بازدید 11270
ادعای متهم و واکنش سازمان زندان‌ها، برخی حقایق را آشکار کرد؛

از تخریب بازداشتگاه کهریزک تا تکذیب اظهارات قاضی معزول

دادیار نه چندان خوشنام سابق که در نشست‌های اخیر دادگاه جنجال‌های بسیاری آفریده و در کنار آن با تکذیب گاه به گاه سخنان خود، باور‌پذیری جامعه نسبت به سخنان خود را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده در سخنانی مدعی شده بود که بازداشتگاه کهریزک تعطیل نشده و همچنان مشغول به کار است؛ ادعایی که به سرعت تکذیب شد تا تنها رهاورد متهم، انتشار غیرقانونی جزییات دادگاه باشد و بس!
کد خبر: ۳۱۸۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۵ 09 May 2013
به فاصله دو روز از آخرین نشست دادگاه کهریزک، بخشی از سخنان رد و بدل شده در جلسه غیر علنی، غیرقانونی افشا شد؛ افشاهایی که بارها و بارها توسط متهمان پرونده روی داده و خامی است اگر گمان کنیم این بار نیز درز غیرقانونی مسائل مطرح ‌در دادگاه ارتباطی با ایشان نداشته باشد!

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند ساعت از پایان هفتمین نشست دادگاه کهریزک، بخشی از جزییات دادگاه به رغم تأکیدات مؤکد قاضی و مستشاران شعبه 76 کیفری مبنی بر غیر قانونی بودن این امر، در یک خبرگزاری کمتر شناخته شده منتشر شد که حاوی نکاتی عجیب و البته ابهاماتی جالب بود که از زبان علی اکبر حیدری فر، متهم ردیف دوم پرونده بیان شده بود.

دادیار نه چندان خوشنام سابق که در نشست‌های اخیر دادگاه جنجال های زیادی آفریده و در کنار آن با تکذیب گاه به گاه سخنان خود، باور پذیری جامعه نسبت به سخنان خود را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده در سخنانی مدعی شده بود که بازداشتگاه کهریزک تعطیل نشده و همچنان، صرفا با تغییر نام به «سروش 111»، مشغول به کار است.

این ادعا که در کنار مشتی سخنان عجیب و غریب دیگر به روی خروجی یک خبرگزاری دولتی هم قرار گرفت. از این روی، عجیب بود که فارغ از غیر قانونی بودن، سخنان فردی را هدف گرفته بود که به عنوان مطلع در دادگاه حضور یافته بود و پاسخگوی پرسش‌ها شده بود. به این صورت که حیدری فر، بخش‌هایی از مذاکرات مطرح ‌در دادگاه را در قالب پرسش و پاسخ با سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران مطرح کرده بود و البته پاسخی ‌علیه متهمان ـ که خودش هم از آن دسته است ـ از زبان مطلع حاضر شده در دادگاه بیان نکرده بود!



بدین ترتیب مجموعه این ادعاها سبب شد تا اداره کل زندان‌های استان تهران، درصدد پاسخ برآمده و اطلاعیه‌ای منتشر کند که بدین شرح است:

«پس از وقایع سال 88 و نظر شورای‌عالی امنیت ملی بنای غیر استاندارد بازداشتگاه کهریزک تخریب و بازداشتگاه سروش 111 توسط نیروی انتظامی با رعایت موارد موردنظر و تحت نظارت سازمان زندان‌ها ساخته شده و مسئول مربوطه طی ابلاغ شماره 205.2.20587 مورخ 88.11.21 از سوی این اداره کل مشغول بکار شده است و به عنوان یک بازداشتگاه جدیدالتأسیس در زمره مراکز تحت نظارت سازمان زندان‌ها قرار گرفته است و محل مذکور هیچ ارتباطی با بازداشتگاه کهریزک سابق ندارد لذا همان بازداشتگاه کهریزک نیست.

همچنین مدیرکل زندان‌های استان تهران به عنوان مطلع به دادگاه فرا خوانده شده بود و براساس درخواست دادگاه توضیحاتی را ارائه کرده است و لیکن آقای حیدری‌فرد برخلاف نظر دادگاه مبنی بر غیرعلنی بودن محکمه به صورت گزینشی و کوتاه برخی مکاتبات موجود در دادستانی وقت تهران را منتشر و در این رابطه ادعاهایی را مطرح نموده است.

این در حالی است که در اسناد منتشره تصریح شده است چنانچه اشکالات موجود در محل مذکور برطرف گردد به عنوان بازداشتگاه تحت نظارت سازمان قرار خواهد گرفت که متأسفانه هیچگاه اشکالات مرتفع نگردید و در مکاتبات بعدی این اداره کل که آقای حیدری‌فرد از ارائه آن اجتناب نموده است به این موضوع صراحتاً اشاره شده است.

بر همین اساس تحت نظارت این اداره کل نیز قرار نگرفته و مؤید این ادعا عدم صدور ابلاغ برای مسئول بازداشتگاه مذکور از سوی این اداره کل در آن مقطع زمانی است و این موضوع در مکاتبات متعدد از سوی این اداره کل و سازمان زندانها تصریح گردیده و اسناد مربوطه از ابتدا تا انتها در اختیار دادگاه محترم قرار داده شده است.

همچنین اداره کل زندان‌های استان تهران با احترام و تبعیت از نظر دادگاه در خصوص عدم افشای مطالب عنوان شده در جلسه محاکمه از بیان جزئیات دیگر خودداری می‌کند و لیکن در صورت صلاحدید دادگاه اسناد مربوطه از طریق جراید در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت».

بدین ترتیب نه تنها ادعاهای مطرح از سوی ‌قاضی معزول تکذیب شده است، بلکه معلوم گشت که بازداشتگاه کهریزک تخریب شده است؛ اما گویا در همان مکان، بازداشتگاه دیگری ساخته شده که بر خلاف کهریزک از استانداردها بهره‌مند بوده و مهم‌تر از همه، زیر‌مجموعه سازمان زندان‌ها قرار گرفته و نظارت می‌شود، نه مانند بازداشتگاه منحوس کهریزک که میان ادعای قانونی بودن متهمان درباره آن تا خون‌هایی که در آنجا به زمین ریخته، دیواری به بلندای جنایت قرار گرفته است!

جدای از این مسائل، آن گونه که از جوابیه سازمان زندانها بر‌می‌آید، حیدری فر سخنان رئیس این سازمان را ‌‌تقطیع شده و گزینشی منتشر کرده است تا با این احتساب، دریابیم که وقتی ایرادات وارد دانسته شده به سخنان مدعی به آسانی رد می‌شود، الباقی سخنان مطلع حاضر شده در دادگاه می‌توانسته تا چه اندازه محکم و ‌انکار‌ناشدنی باشد که دادیار سابق چاره‌‌ای نداشته، جز اینکه سانسورشان کند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل