بازدید 22209
دور جدید فضاسازی‌ها در آستانه دور جدید مذاکرات

آمانو: ممکن است ایران در حال کار بر روی سلاح هسته‌ای باشد!

در شرایطی که تنها دو روز تا برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 باقی مانده، به نظر می رسد دور جدید فضاسازی نهادها و رسانه های غربی علیه برنامه هسته ای ایران نیز آغاز شده است. در این راستا، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهارنظری بی سابقه مدعی شده ممکن است ایران هم اکنون در حال کار بر روی سلاح هسته ای باشد.
کد خبر: ۳۱۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۵ 03 April 2013
در شرایطی که تنها دو روز تا برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 باقی مانده، به نظر می رسد دور جدید فضاسازی نهادها و رسانه های غربی علیه برنامه هسته ای ایران نیز آغاز شده است. در این راستا، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهارنظری بی سابقه مدعی شده ممکن است ایران هم اکنون در حال کار بر روی سلاح هسته ای باشد.

به گزارش «تابناک»، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده وی نگران است در حالی که آژانس مشغول مذاکرات بر سر گسترش بازرسی ها از تأسیسات هسته ای ایران است، این کشور ممکن است به طور سری کار بر روی سلاح هسته ای را «ادامه دهد». 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ضمن انتشار این خبر اشاره می کند که با وجود این ادعا، بسیاری از منتقدان چنین ارزیابی ها و اظهارنظرهایی را فاقد اعتبار دانسته و می گویند این اطلاعات اغلب از سوی ایالات متحده و رژیم اسرائیل در اختیار آژانس قرار می گیرد. با این حال، این اظهارنظر آمانو می تواند حملات سیاسی و دیپلماتیک آن ها علیه ایران را تشدید کند. 

آسوشیتدپرس می نویسد آمانو در این اظهارنظر جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران گفته: «ما به طور کامل اطمینان نداریم؛ اما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد ایران در گذشته و هم اکنون در فعالیت های مرتبط با توسعه ابزارهای منفجره هسته ای درگیر بوده است». 

آمانو درباره جزئیات این اطلاعات صحبتی نکرده و توضیح بیشتری نداده؛ اما مدعی شده این اطلاعات مورد سنجش قرار گرفته و همین باعث بروز نگرانی آژانس شده است. 

با این حال، آسوشیتدپرس می نویسد «یوساف بات»، از دانشمندان هسته ای صاحب نظر درباره برنامه هسته ای ایران، در پاسخ به سوال این خبرگزاری درباره اطلاعات آژانس گفته در صورتی که چنین اطلاعاتی وجود دارد، باید در اختیار ایران گذاشته شود تا بتواند به آن پاسخ دهد. 

اما آمانو در ادامه اظهارات خود موارد دیگری را نیز درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده و از جمله گفته بر پایه اعلام مقامات ایرانی مبنی بر تصمیم ساخت 10 مرکز جدید هسته ای، این احتمال وجود دارد که ایران هم اکنون کار ساخت این مراکز را در مکان هایی که برای آژانس نامعلوم است، آغاز کرده باشد.

با این حال، وی گفته آژانس اطلاعی ندارد که آیا کار ساخت چنین تأسیساتی واقعاً آغاز شده یا خیر و ایران نیز در این زمینه پاسخی به آژانس نداده است. آمانو همچنین تأکید کرده آژانس آماده ادامه گفت و گوها با ایران است؛ حتی اگر انتظار پیشرفت از مذاکرات وجود نداشته باشد. 

به هر حال، این ادعاها در حالی از سوی آمانو مطرح می شود که تنها دو روز دیگر، دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در آلماتی برگزار خواهد شد. به این ترتیب، مانند همیشه این انتظار وجود داشت که غرب در آستانه مذاکرات به فضاسازی جدیدی علیه ایران دست بزند. اما ادعاهایی که این بار آمانو – مطابق معمول بدون سند و مدرک – مطرح کرده، سطحی بالاتر از فضاسازی های معمول علیه ایران را نشان می دهد.

جالب اینجاست که در گزارش های فصلی رسمی که اخیراً از سوی آژانس منتشر شده، این نکته مورد اشاره قرار گرفته که ایران از حجم اورانیوم با غنای بالای خود کاسته و در راستای کاهش نگرانی ها حرکت کرده است. بر این اساس، مطرح شدن این اظهارات غیررسمی و بدون ارائه مدرک مشخص، به شدت سوال برانگیز است.   

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۲۹
ای بابا بسه دیگه دیگه پدر مارو در آوردین همش طبق مقررات بین المللی داریم عمل میکنیم ولی شما بیشتر از کشوری که دارای سلاح اتمی هست دارین مارو تحریم میکنین و تازه الان دارین میگین شــــــــــــاید ایران در حـــــــــال کار بروی سلاح هسته ای باشد!!!!
به خدا خیلی رو میخواد...خیلی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
اینها همه جیره خوار آمریکان
زارعي
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
خاك بر سرش كنن، هنوز آثار حمله اتمي آمريكا به ژاپن از جمله بچه هاي ناقص الخلقه توي ژاپن جلوي چشماشه، اون وقت اين خاك بر سر هنوزم داره براي آمريكا دم تكون ميده. اگه راست ميگه و هدفش از اين حرف تامين امنيت هسته اي دنيا و انجام صادقانه وظايفش به عنوان مدير كل ان پي تي هست چرا در مورد هزاران بمب اتمي ذخيره شده در انبارهاي غربيها از جمله خود آمريكا حرفي نمي زنه و لال موني گرفته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
پسر جون واقعا که دشمنان ما احمق هستند، تازه می گن شاید ایران در حال کار روی سلاح هسته ای باشد!!!
ما که از این اژانس اتمی خیری ندیده ایم بهتر است که از این نهاد صهیونیستی خارج شویم.اصلا لفظ agency یعنی نمایندگی است...بنابراین آژانس اتمی یعنی نمایندگی چند قدرت زورگو...مگر غیر از این تعبیر میشه؟
شما مگه نمیدونید اینا خودشونم قوانینشونو قبول ندارند
مگه ندیدید بابا اسرايیلشون بارها گفته قوانین سازمان ملل در باره ی نظارت ها نا کار آمده....!؟
فکر کنم پول خوبی امریکا و اسراییل به امانو دادند.اصلا داریم تا چشمت در بیاد مردک خوار و زلیل
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست...
درست است اژانس دست پرورده امريکا وصهيونيستها است و شخص آمانو بسار سر سپرده و بي انصاف است که آبرو کشور ژاپن را به باد داده و از ياد برده که همين امريکائي ها چه بر سر هموطنان خودش اوردند
هرچه ما رفتار مان را برای کاهش تنش بین المللی قدری تعدیل می کنیم انها متوقعتر می شوند ، جلوتر را می گیرند تا پس نیافتند گویا طمع شان کش می گیرد.
بوهای خوبی به مشام نمیرسه
ببخشید میشه چرا ما باید وباید و باید عضو NPT بمونیم
واقعا شرم آوره!
یک شخصیتی در این جایگاه حقوقی مهم میاد میگه:ممکن است ایران هم اکنون در حال کار بر روی سلاح هسته ای باشد.
خب یعنی چی؟ این جمله رو از نظر حقوقی یه نفر برا من ترجمه کنه!
بیچاره می خواد جاپاش رو تو آژانس محکم کنه مجبوره جلوی امریکا دم تکون بده!
ما همشه فرصت سوزی میکنیم.ما باید در زمان محمد البرادعی که هم مسلمان بود و هم بخاطر همسر ایرانی(شیرازی)خود تعلق خاطری هم بما داشت کار پرونده اتمی خود را تمام میکردیم.
خب دوستان با این حرف قیمت دلار بالا میرود. قابل توجه دلاردوستان و دلارداران.
جواب ابلهان خاموشی است....کار خودمونو می کنیم....خیلی خنده داره.... اینا خیلی تابلوه کاراشون، آدم کوکی هستند در دست اسرائیل
اي ادم احمق دنيا چقدر چمشتو كور كرده كه بخاط چند دلار امريكا حاضر شدي اين حرف دروغ را بزني به اعترافات همكارن سابقت نگاه كن چطور از موضع ايران دفاع ميكنند فردا شما هم كه از مقامت عزل شدي وكسي بهت دلار نداد انوقت به حقيقت اعتراف خواهي كرد ولي ان موقع ديگه دير خواهد بود اگر دين نداري لااقل ازاد مرد باش اينقدر به دلار هاي امريكا دل مبند
بابا خارجی ها کلا همه چیشون برعکسه،با ما هم اگه مثل اونایی که بمب اتم دارن رفتار کنین راضی هستیم!
اميدوارم واقعا اينطور باشه
ما داريم هم پياز رو مي خوريم هم چوب را ميخوريم و هم پول را مي ديم
این آقای آمانو اصلا یه آدم ضعیف و بی تجربه ست. چنین اظهار نظرهایی باعث زیر سوال رفتن اعتبار آژانس میشه
این حرف امانو مثل این است که بگوییم ممکن است همسر امانو در حال خیانت به وی باشد همه میدانند که این جمله هیچ ارزش حقوقی ندارد
اون مدیر کل قبلی که مسلمان بود جیره خور آمریکا بود.چه توقع از این چشم بادامی که از قیافش پیداست که نوکره.
بابا یا رومی روم,یا زنگی زنگ.تکلیف مملکت رو مشخص کنید.
مونده بود که این اقا بگن که گفتن
دنيا مي دانندشما هرچه مي گوييدديكته شده آمريكا واسرائيل است پس سخن بیهوده نگویید كه دنيا به پاكي ملت ايران اطمينان دارد
اين آمانو آدم بي خاصيتي است درجه چاكري خود را پيش اربابانش هر دفعه با اين سخنها ميخواهد بالاتر ببرد
باحدس وگمان وممكن واحتمالاكه نميشوددنيارااداره كرد اينها مسئول نيستندبلكه سخنگوي زورگويان جنگل دنيا هستندكه هرازچندگاهي ابراز وجودی می کنند!
آمانو آدم کوته فکری است و کسی که رئیس آژانس می شود باید تنش بین کشورها را کم کند نه فتنه ایجاد کند.
آقای یوکیا آمانو،
با سلام
اگر دین نداری لااقل آزاده باش ،هرچند نمی توانی آزاده هم باشی چون همه می دانند که مهره دست امریکا وصهیونیست ها هستی ، آنان پس از اینکه البرادعی به دستورات یک سویه شان توجه نکرد ،مهره خود فروخته ای مثل تو را پیدا کردند که از امریکا و صهیونست بهتر نقش بازی کنی ، انشاءلله خداوند جواب این بی عدالتی ها را که در حق ملت ایران روا می داری در همین دنیا نشانت بدهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر