بازدید 50788
۴
مرور روزنامه‌های دوشنبه هفتم مرداد ماه

چهره دولت يازدهم واضح‌تر شد

بازگشت ناطق نوری به منبر مراسم احیا در حرم امام (ره)، اخبار مرتبط با تعیین اعضای هیأت دولت آینده و برخی از برنامه‌های آنهاو حواشی قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم در مجلس شورای اسلامی و دیدگاه‌های مخالفان و موافقان آن، مهم‌ترین اخبار امروز روزنامه‌ها هستند.
کد خبر: ۳۳۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰ 29 July 2013
چهره دولت يازدهم واضح تر شد

بازگشت ناطق نوری به منبر مراسم احیا در حرم امام (ره)، اخبار مرتبط با تعیین اعضای هیأت دولت آینده و برخی از برنامه‌های آنهاو حواشی قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم در مجلس شورای اسلامی و دیدگاه‌های مخالفان و موافقان آن، مهم‌ترین اخبار امروز روزنامه‌ها هستند.

چهره دولت يازدهم واضح‌تر شد

بیشتر روزنامه‌ها آخرین اخبار از نامزدهای احتمالی و قطعی شده عضویت در دولت آینده را پوشش داده‌اند. ابتکار نوشته است، به رغم این که دکتر حسن روحانی و تیم وی برای گزینش کابینه یازدهم تلاش‌های گسترده‌ای را به کار بستند تا دولت آینده را در سکوت خبری و فارغ از حاشیه سازی‌ها و هیاهوهای رسانه‌ای تشکیل دهند، ‌کمتر از یک هفته مانده به آغاز کار دولت روحانی، درز برخی از اخبار و گزارش‌هایی که توسط برخی رسانه‌ها و نزدیکان رئیس جمهور منتخب نیز تأیید شده، کم کم چهره دولت آینده را از ابهام بیرون آورده و آن را روشن‌تر کرده است.

در کمتر از یک هفته تا برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور یازدهم که گفته می‌شود، لیست کابینه پیشنهادی وی در این روز تقدیم مجلس خواهد شد، تقریبا نیمی از افرادی که روحانی را در دولت یازدهم همراهی می‌کنند، مشخص شد. بنا بر آخرین اعلام نظرهای اعلام شده از سوی نزدیکان رئیس‌جمهور منتخب تا این لحظه حضور علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود علوی در وزارت اطلاعات، علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدحسن هاشمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدعلی نجفی در وزارت آموزش و پرورش، محمدجواد ظریف در وزارت امورخارجه، محمود حجتی در وزارت جهاد و کشاورزی، چیتچیان در وزات نیرو، بیژن نامدار زنگنه وزارت نفت، عباس آخوندی در وزارت مسکن و شهرسازی ‌و مسعود سلطانی‌فر در وزارت ورزش و جوانان تقریبا قطعی شده است.

بر اساس آنچه اطرافیان رئیس‌جمهور منتخب مطرح می‌کنند، به نظر می‌رسد ترکیبی از ترکان، نهاوندیان، نوبخت و ربیعی تیم اقتصادی رئیس‌جمهورآینده را سامان می‌دهند و احتمالا دردولت یازدهم اسحاق جهانگیری سمت معاون اول رئیس‌جمهور و نهاوندیان مسئول دفتر وی را عهده دار خواهد بود. در این میان نام محمد فروزنده رئیس فعلی بنیاد مستضعفان و جانبازان نیز به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح است. ظاهرا تا این لحظه برای وزارتخانه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، صنعت معدن و تجارت، کشور، علوم و تحقیقات، اقتصاد و دارایی، دفاع، همچنین رئیس بانک مرکزی معاون اجرایی، معاون حقوقی، معاون پارلمانی و معاون بین‌الملل رئیس‌جمهور همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست تعیین تکلیف نشده است.

قانون هم به «جای خالی برخی وزرا» اشاره کرده و نوشته: این در حالی است که هنوز خبری از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت‌، علوم و تحقیقات، اقتصاد و دارایی، دفاع، معاون حقوقی پارلمانی و معاون بین‌الملل رئیس‌جمهور همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی به گوش نرسیده است.

بنا بر آن‌چه اطرافیان رئیس‌جمهور منتخب مطرح می‌کنند، به نظر می‌رسد ترکیبی از ترکان، نهاوندیان، نوبخت و ربیعی تیم اقتصادی رئیس‌جمهور آینده را سامان ‌دهند و در دولت یازدهم اسحاق جهانگیری سمت معاون اول و محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری را عهده دار خواهند بود. در این میان نام محمد فروزنده رئیس فعلی بنیاد مستضعفان و جانبازان نیز به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح است. هرچند که گفته می‌شود این گزینه چندان قطعی نیست.

با نهایی شدن حضور «نجفی» در کابینه یازدهم، اعتماد سخنان و برنامه‌های وی برای دولت آینده را مورد اشاره قرار داده و نوشته است: محمد علی نجفی که پیش از این نامش در لیست وزرای پیشنهادی دولت یازدهم عنوان شده بود، با بیان اینکه رییس جمهور منتخب از بنده برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش خواسته است، گفت: «آقای روحانی گفته‌اند که من را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهند کرد و گفتند انتخاب من شما هستید و باید خودتان را برای معرفی و ارائه برنامه آماده کنید. پیشنهاد این کارگروه من بوده‌ام و علاوه بر من حدود پنج نفر دیگر که به اعتقاد من صاحب صلاحیت هستند نیز معرفی شده بودند، اما با توجه به نظر کارگروه و پیشنهادهایی که از قسمت‌های دیگر شد از جمله فرهنگیان، مدیران و بخش مختلف جامعه، آقای روحانی عنوان کردند، انتخاب من شما هستید و باید خودتان را برای معرفی و ارائه برنامه آماده کنید. در حال حاضر برنامه‌ام در دست تنظیم است، ضمن آن که کارگروه نیز برنامه پیشنهادی را داده بودند، اما با توجه به اینکه مقرر شده من به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شوم، علاوه بر برنامه پیشنهادی کارگروه، مباحث دیگری نیز به آن اضافه شده و به مجلس ارائه خواهد شد‌‌».

ابتکار نیز از زبان وی نوشته: گزارش‌هایی که از وضعیت کلی آموزش و پرورش در هفته‌های اخیر دریافت کرده‌ایم، حاکی از آن است که وضعیت کیفی فعالیت‌های آموزش و پرورش در سطوح و دوره‌های مختلف اعم از ابتدایی، راهنمایی و متوسطه از شرایط خوبی برخوردار نیست و کیفیت فعالیت‌ها چه در بخش آموزش و چه در بخش پرورش خیلی قابل دفاع نیست. وی با تأکید بر اینکه این موضوع یک چالش اساسی در رابطه با آینده آموزش و پرورش است، ابراز امیدواری کرد: برای این مشکلات و همچنین هزار و یک مشکل دیگری که کماکان در آموزش و پرورش وجود دارد، راه‌حل‌هایی پیدا کنیم تا در جهت اعتلای آموزش و پرورش که نهایتا به اعتلای کشور منجر می‌شود، گام‌های مثبتی برداشته شود.

گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید، همچنین درباره تغییرات آنی در برنامه‌های آموزش و پرورش که همواره این وزارتخانه را با چالش و مقاومت فرهنگیان و جامعه مواجه کرده و اینکه آیا برنامه‌های تحول ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: سند تحول آموزش و پرورش و اسناد مرتبط با آن، حاصل تلاش بیش از پنج ساله کار‌شناسان و جمع بزرگی از نخبگان و اساتید دانشگاهی و فرهنگیان است که اسنادی قابل دفاع و معتبر بوده و به تصویب بالا‌ترین مرجع فرهنگی کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، لذا اعتبار اسناد باید حفظ شود، اما مشکلی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، یک نوع شتابزدگی در اجرای بخش‌هایی از این سند است. برخی از منتقدین آموزش و پرورش معتقدند حتی در تعیین اولویت‌ها و تعیین تقدم و تاخر فعالیت‌های اجرایی اشتباهاتی صورت گرفته است، به این معنا کاری که باید ابتدا انجام می‌شد تا زمینه آماده اجرای اقدام بعدی باشد، متاسفانه به صورت عکس اجرا شده است.

داستان گزارش قم تمامی ندارد

تصمیم قرائت بخشی از گزارش تهیه شده توسط بعضی نمایندگان مجلس از به هم زدن سخنرانی رئیس مجلس در 22 بهمن سال گذشته در قم مورد توجه چند روزنامه قرار گرفته است.

آرمان به مخالفت ‌نماینده‌ای از قم با قرائت گزارش ‌اشاره کرده و نوشته: تاکنون تصور می‌شد که احمد امیرآبادی‌فراهانی یکی از نمایندگانی است که اصرار دارد گزارش قم قرائت شود چرا که این اتفاق در شهر او رخ داده است و برخورد با خاطیان آرامشی را به این شهر هدیه خواهد کرد اما در کمال ناباوری او روز گذشته گفت که مشکل مردم معیشت و اقتصاد است نه حادثه ۲۲ بهمن قم. او حتی از همکاران خود گلایه کرد که این گلایه‌ها نشان داد به شدت مخالف قرائت گزارش است. او گفت: برخی از همکاران ما بی‌اخلاقی کرده و قبل از قرائت این گزارش در کمیسیون گفتند که نام چند شخصیت سیاسی و نماینده مجلس در این گزارش وجود دارد و با توجه به اینکه بنده نماینده مردم قم هستم، برخی از بنده می‌پرسیدند که آیا اسم من هم در گزارش وجود دارد؟ در صورتی که این طور نیست و چنین چیزی صحت ندارد.

امیرآبادی فراهانی با بیان این که قرائت این گزارش باعث ایجاد مشکلاتی در کشور می‌شود و اختلافاتی را در جامعه به وجود می‌آورد، گفت: با توجه به بی‌اخلاقی برخی نمایندگان در حال حاضر خیلی از افراد زیر سؤال هستند و برای مردم سؤال شده است این افراد سیاسی که اعلام شدند چه کسانی هستند. لذا نباید بعضی از اعضای کمیته و همچنین کمیسیون اینگونه قبل از پخش گزارش مصاحبه می‌کردند. وی ادامه داد: اطلاعاتی که در این گزارش جمع‌آوری شده با نتیجه‌گیری متناقض است و جو عمومی مردم قم با توجه به‌شناختی که از سابقه افرادی که نام آن‌ها در این گزارش آمده است نمی‌پذیرند که این افراد در این حادثه که به ادعای آقایان برنامه‌ریزی شده، دست داشته یا فعال بوده باشند چرا که برخی از این افراد جزو گروه‌هایی در قم هستند که این گرو‌ه‌ها از طرفداران آقای لاریجانی به شمار می‌روند و چنین موضوعی در ذهن نمی‌گنجد و قابل قبول نیست و با منطق نیز جور درنمی‌آید‌‌».

شرق در شرح فضای این روزهای مجلس نوشته است: «نمی‌گذاریم، دفعه بعد وارد مجلس شوید»، این متن تکراری تهدیدهایی است که این‌روز‌ها اعضای کمیسیون امنیت مجلس با آن مواجهند. فشار‌ها تمامی ندارد. گروه اصلی تدوین‌کننده گزارش قم از تهدید‌ها سخن می‌‏گویند، این‌بار همه‌چیز روی میز است، مستند و کامل. اما عده‏ای نگران شده‏اند و تهدید‌ها علنی‏‌تر از همیشه است، این‌بار بی‏واسطه و «رو». در قالب تماس‏های مستقیم و بی‏پرده. از این‌ها گذشته گزارش مبسوطی از ناگفته‌های قم همین دیروز در هفته‌نامه «۹دی» منتشر شد، هفته‌نامه‌ای که

۵۰۰ نسخه آن به شکل رایگان در مجلس پخش می‌شود و در آن «حمید رسایی» با لحنی تند از گزارش قم انتقاد کرده و ادعا می‌کند که تنظیم‌کنندگان گزارش در پی این هستند که آیت‌الله مصباح‌یزدی، آیت‌الله جنتی، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی را در حمله به سخنرانی علی لاریجانی مقصر جلوه دهند.

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیته امنیت این تهدید‌ها را کارساز نمی‌داند و تأکید دارد که کمیته با انبوهی از خودسرهای قم تعیین‌تکلیف خواهد کرد.

منصور حقیقت‌پور، عضو هیأت‌رییسه و رییس کمیته تدوین گزارش ۲۲ بهمن قم نیز به تهدیدهای پی‌درپی اعضای کمیسیون و در راس آن رییس کمیسیون امنیت اشاره دارد: «متاسفانه یکسری مسوولان ارشد اجرایی کشور وارد صحنه شده و نمایندگان مرتبط با گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم را تهدید کرده‌اند، در چند روز اخیر آقای بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مورد تهدید این افراد قرار گرفته، از این‌رو فردا در صحن علنی فیلم حادثه قم به‌طور کامل پخش می‌شود‌‌».

روح‏الله حسینیان نیز گزارش قم را ناکامل دانسته و می‌گوید: «این چه گزارشی است که در آن یک نفر را متهم کرده‌اند که با شعار دادن، دیگران را برانگیخته، یک نفر را به‌سختی تحت بازجویی قرار داده‏اند و یک روز او را در سرویس بهداشتی حبس کرده‌اند؛ به شکلی که همانجا نماز خوانده و حالا از تدوین گزارش سخن می‌گویند‌‌».

روح‌الله حسینیان هم که از پرمخاطب‌ترین نمایندگان مجلس در این ماجراست در گفت‌وگو با شرق گفته است: «از حمله به سخنرانی برخی خوشحال می‌شدم».

شرق ادامه داد‌: «روح‌الله حسینیان» تأکید دارد که چهره صرفا امنیتی نیست و سابقه قضایی‌ ـ امنیتی دارد و جانشین دادستان انقلاب اسلامی تهران در وزارت اطلاعات بوده. او پیرامون اینکه درباره حمله به سخنرانی هاشمی، سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری چه احساسی داشتید، بی‌پرده می‌گوید: «از حمله به برخی خوشحال می‌شدم و از برخی ناراحت‌‌». البته هیچ توضیحی نمی‌دهد که از کدام ناراحت شده و از کدام خوشحال. حسینیان از سخنرانان «مسجد اهل بیت» در روزهای دهه فجر بوده و می‌پذیرد که سخنرانی‌های آن مسجد تا حدودی در تحریک مردم در روز ۲۲ بهمن قم تاثیرگذار بوده اما گذشته از این بر این باور ‌است: «نقش روسای‌جمهوری و مجلس در ماجرای یکشنبه سیاه، زمینه‌های حمله به سخنرانی علی لاریجانی را فراهم کرد و اگر احمدی‌نژاد هم راهی قم می‌شد، همین برخورد با او صورت می‌گرفت‌‌».

حسینیان که این روز‌ها مدام تهدید می‌کند با گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ پذیرای «جک استراو» در بهارستان خواهد بود، در بخشی از گزارش خود به احمدی‌نژاد انتقاد می‌کند، درست همان‌جایی که ماجرای پخش فیلم فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی به میان می‌آید. او در یکشنبه سیاه پنج ‌بار از احمدی‌نژاد تقاضا می‌کند که فیلم را پخش نکند اما عصبانیت کار دست رئیس دولت دهم می‌دهد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفته است: گزارش مجلس را هیچ پایانی بر هیچ کاری نمی‌دانم. چون این گزارش اینقدر سطحی است که متأسفانه نه احساسی را بر می‌انگیزد و نه تعقلی را‌ و نه حتی اندیشه‌ای را به‌ دنبال خواهد داشت. البته کسانی که صحبت مقام‌ معظم‌ رهبری را قبول دارند، خودشان را از این به بعد مقید می‌دانند که جلسه را به هم نزنند.

ناطق نوری پس از چند سال غیبت در مراسم احیای حرم امام (ره)

بازگشت ناطق نوری به منبر مراسم احیا در حرم امام (ره) مورد توجه و استقبال روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است. اعتماد در این باره نوشته است: علی اکبر ناطق نوری پس از پنج سال دوباره سخنران مراسم احیا در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی شد. عملیات عمرانی مرقد امام همزمان با پایان دولت احمدی‌نژاد تمام شد و مراسم احیا طبق روال گذشته از سر گرفته شد تا ناطق نوری هم به منبر خطابه بازگردد.

در این مراسم علاوه بر حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، جمعی از اعضای بیت امام راحل و شخصیت‌های سیاسی از جمله حجج اسلام سید یاسر خمینی، سید علی خمینی، مسیح بروجردی، آیت‌‌الله موسوی بجنوردی، آیت‌‌الله سید محمد هاشمی، آیت‌‌الله مقتدایی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، محمدعلی ابطحی، محمدعلی انصاری، مجید انصاری، قدرت الله علیخانی، سراج الدین موسوی، محمدعلی رحمانی و همچنین علی اشراقی، حمید انصاری، مهدی هاشمی رفسنجانی، محمدعلی سبحانی، جواد امام و... حضور داشتند. حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در این مراسم تأکید کرد: شما اگر دیدید کسی بی‌حیاست و به همه فحش می‌دهد، حتما بدانید او دین ندارد وگرنه دین حرمت انسان‌ها را حفظ می‌کند و شعارش حفظ حیا است.

بهار هم در مطلبی با تیتر «سکوت ناطق شکست» به رمزگشایی از سخنان ناطق پرداخته و آورده است: سکوت چهار ساله بالاخره شکست. علی‌اکبر ناطق‌نوری در میان ناباوری اصولگرایان، ناگفته‌هایش را بازگو کرد. البته با ایما و اشاره سخن گفت، اما کاملا مشخص بود مخاطب اظهاراتش چه کسانی هستند و از چه گله می‌کند. پنجشنبه هفته گذشته افطار جامعه اسلامی مهندسین بود. محمدرضا باهنر از ناطق‌نوری دعوت کرده بود تا به‌ عنوان سخنران در آن مراسم شرکت کند. رییس مجلس پنجم گفته بود می‌آید، اما در آخرین لحظات اعلام کرد که سفری پیش آمده و در مراسم حضور ندارد. باهنر در مراسم از نیامدن ناطق گله کرد و پورمحمدی تلویحا به دلخوری‌های رییس دفتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری از اصولگرایان اشاره کرد. آن‌ها انتظار داشتند، ناطق‌نوری خیلی راحت چشمانش را روی چهارسال گذشته ببندد و در مراسم افطار شرکت کند، لبخند بزند و بی‌هیچ اشاره‌ای به گذشته دوستی‌ها را از سر گیرد. اما ناطق‌نوری نه فقط با نرفتنش به آن مراسم که با اظهارات دو‌شب گذشته‌اش نشان داد دل پری دارد، آن‌قدر پر که به این راحتی روی دوستان قدیمی‌اش لبخند نمی‌زند. او از دروغ‌گویی و تهمت گفت و اظهار داشت که مومن کسی است که دیگران از زبانش در امان باشند و خاطرنشان کرد که آدم مومن باحیا است و اگر کسی بی‌حیایی کرد و به همه فحش داد، حتما بدانید که او دین ندارد و گرنه حرمت انسان‌ها را حفظ می‌کند و شعارش حفظ حیاست. کاملا مشخص است که گله ناطق‌نوری از کدام بی‌حیایی‌هاست. «بگم»، «بگم»‌هایی که چهار سال پیش راه افتاد و ناطق و پسرش را هدف قرار داد هنوز پیش چشمان او هست، بیش از آن از یاد نبرده که دوستان اصولگرایش که او همیشه برایشان پدری کرده، چطور سکوت کردند و هیچ نگفتند. حالا نوبت اوست که پس از چهار سال سکوت خود را بشکند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۴
با سلام خدمت دوستان
وزیران انتخابی بسیار عالی بود امیدوارم همین گونه که از قبل شناخت داشتیم بودن باشند.
با آرزوی موفقیت برای تک تک شان
دکتر نجفی واقعا عالیه
به نظر می رسد وزرایی با قابلیت بالا و ادمهایی سنجده هستند انشاا... خداوند به انها کمک کند تا کشور را از بحران و مشکلات کنونی نجات دهند.انشاا...
به نظر من بهتر که به افراد جدید بها داده بشه اگر قرار باشه همون قدیمی ها مجددا بیان سر کار که فرقی نمی کنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست