بازدید 27770
دو سوی ماجرای کمک هنرمندان به زلزله‌زدگان در «تابناک»

پرستویی: می‌توانم پرینت تلفنم را بگیرم که تنها یک گفت‌وگو داشته‌ام

نماینده هریس: در منطقه خانمی داریم که ساختمان هشتاد متری‌اش را نتوانسته بسازد و خانه قبلی‌اش نیز ویران است و در این وضعیت روی چهارچوبی که آنجا زده، چادری زده و آنجا می‌نشیند. چه کسی مقصر است؟ آن کسی مقصر است که این پول را باید هزینه می‌کرد... پرستویی: گفتیم دولت خانه و مدرسه می‌سازد، ما هم کار فرهنگی (ساخت خانه فرهنگ) بکنیم که به سهم خودمان ادای دین کرده باشیم.
کد خبر: ۳۶۰۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۹ 27 November 2013
جدل یک نماینده مجلس با پرویز پرستویی پیرامون سرنوشت‌های کمک‌های جمع‌آوری شده برای زلزله‌زدگان آذربایجان غربی با جنجال‌های فراوانی همراه شد؛ جنجال‌هایی که حداقل پرویز پرستویی از آن‌ها گریزان بود، ولی سرانجام هم پرویز پرستویی و هم نماینده مردم هریس در گفت‌و‌گو با «تابناک» مواضعشان را بار دیگر تشریح کردند؛ مواضعی که قضاوت را برای شما پیرامون اصل این واقعه چندان دشوار نمی‌سازد.

به گزارش «تابناک»، ستاد کمک‌رسانی سینماگران به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی مردادماه ۱۳۹۱ بود که اقدام به جمع‌آوری کمک کردند؛ کاری که به واسطه همزمانی با حضور برخی سینماگران در برنامه‌ای دولتی با نقدهای نیز همراه شد و در ‌پایان طی دو روز گردهمایی مقابل سینمای آزادی تهران، ‌۱۶۱ میلیون و پانصدهزار تومان به عنوان رقم قطعی کمک‌های مردمی ‌رسما اعلام ‌و قرار شد با تأسیس حسابی با سه امضا‌ی پرستویی، میرکریمی و تبریزی، موقعیت این کمک‌ها در این حساب تا زمان مشخص شدن محل هزینه کرد برای مردم آذربایجان شرقی، محفوظ بماند تا اینکه در ‌‌نهایت قرار بر این شد، این کمک‌ها صرف ساخت یک خانه فرهنگ در مناطق زلزله زده شود.

پس از این تصمیمات، هنرمندان سفرهایی نیز به مناطق زلزله زده داشتند که رسانه‌ای شد؛ اما سرانجام مشخص نشد که برنامه هنرمندان به کجا رسید تا اینکه نماینده عباس فلاحی باباجان نماینده مردم هریس و اهر در مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر در گفت‌و‌گو با یک وب‌سایت محلی اتهاماتی را متوجه شخص پرویز پرستویی درباره کمک‌های جمع‌آوری شده کرد که البته بلافاصله در سایت‌های دارای مخاطب ملی بازتاب یافت.

پرستویی: می توانم پرینت تلفنم را بگیرم که تنها یک گفت و گو داشته‌ام

پرستویی نیز در یادداشتی در شرق، پاسخ این نماینده مجلس را به تفضیل داد که ‌نکات جالبی داشت و این تعبیر را به وجود می‌آورد که این نماینده مجلس در پی آن بوده تا در این پروژه ورود کند و چون هنرمندان قصد انجام مستقل این پروژه را داشته‌اند و این نماینده را وارد بازی‌شان نکرده‌اند، منجر به این مصاحبه‌ شده است؛ موضوعی که پرستویی در گفت‌و‌گو با «تابناک» بر آن تأکید می‌ورزد و البته نماینده مردم هریس سخنان دیگری می‌گوید.

نماینده مردم هریس: این پول‌ها هر جایی مانده، ناموجه است

عباس فلاحی درباره آنچه رخ داده، به خبرنگار «تابناک» گفت: در جریان زلزله تأسف‌‌آور منطقه ارسباران، خبر داشتیم که مردم بزرگوار می‌خواهند در قالب‌های گوناگون کمک کنند. هنرمندان نیز یکی از این طیف‌هایی بودند که می‌خواستند این کار را انجام دهند. ما مطلع شدیم یکی از دوستان هنرمندمان در جریان زلزله شماره حسابی برای مردم داخل و خارج کشور اعلام نموده و پولی جمع‌آوری کرده‌اند. در جریان سفری که از تبریز به تهران داشتم، در هواپیما با آقای پرستویی که مرا نمی‌شناختند رودررو شدم و گفتم ‌من نماینده اهر و هریس هستم و یک مقداری پول جمع کردید و می‌خواهید چه کاری در منطقه هریس انجام دهید؟ گفتند می‌خواهیم خانه فرهنگ بزنیم.

نماینده مردم هریس و اهر تصریح نمود: شش ماه از زلزله می‌گذشت که صحبت اول را با ایشان داشتیم و دوباره با شماره‌ای که از ایشان گرفته بودم، زنگ زدم که آقای پرستویی شما این مقدار پول را جمع کردید، چه کار کردید و چرا نمی‌آورید و در منطقه هریس هزینه کنید؟ گفتند من سریعاً این پول را می‌آورم و خانه فرهنگ را ایجاد می‌کنم. شش ماه گذشت و بعد از شش ماه دو بار تماس گرفتم و دو روز پیش هم تماس گرفتم که آقای پرستویی شما این پول را نگه داشتید و باید در منطقه هزینه کنید و مردم توقع دارند و نیازمندند.

وی ادامه داد: پرستویی گفت ما یک جلسه‌ای با چهار نفری که خودشان انتخاب کرده‌اند و یک مهندس است، یک نفر از استان آذربایجان شرقی است و یکی از دوستان خودش است، به مجلس می‌آییم. ما یک مشکلاتی داریم که با شما در میان می‌گذاریم تا شما کمک کنید. من هم گفتم کمک می‌کنم تا این کار انجام شود. دوباره خبر گرفتم که گفتند من ۲۰ میلیون پرداخت کردم که با این رقم قرار است خاکبرداری و گودبرداری انجام بگیرد و این کار را شروع کنیم که هنوز این کار انجام نگرفته است.

پرستویی: می توانم پرینت تلفنم را بگیرم که تنها یک گفت و گو داشته‌ام

فلاحی یادآور شد: بحث اصلی این است که چرا این پول‌ها تاکنون در حساب آقایان ‌یا در هر جایی مانده؟ این غیرموجه است و باید در حساب هیچ کس نمی‌ماند و هیچ سازمانی نیز نمی‌توانست تا به حال نگه دارد. بحث دیگر بحث وظیفه نظارتی من است. حال ایشان می‌گوید من فلاح را ندیدم، ما قبولش داریم، من هم کاری با ایشان نداشتم که ببینم ولی این کار را باید انجام دهم تا این پول را برای مردمی که در سرما در کانکس زندگی می‌کنند، هزینه کنند.

وی افزود: در منطقه خانمی داریم که ساختمان هشتاد متری‌اش را نتوانسته بسازد و خانه قبلی‌اش نیز ویران است و در این وضعیت روی چهارچوبی که آنجا زده، چادری زده و آنجا می‌نشیند. چه کسی مقصر است؟ آن کسی مقصر است که این پول را باید هزینه می‌کرد و تا به حال این پول را جمع آوری کرده است. یک و نیم سال از زلزله می‌گذرد اما یک ریال هزینه نکرده‌اند. من نمی‌دانم مبلغش چقدر است و این آقا به من نگفت چقدر است اما از این بیست میلیونی که برای خاکبرداری‌اش داده‌اند، بیشتر است. امسال هم دارد زمستان می‌رسد و سال بعد هم این قضیه پشت گوش انداخته می‌شود و می‌ماند و هزینه نمی‌شود. مردم نیازمند و عقب مانده‌اند و هنوز روستایی نظیر روستای میرزعلی کندی در ورزقان داریم که چادرنشینند. این پول را بیاوریم و آنجا هزینه کنیم. داریم به دولت و مسئولین خرده می‌گیریم اما اینکه خود آقایان این پول را نگه دارند، مشکلی است که باید با همراهی آقایان حل شود.

فلاحی به کمک‌های جمع شده توسط دیگر قشرها نیز اشاره کرد و گفت: ‌پول‌های دیگری نیز توسط اشخاص دیگر جمع شده که منتظرم ببینم کجا هزینه می‌کنند؟ من اخبار و اطلاعاتی دارم که سازمان‌ها و نهادهای دیگر، ‌پول‌هایی را که حتی برای مساجد تخصیص یافته شده بود، در بخش‌های دیگر هزینه کرده‌اند. یکی از سازمان‌هاست و من فعلاً فاش نمی‌کنم می‌خواهیم این آقایان سر عقل بیایند و این پولی که جای دیگر هزینه کردند، بیایند و به سازمان جدیدی که کارش را برای ساخت مساجد در منطقه آغاز کرده، بدهند که پول میلیاردی است. مردم ما مردم فقیر هستند که صدای فریادشان نمی‌آید ولی توقع داریم افراد، سازمان یا افراد حقیقی و حقوقی که دینی بر گردنشان است، بیایند و تحویل بدهند تا در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

پرستویی: تاکنون ایشان را ندیده‌ام و تنها یک تماس داشته‌ایم


پرویز پرستویی با رد خبر هر گونه دیدار با نماینده هریس به خبرنگار «تابناک» گفت: ایشان هیچ نقشی در این ماجرا نداشتند و این خبر دیدار هم دروغ محض است. من بدم نمی‌آید ایشان را ببینم اما با من تنها تماس گرفتند و گفتند من نماینده هریس و اهر در مجلس هستم و خواستم ببینم چی شد این فرهنگسرایی که قرار شد شما بسازید. من هم دیدم ایشان نماینده است و احترامش واجب. گفتم ما هم این کار‌ها را کرده‌ایم که مبالغی جمع آوری شده، زمینی از طرف یکی از بومیان به نام آقای هریس چی به ابعاد ۲۰۰۰ متر هبه شده، مهندسانی آمده‌اند و نقشه‌هایی آماده شده که به مرحله اجرا برسد و یک مبلغ اولیه هم تزریق شده تا آقای مهندس موحدی‌پور فی سبیل الله بیایند تا این طرح را اجرا کنند.

این بازیگر سینمای کشورمان ادامه داد: ایشان هم گفتند در جلساتتان یا ما را دعوت کنید یا شما بیایید مجلس. گفتم اگر لازم شد به شما خبر می‌دهیم، چون من نه ضدنظامم، نه ضددولتم، ولی ‌این کار را خودجوش انجام دادیم، چرا که همیشه معتقدیم باید یک باری را از روی دوش دولت برداریم و بیاییم وسط و از مردم کمک بگیریم و با توجه به موقعیتی که داریم و مردم هم به ما لطف دارند و کمک می‌کنند، یک کاری بکنیم، باقیات صالحات. دولت خانه و مدرسه می‌سازد، ما هم کار فرهنگی (ساخت خانه فرهنگ) بکنیم که به سهم خودمان ادای دین کرده باشیم.

پرستویی: می توانم پرینت تلفنم را بگیرم که تنها یک گفت و گو داشته‌ام

وی در ادامه شرح ماجرا افزود: نمی‌خواستم به ایشان بگویم که ما با هیچ مسئولی ارتباط نگرفتیم و اهالی هنر، سینما و حتی ورزشکاران با هم این کار را کردند. پس از این گفت‌و‌گو دیدم که آن مصاحبه را کرده‌اند که من با ایشان جلسه داشته‌ام و.... ایشان کجا دیده حساب بنده را که چه رقمی در آن است؟ حساب که به نام بنده نیست و به نام سه نفر یعنی بنده، آقای رضا میرکریمی و آقای کمال تبریزی است و ما نیز به نمایندگی از جامعه هنری، و الا اموال پدری من نیست. من به ایشان هیچ مبلغی نگفتم و اصلاً میلیارد تومان نیست، تنها گفتم  مبالغی جمع شده که حتی ما برای اینکه استارت پروژه را بزنیم، الان بیست میلیون تومان داده‌ایم تا شروع کنند و در حال حاضر نیز می‌توان به منطقه رفت و عکس گرفت و اعضای شورای شهر هریس نیز در جریان هستند. ایشان را خود شورای شهر هریس هم قبول ندارد.

پرستویی خاطرنشان نمود: من صادقانه به ایشان به عنوان یک نماینده احترام می‌گذارم اما اینکه می‌خواهید از قبل این پروژه برای خود موقعیت کسب کنید، نمی‌گذارم، چون این موقعیت متعلق به شما نیست. بنده نوشته‌ام که انشاءالله اگر این خانه فرهنگ نیز ساخته شد، مالکش کسانی هستند که در حد بضاعتشان در داخل و خارج از ایران کمک کردند. نه صاحبش من هستم، نه آقای میرکریمی است و نه آقای تبریزی و نه همه هنرمندانی که آنجا بودند و دستشان را دراز کردند و از مردم پول گرفتند، صاحبش همه مردمی هستند که کمک کردند. شما (نماینده مردم هریس در مجلس) این قضیه را مال خود می‌کنید؟

این بازیگر پرسابقه سینما درباره اظهارات نماینده هریس مبنی بر دیدار در هواپیما و چهار یا پنج تماس با وی گفت: من چنین چیزی را به یاد نمی‌آورم و ایشان را یادم نمی‌آید. اولین بار و آخرین بار پنجشنبه گذشته ۳۰ آذرماه با ایشان صحبت کردم و چند بار تماس را دروغ می‌گویم. دیگر جواب تلفنشان را نخواهم داد. زنگ هم زده بود، جوابشان را ندادم. من می‌توانم پرینت تلفنم را بگیرم و به شما بدهم. اینکه ایشان گفته من در جلسه‌شان نیز حضور داشته‌ام، کذب محض است. هیچ وقت در جلسه ما حضور نداشتند و هیچ وقت نیز حضور نخواهند داشت و نیازی نیست که‌ باشند.

پرستویی در پایان گفت: من اگر به این عزیزمان اعتراض و انتقاد کردم، به استناد‌‌ همان مطلبی بود که در هریس پویا چاپ کرده‌اند و اساساً در پی این مسائل نیستم. ایشان در آن مصاحبه گفته‌اند، بیست میلیارد تومان (نماینده در گفت‌و‌گو با تابناک به تصحیح رقم مذکور پرداخت و تأکید کرد این رقم بیست میلیون بوده که به اشتباه در وب سایت محلی ۲۰۰ میلیارد ریال نوشته شده بوده است) کمک جمع‌آوری شده که ادعایی موهوم است و من متأسفم که این فعالیت‌ها با چنین مباحث حاشیه‌ای همراه شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۲
انتشار یافته: ۲۶
یک هنرمند در دل مردم جا دارد. اما یک سیاستمدارچی؟
البته اقای پرستویی هنرمندی تمام قد هستند. ایا نماینده مردم هریس متوجه... در برابر این هنرمند بزرگ ومردمی هستند.
...
اصلا نماينده مجلس را چه به فعاليت هنرمندان در ارسباران. نماينده بايد پيگير كارهاي دولتي باشد كه موظف است به داد زلزله زدگان برسد . كار هنرمندان داوطلبانه است و احتياج به نظارت نماينده مجلس ندارند .
این آقا می خواست خودش را با اسم پرویز پرستویی مطرح کنه که موفق هم شد....
آقای پرستویی اینقدر از این گرفتاری ها است ....!
پرويز پرستويي تو دل همه ما جا داره
چقدر بده که عادت کردیم به تهمت زدن و بی اعتمادی به هم .اینجوری همه حرمتها از بین خواهد رفت .
واقعان همه چیز روشن شد - حق با نماینده است
پاسخ ها
مرتضوي
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
آقاي محترم: از كجا روشن شد؟
خواهشا , هنرمندان و اساتید رو وارد بازی سیاست نکید.هدف سواستفاده است
اقای پرستویی همه نهاد ها کار خیر کرده اند ولی همانند جنابعالی نکرده بودند -دست مریزاد
بیچاره مردم زلزله رده ارسباران
من مطالب قبلی فلاح را خواند بودم گفته بود دست هر کس که کمکی به زلزله کرده میبوسم و لی شما به نماینده ما اهانت کردی این رسمش نیست اقای پرستویی
اقا بیا بزن دیگه راست میگن دو ساله
قضییه اینطوری نیست. فلاح از موفقیت های پرستویی وهمکارانش خواسته ... کند وخودراتبلیغ نمایددرسایت هریس پویا اولین بار این تبلیغ انعکاس یافت پرستویی جوابیه داد و... فلاح آشکارشد.
اصلان فرص بر اینکه اقای فلاح منافع شخصی داشته چرا تا حالا این خانه فرهنگ را نزده اید اقای فلاح نمیگفت شما صدایش را در نمیاوردید ؟!
اين نماينده محترم مجلس چرا پيگير حسابهاي دولتي و ٣هزار ميلياردي ها نيستند!!!!!!
آقای هریس میگه شما "باید" این پول و هزینه کنید ،ما باید نداریم اینجا ،آقای پرستویی و بقیه خودشون این پول و جمع کردند ،لابد میخواستند مطمئن بشند که این پول هدر نمیره و تصمیم گرفتند خودشون نظارت کنند و خانه ی فرهنگ رو بسازند
شان پرستویی که خود هنرمندی متعهد و از خانواده معظم شهدا است اجل از این است که به آنچه که در ذهن بعضی هاست ورود کند و به نظر من یکی از علل این تاخیر حتما وجود گیر قانونی است که آن نماینده عزیز باید در رفعش بکوشد . امید است هرگز روح بسیار لطیف آقای پرستویی رنجیده خاطر نشود .عالم سیاست و هنر دگه !!!
جناب نماینده این از ... شماست که بعد از یک و نیم سال هنوز هستند کسانی که در چادر زندگی میکنند..بجای تبلیغات به وظیفه خودتان توجه کنید..
نماینده بجای اینکه بره یقه دولت و بگیره اومده گیر داده به خیریه. خجالت آوره.
برادر پرستویی ، شما کارت درست به این حواشی هم کار نداشته باش . کار خودت بکن . اون کسی که باید قبول کنه کسی دیگه ای است.
ما تمیدانیم پشت پرده چیست ولی حق با نماینده است
اقای پرستویی اگه شما میخواهید کار خیر انجام دهید چرا تعلل میکنید شما کارتان را میکردید بهتر بود به نام هر کس نوشته میشد بشود در کار خیر حاجت استخاره ای نیست مثل اینکه شما استخاره میکنید و دو سال است این کار مانده است
پس دولت اینجا چی کاره است؟ که هنرمندهاباید خانه مردم آسیب دیده را تامین کنند؟ جناب نماینده ...
آقای فلاحی نماینده محترم مجلس،نظارت برهر امری کشور جزء وظایف شما عزیزان است،اما آیا بهتر نیست که درکنار نظارت برکمکهای جمع شده توسط هنرمندان عزیز،(که مبلغی ناچیز است وهم احتمال سوءاستفاده کم است)انهایی راکه میلیاردمیلیاردازبیت المال بالا می کشندناظر باشید
با سلام به همه دوستان و با تشکر از نظرات خوبتون و با ادای احترام به مردم این خطه از اذربایجان
کار هنرمندها خوب و خداپسندانه بود و همانطوریکه آقای پرستوئی فرموده اند واسه ساخت خانه فرهنگ این پول رو کنار گذاشتن.
خوب، اگه تا الان که نزدیک 2 سال گذشته، و الان هم فصل سرما در پیشه، مردم تو کانکس زندگی می کنن، و مشکلات دیگه، این آقا نماینده تا حالا کجا بودن؟ و چه کارایی کردن؟
و چرا واسه پولی که یکی دیگه واسه جمع آوریش زحمت کشیده، داره نقشه می کشه؟
اصلاً مگه نه اینکه هنرمندا می خوان باهاش خانه فرهنگ بسازند؟
با احترام، آقای نماینده شما خودت چیکار کردی؟ و چه گلی به سر این مردم زدی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل