بازدید 5568
روایت فضای سیاسی کشور در نهمین روز سال سی و پنجم انقلاب

دولتی‌ها، علی لاریجانی را قطب دوم می‌دانند!

گاهی به نظر می‌رسد رسانه‌های نزدیک به دولت در دوقطبی انتخابات سال آینده، علی لاریجانی را قطب روبروی خود می‌بینند، این در حالی است که مجموعه گسترده دیگری وجود دارد که هر چه تلاش می‌کند خود را قطب مخالف دولت نشان دهد، ولی دولت تاکنون تمایلی برای به رسمیت شناختن علنی آن از خود نشان نداده است!
کد خبر: ۳۰۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹ 20 February 2013

شاید زمانی که شما گزارش دوم اسفند فضای سیاسی کشور را می خوانید، چند ساعتی از اعدام چند تن از افراد پرونده سه هزار میلیاردی گذشته باشد، پیامک های خبری، خبر اعدام این افراد را در نیمه شب علنی کردند، اما تایید رسمی نیافت!اما ای کاش تلاش برای شفافیت در سیستم اقتصادی روز به روز جای خود را برای تلاش برای مجازات متخلفان احتمالی بگیرد. متخلفانی که بر بستر همین عدم شفافیت اقتصادی و رانت های فراوان در نظام اقتصادی، اقتصاد کشور و جان و آبروی خود را به خطر می اندازند!

اما در حوزه سیاست رسانه های دولتی، برنامه جدیدی را برای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ترتیب داده اند. پس از حوادث روز استیضاح وزیر کارو رفاه و غائله ای که در قم به وجود آمد، به نظر می‌رسد جدیدترین خبرهای رسانه های دولتی در باره علی لاریجانی با انتساب وی به اصلاح طلبان شکل گرفته است. روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر خود تحت عنوان، ˈلاریجانی گزینه مناسب بخشی از اصلاح طلبانˈ به نقل از ˈمحمد زارع فومنیˈ دبیر کل جبهه مردمی اصلاحات نوشت: اگر اصلاح‌طلبان كانديدا نداشته باشند از نامزدي كانديداهاي ميانه رو اصولگرا حمايت مي‌كنند و در صورت حضور علي لاريجاني در انتخابات، وي گزينه مطلوبي است و اگر اصلاح‌طلبان نامزدي در انتخابات نداشته باشند قطعاً يكي از گروه‌هايي كه از لاريجاني حمايت مي‌كند، جبهه مردمي اصلاحات است.

سناریوی جدید روزنامه های دولتی اگر چه تداوم دو قطبی کردن فضای انتخابات آینده است و نکته تازه ای در این نیست. اما نکته مهم این است که رسانه های دولتی نه ائتلاف 1+2 را قطب رقیب خود تلقی می کنند و نه جبهه پایداری را. بلکه آنان شخصی چون لاریجانی را رقیب اصلی و یا قطبی می دانند که با حمله به وی مجددا آرای سلبی مردم را به حساب خود واریز کنند. این در حالی است که علی لاریجانی تا کنون تحرک انتخاباتی جدی ندارد. پس یا روزنامه دولت اطلاعاتی خاص در مورد لاریجانی دارد و یا در بازی رسانه های دولت فعلا نوبت به لاریجانی رسیده است .

در این میان، شجاعی کیاسری هم استانی لاریجانی و همکار پیشین وی در صدا وسیما و همکار فعلی وی در مجلس و فراکسیون رهروان، اصلی‌ترین صدایی است که همچنان بر احتمال نامزدی وی تاکید می‌کند. سخنگوي فراکسيون رهروان علاوه بر این، معتقد است با حضور قطعی هاشمي رفسنجاني در عرصه انتخابات، ولايتي و حسن روحاني از کانديداتوري انصراف خواهند داد. وی هيچ يک از ائتلاف هاي فعلي را با دوام نمي‌داند و معتقد است در اين ائتلاف ها قطعا تغييراتي پيش خواهد آمد و این که حداد عادل نه تنها در ائتلاف 1+2 حضور دارد بلکه نامزد مورد حمايت پايداري ها نيز مي باشد.

علاوه بر شجاعی کیاسری، دو نماینده دیگر مجلس نیز از امکان تغییر در ائتلاف‌های انتخاباتی خبر داده‌اند. محمدرضا باهنر از احتمال دو پاره شدن پایداری بین دولت و دیگر اصولگرایان خبر داده است. عوض حیدرپور نیز احتمال داده است که پایداری و دولت بر سر نامزدی حداد عادل به توافق برسند.

حیدرپور عضو جمعیت ایثارگران است که با وجود تلاش کامل آنها برای تعریف خود به عنوان قطب روبروی احمدی‌نژاد، وی تاکنون چنین جایگاهی را برای آنها به رسمیت نشناخته است. عضو بنیانگذار این جمعیت نه تنها در انتخابات سال 84 مورد حمایت تشکیلات خود قرار نگرفت بلکه این روزها با شدیدترین حملات از جانب آنها روبرو است. تنها در یکی دو روز اخیر، عوض حیدرپور، احمدی‌نژاد را راننده اتوبوس انحراف دانسته که قصد ایجاد آشوب خیابانی دارد، حسین فدایی دبیرکل این جمعیت از برنامه جریان انحراف برای اخلال در بررسی صلاحیت‌ها خبر داده، محمد دهقان از جزئیات طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس خبر داده که می‌خواهد با آن «خط قرمزها» را بشکند و نادران نیز از تخلف 65 هزار میلیاردی دولت در تامین بودجه هدفمندی در نیمه نخست سال خبر داده است.

جمعیت ایثارگران در بیانیه خود نیز که پس از سخنان رهبر منتشر شده است اظهار داشته «امروز باید آنهایی درس بگیرند که در جلسات پنهان و آشکار خود، اختلاف در میان نیروهای انقلاب را تئوریزه می کردند». نکته جالب آن است که در نظرسنجی سایت این جمعیت که گویا از زمان دولت نهم هنوز به روز نشده است، جلوگيری ار نقد عملکرد 16 سال گذشته، ناکارآمد نماياندن دولت نهم و خيز برای تصاحب کرسي هاي از دست رفته علت حمله مخالفين دولت به دولت دکتر احمدی نژاد دانسته شده است!

دیگر بیانیه مهم درباره تحولات اخیر، بیانیه فراکسیون اصولگرایان مجلس است که تلقی خاص بعضی نمایندگان مجلس از ولایت فقیه را منشأ این قبیل گرفتاری‌ها (حوادث روز استیضاح وزیر کار) دانسته است. از دید نویسندگان این بیانیه عده‌ای از نمایندگان مجلس، که تعداد آنها شاید به تعداد انگشتان دو دست نرسد، معتقدند آنها موظفند در مجلس هرکاری را که خود صحیح تشخیص دادند انجام دهند و به پیش برند مگر آنکه رهبری صریحاً به آنها تذکر بدهد و به قول خودشان با «حکم حکومتی» آنها را متوقف سازد.

مسائل فوق تنها بخشی از آن چیزی است که بین اصولگرایان در گذر است. علاوه بر آن، سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، سعید جلیلی را از افرادی دانسته که به دنیال ریاست نیستند و‌ باید از آنان "بخواهیم" که نامزد شوند. هر چند سخنان وزیر سابق ارتباطات به معنای کثرت نامزدهای اردوگاه اصولگرایان است ولی شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز ضرورت دانسته است که اصولگرایان حول یک نفر به توافق برسند، به خصوص وقتی که خبر برسد محتشمی سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان گفته تلاش می‌شود کنگره بزرگ اصلاح‌طلبان با حضور همه احزاب اصلاح‌طلب و کاندیداهای احتمالی در تاریخ 30 فروردین برگزار شود.

نامزد جدید و فعلا قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری علی فلاحیان وزیر سابق اطلاعات است که برای ایجاد دولت پیشرفته اسلامی بر پایه دولت الکترونیک و فراصنعتی مبتنی بر مدیریت قوی و با تجربه به عرصه انتخابات گام گذاشته و قصد دارد کابینه‌ای دانش‌محور و امین جدای از هر نوع گرایش سیاسی تشکیل ‌دهد.

علاوه بر انتخابات، چند موضوع مهم دیگر به ویژه در رابطه دولت و مجلس قابل ذکر است. سرتیپ نامی که اخذ دکترای وی از دانشگاهی در کره شمالی در نوع خود جالب است این روزها مشغول رایزنی و ارائه برنامه کاری خود به مجلس است تا در هشتم اسفند صلاحیتش برای وزارت ارتباطات به رای گذاشته شود. اما پیش از آن جلسه، ظاهرا احمدی‌نژاد یک‌شنبه ششم اسفند نیز با تاخیری بی‌سابقه لایحه بودجه را به مجلس خواهد برد. لایحه‌ای که گویا اکنون زیر چاپ قرار دارد.

جدای از این لایحه، زمزمه ارائه چندین طرح نیز در مجلس مطرح شده است. پس از طرح مساله تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، این بار خبر آمده است این سازمان به نام نیروی واکنش سریع به مفاسد اقتصادی و با همکاری نهادهای اقتصادی و نیروهای اطلاعاتی، انتظامی و نظامی شکل می گیرد. احتمالا امروز و با طرح فوریت این طرح در مجلس، مفهوم واکنش سریع و نیز رابطه نیروهای نظامی با استقلال قوه قضائیه در مبارزه با فساد روشن‌تر خواهد شد.

آخرین مساله امروز نیز نشانه‌های پسرفت و پیشرفت کار سیاسی در ایران است. در حالی که عدم شرکت در رای‌گیری، غیبت عامدانه در رای‌گیری بنا به دلایل سیاسی، رای ممتنع و یا حتی ابستراکسیون ابزارهایی کاملا مشروع در نظام‌های پرتجربه سیاسی و نیز سازمان‌های بین‌المللی است، سخنگوی كمیسیون عمران! مجلس خبر داده که قصد ارائه طرحی برای مجازات نمایندگانی را دارد که در رای‌گیری در مجلس شرکت نمی‌کنند. هرچند دغدغه مشارکت جدی نمایندگان در مباحث مجلس، دغدغه‌ای در خور تقدیر است ولی راه انتخابی به نظر غیرمعمول و عجیب می‌آید.

خبر خوب آن است که سیف رئیس سازمان بسیج اساتید تهران بزرگ از تلاش برای برگزاری مناظرات علمی میان کاندیداهای ریاست‌جمهوری و اساتید بسیجی دانشگاه خبر داده که در نوع خود جالب توجه است. علاوه بر این یک نماینده مجلس نیز در اخطار قانون اساسی با انتقاد از صدا وسیما،‌ مصاحبه ها و برنامه های رسانه ملی را گزینشی و جانبدارانه از گروهی خاص توصیف کرده و یک فعال سیاسی نیز خواستار صدور کارت الکترال برای شرکت کنندگان در انتخابات جهت شفافیت بیشتر انتخابات شده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار