بازدید 6372

کمبود دارو در داروخانه‌های کشور

کد خبر: ۳۳۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۳ 28 July 2013
شرایط نابسامان دارو گریبان خیلی‌ها را گرفته است. معروف‌ترینشان که متأسفانه چند روز پیش جان خود را به‌دلیل کمبود دارو از دست داد محمود استاد محمد، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر بود.

او که مدت‌ها از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد در نهایت به‌دلیل کمبود دارو جان خود را از دست داد. مانا فرزند استاد محمد به خبرگزاری ایسنا گفته بود: برای یک بیمار سرطانی خیلی سخت است در مقابل تمام سختی‌های سرطان مقاومت کند. پدرم هر روز به‌خاطر این بیماری ناچار بود دارویی خاص استفاده کند. این دارو از چندی پیش در بازار نایاب شده بود و برای حدود یک‌ماه پدرم از داروی مورد نیازش محروم بود.

از سال گذشته که مشخص شد ارز دارویی صرف واردات خودرو و دسته بیل می‌شده است تا امسال که وزارت بهداشت می‌گوید هیچ مشکلی در زمینه واردات دارو نداریم و در عین حال گمرگ کشور از ترخیص نشدن داروها از گمرک خبر داد، شرایط برای بیماران تغییر نکرده است. حتی می‌توان گفت در دوره‌ای آنها برای تهیه داروی خود دچار مشکلات فراوانی شدند و اختلاف بین قیمت ارز مرجع و ارز مبادله‌ای مانع از فروش دارو با دفترچه‌های بیمه شد. در دوره‌ای اگر داروخانه‌ای داروهای مورد نیاز بیماران به‌خصوص بیماران خاص را فروخت، بیماران مجبور شدند از جیب خودشان مابه‌التفاوت قیمت ارز را پرداخت کنند. اگرچه دولت در آخرین روزهای تصدیگری‌اش بر حوزه سلامت مصوباتی برای بازپرداخت این مابه‌التفاوت در قالب یارانه داده است ولی تا‌کنون کسی از گرفتن این مبلغ خبر نداده است.

این مشکلات با کمی تغییر همچنان برجای خود باقی هستند. بسیاری از داروهای تخصصی و نیمه‌تخصصی در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود و بیماران برای به‌دست آوردن آنها مجبورند ساعت‌های زیادی را پای تلفن داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای خاص صرف کنند و هر روز جویای واردات دارو به کشور و یا ترخیص آن از گمرک شوند.

چندی پیش مسئول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از برقراری ماهانه 100هزار تماس با سامانه 1490خبر داد. 90درصد از این تماس‌ها مربوط به داروست. دکتر حسین ریاضی به ایسنا، گفت: 90درصد تماس‌های حاصل شده با شماره تلفن 1490مربوط به داروست که 25درصد از این 90درصد به اطلاعات دارویی و مشاوره پزشکی در حوزه دارو و مابقی تماس‌ها به داروهای کمیاب مربوط می‌شود.

از آنجایی که سامانه 1490در تهران راه‌اندازی شده است، این 100هزار تماس فقط مربوط به تهران است. اگر بیماران شهر‌ها و استان‌های دیگر را به این لیست اضافه کنیم رقم نگران‌‌کننده دیگری به‌دست خواهد آمد.مصرف مداوم و به موقع دارو برای بسیاری از بیماران ضروری و حیاتی است. به‌طور مثال برای بیماری صرع پزشکان معتقدند که چنانچه شرایط محیطی مناسب باشد و فرد به‌صورت مستمر و حتی بدون یک روز وقفه داروهایش را مصرف کند می‌تواند حملات بیماری را به حداقل برساند.

این در حالی است که به‌گفته مدیر انجمن صرع قم هم‌اکنون وضعیت تهیه دارو برای این بیماران با توجه به شرایط تحریمی کشورمان فوق‌العاده سخت شده است و بیماران به سختی و با مراجعه به داروخانه‌های زیادی تنها موفق به تهیه مقدار محدودی دارو می‌شوند، همچنین قیمت داروهای بیماری صرع حتی داروهای تولید داخل کشور نیز افزایش داشته است. مریم مرادی گنجه با اشاره به اینکه طی 10سال گذشته به این صورت مشکل تهیه دارو برای بیماران صرعی وجود نداشت، گفت: گاهی بعضی بیماران به شهرستان‌های دیگر می‌روند تا داروهایشان را تهیه کنند، داروهای ایرانی نیز روی همه بیماران تأثیر مناسب را ندارد و برای بعضی بیماران اثرپذیری داروهای وارداتی بهتر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی