بازدید 17086

ارزیابی محصولی از مذاکرات هسته‌ای

کد خبر: ۳۶۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲ 25 November 2013
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه شاهد برخی گشایش‌ها در متن توافقنامه ژنو هستیم، گفت: انتظار مردم درباره تعهدات طرف مقابل بیش از این است و خواهان برداشتن تمامی تحریم‌ها و خارج شدن پرونده هسته‌ای از شورای امنیت هستند.

صادق محصولی عضو ارشد جبهه پایداری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، در تحلیل مذاکرات هسته‌ای و توافقنامه ژنو اظهار داشت: جنبه‌های مثبت توافقنامه مذاکرات ایران با گروه 1+5 حاصل استقامت، همدلی و پایداری چند ساله مردم کشور عزیزمان بوده است و این مهم فقط با ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌ها به دست آمده است.

محصولی با بیان اینکه دستاوردهای چند ساله اخیر هسته‌ای کشور مانند غنی سازی 20 درصد نتیجه بخش مهمی از پایداری مردم و رهبری و مسئولان وقت است، افزود: این دستاورد به عنوان اهرم مهم در مذاکرات ژنو از سوی مسئولان کشور مورد بحث قرار گرفت.

* آمریکا نشان داد قابل اعتماد نیست

محصولی ادامه داد: اکنون و قبل از اتمام دوره 6 ماهه مذکور در توافقنامه و قبل از بروز رفتار غربیها نسبت به موضوعات توافقنامه، نمی‌توان نظر قاطعی درمورد نتیجه نهایی ارائه داد، هرچند که متاسفانه در این فرصت 6 ماهه اعتماد آزمایی، کشورهای 1+5، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور ایالات متحده امریکا آغاز خوبی نداشتند و با بیان صحبت‌های متناقض نسبت به آنچه در این توافقنامه حاصل شده دوباره نوکری خود را نسبت به رژیم منحوس صهیونیستی اثبات کردند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمود، نشان دادند که قابل اعتماد نیستند.

وزیر اسبق کشور تصریح کرد:‌ به عنوان نمونه در حالی که وزیر خارجه کشورمان دستاوردهای حاصله را خوب و موفقیت‌آمیز توصیف و اعلام کرد که حقوق کشورمان در آن لحاظ شده است، اما جان کری، حق غنی سازی ایران در خاک خود را به طور کامل رد کرد.

وی افزود: در بخشی از سخنان رئیس جمهور آمریکا آمده بود که در نتیجه این توافقات توپ در زمین ایران است و بخش اعظمی از تحریم‌ها نیز باقی خواهد ماند؛ چراکه به زعم آنها ایران در چند سال گذشته NPT را رعایت نکرده است، درحالی که حق غنی سازی برای استفاده صلح آمیز در NPT برای همه کشورها مورد تاکید قرار گرفته است.

محصولی بیان داشت:‌ متأسفانه در قبال این رفتار غیر قابل اعتماد و همیشگی آمریکا به جز صحبت‌های رییس جمهور محترم در پاسخ تلویحی به اظهارات اوباما مبنی بر جوک بودن جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای، واکنش درستی از سوی مسئولان انجام نشد و فقط این استدلال را کردند که مسئوﻻن آمریکا این سخنان را برای آرام کردن رژیم صهیونیستی و پاسخ به فشار آنها گفته‌اند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری افزود: بنظر می‌رسد چنین استدلالی در شأن ملتی که با ایستادگی و استقامت توانسته بیش از سه دهه نه تنها در مقابل اینگونه رفتارها بایستند بلکه حرکت رو به جلو نیز داشته باشد، نیست.

وی ادامه داد: یکی از نتایج نهایی این مذاکرات و توافقنامه، قضاوت عمومی مردم در مورد رفتار غربی‌ها نسبت به انجام تعهدات‌شان و یا بهانه جویی‌های آنها است که در آینده صورت خواهد گرفت.

* انتظار مردم در خصوص تعهدات طرف مقابل، بیش از این است

محصولی در خصوص توافقات حاصل شده در این مذاکرات گفت: متاسفانه ساختار اصلی تحریم‌ها به قوت خود باقی است و قرار است درباره آن صحبت شود ضمن اینکه شاهد برخی گشایش‌ها در متن توافقنامه هم هستیم؛ مسلما انتظار مردم در خصوص تعهدات طرف مقابل بیش از این است و خواهان برداشتن تمامی تحریم‌ها و خارج شدن پرونده هسته‌ای از شورای امنیت سازمان ملل هستند که بدون هیچ دلیل فنی و تنها با اعمال نظرات سیاسی وارد آن شده است.

وزیر اسبق کشور ادامه داد: مسئولان مذاکره کننده در خصوص فعالیت مراکز هسته‌ای در توافقات انجام شده، باید در برنامه جامع که در 6 ماه آینده روی آن بحث خواهد شد به سطح درستی از انجام این فعالیت‌ها برسند و این نکته مورد توجه و دستور کار مسئولان قرار گیرد که ما در نهایت توافقنامه، باید بتوانیم حجم مورد نیاز از درصدهای مختلف برای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را در داخل کشور تولید کنیم و صرفاً به غنی‌سازی سمبلیک و غیر صنعتی دل خوش نکنیم.

وی در پایان تصریح کرد: ما به تیم مذاکره کننده ایرانی خدا قوت می‌گوییم و همانگونه که حضرت آقا فرمودند مطمئنا تنها راه اخذ نتیجه مطلوب در مذاکرات و ادامه آن ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌های استکبار و زیاده‌خواهان است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان