بازدید 25538

راز كمين شكارچيان در كوخه‌هاي پنهان

کد خبر: ۳۵۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳ 31 October 2013
راز كوخه‌ها‌ي پنهان شكارچيان رامهرمز در عمليات‌هاي ويژه محيط‌بانان فاش شد.

به گزارش ایران، اين صيادان در كوخه‌ها به كمين مي‌نشستند تا با روش‌هاي مختلف و شوك‌آوري به زنده‌گيري پرندگان شكاري دست زده و به كشورهاي حوزه خليج‌فارس ترانزيت مي‌كردند.پرندگان شكاري بشدت موردعلاقه قوش بازان عرب هستند و شيوخ عرب با آموزش اين پرندگان از آنان براي شكار، به‌خصوص شكار هوبره استفاده مي‌كنند.

صيادان پرندگان شكاري در كوخه – مخفيگاه‌هاي زيرزميني- نشسته و از قمري، گنجشك يا كبوتر به عنوان طعمه براي صيد دليجه و از دليجه به‌عنوان طعمه براي صيد پرندگان شكاري ارزشمند بويژه شاهين و بالابان استفاده مي‌كنند.

حسن آقاشير محمدي رئيس اداره محيط‌زيست رامهرمز گفت: با تلاش شبانه روزي مأموران محيط زيست رامهرمز و افزايش گشت و كنترل مناطق تحت مديريت در مهرماه سال جاري توانستيم با رديابي 23 كوخه نقشه صيادان را بي‌رنگ كنيم و با جمع‌آوري 23 رشته تور زنده‌گيري و تخريب جمعاً 400 متر سيم تله زنده‌گيري هوبره به مبارزه‌اي ويژه با شكارچيان غير قانوني دست بزنيم.

وي افزود: در اين عمليات‌ها 9 كبوتر، يك پنجشك، 10 بهله‌دليجه، يك بهله سارگپه، هفت دراج، دو باقرقره و جسد يك هوبره كه در تله گير كرده و توسط شغال خورده شده بود به‌دست آمد.

رئيس اداره محيط‌زيست رامهرمز اظهار داشت: در اين دوره 11 متخلف شامل سه صياد كوخه‌اي، 3 شكارچي دراج و باقرقره و پنج متخلف هنگام شروع به شكار دستگير شدند و در اختيار مقامات قضايي قرار گرفتند و قانونگذار به استناد تبصره 2 ماده 13 قانون شكار و صيد، براي هر كس كه مبادرت به زنده‌گيري، شكار، خريد، فروش، حمل، نگهداري و قاچاق پرندگان شكاري از قبيل شاهين، بحري، بالابان و دليجه كند علاوه بر محكوميت به حداكثر مجازات حبس مقرر در اين ماده كه به‌مدت سه سال است، جزاي نقدي از يك ميليون و 800 هزار تا 20 ميليون ريال در نظر گرفته است.

همچنين علاوه بر اين مجازات، جريمه نقدي قابل پرداخت بابت ضرر و زيان وارده به محيط زيست از بابت صيد و شكار غيرمجاز هر بهله دليجه ۲۰ ميليون ريال و بابت هر قطعه قمري ۴۰۰ هزار ريال و بابت هر بهله شاهين، بحري و بالابان ۲۰۰ ميليون ريال تعيين شده است.

شگرد شكار شناطه

آقاشيرمحمدي افزود: همچنين در اين زمان در جريان تعقيب و گريز موتورسواراني كه به روش شناطه قصد زنده‌گيري پرندگان شكاري كمياب را داشتند با آنان برخورد لازم صورت گرفت كه باعث رهاسازي يك بهله پرنده شكاري زنده‌گيري شده -احتمالاً بالابان- در جريان فرار توسط شكارچيان و كشف تعدادي كبوتر مخصوص صيد شناطه شد.وي ادامه داد: شناطه وسيله‌اي پروانه‌اي شكل و ساخته شده از سيم مفتول است كه به‌وسيله دو رشته نخ در كمر كبوتر زنده ثابت شده و روي آن نخ‌هايي گره‌دار تعبيه مي‌شود. در اين روش يك قطعه سرب سنگين نيز به پاي كبوتر وصل شده و با مشاهده پرنده شكاري توسط صيادي كه ترك يك موتورسيكلت در حال حركت نشسته كبوتر در آسمان رها مي‌شود.كبوتر پس از اندكي پرواز و جلب توجه پرنده شكاري به خاطر وزن زياد سرب متصل به پايش به زمين مي‌افتد و پرنده شكاري براي صيد كبوتر پايين آمده و چنگال‌هايش را در بدن كبوتر فرو مي‌كند.

پس از آن چنگال‌هاي پرنده شكاري در نخ‌هاي گره‌دار شناطه تعبيه‌شده در پشت كبوتر گير كرده و به دليل سرب متصل به پاي كبوتر پس از اندكي پرواز خسته شده، فرود مي‌آيد و توسط صيادان موتور سوار تعقيب و زنده‌گيري مي‌شود.پرندگان شكاري نقش بسزايي در كنترل جمعيت خزندگان، جوندگان و حتي بعضي از سگ‌سانان دارند.

 اين پرندگان از ارزش حفاظتي بالايي برخوردار بوده و جزو گونه‌هاي حمايت شده محسوب مي‌شوند.وي در پايان گفت: زنده‌گيري، شكار و قاچاق پرندگان شكاري به كشورهاي حوزه خليج فارس، نسل اين گونه‌هاي ارزشمند كشور را در آستانه انقراض قرار داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی