بازدید 82362
گزارش کامل جنجال‌ تازه مقابل خانه سینما

فیلم: از سخنرانی آتشین و فک پلمب داودنژاد تا تحویل به پلیس

در تجمع امروز که چهره‌های سینمایی چون رضا کیانیان، حبیب رضایی، همایون اسعدیان، رویا تیموریان، مسعود رایگان، محمد علی سجادی، محمد علی طالبی، عبدالحسن برزیده، بیژن میرباقری، عزیزالله حمیدنژاد، مازیار میری، محسن امیر یوسفی، امیرشهاب رضویان، امیر اثباتی، کیوان کثیریان، جواد نوروزبیگی، سیروس الوند و... حضور داشتند...
کد خبر: ۳۳۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶ 16 July 2013
«خانه سینما» نهاد متولی و دارای حمایت پنج هزار سینماگر، در حالی که قرار بود امروز میزبان اعضای این نهاد برای برنامه‌ریزی جهت فراهم‌سازی مقدمات برگزاری مجمع عمومی ششم مرداد ماه باشد، شب گذشته توسط حراست وزارت فرهنگ و ارشاد مورد تصرف عدوانی قرار گرفت و سپس پلمب شد؛ رویدادی که حواشی بی‌سابقه‌ای در پی داشت و «تابناک» بخش مهم این اعتراضات را به تصویر کشیده است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره ‌با تأکید دوباره بر برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در ششم مرداد گفت: این مجمع ‌با حضور ۲۹ صنف عضو خانه سینما برگزار می‌شود و هر صنف نیز می‌تواند دو نفر ‌نماینده معرفی کند؛ البته ما برای مشارکت و اجماع بیشتر می‌خواهیم شمار افراد شرکت کننده را افزایش دهیم.

سخنگوی خانه سینما افزود: مجمع عمومی ساعت ۵، شش مرداد در محل خانه سینما برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن، تنها بررسی اساسنامه مطرح ‌در هیأت هفت نفره است. ما از وزارت ارشاد دعوت کردیم تا در برگزاری این مجمع ‌باشد؛ البته آن‌ها روز گذشته اعلام کردند که نماینده ارشاد در این مجمع حضور پیدا نمی‌کند؛ بنابراین، این تصمیم باعث می‌شود که ارشاد یک حق مسلم را از خود بگیرد. بنا بر هماهنگی‌های انجام شده، این مجمع عمومی با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و حضور خبرنگاران و عکاسان بلامانع است.

در همین چهارچوب ظاهراً قرار بود امروز سه‌شنبه نشستی با حضور اعضای هیأت مدیره خانه سینما برای انجام هماهنگی‌های لازم در راستای برگزاری مجمع عمومی این نهاد برقرار شود تا مجمع عمومی نیز به میزبانی ساختمان سمنانِ خانه سینما برگزار شود، ولی همان شب گذشته حراست وزارت فرهنگ و ارشاد بدون حکم قضایی وارد خانه سینما شد و این خانه را ‌پلمب کرد؛ رویدادی شوک آور که منجر به تجمع گروهی از اعضای هیأت مرکزی صنوف به نمایندگی از کل سینماگران برای بازگشایی خانه سینما شد.

فیلم: از سخنرانی آتشین و فک پلمب داوودنژاد تا تحویل به پلیس

فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره رخدادهای شب گذشته، امروز مقابل در پلمب شده خانه سینما در جمع اهالی معترض سینما و نماینده رسانه‌های گروهی گفت: شب گذشته ساختمان خانه سینما پلمب شد و ما از ساعت ۲۳ اینجا بودیم. البته نیروی حراست ارشاد نیز در ‌ساختمان بود‌. ما با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتیم، زیرا از نظر ما این یک تصرف عدوانی (به زور) است، ‌حال‌ آن که آن‌ها ساختمان را پلمب کرده بودند اما درون آن بودند. این در حالی است که به جز مراجع قضایی هیچ شخص دیگری حق پلمب هیچ مکانی را ندارد. ما شکایت خود را پیگیری می‌کنیم، زیرا از نظر ما خانه سینما شماره ۲ نه صاحب مشروعیت است و نه بر مبنای قانون هیأت مدیره آن شکل گرفته است.

توحیدی ادامه داد: از شما سپاسگزارم با حساسیتی که نسبت به خانه خود دارید، امروز اینجا حضور یافتید. ما به قانون احترام می‌گذاریم، زیرا به جز تمسک به راه قانونی پناهگاه دیگری نداریم. ما شب گذشته با دفتر احمدی‌نژاد گفت‌و‌گو کردیم. ایشان قول همکاری برای دخالت دادند و ما منتظر هستیم. سرقفلی ساختمان به نام خانه سینماست و صاحب سرقفلی اصناف هستند؛ اما آقایان با استناد به ماده‌ای در اساسنامه که در آن خانه سینما و اموال آن را در اختیار بالا‌ترین شخص یعنی وزیر می‌داند، می‌‌خواهند این کار را انجام بدهند، ولی این کار‌ در صورتی شکل می‌گیرد که خانه سینما منحل شده باشد.

وی افزود: خانه سینما منحل نشده و فقط تعطیل شده و همچنان دارای شخصیت حقوقی در ثبت شرکت‌هاست و تا هنگامی که این شخصیت حقوقی از آن سلب و ابطال نشده، این خانه رسمی است. خانه سینما تنها با دستور مجمع عمومی و یا قوه قضائیه منحل می‌شود.

البته شمقدری درباره این تصرف توضیحاتی داده و گفته است: قرار بود (امروز) بر اساس قانون، اموال موجود در خانه سینما در اختیار این صنف تازه‌‌راه‌اندازی شده قرار گیرد و وزیر ارشاد برای تسریع این امر دستور مستقیم داده و مقدمات این کار نیز فراهم شده بود اما به دلیل تجمع امروزِ عده‌ای از سینماگران مقابل خانه سینما، از هیأت مدیره «خانه اصناف سینمای ایران» خواستیم برای جلوگیری از بروز هر گونه اختلاف امروز به خانه سینما وارد نشوند و استقرار در این ساختمان را به چند روز بعد موکول کردیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه یادآور شد: تنها اساسنامه تصویب شده در شورای فرهنگ عمومی به سال ۱۳۶۶ برمی‌گردد. بر همین اساس به استناد تبصره ماده ۲۰ این اساسنامه تکلیف اموال مشخص شده و تصمیم‌گیری نهایی در خصوص آن به عهده وزیر ارشاد است. البته ناگفته نماند که در اساسنامه‌های بعدی هم روی این مطلب تأکید شده است. پیرو همین اساسنامه، هیأت مدیره «خانه اصناف سینمای ایران» می‌توانند از همین امروز در ساختمان این نهاد صنفی مستقر شوند ولی به دلیل جلوگیری جمعی از سینماگران برای این حضور، ساختمان پلمب شده است.

جواد شمقدری البته مشخص نکرده که بالاخره وزارت فرهنگ و ارشاد اساسنامه خانه سینما را قبول دارد یا ندارد و این نهاد مجوز فعالیت داشته یا نداشته و چگونه است که این نهاد از آغاز بدون مجوز شناخته شده و از اساس غیرقانونی خوانده می‌شود؛ اما زمانی که قرار است دست‌ روی اموال این نهاد صنفی گذاشته شود، به اساسنامه‌اش استناد می‌شود؟! بنابراین، اگر بنا به استناد اساسنامه است که بر اساس‌‌ همان اساسنامه، تنها شیوه انحلال این نهاد از طریق مجمع عمومی بوده و طبیعتاً جز این شیوه انحلال، اموال به وزارت فرهنگ و ارشاد منتقل نمی‌شود.

به هر صورت، در تجمع امروز که چهره‌های سینمایی چون رضا کیانیان، حبیب رضایی، همایون اسعدیان، رویا تیموریان، مسعود رایگان، محمد علی سجادی، محمد علی طالبی، عبدالحسن برزیده، سیامک شایقی، محمدرضا هنرمند، پیروز کلانتری، بیژن میرباقری، عزیزالله حمیدنژاد، مازیار می‌ری، محسن امیر یوسفی، امیرشهاب رضویان، امیر اثباتی، کیوان کثیریان، جواد نوروزبیگی، سیروس الوند، محمدرضا موینی، کامران ملکی، محمد سریر و محمد مهدی عسکرپور مدیرعامل خانه سینما و فرهاد توحیدی رییس هیأت مدیره‌ خانه سینما و... در مقابل ساختمان پلمب شده‌ خانهٔ سینما جمع شدند، اتفاقات فراوانی رخ داد که از سر‌ریز شدن کاسه صبر سینماگران از رفتارهای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد در روزهای پایانی عمر مدیریتی‌شان حکایت داشت.

سخنرانی آتشین و فک پلمب داو‌دنژاد خانه سینما توسط داو‌دنژاد و سخنرانی عبدالحسین برزیده بخش‌های ویژه تجمع امروز بود که در ‌‌نهایت نیروی انتظامی به سینماگران قول داد تا ۴۸ ساعت آینده از «خانه سینما» و حریمش حفاظت کرد و اجازه ورود هیچ شخص یا مقامی را به درون این نهاد نخواهد داد و قرار شد اگر توافقی نشد، سینماگران ساعت هشت صبح روز پنجشنبه دوباره برای ‌تصمیم‌گیری در مقابل درب خانه سینما حضور یابند.

اینک به تماشای گزارش «تابناک» از رویدادهای امروز مقابل خانه سینما بنشینید؛ گزارشی بدون محذوفات که تمام اتفاقات امروز را به تصویر کشیده و امید آن که آخرین گزارش حضور سینماگران پشت درهای این نهاد صنفی باشد و نشست بعدی اعضای خانه سینما در‌ ساختمان سمنان برگزار شود.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰۷
انتشار یافته: ۲۷
داود نژاد عزیز با تمام وجود احساسات شمارو درک میکنم هم صنف هم نیستیم ولی هم دردیم من هم به نوبه خودم قربانی این مدیریتی هستم که جنابعالی به آن اشاره کردید
شمقدری بای بای
خدایا چرا این 20 روز اینقدر دیر میگذره 8 سال یکطرف این 20 روز تا پایان عمر این ... یکطرف
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
چه فرقی میکنه ؟
*فک پلمپ به هر انگیزه ای غیر قانونیه و مشکلات موجود ان شاالله با آمدن روحانی حل خواهد شد*
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
به شرط اینکه پلمب قانونی باشه و مثلاً من نوعی که وسایلش رو دارم اما اختیار قانونی اش رو ندارم، نرفته باشم یک جایی رو پلمب کرده باشم. این پلمب توسط نهاد غیرمسئول صورت پذیرفته و در نتیجه اساساً پلمب باطل بوده و محوش هم فاقد اشکال قانونیه
ترکوندی داوودنژاد ،‌ مرسی...
... این روزهای آخر هم ول کن نیستند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
روزهای آخر نه،کلا ول کن نیستند، خواهیم دید
عزیزان! این چه وضعی ست؟ دوبار مدت زیادی منتظر ماندم که فیلم آماده بشود به حدود دقیقۀ یازده که رسید، متوقف شد. هم این ایراد را مرتفع کنید، هم لطفا ترتیبی بدهید که بشود هرجای فیلم که مخاطب خواست را ببیند. یعنی برای دیدن دقیقۀ دهم، منتظر دانلود همۀ فیلم تا آن لحظه نباشد...
پاسخ ها
بوق
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
فایل درسته. مشکل از اینترنتته ناشناس جان
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
خوب از download manager استفاده کن
سلام واقعیت ها رو گفتند کو گوش شنوا ؟؟؟؟
همون بهتر که توی این دولت باز نشه. سینماگران که تاحالا صبر کردند چند روز دیگه هم روش
درود برآقای داوودنژاد که حرف حق زد
باید از تولید ملی در همه ضمینه ها برای جلوگیری از ورود و قاچاق کالای خارجی حمایت کرد.
پاسخ ها
جواد محسنی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
بله در همه زمینه ها.
چرا این موضوع حل نمیشود؟دلیلش چیست؟
آفرین که به صورت مسالمت آمیز اعتراض کردید این نشان از درک و فهم بالای شماست
شکستن پلمپ مسالمت آمیزه؟ اگه طبق قانون پلمپ شده باشه که ظاهرا همین طوره شکستن پلمپ دو سال زندان داره. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
درسته، منتها اگه پلمب غیرقانونی بوده باشه چی؟! ارشاد حق پلمب نداره. تنها اماکن و ضابطین آن هم با دستور قضایی می تونند پلمب بکنند، نه حراست ارشاد.
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
عزیز جان منم وسایل پلمپ دارم از موضع قدرت و غیرقانونی پاشم بیام در خونتونو پلمپ کنم چکار میکنید؟
بزارید آخرین زورشونو بزنن
عزیزان شما هم مانند اقشار مختلف ایران سال را که ساخته اید این چند روز دیگر را نیز صبر کنید.
کاش هیات مدیره کمی جرات داودنژاد را داشت. جواب های هوی است.
مرغ سحر ناله سر کن....
درود بر شرف داوود نژاد ، اگه چار تا آدم دل و جرات دار تو این مملکت داشتیم ، مملکت گلستان میشد...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر