امان از این ترازوی نادقیق مسئولان برای برقراری تساوی!

چه کسی برای پل صدر «عوارضی» طراحی کرد و چه کسی مانع شد؟

بر خلاف آنکه اظهارات مقامات شهرداری، حکایت از کسب تکلیف نشدن دریافت عوارض از شورای شهر دارد، اظهارات برخی ‌اعضای این شورا نشان می‌دهد که چندان هم بی‌اطلاع نیستند؛ افرادی مثل نائب رئیس شورای شهر تهران که در موافقت با اجرای چنین طرحی گفته: می‌توان با گرفتن عوارض به گسترش معابر دیگر شهر کمک کرد!
کد خبر: ۳۶۰۷۵۵
|
۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲ 28 November 2013
|
37819 بازدید
|
پروژه پل بزرگراه صدر که در ماه‌های اخیر با اخبار پروژه ایران زمین و بابک زنجانی، مالک مشهور آن گره خورده و بر سر زبان‌ها افتاده بود، چند روزی است ‌با یک ماجرای دیگر به سرخط خبرها بازگشته است؛ ماجرایی که بخشی از آن تکذیب ‌و باقی‌اش تأیید می‌شود.

به گزارش «تابناک»، چند روز به افتتاح پروژه دومین طبقه بزرگراه صدر در نیمه شمالی پایتخت، نصب تابلوهای «محل اخذ عوارض» در مبادی ورودی پل، موجب شگفتی شهروندانی شده است که در آن محدوده رفت‌وآمد می‌کنند و این شگفتی هنگامی بیشتر خواهد شد که بشنویم برخی اخبار حکایت از نصب دوربین‌های سامانه اخذ الکترونیکی عوارض (ETC) در برخی ‌مبادی ورودی دارند.

این در حالی است که در روزهای گذشته، تکذیب دریافت عوارض برای عبور از این محور جدید، وجه اشتراک مسئولان پلیس راهور و مقامات ‌شهرداری بوده است؛ البته با اندکی شدت و ضعف و به این صورت که بر خلاف رئیس پلیس راهور تهران که از رد این طرح پس از طرح در جلسه روز جمعه شورای ترافیک شهر تهران خبر می‌دهد، مسئولان شهرداری از قید «فعلا» بهره جسته و می‌گویند: فعلا عوارض نمی‌گیریم، چرا که هنوز مصوبه شورای شهر تهران را نداریم.

چه کسی برای پل صدر «عوارضی» طراحی کرد و چه کسی مانع شد؟

آنچه از سخنان مسئولان ‌بر‌می‌آید، تأیید ایجاد زیرساخت اجرای طرح دریافت عوارض در پل صدر است که قرار است یا هرگز به کار گرفته نشود، یا قانونی شده و اتفاقی عجیب رقم بزند، چراکه برخی از مسئولان شهرداری بر این باورند که این پروژه از محل بیت‌المال ساخته شده و باید سهم مردمانی که از آن استفاده نمی‌کنند، با راهکاری مانند گرفتن عوارض حفظ شود؛ استدلالی با پای چوبین که اگر به رسمیت شناخته شود، همه پروژه‌های شهری را ـ که قاعدتا در یک منطقه اجرا شده و سهم مردم دیگر مناطق در بهره‌گیری از آن‌ها ناچیز است ـ با گیشه‌های عوارضی مزین خواهد کرد!

کوک کردن ترازوی نادقیق «تساوی حقوق مردم در پروژه‌های مختلف شهری» در حالی رقم می‌خورد که اعضای شورای شهر تهران، هنوز چیزی درباره عوارض پل صدر نشنیده‌اند، مگر آنکه اخبار این روز‌ها را رصد کرده باشند، چراکه این ایده شائبه‌برانگیز و پرابهام در شهرداری تهران شکل گرفته و توسط ایشان به مرحله اجرا گذاشته شده و نه تنها وحدت نظری برای چرایی اجرای آن به چشم نمی‌خورد، بلکه حتی مجوزی برای اجرای آن درخواست هم نشده است.

جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران در این باره گفت: این به عنوان یک ایده مطرح شده و این ایده باید حتما مراحل تصویب آن در شورای شهر تهران پیموده شود و تا هنگامی که شورای اسلامی شهر تهران چنین چیزی را تصویب نکند، چنین عوارضی از مردم دریافت نخواهد شد؛ قرار است لایحه آن، تقدیم شورای شهر شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در بیشتر کشورهای دنیا، این‌گونه است که مردم برای گذشتن از برخی محور‌ها، عوارض پرداخت می‌کنند ولی در کشور ‌و شهر ما، چون شیوه مدیریت، تاکنون این گونه بوده که همه چیز و همه جا در دسترس همه بوده، قطعا این ایده، ‌‌موضوع جدیدی ‌است. حتما همه ما و شهروندان به عدالت اجتماعی اعتقاد داریم و باید به اینجا برسیم که مردم احساس کنند اگر پولشان در بخشی از شهر هزینه شد، به نحو شایسته‌ای از پولشان نگهداری شود.

بر خلاف آنکه اظهارات این مقام حکایت از کسب تکلیف نشدن دریافت عوارض از خودروهای عبوری از پل صدر از شورای شهر دارد، اظهارات برخی از اعضای این شورا نشان می‌دهد که چندان هم بی‌اطلاع نیستند؛ افرادی مثل مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای شهر تهران که در موافقت با اجرای چنین طرحی گفته: پل صدر با بودجه عمومی شهروندان تهران ساخته شده و بخشی از شهروندان از آن استفاده می‌کنند نه همه آن‌ها؛ بنابراین می‌توان با گرفتن عوارض به توسعه معابر دیگر شهر کمک کرد و مردم را در آبادی و پیشرفت شهرشان مشارکت داد.

او برای موافقت خود استدلال هم آورده و می‌گوید: پل طبقاتی صدر مکمل شبکه معابری پایتخت است و برای تسهیل در رفت و آمد شهروندان ساخته شده است، بنابراین امکان دریافت عوارض از آن هست. امثال بزرگراه امام علی (ع) یا تونل نیایش بخشی از شبکه معابر بودند. در بیشتر کشور‌ها با عوارض جاده‌ای، بخش خصوصی به طور گسترده‌ای در توسعه معابر و در نتیجه بهره‌برداری آن‌ها نقش دارد. این سیستم‌های پرداخت عوارض به طور گسترده در هشت کشور اروپایی در بافت درون شهری، چه برای جاده‌ها و چه برای پل و تونل استفاده شده و پرداخت مستقیم هزینه توسط استفاده کنندگان پذیرفته شده است.

چه کسی برای پل صدر «عوارضی» طراحی کرد و چه کسی مانع شد؟

آنچه از استدلال این مقام می‌توان نتیجه گرفت، از یک سو رفع ابهاماتی همچون بی‌اطلاعی شورای شهر ـ یا بهتر بگوییم، رد بی‌اطلاعی تمامی اعضای این شورا ـ درباره چنین طرحی بوده و از سوی دیگر، نقض آن را هم نمایان می‌سازد؛ به این صورت که خود طلایی هم اعتقاد دارد گرفتن عوارض در سایر کشور‌ها، چه در پروژه‌های برون شهری و چه در انواع شهری آن‌ها، وابسته به همکاری بخش خصوصی است، نه آنکه طرحی را با هزینه بیت المال پیش برده و در پایان آن را متعلق به خود دانسته و برایش بلیت فروشی کنیم که اگر این شدنی بود، حتی تعویض رویه آسفالت خیابان‌ها هم می‌توانست با دایر کردن گیشه عوارضی، کاری پر سود باشد.

اگر بدانیم اعضای دیگری هم از شورای شهر تهران هستند که در قامت مدافع این طرح به میدان آمده و سخن گفته‌اند، از یکسو زمان طراحی این ایده و چگونگی اطلاع این مسئولان از آن و چرایی بی‌اطلاعی دیگران از آن شگفت‌انگیز خواهد بود و از سوی دیگر، ابهام بسیار بزرگتری ‌به همراه خواهد داشت: چرا در آستانه افتتاح این پروژه، هنوز لایحه دریافت عوارض به شورای شهر فرستاده نشده و چرا بحث‌های گوناگون مطرح ‌در‌باره آن، موجب نشده که طراحان این ایده به میان آمده و حاصل بررسی‌های کار‌شناسی و استدلالات خود در این باره را بیان کنند؟

‌اینجاست که باید طراحان دو طبقه کردن بزرگراه صدر، تأیید کنندگان این پروژه و سایر دست‌اندرکاران این عملیات بزرگ عمرانی تهران را خطاب قرار داده و از ایشان بپرسیم: اگر نفع چنین پروژه گرانبهایی تنها به بخشی از شهروندان خواهد رسید، چرا از ابتدا اجرای آن را در دستور کار قرار دادند؟ آیا نمی‌شد انرژی و توان مالی صرف شده برای ساخت پل صدر را به توسعه حمل و نقل عمومی در شهر اختصاص داد؟ آیا تساوی حقوق شهروندی به این معناست که محرومان را با دریافت عوارض از استفاده از محصولات ساخته شده با عوارض امثال ایشان محروم کنیم؟ آیا حقوق شهروندی ایجاب می‌کند نیمه مرکزی شهر گرفتار ترافیک کمرشکن و هوای به شدت آلوده باشد و بعد خیابان‌های جای دیگری از شهر دو طبقه شود؟

پرسش‌هایی از این دست بسیارند، ولی شاید بد نباشد که همه را فراموش کرده و تنها بپرسیم: چه کسی برای پل صدر «عوارضی» طراحی کرد و چه کسی مانع از اجرای این طرح پر حرف و حدیث شد؟!

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰۸
انتشار یافته: ۱۲۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
واقعا متاسفم به خدا .اخه چرا فکر نکرده حرف ميزنين .من نميدونم اين ايده ها از کجا مياد بيرون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
نه آقایون حواسشون خیلی هم جمع هست.چون می خوان مثل بعضی اتوبانهای شهرهای دنیا البته آن کجا و این کجا پول بگیرند.همین دبی که بغل دستمون همچین داستانی را داردالبته نه به شکل عوارضی ولی این کجا و آن کجا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
همینجوری بریم باید واسه نفس کشیدنم پول بدیم.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
بیشترین تمرکز امکانات در کشور در تهران وجود دارد در حالی که ساخت یک پل روگذر در شهرستان 4سال طول میکشد پروزه ای چند برابر آن در تهران ظرف 6ماه تمام می شود حقوق یک کارمند در تهران گاهی تا دوبرابر کارمند مشابه در شهرستان است.بهتر نیست کمی هم تهرانی ها سهم خود از امکانات اظافی را بپردازند؟
همراه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
اگر عوارض قرار شد بگیرن
لطفا تعداد عوارض بگیرها زیاد باشه!!!
...........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
این داستان خیلی دردناکیست که تعریف کردی برادر
ناشناس
| - |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عالی بود شیطون!!!!!!!
زرنگ
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عالی بود
ما که گرفتیم!!!!
بهروووز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عجب چیزی گفتی !! آفرین
پرویز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
عالی گفتی .ای نکته سنج فقط مردم و زود رابندازن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
همونایی که دست تو جیب مردم می کنند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
اون وقت صف این عوارضی که میشه همون ترافیک قبل پرفسورا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
عوارض قرار الکترونیکی باشه یعنی بدون نیاز به ایست خودرو...
ناشناس
| United States |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
پرداخت الکترونیکیه با دوربین
دانشجوی تهرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
باید یه سیستم مثل سیستم دوربین های ترافیکی بذارن وگرنه به صورت سنتی امکان پذیر نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
پایه های پل را از مسیر قبلی بردارند ما همان مسیر قدیمی خودمان را استفاده میکنیم پل مال خودسان. این همه عوارضی که میگیرند هم پس بدن
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
حرف بیراهی هم نیست، حتما که نباید بخش خصوصی بسازه تا عوارض بگیره، چون بیت المال برای بخش کوچکی از مردم هزینه شده، باید جبران بشه.
پاسخ ها
مردم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آقا مجید. عوارض و مالیت جایی میگیرن که همه چیزاش به هم بخوره. شما اول بزا این پلها امتحان بشه و فرو نریزه، بعدا راجع به عوارض بحث بشه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
این میشه نقض غرض چون غرض از احداث این پل رفع مشکل ترافیکی بوده با تعبیه ایستگاههای اخذ عوارض وتشکیل صف مجددا ترافیک ایجاد حواهد شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
ببخشید اتوبان امام علی، تونل رسالت و توحید هم برای بخش کوچکی از مردم ساخته شدن!!!!!
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آقای تابناک سلام، بعنوان یک شهروند مواردی رو به دیدگاه خودم برای شما طرح میکنم، اینجا هم اگر درج نکنی ، واسه نویسنده این مقاله بد نیست از ابعاد دیگه هم موضوع رو بررسی کنه،
1- محور صدر بین جمع کثیری از هموطنان ساکن در پردیس ، نواحی شرق، حتی جنوب( از اتوبان امام علی) ، نیروهای مسلح ساکن در شهرکهای شمال شرقی، لواسانات، مرکزی ( از اتوبان کردستان ) و و و و و ... به نواحی اداری شمال، مثل عباس آباد و میرداماد، نواحی اداری مرکز مثل یوسف آباد و ... راه کم ترافیک تری ایجاد میکنه ! پس یک سویه به قاضی رفتن راضی بر گردونده شما رو !
2- ایجاد چنین پروژه ای توان فنی رو ایجاد میکنه که میتونه در مناطق دیگه هم راهگشا باشه ! پس ساکنین در حوالی پروژه به دلیل تحمل مشقات آموزش دیدن نیروهای شهرداری در این پروژه باید طلب کار باشند ؟
3- مترو هم هنوز در خیلی از نواحی گسترش پیدا نکرده ! پس اونایی که وقت و بی وقت با عبور مترو از زیر خونه هاشون شاکی میشن باید حق بدی محل زندگی دریافت کنند ؟
من احمدی هستم با شماره ... ، علاقمندم نگارنده این مقاله حداقل به من توضیح بده چرا سعی میکنه یک جرکت رو زیر سوال ببره !
من کارشناس ارشد شبکه هستم و هیچ خط و ربطی هم به شهرداری ندارم ولی به عنوان یک شهروند از چنین پروژه ای خوشحالم البته از انجامش
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
دوست من ، هر چی مطلب شمارو خوندم متوجه نشدم موافق عوارض هستی یا مخالف. اگه زحمتی نیست یه توضیح میدی ؟!!
بهروووز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آقای کارشناس ارشد ، چی گفتی آخرش ؟؟ ما که نفهمیدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
واقعا این دلایل را آدم میشنود یاد .... و حیل هایش می افتد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
چه ایرادی داره که عوارض بگیرند؟؟؟
تو تمام دنیا این جور مسیرها عوارضی دارند و مردم باید هزینه ساخت پل رو بپردازند
چرا به مفت خوری عادت کرده ایم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
مردم قبلا هزينه ساخت اين بزرگراه رو پرداخت كردند ولي شهرداري دوباره مي خواد از مردم پول بگيره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
کجای دنیا وسط شهر عوارض اتویانی میگیرند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
شما کدوم کشور و دیدین اونوقت ؟
محمدخان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
بله-دقیقا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
آقا شما تمام دنیایی که میگین گشتین و دیدین؟؟؟
تو آلمان با اون کیفیت اتوباناش فقط از کامیونا عوارض می گیرن عزیز جان. وقتی از چیزی اطلاع نداریم صحبت نکنیم بهتره.
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
اولاً با ادبیاتی که خودت لایقش هستی صحبت نکن ثانیاً در اروپا چون بخش خصوصی از جیب خودش پروژه های شهری را انجام می دهد عوارضش را از مردم می گیرد اما در اینجا شهرداری از بودجه عمومی بیت المال هزینه پروژه هایش را پرداخت می کند یعنی یکبار از من و شما پول گرفته اند برای انجام پروژه و دوباره می خواهند عوارض هم بگیرند. لطفاً قبل از نظر دادن فکر کن
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
جک رو داشته باشید:
"در کشور ما و شهر ما، چون شیوه مدیریت، تاکنون اینگونه بوده که همه چیز و همه جا در دسترس همه بوده، قطعا این ایده، به عنوان موضوع جدیدی مطرح است."
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
:)))
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
خیلی هم خوبه!!! عوارض دبگیرن هزینه ماشین شخصی رو ببرن بالا به جاش حمل و نقل عمومی رو گسترش بدن ،شاید ترافیک کم بشه.... مردیم از ترافیک و آلودگی هوا...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
حمل و نقل اگه بالا بره خوبه اما نمیره
همین امروز من 45دقیقه منتظر اتوبوس میدان صنعت-حقانی شدم
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت