بازدید 3581

پرونده ناشران توقیف شده روی میز معاون وزیر

کد خبر: ۳۵۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶ 23 October 2013
سرپرست اداره کتاب وزارت ارشاد از اقداماتی برای بازبینی در پرونده ناشران تعلیقی و رسیدگی مجدد به کتاب‌های توقیف شده در دولت گذشته خبر داد و گفت: معاون وزیر، شخصاً این پرونده‌ها را رسیدگی می‌کند. به علاوه اینکه کتاب‌هایی که قابل انتشار باشند، مجوز می‌گیرند.

احمد کمالی‌نژاد، سرپرست اداره کتاب وزارت ارشاد در گفتگو با مهر و در پاسخ به این سئوال که چه اقدامی برای اجرای دستور وزیر ارشاد در مورد بازبینی پرونده ناشران تعلیقی صورت گرفته یا خواهد گرفت؟ گفت: در رابطه با مسئله ناشران، خود آقای دکتر صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) پیگیری‌ها را دارند انجام می‌دهند. جلساتی گذاشته شده و فکر می‌کنم به همین زودی هم نتایج آن مشخص شود. البته این مسئله بستگی به تصمیم و نظر خود آقای صالحی دارد؛ چون ایشان خودشان مستقیم این موارد را دارند پیگیری می‌کنند.

کمالی‌نژاد درباره سرنوشت کتاب‌های توقیفی هم یادآور شد: در رابطه با بحث کتاب‌های توقیف شده در گذشته، کسانی که به این مسئله (ممنوعیت انتشار کتاب‌ها)اعتراض داده‌اند، اعتراضشان را در روند بررسی مجدد قرار داده‌ایم.

وی در پاسخ به این سئوال که آمار دقیقی از تعداد این ناشران و یا کتاب‌های ممنوع‌الانتشار دارید؟ افزود: اعتراض‌هایی آمده است، ولی نمی‌شود عددی را به صورت قطعی اعلام کرد، چون هر روز این تعداد متفاوت است؛ یک روز 4 اعتراض با هم می‌آید و یک روز دیگر 2 اعتراض می‌آید و به همین خاطر من نمی‌توانم عدد اعلام کنم.

سرپرست اداره کتاب در عین حال تاکید کرد: بعضی از این کتاب‌ها، آرشیوی و در واقع مربوط به سال‌های قبل است و یکسری دیگر در چرخه 2 ماه قبل یا 3 ماه قبل است که نتیجه بررسی‌های به ناشر ابلاغ شده و حتی اگر این نتیجه هم با اعتراض ناشر روبرو شده باشد، ما باز هم آن را بررسی می‌کنیم.

کمالی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا این کتاب‌ها دوباره توسط همان ممیزان و بررس‌های قبلی، بررسی می‌شود یا تیم جدیدی به کار گرفته شده‌اند؟ گفت: قاعدتاً بررس دیگری آن کتاب را بررسی خواهد کرد و این کتاب به همان بررس قبلی داده نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما جلساتی هم با ناشران و نویسندگان داریم که البته این روال از قبل هم بوده است و اینها نشست‌هایی است دوطرفه با حضور خود نویسنده یا ناشر و مبنای ما همان ضوابط نشر کتاب است که در تاریخ 30 اردیبهشت 1389 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است و ما ضوابط دیگری در این رابطه را مبنا قرار نمی‌دهیم.

سرپرست اداره کتاب در پاسخ به این سئوال که به عنوان کسی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده و اکنون هم مسئولیت اصلی را در این باره بر عهده دارد، فکر می‌کنید مشکلات این کتاب‌ها قابل برطرف شدن هست؟ گفت: درست است که من الان این مسئولیت را بر عهده دارم، ولی الان روز چهارمی است که در این حوزه هستم و واقعاً هنوز در فضا قرار نگرفته‌ام. با این حال می‌توانم بگویم احتمال اینکه بعضی از این کتاب‌ها بتوانند مجوز بگیرند، هست و نمی‌شود گفت که قابل انتشار نیستند.

کمالی‌نژاد با بیان اینکه بیشتر مشکلات این حوزه به ادبیات داستانی برمی‌گردد، ادامه داد: کتابی بوده که نویسنده آن اصرار داشته که حتماً باید مجوز بگیرد، دو بار این کتاب غیرمجاز شده و واقعاً هم مشکلات جدی داشته است. ما آمده‌ایم در جلسه‌ای با حضور خود نویسنده و یک کارشناس، تک تک موارد را درآورده‌ایم و ایشان هم پذیرفته که همه این موارد را اصلاح کند. اینها مواردی است که واقعاً نمی‌شود از آنها گذشت و فردا خود شما به ما معترض می‌شوید که این چه کتابی است که مجوز گرفته است؟

دو روز پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگاران گفت: کتاب‌هایی که در گذشته به نوعی توقیف و یا از چاپ آنها جلوگیری شده، بازبینی خواهند شد و مجدداً روی آنها تصمیم‌گیری خواهد شد و مسائل آن دسته از ناشران هم که در گذشته انتشار کتاب‌هایشان ممنوع شده بود، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر