بازدید 20861
اظهارنظر عجیب سرپرست وزارت بهداشت؛

«ذخیره دارو» توسط مردم عامل احساس کمبود در جامعه است!

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در واکنش به سخنان عجیب سرپرست وزارت بهداشت می‌گوید: نمی‌دانم منظور دکتر از بیان این سخنان چیست؛ اما اینکه بگوییم مردم با ذخیره دارو زمینه‌ساز کمبود شده‌اند، درست نیست، چراکه در وهله نخست با این ابهام روبه‌رو خواهیم بود که مگر با عرضه دارو بدون نسخه، ممکن است که ذخیره‌سازی رخ داده و کمبود به وجود آید؟
کد خبر: ۳۰۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۹ 19 February 2013
در شرایطی که کمبود و گرانی کمرشکن دارو و تجهیزات پزشکی با افشاگری‌های وزیر سابق بر کمتر کسی پوشیده مانده بود، تنها وزیر زن کابینه دولت برکنار شد تا سکان هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دکتر محمد حسن طریقت منفرد سپرده شده و در اقدامی فوق سریع، مشکل اختصاص نیافتن ارز واردات دارو مرتفع شود؛ اما آیا کمبود و گرانی دارو حل شده است؟!

به گزارش «تابناک»، سرپرست وزارت بهداشت که این روز‌ها علاوه بر مشکلات وزارت‌خانه تحت امرش با مقوله انتخابات نظام پزشکی و حاشیه‌های ایجاد شده بر اثر نامه رئیس جمهوری در مورد رد صلاحیت شدگان هم روبه‌روست، در جدید‌ترین اظهار نظرش، ضمن رد کمبود دارو، ذخیره دارو توسط مردم را عامل «احساس» کمبود در جامعه خواند.

طریقت منفرد در گفت‌وگو با فارس ضمن تأکید بر افزایش تولید دارو گفت: تا جایی که ما می‌دانیم، هیچ کمبود جدی از نظر دارو در بازار نیست. مگر اینکه شما خبرنگاران اطلاع داشته باشید و البته خوشحال می‌شویم به ما هم بگویید. میزان تولید و واردات دارو امسال نسبت به سال گذشته نه تنها کمتر نیست بلکه افزایش هم دارد و نگرانی بحق مردم برای تأمین دارو و ذخیره سازی برای آینده عامل احساس کمبود در جامعه است.

وی که سراغ کمبود دارو را از خبرنگاران گرفته بود، در ادامه به نوعی دیگر شرایط نامطلوب دارویی در کشور را به اخبار منتشره وابسته دانسته و گفت: خبرهایی که به گوش مردم رسیده، باعث شده مردم بحق نگران کمبود دارو باشند و به دنبال ذخیره‌سازی برای آینده بروند و تلاّ کنند داروی مورد نیازشان را برای آینده تأمین کنند و همین مسأله باعث شده که احساس کمبود در بازار پدید آید. با این حال تا جایی که من می‌دانم، تولیدات و واردات دارو امسال نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه یک مقداری هم بیشتر شده است.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد میزان ارز دارویی اختصاص یافته نیز گفت: ارز دارویی هم به مرور دارد تخصیص پیدا می‌کند و مشکلی از نظر واردات دارو نداریم؛ افزون بر این که تولید دارو در کشور را نیز تقویت می‌کنیم تا بتوانیم نه تنها نیاز کل بیماران کشور را به دارو تأمین کنیم، بلکه مقداری نیز ذخیره کنیم.

این سخنان در حالی گفته می‌شود که چندی پیش، آقای سرپرست نیز به مانند خانم وزیر، میزان داروهای تولید شده در کشور را ـ فارغ از اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای این فرایند وارداتی است یا تولید داخل! ـ نزدیک ۹۷ درصد دانسته و در کنار تمسک به این آمار برای ناچیز جلوه دادن سهم واردات دارو، از تأمین شدن ارز دارو و حل مشکل کمبود برخی اقلام دارویی و چندنرخی شدن برخی اقلام دیگر تا عید خبر داده بود؛ اما اکنون در شرایطی که هنوز اخبار خوبی از وضعیت این مقوله مهم مخابره نمی‌شود، بناگاه کمبود دارو را به کل منتفی دانسته است!



دکتر حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ابراز تعجب از این اظهار نظر سرپرست وزارت بهداشت، به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: نمی‌دانم منظور دکتر طریقت از اینکه می‌گوید کمبود دارو نداریم یا ذخیره سازی مردم، عامل احساس کمبود در جامعه شده چیست؛ اما اعضای کمیسیون بهداشت به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همکارانمان در وزارت بهداشت هر روزه با تماس‌ها و مراجعات مردمی روبه‌رو هستند که از کمبود یا گرانی دارو و تجهیزات پزشکی در تنگنا هستند.

وی می‌افزاید: بر پایه گزارش‌های دریافتی، علاوه بر داروهایی که در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند، مشکلاتی جدی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی پابرجا مانده و طی نشست‌هایی با مسئولان دارو و درمان وزارت خانه و مسئولان بانک مرکزی، این موارد را پیگیری کرده‌ایم، ولی هنوز بسیاری از شرکت‌های وارد کننده گلایه‌های جدی نسبت به اختصاص نیافتن ارز مطرح می‌کنند، چراکه ارز مورد نیاز در اختیارشان قرار نگرفته است.

شهریاری با اشاره به تغییرات انجام گرفته در ماه‌های اخیر می‌گوید: البته در یکی دو ماه گذشته، گشایش‌هایی در این زمینه شده ولی اینکه بگوییم مردم با ذخیره دارو زمینه ساز کمبود شده‌اند درست نیست، چراکه در وهله نخست با این ابهام روبه‌رو خواهیم بود که مگر با عرضه دارو بدون نسخه ممکن است که ذخیره سازی رخ داده و کمبود به وجود آید؟ ساز و کار عرضه دارو روند مشخصی دارد که این شایبه را رد خواهد کرد؛ افزون بر این نکته، باید پرسید که آیا مگر هر دارویی قابلیت ذخیره سازی ـ آن هم توسط مردم ـ را دارد؟

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به آمار متناقض ارائه شده درباره اختصاص ارز مورد نیاز برای واردات دارو اشاره کرده و می‌گوید: مدتی است که برخلاف زمان حضور دکتر دستجردی در رأس وزارت بهداشت، مسئولان از تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سخن می‌گویند، ولی این ماجرا هنوز از دید نمایندگان مجلس، زوایای تاریکی دارد، زیرا اطلاعاتی که بانک مرکزی ارائه می‌دهد با اطلاعاتی که واردکنندگان دارو و همکاران ما در وزارت بهداشت ارائه می‌دهند هم خوانی ندارد.

رئیس کمیسیون بهداشت می‌افزاید: این تناقض‌ها ما را بر آن داشته تا همچنان پیگیر مشکلات ناشی از محقق نشدن بودجه مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی بوده و در این راستا، دکتر محمد صادقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و عضو هیأت رئیسه مجلس را به عنوان نماینده مجلس جهت پیگیری این امر انتخاب کرده‌ایم تا ایشان در نشستی که هفته آینده با مسئولان دولتی و بانک مرکزی خواهد داشت، این موارد را بررسی کرده و گزارشی به کمیسیون و هیأت رئیسه مجلس ارائه کنند تا به امید خدا موانع موجود هر چه زودتر مرتفع شود.

بدین ترتیب درخواهیم یافت که نه تنها مبحث کمبود دارو و درمان به فرجام نزدیک نشده، بلکه در شرایطی به پایان سال نزدیک می‌شویم که دولت به رغم اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها و در اختیار داشتن درآمدهایی که قرار بوده بخشی از آن‌ها در راه سلامت مردم هزینه شود، با وجودی که وزیر ناسازگار و افشاگر را برکنار کرده و به گواه اخبار، بخش بزرگی از ارز مورد نیاز برای واردات دارو را در اختیار سرپرست هم راستا با منویات خود گذاشته، نه تنها نتوانسته ملزومات ابتدایی حوزه سلامت را تأمین کند، بلکه به طرح مواردی روی آورده که حتی برای نمایندگان مجلس قانع کننده نیست؛ چه برسد به اقناع بیماران و خانواده‌های ایشان که ‌گاه مجبورند برای تأمین هزینه‌های هنگفت درمانی، به زیر خط فقر سقوط کرده و همه چیزشان را فدا کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷۴
انتشار یافته: ۴۳
واقعا هم همینطوره ما الان یه خونه کرایه کردیم که فقط توش دارو ذخیره کردیم برای روز مبادا . یکی از همسایه هامون هم همین کارو کرده اون فقط داروی ام اس و سرطان خریده و ذخیره کرده برای روزی که احتمالا ام اس یا سرطان بگیره به راحتی داروش رو در دسترس داشته باشه. اصلا عامل تمام کمبودها و گرانی های جامعه مردم هستند. مثلا یکی دیگه از همسایه هامون برق ذخیره کرده که خب یکی از عومل اصلی گرانی برقه . باید همه این مردم رو شناسایی کرد و به سزای عملشون رسوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
خیلی باحالی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
قریون دهنت برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
عامل گروني فلافل هم من هستم. واسه يه عمرم ذخيره كردم از گرسنگي نميرم.
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
مادرم می گوید: دارو را نباید سرخود مصرف کرد. بلکه باید بر سر دیگران مصرف کرد. نمی دانم درست است یانه ؟ شما بگویید بچه ها؟ آری؟ نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
فقط شما نیستید ما هم چند کیلو انتی بیوتیک یک گونی استامینوفن یک بشکه اکسپکتوران ذخیره کردیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
مایه داروخونه محله مان داریم صاحبش با هر نسخه 5کیلوداروی ضدسرطان میده میگه اینم رو نسخه است ماهم مجبوریم احتکارش کنیم
محسن - ط
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
بله ما مردم بخاطر این همه مشکلاتی که درست کردیم باید جوابگوی مسئولان باشیم!!!!!!!!!!
اصلا همه تقصرات بذارید گردن مردم
با سلام
من برای درمان بیماری دیستونی گردن همسرم دربهدر دنبال آمپول دیسپورت می گردم اما هیچ داروخانه هلال احمری ندارد.بعد می گن کمبود دارو نیست.
حقیقی از فارس
اومدم که همین ها رو بنویسم خیلییییییییییی ممنون
به آقای دکتر اطلاع دهید که داروهای بیهوشی که فقط تو اتاق عمل استفاده میشه، اینارو هم حتما مردم ذخیره کردن نه؟
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
مردم داروی بیهوشی خریدن که شبا به خودشون تزریق کنن از فکر بدبختی بیان بیرون راحت بخوابن .
به آقای دکتر اطلاع دهید که داروهای بیهوشی که فقط تو اتاق عمل استفاده میشه، اینارو هم حتما مردم ذخیره کردن نه؟
دو تا از بستگان نزدیک من دچار بیماری امس و سرطان هستند فوق العاده سخت و بعضی اوقات غیر ممکن دارو تهیه کردن
تابناک بادگیرهای ایرانی توسط اعراب به یغما برده شد (تا جهانی بشن )رسیدگی کن
شعر زیاد گوش می دهید؟
از این به بعد اسم داروخانه تبدیل به دارو در خانه میشود...
واقعا عجیبه که بنده به عنوان پزشک متخصص در هر نسخه ای که مینویسم حداقل یک قلم از اون سه درصد تولید خارج که بهش وابسته ایم وجود داره و بیمارانم به مکافات خریدش دچار میشوند خدا مرا ببخشد
آقای طریقت منفرد
داروهای خاص رو که همین جوری نمیدن
کلی دنگ و فنگ و پرونده و تأییدیه و... داره
چه طوری میشه که ذخیره کرد؟
خبر نداری؟
درست گفتن، من امروز رفتم داروخانه سر کوچه، داروی سرطان گرفتم که اگه سال آینده بخاطر عدم نظارت بر محصولات آلوده کشاورزی توسط وزارت بهداشت سرطان بگیرم علاجش دم دستشم باشه ...

فردا صبح میرم داروی MS میگیرم که مبادا امواج معلوم الحال اثر کنه ...

پس فردا میرم داروی ایرانی ضد AIDS میگیرم، (خیال بد نکنید، تزریقی هستم)...

فقط نمی دونم اینها چیزی بنام Expiry date دارن ؟ اگه دارو سال دیگه منقضی بشه و من 2 سال دیگه سرطان بگیرم چه خاکی به سرم بریزم؟ آقای دکتر لطفا راه حل به ما بدین. خیلی تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
خوب سر سال ببر اعتبارشو تمديد كن
من هم چند ماه است که مازاد بر نیاز یارانه ام را صرف خرید دارو کرده ام که به سبب احتکار قدری گرانتر بفروشم. این روزها آدم سالم کم یافت می شود. دارو فروشی یکی از مشاغل پر سود و درآمد است که که سالهاست علاقمندان بسیاری را به سوی خود کشانده است. به گزارش واحد مرکزی خبر ما مردم دارو را در خانه های انبار می کنند.
این گزارش می افزاید : داداش موظب تاریخ اعتبارش نیز باش!!
سلام اینطور نیست که مردم دارو ذخیره نکنند این ربطی به تحریم ندارد در خانه هر ایرانی کلکسیونی از داروها را می توانی ببینی لازم نیست حتما نسخه داشته باشی خیلی از دکتران داروساز هم طبابت کرده هم نسخه می پیچند.بسیاری بیماری مزمن دارند وبا داروها یشان آشنا طبیعی است که باید پیش بینی لازم را بکنند قبلا هم بعضی داروها بطور مقطعی کمیاب می شد در شرایط فعلی حتی اگر دارو کمیاب هم نباشد بایستی مقداری ذخیره کرد تا یکباره دچار مشکل نشوی حالا تحریم باشد یا نباشد با تشکر یک بیمار دیابتی.
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
توی خونه ایرانی هم مقداری دارو هست اما این دارو ها یا استامینوفن هست یا اموکسی یا ژلوفن تو همین مایه ها دیگه مشکل کمبود دارو این دارو ها نیست موضوع دارو های بیماری های خاص هست همین چند وقت پیش من برای یه چرک خشک کن مخصوص قارچ 15 تا داروخانه رفتم تا پیدا کردم ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
نه داداش بيشتر داروهايي كه در خونه‌ها انبار شده به اين دليله كه مردم دوره درمانيشونو تكميل نمي‌كنن و همينكه يه كم حالشون بهتر شد بقيه داروها رو كه دلشون نمي‌ياد دور بريزن تو يخچال انبار مي‌كنن
حداقل میگفتی دلال ها یا رانت خوار ها این کار رو کردند ( ذخیره کردن دارو :D ) که تابلو نباشه . از وقتی گرونی به دارو رسیده و بعضی دارو ها کمیاب یا نایاب شدن حجم دارو های تقلب هم افزایش پیدا کرده ....
احتکار به صورت مهلکی رواج پیدا کرده که تو این شرایط یه خیانت حقیقی به کشوره.
به آقاي وزير بگيد داروهاي بيماران خاص كه همه جا هست مخصوصا تو خونه هر كسي ولي چيزي كه الان مهمه اينه كه داروهاي غير خاص پيدا نميشه!!!!! يه سري به استان اصفهان و چند تا استان اطرافش بزنيد ببينيد داروهاي اوليه چقدر زياد شده
ايشان اگر اينقدر بي اطلاع هستند كافيست نام داروي لاميوودين (مخصوص بيماران هپاتيت) را به شماره 201490 پيامك نمايد تا با اين پاسخ روبرو شود كه در هيچ داروخانه اي اعلام وجود نشده است!!!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
كاملا درست است. لازم بذكر است كه اين دارو هرماه با آدووفير مصرف ميشود و قبلا داخلي بود و فكر ميكنم در داخل توليد شود. پس چرا ناياب شده است؟!!
بيمار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
من هم اين دارو را مصرف مي كنم و قبلا از داروخانه هلا احمر كرج مي گرفتم چون داروي خاص است. اما الان چند ماه است كه حتي در آنجا نيز گير نمي آيد و به سيزده آبان مراجعه ميكردم. كه متاسفانه اين روزها در آنجا نيز يافت نميشود.
فرزند من به دليل يك بيماري مدت چهار سال است تحت نظر يكي از بهترين پزشكان متخصص آن بيماري است. چند روز پيش بر اساس ويزيتي سه ماهه مجددا پيش همان دكتر رفتيم. از كمبود دارو به شدت شاكي بود به طوري كه مي گفت گاهي براي آمدن به مطب دچار ترديد مي شود چرا كه اصلي ترين راه مداواي بيمارانش كه بيشترشان خاص هستند تجويز داروست. او مي گفت دارو را مي نويسم اما بعد از چند روز بيمار برمي گردد و مي گويد داروها را پيدا نكردم و همه داروخانه ها مي گويند نداريم.
با خواندن اين مطلب تازه فهميديم كه كار خود مردم است!!!! به راستي آقاي وزيرمردم داروي درمان بيماري خاص را به چه دردشان مي خورد كه ذخيره كنند؟
چند ماه پيش در فصل تزريق واكسن آنفلوآنزا اين واكسن ناياب شد. اما اكنون داروخانه ها پر از واكسن مذكور است كه چون فصلش گذشته به هيچ دردي نمي خورد. لابد آن موقع مردم ذخيره كرده بودند كه بعدا بزنند و حالا آورده اند به داروخانه ها پس داده اند!!
اولا عرضه دارو بدون نسخه نه تنها ممکن است بلکه بسیار هم رایج است.
ثانیا احتکار دارو به آن معنی نیست که بنده بروم داروخانه و از هر دارویی چند تایی بخرم و ببرم خانه و بعدها گرانتر بفروشم. کسی که به دلیل وجود بیماری نیاز به دارویی خاص دارد با توجه به وضعیت عرضه دارو در کشور تا آنجایی که بتواند از بازار داروی مورد نیازش را تهیه می کند تا خداقل برای چند ماه خیالش آسوده گردد. هر چند این کار نمی تواند مورد تایید قرار گیرد ولی شما نیز خود را جای کسی قرار دهید که نیاز مبرمی به دارویی خاص و کمیاب دارد.
ثالثا مقامات وزارت بهداشت کمی تامل کنند و ببینند مسئول این نابسامانی در کشور چه کسی است. مگر نه اینکه بسیاری از داروها نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر که کمیاب شده اند مانند سابق در دسترس عموم قرار ندارد.
به آقای دکتر بگویید آگر دارویی از داروخانه خرید بشه به هیچ عنوان برگشت داده نمی شود
عجب..چه كارايي كرديم و خودمون هم خبر نداريم؟؟!!
خیلی باحاله
خیلی جالبه همه چیز برمیگرده به مردم .
آقای دکتر صورت مسئله رو پاک کردین .اینم یه جور حل مسئله به حساب میاد دیگه
می شه بفرمایید بعد اینکه تو خونه انبارش کردیم، باید چیکارش کنیم و به چه دردی می خورده! تا منم یارانه و عیدی این ماه رو یکجا بدم دارووووووو!!!!
یکی به آقای وزیر بگوید چرا پزشکان را نصیحت نمیکنید تا زیاد از حد دارو تجویز نکنند.چرا فقط بلدند مردم را متهم کنند .
بیچاره مردم
ما چند وقت دنبال داروی دیس پورت میگردیم برای دیستونی گردن ولی پیدا نمیکنیم حالا باید چه کار کرد ؟ جواب
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار