بازدید 26946
۵
ریسک بالای اکران فیلم های لیست سیاه

«پذیرایی ساده» روی پرده سینماها دوام نمی آورد؟

مانی حقیقی دو ساخته پیشینش یعنی «کارگران مشغول کارند» و «آبادان» توقیف شده و تنها «کنعان» با کارگردانی اش اکران شده و بعید نیست سومین فیلمش نیز از پرده پایین بیاید و اگر چنین اتفاقی افتاد، نباید تعجب کرد. آنچه برای «پذیرایی ساده» رخ می دهد، در اکران چهار فیلم باقی مانده بسیار نقش آفرین است و بعید نیست سایر فیلم ها در صورتی که این فیلم روی پرده نماند...
کد خبر: ۲۹۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۴ 02 January 2013
اکران دو فیلم سینمایی «گیرنده» و «پذیرایی ساده» از امروز در فضایی آغاز شد که شواهد از احتمال تکرار وقایعی شبیه به حواشی سه فیلم اکران شده امسال برای آخرین ساخته مانی حقیقی می دهد و بعید نیست که پذیرایی ساده به همین سادگی استمرار نیابد و اکرانش پیش از آنکه به اوج برسد، متوقف شود و با توجه به روحیات کارگردانش، بدون جرح و تعدیل از پرده سینماها پایین کشیده شود اما آیا این مسئله تحقق می یابد یا همچون «من مادر هستم»، تنها باعث تبلیغ فیلم شده و در نهایت کارگردان بهره اصلی را می برد؟

به گزارش «تابناک»؛ اکران دو فیلم در ابتدای سال 1391 با سیل عظیمی از حواشی برای جواد شمقدری و همکارانش همراه شد؛ حاشیه هایی که با توجه به مضامین آثار اکران شده، حداقل برای «زندگی خصوصی» قابل پیش بینی بود اما درباره «گشت ارشاد» انتظار نمی رفت چنین واکنشی صورت پذیرد. فرجام این واکنش ها منجر به توقف نمایش این دو فیلم ابتداً در شهرستان ها و سپس در سینماهای حوزه هنری و شهرداری تهران و در ادامه در سایر سینماهای اکران کننده این دو فیلم بود. حتی ورود گشت ارشاد به شبکه خانگی نیز چندان دوام نیاورد و سریعاً از سطح مراکز پخش جمع آوری شد، هرچند درباره پخش خانگی اش، سکانس های افزوده شده به لوح فشرده، علت جمع آوری اعلام شد.

در ادامه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که حس بویایی قوی نسبت به آثار حاشیه ساز دارد و از حاشیه گریزان است، لیستی از آثار که احتمال می داد با حاشیه های مشابهی نظیر تظاهرات و بیانیه برخی جریانات و نظایر اینها روبرو شود، در لیست عدم اکران قرار دارد و یا اکران در سینماهای تحت مدیریتش را منوط به اصلاح برخی بخش های این فیلم ها کرد. حوزه هنری با عدم اکران فیلم هایی چون آدم برفی، مارمولک و برخی آثار تولیدی دیگر، نشان داده می تواند التهاب یک فیلم را پیش بینی کند و به جای آنکه فیلم را پس از چند روز یا چند هفته از پرده پایین بکشد، چنین آثاری را اصلاً در ردیف اکران نمی گذارد.



با همین رویکرد لیستی متشکل از هشت فیلم «برف‌ روی کاج‌ها»، «بی خود و بی‌جهت»، «پذیرایی ساده»، «پل چوبی»، «من همسرش هستم»، «من مادر هستم»، «خرس»، «بیتابی بیتا» به شکل غیررسمی اعلام شد که به لیست سیاه حوزه هنری مشهوری شده است. واکنش تهیه کنندگان و کارگردانان این آثار نسبت به این لیست سیاه بسیار تند بود و با صدور بیانیه هایی، حملات به شدت تندی را در قالب گفت و گو و بیانیه نثار حوزه هنری کردند.

از آن سو نیز معاونت سینمایی و نهادهای ذیلش، حواله نمایش سایر فیلم ها را برای سینما آزادی صادر نکردند اما این فشارها باعث نشد حوزه هنری عقب نشینی کند و به لیستش دست نزد. جدل طرفین آنچنان جدی است که علی رغم دستور وزیر فرهنگ و ارشاد مبنی بر رفع تحریم سینما آزادی، گفته می شود هنوز حواله تازه ای برای این سینما که پردرآمدترین سینمای پایتخت و حوزه محسوب می شود، صادر نشده است.



پیش بینی حوزه هنری تا اینجای کار حداقل سی درصد درسته بوده و از هشت فیلم تاکنون سه فیلم «من همسرش هستم»، «بی خود و بی‌جهت» و «من مادر هستم» اکران کامل داشته که دوازدهمین ساخته فریدون جیرانی با اعتراضات جدی مواجه شد تا در نهایت جیرانی در حرکتی بی سابقه برای آنکه روند توقف نمایش فیلمش در سایر سالن های سینما کند شود، حاضر به قیچی زدن فیلمش در تک تک سالن ها، حین اکران شود اما در اتفاقی قابل ارزیابی «من همسرش هستم» و برخلاف تصور، «بی خود و بی‌جهت» در آرامش نسبی اکران شدند. حال پنج فیلم دیگر برای اکران باقی مانده و پیش بینی درباره آنچه در زمان اکرانشان به وقوع می پیوندد، چندان ساده نیست.

از میان این پنج فیلم، کارگردان «بیتابی بیتا» کلاً صورت مسئله را پاک کند و عنوان کرده حوزه هنری فیلمش را اکران می کند و به مصاحبه یکی از مدیران حوزه هنری استناد کرده است. «برف روي كاج‌ها» نخستین فیلم بلند پیمان معادی هم هرچند گفته می شود در صف اکران قرار داد اما اظهارات پیشین سید جمال ساداتیان تهیه کننده این فیلم مبنی بر تمایل در اکران در فضایی کم تنش می تواند منجر به عدم اکران این فیلم در سال 91 شود، هرچند حداقل اسم این فیلم با اکران فصل زمستان تناسب دارد!

اهالی «پل چوبی» اما ترجیح دادند جدی تر از «برف روی کاج ها» اظهارنظر کنند و علی سرتیپی تهیه کننده این فیلم کهکشانی که تعداد بالایی ستاره را برای این پروژه به خدمت گرفته بود و طبیعتاً فیلم گرانی با کارگردانی مهدی کرم پور ساخته، همین چند روز اخیر رسماً اعلام کرد، تماشاچیان در سال 91 شاهد اکران این فیلم نخواهند بود. جواد نوروزبیگی تهیه کننده «خرس» اما عصبی تر از سایرین موضع گیری کرده و ضمن بیان اینکه خودش فرزند شهید است، تضمین داده: «قول می دهم حتی اگر یک نفر بخواهد اعتراض و فکر کند ما به مقدسات توهین کرده ایم، فیلم را آتش خواهم زد!» و به واقع تلاش کرده با این اظهارات تا حدودی فضا را تلطیف نماید.



با این حساب تنها فیلمی که باقی می ماند، «پذیرایی ساده» مانی حقیقی است؛ فیلمی که امروز اکرانش آغاز شد و امشب نخستین شب فروشش بود؛ فروشی که تصور می شود با توجه به تبلیغات غیرمستقیم به واسطه عدم اکران در سینماهای حوزه هنری و حاشیه های به وجود آمده بیش از حد معمول باشد.

«پذیرایی ساده» روایت یک مرد با بازی مانی حقیقی و یک زن با نقش آفرینی ترانه علیدوستی است که در فضایی سرد، کوهستانی و جنگ‌زده میان مردم پول پخش می‌کنند و از آنها درخواست های غیرمنتظره ای دارند و گفته می شود کنایه به سیاست های دولتی دارد و همین مسئله می تواند برخی جریانات را که اتفاقاً حامی سیاست های دولت هستند، بار دیگر به مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد بکشاند و این فیلم نیز توقیف شود. مانی حقیقی اتفاقاً دو ساخته پیشینش یعنی «کارگران مشغول کارند» و «آبادان» توقیف شده و تنها «کنعان» با کارگردانی اش اکران شده و بعید نیست سومین فیلم از مجموع چهار فیلمش نیز از پرده پایین بیاید و اگر چنین اتفاقی افتاد، نباید تعجب کرد.

آنچه برای «پذیرایی ساده» رخ می دهد، در اکران چهار فیلم باقی مانده بسیار نقش آفرین است و بعید نیست سایر فیلم ها در صورتی که این فیلم روی پرده نماند، ترجیح دهند اکران فیلم شان را به سال آینده موکول نمایند یا مستقیم وارد شبکه خانگی کرده و حق رایت چند صدمیلیونی شبکه خانگی را بابت بازگشت سرمایه گذاری اولیه شان دریافت کنند. در صورتی که «پذیرایی ساده» بدون اشکال و اعتراض روی پرده بماند و فروشی شبیه به فروش فیلم جیرانی نیز داشته باشد، احتمالاً تهیه کنندگان سایر فیلم ها نیز تلاش خواهند کرد در ماه های باقی مانده تا پایان سال، فیلم هایش را به روی پرده سینماها بفرستند و حتی از فرصت تبلیغی و حواشی که برای اکران فیلم هایشان در ماه هایش اخیر بهره برداری نمایند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
ولله عجیب است فیلمی که به گفته شما سیاستهای دولت های نهم ودهم را نقد کرده توسط خودهمین دولت بهش مجوز ساخت ونمایش میدن وباهاش هیچ مشکلی ندارند اما دیگران کاسه ی داغتر از اش میشن واز فیلمی که این دولت بهش مجوز داده به بهانه دفاع از دولت!!!!درمقابل همین دولت!!!گاردمیگیرن یاشماتابناکی ها تحلیلتون غلطه یا .......بگذریم
انقدر بین مردم اختلاف زیاد شده که یا یک فیلم فروش نمیکنه(از بی مزگی) یا از پرده میکشن پایین (بالاخره فیلمی که محتوی داره همینه) یا میاد رو سینما و توسط قشر کمی از مذهبی ها که سینما میان دیده میشه که اون هم فروش بالایی نداره ...
خدایا یکم ظرفیت عنایت بفرما!
پاسخ ها
موسوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
ظرفیت به چه کسی؟!
به سینماگران تا بدون توهین به شعور و مقدسات مردم فیلم بسازند
یا مردم که این توهین ها را ببینند و بی خیال بشن
بعد میگن چرا فیلما بی کیفیت شده!!!!!!
خوب معلومه اینقد روی فیلما فشار ممیزی میارین دیگه چه توقعی دارین؟؟!

دیگه شورشو در آوردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی