بازدید 17667
۹

توافق پنهان اردوغان و بارزانی بر سر «مسأله کردها»

در حالی که اقدامات مشکوک اقلیم کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، چشم‌انداز ثبات سیاسی در عراق و کل منطقه را با ابهامات جدی روبه‌رو کرده، نخست وزیر ترکیه نیز تحرکات جدیدی را برای استفاده از کارت کرد‌ها آغاز کرده است. در همین راستا، منابع خبری از برنامه وی برای سفر به آمریکا جهت گرفتن چراغ سبز در سیاست‌های جدید خود خبر داده‌اند.
کد خبر: ۲۹۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۹ 06 January 2013
در حالی که اقدامات مشکوک اقلیم کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی، چشم‌انداز ثبات سیاسی در عراق و کل منطقه را با ابهامات جدی روبه‌رو کرده، نخست وزیر ترکیه نیز تحرکات جدیدی را برای استفاده از کارت کرد‌ها آغاز کرده است. در همین راستا، منابع خبری از برنامه وی برای سفر به آمریکا جهت گرفتن چراغ سبز در سیاست‌های جدید خود خبر داده‌اند.

به گزارش صفحه عربی «تابناک» به نقل از «الاخبار» لبنان، با ادامه احتمال توافق روسیه و آمریکا درباره حل سیاسی بحران سوریه، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه، اوایل فوریه (بهمن ماه) آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، منابع خبری این دیدار را به دلیل سیاست‌هایی که اردوغان می‌خواهد درباره آن‌ها با اوباما گفت‌و‌گو کند، برای ترکیه و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور بسیار مهم ارزیابی کردند.

این منابع، مشکل سوریه را در مواضع مشترک ترکیه با اوباما می‌دانند و همچنین دیگر مسائل منطقه‌ای که مستقیم و غیر مستقیم با موضوع سوریه در ارتباط است.

اردوغان از آمریکا خواهد خواست در مشکلات مربوط به گروه‌های کرد و نیز مشکلات منطقه‌ای ترکیه، این کشور را از حمایت کامل خود برخوردار کند.

در این راستا، آنکارا می‌خواهد با برقراری این هماهنگی از کُردهای سوریه برای براندازی حکومت «بشار اسد» استفاده کند؛ حتی اگر این کار به بهای توافق با حزب کارگران کردستانی «پ. ک. ک» و رهبر آن «عبدالله اوجالان»، باشد که به زندان ابد محکوم شده است.

در همین حال، ماه گذشته، شهر اربیل عراق با دعوت «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، کنفرانسی را با حضور احزاب کُردی سوریه برگزار و بارزانی در آن حمایت کامل خود را از کُردهای سوریه اعلام کرد تا بتوانند اهداف کنونی خود را علیه نظام سوریه پیش برند.

بنا بر این گزارش، حزب اتحاد دمکرات کُرد سوریه ـ که شاخه‌ای از حزب «پ. ک. ک» و از احزاب قدرتمند در میان کُردهای سوریه است ـ همکاری با ترکیه را در موضوع سوریه رد می‌کند؛ در حالی که بارزانی و برخی از دیگر چهره‌های مشهور کرد عراق بر ضرورت فعالیت‌ها و همکاری مثبت با احزاب کُرد در سوریه تأکید کردند.

مطبوعات ترکیه می‌گویند، اردوغان و بارزانی قراردادهای محرمانه‌ای با یکدیگر در این زمینه امضا کرده‌اند که اردوغان مشروعیت ایجاد دولت کُردی مستقل در عراق را به رسمیت خواهد شناخت و در مقابل، بارزانی نیز از طرح منطقه‌ای اردوغان علیه نظام سوریه و حکومت نوری مالکی در عراق و سپس علیه ایران حمایت می‌کند.

البته در این میان، درباره این که کردهای ترکیه و به ویژه شخص عبدالله اوجالان تا چه میزان به همراهی با طرح اردوغان تمایل داشته باشند، تردید جدی است، زیرا بی‌گمان، اردوغان مانند همیشه نخواهد پذیرفت به کردهای این کشور خودمختاری سرزمینی اعطا کند و به این ترتیب، هرچند بارزانی و اردوغان به اهداف خود خواهند رسید، از این عرصه چیزی عاید اوجالان نخواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۱
انتشار یافته: ۹
اردوغان فقط هارت و پورت زیادی میکنه!مسأله سوریه داخلیه به ترکیه مربوط نیست که دخالت میکنه.اینقدر نوکری امریکا رو بکنه یه روز همون امریکا میندازش کنار!
به نظرم ترکیه طرحهای توسعه طلبانه و خائنانه امریکا و اسراییل را در ذهن دارد اجرا میکند ؛اول با کردهای شمال عراق با توجه به داشتن مرزهای طولانی با ایران و استفاده از ان به عنوان پایگاه خود با وعده استقلال با خود همراهی ؛با پ ک ک و اوجالان به ظاهر و با دروغ با وعده های خیلی پیش پا افتاده و ناقص جهت کاستن از مخالفت و ادامه درگیریها و نیز پیش برد امور در حکومت اینده سوریه و کشور اردن سازش ؛واغاز درگیریهای شدید با ایران و عراق به همراهی غرب و بعضی کشورهای منطقه نظیر عربستان ،قطر ،امارات،اذربایجان به جهت کاستن از قدرت منطقه ای و بین المللی ایران و سرنگونی حکومت شیعه عراق ؛در فکر کشور گشایی و عثمانیسم خود میباشد به هوش باشیم .
صرف نظر از اهداف خارجی اردوغان ، مذاکره دولت ترکیه با اوجالان واقعا" جسارت و شهامت میخواهد و اردوغان بخوبی توانسته زمینه این کار را فراهم کند زیرا در غیر این صورت یک شبه با کوتا سرنگون می شد. جریانی که اردوغان در مورد توافق با اوجالان و کردها آغاز کرده هرچند ممکن است ، به نتیجه کامل نرسد ولی اینقدر تاثیرگذار بوده که بزرگترین حزب مخالف دولت این را پذیرفته واز آن حمایت کرده.
البته باید این واقعیت را قبول کرد که نظام سیاسی ترکیه قابلیت این را دارد تا تحولات عظیم در این کشور اتفاق بیفتد . مثل روی کار آمدن اردوغان در دورانی که لاییک ها بر تمام نهادهای کشور حاکم بودند و یا مذاکره با شورشیان کرد که 28 سال است در ترکیه به چشم دشمن و جانی به آنها نگاه می شود.
اردوغان دوست آمریکاست
البته کردها دنبال توافق هستن ولی ترکیه هم باید کمی به حقوقشون توجه کنه

در سوریه خون زیادی ریخته شده
من فکر نمیکنم بشار اسد قدرت خیلی زیادی واسش مونده باشه که بخواد برای ترکیه شر درست کنه

درگیری های سوریه به مردم صدمه زیادی زده
*اگر طرح توطئه ی مداخله گرانه ی رژیم طیب اردوغان و هم پیمانانش در غرب(آمریکا.فرانسه .انکلیس و...) و در منطقه(عربستان.قطرو...)در سوریه با شکست مواجهه گردد.
* بی شک بساط دسیسه و تفرقه و ریزه خواری اردوغان ها و...در منطقه در هم خواهد شکست.
* ومنطقه روی خوش آرامش وصلح وصفا
را در آغوش خواهد کشید.
تجزیه عراق قدم اول برای تجزیه ترکیه است.
شكي نيست با اين سياست ها عراق وتركيه به زودي تجزيه خواهند شد.
اردوغان ودولتش ثابت کرد که به غرب و فرهنگ برهنگی وسیاست ظالمانه و استعماریش بیشتر تمایل دارد تا به اسلام وفرهنگ ناب اسلامی.به فکر امتیت صهیونیستها هستند و امنیت همسایگان مسلمان خود را برهم میزنند.مطمینا دولت ترکیه اسلاگرا نبوده و غربگرای صرف است
سلام.ترکیه داره با دست خودش برای خودش گور میکنه . اردوغان یک سیاستمدار نیست بلکه یک عروسک خیمه شب بازی در دستان غرب است .خود ترکیه دارای 20 میلیون کردست.این سیاست خودکشی و آغازی برای تجزیه ترکیه وکل منطقه است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست