر تنها یک مرورگر نیست، امتحان کنید!
اکنون مدت زمان زیادی می‌گذرد که هم گوگل و هم شرکت موزیلا، درگیر ‌رقابتی شدید در دنیای وب هستند و طرفداران هر کدام از این دو، دلایل خاص خود را برای حمایت از آن‌ها ‌می‌‌آورند. چندی پیش که گوگل خبر از شروع طراحی سیستم عامل کروم داد، بسیاری از طرفداران فایرفاکس، منتظر پاسخی قاطع از سوی موزیلا به این جهش گوگلی بودند و اکنون تا اندازه بسیاری پاسخ‌ خود را گرفته‌اند.

به گزارش «تابناک»، شاید دیگر زمان آن فرا رسیده ‌که کمی منظور خود را از گفتن «کروم» یا «فایرفاکس» دقیق‌تر کنیم: کدام یک؟ مرورگر یا سیستم عامل؟

این پرسش را از آن روی باید پرسید که اکنون هر دو شرکت گوگل و موزیلا پا را از گلیم خود فرا‌تر گذاشته‌اند و با گذر از رقابت در طراحی مرورگرهای اینترنت به رقابت در دنیای پیچیده سیستم عامل‌ها پای گذاشته‌اند. البته گوگل در این میان تا اندازه‌ای پیشتاز بوده است، اما فایرفاکس پر سر و صدا‌تر.
فایرفاکس دیگر تنها یک مرورگر نیست، امتحان کنید!

سیستم عاملی برای گوشی های هوشمند و تبلت

البته هم‌اکنون سیستم عامل فایرفاکس، ‌تنها برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی و منتشر شده ‌و هنوز خبری از نسخه‌های دسکتاپ آن برای سیستم‌های PC نیست. همچنین باید اشاره کرد که این سیستم عامل به گونه‌ای نیست که بتوان آن را ‌روی گوشی یا تبلت نصب کرد، بلکه باید برای دیدن آن، حتما گوشی یا تبلتی را که از پیش سیستم عامل فایرفاکس ‌روی آن نصب شده، خریداری کرد!

اما با توجه به این محدودیت، باید پرسید که چرا موزیلا در بازار سیستم‌های عامل ‌رقابت می‌کند؟

در واقع موزیلا ‌سازمانی غیر انتفاعی است که خود را وقف بهبود فضای وب کرده است (بر خلاف مایکروسافت، گوگل و اپل که کاملا انتفاعی هستند) و در واقع ارائه سیستم عامل فایر فاکس را ‌‌یک رقابت در بازار موبایل می‌بیند.

این سازمان معتقد و مؤمن به نرم‌‌افزارهای تحت وب و متن باز است و هدف خود را جایگزین کردن نرم‌افزارهای استاندارد با نمونه‌های تحت وب آن‌ها تعیین کرده. این امر با گسترش سریع نفوذ اینترنت و گذران بیشتر ‌وقت کاربران در مرورگر‌ها، بیش از همیشه موضوعیت یافته و ‌‌شانس سیستم عامل فایرفاکس را بالا برده است!

در واقع به بیان ساده باید گفت که هدف موزیلا از ارائه این سیستم عامل، به ارمغان آوردن و ایجاد نرم‌افزارهای تحت وب درجه اول به سیستم‌های موبایل و رقابت با روند رو به گسترش فضای مالکانه و خصوصی انتفاعی از سوی شرکت‌هاست.
 
فایرفاکس دیگر تنها یک مرورگر نیست، امتحان کنید!

تفاوت های این سیستم عامل در چیست؟

همان گونه که باید تا‌کنون حدس زده باشید، سیستم عامل فایر‌فاکس، برنامه‌ها و نرم‌افزار‌ها را به شکل «سنتی» یا ذاتی آن اجرا نمی‌کند. در عوض، هر نرم‌افزاری در سیستم عامل فایرفاکس، یک نرم‌افزار تحت وب و برنامه‌نویسی شده با HTML و Java Script است. البته شاید هر یک از این نرم‌افزارها‌ ‌«سنتی» نیز اجرا شوند، ولی هنوز بنا به ماهیت خود، تحت وب هستند.

برای این منظور، موزیلا تعداد متنوع و بسیاری از توابع API یا رابط‌های کاربری برنامه‌ها را به سیستم عامل خود افزوده ‌که به برنامه‌های تحت وب اصلی اجازه می‌دهند ‌با سخت‌افزارهای سیستم ارتباط برقرار کنند؛ برای نمونه، در این سیستم عامل، شماره‌گیر گوشی شما ‌نرم‌افزاری است که ‌‌کامل با HTML و Java Script برنامه‌نویسی شده و بومی اجرا می‌شود، ولی از فناوری وب و متن باز برخوردار است؛ به این معنا که شما در نظریه می‌توانید کد این برنامه را باز کرده و ببینید، همان گونه که می‌توانید کد صفحات وب را ببینید!

اما برای آنکه این سیستم عامل بتواند با رقبای بزرگی چون اندروید، زورآزمایی کند، نیازمند آن است که سطح و گستره برنامه‌های خود را تا حد ممکن افزایش و توسعه دهد. برای این منظور موزیلا اقدام به راه‌اندازی بازار نرم‌افزارهای کاربردی خود به نام Firefox Marketplace کرده ‌(اینجا) که در واقع مرجع اصلی نرم‌افزارهای سیستم عامل فایرفاکس است.

فایرفاکس دیگر تنها یک مرورگر نیست، امتحان کنید!

همچنین به هر کدام از شبکه‌های ارائه دهنده خدمات موبایل، این اجازه داده شده‌ که بازارهای خود را برای نرم‌افزارهای این سیستم عامل ایجاد کنند و همچنین دسترسی به نرم‌افزارها خارج از این بازار نیز فراهم شده است.

این سیستم عامل جدید را امتحان کنید!

اما شاید نگاه به این سیستم عامل از نزدیک، توضیح و تشریح همه آنچه در آن اتفاق می‌افتد، برای کاربران ساده‌تر می‌سازد و از همین روی،‌ موزیلا اقدام به طراحی و انتشار شبیه‌ساز این سیستم عامل‌ در قالب یک افزونه برای مرورگر فایر فاکس کرده است.

در نتیجه اکنون همه کاربران می‌توانند با افزودن افزونه Firefox OS Simulator add-on به گشت‌و‌گذار در سیستم عامل جدید موبایل موزیلا بپردازند.

فایرفاکس دیگر تنها یک مرورگر نیست، امتحان کنید!

البته باید اشاره کرد که این شبیه‌ساز چندان کامل نیست و تنها هدف ‌آن، ایجاد محیط سیستم عامل جدید ‌روی یک موبایل است که به کاربران کنجکاو اجازه بررسی کلی ‌و به طراحان و برنامه‌نویسان اجازه توسعه و بهبود آن را می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۸
فكر نكنم به كروم برسه آخه اون خيلي خوبه!!!
پاسخ ها
پوریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
متاسفانه کروم هنگام اجرا منابع سیستم رو بیش از حد مصرف می کنه در صورتیکه فایرفاکس مقدار کمتری از پرفورمنس حافظه و پردازنده رو در اختیار خودش میگریه.
راک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
دوستان اینجا صحبت از سیستم عاملهای کروم و فایر فاکس هست، اینها که هنوز تکمیل نشده شما از کجا راجع به مصرف منابع ان اظهار نظر میکنی؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
کروم برای کاربران خونگی خوبه برادر
پرگرامر باشی به دردت نمیخوره یه دونه فایرباگه فایرفاکس هر چی مرورگر دیگه رو میزاره تو جیب بغلش کروم فقط یه قسمت آنالایز کد داره که اصلا قابل مقایسه با فایرفاکس نیست


در ضمن اقای تابناک هر نرم‌افزاری در سیستم عامل فایرفاکس، یک نرم‌افزار تحت وب و برنامه‌نویسی شده با HTML و Java Script است. این اشتباهه html داینامیک نیست فایرفاکس از xml + javascript استفاده میکنه
پس متاسفانه با این سرعت اینترنت پایین، به درد ما نمی خوره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
و علاوه بر اون اینکه با این هزینه های اینترنت ما رو مجبور به استفاده حجمی از اینترنت کردن که طبیعتا به درد کار مداوم و رد و بدل شدن دیتا با هر گیگ 5 تا 8 هزار تومن نمیخوره.
فرامرز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
سرعت پایین اینترنت هیچ ربطی به طرز عملکرد این سیستم عامل نداره، نرم افزارها با یک سرور محلی وب که برروی سخت افزار خودتون نصبه اجرا میشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
شما درست متوجه نشدی. برای اجرای برنامه نیاز به ارتباط اینترنتی ندارد.
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
نرم افزارهای تحت وب برای اجرا به اینترنت نیاز دارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
هر برنامه ای که با HTML و Java Script نوشته شود الزاماً تحت وب نیست.
من با فایر فاکس خیلی راحت تر از کروم یا ex کار می کنم. به نظرم User Friend تر است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
User Friendly درسته!
پوریا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
و البته IE درست تره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
ex هم درست نیست ie درستف
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
غوغای سواد
متشکرم تابناک جان
موتوشکریم تابی
عمرا اگه اینا بتونن حالا حالاها جای شاهکارای منو بگیرن، هه هه هه ، هو هو هو
من البته با موزیلا pcکار می کنم ،یه جورایی سهولت وپیشرفتگی بیشتری داره .
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
من هم با نظر شما موافقم. فایر فاکس هم از لحاظ طراحی و هم از لحاظ امنیت بهتر عمل کرده
اهل شیرازم.
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
منم
شرکت موزیلا بسیار قوی و با خلاقیت هست و همانطور که ذکر شد کاملا هم غیرانتفاعی هست و تمام نرم افزارهاش را بر مبنای کد باز انجام میده .تیم برنامه نویسیشون هم فوق العاده قویه هرچند شنیدم خیلی هاشون با گوگل همکاری دارند
باهاش حال نمیکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
با کدوم سید؟
راستی موزیلا اگر غیرانتفاعی است و مایکروسافت انتفاعی است، مخارج موزیلا از کجا تامین می شود؟ آخر تبلیغات خاصی هم نداره.
ما بالاخره نفهمیدیم فرق انتقاعی و غیرانتفاعی چیست؟ مثلا وقتی می گویند مدرسه غیرانتفاعی چرا ده میلیون شهریه می گیرد؟! D:
پاسخ ها
رهام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
غیر انتفاعی یعنی اینکه محصولی جهت فروش نداره و محصولاتش رو مجانی در اختیار عموم قرار میده مثل مرورگر موزیلا که مجانی هستش
من وقتی با کروم کار میکنم به شدت احساس میکنم که اطلاعاتم رو سرورهاش ذخیره میشه بدون اینکه خودم بدونم و بخوام البته گوگله دیگه غیر از این باشه باید تعجب کرد!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
یک بار دیگر حرفی که زدید بخوانید چندین بار بخوانید. احساس یعنی چه؟؟؟؟؟ تحت چه منطقی می گی احساس می کنی؟؟؟ شما صد در صد بدبین به همه چیز هستید.
مجيد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
کاملا درست احساس می کنی ناشناس عزيز من با Wireshark بررسی کردم
اول که گوشی من 1100 است پیشنهاد به همه دوستانم هم همینه که برین 1100 بخرین چرا؟چون ما در کشوری هستیم که سرعت اینترنتش از افغانستانی که وضعیت داخلیش اشفته است کمتره تازه هزینه اینترنت ما کجا افغانستان کجا پس چرا کوشی بخرم که نتونم ازش استفاده کنم!!!!!!
فایرفکس رو تحریم نکنن صلوات
اگر این نرم افزارهای متن باز نبودند و نباشند این شرکتهای انحصاری مثل گوگل و میکروسافت و اوراکل و ... خون ماهارو تو شیشه میکنن. پس حمایت از این جنبش متن باز لازمه.
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
پسندیدم
گوگل كروم يك قابليت منحصر به فرد داره آنهم سينك شدن نرم افزاري هست كه براي شما يك پروفايل مي سازه كه هر جا لاگين كنيد تمامي بوكماركها و تنظيماتش با شما خواهد بود اين فوق العاده هست فعلا عالي ترين سرويسي هست كه به صورت رايگان ارائه مي شود .....
به نظر من خیلی نرم افزار خوب و امنی هست مثل بقیه فله ای نوشته نشده برای برنامه نویسان واقعن جواب میده. عاشقشم.
مرورگر فایرفاکس به خاطر پلاگین های قدرتمندی که داره برای برنامه نویس ها و طراحان وب بسیار مفید هست نسبت به کروم اصلا قابل مقایسه نیست
من که نمیتونم ازش دل بکنم
با این موزیلا.تو این کار تخصص نداره داش ناشناس
هیچی به موتورهای جستجوی ایرانی نمیرسه خخ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم