بازدید 17185
۷
«پنجمعه» با «تابناک»

با «عشق»به سینما نروید و در«خاطرات مبهم» رضا یزدانی سهیم شوید

آخرین ساخته میشائیل هانکه، یکی از مهمترین آثار این کارگردان اتریشی است که هم در میان کاندیداهای بخش اصلی و هم در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان اسکار ۲۰۱۲ قرار دارد و احتمالاً اسکار بخش غیرانگلیسی زبان را نیز از آن خود کند. نزدیک دو روز از انتشار ششمین آلبوم رضا یزدانی به نام «خاطرات مبهم»، می‌گذرد؛ این آلبوم شامل ده قطعه با مضمونی عاشقانه است که آهنگ‌سازی و تنظیم آن با کارن همایون فر بوده...
کد خبر: ۳۰۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۱ 21 February 2013
سومین بسته آخرِ هفته «تابناک» چون هفته‌های پیشین با مجموعه‌ای از پیشنهادها برای پنجشنبه و جمعه پیش روی، گشوده می‌شود که شاید «عشق» شاید مهمترین این پیشنهادها باشد.

به گزارش «تابناک»، پنجشنبه و جمعه این هفته، نخستین آخر هفته آخرین ماه سال ۹۱ است؛ ماهی که عموم مردم به یک اندازه با مشغله سامان دادن کارهای نیمه تمام و دردسرهای معمول اداری و مالی پایان سال روبه‌رو هستند و طبیعتاً کمتر می‌توانند سراغ برنامه‌های سرگرم کننده برای پر کردن پایان هفته‌شان بروند.

با این حال، گاهی در میان این برنامه‌ها نباید از کنار برخی رویداد‌ها گذشت و هرچند بسیاری برنامه‌های نابشان را به پایان سال اختصاص نمی‌دهند، دست‌کم در این اسفند ماه اتفاقات جذابی رخ می‌دهد که ارزش تمرکز و وقت گذاشتن را دارد.

در سوم و چهارم اسفند ماه نیز می‌توان در پی چنین رخدادهایی بود که قدری از فشار پایان سال بکاهد و آرامش نسبی بر تمرکز همه‌مان بیفزاید. در «پنجمعه» سوم اشاره‌ای به برخی از دل‌مشغولی‌هایی که می‌تواند تا اندازه‌ای آرامش به همراه بیاورد و کسالت پایان هفته را مرتفع سازد، مورد اشاره قرار می‌گیرد.

هرچند بر پایه قواعد این بخش، رویکرد کلی در معرفی کتب و فیلم روز است و در عین حال رجوعی به گذشته خواهد بود، شاید بد نباشد در کنار این مباحث، خواندنی‌ها، دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و حتی بوییدنی‌ها و چشیدنی‌های ایده‌آلی که هر هفته با هزینه‌ای نسبتاً اندک می‌توان آنها را تجربه کرد، پیشنهاد شود!


در «خاطرات مبهم» رضا یزدانی سهیم شوید

نزدیک دو روز از انتشار ششمین آلبوم رضا یزدانی با نام «خاطرات مبهم»، می‌گذرد. این آلبوم که شامل ده قطعه با مضمونی عاشقانه است، در آغاز قرار بود با نام «راه نرفته» منتشر شود، ولی در پایان، خاطرات مبهم مورد توجه یزدانی و گروهش قرار گرفت.



آهنگ‌سازی و تنظیم این مجموعه با کارن همایون‌فر بوده و به وی که در این اثر پیانو می‌‌نوازد، میلاد عدل (گیتار الکتریک و آکوستیک)، رضا یزدانی (گیتار الکتریک)، آرش زمانیان (گیتار باس)، فیروز ویسانلو (گیتار کلاسیک، اسپانیش و آکاردئون)، محمد خرمی‌نژاد (درامز)، علی جعفری پویان و میثم مروستی (ویولن)، بابک صفرنژاد (هارمونیکا) در آفرینش موسیقی این آلبوم سهیمند.

پیش از این، آلبوم‌های شهر دل (۱۳۸۰)، پرنده بی‌پرنده (۱۳۸۲)، هیس (۱۳۸۵)، ساعت ۲۵ شب (۱۳۸۹) و ساعت فراموشی (۱۳۹۰) از رضا یزدانی منتشر شده بود و به گفته خودش، این آلبوم نسبت به آلبوم‌های پیشین متفاوت و حرفه‌ای‌تر است؛ هرچند منتقد موسیقی «تابناک» تنها قطعه «حرف‌های بی‌مخاطب» آلبوم تازه را نقطه عطف می‌داند و دیگر قطعات حرف جدی برای گفتن ندارد و بر خلاف بسیاری از آهنگ‌های یزدانی، آنچنان ماندگار نمی‌شوند.

با «عشق»، می‌توانید به سینما نروید!

به جز‌‌ پیشنهادی که هفته گذشته به آن اشاره شد، برای این هفته فیلم جدی روی پرده نیست که بتوان اکرانش را پیشنهاد کرد. به همین دلیل، شاید بد نباشد این هفته فیلمی را پیشنهاد بدهیم که در بخش جهانی جشنواره سی و یکم فیلم فجر نیز حضور داشت؛ «عشق» آخرین ساخته میشائیل هانکه و یکی از مهمترین آثار این کارگردان اتریشی است که هم در میان کاندیداهای بخش اصلی و هم در میان بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان اسکار ۲۰۱۲ قرار دارد و احتمالاً اسکار بخش غیرانگلیسی زبان را نیز از آن خود کند!



فیلم ۱۲۷ دقیقه‌ای این کارگردان هفتاد ساله، داستان زوج موسیقی‌دان کهنسالی را روایت می‌کند که زن (با بازی امانوئله ریوا) پس از سال‌ها تدریس، دچار سکته مغزی شده و نیمی از بدنش فلج می‌شود. زن موسیقی‌دان سپس آهسته آهسته قدرت تکلم و تحرکش تحلیل رفته و همسر پیرش (با بازی ژان لویی ترینتینان) از او پرستاری می‌کند. نوع مراقبت و ازخودگذشتگی مرد در قبال همسرش و عشقی که نسبت به او دارد، سوژه‌ای است که شاید در کشورمان بارها آن را دیده باشیم، ولی در اروپا، شاید چندان طبیعی نباشد و از این حیث این فیلم با ریتم کند و البته گیرایش به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

«تئاتر مستند» را تجربه کنید

«تئا‌تر مستند»، واژه عجیبی است که اسباب کنجکاوی را فراهم می‌آورد. این سبک نمایش در جشنواره سی‌ام تئا‌تر فجر نیز با کنجکاوی پیگیری شد و نمونه جالب آن، برگزیده بخش نگاه ویژه این رویداد شد. تئا‌تر مستند «ویران» برنده جایزه اول بخش نگاه ویژه سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، دو هفته‌ای است که روی صحنه سالن مولوی تئا‌تر شهر اجرا می‌شود و تا شانزدهم اسفند ماه نیز این اجرا ادامه دارد.



تئا‌تر مستند، شیوه‌ای شناخته شده در دنیاست که از دهه ۲۰ میلادی آغاز شده و در دهه ۶۰ میلادی به اوج تئا‌تر مستند رسید.

همچنین پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، تئا‌تر مستند در اروپا رشد چشمگیری داشت. در ایران نیز تا دهه ۶۰ از تئا‌تر مستند شناخت داریم، ولی پس از آن منابع و شناخت کمتری هست. تئا‌تر مستند ویران درباره یک گروه نمایشی است که می‌خواهند نمایشی را با موضوع زلزله تهران به صحنه ببرند. در واقع رخدادی که هنوز روی نداده است. در ادامه نمایش اتفاقاتی رخ می‌دهد که تصمیم می‌گیرند راجع به خودشان حرف بزنند، نه زلزله تهران.

در این روزهای شلوغ پایان سال، این نمایش یکی از جدی‌ترین و البته به قیمت‌ترین نمایش‌هایی است که به نویسندگی محمد منعم و کارگردانی یوسف باپیری روی صحنه رفته و می‌توان ساعتی را به دیدنش نشست و در پایان با رضایت نسبی، سالن نمایش را ترک کرد؛ تئاتری که به واسطه استقبال، یک هفته اجرایش تمدید شده و طبیعتاً بیش از این، زمانش تمدید نخواهد شد.

سری به فروش‌های پایان سال گالری‌ها بزنید

در آخرین ماه سال ۹۱، شاهد برگزاری گالری‌هایی هستیم که آثاری با قیمتی مناسب‌تر نسبت به سایر روزهای سال عرضه می‌کنند. گالری آریا، میزبان یکی از همین نمایشگاه‌های نقاشی گروهی است که نقاشان جوان و با استعداد، برگزیده‌هایی از آثارشان را در معرض نمایش گذاشته‌اند و ساعت ۱۶ روز جمعه افتتاحیه رسمی این نمایشگاه خواهد بود.

گالری هنر خاورمیانه نیز میزبان نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با نام «چهل تکه» است که روز جمعه این هفته افتتاح می‌شود. این نمایشگاه که تا چهاردهم اسفندماه استمرار دارد، ساعت ۱۶ تا ۲۰ هر روز با نمایش آثار بیست هنرمند، باز بوده و در دسترس عموم است.

در کنار اینها، گالری اثر پس از پایان میزبانی از یک نمایشگاه نقاشی، از روز جمعه میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی است. این نمایشگاه نقاشی که با آثاری از علیرضا آدم‌بکان، ایمان افسریان، آزاده رزاق‌دوست، مجتبی تاجیک و دیگران از جمعه، چهارم اسفند ماه افتتاح می‌شود، تا ۲۳ همین ماه برپاست. اثر واقع در خیابان خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶ هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ باز است و کارمندانش نیز شنبه‌ها به تعطیلات می‌روند و گالری روز اول هر هفته تعطیل است.

نگارخانه شیلا واقع در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از طالقانی، کوچه گیلان، پلاک ۲، واحد یک از امروز ـ پنجشنبه ـ میزبان نمایشگاه انفرادی عکس مهدی ملک‌پور با نام «هیپو» است؛ این نمایشگاه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ تا نهم اسفند ماه برقرار است.

همچنین نمایشگاه عکس عطا محمدی با نام «دافعه» جمعه چهارم اسفند ماه در گالری دریابیگی افتتاح می‌شود و این نمایشگاه تا هشتم اسفند ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ قابل دسترسی است. محمدی در این نمایشگاه، فوتو مونتاژهای مفهومی و کانسپت را تک رنگ به نمایش گذاشته است؛ گالری دریابیگی را می‌توانید در شهرک قدس، فاز ۳، خیابان حسن سیف، کوچه دوم، پلاک ۶ بیابید.

گالری ساربان نیز میزبان نمایشگاه مجسمه سعید نظرجانی است که از ۲۷ بهمن آغاز شده و تا هشتم اسفند ادامه دارد. گالری سه‌شنبه‌ها تعطیل است؛ اما در دیگر روزهای هفته ساعات بازدید از ۱۶ الی ۲۰ است. نشانی ساربان، خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک ۸ است.

دیگر آن که می‌توانید سری به گالری هور بزنید که تا هشتم اسفند ماه به جز شنبه‌ها، میزبان نمایشگاه نقاشی فرنوش احمدی شیرازی است. گالری هور در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره۱۲ واقع است و درهای آن از ساعت ۱۵ تا ۱۹ گشوده است.

نمایشگاه نقاشی ریحانه نوایی لواسانی نیز برنامه‌ای است که نگارخانه‌ احسان از چهارم اسفند ماه در دستور کار دارد و تا نهم اسفند نیز استمرار دارد. نگارخانه احسان به نشانی نیاوران، اقدسیه، بلوار آجودانیه، چهارده شرقی، شماره‌ ۲۲ قابل دسترسی است و در ایام هفته از ساعت ۱۶:‌۳۰ تا ۲۰ برقرار است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی خط بابک رشوند نیز همین جمعه در گالری شکوه برگزار می‌شود و تا نهم اسفند ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نیز فرصت بازدید از این نمایشگاه فراهم است. گالری شکوه در فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی (شمالی)، کوچه امیرنوری، شماره ۱۹ قرار دارد.

به اینها می‌توان افتتاح نمایشگاه «لب کارون» را نیز افزود که نمایشگاه نقاشی‌های امین آقایی است و از آدینه پیش روی به میزبانی گالری آن افتتاح می‌شود. گالری آن واقع در ونک، خیابان سئول، شماره‌ ۴۰ تا روز چهارشنبه شانزدهم اسفند، میزبان آثار آقایی است که به جز دوشنبه‌ها، در سایر روز‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ امکان بازدید از آن فراهم است.


جلد دوم یک سه گانه را بخوانید

اگر حس و حال رمان یا کتاب فلسفی و سنگین خواندن را ندارید، «چیزی تو کشو نیست» را پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب در واقع در ادامه کتاب پرفروش «تو مشغول مردنت بودی» منتشر شده و همان گروه پیشین متشکل از محمدرضا فرزاد به عنوان مترجم و شهریار توکلی به عنوان انتخاب کننده تصاویر کتاب، مجموعه از اشعار شاعران مشهور جهان را به انضمام تصاویر متفاوت و کم نظیر را گردآورده و در چاپی با کیفیت منتشر کرده است.

در این که تیم مؤلف درصدد برآمده‌اند از موفقیت کتاب پیشینشان بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند، اتفاق قابل پذیرشی است، ولی بدون این تکنیک‌ها نیز این کتاب، فروش خود را خواهد داشت و احتمالاَ تبلیغی برای خرید جلد نخست خواهد بود؛ کتاب‌هایی که متأثر از افزایش شدید بهای کاغذ و کتب، قیمت آنچنان ارزانی نیز ندارد.

این کتاب مجموعه‌ای از گزیده هشتاد شعر طنز، عاشقانه و سوگوار از چارلز بوکوفسکی، شیمبورسکا، وندی کوپ، چارلز سیمیک، ویلیام کارلوس ویلیامز، چارلز رایت، جک اسپایسر، راجر مگاف و چند شاعر دیگر در کنار عکس‌هایی از ویلیام فوکس، رالف گیبسون، جف وال، استیفن شور، نن گلدین، نیکلاس نیکسون، محمد غزالی، شهریار توکلی و چند عکاس دیگر، قرار گرفته است و به ظاهر، این دومین بخش از آن سه‌گانه را شکل داده است.


با فیلم بازها همراه شوید

مجله فیلم خانه یکی از مجلات تخصصی سینماست که نگاهش بیش از سینمای ایران به سینمای جهان است. شماره زمستان این فصلنامه باکیفیت نیز همچون شماره‌های پیشین این مجله با طرح روی جلدی متفاوت با عرف مطبوعات سینمایی است و در عوض نقش بستن یک بازیگر روی جلد، از تصویر سینمایی-فلسفی بهره گرفته شده و همین نگاه نشان می‌دهد مجله با تیراژ محدود و توزیع در کتاب فروشی‌ها در پی مخاطب حرفه‌ای سینما است و نه مخاطب نه.

سینماگران امروز، سینماگران فردا یکی از مهمترین پرونده‌های این شماره فیلم خانه است که قطعاً مورد توجه فیلم باز‌ها قرار می‌گیرد و در کنار این بخش پرونده‌ای درباره‌ سینمای هرولد پین‌تر و جوزف لوزی از سینمای کلاسیک و جدی پیش روی مخاطب قرار گرفته که دارای مطالب غریبی است و شناخت کامل‌تری به مخاطب درباره این دو سینماگران دوران فیلم‌های سیاه و سفید می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
بخش خوبیه. ادامه بدید. من خودم پله آخر رو بهخ پیشنهاد شما رفتم دیدم و راضی هستم . ممنونم
تو مشغول مردنت بودی خیلی خوب بود. این یکی را نمیدونم. اگر در همون سطح باشه، باید ورقی زد
عشق است رضا یزدانی امید وارم البومش بترکونه
از تابناک هم به خاطر خب های فرهنگیش ممنونم
فصلنامه فيلمخانه را نشنيده بودم
ممنون
سلام ، ممنون میشم این بخش رو با جدیت ادامه بدید . توجه به هنر تو عموم جامعه کم رنگ شده، هنر و اثر لطیفی که بر روح داره دیده نمیشه. وقتی یک تیتر سیاسی یا حادثه ای میزنید ، آمار بازدیدتون به چندین هزار نفر میرسه ، در حالی که تو این موارد مردم عادی گویی احساس نیاز نمی کنند ! فقط دنبال تیترهای مربوط به جر و بحث های تکراری سیاسی هستیم . برای تغییر این ذائقه باید تلاش کرد و شما نقش پررنگی رو دارید. بازم ممنون
البوم رضا يزداني فوق العاده است از 20 بهش 20 ميدم
ممنون این بخش رو همیشه داشته باشید. در ضمن رضا یزدانی معرکه است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها