بازدید 251443
خوانده می‌شوید؛

مردم ایران چگونه زندگی می‌کنند و لازم است چگونه زندگی کنند؟

در گزارش خوانده می‌شوید امروز «تابناک»، دکتر محمود سریع‌القلم، چهار نقطه منفی زندگی ایرانیان را برشمرده و در این باره چهار راهکار پیشنهاد کرده است؛ این که ایرانیان کوتاه‌مدت، خود‌محور، دنیا‌دوست و خوشگذران هستند و راهکار‌هایی برای آن. شما چه نقاط منفی در زندگی ایرانیان می‌بینید و چه راهکار‌هایی برای آن در نظر دارید؟ این گزارش با دیدگاه‌‌های شما مخاطبان کامل می‌شود.
کد خبر: ۳۰۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳ 19 February 2013

مردم ایران، بیش از هر زمانی پذیرفته‌اند که لازم است برای پیشرفت و توسعه کشور، در زندگی خود تغییراتی پدید آورند. با گذر از مرحله پذیرش ضرورت تغییر همگانی در سبک عمومی زندگی، آسیب‌شناسی برای شناخت مشکلات و ارائه فرمول برای اصلاح زندگی ایرانی آغاز شده است.

دکتر محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی که از اساتید پیشرو در حوزه توسعه و پیشرفت کشور است، بر این باور است ما به سبک زندگی هیچ ملتی اصالتاً نمی‌توانیم ایراد بگیریم، چون سبک زندگی نتیجه انباشت تجربیات تاریخی یک ملت است؛ اما می‌توانیم معیارهایی را مشخص و از آن زاویه آسیب‌شناسی کنیم.

آسیب‌شناسی سبک زندگی ایرانی

در این راستا نخستین وجه مقایسه‌ای که می‌توان درباره سبک زندگی ایرانی و همه این کشور‌ها در نظر گرفت و البته بر خلاف ادعاهایی که عموماً در میان ما وجود دارد، اینکه میانگین ایرانی خیلی دنیا دوست است. علاقه عمیقی به دنیا و مال دنیا دارد، ولی هنرمندانه و با ادا و ظاهرسازی آن را می‌پوشاند. ظاهر و باطن میانگین ایرانی بالای ۵۰ درصد شکاف دارد.

نکته دوم آن که بخشی از فرهنگ ما تکرار آموزه‌های اخلاقی و دینی است. واژگانی مانند انسانیت، خدا، پیغمبر، پاکی، وجدان، محبت، صداقت، شرافت، راستگویی و وظیفه دائماً مورد استفاده ماست، اما پرسش اینجاست که بازتاب این واژه‌ها در زندگی و عمل ما چیست؟ بازتاب اخلاق و معنویت و انسانیت در زندگی و عمل ما بسیار محدود است. تحقیقاً هیچ ملتی در دنیا به اندازه ایرانی‌ها از اخلاق و معنویت و انسانیت صحبت نمی‌کنند، اما بازتاب این در زندگی و عمل ما بسیار محدود است. این نخستین نقدی است که به زندگی ایرانی وارد است که چرا اینقدر ظاهر اخلاقی و معنوی دارد، ولی باطن مادی.

نقد سوم بر سبک زندگی ایرانی این است که در مقایسه با ملت‌های دیگر سهم تفریح و خوشگذارانی و دور هم جمع شدن‌های متعدد و طولانی بسیار بالاست. سخن من این نیست که همه ایرانیان این ویژگی‌ها را دارند، ولی بیشتر آن‌ها چه در داخل و چه در خارج این خصایص را دارند.

نقد چهارم این که سبک زندگی ما به شدت خودمحور است. ما بیشتر به دنبال حریم فردی خود هستیم و به آن حریم بیشتر توجه داریم، زیرا اگر کسی اجتماعی فکر کند، بسیاری از کار‌ها را انجام نمی‌دهد. به طور کلی ما به گونه‌ای در خانواده، مدرسه و جامعه تربیت می‌شویم که نگاهمان نگاه اجتماعی و نگاه عمومی نیست.

من بر این باورم، در این جغرافیایی که ما زندگی می‌کنیم، هنوز دو مفهوم در میان ما شکل نگرفته است. یکی این که ما هنوز کشور و جامعه نداریم. ما عده‌ای هستیم که با سنن و خلقیات مشترک در جغرافیایی زندگی می‌کنیم. در علم جامعه‌شناسی، جامعه این گونه تعریف می‌شود که عده‌ای در آن دارای اهداف مشترک و جهت‌گیری مشترک هستند. ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم. شاید یک دلیل این باشد که ما امپراتوری بوده‌ایم؛ بنابراین، معتقد هستم که ما هنوز کشور ـ ملت نشده‌ایم. البته ملت هستیم؛ ما ایرانی هستیم و با زبان فارسی صحبت می‌کنیم و دارای ادبیات غنی و تاریخ کهن و سرزمین گسترده هستیم. این‌ها همه شاخصهای یک ملت است. اما ما کشور ـ ملت نیستیم.

این یک پرسش جدی است که آیا مجموعه فعالیت‌هایی که ما ایرانی‌ها انجام می‌دهیم، تبدیل به سرمایه اجتماعی، ثروت ملی و پرستیژ جهانی می‌شود یا نه؟ آن موقع می‌توانیم بگوییم سبک زندگی کارآمدی داریم و نتیجه داده است و توانسته این متغیر‌ها را به صورت کمی و کیفی افزایش بدهد. هر کدام از ما می‌تواند بر اساس وجدان خود به این‌ها پاسخ بدهد. سبک زندگی ما دارای این ضعف جدی است که خیلی خودمحور بار می‌آییم که برای تبیین این نکته مثال‌های فراوانی نیز وجود دارد.

چرایی مشکلات زندگی ایرانی

چندین مسأله در بروز این مشکلات موثر هستند. رانت باعث به هم ریختگی طبقاتی و اجتماعی در جامعه شده است و بر خلاف کشورهای صنعتی و یا ملت‌هایی چون ترکیه و مالزی و یا حتی ملت‌های منطقه حاشیه خلیج‌فارس که بسیار مدنی شده‌اند، ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که آنهایی که بر اساس رانت، ارتباطات و تلفن صاحب امکانات و پول شده‌اند از مدنیت بسیار پایین‌تری برخوردارند. اصطلاحاً در فرهنگ ما به این افراد «تازه به دوران رسیده‌ها» گفته می‌شود. این پدیده نشان از «به هم‌ریختگی طبقاتی» در جامعه ماست. هر فردی در هر سمت و جایگاهی که هست، اگر یکباره حالت جهشی پیدا کند، حتماً نوعی نارسایی رفتاری در او پدیدار می‌شود.

از سوی دیگر، استبداد تاریخی دلیل تفاوت در نظر و عمل دانسته می‌شود. ما به دلایل تاریخی و سیاسی ما در جایی آموزش نمی‌بینیم که مورد نقد قرار بگیریم. شما اگر ملایم‌ترین انتقاد را به میانگین ایرانی داشته باشید احتمالاً دوستی آن شخص را از دست می‌دهید. ما به سختی می‌توانیم به همدیگر تذکر بدهیم و یکدیگر را نقد بکنیم. هم روش این کار را بلد نیستیم و هم آمادگی روحی برای پذیرش نقد نداریم.

بر خلاف بسیاری از تحصیل‌کرده‌های ایرانی که دولت را مقصر این مسائل و مشکلات می‌دانند، معتقد هستم که جامعه سهم خیلی مهمتری دارد. جامعه، تشکل‌های مردمی و اصناف و انجمن‌ها در این مسائل خیلی مهم‌تر از دولت هستند.

رابطه با تجربه توسعه کشورهای دیگر

اصول توسعه را می‌توان از کشورهای دیگر گرفت و برای توسعه یافتگی به کار برد. اما الگوهای توسعه الزاماً از یک جامعه به جامعه دیگر قابل کاربست نیستند. حضرت امیر (ع) می‌گویند شما را دعوت می‌کنم به ترس از خدا و نظم در امور. شاید نظم در امور را بتوان اینگونه تجزیه کرد: عقلانیت، علم‌گرایی، قانون‌گرایی، انسجام فکری نخبگان سیاسی، قوه مقننه قابل کارآمد و قوه قضائیه بی‌طرف. این اصول جهانشمول هستند و نتیجه تجربه بشری. هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون علم، نظم و عقلانیت و انسجام و قانون‌گرایی توسعه پیدا کند.

اصول زندگی ناشی از توسعه‌یافتگی

سبک زندگی ناشی از توسعه یافتگی، دارای اصولی است. نخستین اصل مسأله قانون‌گرایی است. یعنی افراد باید بیاموزند که در چهارچوب قانون عمل کنند. مهم‌ترین وجه توسعه یافتگی در سبک زندگی، رعایت قاعده و قانون در یک جامعه است. به دلایل بسیار پیچیده روانی و تاریخی و اجتماعی، میانگین ایرانی علاقه‌مند به قاعده نیست. در عوض خیلی علاقه‌مند است از هر روشی استفاده کند تا به منافعش برسد که عموماً هم منافع دنیوی هستند. این آسیب باید در یک مقطعی اصلاح شود.

رعایت قانون و قاعده‌مندی کانون سبک زندگی معطوف به توسعه‌یافتگی است. وقتی انگلستان، آلمان، آمریکا، ژاپن و بعد‌ها برزیل و دیگران را با خود مقایسه می‌کنیم، درمی‌یابیم که کانون توسعه‌یافتگی آن‌ها قانون‌گرایی است. ثباتی که در اندیشه و تفکرات آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها وجود دارد بدون تردید آن‌ها را در موقعیت بر‌تر جهانی قرار داده است؛ بنابراین، رعایت قانون و قاعده‌مندی را در کانون سبک زندگی معطوف به توسعه‌یافتگی می‌دانم.

متون توسعه و تجربیات کشورهای توسعه یافته چه قدیمی مثل آلمان و چه جدید مثل کره جنوبی به ما می‌گوید که مبنا فکر و اندیشه است؛ مبنا تفکرات یک حکومت و یک ملت است. نهاد‌ها و ساختار‌ها مبتنی بر اندیشه‌ها ساخته می‌شود. لذا فکر بر نهادسازی تقدم دارد. دقیق‌ترین و در عین حال ساده‌ترین تعریفی که از توسعه شده این که توسعه‌یافتگی سطحی از فکر انسان است؛

برای اینکه این افکار را اصلاح کنیم، باید چند اتفاق رخ دهد. یکی اینکه باید در جامعه ما مناظره شکل گیرد. ما نمی‌توانیم دو فرد دولتی را بیاوریم بعد بخواهیم که در مورد سیاست خارجی ایران صحبت کرده و مدام یکدیگر را تأیید کنند. حتی فردی دانشگاهی را بیاوریم که نظر فرد دولتی را بیش از خود او تأیید کند این دیگر مناظره نیست. در جامعه‌ای که مناظره نیست، فکر، منجمد باقی می‌ماند.

اتفاقاً در کشور ما اطلاعات بسیار زیاد است. یعنی رسمی و غیررسمی و مستقیم و غیرمستقیم اطلاعات فوق العاده زیاد است اما مناظره وجود ندارد. با اطمینان بالا می‌توان گفت که در جامعه و در موضوعات مختلف مناظره نداریم و یک نوع یکسان سازی فکری در عموم مسائل در جامعه وجود دارد. این موضوع مانع تولید فکر و اندیشه است.

تجربه بشری نشان داده که توسعه یافتگی سیاسی تابع و محصول مناظره است؛ یعنی هر چه مناظره بیشتر داشته باشیم، جامعه به سمت مدنیت بیشتر حرکت می‌کند و این مدنیت بیشتر باعث می‌شود در حوزه مسائل سیاسی بتوانیم کارکرد‌ها را اصلاح کنیم. مبنای توسعه یافتگی سیاسی رقابت حزبی است. مبنای رقابت حزبی کار تشکیلاتی و جمعی است. ما کار جمعی و تشکیلاتی را هنوز در جامعه نیاموخته‌ایم. ما کار محفلی را آموخته‌ایم ولی کار تشکیلاتی را نیاموخته‌ایم. ما برای اینکه بتوانیم به نظام رقابت حزبی برسیم راه بسیار طولانی در پیش داریم. ما هنوز فرهنگ این کار را نداریم که حزبی فکر کنیم ولی محفلی فکر می‌کنیم.

اعتقاد دارم بسیاری از افکار اقتصادی و سیاست خارجی که امروز وجود دارد ریشه‏‌های چپ مارکسیستی دارد. ما هنوز از تفکر چپ‌‌‌ رها نشده‏ایم. اگر ما کشوری و ملی فکر کنیم و ببینیم برای کل ایران چه پارادایمی مناسب است، تفکر چپ را‌‌‌ رها می‌‎کنیم. زیرا تفکر چپ در دنیا شکست خورد. سرنوشت توسعه یافتگی ایران خارج از حلقه تجربیات بشری نیست.

نمی‌‎توانیم بگوییم که ما یک تافته جدا بافته‏‌ای در نظم جهانی هستیم و پیشرفت ما هیچ وجه مشترکی با کره جنوبی، ترکیه و برزیل ندارد. اتفاقاً ما که حتی در حوزه الگو‌ها باید بومی سازی کنیم، در این بومی سازی می‌‎توانیم الگوهای جدی از این کشور‌ها بگیریم؛ برای نمونه، با توجه به اینکه ذخایر عظیم فسیلی داریم حتماً تولید ثروت ملی در ایران تابع ذخایر فسیلی است که ما با چه فرمولی ‌‌‌نهایت بهره برداری را از آن‌ها بکنیم.

از جهان باید بیاموزیم. سرنوشتمان به این جهان گره خورده است. این تفکر در کشور که به دنبال اندیشه‏‌ها و راهکار درونی در داخل هست؛ غافل از اینکه می‌توان از تجربه دیگر کشور‌ها آموخت. ما می‌‏توانیم از تجربیات کشورهای دیگر بیاموزیم و خیلی سریع‌تر مسیر توسعه یافتگی را طی کنیم.

نسخه‏‌ای برای اصلاح سبک زندگی ایرانیان

نخستین شاخص کتاب خواندن و مناظره کردن است. نمی‌‎پذیرم که میانگین ایرانیان پولی برای کتاب خریدن ندارند، چرا که ایرانیان برای غذا و تفریح پول به اندازه کافی دارند ولی برای مطالعه و بالا بردن سطح فکری پول خرج نمی‌‎کنند. یکی از پیامدهای بسیار مثبت کتاب خواندن این است که خود‌شناسی انسان افزایش می‌‏یابد.

نکته دوم در رابطه با سبک زندگی، رعایت حقوق انسان‌های دیگر است. در این زمینه خیلی سقوط کرده‌ایم. رعایت حقوق دیگران بسیار مهم و کلیدی است. اتفاقاً قواعد دینی ما در این رابطه بسیار آموزنده است. الان فرهنگ عمومی و اخلاقی ما بسیار انحطاط پیدا کرده است. این مسأله باید در یک جایی بحث شود. باید تعریف کردن از خودمان را هم متوقف کنیم اینکه می‌گوییم ما شاخص هستیم و در دنیا بسیار ممتاز هستیم به هیچ وجه درست نیست.

نکته سوم در این رابطه این است که اگر بخواهیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم باید افراد فکری منصفی باشیم. در فرهنگ میانگین ایرانی کتمان، مماشات و توجیه زیاد داریم که برای توسعه یافتگی و سبک زندگی معقول مضر هستند.

موضوع چهارم این است که میانگین ایرانی، دامنه لذاتش خیلی محدود است. سبک زندگی ما لذات ما را به موارد خاصی محدود می‌کند. قدم زدن در خزان، با دوستان فرهنگی بودن، کمک کردن به ایتام، پنج دقیقه به یک گل نگاه کردن، چهل صفحه در مورد خود نوشتن، احترام به عابر پیاده، نپریدن وسط حرف دیگران، سکوت فراوان، آشغال پرت نکردن از اتومبیل، جواب تلفن مردم را دادن، مؤدب بودن، تقدیر از کار خوب، ویژگیهای مثبت افراد را دیدن، گفتن ده بار در روز: من اشتباه کردم، زبان‌های خارجی آموختن و سرزدن به حلقه‏‌های ۱و ۲ و ۳ زندگی خودمان در زندگی ما ایرانی‌ها بسیار محدود است.

نکته پنجم این است که اگر بخواهیم سبک زندگی معقول داشته باشیم باید نظام اجتماعی با ثباتی داشته باشیم. برای این کار باید قوه‏‌های مقننه و قضائیه بیش از وضعیت فعلی، با قاعده‌مندی و انصاف بیشتری عمل کنند تا اینکه توازنی میان قوه مجریه و دستگاه‏‌های اجرایی و دستگاه‏‌های نظارتی کشور به وجود آید.

متن کامل گفتگوی دکتر سریع‌القلم را در این جا بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۸
در انتظار بررسی: ۱۱۷
انتشار یافته: ۳۸۷
ما بهترین ملت دنیا هستیم زیرا در طول سال در حق هم اجحاف می کنیم سر هم کلاه می گذاریم اگر روزی دروغ نگوییم آنروز شب نمی شود و صدها و صدها چیز دیگر ولی اینهمه خوبی که عرض شد را با یک شرکت در جشن عاطفه ها یا جشن هایی از ایندست جبران می کنیم و می شویم بهترین ملت دنیا که اصلا رقیبی در بهتر بودن نداریم. جالب این است که ما بهترین الگوها را داریم اما جزء بدترین ها هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
آقای محمود خان سریع القلم، شما خیلی ها!! را که می بینی، فکر میکنی اصلا می فهمند شما در مورد چی داری صحبت می کنی!؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
غالب این حرفها صحیح است اماتوجه داشته باشید که پروسه اصلاح این «جاماندگی فرهنگی»ازمتولیان فرهنگی جامعه آغازمیشود که حوزه فعالیت انها منحصر شده به حرفهای تئوری درون حوزه ودانشگاه خطیبان ورسانه های جامعه هم که همه نون به نرخ روز می خورند حرفی میزنند که مخاطب خوشش بیاد
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اتفاقا یک بخشی از مطالب استاد سریع القلم به همین آقای ناشناس برمی گردد که فکر می کند خود او «خیلی »می فهمد و «خیلی ها»حرف استاد را نمی فهمندو این عین «خودمحوری» که استاد گفتند و خودمحوری ما مبنای عمده رفتارهای غلط ماست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
من به شخصه از ایرانی بودن خودم شرمسارم و شرمنده ی دنیا. باورکنید همیشه هم در اینترنت خودم را هندی معرفی می کنم.تابناک خواهشا چاپ کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
فکر میکنم بزرگترین مشکل این مملکت در حال حاضر اینکه آینده قابل پیش بینی نیست و در این شرایط کسی نمیتونه از زندگیش درست استفاده کنه و همش استرس اینده رو داره . همش دنبال جمع کردن بیشتره ....دنبال دلالی ....کسی برای کار و تولید سرمایه گذاری نمیکنه ....جوان ها بیکار ... کسی ازدواج نمیکنه ... ..... درست مثل این میمونه که هر روز اسباب کشی داشته باشی .بلاتکلیفی مردم رو خسته کرده
عجب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
یکی به این آقا کارشناس بگه حال همه ی مردم ایران خوب و خوش است اما تو باور نکن و اگه میتونی نان به نرخ روز نخور اگه واقعا به حرف و تفسیرخودت اعتقاد داری طرز زندگی کردنتو به ما نشون بده کارشناسسسسس
حسین
| Japan |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
نگارنده به نکات ظریف و باریکتر از مو اشاره کردند و ان هم نبودن روحیه انتقاد پذیری ، عدم تحقق یافتن تشکلها،ngo ها، اجتماعات،که دلایل انها اظهر من الشمس است
کارمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
ولی من هیچ وقت دروغ نمی گم واز این کارهایی که شما گفتید انجام نمی دم هم من و هم شوهرم و سعی می کنیم دخترمان را صحیح آموزش بدیم ولی ناگفته نماند ممکنه خیلی مواقع به ضررمان باشد ولی همیشه احساس رضایتی که داریم از هر چیزی باارزش تر است پس نتیجه می گیریم که همه مثل هم نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
سي و چند سال است داريم به دنيا درس اخلاق و معنويت و .... ميدهيم با اينهمه شعار تو خالي دستاوردش براي خودمان چه بوده ؟!
اجتماع طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
به نظر من دورهم نشینی اصلا چیز بدی نیست(اما در این مطلب به بدی از آن یاد شده است) همان سله رحم خودمان است. مدتهاست که از این اصل دینی فاصله گرفته ایم. سالی می گذرد و عمو و برادر زاده ، خاله و خواهر زاده همدیگر را نمیبینند! آیا ندیدن ها یا کم رفت و آمد بودن کمک می کند زندگی اجتماعی ما بهتر شود؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
با وجود آنكه ملت ما حداقل در چند صد سال گذشته تا حدودي با اين مسائل دست به گريبان بوده‌اند، اما بنظرم در بيست سال گذشته بطرز وحشتناكي مشكلات فرهنگي و اخلاقي در جامعه ما گسترش پيدا كرده و اخلاق اجتماعي ما وارد يك سراشيبي بسيار تند شده است. همچنين بي‌اخلاقي و بي‌فرهنگي در ميان درصد بيشتري از جامعه گسترش يافته و افراد داراي وجدان اجتماعي در اقليت محض قرار دارند.
ناشناس
| Armenia |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
فرهنگ منم، منم در ادبيات ماست
هنر نزد ايرانيان است وبس ...
جناب آقاي دكتر ،، وجدانا تابه حال براي اشتغال فرزندان يا بستگانتان سفارش نكرده ايد؟ يا از گرفتن فلان پست يا پاداش ترفه نرفته ايد و بگويد اشخاص لايقتري هستند.
he is absolut right
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
i am not agree with absolute word, but he is right is acceptable
ناشناس
| Austria |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
He is absolutely right!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
I don’t agree with "word" absolute , but "he is right" is acceptable !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
فارسی حرف بزنید بچه ها
تابناک کاش تو بجای 20:30 پخش میشدی تو تلویزیون تا همه با ببینن اوضاع خودرو و.....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
کی تلویزیون ایران رو نگاه میکنه که میگید همه می دیدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
اگه شما نگاه نمی کنی حقی هم نداری سایت های خبری ایرانی رو هم بخونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
جنابعالي كي هستي كه براي مردم حق تعيين مي كني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
شما که میگی حق نداری و فلان .... حقیقت تلخه !!! چند روز به خانه همسایگان و فامیل دور و نزدیک برو ..... ببین که احتمالا همه دارن سریال ترکی میبینن !!!!
بی ادبانه زندگی می کنند
یک نوجوان
مردم ایران با کمترین درامد و بیشترین خرج زندگی میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
البته خرج های تحمیل شده و نه تجملاتی
ما از خوشی داریم میمیریم نمیدانیم با این همه حقوق وامکانات چکار کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
آره بابا همش کاسه چه کنم چه کنم دستمونه از استرس داریم میمیریم .چه طوری قسط بدیم چطوری اجاره خونه بدیم چطوری با گرونی تا کنیم کدوم اقلام رو از سبد خانواده حذف کنیم و ... اونوقت این آقا تو مقالش میگه خوشی و شب نشینی
کدام شب نشینی کدام دورهم نشینی ؟
اگه مردم کوتاه مدت هستند چرا همه به فکر خرید طلا ، زمین و یه حداقل پشتوانه برای فردای سیاه خودشانند توی این همه بی نظمی و عدم امنیت اقتصادی و هرج و مرج مملکت.
این کارشناسها یه کم بیان تو جامعه باد بهشان بخوره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
آی گفتیییییییی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
بابا منظور از کوتاه مدت 1 ساعت نبود همون مدتی بود که توش طلا گرون میشه. آقای کارشناس منظورش اینه که مردم به 200 سال دیگه کشور نگاه نمیکنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
منظورشون اينه بيشتر وقت آزادشون رو به بطالت ميگذرونن حالا هرجند اين وقت آزاد كم باشه منظور از كوتاه مدت هم اينه برنامه ريزي براي كل زندگيشون ندارن فقط واكنش نشون ميدن به اتفاقات اطراف- شما هم نشون دادي ايراني هستي اول حرف ميزني بعد فكر ميكني
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
قیل از تمام این اتفاقات مردم بلد بودن زندگی کنن حالا چی شده مردم نمی دونن چه جوری زندگی کنن!!!!یه بنده خدایی میگفت وقتی انگشت اشاره به سمت کسی می گیری 3تاازانگشتا طرف خودته!
تبريك ! عالي بود !
کدام خوشگذرانی با این گرانی خوشگذرانی از یادمان رفته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
این گرانی چیزی جز خود خواهی و خود بینی نیست. اگر اجتماعی فکر می کردیم گرونی وجود نداشت.
بسم الله
خدا اخر و عاقبتمان را ختم بخير گرداند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
ان شاء الله
جناب اقای دکتر محمود سریع القلم سخنان شما از سر شکم سیری هست خوب زندگی کردن منوط به امنیت و ارامش فکری هست که ما هیچ کدام را نداریم و دایم در دغدغه هایمان دست و پا میزنیم و به دنبال ایندهای روشن میگردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
علت نبود آرامش خودمونيم اگه دولت هم توش سهيمه علتش روي كار بودن اين دولت هم خودمونيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
یعنی تو شکمت سیر باشه این عادات زشتتو ترک می کنی؟ ادم حسابی کسی که ماشین اخرین مدل سوار می شه بعد اشغالشو می ریزه تو خیابون ... مسئله این است که تو همینی که هستی
ناشناس
| Australia |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
این چه حرفیست. درست که وضع اقتصاد تاثیر زیادی بر رشد فرهنگی می تواند داشته باشد و بالعکس، مگر کره جنوبی و ترکیه و امثالهم سی سال پیش در چه وضعیت اقتصادی و شکم سیری بوده اند. ولی با همت و زحمت امروز از وضعیت اقتصادی بسیار بهتری نسبت به ما برخوردارند.
نگار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
جناب ناشناس با نظرتون مخالفم
این حرف دقیقا حرف کسانی هست که همیشه برای انجای کارها دنبال بهانه هستند
مشکل اینه که ماها فکر می کنیم باید به یک شرایط و موقعیتی کاملا ایده ال و زیبا برسیم تا اون وقت به اهداف بزرگ و کارهاو مسئولیت های مهممون رو انجام بدیم و خوب زندگی کنیم درحالیکه باید در همین جریان زندگی با همه مشکلاتش این مسیر رو طی کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
مثبت هایی که این نظر عالمانه! خورده نشون می ده وضع ایران چگونه است همیشه همینه بوده و خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
جالبه یه عده (البته متاسفانه مثل اینکه بالای 90 درصد) برای خوب بودن شرط و شروط هم میذارن اینکه اول شکم منو سیر کن بعد هر وقت دلم بخواد خوب می شم واقعا که شرم اوره
با تشکر از مقاله خوبتون .
با تشكر، گفتگوي بسيار جالب و بجايي بود.
واقعاً در جامعه امروز ايران بيشترين مشكل مربوط به مسائل فرهنگي و سبك زندگي تك تك افراد است كه به اين وضعيت رسيده ام . خصوصا فرهنگ كم كاري و پرتوقعي در بين تمام اقشار جامعه.
با اينكه بهترين دين و مذهب را داريم ولي نتوانسته ايم آنرا به مرحله عمل در آرويم.
لازم به ذكر است متاسفانه بعضا رسانه ها هم در تخريب فرهنگ كار و تلاش و طبقاتي ساختن جامعه سهيمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
نمرات منفي نشان ميدهد همه به خودشون مطمئن هستند و همه مشكلات را مربوط به ديگران ميدانند
متاسفانه دروغ و ريا آفت اين جامعه شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
در ایران باستان مردم فقط روز سیزده نوروز دروغ می گفتن ولی در حال حاضر هر روز دروغ می گویند
هيچ صفت خاصي نداريم و الان تقريبا متظاهر هستيم دروغ كم و بيش مي گيم اگه كمك ميكنيم يا تو جو هستيم يا واسي ريا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
چرا هيچ صفتي نداريم دروغ گفتن بارزترين صفت ماست
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
با اینکه میدونم تابناک مثل چند مطلب قبلی من این یکی را هم سانسور میکنه ولی باز میگم چند سال قبل در یزد از یک هموطن زرتشتی پرسیدیم اگر شما یک دروغ بگویید چکار میکنید درجواب گفت برای هر دروغ سه روز روزه میگیریم با یک حساب یرانگشتی دیدم با این وضعیت ما مسلمانان باید سراسر سال را روزه باشیم
اين هم نفس اش از جاي گرم بلند ميشه
هيچ صفت خاصي نداريم و الان تقريبا متظاهر هستيم دروغ كم و بيش مي گيم اگه كمك ميكنيم يا تو جو هستيم يا واسي ريا
دکتر از همه جیز گفتی الا بی ثباتی و عدم امنیت فکری و روانی ما بدبختا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
حرف دلم رو زدی
یکی از نکات مهم سخنان آقای سریع القلم بحث مناظره است. تازمانی که در مورد مسائل مهم کشور مانند مساله هسته ای, تورم, فساد اقتصادی و ... مناظرات آزاد در صدا و سیما و مطبوعات برگزار نشود می توان گفت هنوز اندر خم یک کوچه ایم. چون از دل این مناظرات و گفتگوهاست که راه حلها و سیاستها نمود پیدا می کنند و صد البته وجود احزاب و مطبوعات کاملا آزاد در کشور برای پیگیری این موضوعات.
پاسخ ها
اقتصادندان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
کدام کشور دنیا مشکلاتش را با مناظره حل کرده است آیا مناظره ها آلمان و ژاپن، دو کشور ویران شده از جنگ جهانی را به این وضع و حال رساند یا فرهنگ کار، تلاش و عشق به کشور
وقتی فرهنگ عمومی ایراد دارد و ساختارهای جدید هنوز برای این جامعه جوان هستند مناظره چکار میتواند بکند بجای مناظره بهتر است یک فیلم فرهنگ ساز (مثل زیر آسمان شهر -که فرهنگ آپارتمان نشینی را در قالب طنز آموزش می داد) یا یک کارتن مناسب پخش کنند
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
تا زمانی که ما قانون و وجدان نداشته باشیم نمیتونیم.
هيچ صفت خاصي نداريم و الان تقريبا متظاهر هستيم دروغ كم و بيش مي گيم اگه كمك ميكنيم يا تو جو هستيم يا واسي ريا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
بازم بنویس
شناخته شده!!!!
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
ناشناس دوم !!
ناشناس اول یکبار این جمله رو نوشتند ولی توسایت نشون داده نشده وزمان برده تا بیاد تو سایت !!
برای همین فکر کردن که نظرشون ارسال نشده برای همین هم دوباره نوشتن @
شما به دل نگیرید!!!!!
تورم لجام گسيخته عامل شکاف عظيم ميان قشر سرمايه‌دار و کم درآمد جامعه مي‌شود. سالهاست که اين تورم باعث شده اکثر ايرانيان بجاي پرداختن به موضوعاتي مانند فرهنگ و مطالعه و هنر، از ترس آينده فقط به فکر مال اندوزي باشند تا محتاج نشوند و از ديگران عقب نمانند.
علاوه بر موضوعاتي که استاد بزرگ فرمودند، مي‌بايست تصميم‌بگيران مملکت ابتدا به حل مشکلات اقتصادي مردم بپردازند و در کنار به بالابردن سطح فرهنگ عمومي (از رانندگي تا ...) بپردازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
ایرانیا تو امریکا هم همین خصلت و دارن جوری که واسشون فیلم ساختن The ... of Sunset
با سلام موضوع جالب و کاربردی انتخاب شده است نکته ای که می خواهم مورد تاکید فرار دهم این است که ما مسلمانیم آن هم کشور مسلمانی که انقلاب بزرگ و شکوهمندی در بهمن 1357 به پیروزی رسانده که این موهبت الهی تاثیرات شگرفی در ایران و جهان پدید اورده است بنا بر این وقتی صحبت از سبک زندگی ایرانی می شود الزاما باید شاخص ها و ارزشهای انسان ساز اسلام مورد توجه قرار گیرد به نظر حقیر فاصله گرفتن از ارزشهای الهی اسلام و انقلاب اسلامی این عارضه هایی که مقاله آقای سریع القلم به آن اشاره داشت ایجاد کرده است و راه درست شدن سبک زندگی ما ایرانیها پیداکردن معرفت بیشتر نسبت به اسلام و آموزه های دینی است همانگونه که پیامبر گرامی اسلام مهمترین فلسفه بعثت خویش را تتمیم و تکمیل مکارم اخلاق اعلام نمودند.باید نهضت اخلاق اسلامی بین دولتمردان و عموم اقشار ملت ایجاد شود با تشکر فراوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
منفي براي چيه
اين هم از همون نكته هاست كه ببينيم ديگر كشور ها چي كار ميكنند تا ما هم سريع در ظاهر كپي كنيم ولي در باطن چي
باز هم ميگم منفي براي چيه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
خوب اين درست اما روش ترويج آموزه هاي ديني اين روشي است كه پيشينيانه ما داشتن و اكنون دولتمردانمان به نظر من كه خير
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
مي دونيد ما مشكلمون چيه؟؟؟بدترين كارها و بدترين ظلم ها را در حق خودمان و ديگران انجام مي دهيم و بعد پشت سايه ايلام و اموزه هاي ديني پنهان مي شويم، چرا همه چيز توجيحش دين مي شود، اسلامي كه از ابتداي دبستان با همان بزرگ مي شويم ولي حقيقتا نمي دانيم چيست؟؟ ما مردم ايران فكر نمي كنيم كه اين امر درگير شدنمان با مسائل حاشيه اي زندگي خودمان،‌ديگران سياست گذاران فوتباليست ها و هنرمندان است ما مردم ايران درگير زندگي ديگران هستيم
ما ایرانیها با تنها چیزی که بیگانه ایم کار کردن است. حکیمی را پرسیدند که چرا استماعت تو از نطق زیادت است؟ گفت برای اینکه مرا دو گوش داده اند و یه زبان یعنی دوبرابر آنچه که می گویی بشنو. اما الان همه حرف می زنند و هیچ کس حال کار کردن ندارد و هر شخصی در گوشه ای از این مملکت عده ای را جمع کرده و برایشان نطق می کند و وقتی دشمن با کار و تلاش شبانه روزی و تولید ثروت به سراغ کشورهایی که فقط حرف زده اند و کار نکرده اند می رود بناچار چون چیزی برای مقابله با آنها نداریم و خوردیم و خوابیدیم و نفت خود را فروخته و خوش گذرانیده ایم می گوییم بیایید مقاومت کنیم. البته چه کسی مقاومت کند ؟ مثل اینکه کسی بگوید بیایید جمع بشیم برید جبهه.
بي اخلاقي هاي اجتماعي ، سياسي ،اختلاس ، فقر و.....
همه اش از ماست كه بر ماست.
بايد از خودمون شروع كنيم.
ایرانی ها دارای غنی ترین فرهنگ دنیا هستند و عمق و ارزش تولیدات فکری و فرهنگی آنها در طول تاریخشان را کمتر ملتی در دنیا داشته است. تنها اشکال ما این است که رابطه مان با آن تولیدات فرهنگی مان یک رابطه سطحی و صوری شده است اگر ما به توصیه های اخلاقی و فرهنگی اجدادمان که در آثار ادبی و فکری مان جمع شده اند پایبند بودیم و در زندگی روزمره به آنها عمل می کردیم الان ایران گلستان دنیا بود. بزرگترین مشکلمان این است یعنی یک نوع انقطاع فرهنگی که در جامعه ما ایجاد شده است که به نظر من حکومت سلسله های ترک بر ایران و خشونت حاصل از آن در سده های بعد از سلجوقیان عامل اصلی این انقطاع فرهنگی مان بوده است. باید این رابطه با داشته های غنی فرهنگی مان را دوباره برقرار کنیم و آن با تاکید هرچه بیشتر بر آموزش و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی به بچه هایمان میسر است به طوری که آنها در عمل و زندگی روزانه شان پایبند آن ها باشند و به نسل های بعدی منتقل کنند. همین امروز می بینیم که مثلا در خود آمریکا که مهد تمدن مادی دنیاست خیلی از روشنفکران و مردم تحصیلکرده آنها شیفته آثار مثلا مولوی ما می شوند و مریدوار به دنبال درک و فهم آن می روند در حالی که ما از آن فاصله زیادی گرفته ایم و تنها به صورت نمایشی به آن می پردازیم نه در صحنه زندگی عملی مان.
پاسخ ها
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
از ایرانی ها بی فرهنگ تر باز هم خود ایرانی ها هستند ، و مشکل کار اینجاست که خودشون قبول ندارند !!!!!!!!!!!!!
اشكال ما
ما استاد ديگران شناسي هستيم
ما در داشتن الگو سر در گم هستيم
ما توانائي برنامه ريزي بلند مدت نداريم
ما همه چيز را با هم ميخواهيم
راه حل
انجام عكس تمام موارد فوق
سطح زندگی و رفاهیاتمان پاییین اما از نظر مسئولین تجمل گرا هستیم !
یک زمان نه چندان دور اگه مردم هیچی نداشتن اخلاق داشتن اما الان اخلاق ندارن !!
از دین اسلام جز اسم اونم برای منافعش استفاده ندارییم !! نون شبمون از راه دروغ و ...... شاید نون شه اما بی برکت ! ..
پاسخ ها
Meek
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
مسئولین ماراتجمل گرا نمیخوانند چون از وضع ما اطلاعی ندارند، خودشان را میگویند و چون ازهم اطلاع دارند، شاید هم درست میگویند.
دقيقن، اول ما بايد از خودمون شروع كنيم. در نهايت حكومت و دولت درست خواهد شد. اگر به همديگر احترام بگذاريم و حقوق همديگر را مراعات بكنيم، مشكلات از بين خواهند رفت. و تنها راه آن مطالعه است.
خودمون میدونیم خوب و بد چیه اما تلاش نمیکنییم برای انجام خوبی ها و انجام ندادن بدی ها
یک زمانیی آدم های خوبی بودییم حداقل مثل الان نبودیم ولی شدیم
به نظرم میرسه در گام اول جامعه ایرانی باید مقداری از باب معیشتی آرامش و آسایش پیدا کنه، همین جا اگه دقت کنین تا حالا 5 تا نظر ثبت شدن ولی یه سر به اخبار خودرو تو همین سایت بزنین و تعداد نظرات رو ببینین.
ظاهرا فعلا در سطح دیگه ای دچا گرفتاری ذهنی هستیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
البته الان به 154 انتشار یافته و 17 غیر قابل انتشار رسیده
2 اسفند ساعت 1 شب
سوءظن در مردم ایران بیداد میکند به جز خود و آشنایان خود به کس دیگری اعتماد ندارند اگر درجایی که هستند فرد جدیدی یا خانواده جدیدی بیاید تا مدتها به قول معروف تحویلش نمیگیرند مردم ایران اصول خنده داری در زندگی دارند که مورد سوء استفاده قرار میگیرند وقتی چیزی گران میشود تازه مردم یادشان می افتد که باید آنرا بخرند خودخواهی و تکبر و خود پسندی در مردم ایران غوغا می کنداگر کسی ضعیف باشد مورد تمسخر و بی احترامی قرار می گیرد ولی اگر قدرتمند باشد همه با ترس به او احترام میگذارند. به عنوان یک ایرانی متاسفم که این چیزها را مینویسم ولی واقعیت محض مردم ایران این است .
در مورد تغییر سبک زندگی مردم مدت زمان زیادی لازم است تا تغییر کوچکی ایجاد شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
این حرف شما که مردم خیلی بدبین شدن را قبول دارم من آدم برونگرایی هستم وچون در خانه همصحبتی ندارم درخارج ازخانه سعی میکنم با دیگران راجع به مسائل مختلف صحبت کنم ولی برخی از مردم طوری رفتارمیکنن که بدترآدم دچارسرخوردگی میشه
کارشناسان محترم به آمار اعتیاد و افسردگی و خودکشی یه نگاه بندازین بعد بگین خوشگذرون!شما جامعه شناسین واقعا؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
مطمئن باش اگه داشتيم هم جز خوردن كاري بلد نيستيم يك اروپايي اگه ده تومن گيرش بياد 5 تومنشو تفريح ميكنه 5 تومنشو صرف يه كار مولد اما ايه ايراني 10 تومنشو خرج خوشگذروني ميكنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
این پاسخ شما به این نظر صحیح نیست ... اروپایی ها مجبورن که پولشون را خرج کنند چون اگر ان را نگه دارن بهش مالیات تعلق میگیره و آمریکاییها از تمام مردم دنیا بیشتر تفریح میکنند چون در روز زندگی میکنند اما ایرانیها از ده تومن 5 تومن را خرج روزانه میکنه (نه تفریح ) و 5 تومن بقیه را یا چیزی پیش خرید میکنه یا میزاره تو بانک یا ارز میخره یا ..... حتی اگر گشنه بمونه . متاسفانه مردم ایران در آینده زندگی میکنند و امروز را از دست میدهند ، چرا؟ چون آرامش را تجربه نکرده اند . یا جنگ یا تحریم یا انتظار جنگ و انتظار تحریم و...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
ایرانی از اون 10 تومنی که شما میگین، 11 تومنش رو میده که نمیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
شما از کجا اینقد مطمئنی که بلد نیستیم با پول چیکار کنیم؟
متاسفانه کشورمون اسلامیه ولی از اسلام و انسانیت بویی نبردیم.... هر روز بهم دروغ میگیم ... مخصوصا مخصوصا اخبارامون!!! کم فروشی.دروغ . دزدی . قتل......
کاملا قبول دارم:
شما وقتي سوار پرايد ميشيد زندگي خودبه خود کوتاه مدت ميشه
وقتي يک کلام اعلام ميکنيد که نرخ دلار 1226 تومنه خودمحور هستيد
و باوجود اين همه آلودگي هي مياد سرکار خيلي دنيادوست هستيد
و وقتي که عيدانه خود را به يک بسته پسته کله قوچي ميديد اوج خوشگذرونيه!
پاسخ ها
ناشناس
| Cambodia |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
خیلی عالی بود ناشناس عزیز
نرخ دلار منو کشته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
maria
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
آخ ...........چقدر قشنگ گفتی. زدی تو خال به جان خودم. دلم خنک شد بخداااااااااااااا
به نظر من مهمترین مشکل عدم آگاهی و خرافی گری است.
یکبار هم بپذیریم که بخشی از مشکل از خودمونه نه از دیگران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
اتفاقا اگرروزی به این نتیجه برسیم که خودمان هم درایجادمشکلات سهیم هستیم شاید بتوانیم آنرا حل کنیم واقعاوقتی یک سرویسکار لوازم منزل از کارش میدزده رنگکارونجار به شکل دیگه خوب مشخص میشه که اشکالات خیلی ریشه دارهستن وما تک تک باید دررفع انها بکوشیم
مردم ايران در سايه دولتي زرنگ و كاسب زندگي ميكنند .
من یه سری معیار ها برای ازدواجم دارم میبینم بحثهای مادی تو من و بقیه خیلی زیاده وبه قول استاد راههای لذت هم محدود هست البته همون راههای قدیمی هم دیگه نیست
پاسخ ها
اسد پنبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
???????????????????????????????????
دروغگو خوشگذرون احساساتی ریاکار مالدوست مسرف در عمل بی اعتقاد به جهان اخرت
گفتیم انقلاب کنیم درست می شود.
بعد از آن گفتیم از جنگ است. جنگ تمام شود همه چی درست می شود.
بعد از جنگ گفتیم دوره بازسازی تمام شود همه چیز درست می شود.
بعد از دوره بازسازی او آمد! حالا می گوییم او برود درست می شود.
اما نمی شود. می شود ؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Cambodia |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
خیلی قشنگ بود گل گفتی
رضاارام
| United States of America |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
واقعادمت گرم خداییش احسنت به درک وشعورت افرین
با درود.
مطالب بسيار درستي بود. براي نمونه فرهنگ رانندگي در ايران بسيار پايين است. رفتار بسيار وحشيانه با حيوانات، تعامل زشت و مايه شرمساري با توريستهاي خارجي، ادبيات خياباني بسيار زشت و وقيحانه، عدم احترام به كهن سالان، و ... متاسفانه نكات مثبت زندگي اجتماعي مردم ايران روز به روز كم و كمتر مي شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
واقعا چقدر شما انسان دقیقی هستی رفتار ایرانیها با توریستها که خیلی بده.من درتوچال رفتارچندتادختروپسراسکی باز که خیلی هم سرووضع خوبی داشتن وازحرفاشون پیدابوددانشجوهستندرا با چنداسکی باز چینی دیدم واقعا انقدرخجالت کشیدم که مجبورشدم دوستانه بهشون یادآوری کنم که اینا توریستن نه رئئس جمهور چین که سیاست را به بی اخلاقی قاطی کردین گفتم تازه ادعامیکنیم ایرانیهامهماندوست هستندتازه این رفتار تحصیل کردههابودوای بحال مردم عادی
مردم ايران زير خط فقر زندگي ميكنند . در حالي كه با وجود اين همه ذخاير خدادادي ، بايد در رفاه باشند .
مردم نجيب ايران زير تورم 85%ي زندگي و امرار معاش ميكنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
حقمان است.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
شاید حق تو باشه اما حق ما نیست!!!!!!!!!!!!!
مردم ايران در اصل ؛ زندگي نميكنند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
ای ول
زير سايه فقر .
دروغ گويي و لاف زني از بزرگترين افتهاي زندگي ايراني است
خصوصا مردم شهر تهران (اگه بهتون برنمي خوره) خيلي خيلي لاف مي زنند و يك كار خيلي خيلي عادي رو انقدر با اب و تاب تعريف مي كنند كه انگار چه كرده اند!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
شما که لاف نمیزنی آقای شیرازی؛از کارای برجسته مردم شهر خودت بگو.بدبختی مملکت از وقتی شروع شد که آدمایی مثل شما شروع به انتقاد از مردم فهیم تهران کردن و در عمل با اتوبوس و گاری و هر وسیله ای که تونستن وارد این شهر شده و زندگی رو برای اهالی این شهر جهنم کرده و میکنند.پس اگر ما به شما توهین نمیکنیم شما هم به مردم یک شهر انگ لاف نزنید.هرکس لایق همان چیزیست که به مردم نسبت میدهد
نفستون از جای گرم میاد
جناب استاد عرض ارادت باور كن اين ارادت از روي چاپلوسي نبود چون چن تا از كتاباتونو خوندم .
ساختار اجتماعي ايران با وجود نا امني هايي كه همواره در ان وجود داشته است در تغيير بوده اما در دهه هاي اخير ساختار جامعه ايران بههم ريخته است و بد جوري هم به هم ريخته به قول شما تازه به دوران رسيده هايي بالا امده اند و تا كمي اداب معاشرت ياد گرفته اند بر اثر يك نا امني در كشور رخ داده و فرار كرده اند از اين مملكت
عدم احساس امنيت يكي از بزرگترين معضل زندگي ايراني است . اين احساسي هست كه با ما متولد شده است از بچگي ما را از دوست از مردم از همسايه و فاميل مي ترسونن حتي از پليس كه سمبل امنيت هست براي اين كه بچه رو بترسونن اونو از پليس مي ترسانند
آموزش و پرورش در ايران از خانواده تا دانشگاه و اجتماع و گروهاي اجتماعي بي اعتمادي و ظنين بودن و ترسيدن وجود دارد
اگر فردي فكر مي كنيم و فردي حركت مي كنيم و فردي رفتار يم كنيم و به جمعي بودن اعتنا نيم كنيم ناشي از عدم امنيت رواني و فكري است . از همه مي ترسيم هيچ كس دوست ما نيست الا خودمون و همه دشمنن اگه خيلي بهشون رحم كنيم رقباي بد هستند كه بايد هميشه مواظبشان باشيم .
ما هزينه زيادي رو صرف امنيت مي كنيم و چون امنيت ما فردي است پس زحمت زيادي برايمان دارد چون دسته جمعي اصلا حرفش را هم نزنيد
به قول شما بايد شخصيت ايراني عوض شود و آموزش تنها چاره ساز نيست اينكه تحصيلات دانشكاهي در كشور زياد شود خوب است اما كافي نيست .
شخصيت ايراني بايد در بستري از ارامش و امنيت چند ده ساله به پيرامون خود اعتماد كند و پرورش يابد و پرورش يك كار زمان بر است و اين جا است كه دنيا منتظر نمي ماند تا ما كاري صورت دهيم .
متاسفانه بايد عرض كنم ساختار مديريتي جامعه همه ما مردم را به سمت بازيگري وايفاي نقش در زمانهاي گوناگون سوق داده است؛ همانگونه كه مديران ما در جامعه مانند آفتاب پرست رنگ عوض ميكنند ؛ مردم نيز از آنها الگو پذيري دارند !!!!
پاسخ ها
ناظر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اگربه جای کلمه ی همه از کلمات/نسبی مثل/اغلب اکثرعمده و...استفاده شود سخن مقداری دقیق تربیان شده وازکلی گویی وتهمت هم مقدارزیادیدوری شده باسپاس ازنظرات دلسوزانه/رای من آری+اغلب مردمبجای همه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
نوشته ناظر کاملا متین ودقیق منم با نوشته ایرانی موافقم ولی کلمه برخی و..بهتراست
نقد خوبی بود . به قول دکتر محمد صنعتی که یه جا گفته بود ما مردمی هستیم که غوره نشده میخواهیم مویز بشویم.هنوز تفکرات ایلاتی و جغرافیایی محل زندگیمون هویت ما رو شکل میده. هنوز وقتی یه نفر از شهری به شهر دیگه سفر میکنه تو شهر دیگه همونقدر غریبه هست که یه نفر از افریقا یا امریکا بیاد برامون فرقی نمیکنه. هنوز فکر میکنیم چون مثلا تو این شهر یا روستا زندگی میکنیم حق داریم حس مالکیت تام نسبت به اون داشته باشیم و از یه فرد که میاد گذر کنه بازخواست کنیم.همین حس باعث میشه وقتی پست مدیریتی و اجرایی داشته باشیم حس کنیم اون اداره یا سازمان ارث پدریمونه و هر جور دوست داریم کار کنیم و.........بگذریم .هنوز هویت انسانی ورای هویت ایل و طایفه و قومیت تو ما شکل نگرفته تا بشه بعدش هویت ملی شکل بگیره . و چون هویت ملی نداریم در درون ذهن و باور درونی خودمون . ایران فقط برامون یه مفهومه برا فقط نقل مجالس بودن و پای عمل که بیاد وسط فقط منافع خودمونو ( که این خود برا هر کسی تو ایران یه محدوده کوچک هست) در نظر داریم.
پاسخ ها
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
همیشه خوب نقد میکنیم در خیابان، در تاکسی، در خانه ، راجع به تیم فوتبال و اشتباهات داوری راجع به کیفیت خودرو و نحوه درمان فلان بیماری ولی آخر سر حتی یک کار استوار و بی عیب و نقص در محدوده وظایف خودمان نمی توانیم ارائه کنیم و باید دستمان پیش اجانب دراز باشد این هم نقدی بود بر نقد شما لطفا یکی بر این نقد، نقد دیگری بزند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
آقامهدی واقعا چقدر خوب نوشتی ما خودمون خودمون را قبول نداریم ودرتهران بزرگ فکرمیکنیم فقطماایرانی هستیم درصورتیکه اگه خوزستان نباشه تهران هیچی نداره .من خودم تهران زندگی میکنم ولی رفتارهای زشت درتهران فراوانه
چشم و هم چشمی بلای جانمان شده. سرقت امانمان را بریده.
ادعای بهترین بودن کورمان کرده.
عمل نکردن به ساده ترین قوانین و بی نظمی، زندگی روزمره مان را مختل نموده.
آز و طمع امروز و آسایش مان را از ما گرفته و
در نهایت همه اینها آرامش هموطنانمان را نیز سلب کرده.
به نظر من برداشت و تحلیل نسبتا درستی از جامعه ما کرده است
در همه جوامع این روشنفکران ,اقتصاددانان ,علمای دینی ومسئولین هستند که خط حرکتی جامعه را تعیین و مردم را به آن جهت تشویق و سوق میدهند ولی متاسفانه در مملکت ما اکثر این افراد به سوی تجملگرائی ثروت اندوزی خوشگزرانی دروغگوئی و.... رفته و مردم هم برای عقب نماندن از قافله تخت گاز به دنبال انها حرکت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
سلام فرهاد عزيز بايد اين جملاتت را با قلم زرين بيان ميكردي. گل گفتي برادر
کافر همه را به کیش خود پندارد
اگه ممکنه استاد در مورد کشور - ملت بیشتر توضیح بدهید
مردم ايران با برنج بوگندوي خارجي كيلويي 4800 تومن و گوشت 32000 تومني و پسته كيلويي 54000 تومن و پرايد 20000000 تومني و اختلاس 3000000000000 توماني ؛ زندگي توام با خوشي و رفاهي دارند !!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
همراه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
ای ول ، ای ول ، خوشی و رفاهت رو ای ول ....
معذرت مي خوام از حضورتان خيلي هم .... خل هستند خودشون خبر ندارند
و در جاهاي ديگر به دنبال مقصر مي گردند. ببخشيندا بل نسبت شوما
ما الن داریم دوران بی نظمی یک قرن پیش اروپا و آمریکا را می گذرانیم آنقدر بی نظمی رواج یافته که همه دنبال نظم و بی تنشی و آرامش هستند پس ای کاش کلاً ترمزی به وضع کنونی کشیده شود و مسیر اجتماعی وفرهنگی جامعه عوض بشه و همه مثل یانسانهای متمدن که همیشه پوز آن را میدیم زندگی کنیم.
تابناک جان !
دست رو دلم نزار الان یکی دوسالیه هی دارم کار میکنم و هی زور میزنم تا یک مبلغی پس انداز کنم اما تا یک پول جمع میکنم شب میخوابم صبح پامیشم میبینم ارزشش نصف شده و هیچ کاری نمیشه باهاش کرد و مجبور میشم برای مایحتاج خونه ، بدهی ها و ... صرفش کنم!
بخدا دیگه دل و دماغ نفس کشیدن ندارم نه مسافرتی میشه رفت نه تفریحی داریم نه هم کسی داریم که حرفمون رو گوش کنه تنها تفریحمون هم شده بیاییم اینجا نظرات خواننده ها رو بخونیم تازه اونم که شما نصف بیشترش رو سانسور میکنی!
اگه دروغ میگم بیا بزن تو صورت من!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
خليلي خوب بود
مردم ايران ، صرفا" شب را روز و روز را شب ميكنند !!!!!
و نام آن را زندگي كردن گذاشته اند !!!!!!!!
پاسخ ها
Meek
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
خیر، درستش اینه که مردم ایران سالهاست بدوطبقه نقسیم شده اند:
طبقه اول کسانی هستند که میتوانند با گران شدنها کالا و خدمات خودرا متناسباً یا کمی هم بالاتر گران کنند، بنابراین درحالی که صدمه ای نمیبینند، گران شدنها هم برایشان جالب است و هم چیزی هم برایشان دارد. نمونه اینها را در جامعه میبینی که مرتباً ملک بغلی را هم میخرند، خودروشان را گرانتر میکنند، روی ساختمانشان میسازند، برای موسسه شان ساختمان جدید میخرند، دکور مغازه را بطور کامل عوض میکنند، ویلای جدید میخرند، دلار و سکه میخرند و ذخیره میکنند، میوه و نیازهای دیگرشان را تلفنی میخرند و..................
طبقه دیگر هیچ امکانی برای منتقل کردن گرانیها جز بر روی زندگی و فرزندان خود ندارند، لباسهای کهنه را نمیتوانند نو کنند، فقر فزاینده را در چهره زن و فرزندانشان میبینی، خودرو خودرا میفروشند و یا اگر ساعاتی اضافه داشته باشند با آن مسافر کشی میکنند، اجاره شان عقب می افتد و برای کاهش مبلغ اجاره به محله های دورتر میروند، دخترشان نمیتواند ازدواج کند چون پول خرید حداقل جیهزیه را ندارند، خدانکند یخچالشان خراب شود یا زنشان مریض شود، میوه را از خریدهای خود حذف میکنند، گوشت ماهی یکبارهم بدوماه یکبار تغییر میکند و بسیاری کاهشها و حذفها که خوانندگان خوب میشناسند.
گروه اول به ازدیاد موالید جواب مثبت میدهند درحالیکه گروه دوم نمیتوانند بفهمند که چطورشد راضی به آوردن فرزند دوم شدند، در اینکه (هرآنکس که دندان دهد نان دهد) شروع به شک کرده اند، مهمان شدن و مهمانی دادن برایشان به قصه ای فراموش شده تبدیل شده، مسافرت؟ چی؟ کجا؟ با کدام وسیله و کدام پول؟ دردناک است، خود را تبعه درجه دوم میدانند و یا تصورمیکنند اصلاً جزو اتباع کشور نیستند، در شهر و محله خود غریبند، کسی به فرزندانشان لبخند نمیزند، گاهی که کلافه میشوند فکر میکنند خدا هم با آنها درگیری دارد، العیاذ بالله
تابناک جان !
دست رو دلم نزار الان یکی دوسالیه هی دارم کار میکنم و هی زور میزنم تا یک مبلغی پس انداز کنم اما تا یک پول جمع میکنم شب میخوابم صبح پامیشم میبینم ارزشش نصف شده و هیچ کاری نمیشه باهاش کرد و مجبور میشم برای مایحتاج خونه ، بدهی ها و ... صرفش کنم!
بخدا دیگه دل و دماغ نفس کشیدن ندارم نه مسافرتی میشه رفت نه تفریحی داریم نه هم کسی داریم که حرفمون رو گوش کنه تنها تفریحمون هم شده بیاییم اینجا نظرات خواننده ها رو بخونیم تازه اونم که شما نصف بیشترش رو سانسور میکنی!
اگه دروغ میگم بیا بزن تو صورت من!!!
تابناک جان !
دست رو دلم نزار الان یکی دوسالیه هی دارم کار میکنم و هی زور میزنم تا یک مبلغی پس انداز کنم اما تا یک پول جمع میکنم شب میخوابم صبح پامیشم میبینم ارزشش نصف شده و هیچ کاری نمیشه باهاش کرد و مجبور میشم برای مایحتاج خونه ، بدهی ها و ... صرفش کنم!
بخدا دیگه دل و دماغ نفس کشیدن ندارم نه مسافرتی میشه رفت نه تفریحی داریم نه هم کسی داریم که حرفمون رو گوش کنه تنها تفریحمون هم شده بیاییم اینجا نظرات خواننده ها رو بخونیم تازه اونم که شما نصف بیشترش رو سانسور میکنی!
اگه دروغ میگم بیا بزن تو صورت من!!!
به نظر من مشکل نا ایرانیا دروغگو بودن و ریاکاریه!!!!!!هیچ وقت حرفی که تو دلمونه رو نمیزنیم حتی اگه بدونیم که حقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
خوب چرا؟ چرا وقتي من و شماي ايراني به کشورهايي که حسرت آنجا را مي خوريم، مي رويم ، مي توانيم مثل آنها باشيم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
چون از قدیم الایام هر وقت حرف راست و حق را زدیم یکی زده تو دهنمون !
مردم ايران زندگي قــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــسطي دارند .
مردم ايران ، در صدر جدول بالاترين ميزان نرخ تورم در خاورميانه زندگي ميكنند !
پاسخ ها
Meek
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
خوب، اگر بجای خاورمیانه میگفتی دنیا، کجای حرفت خلاف داشت؟
نقد استادانه ای درمورد رفتار ما بود واقعا به استاد سریع القلم تبریک می گویم.
مقاله دکتر سریع القدم را بدقت خواندم و شگفت زده شدم از مقایسه تعجب آور این استاد عالی قدر که از منصب فاخر استادی چنین ساده و بدون دقت در نداشتن اسباب و ملاحظات اجتماعی در مورد لفظ عام مردم -در اینجا با اطلاق ملیت ایرانی- اینگونه به بی مهری تاخته اند.نگارنده که خود سابقه تحصیل و زندگی در کشور های اروپایی و ایالات متحده و سفرهای کاری توام با اقامت طولانی در کشور ژاپن و مالزی را داشته ام. چنین قیاسی را مع الفارق می دانم و نه در دفاع از ملیت ایرانی بلکه در مقام آسیب شناسی اجتماعی-انسانی آن میخواهم متذکر شوم که تبعیت قوم اروپایی و مهاجران آمریکایی و ملت ژاپن از قانون نه در فرهنگ فاخر و بینش عالی آنهاست.که ریشه در سیستم پیشرفته و اجرایی مرکزی دارد.به عنوان مثال میتوان به صنایع تولید خودرو و بازار و خدمات پس از فروش آن نگریست و با کشور خودمان مقایسه کرد تا علت بی اعتمادی و قانون گریزی جامعه ایرانی را دریافت.توجه کنید به نوع مالکیت خصوصی و شفاف و مسولیت پذیر تولید کننده ژاپنی-اروپایی با تولید خودرو مدرن-با قیمت اقتصادی بسیار پایین-با لحاظ کردن ارزش پول همان کشور-با تسهیلات فروش و خدمات عالی پس ازآن و مقایسه کنید با تولید کننده ایرانی نامعلوم از نظر نوع مالکیت خصوصی-دولتی..تولید تکنولوژی از رده خارج جهانی مونتاژ وعرضه انحصارگرایانه بشدت حمایتی بضرر مصرف کننده که طبعا نوع رفتار اجتماعی او را در پی خواهد داشت همراه با بدبینی و قانون گریزی..بنظرم رفتارهای اجتماعی را باید در قالب یک پکیج در عرصه اجتماعی به قضاوت نشست .بدیهی است وقتی شهروند ایرانی با رغبت مثلا مالیات خود را می پردازد که اولا عادلانه باشد-خارج از توان وی نباشد-بی هیچ دلیلی هرسال افزایش نیابد-بازگشت آن را به خود و خانواده و در بعد کلان حامعه خود را در کوتاه مدت ویا حداکثر میان مدت ببیند و در یک کلام مدیریت اجرایی را در خدمت خود و نه به عنوان مزاحم کسب وکار و مخل زندگی خود بپندارد.بدیهی است که دراینصورت همین مردمان مورد نکوهش جناب استاد با طیب خاطر در جهت اعتلا و پیشرفت جامعه خود از هیچ قوم وملت دیگری عقب نخواهند ماند.با تشکر از سایت وزین بازتاب و بیندگان محترم آن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
جدا همین گونه است.
مژگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
هزار آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
عالي بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
خیلی خوب نوشتید من مثل شما نمیتونم بنویسم ولی درتائیدصحبتتان مثالی میاورم چندروزپیش ازشهروند5عددلامپ کم مصرف خریدم درخانه متوجه شدم لامپ را اشتباه خریدم به لوستر نمیخوره(شمعی نبود)خلاصه بعداز3روزبا فاکتورولامپهارفتم شهروندوبه نگهبان ورودی موضوع را گفتم وایشان ابتدابه من گفته که شما اشتباه کردین نه من .بنده هم فرمایش ایشان را تاییدکردم چون درشهروندمشتری جنس را برمیدارد.دوباره فرمودنندکه خوب حالا لامپهارادرحیاطی توالتی و..استفاده کن گفتم آقا درحال حاضرفقط لامپ برای لوسترمیخوام فرمودندچرادیرپس آوردی توضیخ دادم که همان شب که لامپ رانبستم دیشب خواستم ببندم متوجه اشتباهم شدم خلاصه برای یک کاری که خیلی عادی بود یک جروبحث طولانی داشتیم وآخرش مجبورشدم به مدیریت داخلی شکایت کنم وایشان فرمودندکه حتما نگهبان امروزحالش خوب نبوده .خوب شما این رفتاررا مقایسه کن با مسولان فروش اروپایی وژاپنی و..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
در تایید فرمایشات شما..وقتی یک کلانشهر در ترافیک روان-جای پارکینگ کافی-حمل و نقل عمومی ارزان و سریع و سهل الوصول و هزاران مورد دیگر مشکل دارد.-به اینها اضافه کن مشغولیات ذهنی برای تامین معاش روزانه و مشکلات درمانی و آلودگی شهر و گرفتاری های مدرسه و کنکور و اشتغال و ازدواج و...- اصلا میتوان توقع رفتار اجتماعی صحیح از شهروندان را بجا دانست..این رفتارها و اصلاح آنها یک مجموعه اند. یا حق
Meek
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
ما از حرف شما اینطور فهمیدیم که خیلی از افزایش قیمت خود رو و خامات پس از فروش آن شکار هستی و غیر از آن عیبی در این جامعه نمیبینی. اگر یک خودروخوب بشما برسد، All is OK
مردم ايران ، الكي خوشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
مردم سه چیز را فراموش کرده اند خود.مرگ.خدا
البته یکی از مشکلات عمده مملکت ما جدا کردن مردم از تاثیرگذاری به فرهنگ جامعه است کلا فرهنگ ما دست دولت و قشر خاصی است و اگر آنها کار اشتباهی انجام بدهند فوراً در جامعه رواج پیدا می کنه و میشه یک اصل و یا فرهنگ.
بنظرمن مردم ایران با حقوقی که دارن به اندازه کشورهای ثروتمند خرید میکنن بعضیها اصلا بفکر گرونی این چیزها نیستند درحالی که مثلا درکشورهای اروپایی چیزی گرون میشه مردم اون جنسو تحریم میکنن تا ارزون بشه. ولی ما بلعکس..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
امر به معروف و نهی از منکر یعنی همین دیگه که اونا عمل میکنن و ما فقط حرف میزنیم
مردم ايران در توهم زندگي ميكنند .
پاسخ ها
Meek
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
عالی گفتی، منتهی یک اشتباه کوچک داری که جرات ندارم اصلاحت کنم.
خدایا منو جواب بچمو چی بدم که نمیتونم گوشت و مرغ واسش بخرم پنیر بخرم دلتون خوشه هاااا.اینم داررم خونه بنده خدایی تایپ میکنم.اینترنت و کامپیوتر داشتن که دیگه حتماااا لوکس بودنه
در روايات آمده مردم بيش از آنكه شبيه پدر و مادر خويش باشند شبيه حكمرانان خود هستند.خوب بود در مورد رفتار و اخلاق و تصورات حكمرانان ايران هم كمي نوشته مي شد و با رفتار ديگر حكمرانان ديگر كشور ها مقايسه مي گرديد !.
"پنج دقیقه به یک گل نگاه کردن" رو خوب اومدی!
متاسفانه زندگي ما عين مردگيست
افسوس كه همه چيز را به ما آموخته اند و يا گوشزد كرده اند جز روش صحيح درست زيستن را .
دريغ كه نه درست آموزش مي بينيم نه درس كار مي كنيم نه درست انتخاب مي كنيم و نه درست مي رويم
حداقل اين استكه براي درست زيستن يك نگاه عاقلانه به نحوه زندگي جهانيان داشته باشيم
چه اتفاقي در كشورهاي متمدن در حال وقوع است كه همه براي رفتن و زندگي كردن در آنجا سر و دست مي شكنند ؟ آيا ما نيز نمي توانيم و يا نبايد از آنها الگو بگيريم
اگر عقلمان هم نمي رسد كه درست زندگي نمي كنم حداقل بياييم از جهان الگو برداري كنيم
پاسخ ها
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
خدا هر طور كه خودت صلاح مي داني به اين مردم خوب ايران درست زيستن و درست مردن را بياموز بياموز بياموز كه سخت تشنه ي معرفتيم
اکثریت جامعه زندگی نمیکنند ..فقط زنده مانی میکنند..بااین گرانی بی ثابتی..بااسترس میخوابند بااسترس ازخواب بیدارمیشوند..وکسی جوابگو نیست
مهمترين مشخصه رشد اجتماعي آگاهي و شناخت است. در گفتگوي حاضر شناخت بيطرفانه ما ايرانيان از وضعيت اجتماعي، اخلاقي و رقتاري مان ميتواند چراغ راه حركت اجتماعيمان باشد بنابراين اجتناب از سفيد يا سياه نمايي شرط مهمي است.
شخصا از شنيدن تعاريف دهان پركن و غير واقعي يا يكسره بدگويي از وضعيت احساس بسيار بدي دارم گويي فاصله مان با شروع سازندگي اجتماعي بيشتر ميشود .
اجملا بنظرم نبود بافت اجتماعي و حرفه اي، فرهنگ جداپروري خانوادگي، عادي بودن دورويي، چاپلوسي و دروغ و...از عوامل اصليند . اميدوارم منتشر كنيد.
مگر ایرانی زندگی میکند؟!!!!!!!
تابناک عزیز من نظر نمی دهم می ترسم منتشر کنی و فیلتر شوی و باز دسترسی مشکل شود از استاد عزیز و نکته بین تشکردارم
خدایا مردیم از خوشی زیاد
به نظرم میرسه در گام اول جامعه ایرانی باید مقداری از باب معیشتی آرامش و آسایش پیدا کنه، همین جا اگه دقت کنین تا حالا 5 تا نظر ثبت شدن ولی یه سر به اخبار خودرو تو همین سایت بزنین و تعداد نظرات رو ببینین.
ظاهرا فعلا در سطح دیگه ای دچا گرفتاری ذهنی هستیم...
چقدر ایشون باسواد هستن و ما خبر نداریم بهتر نیست شما هم بیائید کاندید ریاست جمهوری بشید و فشارو رو بر قشر اسیب پذیر ببخشید خوشگزران زیاد کنید.........................شما الان کجا زندگی می کنید که از وضعیت مردم خبر ندارین؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
توهین به افرادرامتوقف کنیدوفقط نظرتون را راجع به مقاله بدید
براي توسعه و پيشرفت كشور ،دولت بايد هزينه كند نه مردم.مردم ايران هم تجملاتي زندگي نمي كنند آنهايي تجملاتي زندگي مي كنند كه ماشين چند ميلياردي زير پايشان است و در خانه سي ميليارد توماني زندگي مي كنند.من در خانه وسايل تزييني دارم ولي نسبت به زندگي من رقمي نمي شود.نصف حقوق يك ماه را در هر سال روي هم بگذاريد كل وسايل تجملاتي خانه من در ده سال بدست مي آيد.كه تازه خيلي هم زيادي است.خرج و مخارج خورد و خوراك و رفت و آمد ها و اجاره خانه ها بسيار گران است.خرج تحصيل بچه ها خيلي گران است و دولت بايد براي اين ها فكري بكند .ما ايراني ها همين هستيم و همين هم خواهيم بود و هميشه هم در مسير پيشرفت بوده ايم . چه بسيارند ايراني هايي كه در خارج از كشور جزو نخبگان دنيا هستند.ولي زندگي تجملاتي هم داشته اند.شما سالي يكبار خارج رفتن را زندگي تجملاتي مي بينيد.ولي نمي دانيد كه طرف از خورد و خوراك خودش مي زند و وامك مي گيرد و دو شيفته كار مي كند تا بتواند دو سال يكبار يا سالي يك بار به خارج برود.و از اين طريق شايد هم درآمدي كسب كند.جنسي بخرد و بفروشد و ...
لطفا اگه ممکنه همشو سانسور نکنید،هرجا مشکل داره رو سانسور کنید

همه ماها خوب میدونیم که اوضاع خوبی توی کشور جریان نداره.
قصد نداریم کسی رو متهم کنيم.
قصد شعار دادن نداریم .
این نوشته نه سیاسیه و نه قصد تحلیل اوضاعو داره و نه دنبال متهم میگرده.
این نوشته عین یه درده که این روزا داره یواش یواش عین خوره همه چیزو میخوره و جلو میره . . .

متاسفانه یک مشت دلال مثل زالو و کفتار به جون مردم افتادن و هر روز یک چیزی بهونه میکنن تا خون بیشتری از بدن بی رمق مردم بکشن.
از ارز و طلا و ماشین و مسکن گرفته تا ارزاق عمومی و ... حالا چشممون به جمال آجیل هم روشن شد!!!
من واقعاً نمیفهمم چه اتفاقی افتاده که آجیل توی یک هفته باید 2-3 برابر بشه!!!
اگه تولید کننده سودی می برد آدم برای خودش توجیه میکرد که لااقل آدمای زحمت کش سود بردند ولی متاسفانه زالوها و کفتارها به صف شدن تا شیره جون کشاورزو با مزه خون مردم یکجا بالا بکشن.

الان خیلی از هم وطنامون حتی دیگه توان سیر کردن شکم خودشون و خانواده شونو ندارن ... توان خرید یه دست لباس رو ندارن ... توان تامین هزینه تحصیل بچه شونو ندارن . . .

حالا چرا بحث آجیلو وسط کشیدم ، شاید هنوز برای خیلی از ماها 300-400 تومن هزینه آجیل عید اونقدر نباشه که توان مالیمونو تحت فشار بزاره اما این پول میتونه شب عید یه خانواده رو برقرار کنه.
میتونه هزینه خوراک 1 ماه یک خانواده رو تامین کنه.

قصدم اینه که بگم بیاییم " با هم و برای هم بودنو" تمرین کنیم.
نخریدن و نخوردن آجیل کسی رو نمیکشه ... اما خریدنش یک مشت مفت خور دلالو ( صنف و بازار به دل نگیرن منظورم دلالهاست ) خرکیف میکنه و صد البته جری تر که دفعه بعد یک چیز دیگه و یک شکل دیگه براشون عامل مکیدن خون مردم بشه.
قصدم اینه که بیاییم به جای شعار دادن و عمل نکردن ، اینبار بدون شعار عمل کنیم ... بیاییم پوزه دلال جماعتو بمالیم زمین تا حواسش جمع بشه که نه بابا ، دیگه از اون خبرا نیست .

اگر 15 میلیون خانواده بطور متوسط 100 هزار تومن توی جیب دلالای آجیل بکنن ، همین یک قلم میشه 1500 میلیارد تومن!!!
پولی که بلافاصله میره توی یک مسیر دیگه و هر بار فربه تر و فربه تر میشه و دمار مردمو درمیاره .

حرف ساده است.
بیاییم امسال آجیل نخریم و یک نوشته قشنگ روی سفره هفت سینمون يا میزمون بزاریم که برای چی اینکارو کردیم.

اگر کسی دوست داشت ( دوست داشت بدون هیچ اجباری ) م یتونه معادلشو به افراد نیازمند اطرافش یا مثلاً به زلزله زده هایی که یک زمستون وحشتناکو گذروندن کمک کنه تا اونها هم یه کمی عید داشته باشن یه کمی مرهمشون باشیم یه کمی "بگیم" هموطن ما کنارت هستیم.
نه اینکه با یه نوشته توی فیس بوک ... با گفتن 4 تا جمله توی جمع ابراز هم دردی بکنیم.

میتونیم با پولش مواد خوراکی ، لباس ، یا هر چیز ضروری دیگه تهیه کنیم و ببریم دم خونه یه آدم زحمتکش که روزگار نامرد دستشو خالی کرده ، زنگو بزنیم و بزاریم پشت در و بریم.

اگر هم دوست نداشتیم پولشو بزاریم جیب خودمون ... حداقل نزاشتیم یه مشت مفت خور بخورن و ببرن و به ریشمون بخندن .

بعضی ها فکر میکنن : مگه میشه! عیده! آبرومون! ... من که فکر میکنم میشه و قشنگتر هم هست.
آبروی آدم به اینه که انسان باشه ... آبرویی که بند 4 تا تخمه و آجیل باشه همون بهتره بره .

توی این روزای بی کسی ، یه کمی کس و کار هم دیگه باشیم .

امیدوارم با انتشار این موضوع و عمل به اون ( 1: نخریدن آجیل ... 2: اگر دوست داشتید هزینه کردن پولش برای افراد نیازمند دور و بر خودتون ... ) هر کدوم سهم خودمونو ادا کنیم.

از آجیل شروع کنیم . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
احسنت
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
احسنت .
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
حرف دل منو زدي . درود بر تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
'گل گفتی دوست عزیز
اگر تمام مشکلات اقتصادی ما به فرض محال یک روز حل شود ولی این فرهنگ مردم کشور را از هم می پاشاند
پاسخ ها
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
دوست عزيز فاجعه بزرگتر از اين حرفهاست با نخريدن آجيل مشكلي حل نمي شود اگر قرار باشد با نخريدن مشكلات حل شود بايد هيچ چيزي نخريم
روايت از ائمه معصومين (ع) است كه همه بدي ها در يك صندوق است و كليد آن صندوق دروغ است .بنابر اين مشكل اصلي جامعه ما در درجه اول دروغ گويي و لاف زدن است .
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
برای شما هم احسنت
صد در صد درست است و بايد براى اصلاح امور ، اول عيوب راشناخت ، اين عيب ما ايرانيان است و ريشه ان از قديم الايام است و بايد انشالله حوزه ها علميه و فقها و مراجع و اساتيد اخلاق و دانشگاه و مديران مملكت و كل سيستم و نظام براى اينكار بپاخيزند و راه حل مناسب پيدا كنند .
نظر کارشناس 80% در مورد ملت ایران صدق میکندالبته خارج از ایران هم این مسائل هست ولی ما یا از این طرف بام پرت می شویم یا از آن طرف
تو جامعه ای زندگی میکنیم که فرهنگ سازیش غلته .
از نظر اقتصادی هم که 20% مردم نمی دونن پولاشون رو چه جوری خرج کنن و 80% بقیه نمی تونن پول در بیارن ، خوب تو همچین جامعه ای همه دوست دارن یه شبه مثل اون 20% بشن ، با درستکاری و وجدان که نمیشه عزیز من، باید کلاه سر مردم بزاری و دروغ بگی و ...
پاسخ ها
دوست مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
شاید درست بگی اما این 20% و 80% را از کجا آوردی؟ از کجا می دونی که اون 20% نمی دونند چطور پولشان رو خرج کنند؟ بنظرم اتفاقاً ما به قول شما 80% نمی دونیم چطور پولمونو رو خرج کنیم و مثلاً اگر میزان ارزش غذایی زباله در کشورمون را با دنیا مقایسه کنی می بینی که چقدر برکت خدا رو حیف و میل می کنیم! یا اینکه سرانه مصرف انرژی به تولید ملی یا نسبت بیمه شدگان به جمعیت ما رو با کشورهای مدرن مقایسه کنی معلوم میشه که ما 80% بقول شما یادنگرفتیم چطور پولمونو خرج کنیم!!!
یک نکته مهم رافراموش نکنید مردم به دین ملوکشان هستند مصداقش را پیامبراسلام ص ظرف مدت ده سال درجزیره العرب نشان دادند ازیک مشت مردم سرکش که دختران خودرازنده به گورمی کردند افرادی ساختندکه الگوی اخلاق ومدنیت شدند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
فدای حضرت محمد بشوم ولی آنهایی که دختر زنده به گور میکردند کجا الگوی اخلاق شدند الگوی اخلاق خود اهل بیت بودند که از اول هم با رسوم جاهلی آلوده نبودند مگر همان اعراب نبودند که آن طور به سر علی و اولاد علی آوردند لذا بهت منفی میدم
آقای دکتر ممنون، تابناک جان از تو سپاسگذارم، بحثی رو باز کردین که من به شخصه در مورد خودم قبول دارم و از شرم خجالت زده هستم
من از اقلیت با فرهنگ مردم کشورم شرمنده ام که این موضوع را می نویسم ولی بنظرم آسیب شناسی رفتار ایرانیان را باید با توجه به شعارهایی که بر در و دیوار توالت های عمومی نوشته شده اجرا نمود
فقط دوران جنگ بود که نوعدوستی را میشددیدوبعد از ان همه چیز فراموش شد و یک عده از سادگی ملت سواستفاده کردند به مال اندوزی پرداختند وبه همین شکل به همه مردم سرایت کرد اگر همان زمان جلوی این مسایل گرفته میشد الان جامعه سالمی داشتیم که به نظر میرسه آرزوی دست نیافتنی باشه
ریشه خیلی از این مشکلات اجتماعی که ذکرش رفت در مشکلات و معضلات اقتصادیست ،دروغ و سایر ناهنجاریها اگر ریشه یابی شود بخش زیادی از آن برمیگردد به فقر و بیکاری.
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اصلا درست نیست کسی که بنگاه مسکن داره آیا فقیره؟ انقدر دروغ میگه واسیه همه کلاه میزاره؟
به نام خدا

نمی دونم تابناک نظر من رو نشون می ده یا نه
دوست عزیزی که این مطلب رو گذاشتی-جناب آقای سریع القلم یاهر فرد دیگه-با تشکر از بیانات حضرت عالی
هرچند جواب مطلب شما مطلبیه بلند بالاتر از نوشته ی خودتون و در یک نظر نمی گنجه
اما مختصراً به عرض حضرت عالی میرسانم
ادبیات نوشته ی شما دارای ایرادات زیادیه
از اون که بگذریم
اونچه شما سعی در توضیحش داشتی کاملا مشخصه که یک نظر شخصیه نه کارشناسی که البته قسمت هاییش درست و بسیاری از قسمت هاش ایراد داره
نظر دادن راجع به یک ملت کار بزرگ و سختیه و بزرگتر از اون نتیجه گیری راجع به یک ملته
شما در بعضی موارد درست می فرمائید
شاید ناهنجاری های اخلاقی واجتماعی در جامعه ی ما از حد انتظار(تاکید می کنم از حد انتظار)فراتره
اما ملت ما ناهنجار نیست
گفتم پاسخ نوشته ی شما نامه ای است به بلندا و البته بلند تر از نوشته ی خودتون
شاید وقتی بود و انچه شما فرمودید را اصلاح کردم و تقدیم تابناکیان عزیز نمودم
اما به طور کلی با شما مخالفم
معلم
من کاری به هیچ کسی ندارم ولی گاهی وقت ها دلم برای خودم میسوزه من متولد 52 هستم 5 سالم بود که انقلاب شد و مردم شاه را بیرون کردن و بعدش هم که جنگ تحمیلی عراق شد و همش در ترس و وحشت از بمباران بودیم جنگ که تموم شد در بگیر رو ببند نیروهای انتظامی خودمون گرفتار بودیم که هرجا میخواستیم بریم جلوگیری می کردن اگر لباس استین کوتاه هم می پوشیدیم میگرفتن و دستهایمان را رنگ می کردن وقتی هم که 18 ساله شدم رفتم سربازی و بدترین جای ممکن کشور که 05 کرمان بود ای کاش میمردم و نمیرفتم خدمت خدمت که تمام شد تا اومدم بفهمم خدمتم تمام شده ازدواج کردم و گرفتار زن و سختی زندگی تا اومدم خودم رو جمع وجور کنم که خونه تهیه کنم بچه دارشدم که خیلی خوشهال شدم تااومدم دوباره سعی کنم خانه تهیه کنم پولم را خوردن وچون من خیلی پررو بودم دوباره سعی کردم تا خونه رو خریدم حالا هم که گرونی بیدادمیکنه تنها خوشهالی و خوشی من زن و فرزندم هستن حالا شما ببینید که امروزی ها چه امکاناتی دارن که ما نداشتیم و من شخصأ از نسل سوخته هستم حالا هم خداراشکر جوانان امروزی اگر مثل قدیمیها زندگی کنند و تجملات را کم کنند باز هم میشود به راحتی زندگی کنند و خدارو شکر کنند که در این روزگار زندگی کنند و هرچی اراده کنند در اختیارشان است. آخیش دلم یه کم خنک شد خیلی دلم میخواست این حرف ها را به کسی بگم تابناک دمت دمت دمت ت ت ت ت گرم با این موضوع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
آقا سروش من چی بگم که دقیقا شرایط تو رو دارم اما نه زن زندگی دارم نه فرزند-بازم خوش به حال تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
آقاي سروش هر چي گفتي عين حقيقت است براي همسن و سالهاي شما ، مثل من
، بنده متولد سال 50 هستم و تنها فرقمان در جنسيت است با اين اوصافي كه بيان كرديد ميخواهم يك چيزي را اعتراف كنم و آن اينكه من 2 تا دختر دارم و آن قدر اعصابم ضعيف است كه بعضي وقتها از اخلاق خودم با آنها شرمنده ميشوم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
اقا سروش من هم به عنوان یک 54 ی با شما موافقم. من همیشه میگویم باز دهه شستی ها این شانس رو داشتن که از شرایطشون بنالن و اون رو مطرح کنن ولی طفلی ما دهه پنجاهی ها که حتی رسانه برای طرح مشکلاتمون هم نداشتیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
ببخشید اما دهه 60 به نظرم نسل سوخته هستن تا به دنیا اومدن مشکل شیرخشک و.. شد بعدش که بزرگ شدن کنکور سد راهشون شد حالا هم که بیکاری و گرانی و... خوش به حالت که کار داری زن و بچه داری و تازه میتونی خونه هم بخری ما که با فوق لیسانس موندیم اول راه منتظر که شاید کاری گیرمون بیاد ما نسل وخته ایم نه شما
هیچ الگویی برای زندگی تحت عنوان سبک ایرانی نداریم.
چون باید آمیزه ای از ایرانی ، باورهای زرتشتی و اساطیری ، عربی و باورهای آنان ، اسلامی ، و غربی باشد.
آیا چنین چیزی پیدا می کنید؟
اگر منظور ایرانی است ، اگر اسلامی که بحث دیگری است.
جناب دکتر محمود سریع القلم ای کاش صریح القلم بودید . بله بیشتر فرمایشات « جناب درست است .من نمی دانم تحصیلات شما در چه رشته ای است .ای کاش اهل خواندن تاریخ بودید .این مشکلات .و گانگی در گفتار و کردار ریشه در تاریخ دارد گه از ابتدای سلسله ی ساسانیان شروع شد و در دوران خلفا به اوج رسید و بر مبنای مقتضیات زمان بر این دو گانگی یا بهتر بگویم دو رویی افزوده شد زیرا موبدان ساسانی مسلط بر همه جیز مردم شدند و مردم برای پیشبرد کارشان راهی جز تملق و دورویی و ظاهر سازی و تظاهر به دینداری نداشتند . درست می فرمایید در طول این دوران رانت خواری یکی از عوامل مهم این آشفتگی جامعه است ولی شما به علت راند خواری اشاره ای نمی کنید با احترام باید عرض کنم کدو می بینید ولی آن دگر نمی بینید مرا ببخشید به خاطر استفاده از این مثل .موضوع بسیار مهم است و جای بسی گفتگو دارد . که از حوصله ی من بیمار و ناتوان و خانه نشین کم حوصله خارج است
همه این مسائل از تظاهرو و دروغ و منفعت گرایی و چاپلوسی نشات می گیرد. در عین حالی که همه از درون هم خبر دارند و لی ظاهر را جور دیگری جلوه میدهند و یا به قولی چون به خلوت میروند آن کار دیگر می کنند . هیچکسی سر جای خودش نیست ، ارزشها ضد ارش شدند ( علیرغم شعارهای پر طنطراق) و همه به نوعی در گیر فریب و رنگ و ریا گشته اند. و هر کس زحمت کش تر باشد ارزش و حاصلش کمتر و بلعکس. عجبا از این اوضاع
ايشان فكر ميكند مردم دارن از خوشي ميميرند آقاي محترم اوضاع اقتصادي بد و ناپايدار يكي از اصلي ترين دلايل اشكالاتي است كه بي محابا گرفتهايد پيشنهادم اين است كه به پايين شهر تهران و شهرستانهاي نيمه دور سري بزنيد و غم نان را بهتر درك كنيد
ما هم دنیا را از دست دادیم هم آخرت را.
در واقع ما ایرانی ها به نوعی کوری مبتلا شدیم که فقط دیگران را درمقابل خود میبینیم وقدرت جایگزینی خود را طرف مقابلمان در هر زمینه ای از دست داده ایم. فی المثل وقتی پیاده ایم حق با ماست و وقتی سواره ایم هم حق با ماست.
البته در خیلی موارد هم هیچگونه آموزشی نداریم.
فقط ميخواهم نگاه كنيد تا عدم ثبات فكري بعضي از خوانندگان سايتتان را ببينيد
به نوشته آقاي soroushاز آلمان نگاه كنيد وبعد چند تا نظر بيايد به پايين به نام aliمعني جمله ها يكي ولي با يك تفاوت ظاهري
حالا بياييد ببينيد راي مثبت ومنفي آن

حالا خوبه بنده خدا گفته ثبات داشته باشم
خدمت دکتر سریع القلم خسته نباشید میگم دست مریزاد
با تشکر از طرح این نظر تحلیلی و به امید اینکه با نشر این مطالب، بزرگان مملکت بفکر چاره بیفتند بنظر می رسد در زمینه کارکرد تیمی که مشکل ریشه ای جامعه است به اندازه کافی بحث نشده است وجود این دیدگاه در اقشار جامعه باعث می شود هر کس فقط خود را ببیند و به رفاه و آسایش خود فکر کند ولو منجر به بروز مشکل و تضییع حق دیگران شود
البته بنظر می رسد بسیاری از مسئولین ارتقا فرهنگ داخلی، وظیفه خود را بدرستی انجام نمی دهند. لطفا نگاهی به تلویزیون و برنامه های آن بیندازید موجی از بد آموزی در برنامه های تفریحی، خبری، تحلیلی، فیلمها و سریالها به تماشاگران عرضه می شود نگاهی به محتوای کتب درسی بکنید کدامیک سعی در کاشتن دانه های فرهنگ رفتاری و یا مبارزه با علف های هرز در این عرصه در ذهن پاک دانش آموزان دارد زنگ و مانور زلزله داریم ولی در مورد خوش قولی، احترام به دیگران و رعایت قانون و ... چه اقدامی انجام شده است ائمه نه از دید مذهبی صرف بلکه از نگاه رفتارهای جامعه شناسانه مثل اهمیت ایشان در صدق و راستی، اهتمام به خدمت به دیگران، دلسوزی برای کلیه اقشار جامعه، نظم، قناعت به روزی، نکوهش تنبلی و تن پروری، تلاش جهت کسب رزق حلال چقدر معرفی شده اند
الگوهای رسمی جامعه ایرانی در هر عرصه چه کسانی هستند
پس ضروریست خیلی سریع بدنبال راه حل فوری و پیشگیری از بروز مشکلات در آینده باشیم
مردم دنیا دوست و مال دوست نیستند بلکه نوسانات شدید اقتصادی در کشور باعص این مسایل است. اگر شما میدانستی الان و ۵ سال دیگر زمین قیمتش ثابت است آیا زمینی که نیاز نداری میخریدی
اگر می دانستیم که قیمت خودرو ثابت است احتکار خوردو میکردیم
در مورد بداخلاقی های جامعه:
اگر در جامعه بیکاری و فقز نبود آیا این بداخلاقی ها وجود داشت؟
در مورد اعتقادات دینی :
اگر مردم زندگی راحتی داشتند اعتقادات قویتری نداشتند؟
همه این مسايل ناشی از مدیریت بد بر کشور بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
اون کلمه ی باعص که نوشتی یک ساعت منو مشغول به خودش کرد آخر فهمیدم اشتباه از کیبورد کامپیوترت بوده
ما هنوز کشور و جامعه نداریم 100% درسته سیاسیش نکنید لطفاً
در مقدمه آمده آسیب شناسی سبک زندگی با توجه به معیارها اما به معیارهای سبک زندگی و وضعیت ما در این معیارها اشاره ای نشده? اگر نظریه ایشان بر اساس تحقیقاتی انجام شده لطفاً اطلاع رسانی فرمایید
به نظر من كليدي ترين مشكل مردم ايران كه گمان نمي كنم به اين راحتي هم قابل حل باشد اين است كه همواره براي مشكلاتشان دنبال يك مقصر بيروني مي گردند و اين ضعف كوچكي نيست زيرا اين موضوع به مشكل جهان شناختي ايشان برمي گردد آنها نمي دانند كه هرچه از بدي و مصيبت به قومي مي رسد از خودشان است و منشا تمام مشكلاتشان را انگليس و آمريكا و مادر شوهر و زن همسايه و اين وآن مي دانند خلاصه زمين و آسمان مقصرند اما خودشان معصوم ومطهر در حاليكه از نظر عقلي هم اين امر محكوم است چرا كه خداي متعال انسان را جانشين خودش در زمين قرار داده است پس هرگز كليد سعادت فرديا قومي را به دستان ديگران نخواهد سپرد. همچنين در قرآن بزرگ آمده است كه ما نه نعمتي را كه به قومي داده ايم مي گيريم و نه بلايي را از آنان رفع مي كنيم مگر آنكه خودشان تغيير كنند . هركس بتواند اين مفهوم كليدي و سرنوشت ساز را به مردم بفهماند گمان مي كنم ملتي را احيا كرده است . با تشكر
مشكل ما از بين رفتن فرهنگ ايراني و دور شدن از اخلاقيات انساني است.
از این آقای دکتر بپرسید چرا هیچکدام از ما ها 3000 میلیارد اختلاس نمی کنیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
چون شرایطش را نداریم ! اگر فکر میکنید اکثریت مردم ایران از رتبه و مقام خود سو استفاده نمیکنند کاملا در اشتباهید ! و این به این خاطر نیست که اکثریت ما بیفرهنگیم و اخلاق نداریم بلکه شرایط ، اگثریت را در این راه قرار میدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
هركسی قیمتی داره بالام جان !
مشكل ما از بين رفتن فرهنگ ايراني و دور شدن از اخلاقيات انساني است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
وقتی مردمی داریم که فرهنگ هر جای دیگر را بر فرهنگ خود مقدم میدانند همین اتفاق میافتد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
سیاه و سفید نبین لطفا!
اسلام هم تو ایران مظلوم شده
ما کشوری هستیم که تا 50 سال پیش اکثریت مردم روستایی بودند ونظام ارباب ورعتی حاکم بود ظاهرا اصلاحات ارضی شد وروستاییان بدون برنامه ریزی بسوی شهرها روانه شدندوبکارهای کاذب روی اوردند نداشتن مدیریت صحیح در کشور واجرا نشدن قانون مردم جامعه گریز شدن وفساد ورشوه ودروغگویی در کشور ما بیداد میکند رانندگی در ایران مسخره ترین نوع رانندگی است ما هنوز شهروند نشدیم بلکه روستاوند هستیم
سلام .اگه يك جوان كار پيدا نميكرد فوقش ميرفت يك ماشين مي گرفت با اون كار ميكرد الان ديگه اون ماشين رو هم نميتواند بخرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اشکال کار همینجاست که فکر میکنیم اگر کار نبود بریم مسافر کشی " ورود بدون اجازه به حریم کاری رانندگان " راننده تاکسی شدن هم قواعد و مقررات خود را دارد .
باتوجه به مطالب واظهارنظرها ی خوب ...مردم امروزتاحدودی اسایش دارندولی ارامش ندارندودرحال گذرازباورهای بازدارنده گذشته به بی ایمانی هستند که فقط انهارا دوربینهای مداربسته یاجاده ای ویاترس ازمجازات دراین دنیا کنترل میکندواگردررفتارمان تجدیدنظرنکنیم همه اسیب جدی خواهیم دید
لذت بردم ،خدا كنه صدا و سيما نيز بجاي فيلم هاي ....بفكر تغيير نگرش و فرهنگ جامعه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
صدا سیما هر کاری بکنه عکس جواب میگیره !
مشکل مردم ایران این است که تکلیف خود را نمیدانند و متاسفانه خود را نمیشناسند و در این اواخر از حکومت صفوی به بعد بیشتر خود را گم کرده اند ، در هیچ چیز تعادل ندارند و به سمت هر چیز بروند انقدر در ان افراط میکنند که همان چیز بلای زندگیشان میشود روزی به فرهنگ غربی و روزی به فرهنگ شرقی و روزی به فرهنگ ... اما تعادل در هیچ کدام ندارند .... داستان کلاغی است که آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد راه رفتن خودش را هم فراموش کرد ! این مسئله از پایین تا بالا تعمیم دارد
سه ماهی برای ادامه تحصیل به اتفاق خانواده ،چین بودم. که البته به سبب وضعیت ارز مجبور به ترک تحصیل شدم. اما !!!! چینی ها آدمای مهربونی بودن . به زنان بچه بغل و پیران در اتوبوس و مترو فوری جا برای نسشتن میدادن. تو رانندگی وقتی چراغ زرد میشد فوری می ایستادند درست مثل ما!!!
با اینکه زیر یوغ کمونیست هستند به قانون لج نمی کنند و هزاران چیز دیگر......
اما بشنوید از خوابگاه دانشجویان بین المللی!
ویتنامی ها محال بود بدون هم نهار یا شام بخورن . همیشه 20-30 نفری دور هم بودن
ولی ما ایرانیا:
آب زیر کاه - به فکر خویش - فرد گرا و .....
حیف که نتونستیم بیشتر بمانیم و درس زندگی بیاموزیم .... چرا که اطلبو العلم ولو بالصین
خیلی بی فرهنگ تر شدیم ها! خیلی
با تشکر از مقاله خوبتان.دقیقا واقعیتها را گفتید.
"بيست عامل فرهنگي عقب ماندگي ايرانيان" از جناب مصطفي ملكيان را نيز بخوانيد دوستان
بنام خدا
بیایید یه کم در مورد اینجور مقاله ها فکر کنیم و بهش بها بدیم .
خیلی عالی بود
بنام خدا
بیایید یه کم در مورد اینجور مقاله ها فکر کنیم و بهش بها بدیم .
خیلی عالی بود
همه مشکل ها از جایی شروع میشه که مردم نمیتوانند برای آینده برنامه ریزی کنن .اگر من نوعی بدونم که با این حقوقی که دارم میگیرم بعد از 2-3 سال ماشین میخرم و قیمت ماشین ثابته ..یا قیمت خانه ثابته..یا هر چیز دیگه ....اون وقت دیگه نیازی به مال اندوزی ندارم و فکرم راحته ..هر چیزی در میارم خرج میکنم و از زندگی لذت میبرم به جای اینکه برای بیشتر داشتن توی سر و کله هم بزنم و دروغ بگم ...... وقتی امنیت سرمایه گذاری باشه .کار هم بیشتر ایجاد میشه
ما کشور ثروتمندی هستیم, بنابراین اصلا نمی پذیرم که بخواهیم به خودمون سختی بدیم. چرا که سختی کشیدن ما بی نتیجه است و در عوض یه عده ی دیگه هر روز پولدارتر از روز قبل می شن.... ما میخواهیم همه به حقشون که رفاه و امنیت مالی است برسن و همچنین منابع کشورمون درست مدیریت بشه همین!!! و دست دلالان کوتاه بشه
به نظر من مشکل نا ایرانیا دروغگو بودن و ریاکاریه!!!!!!هیچ وقت حرفی که تو دلمونه رو نمیزنیم حتی اگه بدونیم که حقه
با سلام وسپاس از جناب آقای دکتر .تابناک شما لطفا نظرات مخالف با نظرات خود را لااقل منعکس نمایید تا بستر مناظره فراهم گردد. نظرات و مصاحبه هایی که از صدا وسیما پخش میشود انگار که در این مملکت یک طرز فکر وجود دارد . در پایان از ماست که بر ماست
با سلام میدونم بازم هم نظر را اجازه چاپ نمیدید ولی من مینویسم
توقع قانون گرائی از مردم درست نیست. چون قانون ابزار دست عد های برای تضیع حقوق مردم شده . وقتی پند سال پیش شبانه چند هزار متر مجوز ساختمانی سیار ساعت 24 صادر شد و بعد ممنوع شد . آیا انتظار ییرود مردم به قانون احترام بزارند. قانون را مرور کنید ببنید چند درصد شامل ممنوعیت و محرومیت بدون دلیل هستش . آیا وقتی خرید و فروش 1000 دلار (از طرف مردمی که فقط بخاطر فرار از تورم این کار میکنند ) ممنوع و بعد پالتهای میلیون دلاری اسنکاس جابجا میشه « آیا باز انتظار قانون قرارئی دارید. به تعداد ماشینیهای فراری و بوگاتی که تو این چند وقت تحریم تو تهران زیاد شده نگاه کردید ؟ قانون از نطر من فقط محرومیت و ممنوعیت حق طبیعی من تو زندگی . آیا تو اروپا اینوریه یا تو قانون نظر تکثریت ملاکه . اینطوری هر روز به عقبتر میریم.
دکتر سریع القلم حرف حق رو زده %
از دکتر سریع القلم به خاطر تفکر روشن و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه فرهنگی و نهایت توسعه همه جانبه تشکر می کنم. همانطور که ایشان اعتقاد دارند در فضای کنونی کشور هیچ نوع مناظره واقعی و برخاست از تضارب آرا وجود ندارد. شاید یکی از دلایل اصلی این مساله عدم وجود رسانه های غیر دولتی است. در جای دیگر ایشان به عدم تحمل انتقادات در جامعه اشاره کرده است ولی نگفته اند آیا در سطح حکومت چنین انتقاداتی جا افتاده است. بنظرم حکومت و متولیان فرهنگی باید فرهنگ انتقاد را از خود شروع کرده و در جامعه انتشار دهند. یعنی سهم حکومت و متولیان فرهنگی در این زمینه بسیار بیشتر از جامعه می باشد.
لطفا کتاب خلقیات ما ایزانیان نوشته مرحوم چمالزاده را معرفی کنید بنحو جالبی اخلاقیات جامعه زا نفد کرده است
تازمانیکه فرهنگ ما عوض نشه در زندگی موفق نخواهیم شد .
سبک زندگی ما و مردمان سایر کشورها
ناشی از تکنولوزی و سرعت بسیاربالای
آن است...
که به امید خداوند مهربان در آینده ای نه
چندان دور با بازگشت ارزشها و سنتهای
طبیعی به تعادل میرسد
خود خبر یه طرف این همه نظرها هم واسه خودش خبره چقدر ما احساس میکنیم صاحب نظریم ! :) خدا وکیلی این همه نظر و بخواد بخونه ترسناکه
این حرفها خیلی قدیمی فرهنگمون مشکل داره باید اینطور این کار رو بکنیم اینا مال عهد بوق راست میگین تو فیلم سریالاتون بیارین مردم یاد بگیرن میخوان فرهنگ سازی کنن به ملت مستقیم نمیگن با فرهنگ شو که :) شماها دیگه ترکوندین بابا
تفکر "مارکسیستی " را خوب گفتی . این تفکر در هر سه قوه رواج دارد. به در و دیوارهای ادارات نگاه کنید متوجه این تفکر خواهید شد.
تصمیمات صحیح اقتصادی که منافع بلند مدت کشور را تامین میکند قطعا مورد رضای مردم نخواهد بود . مردم "حال" خود را میبینند
همه درست میگویند ولی برای درست شدن ما مردم ایران باید برنامه ریزی 500 ساله بشود شاید نوادگان نوادگانمان به این مهم دست یابند!
اینها حرف دل خیلیهاست ولی حیف که کاری نمیشه کرد
چو خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
خود خبر یه طرف این همه نظرها هم واسه خودش خبره چقدر ما احساس میکنیم صاحب نظریم ! :) خدا وکیلی این همه نظر و بخواد بخونه ترسناکه
این حرفها خیلی قدیمی فرهنگمون مشکل داره باید اینطور این کار رو بکنیم اینا مال عهد بوق راست میگین تو فیلم سریالاتون بیارین مردم یاد بگیرن میخوان فرهنگ سازی کنن به ملت مستقیم نمیگن با فرهنگ شو که :) شماها دیگه ترکوندین بابا
اگر بجای ساختن دیگران خود را بسازیم جامعه ساخته میشود
عدم رعایت محیط زیست در تمامی سطوح کشور و عدم آموزش حفظ محیط زیست در سطح ابتدائی الی دانشگاه .
ما بیشتر زنده مانی میکنیم تا زندگانی
جالب بود و درست
اگه خدا و اخرت رو قبول داریم
سعی کنیم دروغ نگیم
خوش قول و امانتدار باشیم
عجول و تنبل نباشیم
دیگه لازم هم نیست بگیم با فرهنگیم
دیگه دیره هر کس هم یاد نگیره در جامعه ایران خودشو بالا بکشه یا خیلی بی عرضه است یا خلی باشرفه
چرا سعی میکنید دستاوردهای بزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی را کمرنگ کنید؟
انسانها ماشین نیستند که مثلأ بگوییم همه نیسانها اینجورند یا همه بنزها آنجور. شخصیت انسانها وابسته به اقتصاد آنهاست. شخصیت یک ایرانی فقیر به شخصیت یک مکزیکی فقیر خیلی نزدیکتر است تا به شخصیت یک ایرانی پول دار و یا پول دارها نسبت به پول دارها
باسلام واحترام به جناب نویسنده وخوانندگان محترم .موضوع وپردازش به آن بسیارعالی و ای کاش بیشترموردواکاوی ونقدعالمانه قرارگیرد
واقعا مطلب بسیار ارزنده ای بود

به نظر من تاکید جناب اقای دکتر بر روی موضوع درگیر بودن ما در تفکرات چپ مارکسیستی،عذم توجه به عوامل توسعه در کشور های مثل برزیا و کره جنوبی برای الگو برداری و از همه مهم تر نبود احزاب توتنمند و سازماندهی شده در ایران مشکلات عدیده ای در ایران به وجود آورده و باعث بسته شده راه تفکر و تعقل منطقی و به دور از واقعیت ما از کشور و جهان خارجمون شده
عالی بود چرا این نقدهای خوب و جالب رو تو رسانه ملی پخش نمیکنند این مطالب کل مردم از جمله منو نقد کرد و بجا بود
باسلام
استاد بزگوار نوشته شما هم مثل جامعه ای که تعریف کرده ای می باشد.از هم گسیخته و ناهنجار.شما که نمی توانی یک نوشته منسجم را به دلایلی که همه می دانند ارائه بدهید از مردم چه انتظاری دارید که رفتاری درست و اصولی(شفاف)داشته باشند؟
کمونیزم فرهنگی 100 بار بدتر از کمونیزم اقتصادی است در کشور ما هم دولتمردان و هم دولت ها خود را متولی فرهنگ دانسته و می دانند و گویا به مردم هم تفهیم کرده اند که در این عرضه مسئولیتی نداشته باشند. تا چنین است گفتگو از سبک زندگی به جائی نمیرسد.
ما جز بهترین های دنیا هستیم ورانندگی مان رانگاه کنید!!!! موتورسواری شهرنشینی. محیط زیستمان و هزاران خوبی دیگر که سرمنشا همه خوبی ها خانوادها ومدارس ودانشگاها وصدا وسیمای ماهستند..... باعرض معذرت...
کم حوصله گی بزرگ ترین آفت و آسیب در زندگی اجتمااعی ایرانیان است نمونه ساده آن که هر روز می بینید مثلا شما در یک سوپر رفته اید چیزی بخرید مغازه دار می خواهد کالای شما را بیاورد فرد دیگر تا از راه می رسد فوری می گوید آقا ببخشید یه دونه کلوجه بده عجله دارم! یعنی حوصله یک دقیقه توقف را ندارند. ای ایرانی بی حوصله!!!
سلام اقای دکتر نمیدونم کجا واز چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده اید ولی بنظر میرسد در درس جامعه شناسی تاریخی مردم ایران نمره منفی خواهید اورد.مردم ایران در مقابل یونان وفرهنگ هلنی ودر مقابل رومیان با فرهنگ رومی ژرمنی ودر مقابل هجوم ترکان اسیای میانه واعراب بدوی ومغولان خون اشام وترکان تیموری سفاک وحتی افغانهای دوره صفوی ایستادگی کردند وفرهنگ غنی ایرانی را که هم اکنون نوروز باستانی جلوه ای از ان است حفظ کردند .جناب صریح القلم تاریخ ایران عزیز را به سبک مکتب انالیست ها دوباره بخوان .من دانشجوی تاریخ هستم ولی حاضرم ضمن نقد تمام نظرات محترمتان در روزنامه یا تلویزیون با جنابعالی مناظره کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
جناب عزیز کسی منکر فرهنگ اصیل و غنی ایرانی نیست مشکل ما الان است. کمی واقع بین باشیم و به فرهنگ گذشته گانمان ننازیم.داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حساب است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
تو حتی از تاریخ هم چیزی نمی دونی سعی کن تاریخ رو از زبان ادمهای بیطرف بشنوی
مقاله جالبی بود لطف بفرمایید ازین قماش مقالات بیشتر منتشر کنید هرچند که به مزاج بیشتریها خوش نمیاد .
به نظر بنده درحال حاضر که همه یجورایی حیرانیم و اصلاٌ نمیدانیم چی میکنیم خدا آخر و عاقبتمونو به خیر کنه
آقا جان من یک فرهنگی باز نشسته ی ناتوان و بیمار و خانه نشین و از همه مهمتر تنهای تنها هستم . به سایت تابناک علاقمند هستم تنها دلخوشی و سر گرمی من خواندن مطالب این سایت است در باره ی بعضی مطالب که به نظرم جالب است اضهار نظر کرده و در زیر مطلب خالصانه و مستند عقیده ام را می نویسم بابا جان چرا شما چاپش نمی کنید این تنها دلخوشی و سر گرمی من است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
جناب فرهنگی محترم: اظهار نظر
اخلاق، تفکر، وظیفه شناسی، احترام به حقوق دیگران، بیشتر و دقیق تر کار کردن و دوری از تنبلی و از زیر کار در نرفتن. اگر هر کسی این موارد رو تو زندگیش انجام بده جامعه اطرافش خود به خود تغییر خواهد کرد. یک شخص و ک جریان و هیچ کس دیگری نمی تونه کاری بکنه مگر خود مردم.
مقاله جالبی بود .نظرات هم خوب بودند .استفاده کردم. م
ممنون
از نظرات صائب آقای دکتر استفاده کردیم...اما تناقض بزرگ این بود که ایشان تاکید کردند این نواقص از جامعه است نه دولت..اما هنگام ذکر دلایل فرمودند..مشکل :رانت...عدم امکان مناظره ..قوه مقننه و مجریه بی قاعده ؟!!! که اینها بیشتر از حکومت است
شکل گیری پارادایم "نقد درون ملتی" جزو ابتدایی ترین گام های توسعه گرایی است .
و اما از ویژگی های اصلی آن ریشه یابی علت های این عادت های دیرینه عقب ماندگی مدنی است . که استاد به ریشه های آن در این گفتار کوتاه توجه نفرموده اند . و این همانا خود یکی از دلایل اصلی و ریشه ای عقب ماندگی دیرینه مردمانی است که در ایران زندگی میکنند . لذا در عین ارزشمند شناختن این مباحث نقد جدی و اساسی بر آن وارد است .
همه نظرات دوستان مورد احترام است .اما....نبايد از سالهاي پراز آتش و خون هشت سال دفاع مقدس گذشت همين ملت بودند كه با دادن جان كه عزيزترين نعمت الهي است ار كشوري كه تاريخ و پيشينه كهن در خود جاي دارددفاع كردند و هيشه در صحنه بوده وهستند اين ملت همان ملت هستند و نبايد اينگونه بر آن تاخت .برادر استاد عزيز بايد از مسئولين سوال شود در هشت سال گذشته كه مبلغي بالغ بر 600ميليارد دلار از فروش نفت اين آب وخاك به دست امده كه ميتوان با اين سرمايه هنگفت كشوري عزيزمان ايران را به عالي ترين درجه رساند وضعيت معيشتي خيلي خيلي بدي داشته باشنداين ضعف از ناكارامدي مديران است وقتي ميگويند در اين زمان جاي ازمون و خطا نيست پس چرا باز هم ازمون و خطا ...و وقتي رهبر عزيزمان هميشه در فرموده هايش رفع مشكلات مردم را از مسئولين خواستار ميشوند ولي باز هم ميبينيم اين مردم هستند كه تحت فشار قرار دارند و دريغ از رفع مشكل ملت ايران ...از سبك زندگي سخن گفتيد هر انساني كه خدا خلق كرده بخاطر زندگي كردن و استفاده از نعمتهايش افريده ..ولي در فطرت او ايمان راستگويي صداقت و پاكي نيز نهاده است ملت ايران داراي همه اين ابعاد ميباشدواگر بخواهيم كلي بگوييم ايرني يعني عشق يعني صداقت .واگر اكنون در جامعه كم رنگ شدن انرا ميبينيم دليل دنيادوستي نيست ودليل ان باز برميگردد به وضعيت معيشتي وفشارمضاعف است....واما نسخه اي كه به ان اشاره كرديد بسيار كار امد ومورد نياز جامعه ماست و تمام مواردي كه به ان اشاره كرده ايد اگر مورد استفاده قرار گيرد كشور و ملت به اوج شكوفايي خواهد رسيدونكته مهم اينكه وقتي فقر وارد خانه اي گردد ايمان نيز از درب ديگر ان خارج ميشوداز فقر مادي گرفته تا فقر عقلي...متشكرم
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
درست وبجا گفتيد.ممنون برادر
مردم ایران در شرایط حساس کنونی زندگی میکنند و بهتر است کمی از این حساسیت کاسته شود تا نفسی بکشند
لطفا کتاب جامعه شناسی خودمانی را نوشته حسن نراقی بخوانید تا دقیقا متوجه شوید چرا ایرانی ها اینگونه اند!!
من نمی دانم چرا به این کتاب اجازه چاپ مجدد نمی دهند؟؟؟؟؟ یعنی دوست دارند کسی آن را نخواند تا هیمنطور عقب مانده بمانیم؟
میدونم تابناک منتشر نمیکنه ولی میگم 1-انسانهای بدبخت در مورد دیگران صحبت میکنند(اینهمه غیبت دروغ تهمت و هزار چیز دیگه) 2-انسانهای معمولی در مورد اتفاقات روز صحبت میکنن(گرانی پسته و پراید و هزار مورد دیگه) 3-انسانهای بزرگ در مورد ایده ها و را حلها صحبت میکنن(مثل همه شما ها که منتقدید و هیچ پیشنهادی ندارید) 4-نتیجه اینکه من هم صحبت آدمای بدبختی مثل شماها نمیشم چون راه حل های زیادی توی ذهنم هست!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
اگر راه حل داشتی مینوشتی ! به جای اینکه مردم را قضاوت کنی ! متاسفانه فقط ادعا دارید ! و همین مشکل این مملکت هست که همه ادعا میکنند راه حل دارند ولی ....
تابناک جان ، من سبک زندگی فعلا نمی خوام ، آرامش میخوام ، میخوام واسه خودم زندگی کنم ، کسی مزاحمم نشه ، هر روز مجبور نباشم به 100 نفر جواب بدم ، آرامشو بدین بزارین زندگی خودمونو کنیم خداییش بقیش میشه همین مقاله که شما گفتی
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
آی گل گفتی
کنفوسیوس فیلسوف بزرگ چینی می گوید:
هر تغییری در جامعه باید از حاکمان شروع شود
این حساب دو دو تا جهارتا است در جامعه ای که مسؤولین آن با هم مسابقه قدرت طلبی و ثروت اندوزی بگذارند شما نمی توانید از مردم عادی ادعای بیش از این داشته باشید

اگر مسؤولین توانستند به همان ساده زیستی اول انقلاب برگردند مردم هم همان مردم اول انقلاب خواهند شد و الا فلا
ذات رو نميشه عوض كرد
دنيا دو روزه آدم بايد خوش باشه
باسلام من یک سایبرنتیست هستم.برخلاف آنچه مصطلح است حیطه گفتگوی سیبرنتیک به فضای مجازی داده پردازی محدود نمی شود و رشته ای کارآ در مدیریت افعال است که در آن الگوریتم معادل ریاضی افعال مورد گفتگو قرار میگیرد و عامل به آن توفیق دو بار تجربه زندگی در دنیا را خواهد داشت و هر تصمیم جز یا کلانی که بر راهکارهای این علم انطباق داشته باشد توفیق را به همراه دارد.و اگر غیر این باشد مسلما یا باشکست مواجه خواهد شد یا توفیق در آن توان پوشش هزینه های آنرا نخواهد داشت ودر این مورد حاضرم مقالات خودرا حسب درخواست سایت محترم تابناک جهت استفاده عموم در اختیار بگذارم که بسیار مفید هستند.بماند.در مورد نوشته آقای دکتر سریع‌القلم ضمن تائید اکثر مطالب ایشان نارسایی دربرخی از نظریات وجود دارد که درقالب مثالهایی به آن میپردازم مبحث اول. 1-باکمال تاسف جمله این مکان بوسیله دوربین مخفی کنترل میشود کارایی بسیاربیشتری از عالم محضر خداست درمحضر خدا معصیت نکنیم دارد 2-ما درعبور جمعی از گذرگاهها و ورود و خروج اماکن وقت زیادی برای تعارف کردن تلف میکنیم درحالیکه موقع رانندگی وترافیک دقیقا عکس آنحالت را وبا خشونت ازخود بروز میدهیم وهرکس سعی میکند جلو بیفتد ولو یک متر3- موقع راننگی و پس از اطمینان از عدم کنترل پلیس مرتکب تخلفات خطرناک چون سرعت و سبقت و غیره میشویم ولی به محض متوقف شدن بوسیله پلیس با تایید زشتی حرکت خود شروع به عذر خواهی مینماییم .شاید جان کلام اینجاست که شاید خشوع ما به قانون واخلاق درحالت چهره درچهره و درمنظر بودن خیلی بیشتر از حالت روءیت نشدن وتنهاییست وداروی این معضل تنها مناظره نیست بلکه احساس درمنظر بودن بوسیله احاطه رسانه ها و امثال آن به افعال ماست. خالصانه عرض میکنم رفتار یک مسئول با یک ارباب رجوع عادی بسیار متفاوت است با هنگامیکه احساس کند مثلا ارباب رجوع با گوشی همراه خود رفتار وگفتار اورا ضبط میکند. مبحث دوم. 1-در میان مورچگان از همه عجیبتر مورچه گوشتخوار است که در مناطق گرمسیر زندگی می کند این مورچگان چون لشکر می کشند ، ستونی به پهنای چندین سانتی متر و درازای صدها متر پدید می آورند. در این ستون مورچه های کارگر پیله ها را حمل می کنند و سربازان در پیش و پس لشکر در حرکتند.گاهی که این ستون درمسیر خود به آب میرسند مورچه ها به هم چسبیده خود را به صورت طنابی درآورده و بر آب رها می کنند و به این ترتیب پلی بر روی آب می سازند ، تا سایر مورچه ها از روی آب بگذرند. لیکن مورچه هایی که خود ، پل را تشکیل می دهند، در آب غرق می شوند ولی درانجام ماموریت سستی نمیکنند.2-بسیارند از مللی که در اوج مشکلات مالی افرادش با مهاجرت به کشورهای دیگر وبا کار طاقت فرسا دستمزد خود را بصورت ارز برای کمک به کشور خود میفرستند نگارنده در دهه هشتاد مردم بیش از دوازده کشور که اقدام به ارسال ارز بدین منظور برای مملکتشان می کردند مطالعه کرده بود(که بخاطر عدم تبلیغ از ذکر نامشان معذور است) اینگونه کارها که مصادیق آنها کم نیستند در جهت این بینش است که فرد منافع خودرا در راستا وگره خورده با منافع کشورش میبیند.مبحث سوم. 1- بسیارند مردم کشورهایی که درصورت دیدن کار خلاف قانون خود بعنوان پلیس اقدام به جلوگیری از کار خلاف میکنند.نگارنده خود بارها ناظر این رفتار بوده است مانند اعتراض به انداختن ته سیگار در خیابان.جلوگیری از پارک خودرو درمکان پارک ممنوع.اعتراض به صاحب یک سگ که جایی را کثیف کرده و غیره 2- خانم صدر اعظم کشوری اجازه سوار شدن شوهرش به هواپیمای حامل اورا برای جلو گیری از استفاده شخصی ازامکانات دولتی نمیدهد .در اینگونه اجتماعات صرفنظر از جنبه تبلیغاتی آن قبح قانون گریزی کاملا نهادینه شده و دامنه آن خانواده را نیز در برگرفته .سایت محترم تابناک با اعتذار ازطول کلام ادامه نوشتار را به وقت آتی محول وبه اطلاع میرسانم ازدیدگاه سایبرنتیک انسان با قریب دوازده مشخصه دقیقا همانند جامعه فکر میکند وبلعکس که هرگونه تضاد در دیدگاه از بی توجهی شروع و به بی تفاوتی. عدم جانبداری .جانبداری از عنصر متضاد و به تضادعملی میرسد که البته شناخت بسترهای هر کدام ودرنهایت بستر جرم کاری مدیریتی ومدیریت هرکدام ودر هرمقطع با استفاده از رسوخ پیشینه تاریخی جامعه و رسوم اخلاقی و اعتقادی کاملا امکانپذیر است . که درصورت لزوم مفصلا به اطلاع خواهد رسید.توفیق شما را خواهانم
واقعا باید معلم ها بخونن و نسل بعدی را آموزش بدن بیخیاله این نسل عجب مطلبه جالبی دوستان مضرات فارسی نوشتن منو من خارج زندگی میکنم و میبینم ما هم همانم که بودیم پس فرهنگه ما پایداره که ما هم نتونستیم آواز بشیم .
That was excellent.
با سلام . متاسفانه در جامعه ما مشکلاتی وجود دارد که هیچ ربطی به سیاست و این دولت و آن دولت و . . . ندارد و تنها مربوط به رعایت دین فردی و اجتماعی می باشد . اگه به 23 پرسشی که رهبری در بجنورد بیان کردند مراجعه کنیم به عمق فاجعه پی می بریم ایا جز منفعت طلبی شخصی انگیزه ای دیگه برای رانندگی بد ، دروغ فراوان و . . . میشه پیدا کرد .
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
سلام اقای صاحب نظر!!!!!!!!!!
مهمترين مشخصه رشد اجتماعي آگاهي و شناخت است. در گفتگوي حاضر شناخت بيطرفانه ما ايرانيان از وضعيت اجتماعي، اخلاقي و رقتاري مان ميتواند چراغ راه حركت اجتماعيمان باشد بنابراين اجتناب از سفيد يا سياه نمايي شرط مهمي است.
شخصا از شنيدن تعاريف دهان پركن و غير واقعي يا يكسره بدگويي از وضعيت احساس بسيار بدي دارم گويي فاصله مان با شروع سازندگي اجتماعي بيشتر ميشود .
اجملا بنظرم نبود بافت اجتماعي و حرفه اي، فرهنگ جداپروري خانوادگي، عادي بودن دورويي، چاپلوسي و دروغ و...از عوامل اصليند . اميدوارم منتشر كنيد.
لطفااحساسی بودن را نیز به یافته هایتان اضافه کنید
باسلام و تشکر ازسوژه خوبتون باید بگم ایرانیان همیشه اولا بودنشان را نشان داده اند وملت ایران دروغگو نیستند دروغگو آنهایی هستند که خودشون این صفت را دارند و برای توجیه خودشان افرادی مثل خودشان را دورهم جمع میکنند وبه آدمهای درست بها نمیدهند برای اصلاح جامعه هم باید ازهمان قسمتهای کوچیک تابزرگ شروع کنیم از خانواده تاجامعه تو اجتماع به افراد راستگو ودرستکار بهابدیم تو ادارات به افراد درستکار پست بدیم نه اونهایی که مال مردمو خوردن وحق دیگران راضایع کردن تو انتخاب وزرا درستکارها را انتخاب کنیم نه هم خط ها را تو انتخاب رئیس جمهور راستگو ودرستکار و اینجوری همه چی خود به خود درست میشه و الا تا ثریا میرود دیوار کج تو کدوم اداره ای توجه شده به کسی که راستگو ودرستکاره بها داده شده میشناسم کسی روکه تویه خونواده مذهبی بزرگ شده برادر شهیده با داشتن بیشاز 17 سال سابقه کار وخانم شاغل تو دستگاهی مثل دارایی که کارشناس ارشد مالیاتی است از مال دنیا هیچی نداره یه پیکان قراضه داره تو یه آپارتمان فکسنی زندگی میکنه که پس از سالها به خانومش از محل کارش دادند خودتون بگین به این آدم درست وراست بهاندادند مطمئنم مثل ایشون بازم هستند تو ادارات مختلف حال آنکه اگه بررسی کنید می بینید طرف سه سال نیست اومده تویه سیستم صاحب همه چی هست خودتون بگید از نون حلال بیشتر از نون پنیر میشه ؟؟؟؟ پس بیایید انسانها را خوب بشناسید وجامعه روبه اونها بسپرید نه اینکه به دلیل سرکار گذاشتن افراد نالایق و ریا کار همه رو دروغگو بپندارید اتفاقا" ایرانیان بسیار راستگو ودرست کردارند وخیلی هم به خانواده و بزرگترهاشان احترام میگذارند و مطمئن باشید هرکس خودش را باور داشته باشد وبه این اصول پایبند باشد ایران بهشت خواهد بود
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
اقا یا خانم افریده شما که میفرمایید تو انتخاب وزرا ورییس جمهور راستگو هارو انتخاب کنیم مگه ملت غیر ازاین میخواد.در ضمن مگه راستگویی تو ظاهر کسی مشخصه ای داره یا تو پیشونی کسی نوشته شده که راستگو یا دروغگو است.
عالی بود از اقوام درجه یک ما برای بار سوم و البته این دفعه خانوادگی رفتند کربلا در حالیکه 4 سال است حق ما دست اوست و پس نداده حرامش باد .قربون امام حسین بشم از این آدمها خیلی زیادند متاسفانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
خیلی ها به حج هم رفته اند در حالیکه حق دیگران برعهده شان است
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
واضافه فرمایید حق ورثه را خوردن و خواندن نماز جماعت ونماز شب و ..... زور گفتن به دیگر وراث بعنوان مثال یکی از ورثه ها بخاطر لجبازی با دیگر وراث حاضر به فروش خانه ومغازه ارثیه ای نیست در حالی که خواهر وبرادر ایشان دچار تنگنای مالی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
میدانید چرا؟ چون خیلیها برای خدا نماز نمیخوانند ، برای خدا به حج نمیروند و برای خدا و امامان به زیارت نمیروند بلکه فقط برای ظاهر سازی و ریا و سو استفاده از دینداری و دیانت و نام خدا این کار را انجام میدهند ! بخدا اگر کسی را وامانده و گرسنه ببینید و کار او را حل نکنید و شکمش را سیر نگردانید ، زیارت بر شما حرام است !
بی خود به مردم ، فرهنگ و... گیر نده جناب استاد، این مملکت مشکل مدیریتی داره همه این رو مید ونند این مملکت مشکل بی برنا مگی داره البته رهبری عزیز خط مشی را مشخص کرده اما کو گوش شنوا بهتر بیش از این به این مردم گیر ندید .
زياد خودتونو ناراحت نكنيد استاد محترم هم از افعال معكوس استفاده كردن مثلا خوشگذراني يعني غم و غصه زياد، دور هم جمع شدن منظور در كنار هم بودن در صفهاي طولاني مرغ،برنج،بنزين و گاز مي باشد، تفريح مثلا خريد زودتر بخاطر ترس از گراني بيشر كه اين كار نوعي تفريح سالم مي باشد و شما خريداتونو زودتر انجام ميديد و احساس ثروت مي كنيد، تفريح زياد داريم خودتون بهتر مي دونيد. اميدواريم هر چه زودتر اين خوشگذراني ها و دور هم جمع شدنا و تفريها تموم شه و راحت شيم :) :)) :)))
از دید غربی ها ما در بربریت هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
دید غربی ها تو سرشون بخوره ... باید دید ایا از نطر خودمان در بربریت هستیم یا نه ؟ که به نطر من هستیم !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
بيخود كردن غربيها در مورد ايران و ايراني نظر بدن. واقعا بهم برخورد آقا يا خانم ناشناس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
اتفاقا ایرانیها در خارج از کشور کاملا انسانهای با شخصیت و قانونمندی میشوند و تا پایشان به کشور میرسد دوباره روز از نو و روزی از نو
یادم میاد روزی از یکی از کشورها به ایران برمیگشتم و همسفرانم اکثرا ایرانی بودند در فرودگاه کشور مبدا نظم و آرامش و رعایت حقوق یکدیگر و پشت خط ایستادن را از انها شاهد بودم ولی وقتی به فرودگاه امام رسیدیم !!!! وای !!!! از سر کول هم بالا میرفتند و همگی مثل قوم ... به باجه ها هجوم آورده بودند و هر کس سعی میکرد از دیگری جلو بزند !!!!! ...
اینگونه مطالب از یک دانشگاهی بعید است. یک فرد علمی باید با عدد و رقم مطالب خود را بیان کند.
پاسخ ها
خنده بازار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
عدد و رقم تو سرت بخوره همین امار غلط ما رو به اینجا رسونده یه نگاه به اطرافتون بندازید
مردم ایران باید یه کم بیشتر به فکر جامعه باشند و فرد گرایی رو کنار بگذارند. مشکل بزرگ ما اینه که هرکی به فکر خودش و منافع خودشه و تمام ارزش های هجتماعی زمانی که پای منافع شخصی در میون باشه زیر پا گداشته میشه. تو ایران کلاً کار دسته جمعه نمیشه انجام داد و هر کسی ساز خودش رو میزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
وقتی کاری کنیم که منافع مردم در رعایت کردن قانون باشه دیگر لازم نیست به مردم بگیم از منافع خودشون بگذرند ! مثلا اگر راننده ای با شکستن قانون از چراغ قرمز عبور کرد و هیچ جریمه ای نشد انتطار دارید چند راننده دیگر پشت سر او همین کار را انجام ندهند ؟ !!! وقتی کسی دزدید و راحت زندگیش را کرد انتظار دارید بقیه ندزدند ؟!!! فقط باید کاری کرد که نفع مردم در قانونمندی باشد و زیر پا قرار دادن قانون فقط و فقط باعث ضرر شود
1- مردم ایران فکر می کنند دین و گناه و صواب و بهشت و جهنم مختص مسجد و باریکه محدودی از زندگی است - باید این حقیقت را حس کنند که از زمان تولد تا آخرین ثانیه حیات هر حرکت و رفتاری از آنها سربزند مشمول دین و باز خواست الهی در آخرت است.

2- آمارها می گوید مردم ایران با مطالعه میانه خوبی ندارند اگر کتاب را غذای روح بدانیم مردم ما در این بعد بسیار لاغر هستد

جمع بندی این است که: مردم ما علاوه بر صفات خوب نقائص بسیاری دارند ولی علت تمام این نقص ها بصورت مستقیم یا غیر مستقیم کمبود دو عاملی است که در بالا ذکر شد مثلاً اگر به شخصی که با بوق زدن های ممتد و بی جا در خیابان همه را آزار می دهد بگویید این کار گناه است ممکن است بصورت ظاهری حرف شما را قبول کند ولی قلباً به چنین چیزی اعتقاد ندارد و اگر اعتقاد داشت رفتارش غیر از این بود. اگر یک نانوا علم و دین او بیشتر شود نان تخمیر نشده و سوخته به مردم تحویل نخواهد داد یعنی از سویی بداند که با قهوه ای شدن رنگ نان در گرمای تنور آکریلامید در نان بوجود می آید که سرطان زاست و از سوی دیگر حتم داشته باشد که اگر مردم را بیمار کند به جهنم خواهد رفت.
آفرین . مخصوصا این جمله ات : بسیاری از افکار اقتصادی و سیاست خارجی که امروز وجود دارد ریشه‏‌های چپ مارکسیستی دارد. ما هنوز از تفکر چپ‌‌‌ رها نشده‏ایم. اگر ما کشوری و ملی فکر کنیم و ببینیم برای کل ایران چه پارادایمی مناسب است، تفکر چپ را‌‌‌ رها می‌‎کنیم. زیرا تفکر چپ در دنیا شکست خورد.
این مشکلاتی که استاد گفتند راه حل داره یه راه حلش اینه که ما افراد الگو تو هر محل داشته باشیم که مردم دائما بهش مراجعه کنن برای فرهنگ سازی هم می شه از سریال مردم ناتمام استفاده کرد یعنی اینکه فرهنگ این سریال رو سراسری کنیم بطور رایگان در اختیار همه مردم قرار دهیم تا آنرا ببینند و حتی در مقاطع تحصیلی استفاده کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
یعنی میفرمایید مردم را بگیریم و بگوییم باید به الگو دائم مراجعه کنید ؟؟!!!! راه حلتون اگر بدرد میخورد تا حالا اینجا مملکت گل و بلبل بود ! مگر الان مساجد وجود ندارد و هر مسجد حداقل یک الگو ندارد؟ پس چرا تا بحال درست نشده ؟!!!!
فردگرا به شدت بی اعتنا به حقوق دیگران دهمه زمینه ها
واقعا مقاله خوبی بود مخصوصا اینکه گفتندطاهروباطن ایرانیها متفاوت است واین هم برمیگردد به این مسئله که ماعادت کردیم دیگران را با معیارخودمان بسنجیم درنتیجه دورویی وریا زیاد میشه مثلا اگه من به یک دین ومرامی اعتقاددارم پس فرزندیا همسرم هم باید آنگونه باشه ووقتی فرزندیاهمسرم ازته دل به اون موضوع اعتقادنداشته باشه برای رضایت من ظاهرسازی میکنه ولی اگه من به طرزتفکراطرافیانم کاری نداشته باشم وانهاراهمانطورکه هستن بپذیرم خوب دورویی کمتر میشه
ما مردم ایران به میل خودمان زندگی می کنیم و میخواهیم به هر شکلی به منافع خود برسیم
برای مثال یک نمونه از مشکلات که همه می بینیم عدم رعایت پاکیزگی محیط زیست،طبیعت کوهستان و اطراف رودخانه ها و. . . یعنی بی احترامی به خود ودیگران وآیندگان که رعایت نمودن آن هیچگونه هزینه ای و زحمتی ندارد چرا رعایت نمی کنیم؟
چون قانونمند و به فکر جامعه ومنافع کشور خود نیستیم.
پس لازم است طرز تفکر در جامعه اصلاح شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
قانونمند بودن و رعایت قانون را از دبستان و کودکستان به افراد می اموزند و نه با خواهش و تمنا !
یه روز یه ژاپنی میاد ایران وقتی برمیگرده کشورش ازش می پرسن خب ایران چطور بود؟ میگه ایرانیا مردمان عجیبی هستن
میگن چرا؟؟؟
میگه اول اینکه یک کشور 4فصل دارن یعنی همه نوع آب هوا هست با اینکه 70 میلیون بیشتر جمعیت ندارن و این همه کشورشون منابع زیرزمینی نفت وگاز داره اما همه شون زیر پای همو خالی می کنن و جالبتر اینکه همه از هم دزدی میکنن و با صلح و صفا کنار هم زندگی میکنن
با سلام جدیدا احساسی که به من دست داده این است که از واژه( حلالم کنید یا حلالش کنید) برداشت منفی دارم به معنی دیگر اینکه نمیشه ما طوری زندگی کنیم که نه کسی از ما برنجد واگر هم رنجید بلا فاصله عذر خواهی کنیم نه اینکه قبل از مردن توسط خودمان یا بعد از مردن توسط کسی دیگر طلب حلالیت بکنیم دوستان خوب لطفا نظر دهید بخدا خیلی از مشکلات رفتاری مابادیگران ناشی از همین غرور و عدم درک دیگران است
جناب آقای دکتر نکات ریز و قابل تاملی را بیان نمودند خیلی هم خوب بود اما افسوس که در جامعه ما آرامش نمی باشد و برنامه ریزی برای فردا نمی شود در هیچ مورد تصمیمی گرفت چون فردا روشن نیست چه برنامه ریزی
میتواند انجام دهد یک جوان جه از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی که در همه این موارد قانون نقص دارد
من اکثر مقاله ایشان را قبول دارم ولی نکاتی قابل ذکر است:
جامعه ما دچار کم سوادی در علم و معرفت و جهانشناسی است که نباید آنرا با سواد خواندن و نوشتن و حتی مدرک اکادمیک اشتباه کرد ما احتیاج به علم و معرفت وراهنمایی داریم که متاسفانه نه در دانشگاه و مدرسه یافت می شود نه در صدا و سیما!
جامعه ما بسیار خشن و بی رحم شده و این امر ریشه در فرد گرایی و خودخواهی وعدم وجود نهادهای مدنی و مردمسالار دارد.
جامعه ایران به شدت فرد گرا و منزوی و خودکامه و خودمحور شده و این نیز به دلیل دور باطل جامعه- حکومت تشدید می شود.
جامعه ایران به علت قوانین نامناسب و تفسیر نادرست و منفعت طلبانه از آن دچار قانون گریزی و حتی قانون ستیزی شده است.
و در نهایت مشکلات اقتصادی تمام حالات بد گفته شده را تشدید کرده و خود دوباره باعث تشدید فقر و فساد می شود.
فراگیری معرفت و علم و همگرایی و اتحاد و اخلاق کرایی عملی و نه ظاهری. وتلاش برای پیشرفت جامعه و نه فردی و ایستادگی در برابر فساد و ناهنجاری در هر سطح و حساس بودن به آن و حس همنوع دوستی در سطح ملی و حتی فرا ملی می تواند چاره ساز باشد ولی نخست باید از خودمان شروع کنیم.
پاسخ ها
حسرت به دل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
n بار مثبت! علم و معرفت و جهانشناسی و قانون قانون و باز هم قانون. اينها را تحصيل كردگان مملت نيز ندارند.
من از ایرانی بی فرهنگ بودن خود شرمم میاد
کاملا درسته
باسلام تشکر از مطلب جالب و ضروری من از بین مطالب جالبی که مردم کذاشتن از نظر شخص ناشاس با پرچم آلمان فرستاده را بیشتر می پسندم .
اصلاح باید از بالا شروع شود ما مردم هم آیکون منفعت طلبی را داریم هم از خود گذشتگی را یا هم میتوانیم دروغ بگوییم هم حقیقت را بستگی به شرایطی است که ایجاد میشود باتشکر
جدا راسته مردم ایران به همان سبک زندگی عشیره ای وقبیله ای باقی مانده اند . اما گذشته ازهمه اینها یکی به من بگه امتحان شهرداریها که مهرماه برگزار شد و16000 خانواده ایرانی بچه هاشون 20 هزار تومان به حساب سازمان سنجش ریختند جوابش کی میاد؟؟! نکنه جوابهاش رو خوشون هم بلد نیستند. اگه با دست صحیح کرده بودند دو روز بیشتر کار نداشت
فروش نفت در 40ساله اخير ايرانيان را از زندگي سنتي خود جدا كرده و امكان بازگشت هم نيست مثلا چگونه مي شود در شهر زندگي كنيم و گاز مصرف نكنيم چگونه در روستا زندگي كنيم با اين جمعيت و خشكسالي ها و نبود اب و توليد خود كفايي داشته باشيم با قطع فروش نفت فاجعه رخ مي دهد چگونه به به زندگي سنتي مي توانيم مجدد متصل شويم راهي هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
مگر زندگی سنتی خوب است؟ ادم با روز پیش میرود . زمانی انگونه زندگی کردن خوب بود ولی الان با تکنولوژی و ... زندگی ها فرق کرده مثلا مگر میتوانید از تلفن استفاده کنید و بعد بخواهید سنتی زندگی کنید؟ یا مثلا از شیر اب استفاده نکنید و برای اب مصرفی به سر چاه بروید ؟ و یا از اتومبیل استفاده نکنید و فواصل طولانی امروزه تا سر کار را پیاده بروید؟ !!!!!!
خیلی سن بالایی هم ندارم ولی تو همین سنم تفاوتهای زیادی در رفتارها رو دیدم به عنوان نمونه
1-یادمه سوار اتوبوس که میشدیم کوچکترها واسه بزرگترها بلند میشدن و جا بهشون میدادن
2-یادمه تو کوچمون دختران همسایه ناموسمون بودن و اگه یه جوونی از تو کوچه رد میشد همه پسرهای محل حواسشون بود که نگاه چپ به نوامیس مردم نکنه
3-اگه تو صف نونوایی یا هر جای دیگه بودیم با رضایت همه اول پیرترها و خانومها رو راه می انداختن
4-جلو پدر و مادر یا بزرگتر فرقی نمیکرد کی باشه پاهامون رو دراز نمی کردیم یا جلوتر از اونا به جایی وارد نمی شدیم
5-دشنام و ناسزا اینقدر نقل جامعه نبود و اگر هم یه زمانی کسی میخاست فحش بده یه نیگاه به دور و برش میکرد تا زنی یا بچه ای نباشه
6-کسی که دزدی یا کلاهبرداری میکرد از ترس آبروش اسمش رو هم نمی آورد نه اینکه حالا به اسم زرنگی ازش یاد کنه و همه هم قبول کنیم طرف زرنگه و آرزو کنیم ما جاش بودیم
7-قسم خوردن اینقدر بی حرمت نشده بود و حس اعتماد اینقدر رنگ نباخته بود و اگر کسی قسم میخورد بیشتر از حالا بهش اعتماد میکردیم چون اینقدر هم دروغ نبود مخصوصا بین مسوولین.
8-مسخره کردن دیگران زشت بود و کسی به خاطر مسخره شدن دیگری اینقدر ریسه نمی رفت و کلا احترام به یکدیگر بیشتر بود.
9-اگر تو ماشین نوار خواننده ای روشن بود به محض سوار شدن یک خانوم غریبه یا رسیدن به یک مکان مذهبی یا سر وقت اذان خامشش می کردیم نه اینکه صداشو تا آخر باز کنیم علاوه بر هتک دیگران مزاحمت هم ایجاد کنیم.
10-اگر دو تا بچه دعواشون میشد هر کدوم از والدین به بچه خودش تذکر میداد یا تنبیه میکرد نه اینکه الان صاف میزنن تو گوش بچه طرف.
11-تو ماه رمضونا هیچکس از کسی نمی پرسید روزه هستی یا نه چون اصلا معنی نمیداد تو ماه رمضون روزه نگیری یا اگه عذری هم داشتی پنهون میکردی ولی الان با افتخار جلو همه روزه خوری میکنیم وافتخار هم داریم.
12-اعتیاد جرم بود و معتاد تو جامعه به این شکل امروزی ظاهر نمی شد نه اینکه قباحت این پدیده شوم رو با تبدیل جرم به بیماری ازبین ببریم.
و..... اگر بخام بگم باید یه کتاب بنویسم ولی جدا" یادش بخیر. راستی اینقدر به هم دیگه هم پز الکی نمیدادیم.
دروغ=مدد از شیطان=مدد از هیچ

ظاهرا کارو پیش می بره ولی در نهایت می بینید مشکل حل نشده و حتی . . .
حقیقتش من اخرین باری که شاد بودم یادم نمیاد ب باور کنید ادم جا نماز ابکش و خیلی دینداری نیستم الحمدالله وضعیت اقتصادی قابل قبولی هم دارم ولی ادم که نباید همه چیز برا خودش بخاد و تافته جدا بافته از جامعه نیست بهمین علت با دیدن ناتوانی و بیکاری و فقر بیشتر مردم زندگی مانند زهر برایم شده و اصلا بهم نمی چسبه و تنها کاری که از دستم بر میاد اینه که خدا همه مردم و مسولان و بنده حقیر را عاقبت ختم بخیر کند .
مردم ایران اصول خنده داری در زندگی دارند که مورد سوء استفاده قرار میگیرند وقتی چیزی گران میشود تازه مردم یادشان می افتد که باید آنرا بخرند خودخواهی و تکبر و خود پسندی در مردم ایران غوغا می کنداگر کسی ضعیف باشد مورد تمسخر و بی احترامی قرار می گیرد ولی اگر قدرتمند باشد همه با ترس به او احترام میگذارند. به عنوان یک ایرانی متاسفم که این چیزها را مینویسم ولی واقعیت محض مردم ایران این است .
مقاله با ارزشي بود و از نظر آماري اكثريت افراد جامعه ما دو رو بوده و براحتي دروغ مي گويند درخواست دارم از اين مطالب زياد منعكس شود
هیچ کس کاری را انجام نمیدهد و وقتی یک نفر پیدا شد که ان کار را انجام دهد همه کارشناس میشوند و در مورد کار ان شخص و درست وغلط بودنش نظر میدهند !!!!! و وقتی میگویید اگر شما بلد بودید چرا تا بحال ان کار روی زمین بود و انجام نمیدادید ؟ یک بهانه برایش پیدا میشود !!!!!!! این مشکل مردم ماست و طبقه خاصی را هم شامل نمیشود ! همه همینطورند از به طاهر روشن فکر تا عامی !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
قابل توجه دانشجویان سال 6 پزشکی ارومیه !
نوشته خوب و بجایی بود
با نظراتتون موافقم
مخصوصا قسمت نسخه اصلاح عالی بود
متاسفانه ما ایرانی ها همیشه عادت دارم کاستی ها و نواقصمون رو گردن این مسئول و اون مدیر بندازیم
درحالیکه این خود مائیم که می تونیم با اصلاح خودمون هم جامعه و هم مدیران جامعه مون رو اصلاح کنیم
با اون فردی هم که گفته بودن پروسه اصلاح فرهنگی بای اول از طریق مسئولان شروع بشه کاملا مخالفم
این پروسه اصلاح باید از تک تک ماها شروع بشه
آموزش و پرورش ناصحیح ! ما از آموزش و پرورش فرهنگ و رفتار اجتماعی و طریقه زندگی و قانون و مقررات زندگی اجتماعی و مدنی غافل هستیم و فقط به آموزش علوم ریاضی و فیزیک و شیمی و.... پرداخته ایم برای همین است که ملیونها لیسانسه و بالاتر داریم که نمیتوانند گلیم خود را از اب بکشند ویا فرهنگ شهروندی و اجتماعی و قانون و مقررات را رعایت کنند ! و راه آن تحول و تصحیح نظام و اولویت آموزش و پرورش است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
به عنوان یک معلم با نظر شما موافقم تا زمانی که آموزش و پرورش اصلاح نشود جامعه هم اصلاح نخواهد شد .
بهترین اتفاقی که افتاده اینه که ما داریم متوجه میشیم باید از توهم بهترین بودن بیرون بیایم و به ریشه یابی مشکلاتمون بپردازیم
اين دست مقالات و مشابه به فقط براي ديپلوديزه كردن جامعه است مثل پرداختن افراطي به ورزش و هنر و علم و حتي دين و اخلاق و اقتصاد و ....
پاسخ ها
Meek
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
دی پولی تیزه - Depolitize
اصولا مردم در بیشتر نقاط جهان کار میکنند تا زندگی کنند اما ما زندگی میکنیم تا فقط کار کنیم و بتوانیم شکم خود و خانواده را سیر کنیم
پاسخ ها
Meek
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
قربانت گردم، نگـــو ما، عرض کردم دو طبقه ایم، حرف شما به طبقه دوم مربوط میشه که حداکثر نصف (ما) است.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
آخه آقای دکتر نفسش از جای گرمی در میاد... چه میدونه نداری یعنی چی.
شما نظرهايي كه ميخواهيد برروي صفحه ميگذارييد و اين دمكراسي نيست
پاسخ ها
Meek
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
همین هم خیلی پیشرفت است و من بالشخصه قلباً قدرآنرا میدانم و از نظاممان بابت فراهم کردن این حد از آزادی بیان، در این مرحله کم و بیش ابتدائی، سپاسگزارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
دموکراسی!
دموکراسی یعنی اون نظرات غیر قابل انتشار هم منتشر بشه
کی گفته ما زندگی میکنیم ... ببخشید ا واقعا ببخشید ، هرکی این حرف را زده است ( ذرت پرت کرده است ) ما خیلی زرنگ باشیم زیست میکنیم حتی آدمهای ثروتمند رو نگاه کنید همیشه در فکر این هستند که چه جوری ثروتشان را زیاد کنند و همیشه و همیشه در ترس و اضطراب اینکه مبادا پولهاشون دیگرن بخورند ... پس اون بنده خدا ها هم دارند زیست میکنند فقط ما در جلد مورچه هستیم و آنها در جلد شیر ژیان ( پاکتی) ....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
باشما موافقم فلسفی بنده خدا همینا میگفت مامردگان زنده ایم !!!!!!!!!!!!!!!
در این که مردم ایران دورو هستند بحثی نیست
تا زماني كه در گفتار و رفتارمان تناقض وجود داره همينه مثالي ميزنم براتون در جامعه ما هميشه دم از اسلام ميزنند و حجاب اسلامي متولي اين فرهنگ چه كساني هستند؟جواب ساده است هيچ كس ميگيد نه ؟ خوب فكر كنيد معلم بدبختمون وقتي مي خواداستخدام بشه چقدر از لحاظ حجاب بهش سخت ميگيرند. ولي بازيگران كه اونها هم متولي فرهنگ اند حتي تو تلويزيون هم آرايش غليطي به اسم گريم دارند .حتي اخبار گو ها هم گاهي آرايش غليط دارند بالاخره جوون به كي نگاه كنه؟ چيكار كنه ؟اين تازه يه قسمت از ماجراست بقيه اش رو خودت ...............
سلام و ممنون از شما
ولی در جامعه ای که مردم ان بدلیل مشکلات فراوان معیشتی و اجتماعی به درد بی فرهنگی گرفتار شده اند نشود زیاد بحث کرد.
با تمام حرفهای استاد موافقم . مهمترین علت عقب ماندگی ما این است که فکر ما پرورش نیافته است و تا زمانیکه این علت اصلاح نشه (که باید در مدارس و موسسات آموزشی و از سنین کودکی اصلاح بشه) پرداختن به موضوعات دیگر کاری عبث و بیهوده است.
فرهنگمان که خیلی وقته رو به انحطاط رفته! تازه متوجه شدید؟!!گرانی هم شده قوز بالا قوز آن.
ماشالا چقدر نظر تابی حال می کنی ها
چقدر بازدید کننده
دمت جیزززز
پاسخ جمعی از دانشجویان ترم 6 پزشکی دانشکده ارومیه
به دکتر محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی ازاستاد مدعی پیشرو در حوزه توسعه و پیشرفت کشور
مدیریت محترم سایت وزین مردمی جوان پرس آذربایجان غربی
با سلام اخیرا سایت تابناک مطلبی را باعنوان ...مردم ایران چگونه باید زندگی کنند! با نظر پردازی استاد مدرس دانشگاهی آقای سریع القلم به مباحثه گذاشته که بعلت عدم درج مطلب این دانشجویان از شما درخواست می نماییم با توکیل ویراستاری نقدمان پاسخ این جمع کثیر را در سایت جوان پرس درج نمایید.
در مقدمه هدف ما دانشجویان از نقد مطلب فوق جلو گیری از سیاه نمایی هرگونه قصورات اساسی ناشی از مدیریتهای فرهنگی واجتماعی برخی مسئولین که موجب تحلیل رفتن نیروی عظیم ملی در عرصه های مختلف کار وتلاش و توسعه جامع کشور شده باشد را سعی نموده توپ بازی تغییرات وتحولات اساسی واشکالات موجود را به زمین ملت بیاندازد! لذا لازم دانستیم بعنوان دانشجویانی که عمر وجوانی خودرا درراستای تحصیلات عالیه با هدف خدمت به بیماران نموده ایم وکه همواره در طول زندگی تذکیه نفس واصلاح اخلاق فردی واجتماعی را منشور خود قرار داده ایم ضرورت پاسخ به اینگونه مباحث انحرافی را نقدی هرچند کوتاه تقدیم نماییم تا برخی روشنفکران بدانند تغییر در تغییر را با نظریه سازی نمیشود پیشبرد! محقق باید حقیقت را فدای مصلحت ننماید!

نظریه پردازی جناب سریع القلم که بر این باورند!:
درباب نظریه آسیب شناسی سبک زندگی ایرانی و درباب نظریه چرایی مشکلات زندگی ایرانی :

نخستین وجه مقایسه‌ای درباره سبک زندگی ایرانی : ایرانیهاخیلی 1- دنیا دوستتند علاقه عمیقی به دنیا و مال دنیا دارد، ولی هنرمندانه و با ادا و ظاهرسازی آن را می‌پوشاند. ظاهر و باطن میانگین ایرانی بالای ۵۰ درصد شکاف دارد. 2- خوشگذرانند! 3- ملت ایران در پاکی وصداقت فقط اهل حرافی اند ودر عمل ...!؟ پاسخ ما: نخبگان قضاوت کنند دفاع مقدس و 34 سال قناعت و استقامت ملت ایران با این نظریه آیا زیر سئوال نرفته است!؟ آیا همین شکاف وعلتها را در روی میزکار دولتمردان بی برنامه وبرخی نمایندگان مجلس که جلو پایشان را می بینند ونزدیکبینند نباید جست! وباز نهاد خانواده وملت تاوان فرهنگسازی متناقض دولتمردان را بدوش بکشند!
اگر می بینیم ملت ویتنام یا ژاپن بعد از جنگ تبدیل به ملت کار شدند عزم ملی تعریف شده وقانونمندی که مولای درزش نمی رفت تدوین شد وآنها به اینجا رسیدند! واگر غیر این است نتیجه گیری شما منجر به این میشود که ایدئولوژی اسلامی در برابر بودائیسم زیر سئوال است! درحالیکه اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست در دولتمردان است!
آقای سریع القلم صراحتا ابراز داشته اند برخلاف نظر تحصیلکردگان که مشکلات موجود را ناشی از عملکرد دولتمردان میدانند باز جامعه را مقصز اصلی این مشکلات قلمداد نموده اند! پاسخ مادراینباره اینستکه: وقتی فرهنگ و اقتصاد وسیاست دولتی است این دولت است که نتوانسته فرهنگ صداقت وپاکی را فرهنگ سازی و اپیدمی کند نه ملت! جناب استاد برای باورهای خیال پردازانه تان متاسفیم! تناقض گویی شما در دو مورد عنوان شده فوق همین باب نظریه : رابطه با تجربه توسعه کشورهای دیگر است که هیچ سنخیتی با دو باب بحثتان ندارد!
با توجه باینکه این بحث سفسطه انگیز استاد سریع القلم نیاز دارد تا به هفت من کتاب تاریخ 34 ساله مراجعه شود با پاسخ های کوتاه ( بمنظور نمک نپاشیدن وسوهان روح نشدن برروح خسته ملت بزرگ وشریف ایران ) امید آن داریم مثل آقای معتضدی منتقد اجتماعی بزعم وخیال خود مپندارید که صاحب نظر تغییر وتحول ریشه ای مملکت هستید! بحث را خلاصه میکنیم.
درباب نظریه اصول زندگی ناشی از توسعه یافتگی :
پاسخ ما: ملت نه آموزش لازم وکافی می بینند نه اقتصاد سالم نه فضای کافی برای رشد فرهنگی نه غذاوپوشاک وخوراک کافی ! که همه این موارد جزو پله های اول توسعه یک ملت وجامعه یا هرکشوریست که درکشور ما سکان آن دست ملت نیست ودست دولتمردان است! ویقینا اگر درخت توسعه مشهور دکتر عظیمی اقتصاد دان ایران را مطالعه میکردید این باب را هم مثل همه بابهایی که قصوراتش را به زمین ملت انداخته اید نوک پیکان نظریه تان را بسمت بی برنامگی دولتمردان شوط میکردید! ملتی که در پله اول هرم مازلو یعنی کمبود خوراک-پوشاک ومسکن درمانده اند قانونمندی را براساس اعتقادات دینی با شکم خالی 34 سال تبعیت کرده اند! قوانین اگر ناتوانند قصورش از نمایندگان مجلس و لوایح چپ اندرقیچی دولتیان بوده است.
درباب نظریه :نسخه ای برای اصلاح سبک زندگی ایرانیان :

این نظریه بی پایه شما با نظرات بالا بسح ختی درتناقض است. نظرات شما بقدری سطحی نگر است که بجای اشاره به اصلاح قوانین قضایی یا مقننه یا مجریه ٰ خطابتان به مسئولین قوه قضاییه ورعایت انصاف خاتمه یافته!
البته اخیرا برخی سایتها با پرداختن به نظریه های جنابعالی شاید این شبهه را به افکار عمومی بیاندازد که پدیده ای دیگر در راه است که میخواهد با اسب سپید جامعه را اصلاح نماید! در هرحال ما دانشجویان دقیقا در مورد عوامل وریشه ها وعلتهایی که شما برای اصلاح برخی معضلات جامعه بزرگ ایران نسخه پیچی نموده اید تقریبا نظرمعکوس داریم. ودصورتیکه مایل باشید آماده مناظره با شما هستیم چنانچه در این باب یعنی مناظره در نظریه پردازی اخیرتان تاکید داشته اید.
والسلام - جمعی از دانشجویان ترم 6 پزشکی دانشکده ارومیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
آقایان محترم به اصطلاح پزشکی اشتباه شما این است که ملت خود را نمونه راستین اسلام می دانید در صورتیکه در واقع عمل ما با اعتقاداتمان نمی خواند و برخی اوقات برعکس است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
اگر در پزشکی هم اینطور تشخیص بدهید که بیچاره ایم . باز کنید چشمهایتان را
سلام خوشحالم که این همه نظرات مختلف ارایه شده است این نشان دهنده علاقمندی ما به تغییر رفتارمان هست که قابل تقدیر است مباحث تامل برانگیزی مطرح شده ایکاش این مسایل در رادیو تلویزیون بصورت حامع ومستمر مطرح شود تا شاید ما بهسازی شویم امید است مسولین ذیربط شهامت انتقاد از خود را بین خود و مردم نهادینه کنند تا ما فقط ازخو تعریف نکنیم و ایرادهایمان را بازخوانی و بازگویی کنیم تا ایرانی پاک بمانیم متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
باز گفتید رادیو و تلوزیون؟!!!! این مطالب باید در خلال سریالهای ترکی پخش شود تا بیننده داشته باشد !!!!!
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خوشنود باشی ما رستگار

ای فغان! !؟! ؟! ؟
اگه بخواهیم تغییر ایجاد بشه اول باید واقعیتو قبول کنیم مخصوصا بزرگان کشور و دنبال مقصر نگردیم مسئولیت کارامونو که کردیم قبول کنیم
مردم ایران هر بدی داشته باشن یه خوبی دارن اونم اینه که فشارو خوب تحمل میکنن.
بنظر من در فرهنگ جامعه ، مردم نقش مهمی دارند ولی نقش دولت بسیار موثر تر است.
نقش مردم بخاطر انتخاب و پذیرش حاکمان اهمیت دارد ولی نقش اصلی و موثر را دولت دارد چون آموزش ، تربیت ، تبلیغات ،سیاست گذاری ، جهت دادن حرکت جامعه ، قانون گذاری و اجرای آن و بسیاری از مسایل دیگه که فرهنگ جامعه رو تشکیل میده توسط دولت انجام میشه و برای مردم مقدور نیست که نقش و وظیفه دولت را بعهده بگیرد.
تدبیر دانشمندان حوزه و دانشگاه و تولید علم بایستی چاره گر باشد نه خلق توهم .
دروغ وکلاهبرداری و ظلم و بی عدالتی در دادگاه ، چک برگشتی ، بیکاری بیداد میکند ، اقتصاد خراب از فکر خراب مسئولین و مردمی که به آنها رای دادند بوجود آمده ، امروز به دلیل عدم تمدید ال سی از سوی بانک بعد از 9 ماه انتظار مجور شدیم که ال سی را ابطال کنیم و بانک هم 6 میلیون تومان بخاطر خرید وفروش ارزی که ما هیچ وقت به ما نداده از سرمایه اندک ما کم کرد، وقتی بانک این کشور به این وضوح کلاهبرداری میکند و بنام بانک اسلامی کار میکند شما دیگه تا آخرش رو بخون ، مردم هم دروغگو وکلاهبردار میشن ، حالم بهم میخوره که بگم من یک ایرانی هستم، متاسفم برای خودم و شما
یعنی من عاشق این جملهء قصارم: "سهم خوشگذرانی و تفریح در زندگی ایرانی در مقایسه با اروپایی‌ها بالاست"
تابناک دو سه بار نظرات منو سانسور کردیا کلک! خودمونیم . به نظرم مشکل ما ایرانی ها تخصصه ، اکثرا نه همه ، در شغل هایی هستیم که نه آشنایی ، نه تخصص هیچی در آن شغل نداریم در صورتی که در در دنیا برعکسه ریشه همه مشکلات ما این نبود تخصصه کافی ، و ریشه این نبود تخصص هم ، نبود صداقته ، این صداقت از خود ما شروع میشه ، چه مردم باشیم چه دوبت چه حاکم ، امیدوارم مثل تلویزیون نباشی ، با تشکر
اگر همین تابناک نظرات همه را انعکاس میداد میششد امیدوار بود که شتیئ ئرست بشه و لی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اکثریت مرد م ایران بیماری و علت بیماری را هم میدانند . ولی خود را به کوچه ی علی دایی می زنند این دقیقا همان علت العلل است و
آ نکس که بداند و بداند که بداند
اسب شرف از گنبد گیتی بجهاند
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آنکس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به مقصد برساند
آنکس که بداند و نداند که بداند
بیدار کنیدش که بسی خفته نماند
جناب استاد معظم شما کدامیک هستید ؟
دقيقا چون نمي توانيم به زندگي سنتي و كم مصرف قديم برگرديم گفتم مجبوريم از امكانات جديد استفاده كنيم وبراي استفاده از ان بايد قدرت خريد داشته باشيم .اگر قدرت خريد داشتيم كه نبايد با نصف شدن فروش نفت اينجوري زندگي مردم به هم بريزد پس زندگي ما خيلي وابسته به نفت است بقيه اش را خودتون حدس مي زنيد
همه آنچه ایشان گفته اند درست است و بعض نکات را براستی باید بقول معروف با طلا نوشت.
من اجازه میخواهم این را هم اضافه کنم که ما عموماً با جبار، ویا مافوق از هرنظر، متملق و چاپلوس و با زیردست متجاوز و دورازانسانیت هستیم. روی وابستگان متنفذ خود بیش از خدا حساب میکنیم و درراه تامین نظر آنها فرمانهای خدارا زیر پا میگذاریم.
درجهت تملق به جبار آنقدر مافوق را میستائیم و بزرگ میکنیم که بعداً برای خودما مشکل میشود . بسیار ریا کارهستیم وآن خاصیت متملق بودن هم نمودی از همین ریاکاری و دوروئی است و شاید علت این باشد که باوردینی هرگز درما آنچنان عمیق نشده که با اخلاق اجتماعی یکی شود.
موافقم ما ايراني ها فقط اهل حرفيم توادارات هركي پستش بالاتر ميره التزام و پايبندي به قانونش پايين تر ميره اگر تو كارمند جز باشي مرتب و به وقت مياي و به همه قوانين مملكتت احترام ميزاري ولي اگر تو يك پست مدير يا معاوني داشته باشي قانون را دور مي زني و ديگران حق گفتن چرا وانتقاد ازتو را ندارند چون كارمند جز اند. سعدي مي فرمايد ومعصيت از هركه سر بزند ناخوشايند است واز بزرگان (بخوانيد مديران و.)ناپسنديده تر و نابخشودني تر
باکمال تاسف باید بگویم یک ایرانی از هر قومی که باشد درخود ایران درجایی دیگر .افغانی محسوب می شود وتمام حقوق او توسط سازمانها واهالی آن تضییع می شود
در عجبم كه دكتر اين مملكت هنوز نفهميده كه همه ايرانيان به زبان فارسي صحبت نمي كنند. تو چه انتظار از عوام داري.
اقای سریع القلم مطالب شما و دیدگاه های شما جالب بدون خود سانسوری و دقیق است از شما نشکر میکنم.
اما در موضوع مناظره من باور ندارم که مناظره در بین ما منجر به نتیجه شود .در نهایت هرکدام بعد از بیان حرفهای خود بدون گوش دادن به جواب طرف در حال اماده کردن خرف های بعد خود است.
درد های ما ایرانیان کهنه است
مشکل مردم ایران خانوم هایی هستند که از دین هر چی شو با عقل ناقصشون جور در بیاد و مطامع کوتاه مدتشونو به فکر خودشون تامین کنه میگیرن و بقیه رو بیخیالشن و مردایی که با رفتارشون به جای تربیت اینا گستاخ ترشون میکنن
تا در روح و روان و انديشه و نگاه به زندگي و انتظارات از زندگي تغيير و تحولي صورت نگيرد در سبك زندگي مردم هم اتفاقي نمي افتد و اين هم ارتباط مستقيمي با زندگي مادي و اقتصادي حال حاضر مردم دارد امروز اقتصادي حكايت از فردايي تيره و تار ميكند و سبك زندگي ما مردم هم رو به قهقرا دارد . از همه اينها گذشته ما نميدانيم چگونه از امكانات موجود و در اختيار استفاده كنيم و لذت ببريم هنوز سردر گم چكونه لذت بردن هستيم شايد به دليل ممنوعه بودن واژه لذت در خيلي از امور زندگي است
مشکلات ما بیشتر به زیر بنا های فرهنگی بر می گردد . چند درصد از ما یک شهروند مسول و اگاه هستیم. ؟ ایا دید گاه اکثر ما ایرانی ها سود جویی و اهداف کوتاه مدت نیست ؟ لازم است سازمانهای فرهنگی و اجتماعی ( اموزش و پرورش و ..... ) از بچه های این مرز و بوم شهروند اگاه و مسول در قبال جامعه و مردم بسازند .
من که کلا هر کسی رو دیدم همه افسرده بودن . دکترا روان پزشک معرکه همه دارن پول پارو می کنن
فقط بایستی مطالعه کنیم مطالعه و کتاب خواندن در ایران خیلی کم است چون این مطالعه است که فکر انسان را باز میکند
جناب استاد برایتان متاسفم با این دیدگاه متناقضتان! هرآنچه شما بر ملت در این مقاله عنوان کرده اید!ملت بزرگ ایران در دفاع مقدس ثابت کردند که بی پایه واساس است و این دولتمردان ما هستند که قدر این ملت بزرگ راندانستند و هر روز بدتر از دیروز با عتقادات ملت و نظم وقانون بازی منفی راه انداختند! تابناکیها برای شما هم متاسفیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
آنها تربیت شدگان قبل از انقلاب بودند
مردم ایران مگر سرخود شده اند که تصمیم بگیرند چگونه زندگی کنند!؟ آقای سرعت دار القلم! از شما ناامید شدم! شما هم که توپ ندانم کاریهای دولتیان را به زمین ملت شوط کردید.
آقا دکتر انصافتو شکر! نمیدانم چه هدفی از این بیانات متناقضتان دارید ولی زحمات و جانفشانی ملت بزرگ ایذران در این 34 سال این نبود!
با نظر دکتر سریع القلم کاملا مخالفم.
جناب دکتر قصورات دولتمردان را بگردن ملت نیاندازید! تربیت وفرهنگ دست ملت نیست دست هرکسی است از ایشان باید بپرسید.هنجارسازی غلط نتیجه اش همین است منتها هنجارسازی دست ملت نیست.
افزایش بیش از حد افسردگی و خودکشی در بین مردم نشان دهنده نحوه زندگی ملت ایرانه واااااااااااااااااااااااااااااااااای
جناب اقای سریع القلم گفته اند "ما ایرانی هستیم و با زبان فارسی صحبت می‌کنیم" ایران کشوری چند قومیتی(زبانی) است پس ما ایرانی هستیم ولی الزامآ فارس زبان نیستیم.
وقتي دولتمردان ما و مسوولان ذيربط درباره حفظ محيط زيست و آثار تاريخي ايرانيان اهميتي نمي دهند از مردم چه انتظاري داريد؟
مسوولاان ما نقدپذير نيستند انتظار داريد مردم ما فرهنگ نقدپذيري و گوش دادن به مخالف را ياد بگيرند؟!
تنها راه پیشرفت قانونمند بودن است اگر قوانین درست وضع بشود وانرا اجرا کنند کشور درست میشود جامعه فقط با قانون گرایی پیش میرود با پند واندرز کاری پیش نمیرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
اگر آموزش رعایت قانون نباشد همه قانون را دور میزنند
ايران رادوست داريم با رهبري بودنش افتخار مي كنيم
زنده باد تظاهر ریا دورویی و خوشیفتگی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل