بازدید 152578
روایت فضای سیاسی کشور؛ روز چهل و دوم سال سی و پنجم انقلاب

احمد خاتمی، وضعیت کاندیداتوری محمد خاتمی را مشخص کرد!

در ایامی که روز به روز به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم یادآوری شعار انتخاباتی رهبر انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری، ذکر خاطره از کار جمعی و دعوت از فائزه هاشمی برای همدردی با خانواده های قربانیان حوادث سال 88، بخشی از فضای سیاسی کشور را تشکیل می دهد
کد خبر: ۳۱۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲ 25 March 2013
امروز بخش اداری کشور از تعطیلات نوروزی برگشته و سازمانهای اداری و سیاسی کشور بازگشایی شده اند، تا امور کشور را در سالی که قرار است در عرصه سیاست و اقتصاد جهاد عظیم صورت گیرد را اداره کنند. اما در همین ابتدای سال جاری، به جای فکر کردن به آنچه می تواند قدمی رو به جلو در اقتصاد و سیاست این کشور باشد، به روال سالیان گذشته جنبش های تابلو نوشته و پوسترسازی از عنوان این سال به راه افتاده است. معضلی که متاسفانه سالهای سال است که ادامه دارد.این در حالی است که عنوان این سال و سر خط های کلی آن برای این است که هر کسی در هر کجایی که هست قدمی بردارد و در حوزه مشخص شده کمکی به کشور و مردم بکند. ذکر خاطره ای از رهبر انقلاب در این زمینه بسیار اهمیت دارد که زمانی که قرار است کار مهمی در کشور انجام شود هر کسی باید قسمتی از کار را که مشکل گشاست را برا عهده بگیرد بدون غرور و تکبر.

«هنگامى كه قرار بود امام(ره) تشريف بياورند و ما در دانشگاه تهران تحصن داشتيم، جمعى از رفقاى نزديكى كه با هم كار مى‌كرديم و همه‌شان در طول مدت انقلاب، نام و نشانهايى پيدا كردند و بعضى از آنها هم به شهادت رسيدند - مثل شهيد بهشتى، شهيد مطهرى، شهيد باهنر، برادر عزيزمان آقاى هاشمى، مرحوم ربانى شيرازى، مرحوم ربانى املشى - با هم مى‌نشستيم و در مورد قضاياى گوناگون مشورت مى‌كرديم. گفتيم كه امام، دو سه روز ديگر يا مثلاً فردا وارد تهران مى‌شوند و ما آمادگى لازم را نداريم. بياييم سازماندهى كنيم كه وقتى ايشان آمدند و مراجعات زياد شد و كارها از همه طرف به اين‌جا ارجاع گرديد، معطل نمانيم. صحبت دولت هم در ميان نبود.

ما عضو شوراى انقلاب بوديم و بعضى هم در آن وقت، اين موضوع را نمى‌دانستند و حتّى بعضى از رفقا - مثل مرحوم ربانى شيرازى يا مرحوم ربانى املشى - نمى‌دانستند كه ما چند نفر، عضو شوراى انقلاب هم هستيم. ما با هم كار مى‌كرديم و صحبتِ دولت هم در ميان نبود؛ صحبتِ همان بيت امام بود كه وقتى ايشان وارد مى‌شوند، مسؤوليتهايى پيش خواهد آمد. گفتيم بنشينيم براى اين موضوع، يك سازماندهى بكنيم. ساعتى را در عصر يك روز معيّن كرديم و رفتيم در اطاقى نشستيم. صحبت از تقسيم مسؤوليتها شد و در آن‌جا گفتم كه مسؤوليت من اين باشد كه چاى بدهم! همه تعجب كردند. يعنى چه؟ چاى؟ گفتم: بله، من چاى درست كردن را خوب بلدم. با گفتن اين پيشنهاد، جلسه حالى پيدا كرد. مى‌شود آدم بگويد كه مثلاً قسمت دفتر مراجعات، به عهده‌ى من باشد. تنافس و تعارض كه نيست. ما مى‌خواهيم اين مجموعه را با همديگر اداره كنيم؛ هر جايش هم كه قرار گرفتيم، اگر توانستيم كارِ آن‌جا را انجام بدهيم، خوب است.اين، روحيه‌ى من بوده است. البته، آن حرفى كه در آن‌جا زدم، مى‌دانستم كه كسى من را براى چاى ريختن معيّن نخواهد كرد و نمى‌گذارند كه من در آن‌جا بنشينم و چاى بريزم؛ اما واقعاً اگر كار به اين‌جا مى‌رسيد كه بگويند درست كردن چاى به عهده‌ى شماست، مى‌رفتم عبايم را كنار مى‌گذاشتم و آستينهايم را بالا مى‌زدم و چاى درست مى‌كردم. اين پيشنهاد، نه تنها براى اين بود كه چيزى گفته باشم؛ واقعاً براى اين كار آماده بودم.»


عطف به این خاطره امسال سالی است که هر کس با قدمی یا قلمی، هر چند کوچک، اما مفید، در خدمت کشور باشد و گرنه با پوستر سازی از عنوان سال ، نه حماسه ای خلق خواهد شد و نه حتی قدمی برداشته می شود.

اما پیش از پرداختن به مسائل سیاسی دیگر در کشور و به مناسبت ذکر خاطره از رهبر انقلاب، یکی از سایت های خبری پوستر انتخاباتی رهبر انقلاب در دوران فعالیت برای انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرده است، پوستری که روی آن نوشته شده است :

حکومت اسلامی آن حکومتی است که مردم را به فکر کردن دعوت می کند و هدایت ذهن مردم را بر عهده می گیرد....





اما موضوع درخواست فائزه هاشمی رفسنجانی برای گذراندن شب تحویل سال نو در کنار زندانیان سیاسی توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است و برخی با انتشار تصاویر کسانی که در اغتشاشات سال 88  جان خود را از دست داده اند، از وی خواسته اند که اگر صداقتی در حرف های خود دارد، برای ابراز همدردی و همچنین توبه ، باید درخواست گذراندن شب تحویل سال را با خانواده های این افراد می کرد.



اماحجت الاسلام سید احمد خاتمی نیز در روزهای اخیر به تفسیر سخنان نوروزی رهبر انقلاب پرداخته است و تصریح کرده است که موضوع مشارکت همه کسانی که به جمهوری اسلامی و استقلال کشور اعتقاد دارند، شامل حال فتنه گران نمی شود. احتمالا منظور سید احمد خاتمی، عمدتا متوجه سید محمد خاتمی است. چون از بین کسانی که متهم می شوند به عنوان فتنه گران، فقط سید محمد خاتمی است که احتمال کاندیداتوری دارد.  امام جمعه موقت تهران می گوید :

برخی از این صحبت های رهبری سوء استفاده کردند و به دلخواه خود این معنا را برداشت کردند که بر این مبنا جریان های ساختارشکن و قانون گریز هم می توانند در انتخابات شرکت کرده و کاندیدا معرفی کنند که این برداشتی از اساس نادرست و بر خلاف روح کلی سخنان ایشان است.


وی همچنین ادامه می دهد که :

«خط قرمز همه سلایق سیاسی برای حضور در انتخابات قرار گرفتن آنها در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است و طبیعی است کسانی حق دارند در این جشن بزرگ مشارکت داشته باشند که در سوابق خود این موضوع را به اثبات رسانده باشند که این چارچوب را با همه بایدها و نبایدهای آن پذیرفته اند.

نظام در این جا یعنی قانون اساسی، نظام یعنی ولایت که از مهمترین اصول قانون اساسی است، نظام یعنی جمهوریت و پذیرش رای مردم و نظام یعنی پذیرش عملی خط امام(ره) که روح قانون اساسی و خط کلی انقلاب است.

فتنه گرانی که در سال 88 ساختارشکنی کردند و به مصاف کلیت نظام اسلامی آمدند دیگر با هیچ نگاه و سلیقه ای، درون چارچوب نظام تعریف نمی شوند و به صورت طبیعی سخن رهبری درخصوص حضور همه سلایق فکری و سیاسی برای کاندیداتوری در انتخابات شامل حال آنها نیست.


هیچ عقل سلیمی نمی تواند سخن رهبری را اشاره به این موضوع بگیرد که جریان های ساختار شکن نیز می توانند در انتخابات حضور داشته باشند بلکه خواست مردمی و همه دلسوزان انقلاب است که سران فتنه و حامیان آنها برای جرایم متعددی که مرتکب شده اند باید در دادگاه افکار عمومی پاسخگو باشند.»


اما سخن اینجاست که چرا باید سخنان روشن رهبر انقلاب تفسیر داشته باشد؟ رهبر انقلاب دعوت به حضور همه علاقه مندان به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی کردند، این روشن است. هر کسی می تواند خود را پایبند به جمهوری اسلامی بداند. قانون هم که هست هر کسی بر اساس قانون صلاحیتش احراز می شود یا نمی شود. جلوتر از قانون رفتن چه معنایی دارد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار