بازدید 14237

گاردین: غرب انتظار دارد ایران بگوید پشیمانم!

«محور شرارت»، «دولت سرکش» و اصطلاحات دیگر‌ از این دست، مفاهیمی است که از دیرباز ایالات متحده برای نام بردن از کشورهای مخالف خود از آن‌ها بهره برده است؛ اما روزنامه «گاردین» با انتشار تحلیلی به بازنگری در این مفاهیم پرداخته و استدلال کرده که خود ایالات متحده بیش از دیگران دارای ویژگی‌های اینچنینی است.
کد خبر: ۳۱۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸ 10 April 2013
«محور شرارت»، «دولت سرکش» و اصطلاحات دیگر‌ از این دست، مفاهیمی است که از دیرباز ایالات متحده برای نام بردن از کشورهای مخالف خود از آن‌ها بهره برده است؛ اما روزنامه «گاردین» با انتشار تحلیلی به بازنگری در این مفاهیم پرداخته و استدلال کرده که خود ایالات متحده بیش از دیگران دارای ویژگی‌های اینچنینی است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «گاردین» به تازگی با انتشار مطلبی تحلیلی، به نقد مفهوم «دولت سرکش» در ادبیات سیاسی آمریکا پرداخته است. تحلیلگر این روزنامه با مقایسه مسائل هسته‌ای ایران و کره شمالی، نحوه رفتار آمریکا در قبال ایران را مصداق اقدامات یک دولت سرکش دانسته است.

«جاناتان استیل»، تحلیلگر این روزنامه اشاره می‌کند که ایران و کره شمالی، هر دو تحت تحریم‌های خارجی هستند و زمانی که از انجام رفتار دلخواه آمریکا سر باز می‌زنند، به «انزوا» محکوم شده و به حاشیه رانده می‌شوند تا ضمن پشیمانی از رفتار خود، رویه خود را تغییر دهند. در غیر این صورت، غرب اقدام به اعمال مجازات علیه آن‌ها خواهد کرد.



استیل در ادامه می‌نویسد:

این رویه‌ای عجیب در اداره روابط بین‌المللی است که ادامه آن، ما را به خطر خواهد انداخت. این رویه سرشار از ظاهرسازی است و تنها یکی از دلایل تصدیق این مدعا آن است که دولت‌هایی که خود صد‌ها سلاح هسته‌ای دارند، به تهدید دولت‌هایی می‌پردازند که تنها چند سلاح هسته‌ای دارند و یا اصلاً ندارند.

اما عمق دورویی و ظاهرسازی بیش از اینهاست. وقتی بحث کره شمالی مطرح می‌شود، پذیرفته نیست که این کشور آمریکا را به حمله هسته‌ای تهدید کند؛ تهدیدی که اصولاً توخالی است، زیرا این کشور هیچ سیستمی برای رساندن موشک‌هایش به آمریکا ندارد. پس چرا زمانی که آمریکا ایران را تهدید می‌کند در صورت عدم توقف برنامه هسته‌ایش، مورد حمله واقع خواهد شد، مشکلی پدید نمی‌آید؟

در واقع، هم کره شمالی و هم آمریکا با احساس ناامیدی از گفت‌و‌گو، مایل به توسل به زور هستند. کار هر دوی آن‌ها نیز بر خلاف حقوق بین الملل خواهد بود. باید اشاره کرد که تحت هیچ شرایطی این امکان نیست که شورای امنیت سازمان ملل به آمریکا یا رژیم اسرائیل مجوز حمله به ایران را بدهد. حتی اگر ایران از رویه همیشگی خود مبنی بر غیرشرعی بودن سلاح هسته‌ای هم دست بردارد و به ساخت آن اقدام کند، باز هم احتمال صدور چنین مجوزی وجود ندارد. پس چرا آمریکا به تهدیدات غیرقانونی خود ادامه می‌دهد؟

دلیل بنیادین بیشتر تنش‌های جهانی، تمایل نداشتن دولت‌های قدرتمند به پذیرش این موضوع است که ما در جهانی چندقطبی زندگی می‌کنیم؛ ایده «هژمونی» که بیشتر در عمل به صورت «رهبری» نمود پیدا می‌کند، پذیرفته نیست.

در دوره پسااستعماری، مراکز متعدد اقتدار، نفوذ بین‌المللی و قدرت نرم وجود دارد و زمانی که دولت‌های جدید یا قدیمی، به طور فردی یا جمعی، این میزان شجاعت و توانایی را داشته باشند که تمایل یک دولت دیگر به ابر قدرت شدن را به چالش بکشند، ما باید خوشحال هم باشیم.

بیایید اندکی فرا‌تر برویم و تصور موهوم وجود یک «جامعه بین‌المللی» را نیز ـ دست‌کم در تعریف غربی آن که شامل ایالات متحده و دوستانش است ـ کنار بگذاریم. به همین نحو، تعریف نادرستی که از «انزوا» وجود دارد را نیز باید اصلاح کرد. وقتی در ماه اوت سال گذشته رهبران ۱۲۰ کشور به منظور تأیید ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد به تهران سفر کردند، خنده‌دار است که مقامات آمریکایی هنوز از «یک دولت سرکش» سخن می‌گویند.

در واشنگتن و لندن، ممکن است این گزاره که جامعه جهانی باید به مسلح کردن مخالفان دولت بشار اسد در سوریه اقدام کند، بدیهی به نظر برسد؛ اما هند (بزرگ‌ترین کشور دمکراتیک جهان) و همچنین بیشتر دمکراسی‌های آفریقا و آمریکایی لاتین، آفریقای جنوبی و برزیل چنین دیدگاهی ندارند. وقتی رهبران این کشور‌ها به همراه چین و روسیه در نشست گروه «بریکس» در دوربان گرد هم آمدند، بر مخالفت خود با هر گونه نظامی کردن درگیری‌ها تأکید کرده و خواهان راهکار‌های سیاسی شدند.

البته نشست جنبش عدم تعهد و نیز بریکس، در رسانه‌های آمریکایی بازتاب چندانی نیافتند. این یک تکنیک معمول سرکوب واقعیت است که از سوی دولت آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک نویسنده لبنانی تحصیل کرده در آمریکا اشاره می‌کند که پوشش موضوع ایران در رسانه‌های آمریکا، «بر پایه فرضیات، ترس‌ها، نگرانی‌ها، اتهامات و انتظارات است و هرگز اسناد معتبری درباره آن‌ها ارائه نمی‌شود».

اما دیگر نکته جالب درباره ایران این است که در گفت‌و‌گوهای اخیر با گروه ۱+۵، این ایران بود که یک نقشه راه با چشم انداز مشخص را ارائه داد: پذیرش حق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، همچون دیگر امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای. به عبارت دیگر، این موضوع، مسأله‌ای مربوط به شأن و حاکمیت ملی است. در عین حال، هر کاری که ایران بکند، ایالات متحده وعده‌ای برای برداشتن تحریم‌ها به ایران نمی‌دهد.

هنوز برای اینکه ادبیات خودساخته «دولت‌های سرکش» را که در پس حصار مفهوم «جامعه بین‌المللی» پنهان شده، کنار بگذاریم، دیر نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۲۷
غرب باید این آرزو را به گور ببرد و ایران هرگز ار برنامه هسته ای قانونی خود دست بر نمیدارد
ايران با تاريخ چندهزار ساله حق دارد به عنوان يك قدرت به رسميت شناخته شود.ايران بايد رهبر سياسى منطقه باشد و امريكا هم با تاريخ دويست ساله خود كه بخش اعظم ان شامل هفت تير كشي و كشت و كشتار بوده بايد دير يا زود پذيراى اين واقعيت باشد.
زنده باد ايران
تحلیل جالبی بود
سلام
واقعا هر ديپلماتي يا روزنامه اي اينو نوشت حرف دل اونهاي كه ميدونند ايران كجاست و ايراني كيست را زد من خيلي خوشحال شدم و به ايراني بودنم افتخار ميكنم ...
اتفاقا ایران هم انتظار دارد غرب بگوید پشیمانم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
اينها بايد از ملت ايران عذر بخواهد . خيلي ظلم کرده اند ولي آمريکاييها هميشه فرار به جلو مي کنند.
غربیها تا خون مارو تو شیشه نکن ول کن نیستن. از سرنگونی دولت مصدق، حمایت از خاندان پهلوی، حمایت از صدام و ....
مرگ بر سیاست های جهان خوارانه آمریکا و انگلستان و.....مرگ بر تفکر برده داری.
آمریکایی ها و در اصل گردانندگان دولتمردان آمریکایی همان صهیونیست ها هستند که فقط با بحث هسته ای ایران و اینکه ایران تلاش می کند سلاح هسته ای بسازد و همچنین متشنج کردن شبه جزیره کره فقط دنبال یک هدف اساسی خود هستند و آنهم ایجاد رعب و وحشت در همسایگان ترسو این دو کشور و در نتیجه فروش تسلیحات به آنها و به یغما بردن ثروت ملی آنها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
آخه آمريکا تو کجا کره شمالي کجا؟
حالا ما وو ساير بلاد حوزه خليج فارس نفت دارن که اومدي گرگ ما شدي؟ کره چي داره؟
معلومه که تو هم ظالمي و هم ميخواي از طريق اختلاف قومي کره و ژاپن را هم بچاپي.
غرب ومزدوران بي ادب وبي فرهنگش انشالله از رفتارهاي ظالمانه خود بشدت پشيمان خواهند شدوبحول قوه الهي اين امردورنخواهد بوددنيابداندكه چوب خداصدا ندارددنياي غرب بداندكه آنهابه بركت جهان اسلام ومردم مظلوم آنهابه حيات ننگينشان ادامه ميدهنددوروبرخودرا نگاه كنندخواهند ديدكه عناصرفني وخبرگان آنهارامسلمانان تشكيل ميدهنداين دنيابه كسي وفانكرده وازبدوتشكيل جهان كشورهاي زيادي وجود داشتندكه قدرت بلامنازعي بودندوحال زبونند ماايرانيان به نيكي ميدانيم كه غرب هر لحظه عليه كشورهاي ضعيف بالاخص كشورهاي اسلامي درحال توطئه است لذااين اتفاقات ونامردي وحركات شيطان صفتانه اتان رامافراموش نخواهيم كردوضع به اين منوال نخواهدمانددرمقابل جنايتهاو قتل و غارت ملتهاازانتقام الهي دورنخواهيد ماندبالاخره اين دنياصاحبي بنام خداي متعال داردكه حضرونظربراعمال بندگان خودميباشد
ایکاش وجدان انسانهای بیدار غرب ،مثل ایشان ، دارای قدرت اجرائی هم بودند.
چون ما حقمون رو میخوایم و آمریکام غرور داره !
جالبه ,اونم از طرف یک روزنامه ی انگلیسی!
در سالروز حمله آمریکا به عراق ، بی بی سی یه برنامه تحلیلی با حضور مهمانان معتبری داشت که یکی از اون مهمانها هانس بلیکس، سرپرست سابق تیم بازرسی آزانس بود، طبیعتا بحثبه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران رسید و از بلیکس در این مورد پرسیده شد، جالب این بود که بلیکس از ایران به عنوان "کشوری که هیچ وقت به کشورهای دیگه تجاوز و تعدی نکرده"نام برد و تاکید میکرد که سازمان ملل و شورای امنیت هیچ بهانه ای برای همراه کردن افکار عمومی دنیا برای این اقدام ندارند.
برای من واقعا داشتن این هویت باعث غرور و افتخاره، امیدوارم خودمون در داخل قدر این هویت را بدونیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
اینطور نیست
یه گردشگر امریکایی اومد ایران از شهرهای مختلف مردم عادی عکس گرفت برگشت امریکا عکس ها رو به مردمش نشون داد
صدها امریکایی نظر دادن اصلا نمیدونستن تو ایران برف میاد ، مردم میخندن ! پوشش دخترای ایرانی همه عبوس و پوشیده کامل هست و دهها عکس دیگه که همه امریکایی ها رو متعجب کرد
مشکل این هست مردم دنیا دارن توسط رسانه های خودشون تغذیه میشن و رسانه ها ضد ایران هستن اینکه خودمون از خودمون تعریف بکنیم هیچ فایده ای نداره
غرب به سرکردگی آمریکا جرات حمله به کشوری که دارای سلاح هسته ای است ندارد این موضوع در عمل راجع به پاکستان و کره شمالی اثبات شده است بنابراین بمب هسته ای حق مسلم ماست اینها به غیر از زبان زور زبان دیگری نمی فهمند.
زمانه تقابل گذشته ' عصر تعامل و تفاهم پيش روست ٠
این غرب است که باید اظهار پشیمانی کند. اگر دیر بجنبد بدست مسلمانان جهان بیاری خداوند بساط ظلم آنها با اشد مجازات بر چیده خواهد شد. دیگر سلاح لیزری وهسته ای آنها بدرد نمی خورد
به نام خدا
باسلام
هزینه پیشرفت ورقابت ودست یابی به فن آوری های نوین سنگین است منتها با مدیدیت صحیح وآگاهی ملت می توان آنرا کاهش داد درضمن مفایسه ایران با کره شمالی درست نیست.
آن چیزی که غرب را به حذف ایران واداشته است
پیش قراولی ایران است الگویی ایران است نه .....
این ها نقطه قوت برخی رسانه های غرب است که سیاستمداران خود و سیاست هایشان را به باد انتقاد می گیرند.
من همیشه افتخار میکنم که یک ایرانی هستم. ایران تاریخ غنی داره تاریخی که سرشار از افتخارات هست. امریکا چی داره؟؟ سرتاسر تاریخ کوتاه امریکا آدم کشی و جنایت بوده در اصل تروریست بزرگ خوده امریکایی ها هستند.امریکا تنها شانسی که آورد این بود که در جنگ جهانی دوم از جنگ دور بود و کارخانه هایش سلاح و مواد غذایی درست میکردند و برای اروپا میفرستادند بعد هم اخر جنگ با درخواست چرچیل وارد جنگ شدند و برنده نهایی بودند بعد از جنگ هم از ویرانی اروپا استفاده تمام بردند و شرکت ها و کالاهای درجه دو روانه اروپا کردند و از همه مهم تر دانشمند های آلمانی را بردند امریکا به کار کشیدند بیش از هزار دانشمند ارزشمند با ایده های ناب. من شک ندارم ایران سربلند خواهد بود و بعد از ملی شدن صنعت نفت به وسیله مرحوم دکتر مصدق آن مرد به واقع ملی باید منتظر اتفاق مهم دیگری در کشورمان باشیم و اون هم حق مسلم هسته ای ایران هست نه کمتر و نه بیشتر و خدا پشت و پناه کسانی باشد که دارند تلاش میکنند حق هسته ای کشورمان را بدست آورند و خدا لعنت کند آن کسانی را که سنگ اندازی میکنند.
من میگم اینا که میخوان تحریم بکنن کارم ندارن که ما بمب اتم داریم نداریم میخوایم بسازیم یا نه حداقل بمب رو بسازیم دلمون خوش باشه با این هم تحریم بعدشم مثل بقیه بگیم برای حفاظت از خود تا این قائله تموم بشه
با حرف و رجز خونی نمیشه گفت کی بالاخره پشیمان میشه، هر کس که بیشتر تحمل و مقاومت داشته باشه طرف مقابلش ابراز پشیمانی خواهد کرد.
هر دو طرف در تنگنا و سختی هستند.
اقاى ناشناس عزيز رهبرمان استفاده از بمب هسته اى را حرام اعلام كرده است ، انرژى هسته اى حق مسلم ما است البته بشرطى كه ارزان باشد و بصرفه ، فعلا كه بسيارى از كشورها دارند نيروگاه هايشان را تعطيل ميكنند ! و ما معمولا ٢٠ سال بعد به نتايج انها ميرسيم !!!
درود بر تمدن 8000 ساله . خاک بر سر کشورهای تازه به دوران رسیده و بی هویت . وجدان بیدار تمام موجودات زنده شرمنده مردم متمدن ایران است
ناشناس
كاملا باهات موافقم
اين غربيها و دارودسته شون منافع خودشون رو به همه چيز ترجيح ميدن و فقط بايد در برابر آنها قوي قوي تر شد چه از لحاظ نظامي چه سياسي چه اقتصادي
به نظر من ما باید ادامه بدیم. عاقلانه اینه که کسی که دارای چندین هزار کلاهک هسته ایه و بعنوان دزد بزرگ در عرصه بین المللی گردنه های اقتصادی و فرهگی و .. رو میبنده و تمام قوانین و سازمانهای بین المللی رو در راستای منافع خودش ردیف کرده یک روز خاضعانه از تمام جامعه بین الملل و محرومان و حق خورده های دنیا عذر خواهی کنه و بگه غلط کردم. در اون روز که بالاخره دیر یا زود با ارتقا سطح منطق و عقل بشریت رخ خواهد داد ، از مقاومت مردانه و منطقی امروز اهالی ایران زمین به نیکی یاد خواهد شد و مثل اکثر تاریخ پرافتخار میهنمان، مشعشع خواهد بود و پر از حماسه.
جو گیر نیستم اما معتقدم آنچا امروز در ایران رخ میدهد اعم از همه درگیریها و فشارهای اقتصادی و مقاومت و بزرگواری مثال زدنی مردم و مدیریت عالی رهبری در بحث هسته ای و صد البته منهای برخی سومدیریتهای مسئولین، حماسه ای بزرگ و غرور انگیز برای آیندگان خواهد بود که در کتابها درج خواهد شدو ملتها آن را مایه مثالهای خود خواهند کرد.
رفتار امروز ما در بحث هسته ای و مقاومت در جریان، تلاش منطقی و مودبانه ملتی بزرگ برای خورد کردن تعفن غرور و بی انصافی حکومتی است که حتی قوانین خودنوشته خود یعنی حق غنی سازی برای مصارف صلح آمیز برای همه ملتها را قبول ندارد. چون با ایران طرف هستند . این غرور بی جا باید بشکند و از این منظر بحث هسته ای یک شاخص برای ما و یک مستمسک برای آنهاست وگرنه آنها هم میدانند که جمهوری اسلامی علاقه ای به جزغاله کردن لحظه ای میلیونها نفر نداشته و شریعت نورانی اش چنین اجازه ای نمیدهد.
از این منظر بعنوان یک ایرانی و شیعه حاضرم از خورد و خوراک دو کودک دلبندم بزنم اما به این هدف بزرگ برسم.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
آخرین اخبار
وب گردی