بازدید 3803

سند فاز دوم پروژه حفاظت از یوز آسیایی امضا شد

کد خبر: ۳۵۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰ 03 November 2013
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در مراسم امضای سند فاز دوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، گفت: این پروژه باید با عنوان یک الگوی موفق ملی و بین المللی استفاده شود.

به گزارش مهر، دکتر معصومه ابتکار در مراسم امضاء سند فاز دوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که روز یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، افزود: خیلی خوشحالم از این که در این مراسم حضور دارم و تمام محیط بانان، جوامع محلی، روستاییان، دامداران و مردمی که در اولین مرحله این پروژه با سازمان محیط زیست همراه بوده اند قدردانی می کنم.

به گفته وی، فاز اول پروژه که به عنوان یک موفقیت بین المللی تلقی می شود یوز آسیایی را از مرحله انقراض خارج کرد و جمعیت آن را به حد متعادلی رساند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: در مرحله دوم این پروژه بسیاری از نگرانی ها و کمبودها برطرف شده و به یک فضای متعادل و منطقی دست یافته ایم لذا از این موقعیت نه تنها برای حفاظت از یوز بلکه برای حفاظت از تمام اکوسیستم ها که مجموعه ای از جاندارانی هستند که وجود هر یک برای ادامه حیات بشر و کره زمین ضروری است استفاده کرد.

ابتکار اظهار داشت: این تصور که ادامه چرخه حیات بدون وجود یک از گونه ها حتی حشرات و باکتری ها ممکن است تصوری سطحی انگارانه است که هر چه سریعتر باید با فرهنگ سازی زمینه را برای از بین بردن چنین تفکراتی فراهم کرد.

وی با تشکر از پیشنهاد دهندگان انتخاب یوز به عنوان نمادی در فوتبال کشور افزود: امیدواریم هر چه سریعتر شاهد اعلام قطعی انتخاب این نماد در فوتبال کشور باشیم و از کمیته فوتبال و جام جهانی فوتبال تقاضا می کنیم که این موضوع را در اولویتهای بررسی قرار دهند.

رئیس سازمان محیط زیست آغاز فاز دوم پروژه حفاظت از یوز را اتفاق مهمی در حیات وحش کشور عنوان کرد و یادآور شد: در آغاز فاز اول این پروژه هنوز دوربینهای تله ای در کشور خیلی زیاد نبوده اند و اولین بار که با این دوربینها توانستیم از یک یوزپلنگ در کشور تصویر برداری کنیم، تصویر آن را به تمام اعضای هیئت دولت هشتم اهدا کردیم. لذا امروز در بسیاری از زیستگاهها شاهد یوز هستیم بسیاری از نگرانی ها در خصوص این گونه با ارزش ملی برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه تخریبات زیست محیطی ایران عواقب جهانی دارد تاکید کرد: ایران هم از آسیبهای جدی که به محیط زیست در دیگر کشورها وارد می شود در امان نیست لذا تمام کشورهای منطقه با کمک و پشتیبانی هم زمینه را برای حفاظت از محیط زیست به ویژه گونه های ارزشمند حیات وحش فراهم کنند و نهادهای بین المللی نیز بایستی پشتیبانی های لازم را برای چنین پروژه هایی انجام دهند.

فاز دوم سند پروژه حفاظت از پلنگ آسیایی با حضور رئیس سازمان محیط زیست و نماینده مقیم امور سازمان ملل در ایران در سازمان محیط زیست امضا شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل