بازدید 34705
دادگاه کهریزک ادامه خواهد داشت؛

شهود پنهانی احضار شدند؛ مرتضوی غیب شد!

همزمان با نشست امروز دادگاه، وزیر جدید تعاون رأی اعتماد گرفت تا مرتضوی از برزخ غیرقانونی سرپرست تأمین اجتماعی، چه با بقا و چه با بدرود، رها شده و تمام هم و غمش رأی نهایی دادگاه کهریزک شود؛ رأیی که گویا چندان خوشایند نخواهد بود و اعتراضِ پیش دستانه متهم ردیف دوم، می‌تواند گواهی در تأیید آن باشد. شاید همین نارضایتی دلیل خروج پنهانی مرتضوی از دادگاه باشد!
کد خبر: ۳۱۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷ 05 May 2013

ششمین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده کهریزک، در حالی آغاز شد که همزمانی آن با دادگاه مهدی هاشمی و همچنین جلسه رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور، ترافیک خبری شدیدی را سبب شده است.

به گزارش «تابناک»، دقایقی پیش ششمین جلسه محاکمه سه قاضی تعلیق شده در ماجرای کهریزک در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی مدیرخراسانی آغاز شد.

در جلسات گذشته پس از خواندن کیفر خواست متهمان، اولیای دم جان باختگان و وکلایشان به نوبت به طرح شکایت خود پرداخته و سپس فرصت دفاع در اختیار متهمان و وکلایشان قرار گرفت تا به نظر برسد که نشست امروز به شنیدن سخنان شاکیان در پاسخ به ادعاهای مطرح از سوی متهمان معطوف شود.

این مؤلفه‌ها موجب شده که برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از اعلام ختم دادرسی در پایان نشست امروز داشته باشد، در حالی که قاضی مدیر خراسانی، رئیس دادگاه در پایان نشست قبل در جمع خبرنگاران گفت: «هنوز نمی‌توان زمان برگزاری آخرین جلسه دادگاه را اعلام کرد» تا با توجه به اهمیت پرونده و نکاتی مانند حضور نیافتن شهود دعوت شدهٔ طرفین دادرسی، این گونه به نظر برسد که دادگاه بررسی اتهامات قضات معزول در ارتباط با جنایت بازداشتگاه کهریزک همچنان ادامه خواهد یافت و در عدد شش متوقف نخواهد شد؛ موضوعی که متهم ردیف دوم پرونده از آن خشنود نخواهد شد، چراکه اعتقاد دارد دادگاه امروز باید به پایان برسد!

حیدری فر: نماینده دادستان چهارچوب کیفرخواست را برهم زد

علی اکبر حیدری فر، متهم ردیف دوم پرونده در حاشیه ششمین جلسه دادگاه کهریزک و پیش از حضور در دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: در ‌چند جلسه گذشته، شکایت خود را مطرح کردیم که ‌‌کامل اثبات می‌کند تقصیری نداشته‌ام. وظیفه دادستانی و نماینده دادستان در دادگاه دفاع از کیفرخواست است. به رغم این موضوع در جلسه قبل دیدیم نماینده دادستان در قالب تقدیم لایحه دفاعیه دادستانی اقدام به تغییر مفاد کیفرخواست صادر‌ه علیه قضات کرد.

وی افزود: در این ادعانامه جدید این مورد ادعا مطرح شده که با کیفرخواست قبلی در تضاد کامل است. این کار هیچ توجیه قانونی ندارد، به غیر از سخره گرفتن و بازیچه دست قرار دادن قانون. دادستان حق ندارد کیفرخواست صادره علیه متهم را در مرحله دادگاه تغییر دهد.

این متهم پرونده ادامه داد: در لایحه جدید نماینده دادستان سی مورد اختلاف با کیفرخواست قبلی وجود دارد و دادگاه هم در این زمینه هیچ تذکری نداد و این کار خلاف قانون است.

حیدری فر در مورد تغییرات کیفرخواست جدید نیز گفت: در این ادعانامه حضور در اغتشاشات به منزله جرم مشهود تلقی نشده است. همچنین حق دستگیری برای مأموران قائل نشده و هیچ اعتباری برای گزارش وزارت اطلاعات و ناجا قائل نکرده‌اند. تعریف جرم مشخص است و موثق بودن گزارش پلیس و وزارت اطلاعات به تشخیص قاضی است و نمی‌شود ‌مطلق گزارش را غیر معتبر دانست.

وی خاطرنشان کرد: اغتشاش در حضور مأموران و اقدامی سازماندهی شده اگر جرم غیرمشهود در نظر گرفته شود، نقض قانون است.



شهادت پورمحمدی گزینشی انتخاب شد

خبرنگاری در خصوص شهادت آقایان پورمحمدی، دری نجف آبادی و اژه‌ای پرسید که این قاضی تعلیق شده در پاسخ گفت: از آقایان دری نجف آبادی و پورمحمدی به عنوان شهود نام برده شده که متأسفانه مدعی العموم آن بخش از اظهارات پورمحمدی را که به عنوان شهود باید مطرح می‌شد از گزارش سازمان بازرسی کل کشور ـ که قبلاً به دادسرا داده بود ـ ‌گزینشی جدا کرده و پیوست ادعانامه جدید کرده بود.

وی افزود: شهادت پورمحمدی را به استناد آن گزارش مستند کردند.

حیدری فر در خصوص عکس قربانیان ماجرای کهریزک نیز گفت: در این باره، ده عکس دارم که در اختیار رسانه‌هاست و آن را با استناداتش به دادگاه می‌دهم. منبع تحصیل این عکس‌ها ثابت کننده همه چیز است.

وی درباره عنوان اتهامی خود نیز گت: عنوان اتهامی من مشارکت در بازداشت غیرقانونی است که با ادعانامه جدید چهارچوب کیفرخواست اولیه به هم خورده است.

وی در پایان گفت: قاعدتاً دادگاه امروز باید تمام شود و ما آخرین دفاعیات خود را مطرح کنیم.

دادگاه به مذاق مرتضوی پیش نمی‌رود!

پس از پایان دادگاه، نیکبخت، وکیل خانواده جوادی فر ضمن گلایه نسبت به عملکرد مرتضوی در جلسات دادگاه، زمان نشست بعدی را سه شنبه هفته جاری اعلام کرد و گفت: آقای مرتضوی گمان می‌کنند که هنوز دادستان تهران هستند و در این راستا هر جا که بخواهند صحبت کرده و هر وقت بخواهند مسائلی مطرح می‌کنند و نظم دادگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی از حضور چند شاهد در این نشست خبر داد و گفت: در این نشست چند شاهد حضور داشتند که تنها فرصت سخن گفتن به آقای سالارکیا، نماینده دادستان وقت رسید و باقی شهود که از بازداشت شدگان کهریزک بودند، فرصتی برای سخن گفتن نیافتند.


نیکبخت در پاسخ به پرسشی درباره علت نارضایتی مرتضوی از دادگاه گفت: گمانم چون دادگاه به مذاق ایشان پیش نمی‌رود، وی راضی نیست.

وی درباره اظهارات حیدری فر مبنی بر انتشار تصاویر گفت: هیچ عکس و تصویری در دادگاه نشان داده نشده و ادعای متهم مبنی بر شرکت مرحوم جوادی فر در اغتشاشات دروغ محض است.

نشست‌های دادگاه ادامه خواهد داشت

بدین ترتیب به نظر می‌رسد ‌با احضار شهود و شنیدن سخنان ایشان، روند احضار دیگر شهود و آگاهان آغاز شده و جلسات دادگاه برای رفع ابهامات پرونده بر خلاف میل حیدری فر ادامه پیدا کند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که روند احضار شهود، جدای آنکه حکایت از تداوم جلسات دادگاه خواهد داشت، بدون اطلاع دو طرف پرونده صورت می‌گیرد؛ یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: چون ممکن است معرفی شهود منجر به اعمال فشار بر ایشان شود، دادگاه روندی در پیش گرفته تا شهود پنهانی به دادگاه احضار شوند و نه متهمان و نه شاکیان از حضور ایشان تا پیش از آغاز نشست دادگاه مطلع نشوند و حضور شاهد این جلسه نیز با همین روش بوده است.

حیدری فر با خودروی جدید رفت؛ مرتضوی غیب شد!

در حالی که با پایان دادگاه، حیدری فر سوار بر خودروی متفاوتی شد و بدون گفت‌وگو محل را ترک کرد، مرتضوی بار دیگر به مانند نشست اول دادگاه خود را از معرض پرسش‌های خبرنگاران دور نگه داشت و به شکلی عجیب غیب شد!

تفاوت فرار این بار دادستان سابق تهران از دوربین عکاسان و پرسش خبرنگاران با نخستین جلسه دادگاه این بود که آن روز مرتضوی از در انباری مجتمع سوار بر خودروهای مجهز خود شد و از محل گریخت اما این بار هیچ کدام از جمع پر شمار خبرنگاران نتوانست حتی محل خروج وی را شناسایی کند!

تقاضای مرتضوی و موافقت دادگاه برای خواندن پرونده

میر مجید طاهری، وکیل خانواده روح‌الامینی در پایان ششمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از گذشت شش جلسه مرتضوی فرصت خواسته تا دوباره پرونده را بخوانند تا بتواند پاسخگوی نماینده دادستان باشد و در این مدت بخش زیادی از وقت دادگاه را گرفته و سخنانش تکرار مکررات است.

وی افزود: از روند برگزاری دادگاه راضی هستیم و خواسته ما از دادگاه این است که رأی برحق را صادر کند و رسیدگی دقیقی داشته باشد و تاکنون هیچ شایبه‌ای مبنی بر اینکه از بی‌طرفی خارج شده نداشته‌ایم.

وکیل روح‌الامینی گفت: با توجه به حجم پرونده و اینکه پیشتر پرونده در دادگاه نظامی مطرح بوده، ما نسبت به جزییات اشراف کامل داریم.

طاهری با اشاره به اینکه این پرونده در چندین هزار صفحه بوده و بخشی از استنادات آن‌ها نیز به‌‌‌ همان پرونده برمی‌گردد، گفت: بیشتر طرف مقابل ما از روند دادرسی ناراضی هستند و شاید دلیل ناراحتی آن‌ها این است که کیفرخواست اتهاماتی را متوجه متهمان می‌کند اما موکل من و سایر شکات محق بودند که پرونده به دادگاه فرستاده شده و در حال رسیدگی است.


اطلاع نداریم دادگاه شهود ما را احضار کرده یا خیر

وی افزود: هنوز یک سری از شهود ‌و افرادی که در دادسرای نظامی بودند نیز مطالب خود را نگفته‌اند. از سوی دیگر مرتضوی هم فرصت دوباره‌ای برای مطالعه پرونده خواسته، به همین جهت شاید دادگاه تا چند جلسه دیگر ادامه داشته باشد.

وکیل روح‌الامینی گفت: سه شاهدی که ما درخواست حضور آن‌ها را داشته‌ایم، نیامدند و ما نمی‌دانیم که دادگاه آن‌ها را احضار کرده یا خیر. دادگاه بنا بر قانون می‌تواند در سطوح عادی شهود را احضار کند؛ بنابراین، تشخیص اظهار یا عدم اظهار با دادگاه است و در صورتی که شاهد حضور پیدا نکند دادگاه حق دارد بر اساس قانون شاهد را جلب کرده و اظهارات وی را بگیرد.

طاهری با اشاره به اینکه دادگاه با درخواست مرتضوی موافقت کرده گفت: تأکید دادگاه همچنان عدم ارائه توضیحات درون دادگاه است و من فکر می‌کنم دفاعیات مرتضوی چندان مستدل نیست.

بهتر است متهمان روند دفاعیات خود را تغییر دهند

پدر مرحوم محمد کامرانی، از جان باختگان جنایت کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما از روند دادرسی تا اندازه‌ای راضی هستیم و امیدواریم در جلسات بعدی این روند بهتر شود.

وی افزود: متهمان ردیف اول و دوم دفاعیاتی را مطرح می‌کنند؛ اما بهتر است در این زمینه روند کار خود را تغییر دهند.

کامرانی درباره پرسش‌هایی که از سالارکیا که به عنوان شاهد به دادگاه اظهار شده بود، گفت: سؤالات متعددی پرسیده شده که من الان حضور ذهن ندارم.



وی درباره طولانی شدن روند دادگاه گفت: فکر می‌کنم دادگاه طولانی نشده و همچنان باید ادامه یابد، چرا که هرچه جلسات دادگاه بیشتر شود، موضوع شفاف‌تر خواهد شد چرا که موضوع این پرونده بسیار گسترده است.

وی افزود: دادگاه نظامی به این جهت کوتاه بود که متهم و شکات به همراه شهود در دادگاه حاضر شدند و تأیید و تکذیب‌ها مشخص شد. اینکه متهمان تمامی اتهامات انتسابی را نفی می‌کنند، درست نیست و باید حداقل‌ها را بپذیرند.

متهمان در پایان غرق می‌شوند

عبدالحسین روح‌الامینی، از دیگر شاکیان پرونده در پایان نشست خبری با تأخیر بیشتر به نسبت جلسات قبل در جمع خبرنگاران حاضر شد و در واکنش به درخواست مرتضوی مبنی بر مطالعه دوباره پرونده گفت: یعنی مرتضوی در این شش ماه گذشته فرصت نداشته پرونده را بخواند که بار دیگر تقاضای بازخوانی داده است؟

وی افزود: متهمان هرچه تلاش کنند به جایی نمی‌رسند و باز مصداق این ضرب‌المثل می‌شوند که می‌گوید کسی که در حال غرق شدن است، به هر چوب و تخته پاره‌ای برای نجات خود چنگ می‌زند؛ اما سرانجام غرق خواهد شد.



شاکی پرونده کهریزک در خصوص احضار شهود گفت: باید از دادگاه بپرسید که شهود من حاضر می‌شوند یا خیر؛ برای ما فرقی نمی‌کند که دادگاه با حضور شهود موافق باشد یا با آن مخالفت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر چه از روند دادگاه می‌گذرد رضایت ما نیز بیشتر می‌شود.

پایان پیام./
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی