بازدید 81027

تجارت مهران مدیری با اعتبارش تا کجا سودآور خواهد بود؟

نباید فراموش کرد، اگر اینجا یک کشور اروپایی یا آمریکایی بود و چنین چیزی می‌شد، شماری از شهروندان به محاکم قضایی شکایت می‌کردند و خسارت میلیون دلاری از تهیه کنندگان و عوامل مجموعه ـ بابت وعده خلاف واقع برای اهدای جوایز ـ می‌خواستند.
کد خبر: ۲۹۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳ 26 December 2012
کمدین شماره یک سال‌های نه چندان دور تلویزیون، پس از تجربه نافرجام سریال «قهوه تلخ»، درصدد ساخت سریال تازه‌ای برآمده که این بار هم تهیه‌کنندگی و هم کارگردانی‌اش را بر عهده دارد و بدین سبب از طرفدارانش خواسته به وی اعتماد کنند و با خرید مجموعه تازه اعتمادشان بازسازی شود؛ اما چه تضمینی هست، اتفاقی که درباره قهوه تلخ رخ داد، این بار درباره سریال تازه تکرار نشود و اصولاً مردم تا کجا به واسطه محبوبیت مدیری، حاضر به هزینه برای خرید سریال‌هایش خواهند شد؟

به گزارش «تابناک»، همین چند سال پیش بود که مهران مدیری، بیستمین مرد بانفوذ ایران از سوی مجله «نیوزویک» برگزیده شد؛ این نفوذ و قدرت که در سال ۲۰۰۹ مورد تأکید نیوزویک قرار گرفت، نه به واسطه جایگاه سیاسی که به واسطه پایگاه اجتماعی و میزان نفوذ مدیری در لایه‌های اجتماعی بود. به قول خودش بیست سال سریال‌های تلویزیونی کمدی ساخته و این مجموعه‌ها که دیگر کارگردان ـ بازیگرهای رقیب نیز تلاش کردند به آن نزدیک شوند، هیچ‌گاه رقیب جدی نیافت. ماندگاری مجموعه‌های کمدی تا آن اندازه بود که برخی کلیدواژه‌ها را وارد ادبیات معاصر کرد و این واژه‌ها هنوز کارکردشان را دارند.

شاید همین میزان تأثیرگذاری و محبوبیتش بسنده می‌کرد تا وقتی عوامل سریال «قهوه تلخ» با شبکه سوم صداوسیما برای پخش این مجموعه به توافق مالی نرسند، این سریال برخلاف دیگر سریال‌های شبکه خانگی به یک تجربه شکست خورده مبدل نشود. کاراکتر مدیری به عنوان کارگردان و بازیگر به قدر کفایت برای مخاطب جذاب بود و مردمی که خاطرات خوشی با این کارگردان داشتند، بدون توجه به حضور برادران آقاگلیان در نقش تهیه کننده، به مدیری اعتماد کردند و نه تنها سری قهوه تلخ را کپی نکردند که به درخواست مدیری حتی نسخه‌های اصل را به دیگران نیز برای دیدن ندادند تا بیشترین سقف فروش ممکن برای این مجموعه ثبت شود.

طبیعتاً این رکورد فروش انتظار می‌رفت با عمل به تعهدات طرف مقابل همراه شود، اما نه هدایای وعده داده شده به خریداران قهوه تلخ تعلق گرفت و نه حتی این مجموعه با ارائه بخش‌های نهایی به یک پایان مشخص رسید. این دومی اما ضربه‌اش به مدیری بیش از خلف وعده نخست بود و مخاطبی که ده‌ها هزار تومان برای خرید این مجموعه هزینه کرده بود، به هیچ انگاشته شد و حتی یک بخش با پایانی سردستی نیز برای بینندگان ارائه نشد؛ اتفاقی که حتی اعتماد عمومی به دیگر مجموعه‌های ارائه شده در شبکه خانگی را نیز متزلزل ساخت، چرا که برای افکار عمومی این پرسش مطرح شد که اگر ثمره تیمی حرفه‌ای چنین محصول ناقصی می‌شود، حاصل کار تیم سریال ساز متوسط چه سرانجامی خواهد داشت؟

درباره آنچه بر سر قهوه تلخ آمد تا مردم از دیدن پایان این مجموعه محروم شوند، روایت‌های گوناگونی مطرح شد که در برخی واکنش‌ها از سوی بازیگران این مجموعه، تهیه‌کنندگان به اجرا نشدن تعهدات مالی از سوی بازیگران متهم شدند و البته برخی نیز این نافرجام ماندن قهوه تلخ را برگرفته از دیدگاه‌های ممیزی می‌دانستند؛ اما نخستین مسأله به واقعیت نزدیک‌تر بود، چرا که اگر قرار باشد تقصیر نیمه تمام ماندن را هم به گردن ممیزی انداخت، برگزاری نشدن دیگر قرعه‌کشی‌ها و عدم اهدای بخش چشمگیری از جوایزی که برندگانش مشخص شده بود، نمی‌تواند به واسطه ممیزی بوده باشد!

نباید فراموش کرد اگر اینجا یک کشور اروپایی یا آمریکایی بود و چنین چیزی رخ می‌داد، شماری از شهروندان به محاکم قضایی شکایت می‌کردند و خسارت میلیون دلاری از تهیه کنندگان و عوامل مجموعه ـ بابت وعده خلاف واقع برای اهدای جوایز ـ می‌خواستند و «آقاگلیان»‌ها در این زمینه بسیار خوش شانس بوده‌اند که مخاطبانشان هنوز چنین نگاهی را نسبت به تضییع حقوقشان ندارند، وگرنه شاید بخش چشمگیری از درآمدشان را باید با شاکیانشان بخش‌بندی می‌کردند و البته در آن صورت، الگویی می‌شدند برای مخاطبانی که درک درستی نسبت به اهمیت اعتماد مخاطب ندارند.

کارگردان ۵۱ ساله قهوه تلخ، اما با فاصله‌ای نه چندان طولانی از اعلام پایان ناقص سریال قهوه تلخ، مجموعه‌ای تازه تولید کرد و البته این رویداد با حملات شدیدی از سوی رسانه‌های سینمایی همراه شد. مدیری برای بازسازی ضربه‌ای که به اعتبارش خورده بود و همچنین برای تضمین فروش مجموعه جدیدش، توضیحاتی را درباره ساخت سریال جدیدش منتشر کرد که فیلم این توضیحات نیز در فضای مجازی انتشار یافت. کل این توضیحات تنها یک عذرخواهی ساده و ارائه جزییاتی درباره تسلط نداشتن تیم سازنده قهوه تلخ به شبکه خانگی بود و در پایان، مدیری با کنایه اشاره داشت که کارگردان و تهیه کننده این مجموعه خود اوست تا به نوعی اطمینان بیشتری به مخاطب بدهد و چند دستگاه ویلا را نیز جایزه سریال «ویلای من» در نظر گرفته است.

این توضیحات اما پاسخی نبود که عموم مخاطبان را قانع کند، چرا که اصولاً هیچ سخن تازه‌ای جز بیان بدیهیاتی که مخاطبان در جریانش بودند، نداشت و سرانجام این پرسش برای مخاطب باقی ماند، اگر به هر دلیلی اعم از مالی یا ممیزی، امکان ادامه ساخت سریال قهوه تلخ نبود، چرا این سریال در‌‌ همان میانه با ساخت یک بخش نهایی و جمع کردن داستان قهوه تلخ به پایان نرسید و در شرایط اقتصادی خانوارهای ایرانی، چرا مردم بازی داده شده‌اند؟ همچنین اگر مشکل ممیزی بوده، چه تضمینی برای نیمه تمام نماندن سریال جدیدهست و آیا این ماجرا نیز تکرار رویداد تلخ قهوه تلخ نخواهد بود؟

در پایان نیز باید جویا شد تجارت مهران مدیری با اعتبارش تا کجا سودآور خواهد بود؟ آیا او نمی‌خواهد هر طور شده به تلویزیون بازگردد و مردم را به دیدن یک سریال بدون پرداخت هزینه مستقیم میهمان کند یا نمی‌تواند دست کم درصدد تولیدهای آثار کوتاه‌تری چون فیلم سینمایی باشد که چنین وقایعی تکرار نشود و اعتبارش نیز به سطح گذشته بازگردد و یا مدتی استراحت کند تا فضای فرهنگی بهتری برای فعالیتش فراهم شود؟

به هر شکل این که ظرفیت‌های اجتماعی اینچنین تحلیل برود، نه به سود چهره‌ای چون مدیری است و نه به سود مردم؛ کاهش اعتباری که حتی نزد بازیگران نیز مشهود بوده و بسیاری از بازیگران قهوه تلخ حاضر نشده‌اند با مدیری در مجموعه تازه همکاری کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۹۳
انتشار یافته: ۱۰۰
تحلیل خوبی بود. حق این بود که شهروندان با شکایت از دست اندرکاران مجموعه قهوه تلخ به آنها درسی دهند که برای بقیه هم عبرتی بشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
الان هم دیر نشده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
شاید حرف درستی نباشه ولی باید قبول کرد که همیشه نباید از آدمای بزرگ برای همیشه کارهای بزرگ خواست.مهران مدیری سال ها خطای چندانی نداشت ولی قرار نیست همیشه بی خطا باشه.
صرفنظر از وعده و وعید های داده شده به نظر من مدیری توانست همه مردم رو به تماشای قهوه تلخ سوق دهد و شخصا هیچ وقت به خاطر شرکت در مسابقه قهوه تلخ رو تهیه نکردم و با افرادی هم که در ارتباط بودم همگی به این قضیه معترف بودند . مهران مدیری در سالهایی که طنز توی تلوزیون بی معنا بود توانست با کارهای زیبا و هنر مثال زدنیش مردم رو مجذوب کنه و انصافا اکثر کارهاش بدون رقیب بوده . فکر کنم نظر عموم مردم هم همین باشه کافیه توی کوچه و خیابون یکم پرس و جو کنید
پاسخ ها
حمیدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
اخوی یا خواهر! گرامی این تحلیل هم کارهای طنزی که مدیری انجام داده رو تایید کرده و حتی روی تاثیرات اجتماعی آن و معتبر شدن خود مدیری هم تاکید کرده، سخن این تحلیل اینه که آقای مدیری با این اعتبار چرا اعتماد مردم را با ورود به مسائل مالی خدشه دار کرده؟ می توانست اصلا بدون ورود به این بحث که می خواهم جوایز کلان بدهم، این سریال را بگیرید و تماشا کنید و مثل بقیه ی تولیدات گذشته ام از آن لذت ببرید.
مستضعف بيچاره
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
درسته كه خيليها براي جايزه قهوه تلخ را نميخريدند اما مهران مديري نبايد مردم را با وعده هاي ژوچ به بازي و تمسخر ميگرفت
من به عنوان کسی که تمام قسمت های قهوه تلخ رو خریده، محاله که حتی یک قسمت از سریال جدید رو بخرم.
برگزار نكردن قرعه كشي قهوه تلخ = شبه كلاهبرداري . بااحترام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
شبه کلاهبرداری یا کلاهبرداری؟ به نظر من که یک کلاهبرداری تمام و عیار بود
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
البته نبايد گناه تهيه كننده را گردن كارگردان انداخت . حتماً هم بايد مدعي العموم عليه تهيه كنندگان اعلام شكايت كند كه اينگونه اقدامات تكرار نشود.
مهران مدیری تا وقتی تو تلویزیون بود خوب بود من همه کارهاش رو دنبال می کردم.
تابناک عزیزم ! لطفاً این مطلب رو درج کنید
بهتره بدونید که تهیه کنندگی سریال قهوه تلخ برادران آقا گلیان بودند و آقای مدیری فقط کارگردان مجموعه بودند که تمام سعی خودشون رو برای حفظ و ادامه سریال انجام دادند و مشکلات مربوطه به تهیه کننده برمیگشت که روند شکایات عوامل موید این موضوع است ... یادتون باشه کسانی که مطالبتون رو میخونن اندک شعور و قدرت تحلیل رو دارن ... این رویه به بیشتر شدن فاصله بین شما و مخاطبین شما خواهد شد
پاسخ ها
وب گستر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
خوب اگه دخلی به مهران مدیری نداره پس چرا میومد اول سریال می گفت که الهی قربونتون برم سریال منو بخرید و کپی نکنید ندید همسایه ببینه ما به خاطر اعتبار اون سریال خریدیم وگرنه ما کجا و گلیان ها کجاااا؟؟
حقگوی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
خانم عزیر در مطلب بالا هم این مطلب که برادران آقا گلیان تهیه کننده بودند و آقای مدیری کارگردان آمده است ((کاراکتر مدیری به عنوان کارگردان و بازیگر به قدر کفایت برای مخاطب جذاب بود و مردمی که خاطرات خوشی با این کارگردان داشتند، بدون توجه به حضور برادران آقاگلیان در نقش تهیه کننده، به مدیری اعتماد کردند )). بهتر است ابتدا مطلب را خوب بخوانید و بعدا نظر دهید
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
یعنی فرضا که درست !! خود مهران مدیری پول 4 تا پراید نداشت بده مردم ؟؟
مگه اون به مردم قول نداده بود ؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
واقعا برای نویسنده ی این نظر متاسفم !

ایشون خودشون رو عقل کل و دیگران را بچه های نو پای اجتماع دانسته اند !

یعنی عنوز هم اینجور آدم هایی هستن که اینگونه می اندیشند !
حسين
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
ولي مردم فقط مهران مديري را ميشناختن و بهتر بود ايشان در انتخاب همكارانشان دقت بيشتري كنند تا مردمي كه به اين حد براي ايشان حرمت قائل بودند سر خورده نشوند
من که از دیدن برنامه هاش خندم نمیگیره، شاید فقط ساعت خوش در دهه 70 بود که واقعا خوش میگذشت. بقیه برنامه هاش خیلی سبک بودن و فقط می تونه افرادی که با افتادن یک برگ درخت هم غش میرن را بخندونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
دوست من! معلومه که شما زندگی رو خیلی سخت گرفته ای. برای خندیدن دنبال دلیل نباش. افسردگی در کمین همه ما ایرانی ها هست. این رو میتونی از هر روانشناس و روانپزشکی بپرسی تا عللش رو هم به شما بگن. اما همه خندیدن ها هم ناشی از شادی عمیق و واقعی نیست. شاید اونی که میخنده، دنبال بهانه ای برای فرار از گریه هاشه!
شخصيت اقاي مديري را زياددوست ندارم اما به نظرم سريالي مانند قهوه تلخ حتي به صورت ناقص بسيار بسيار بهتر ار سريال هاي دم دستي و سطحي صدا وسيما است قهوه تلخ اكر به صورت كلي مجموعه ناقص بود اما هر قسمت از سريال داراي نكات فراوان انتقادي و اجتماعي در قالب واقعي يك طنز بود نكته ديكر قهوه تلخ متن نسبتا خوب قسمت هاي سريال بود برخلاف داستانهاي سطحي و تكراري سريال هاي صدا سيما كه حداقل شعور رو براي مخاطب تلويزيون قائل نيستند بعض اوقات به نظر مي رسه اين متن ها از هم كبي برداري شده يا يك شبه نوشته شده نمونه هاي بارزش راستشو بكو ، يه تيكه زمين و خيلي سريال هاي بيخود ديكه كه حتي اسمشون هم ياد ادم نميمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
ولی به نظر من شب های برره خیلی بهتر از قهوه تلخ بود.
NeyZan
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
به نظر من تمام کارهای آقای مدیری یکی هستند در زمان های مختلف و بسترهای متفاوت. در واقع پاورچین، نقطه چین، شب های برره و قهوه تلخ همگی یک داستان تکراری هستند که بستر داستان عوض می شه.
یه آدم مثبت و تا حدودی دست و پا چلفتی ( معمولاً سیامک انصاری) که در جریان داستان با افرادی حقه باز و کلاه بردار سر و کله داره و البته یک یا چند پس زمینه رمانتیک که به ازدواج هم ختم می شه چاشنی کاره. الآن چندین ساله که می شه کارهای آقای مدیری رو پیش بینی کرد.
آقاي مديري من از اون افرادي هستم كه تمام قسمتهاي سريال شما را اصل خريدم و حتي به خواهر خودم براي ديدن ندادم و بخاطر خريد اين قسمتها هميشه با خانم خودم دعوا داشتم و حرفش را باور نميكردم .
دمت گرم تابناک! چه عجب یک نفر از حقوق از دست رفته مردمی که سریال رو خریداری کردند و هم در وقت و هم در مال هزینه کردند و آخر هیچ گیرشان نیومد نوشت.
واقعا خجالت داره آقای مدیری!
اینجا ایران است
پاسخ ها
منتقد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
تو این زمونه ژست روشنفکری گرفتن کاری نداره ، آقای محترم خودت هم جزیی از ایرانی !!!!!!!!!!!!
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
و حقوق مردم همیشه پایمال
تلویزیون ما به جای اینکه هوای اینجور آدم های موفق رو داشته باشه، اینقدر آنها رو اذیت میکنه تا خودشون قهر کنن و از تلویزیون فاصله بگیرن. وقتی آقای مدیری 90 شب مردم رو پایه تلویزیون میخکوب میکرد حتی کسایی که فقط ماهواره نگاه میکردن، شما کجا بودید که ازش تقدیر و تشکر کنید. فکر میکنید صداوسیما کم از تبلیغات قبل و بعد آقای مدیری پول به جیب زده که الان تا یه نفر بعده یک عمر زحمت و تلاش داره پولی برای خودش جمع میکنه میایم و میگیم چرا فلانی داره اینجوری کار میکنه.
پاسخ ها
من
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
ما نگفتيم پولي برا خودش جمع نكنه ، نوش جونش ، ميگيم مردم رو بازي نده
متاسفانه هیچ نظارتی بر اعلام جوایز و پرداخت جوایز در مجموعه قهوه تلخ نبود . به عنوان یک مشتری محصولات فرهنگی وطنی دیگه عمرا کارهای مهران مدیری رو بخرم.
دمت گرم تابناک! چه عجب یک نفر از حقوق از دست رفته مردمی که سریال رو خریداری کردند و هم در وقت و هم در مال هزینه کردند و آخر هیچ گیرشان نیومد نوشت.
واقعا خجالت داره آقای مدیری!
اگر اینجا اروپا بود هم بسیاری از شهروندان به جرم کپی غیر مجاز و دانلود غیر مجاز از اینترنت به زندان رهسپار می شدند!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
اما بسیاری از مردم سریال قهوه تلخ رو کپی نکردند. چرا باید این سریال نیمه کاره رها بشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
حرف شما صحیحه با ذکر این نکته که هنوز هم کپی و دانلود غیر مجاز در غرب بسیار بسیار بیش تر از ایرانه!
شاید بخاطر کم اطلاعی مردم باشه
خود من اگر می دونستم که اون همه جوایز اصلا داده نشده مطمعنا شاکی می شدم
ولی فکر کنم اینبار کسی زیاد استقبال نکند مگر آنکه مهران مدیری به تلویزیون برگردد
حیف از سریال خوش ساخت قهوه تلخ که اینچنین خراب شد
با تشکر از سایت تابناک که به نکته ای بسیار درست و منطقی اشاره کرده است
و می توان با بررسی بیشتر در این موضوع - تولیدات شبکه خانگی و سریال های از این دست را مورد آسیب شناسی قرار داد

صرف نظر از حقوق مشتریان و مخاطبان این وزارت ارشاد و یا سایر موسسات اعطا کننده مجوز ساخت و یا ناظرین بر تولیدات فرهنگی هستند که باید پیگیر این امر باشند
علاوه بر مردم و یا دقیقتر بگوییم مخاطبان این سریال . حتی سازمانهای رسانه های تصویری و شبکه خانگی فیلم ها نیز می توانند شاکی و یا خواهان باشند چرا که با این اتفاق خدشه ای جدی بر اعتماد عمومی بر فعالیت های آنها وارد شده است
فارغ از دعاوی حقوقی از دیدگاه اخلاقی تولید کنندگان و دست اندر کاران سزیال قهوه تلخ و بویژه آقای مهران مدیری بعلت عدم تعهد و رد مسئولیتشان در قبال افکار عمومی بسیار شایسته سرزنش و حتی توبیخ هستند
دست اندر کاران این فیلم باید حتی با زیان هنگفت هم به تعهدشان در قبال تولید کامل و با پایان و خط سیری با معنی عمل می کردند
همه چیز پول نیست
علی . ا
من که دیگه نمیخرم
به نظر من با این همه اوصاف بالا از مهران مدیری چه درست چه غلط هیچ لطمه ای به او وترد نشده و او همچنان مرد اول سریالهای طنز ایران است و خواهد بود و سریالهای او همیشه در ذهن ما میماند .
درود باد بر او
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
صد در صد درست می فرمایید ایشان بزرگ هستند و بزرگ باقی می مانند ولی خوب بعید می دانم حتی بتوانند هزینه سریال جدیدشان را در بیاورند. البته در ایران هیچ چیز دور از دهن نیست شاید مردم دوباره ...
با نگاه به سابقه‌ی آقای مدیری و مجموعه‌ های بسیار عالی که در سابقه‌ی خود ثبت کرده است، فکر می‌کنم بتوانیم به پایان نرسیدن قهوه‌ی تلخ رو یک اتفاق تلقی کنیم که معمولاً اینطور نمی‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
میشه بفرمایید چندتا مجموعه سریالی ایشون در بخش سینمای خانگی داشتن که قهوره تلخ دوی آن باشد !!!!!

ایشون با تکیه بر شهرتی که در صدا و سیما کسب کردند وارد بازی شبکه نمایش خانگی شدند و خوب از این شهریت استفاده کردند.
اما افسوس که .....
من به درخواست آقای مدیری احترام و با وجود توان کم و ضعیف مالی و به جهت حفظ نشاط خانواده ام نسخه اصلی قهوه تلخ را خریدم ولی ایشان به هر دلیل با عدم اتمام آن به من و خانواده ام در کنار تمام بینندگان آن توهین کرد.
رقم بالای فروش قهوه تلخ و حظ وافر دست اندرکاران آن مدیون احترام مردم به ایشان بود و حالا عده ای دوباره دور هم جمع شده اند و باز هم سفره ای رنگین دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
یعنی باید به این نظر 10 هزار بار مقبت داد.

مخصوصا ایونجایی که می فرمایند :
" و حالا عده ای دوباره دور هم جمع شده اند و باز هم سفره ای رنگین دیگر "
با اینکه گاهی از اوقات لوس بازی های آقای مدیری رو اعصابمه ولی ایشون بعنوان یکی از کمدیتهای قوی حال حاضر قبول دارم و خیلی از کمدینها تو مزرعه ایشون پروش یافتن
امیدوارم مشکلات حل بشه
جامعه نخبه كشي داريم متاسفانه. مهران مديري يه نابغه است توي طنز به جاي حمايت كردنش تو هم مثل بقيه داري ميكوبيش؟!
بده يه نفر پيدا شده به مردم ميگه اشتباه كردم و ميخوام جبرانش كنم؟!
تابی جون معلومه همه سی دی های قهوه تلخو خریده بودی که انقد شاکی هستیا...
عشق فقط مهران مدیری
مدیری دیگه اون مدیری سابق نیست چون به جای مردم برای پول کار می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
بهترین نظری بود که داده شد مرسی
کاری به این حرفها ندارم
اقای مدیری حرف نداره و کارش درسته
و مرد شماره یک طنز ایرانه بقیه کارهای طنز تو ایران با یه جور لودگی و جلف بودن میخوان مردم و بخندونن اما مدیری تو تمام کاراش یه پیام داشت و تو قالب طنز از اون استفاده میکرد و کاراش مفهومی هستن به نظر من حرف نداره این کارگردان و بازیگر
باید مدعی العموم در زمینه ی سریال قهوه ی تلخ وارد شود و حق مردم را از تهیه کنندگان بگیرد.
ممنونم عالی بود
ضربه ای که قهوه تلخ به شبکه نمایش خانگی زد حالا حالا ها جبران ناپذیر است .
بله متاسفانه قانون یا مقررات خاصی جهت برخورد با اینگونه سود جوئیها وجود ندارد و همین مسئله باعث گردیده که عده ای از اینگونه مسائل سوء استفاده نمایند .
ایکاش حداقل به قولشان وفا میکردند و جوایز را میدادند .
بنده مسئول فروشگاه محصولات فرهنگی هستم و طیق نظز سنجی که از مشتریان خود برای فروش مجموعه جدید مهران مدیری انجام دادم 60 الی 70 در صد مخاطبین رای بر عدم خرید مجموعه میدادند و وقتی علت را جویا میشدیم همان جو بی اعتمادی و دلخوری از مدیری را عامل آن میدانستند .
بنا بر این از هم اکنون مشخص است که فروش این مجموعه حداقل انتظارات تهیه کننده و کارگردان را نیز بر آورده نخواهد کرد .
خوشبحال خودم که اصلا یه قسمتش هم ندیدم
در خصوص صحبت های ایشان فقط چند نکته قابل ذکر است:

اول: اگر هدف مدیری این است که به مردم بگوید، سی دی اورجینال تهیه کنید، که این امر نیاز به گفتن ندارد. زیرا اولا: مطابق قانون و اخلاق افراد مکلف به این کار هستند. ثانیا: خود آقای مدیری هم می داند وضعیت حال حاضر مانند چند سال قبل نیست که مردم همه چیز را به صورت کپی تهیه کنند. الان سی دی ها و دی وی دی ها با قیمت های مناسب در دسترس همه هست و حجم خرید محصولات رسانه ای اورجینال مطلوب تر از گذشته است.

دوم: اما اگر هدف آقای مدیری آن است که در واقع تبلیغی انجام دهند که مردم هر چه بیشتر سی دی ها مجموعه جدید ایشان را تهیه کنند (بعد تجاری) و اعتماد از دست رفته مردم را بازستانند، که ظاهرا همین گونه است، این کار با دو ایراد مواجه است. اولا: آقای مدیری، باید بدانند با یک عذرخواهی سر هم بندی شده، غیرصادقانه و مبهم کدورت من و امثال من هنوز رفع نشده است. اگر ایشان کار جدیدشان یعنی ویلای من را تا دو سال آینده هم آغاز نمی کرد، آیا مطمئن بودند در مورد قهوه تلخ توضیح می دادند؟ یعنی مردم اینقدر ارزش نداشتند که ایشان زودتر توضیح دهند؟ همزمانی و تقارن توضیح ایشان به مردم در خصوص قهوه تلخ با نزدیکی پخش مجموعه جدید شما یعنی ویلای من، عذرخواهی و احترام به مخاطب نیست. بلکه تلاشی است که برای کسب منافع شخصی صورت پذیرفته است. ثانیا: حرف های ایشان هم به جای اینکه عذرخواهی محسوب شود، خیلی محافظه کارانه، عوام فریبانه و نهایتاً توجیهاتی غیر منطقی بود. محافظه کارانه بود، چون شما حتی مسئول واقعی را هم در کلامشان منعکس نکردند. مثلاً این جمله که گفتن میخام توضیح بدم چرا «قهوه تلخ» به تعهداتش عمل نکرد! جمله ای مجهول است. بیان جمله ای مجهول، بدون ذکر مسئول، عین محافظه کاری و نادرست است. عوام فریبانه بود، چون سعی می کرد با صمیمیت تصنعی با مخاطب صحبت کند و گفتن این که یک سری دلایل را نمی توانم بگویم، سعی داشت همراهی مخاطب را برانیگزد. توجیه ایشان هم غیر منطقی بود، چون کسی که ادعای حرفه ای بودن دارد، نباید این مسائل را دلیل عدم توفیق مجموعه قرار دهد. زیرا با این کار غیر حرفه ای بودن خود را ثابت می نماید.

آقای مدیری محترم! بدانند مردم توقع داشتند اولا: خیلی زودتر عذر خواهی صورت می گرفت، و به خاطر مخاظب عذرخواهی می کردند، نه برای فروش مجموعه جدید خود. به عبارت دیگر، هدف عذرخواهی فعلی، نه دلجویی از مخاطب به خاطر شأن و احترام مخاطب بوده است، بلکه دلجویی از مخاطب برای ترغیب مخاطب به خرید مجموعه جدید صورت پذیرفته است. ثانیا: کاش روابط دوستانه شان در گذشته، با برادران آقا گلیان را محور قرار نمی دادند و از نقش همه به تفکیک صحبت می کردند. مثلاً می گفتید خودشان چقدر نقش داشتند (مثلا آیا به عنوان کارگردان که مشکلات را میدیدند نمی توانستند که پیش بینی کنند کار به 90 و خرده ای قسمت نمی رسد و در قسمت 80 کار را به شکل آبرومندانه تمام می کردند؟)، کاش اشاره می کردند تهیه کننده چه میزان نقش داشته است.

مخلص کلام آنکه صحبتهای ایشان، حداقل از نظر من، قابل قبول نیست. اما این امر موجب نمی شود که مجموعه جدید ایشان را به صورت غیرقانونی تهیه کنیم. نهایتاً ترجیح می دهم که اصلاً شروع به دیدن مجموعه ای نکنم که به عوامل تولید آن، در خصوص عمل به تعهداتشان اعتماد ندارم.
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
دمت گرم وهزاران مثبت تحلیل جالب وقشنگی بود
بازم دوسش دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
اما من هنوز يادم نرفته كه قسمت اول پشت صحنه قهوه تلخ رو هم فروختن
توضیحات استاد مدیری در مورد عدم پایان حرفه ای قهوه تلخ در توضیحات تازه انتشار یافته ایشون کاملا قابل فهم بود و مردم کاملا منضور ایشون رو که مجبور بودن در لفافه بیان کنند درک کردند شما فکری به حال خود بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
در لفافه بود یعنی چی؟ دو دلیل در مورد توقف این سریال مطرح شده. یکی عدم عمل تهیه کنندگان به تعهدات مالی. دوم هم اینکه خیلی ها میخان بگن ممیزی نگذاشت که سریال ادامه پیدا نکنه.
به نظر من بحث ممیزی صفر است. به دو دلیل: اولاً: اگر ممیزی مطرح بود، حدود 90 قسمت این سریال رو تولید و پخش نمیشد. ثانیا: رویه ممیزی در ایران این نیست که مجموعه رو به طور کامل قطع کنن. نهایتا مثل فیلم های سینمایی، مواردی رو به کارگردان و تهیه کننده تذکر میدن که اونها رو از فیلم حذف کنن. ثالثاً: قای مدیری به فضای ممیزی ناآشنا نیست و مطمئناً ممیزی شبکه نمایش خانگی بسیار کمتر از سیماست که ایشان 20 یسال به قول خودشون اونجا فعالیت کردند. رابعاً: حتی اگر یکی از دلایل هم ممیزی باشه، اینکه مدیری به این نکته اشاره نکرد، در واقع منطبق با واقع نیست. چون خیلی کارگردان ها صراحتاً می گویند که فیلم شان دچار ممیزی شده، یا حتی از آن بالاتر، توقیف شده و با ذکر این موضوع که فیلم توقیف شده یا دچار ممیزی شده دچار هیچ خطر نشده اند. پس مدیری هم قطعا می دونست اگر این موضوع رو بگه، هیچ اتفاق خاصی براش نمی افته. خامساً: وزارت ارشاد هم به گونه ای عمل میکنه که هیچ وقت ممیزی یا توقیف فیلمی رو مخفی و لاپوشانی نمیکنه. صراحتا این موضوع رو میگه.
اتفاقاً اینکه مدیری در لفافه حرف زد، برای فریب شما و امثال شما بود که قهرمان سازی کنید و بگید بیچاره میخاست اما نذاشتن.
حالا برمیگردیم به دلیل اول که با حدس قریب به یقین مقرون به واقع است. در واقع عدم رعایت تعهدات مالی تهیه کننده باعث توقف مجموعه بود. اما مدیری به دو دلیل این موضوع را صریح اعلام نکرد اولاً: به دلیلی دوستی قدیمی که با تهیه کنندگان داشته و به قول معروف گوشت هم رو می خورند اما استخون هم رو بیرون نمیدازند باعث شد که به این موضوع اشاره نکنه. ثانیاً: اگر این موضوع رو صریحاً می گفت، اعتماد مردم بیشتر صدمه میدید و میگفتند این موضوع ربطی به ما نداره و مدیری می توانست سریال را وسط کار و در همین 90 قسمت تمام کند.
مدیری مردی باهوش است که مردم ایران رو به خوبی میشناسه و بر خلاف اینکه سعی میکنه با مردم ساده حرف بزنه، زیرکی و برنامه ریزی خاصی در انتخاب تک تک کلماتش داره.
میزان فروش مجموعه ی جدید خودش نشون میده که اعتبار آقای مدیری بین مردم کم شده یا نه.
مدیری هرگز نمیخاد و نباید به تلویزیون برگرده چون ارزش کارش زیر سوال میره.
اعتبار مدیری اونقدر زیاد هست که مردم بدونن حتما مشکلی براش درست شده که نتونسته کار قبلیشو تموم کنه پس لطفا سعی نکنین با این مقاله ها اونو زیر سوال ببرین...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
یعنی همین سریال آبکی قهره تلخ! که نه فیلمبرداری درست حسابی داشت و نه هیچی ، خیلی کار ارزشی بوده؟!!
برنده آپارتمان قهوه تلخ دوست صمیمی منه.بیچاره کلی ذوق کرد به همه مون پیتزا داد.ولی در نهایت یه پاپاسی هم دستش رو نگرفت.واقعا چه ضربه ی بدی خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
تو که به پیتزا رسیدی!!
مهران مدیری سلطان طنز ایران است براستی تا به حال بالا دست او نیامده با آن موضوع های زیبا که هر دفعه به میدان طنز ایران می آید براستی بدون اغراق می گویم سلطانم به تلاشت ادامه بده ایران زمین در این زمان بشدت به حضور تو در سینما طنز نیاز دارد بیا و قدری ذهن مارا از مشکلات روز مره بیرون آور زنده باد مهران و تمامی همکاران باذوق و با نشاطش ( طنزبین حرفه ای)
دو طرفه قضاوت کنیم
هم مردم همشون نخریدن سیدیهاشو
هم اون جایزهارو نداده
قهوه تلخ با ناقص موندنش بازم ارزش داشت و واقعا دوستش دارم
بعدشم آقای مدیری که تهیه کننده نبود! فقط کارگردان بود و به نظرم بهترینه
تو سریال جدیدش جبران میکنه!!!
چرا الکی شلوغ می کنی عزیزم پیگیری کن ببین چرا نتونست سریال رو ادامه بده اتفاقی که در اروپا و امریکا پیش نمی اید براش مشکل ایجاد می کنید بعد ازش انتقاد خیلی باهالیت
شما که راست میگین! مگه گذاشتن سریال و تموم کنه!؟!! حرفهای اونم باید شنید.
مدیری از وقتی از قاسم خانی جدا شد کاراش افت کرد بدجور.
کسی کفشای منو ندیده؟
سلام ، دمت گرم تابناک . همیشه رک و راست بگو راحت باش . اگه کسی چیزی گفت نگران نباش ما پشتتیم .
بنظر من مهران مدیری اعتبارش را برای فروش قهوه تلخ با وعده و وعید جایزه عالی و قرعه کشی پیش مردم گرو گذاشت و در آخر بعلت ناقص گذاشتن اون سریال باخت منم بالشخصه دیگه مجموعه ساخت ایشون رو نخواهم خرید
جالبه تو مملکتی که حق کپی رایت رعایت شه میاد مسابقه میگذاره , به نظرتون اگه ما می توانستیم قانون رو اجرا کنیم لازم بود ایشان جهت خرید محصول اورجینال که وظیفه همه است جایزه و قرعه کشی بکنه !
لطفا قضایا رو همه جهت بررسی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
اگه کپی رایت رعایت نمیشه می خواست نسازه. به اونهایی که به حرفش احترام گذاشتن چه؟؟؟
مهران مدیری باید رسما از خریداران و مخاطبان وفادار قهوه تلخ بابت این کارش عذرخواهی کنه
ها .ای که وگفتی یعنی چه؟
واقعا متاسفم . همانطور که شماانتظار خرید اورجینال از من داشتی آقای مدیری منهم ویلا نمی خواستم پایان درست و احترام می خواستم دیگر حواسمو جمع میکنم
این مجموعه را مردمی که دوست داشتند خریدند و دیدند و کسانی مثل بنده که تمایلی به آن نداشتم هزینه ای برای آن نکردم و ندیدم ولی این همه سریال سطح پائین و افتضاح صدا و سیما که بدون اجازه ملت و با پول ملت ساخته می شود را چگونه تحمل کنیم؟
چه کسانی و در چه وقتی می توانند مانع از بین رفتن سرمایه های ملی در این مجموعه شوند؟
من دو سه قسمت از این مجموعه رو دیدم.واقعا سریال بی خود و مسخره ای بود.حیف اون همه پول که رفت تو جیب تهیه کننده این فیلم.
سلام
من خودم يكي از كسايي هستم كه براي خريدن قسمت جديد قهوه تلخ در هر هفته روز شماري مي كردم و مطوئنم كه اصلاً اين كار رو براي جوايز تعيين شده انجام نمي دادم چون از فضاي اين سريال طنز كه فضاي جديدي بود و همچنين براي قصه اي كه داشت ولي متاسفانه سريالي كه با اومدنش در خانه ها و ميون مردم لحظات جالب و شيريني رو ايجاد كرده بود با اتفاقات متفاوتي كه يا از مردم يا رسانه ها و يا از سازندگان اين سريال شنيديم نتيجه اش شد يك تجربه تلخ كه واقعاً متاسفم. من به نوبه خودم اين سريال رو خريدم و هزينه كردم تا بتونم سهم كوچكي باشم براي كمك و همچنين همايت از محصولات تصويري كه در صدا و سيماي اين كشور توليد ميشه ولي متاسفانه سازندگان اين سريال ارزشي براي مردم اين مملكت قائل نشدن.
باور کنید مجموعه قهوه تلخ را اکثر شب ها الان هم نگاه می کنیم . و باز هم برایمان جالب است چون هموار پیام دارد . البته خوب بود داستان تمام می شد ولیکن نویسنده این مطلب صادقانه ، بهتر بود توضیح می داد چگونه می توان عوامل تولید از هنر پیشه و مکان تولید با هزینه هایش را برای مدتی که همواره داشتند روز به روز طولانی تر میکردند را نگهداری کرد شاید ممیزی عمدا کار را به طولانی تر شدن زمان خروجی سریال سوق می داد تا کار را نافرجام کند . همه مقصر بودند ولیکن مدیری کمترینش بوده چون تهیه کننده نبوده ، همیشه تهیه کنندگان یعنی سرمایه گذاران هستند که بیشترین سود را می برند . خداییش به دنبال جایزه هم نبودیم گرچه حق خریداران بوده
اقاي مديري عزيز كه خيلي هم دوستت داريم يه سوال دارم از حضورتون.
اگر شما هوس ميكردي كارهايي مثل ساعت خوش رو در شبكه خانگي عرضه كنيد آيا باز هم سود ميلياردي برايتان به همراه داشت؟ مطمئنا پاسختان منفيست.علتش را من خدمت شما عرض ميكنم. علت اينست كه آن روز مهران مديري هنوز "مهران مديري" نشده بود و به عبارت ديگر هنوز با ابزار صدا و سيما محبوبيت فوق العاده براي خودش كسب نكره بود و نميتوانست براي صدا و سيما طاقچه بالا بگذارد.
عرضم اينست كه شما گذشته از توانايي خدادادي خودتان با ابزار "صداوسيما" در دل "مردم" جا پيدا كردي، حالا اين انصاف نيست كه هم به صدا و سيما پشت كني و هم به مردم!
مهران مدیری یک طنزپرداز ماهر وتواناست. متاسفانه سریالهای طنز تلویزیون بسیار بی محتوا و بی ارزش هستند. سریالهای مدیری همه بینندگان را پای تلویزیون میخکوب می کند. یک کم واقع بینانه قضاوت کنید.
من هیچوقت سریال قهوه تلخ را به خاطر جایزه نخریدم . در حالیکه اکثرشو خریدم . و باید به اقای مدیری دست مریزاد گفت چرا که در بین اینهمه سریالهای بیروح و آکنده از غم و گریه و ناامیدی که از تلوزیون پخش میشود آقای مدیری لحظات شادی را به مردم هدیه کرد .ازشون ممنونم
مدیری فقط هنرمند و بازیگر و کارگردانه. نباید انتظار داشته باشیم این مرد جور تهیه کننده و هزار مسأله پیچیده دیگه رو هم به دوش بکشه. نخبگانی مثل مدیری در این سرزمین نخبه کش زیاد نیستند. آن‌ها را این گونه فنا نکنیم.
آقاي مديري سريال تازه را بطور كامل تهيه كنه و بعد بصورت يك مجموعه به بازار ارائه بده . هنوز خيلي ها اراحت عدم پايان داستان هستند ارائه جوايز بايد توسطتداي معرفي سريال خودشان صحبت مي كرد ه اقاي مديرير اب خود اقاي مديري تضمين گردد كسي تهيه كندگان را نمي شناسد . اگه مي شناختن تا حالا حتما چندين سريال مي ساختن و د
کار آقای مدیری خیلی درسته درفضایی که مردم مانیاز مبرمی به خنده وخلاص شددن
از مشکلات حتی برای چند دقیقه رادارند باز هم گلی به جمال جناب آقای مهران مدیری .
متاسفانه در ایران خلف وعده به یک عادت و رویه تبدیل شده است و اگر تا چند سال دیگر ادامه یابد امکان دارد که به ژنتیک ما ایرانیها نیز رسوخ کرده آن وقت چه شود؟
مدیری 20 20 20 هست.
دوستش داریم خیلی زیاد
شبکه خانگی دوران کودکی خود را طی می کند برای رشد این طفل نوپا نیاز به تجربه و حمایت است. رسنا ها بجای تخریب بهتر است انتقاد سازنده انجام دهند و اجازه دهند فعالان این عرصه رشد کنند.
توي اين دعوا مشخص نشد كه آيا مردم ميتوانند از بد قولي فروشندگان شكايت كنند يا نه ؛ بهتر تابناك يك صفحه حقوقي براي اين موارد در نظر بگيره و حتي بعضي از اين موارد را كه باعث محكوميت شده پيگيري كنه و باين وسيلهفرهنگ عمومي را گسترش بده
موفقیت های اقای مدیری در گذشته که ادم ناشناخته ای بود مرهون ریسک وهزینه کردن افرادی مانند برادران اقاگلیان هست که با دید وسیع خود روی اقای مدیری سرمایه گذاری کردند و با در اختیار گذاشتن یک لجستیک خوب وبرنامه ریزی کاملا حرفه ای وتبلیغات مناسب ایشان را به این جایگاه رسانده اند.
به نظر من آقای مدیری از خلاقترین آدمهای روی زمینه چون هیچوقت تکراری نیست .
حالا وعده هاش رو انجام نداده .قبول.
کارش بد بود. درست.
اما این که تو مملکت ما چیز جدیدی نیست که ناراحت میشید.
خواسته نشه رسوا همرنگ جماعت شد.
بنده این موضوع را بیشتر ماهوی نگاه می کنم .تولید و پخش موفقیت آمیزسریال بلند مدت در شبکه خانگی یعنی تکوین وتکمیل بستر رسانه ایی جدید که تا بحال در اختیار تلویزیون بوده است.در کشور ما که امکانات ارتباطی مثل ماهوار ه و تلویزیون کابلی و ... محدود است رشد یک بستر رسانه ایی جدید فقط از دست افراد با اعتباری چون مهران مدیری بر می آید.
نظرات همه را خوندم ولی اگه در حالت کلی به تمام قضایا نگاه کنیم (فارغ از محتوای آن )خوب و بد بودن ،محبوب بودن و یا نبودن دلیل قانع کننده ای نمی تواند برای خلف وعده های کارگردانی بنام مثل آقای مدیری باشد آقای مدیری از تلوزیون شد آقای مدیری مرد شماره یک طنز و هیچ دلیل دیگری مردم و محکمه پسند نیست الوعده وفا
مردم خسته شدن از اين همه سريال هاي خشك وبي محتوا واقعا جاي آقاي مديري تو صدا وسيما خاليه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل