بازدید 22825
مرور روزنامه‌های شنبه، چهارم اردیبهشت

دشمنان ما ضد ريش هستند، چه ريش اصلاح‌طلب چه ريش اصولگرا!

آخرین دیدگاه‌ها درباره هاشمی رفسنجانی و دور ماندن وی از میدان رقابت دوره یازدهم ریاست‌جمهوری و تأثیر آن بر اجماع اصلاح‌طلبان، اخبار انتخاباتی و موضوع حکم حکومتی در کنار چند مسأله اقتصادی، مهم‌ترین مطالب امروز روزنامه‌های کشور هستند.
کد خبر: ۳۲۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹ 25 May 2013
دشمنان ما ضد ريش هستند، چه ريش اصلاح طلب چه ريش اصولگرا!

آخرین دیدگاه‌ها درباره هاشمی رفسنجانی و دور ماندن وی از میدان رقابت دوره یازدهم ریاست‌جمهوری و تأثیر آن بر اجماع اصلاح‌طلبان، اخبار انتخاباتی و موضوع حکم حکومتی در کنار چند مسأله اقتصادی، مهم‌ترین مطالب امروز روزنامه‌های کشور هستند.

دشمنان ما ضد ريش هستند، چه ريش اصلاح‌طلب چه ريش اصولگرا!

مطالب مربوط به انقلابی‌های قدیمی و آینده سیاسی کشور امروز با ذکر خاطره و روایت تاریخ به روزنامه‌ها راه یافته است.

اعتماد سخنان دیروز شمخانی در تلویزیون را مورد توجه قرار داده ‌که در بخشی از آن گفته است: نباید اجازه دهیم افراد از قطار انقلاب پیاده شوند. مگر ما چند نفریم؟

شمخانی در مورد مرزبندی با دشمنان هم خاطرنشان كرد: «متأسفانه دیواره حساسیت ما فرو ریخته است. البته این دیوار یك طرفه فرو نریخته و افرادی این دیوار را كلنگ زده اند. ما دستگاه تولید كلام مختصرمان خیلی قوی است و مرتب برای انگ زنی واژه جدید تولید می‌كنیم. بیشتر از اینكه به فكر این باشیم كه وقتی شمخانی خطا كرد آن را له كنیم، باید به او كمك كنیم و دستش را بگیریم و به او اجازه شروع مجدد دهیم‌».

وی افزود:‌ «نباید اجازه دهیم افراد از قطار انقلاب پیاده شوند. مگر ما چند نفریم؟ شما الان یك نفر را پیدا كنید كه در تقسیم بندی‌هایی كه انجام شده، مثل فتنه گر، انحرافی، ساكت فتنه، بی بصیرت و... نباشد! ما در منطقه و دنیا در اقلیت هستیم و دیگر خودمان نباید بیاییم به یك دیگر انگ بزنیم. ما همه سوار یك كشتی هستیم. دشمنان ما ضد ریش هستند، چه ریش اصلاح طلب چه ریش اصولگرا! دشمنان ما ضد امام خمینی هستند، با هر قرائتی! و ضد ولایت وفقیه و ولی فیه هستند. پایداری ما در دفاع از این اصول است‌».

همین روزنامه در مطلبی دیگر به بازخوانی سالگرد ترور‌ هاشمی رفسنجانی به وسیله گروه فرقان پرداخته است. رستگاری در مقدمه این مطلب نوشته است: 4 خرداد سالگرد ترور‌ هاشمی رفسنجانی به دست گروه فرقان است: افراطیون جوانی كه در پی حذف فیزیكی چهره‌های اصلی انقلاب بودند.‌ هاشمی سومین نفر در لیست ترور آنها بود، پیش از او شهید مطهری و سپهبد قرنی قرار داشتند و در هر دو مورد گروه فرقان موفق به عملی كردن نقشه خود شدند. بازخوانی صحنه ترور او بعد از 34 سال حاوی نكاتی قابل تامل است. شامگاه 4 خرداد 58 دو نفری كه در سر نقشه كشتن‌ هاشمی را دارند به بهانه داشتن پیامی خصوصی برای او وارد خانه اش می‌شوند.‌ هاشمی خیلی زود به نقشه آنها پی می‌برد اما آنها سلاح دارند و‌ هاشمی ندارد. جالب اینجاست كه در این لحظه همسر اوست كه می‌تواند نجاتش دهد. او به یادش می‌آید كه «منافقین به سر آقای مطهری شلیك كرده بودند. خودم را انداختم روی آقای‌ هاشمی و دست‌هایم را دور سر او گرفتم. هیچ ابا نكرد. دستش را زیر دست من آورد و دو تا تیر پشت سر هم خالی كرد. یك تیر هم زد به دیوار اتاق و از در رفت‌».در آن شب در خانه‌ هاشمی دو ماشین بود اما راننده یی برای راندن آنها نبود. همسایه یی هم كه برای كمك می‌آید در برخورد اول با نگاه وحشت زده زنی روبه رو می‌شود كه نمی داند آیا آن مرد برای كمك آمده یا برای مطمئن شدن از موفقیت پروژه اش. او حتی نمی تواند با خیالی آسوده همسرش را به دست دكترهایی بسپارد كه از هویت آنها آگاه نیست. او در آن شب حتی فرصت پوشیدن كفش‌هایش را هم پیدا نكرد. نقش همسر‌ هاشمی در قبال او تا به امروز هم بی تغییر مانده است چرا كه او هرگاه شایبه تخریب همسرش را جدی می‌بیند عدم حضور او را بر حضورش ترجیح می‌دهد.

اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو چه خواهند کرد؟

وطن امروز در مطلبی به قلم حسین قدیانی به اصولگرایان در مورد سرنوشت انتخاباتی آنها هشدار داده و نوشته است: «‌هاشمی که صلاحیتش احراز نشد، این یکی، دو نفر باقیمانده هم کانه کبریت بی‌خطر، آنقدرها اصلاح‌‌طلب مالی نیستند که خطری برای برد اصولگرایان داشته باشند، لذا زنده‌باد رقابت، گور بابای وحدت!»

پس از اعلام نظر شورای نگهبان، یقین دارم خام اندیشانه‌ترین تحلیل ممکن، همین تحلیل بالاست. البته به این صراحت، کسی چنین تحلیلی ارائه نداده، لیکن رفتار بعضی‌ها، برخاسته از همین تحلیل غلط است. حتما که نباید بگویند!

روزنامه اعتماد هم سخنان عارف را مورد توجه قرار داده ‌که گفته است: برای اجماع كسی پیش‌قدم شود، نفر دوم خواهم بود.

در بخشی از این مطلب آمده است: عارف در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه در دولت اصلاحات ارزش‌های اسلامی تخریب شد، نظر شما در این مورد چیست، گفت: كاش مصداق می‌دادید تا مصداقی جواب می‌دادم من خودم عملكرد اصلاحات را در سال 84 نقد كردم اگر موردی بود جواب می‌دادم برای این كه نگرانی دوستان برطرف شود می‌گویم اولویت ما رعایت ارزش‌ها بر اساس قانون اساسی است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا با روحانی اجماع می‌كنید گفت: در كشور ما هر چیزی امكان دارد آرزوی ما این است كه اصولگرایان و اصلاح طلبان با یك كاندیدا حضور پیدا كنند و اگر یكی پیشقدم شود نفر دوم من خواهم بود.

توصیه حسین الله كرم به اصلاح طلبان در گفت‌و‌گو با «‌قانون» نیز در نوع خود متفاوت است. وی به اصلاح‌طلبان گفته است: دیكتاتوری و فرد پرستی را رها كنید. وقتی كاپیتان تیم مصدوم است از بازیكن دیگری استفاده كنید.

خبرنگار قانون به نامه آیت‌الله حائری شیرازی به رهبر انقلاب اشاره کرده و از الله‌کرم پرسیده است: همان طور كه می‌دانید برخی از بزرگان انتخابات را به بازی‌های فوتبال تشبیه كردند و اظهار داشتند با خالی كردن طرفی از بازی هیجان كم می‌شود ،شما چه پاسخی به این افراد دارید؟

وی در جواب گفته است: بنده در این باره به بازی تیم بارسلونا و بایرن مونیخ كه در مسابقات فوتبال اروپایی با هم مسابقه داشتند اشاره می‌كنم. در بازی رفت در مونیخ آلمان، تیم بارسلونا با كاپیتان مصدوم خود وارد زمین بازی شد و فكر می‌كردند نام «لیونل‌مسی» می‌تواند موثر باشد در حالی كه كاپیتان مصدوم ره‌آوردی جز شكست بزرگ با چهار گل خورده نداشت. تیم بارسلونا در بازی برگشت به خوبی دریافت كه با بازیكن مشهور ولی مصدوم به بازی نیاید. از این رو جریان‌های سیاسی باید بدانند اگر با كاپیتان مجروح به بازی بیایند حتما شكست می‌خورند، چرا كه مردم به خوبی می‌دانند فردی كه در طول یك روز بیشتر از چند ساعت قادر به فعالیت نیست هرگز در مسابقه ماراتن جهانی موفق نخواهد بود. بنابراین بهتر است كه تیم‌های سیاسی بپذیرند كه اگر كاپیتان آن‌ها، یعنی نامزد اصلی مصدوم است از بازیكن‌های دیگر استفاده كنند و دیكتاتوری و فرد پرستی را رها كنند. توجه كردن به یك نفر را به عنوان برآورده كننده همه آرزوهایشان كنار بگذارند و با یك تیم به صحنه رقابت آیند و اثر انحصار طلبی خود را به جامعه نكشانند.

مواجهه تند با نامه‌های درخواست حکم حکومتی

روزنامه بهار به نامه‌های روزهای اخیر برای درخواست حکم حکومتی اشاره کرده ‌و به واکنش به آنها پرداخته است. بهار نوشته است: زهرا مصطفوی، دختر امام، نیز در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب در دفاع از آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی نوشته بود: «همان روزی که تأیید امام بر رهبری حضرتعالی را از زبان ایشان شنیدم و همواره آن نظریه را در مواقع لازم بیان کرده‌ام، تأیید صلاحیت برادر آقای‌ هاشمی را هم شنیدم زیرا امام بعد از نام جنابعالی نام ایشان را هم ذکر کردند‌». اما این نامه هم بدون واکنش نماند.

آیت‌الله علم‌الهدی همان‌طور که پاسخ فرزند شهید مطهری را داد، پاسخ دختر بزرگ امام را نیز داد. علم‌الهدی با اشاره به نامه زهرا مصطفوی به رهبر معظم انقلاب در ارتباط با تأیید صلاحیت آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی اذعان داشت: «در ارتباط با نامه زهرا مصطفوی که گفته‌اند امام بعد از این‌که اسم مقام معظم رهبری را آورده‌اند سپس اسم آقای‌ هاشمی را نیز آورده‌اند، باید بگوییم که اگر منظور این بود که یعنی امام(ره) برای رهبری این نظام دو نفر را در نظر گرفتند نه تنها دروغ است بلکه خلاف واقع نیز هست. باید این را تشخیص دهیم که حضرت امام نه تنها یک فقیه بلکه یک خبره فقیه‌شناس هم بودند و این‌گونه نسبت دادن به امام هتک حرمت به امام راحل است که امام برای رهبری این امت دو نفر را کنار هم به‌عنوان فقیه‌ جامع‌الشرایط دیده‌اند. البته خود آقای‌ هاشمی هم نه در آن زمان و نه الان چنین ادعایی ندارند که فقیه جامع‌الشرایط هستند و حتی خود به عنوان فقیه جامع‌الشرایط به رهبری مقام معظم رهبری رای داد‌».

پایگاه 598 نیز در واکنش به نامه زهرا مصطفوی، فرزند حضرت امام‌خمینی‌(ره)، به رهبر معظم انقلاب نوشت: «متاسفانه شما خواهر محترم با این متن نشان داده‌اید که نه به جهت دلسوزی نظام و انقلاب بلکه با قلم خود وارد میدان شده و برای آقای‌ هاشمی کارگری می‌کنید‌». در بخشی از این نامه آمده است: «خانم مصطفوی، مدرک دکترای شما در هر رشته‌ای که باشد برای قائل شدن فرق میان «ردصلاحیت» و «عدم احراز صلاحیت» کافی است. شما با تکیه بر کدام سند و مدرک ادعا می‌کنید که آقای‌ هاشمی ردصلاحیت شده‌اند؟ این سایت بی‌توجه به جایگاه دختر امام همچنان به ایشان خطاب کرده: «خانم مصطفوی، برداشت این قلم این است که وظیفه حمایت‌های تاسف‌بار آقای علی مطهری از آقای‌ هاشمی را در این برهه، شما بر دوش گرفته‌اید. شما را در راهی (فشار به رهبری) که در پیش گرفته‌اید به روح بزرگ امام و خدای متعال و خون بر زمین ریخته شهدای 88 ارجاع می‌دهیم‌».

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله‌

هاشمی‌رفسنجانی با غیر قابل باور خواندن خبر رد صلاحیت‌ هاشمی توسط شورای نگهبان نوشت: «از این پس نام‌ هاشمی رفسنجانی تنها با مبارزه و انقلاب، دفاع مقدس و سازندگی گره نخورده است، بلکه علاوه بر آن، نام شما توام با امید به فردا، در حافظه مردم ایران نقشی برجسته خواهد یافت‌». این نخستین‌ بار نیست که خانواده امام (ره) برای بیان نظراتشان با پاسخ‌های جریان تندروی اصولگرا مواجه می‌شوند. چند سال پیش نیز به‌دنبال آن‌که سیدحسن خمینی مورد هجوم رسانه‌های اصولگرا قرار گرفت، آیت‌الله محمدرضا توسلی در دفاع از او در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام سکته و فوت کرد. به هرحال هنوز نامه‌نگاری‌ها ادامه دارد و شخصیت‌های مختلف سیاسی تلاش می‌کنند تا با نوشتن نامه خطاب به‌ هاشمی‌ رفسنجانی و مقام معظم رهبری تا دیر نشده اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی بهرمانی را به انتخابات بازگردانند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین یکی از کسانی بود که به انتقاد از د‌رخواست حکم حکومتی پرداخت و گفت: قرار نیست در هر موردی از اختیارات خاص ولایت استفاده کنیم. کشور قانون و مقررات خاص خود را دارد و زمینه برای ورود حکم حکومتی در حال حاضر وجود ندارد. نقدی در حاشیه همایش «نقش استادان فرهیخته زن در حماسه سیاسی» در جواب به این سوال که آیا رهبری با حکم حکومتی درباره عدم احراز صلاحیت بعضی نامزدها ورود پیدا می‌کنند، گفت: قرار نیست در هر موردی از اختیارات خاص ولایت استفاده کنیم. کشور قانون و مقررات خاص خود را دارد و باید بر همین اساس اداره شود. در حال حاضر زمینه و بستری برای ورود حکم حکومتی وجود ندارد؛ البته ولایت اختیارشان در دست خودشان است و هر چه بگویند ما تابع ولایت هستیم.

برخی از ائمه جمعه نیز در زمره افرادی ایستادند که از نظر شورای نگهبان حمایت کردند و نیز با نامه‌های نوشته ‌شده و درخواست‌های مطرح‌‌ آن‌ها مخالفت کردند. به این ترتیب اگرچه آیت‌الله موحدی کرمانی، امام‌جمعه موقت تهران، به قدردانی از شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات و گفتن این جمله که شورای نگهبان براساس وظیفه دینی و قانونی خود، دقیق عمل کرد، بسنده کرد، اما آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، به اعتراضات انجام‌شده نسبت به عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزد‌ها این‌گونه پاسخ داد که «معترضان به شورای نگهبان معنای ‌احراز صلاحیت را نمی‌فهمند‌». علم‌الهدی در ادامه گفت: باید افرادی که صلاحیتشان احراز نشده از مسیر قانون پیگیری کنند و قطعا شروع راه پیگیری قانونی رجوع به رهبری نیست. پیشنهاد پیگیری از مسیر قانون علم‌الهدی در حالی مطرح می‌شود که طبق آنچه مورد تأکید شورای نگهبان است، نامزد‌های ریاست‌جمهوری حق اعتراض به فهرست اعلام‌شده شورای نگهبان و رد‌صلاحیت خودشان را ندارند.

چند خبر مهم اقتصادی

در هیاهوی اخبار سیاسی روزنامه‌ها، توجه به چند خبر اقتصادی نیز ضروری است. اعتماد از رشد 500 درصدی چك‌های برگشتی خبر داده است و نوشته: دبیركل بانك مركزی دیروز برای دومین بار خبر از افزایش چك‌های برگشتی داد. افزایشی كه رقم آن باور كردنی نیست. به گفته احمدی، دبیركل بانك مركزی، در حال حاضر تعداد چك‌های برگشتی روزانه بالغ بر 75 هزار قطعه است. افزایش تعداد چك‌های برگشتی باعث شده كه بانك مركزی برای رفع این مهم تمهیدات جدیدی را بیندیشد. از همین رو دبیركل بانك مركزی گفته است كه، «ممنوعیت تحویل دسته چك به اشخاص دارای سابقه چك برگشتی به عنوان یكی از گام‌های مثبت برای ساماندهی بازار چك تلقی می‌شود، اما گرفتاری زیادی را برای برخی تولیدكنندگان ایجاد كرده است‌».

وی افزوده است، «در این زمینه برخی كارشناسان معتقدند كه اگر چه این دستورالعمل فواید بسیاری داشته و در واقع تمامی بانك‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانكی از اعطای هرگونه تسهیلات، افتتاح هر گونه حساب سپرده جدید، ارائه دسته چك، گشایش اعتبار اسنادی، صدور ضمانتنامه و ارائه خدمات بانكی الكترونیكی به دارندگان سابقه چك برگشتی ممنوع شده اند، اما در این بین تولیدكنندگانی هستند كه بنا به دلایلی با مشكل اقتصادی مواجه شدند و چك آنها برگشت خورده كه باید این گروه شناسایی شوند‌».

دبیركل بانك مركزی در این گفت وگو گفته است: این دسته از تولیدكنندگان می‌توانند شرایطی را برای ارائه تعهد فراهم كنند كه بتوان به آنها اعتماد كرد.

بهار از جمله روزنامه‌هایی است که به سایه سنگین رکود در بازار مسکن و آینده در ابهام قیمت‌ها قیمت‌ها پرداخته است و نوشته: بازار مسکن در شش ماه گذشته به افزایش قیمت روز به روزی خود ادامه داد وعده‌ای از خریداران و فروشندگان ضرر و عده‌ای دیگر نیز سودهای کلانی کسب کردند و بازار قیمت‌ها داغ شد. این در حالی است که متولیان مسکن کشور حال این روزهای مسکن را به‌دلیل وجود تعداد بالای ساخت‌وساز، تعداد خانه‌های خالی و ساخت‌وسازهای مسکن مهر مناسب می‌داند و تأکید دارند «با وجود شرایط دشوار سال گذشته، بازار مسکن در حال حاضر از ثبات نسبی برخوردار است»، کاهش قدرت خرید مردم از مبالغ بالای مسکن و افزایش روزبه‌روزی قیمت‌ها بعد دیگری از این بازار را نشان می‌دهد که عده‌ای از صاحبنظران معتقدند این رویه تا فصل تابستان و سیاست‌های دولت جدید ادامه دارد. همچنین قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران معتقد است: «امسال افزایش ناگهانی قیمت مسکن نخواهیم داشت و آنچه در فصل نقل وانتقالات به‌عنوان جو روانی و کاذب قیمت در بازار مسکن به ‌وجود می‌آید باید با جلوگیری از خریدوفروش‌های کاذب، کنترل شود‌». به‌گفته واحدی «درحال حاضر شاهد رکود در بازار مسکن هستیم و اگر رونقی در بازار رخ دهد پس از خرداد ماه است‌».

در این میان ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان، به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در بخش مسکن معتقد است: «افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها باعث رکود در بازار و کاهش توان مالی مردم برای خرید خانه شده است و این شرایط رکود تا زمان تثبیت قیمت‌ها ادامه دارد‌».

به‌ گفته وی با توجه به این‌که خانه یکی از نیاز‌های اصلی مردم است و نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد باید تمهیداتی برای کنترل قیمت و افزایش قدرت خرید مردم در نظر گرفته شود. رییس کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید: «اگر زمینه تثبیت قیمت‌ها فراهم شود، بازار مسکن نیز رونق می‌گیرد، اما تا زمان تثبیت‌نشدن قیمت‌ها و تطبیق مردم با قیمت‌های روز، رکود در این بخش ادامه دارد‌». همچنین محمدعلی پورشیرازی، کارشناس مسکن، معتقد است: «رکود در بازار مسکن تا اتخاذ تصمیمات جدید مسئولان و اعلام برنامه‌های سیاستمداران ادامه دارد‌».

وی نسبت به این‌که رکود در بازار مسکن حکمفرما شده، اما قیمت‌ها روند کاهشی نداشته، گلایه دارد. صاحب‌نظران بخش اقتصادی از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن در ماه‌های اخیر را افزایش قیمت زمین عنوان می‌کنند و می‌گویند «با وجود گفته‌های بعضی مسئولان مبنی بر به صفررساندن قیمت زمین، به‌دلیل روند افزیشی قیمت زمین نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بازار مسکن داشت». حال چشم متقاضیان مسکن که قدرت پرداخت چند‌میلیونی برای هر متر خانه‌ را ندارد به سیاست‌ها و تصمیمات جدید و تاثیرات آن در بازار مسکن است تا شاید بتوانند به آرزوی دیرینه خود برسند و بالاخره سقفی مطمئن برای زندگی پیدا کنند.

شرق نیز به عزم جزم دولت پرداخته است که تا هر جور شده کسری درآمدهای نفتی خود را از محل دریافت مالیات جبران کند. این روزنامه در پاسخ به این پرسش که «چرا دولت به اینجا رسید؟» گفته است: آخرین رقم عایدی دولت از محل نفت، مربوط به سال گذشته است که 90‌میلیارد‌دلار ذکر شد و حالا این درآمد در حالت خوشبینانه به دو سوم کاهش پیدا کرده هر چند که برخی این کاهش را تا نصف میزان سال گذشته هم تخمین می‌زنند. علاوه بر این، تورم دو رقمی که دامن 75‌میلیون ایرانی را در سال‌های اخیر گرفته، خود دولت را هم بی‌نصیب نگذاشته است. به روایت بانک مرکزی هم‌اکنون این شاخص به 3/32‌درصد رسیده که میزان درآمدهای مالیاتی را با وجود رشد ظاهری، در اصل کاهش داده است.

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی اجرای این سیاست را در شرایط فعلی چندان درست نمی‌داند. او در توضیح این مطلب به «شرق» می‌گوید: «تامین منابع از راه مالیات، آن هم به شکل و شمایل فعلی موجب تعمیق رکود و ورشکستی بیشتر بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی می‌شود. این تنها راه کسب درآمد دولت نیست و بهتر است مسوولان به جای افزایش دایره مالیات‌دهندگان و حتی میزان آن، به فکر راه‌های دیگری مانند افزایش حضور بخش خصوصی در ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی و تبدیل آنها به بالفعل باشند. البته این ظرفیت‌ها در سال‌های اخیر به دلیل سوء‌مدیریت به وضع نامطلوبی درآمده‌اند. در صورتی که روند موجود اصلاح و از تمامی ظرفیت‌های اقتصادی استفاده شود، به دلیل افزایش تعداد مالیات‌دهندگان می‌توان مالیات کمتری دریافت کرد بی‌آنکه درآمد پیش‌بینی شده دولت از این محل کاهش یابد. راهکار دیگر تغییر جهت دولت به سمت انضباط مالی و اصلاح فضای کسب‌وکار است. جدای از این، انحصارگری هم در فضای اقتصادی بیش از گذشته رشد کرده که این مورد هم بخش خصوصی را در تنگنای بیشتری قرار داده است. در صورتی که این دو مورد اصلاح نشوند و انحصار هم جای خود را به رقابت ندهد، سرعت خروج سرمایه‌ها از کشور بیشتر شده و اثرات بس مخرب‌تری در عرصه اقتصادی نمود خواهد یافت.

به گفته راغفر، آن زمان که به دولت انتقاد می‌شد که چرا تمامی درآمدهای نفتی را خرج می‌کند، یکی از وزیران وقت در واکنش به این انتقاد گفت، اقتصاد ظرفیت این منابع را دارد. در صورتی که این اقدام تنها تقاضا در جامعه را تحریک کرد و دولت هم روزبه‌روز بزرگ‌تر شد. حالا دولت در فضای رکود تورمی از محل مالیات هم می‌خواهد فشار را بر فعالان اقتصادی بیشتر کند که جز فشار بیشتر بر تولید هیچ مزیتی در بر ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی