بازدید 3931

سیگار خطر ابتلا به سرطان را 8 برابر می‌کند

کد خبر: ۳۲۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸ 25 May 2013
یک نخ سیگار خطر ابتلا به سرطان را 8 برابر می‌کند، ضمن اینکه هیچ عضوی از بدن از خطرات سیگار در امان نیست.

به گزارش فارس، بیشتر دختران و پسران جوان سیگاری معتقدند که سیگار برای سلامتی آنها مضر نیست.

این نگرش در جوانانی که از کودکی پدر و مادر سیگاری خود را دیده‌اند و با این رفتار خو گرفته‌اند، تقویت می‌شود.

گاهی ترغیب اطرافیان می‌تواند عامل اصلی ایجاد این گرایش در فرد شود، اغلب جوانان در اقشار پایین فرهنگی سیگار را به عنوان وسیله‌ای برای کسب و ارتقای جایگاه اجتماعی جدی‌تر قلمداد کرده و با همین نگرش آنرا تجربه می‌کنند.

گاهی افراد بنا به تصورهای نادرست خود از آن به عنوان آرام بخشی برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌کنند.

آمار نشان می‌دهد دو سوم نوجوانان در 16 سالگی برای نخستین‌بار کشیدن سیگار را تجربه کرده‌اند.

میزان استفاده از سیگار در پسران بیشتر از دختران بوده و پسران در سنین پایین‌تری کشیدن سیگار را شروع می‌کنند.

مواد و دلایل سرطان‌زا بودن سیگار

مواد تشکیل دهنده سیگار و مضرات آن سیگار از توتون، کاغذ، مواد نگهدارنده و اسانس تشکیل یافته است.

در درجه حرارت بالا ترکیبات سیگار تغییر کرده و تبدیل به مواد سرطان‌زا می‌شوند.

مواد سمی موجود در سیگار عبارتند از ترکیبات گازی (مونوکسید کربن، فرمالدئید و...) و ترکیبات ذره‌ای (نیکوتین، قطران و...)، مونوکسید کربن حاصل از دود سیگار بعد از ورود به ریه‌ها، با هموگلوبین خون ترکیب شده و جای اکسیژن را می‌گیرد.

به عبارتی هموگلوبین به جای ترکیب با اکسیژن با مونوکسیدکربن اتصال برقرار کرده و به طبع آن اکسیژن کمی به اعضای بدن خواهد رسید.

نتیجه این کمبود اکسیژن، خستگی، ضعف عضلانی و مشکلات تنفسی است، بدن برای مقابله با این وضعیت گلبول قرمز بیشتری تولید می‌کند تا از این طریق کمبود اکسیژن خود را جبران کند و این حالت منجر به غلظت خون و یا پلی سایتمی می‌شود.

از میان عوامل ذره‌ای سیگار، نیکوتین تنها بخش اعتیادآور سیگار است، نیکوتین با تاثیر روی سیستم قلبی و عروقی، به بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب کمک کرده و این امر موجب بروز بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد.

نیکوتین هم چنین روی سیستم اعصاب مرکزی اثر گذاشته و باعث لرزش، تشنج، فلج عضلات و مرگ می‌شود.

بسیاری از افراد به ویژه جوانان بر این باورند که مصرف قلیان بی‌ضرر است و وجود آب در قلیان را دلیلی بر بی‌خطر بودن آن می‌دانند، این تصور نه تنها به هیچ عنوان درست نیست، بلکه اسانس‌هایی که به تنباکو‌های امروزی اضافه می‌شود، کاملاً سرطان زا هستند.

تاثیر سیگار بر تمامی ارگان‌های بدن به نحوی است که تقریباً هیچ ارگانی را نمی‌توان یافت که از آثار سوء سیگار در امان باشد، از میان قربانیان مصرف سیگار امروزه از هر 3 نفر که می‌میرند یک نفر مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

سیگار عامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی

سیگار اصلی ترین عامل ایجاد کننده بیماری‌های قلبی عروقی است. بیماری‌های قلبی نظیر انسداد عروق قلب و سکته قلبی جان تعداد زیادی از مردم را تهدید می‌کند، در سال 2000 میلادی، 5 میلیون نفر بر اثر استعمال سیگار جان باختند.

از این تعداد افراد حدود 2.7 میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی حاصل از مصرف سیگار جان باختند، یک میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های ریوی جان خود را از دست دادند و 850 هزار نفر در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست دادند.

بیماری‌های حاصل از مصرف سیگار مصرف یک تا 14 نخ سیگار در روز احتمال ابتلا به سرطان ریه را 8 برابر می‌کند و اگر این تعداد سیگار مصرفی به 25 نخ در روز برسد، احتمال ابتلا به سرطان ریه 25 برابر خواهد شد.

اگر شخصی علاوه بر سیگار از الکل و پیپ هم استفاده کند، شانس ابتلا به سرطان ریه، لب، دهان، گلو در وی دو چندان می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها