بازدید 19962
رنگ خستگی در گلایه‌های وزیر بهداشت؛

«زین اسب» هم بر دارو پیشی گرفت!

مرضیه وحید دستجردی با گلایه از مخالفت مسئولان با اولویت‌بندی وزارت‌خانه تحت امرش در تخصیص ارز سلامت می‌گوید: از نظر ما دارو و ملزومات پزشکی باید اولویت‌های دو و سه باشند، ولی هم اکنون متأسفانه برخی کالا‌ها مانند «زین اسب» در اولویت‌های بالا‌تر از آن‌ها گذارده شده‌اند!
کد خبر: ۲۹۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۲ 15 December 2012
روز گذشته، هنگامی که مرضیه وحید دستجردی با پرسش خبرنگاران درباره شایعه برکناری قریب‌الوقوع خود روبه‌رو شد، با بیان این جمله که «هر آمدنی یک رفتنی دارد»، نه تنها برکناری خود را تکذیب نکرد، بلکه نشان داد که تا اندازه‌ای از شرایط موجود خسته شده و جایگاه کنونی برایش مهم نیست، زیرا «مهم آن است که اين آمدن و رفتن‌ها چه تأثيري بر زندگي ديگران خواهد گذاشت».

به گزارش «تابناک»، پس از آن که گلایه های متعدد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به اختصاص نیافتن ارز مرجع مورد نیاز برای واردات دارو، حتی به رغم تشکیک وزیر در اختصاص یافتن آن به خودروهای لوکس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نیز راهگشا واقع نشد، این بار مرضیه وحید دستجردی با اظهار تأسف از نحوه اولویت‌بندی تخصیص ارز مرجع به کالاها، از نحوه اولویت‌بندی و ارجحیت کالاهایی چون «زین اسب» بر دارو و تجهیزات پزشکی برای دریافت ارز مرجع گلایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر دستجردی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از برخی بخش‌های یکی از بیمارستان‌های تهران با بیان این مطلب، گفت: باتوجه به این نوع اولویت‌بندی در تخصیص ارز، وزارت بهداشت درخواست کرد تا اولویت بندی‌های ویژه سلامت را خودش تعیین کند که با مخالفت مسئولان اختصاص ارز روبه‌رو شد.

وی افزود: از نظر ما، دارو و ملزومات پزشکی باید اولویت‌های دو و سه باشند، ولی هم اکنون اولویت‌های هفت و هشت را دارند و متأسفانه برخی کالا‌ها مانند زین اسب در اولویت‌های بالا‌تر برای نمونه چهار یا پنج هستند.

روز گذشته، صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در واکنش به گلایه‌های متعدد وزیر بهداشت به اختصاص نیافتن ۱۹۰۰ میلیارد دلار از ۲۵۰۰ میلیارد دلار مورد نیاز برای واردات دارو در سال جاری، به فارس گفته بود: «از آغاز سال جاری تا ۲۲ آذر ماه، معادل یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای واردات اقلام دارویی به نرخ مرجع تخصیص داده شده و رقم پرداختی به دارو و اقلام دارویی از پانزدهم آبان‌ ماه تا ۲۲ آذر ماه، نزدیک ۴۰ درصد رشد داشته است». این خبرگزاری به نقل از یک مقام آگاه (؟) افزوده بود: علت کمبود داروهای وارداتی، استفاده از ارزهای دریافتی برای واردات کالاهای دیگر مانند لوازم آرایشی است!
وی در ادامه با رد اظهارات یکی از مسئولان بانک مرکزی که گفته بود، ارز مورد نیاز این وزارت‌خانه اختصاص یافته، ولی صرف خرید کالاهای آرایشی شده، گفت: وزارت بهداشت، ارزی برای این کار نداشته و اصلا نمی‌تواند چنین کاری بکند، چراکه اختصاص ارز از سوی مرکز مبادلات ارزی به شرکت‌های [طرف قرارداد] صورت می‌گیرد و این شرکت‌ها با گشایش حساب و اعتبار، ارز را به صورت ال سی دریافت می‌کنند، نه اینکه ارز در اختیار وزارت‌خانه قرار بگیرد؛ بنابراین، مسئولان بانک مرکزی و اختصاص ارز باید خودشان توضیح دهند این ارز‌ها چگونه صرف واردات لوازم آرایشی شده است.

این در حالی است که احمد شیبانی، رییس سازمان غذا و دارو نیز روز گذشته با تکذیب این خبر گفته بود: اتفاقاً ما شاکی هستیم، چرا به جای این که ارز مرجع را به داروهای حیاتی و مورد نیاز و برخی تجهیزات پزشکی ـ که امروز از مهمترین اولویت‌های کشور است ـ اختصاص دهند، آن را برای خرید و واردات لوازم آرایشی و خودروهای لوکس گذاشته‌اند؛ انتشار اخبار از کسی که خواسته نامش فاش نشود سندیت ندارد و بیان غیرواقع چنین مطالب دروغی، نشان می‌دهد که این فرد یا آگاهی کافی ندارد و یا اینکه احتمال دارد، مبالغ بسیار بیشتری از آنچه تاکنون گمان می‌رفت، به کالاهای غیرضرور همچون غذای سگ، زین اسب، دسته بیل و... داده شده است.

وی در ادامه گفته بود: تاکنون بنا نداشتم در این باره با رسانه‌ها مصاحبه کنم؛ اما اکنون باید بگویم این موضوع دروغ محض است، چرا که اصولاً امکان جابجایی ارز میان شرکت‌ها و حتی کالا‌ها نیست. مسئولان وزارت بهداشت و درمان، مراتب اعتراض و ناخشنودی خود را درباره تخصیص ارز دارو به کالاهای غیر ضرور به مسئولین ذیربط اعلام نموده است، ولی به جهت جلوگیری از دامن زدن به التهابات بازار ارز، اصراری بر رسانه‌ای کردن این خبر نداشته و تلاش کرده با پیگیری منطقی موضوع، از تکرار موارد مشابه جلوگیری کنند.

اما به ظاهر این پاسخ‌های تند، جدای این که شاید به شفاف شدن بیشتر ماجرای ارزهای گم شده واردات دارو در وانفسای کمبود‌ها کمک کند، ناشی از خستگی بیش از اندازه مسئولان این وزارت‌خانه در پیگیری ماجرا باشد، چرا که وزیر بهداشت، امروز با صراحت بیشتر به خبرنگار تلویزیونی گفت: با وجود نشست‌های بسیار، ارزی با نرخ مرجع به وزارت بهداشت اختصاص نمی‌یابد؛ اما در مقابل می‌بینیم که همین ارز دولتی به خرید خودروهای لوکس اختصاص داده شده است، حال آن که دچار کمبود شدید و گرانی شدید دارو هستیم.

وی در ادامه با تصریح بر این که از پیگیری‌ها نتیجه نمی‌گیریم، نومیدانه گفت: دیگر نمی‌دانیم باید چه کار کنیم. اینکه گفته می‌شود، شرکتهای دارویی ارز دارو را صرف واردات لوازم آرایشی می‌کنند، درست نیست؛ گشایش‌های ارزی و مرکز مبادلات، حریم‌های قانونی هستند که گذشتن از آن‌ها شدنی نیست و اگر بشود، باید عیب را در آنجا جست، نه در وزارت بهداشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲۵
انتشار یافته: ۲۱
خبر ساعت 14 روز شنبه شبکه اول این خبر رو بصورت کاملا ویرایش شده منعکس کرد ...!!!

اما جالبتر یا تاسف برانگیزتر اینکه...

دیگه این خبر در بخشهای خبری شبکه اول پخش نشد که نشد...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
خانم وزیر! باز هم بگو امواج پارازیتهای ماهواره تاثیری برروی سلامتی مردم نداره!!!!.............
گل انواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
آقای دانشنمند اگر پارازیت ضرر داره خود امواج ماهواره هم مضره امواج پارازیت از نوع و فرکانس خود امواج ماهواره است
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
الان جون من بگو امواج پاریزیت ماهواره چه ربطی به بحث داشت!!!!؟؟؟اول خبر رو می خوندی بعد کامنت میذاشتی!!!ضمنا یاد بگیر که هر حرفی رو سر جاش بزنی!!!
وای به حال بیمارانی که جونشون بسته به این داروهاست حتی پلاتین نه اون داروهای بیماریهای خاص مثل رماتیسم که یک آمپولش شده دو میلیون و حقوق کارمندی ....
............ حالا دیدین که تحریم دارو فقط یک حربه برای .......... حالا منتظر فقط یک و نیم ماه دیگه باشین وببینین چه وضعیتی بشه وضع دارو! داروسازی فارابی بزرگترین انتی بیوتیک سازی ایران اعلام کرده فقط تا یک ماه دیگه توان تولید داره!
پاسخ ها
hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
کی به این نظر منفی میده خدائیش؟|:
داروی بیماری خونی دخترم 5 ماه است که از طریق داروخانه هلال احمر وارد میشود به تاخیر افتاده است چه کسی مسیول جان بیماران و مردم در این کشور است
روززی یک قرص کلشی سین باید مصرف کنم کارم شده جمع آوری قرصهای تولید قبل از 2012/06 شرکت مداوا ( تنها کلشی سین موجود در بازار ) چرا که تولیدات جدید تاثیر ندارند هیچ کس هم جوابگو نیست حتی می خندن کاش مسئولان می دانستند ابتلا به بیماری خاص یعنی چه
ما در هر زمینه که رادیو و تلوزیون میگن 10رتبه برتر دنیا شدیم چطور هنوز محتاج ب واردات دارو هستیم
این زن از خیلی مردهای ما با مرام تر و بهتر عمل میکند ایشان هم به لیست اخراجی ها و خوبان می پیوندد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
اگه هیئت دولت همه دستجردی بودند اوضاع مملکت درست میشد

چون نسبت به سلامت مردم دلسوزه

اون مورد پارازیت هم که قبول نکرد بخاطر فشارهایی که بهش میارن
گلایه وزیر از مسئولان؟؟ مگه وزیر خودش مسئول ارشد نیست؟؟ کی داره کشور رو میگردونه پس؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
عزیز دل برادر این بنده خدا حرفش تو دولت به جایی نمی رسه. مجبوره افشاگری کنه. باز خدا پدر و مادرشو رحمت کنه که وجدانش به صندلیش نمی فروشه
چند بار این خانم وزیر در رسانه ها اعلام کرد که در تولید 97 درصد دارو به خود کفائی رسیده ایم ، آیا این است معنی خودکفائی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
منظور ایشون از 97 درصد به خودکفایی رسیدند محصولات بهداشتی هستند که خود کف آیی میکنند
یکی بگه تو این کشور چه خبره؟؟؟!!!!!!!
یک قلم داروی موثر در درمان سرطان به اسم rituximab 500mg دو میلیون و ششصد هزار تومان قیمتش شده تازه اگر پیدا بشه تازه از این گرونتر هم هست.
جوان های مردم که با دلار نهصد تومان برای ادامه تحصیل به خارج کشور رفته اند و هنوز درسشان تموم نشده چگونه باید دلار 2500 تومانی تهیه کنند لطفا در این مورد هم پیگیری واین خبر رسانه ای شود و مسولان به خود زحمت داده و جوابی دهند
حداقل ارزواردات اسب ازداروی مردم ارجح تربود یه چیزی
اگر در تولید دارو خود کفا شدیم دلیلش این نیست که همه مواد تولید میکنیم موادی هست که باید از خارج وارد بشه تا با ترکیب انها داروی قابل مصرف بیمار تولید بشه . احتمالا" خودکفائی تولید داروهای مصرفی مریض هاست نه موادی که با ان داروها درست میشه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل