بازدید 11172
تحلیلگران آمریکایی:

جنگ غزه، شاهدی بر افول آمریکا در خاورمیانه بود

دو روز پس از برقراری آتش‌‌بس میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها که در پی تجاوز هفت روزه این رژیم به غزه رخ داد، ارزیابی‌ها و تحلیل‌ها از ابعاد منطقه‌ای و جهانی این نبرد و نتایج آن آغاز شده است. در این میا‌ن، نکته‌ای که بسیاری بر آن اتفاق نظر دارند، اثبات افول ایالات متحده به عنوان بازیگری با تأثیرگذاری بسیار در منطقه خاورمیانه است.
کد خبر: ۲۸۶۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۰ 23 November 2012
دو روز پس از برقراری آتش‌‌بس میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها که در پی تجاوز هفت روزه این رژیم به غزه رخ داد، ارزیابی‌ها و تحلیل‌ها از ابعاد منطقه‌ای و جهانی این نبرد و نتایج آن آغاز شده است. در این میا‌ن، نکته‌ای که بسیاری بر آن اتفاق نظر دارند، اثبات افول ایالات متحده به عنوان بازیگری با تأثیرگذاری بسیار در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش «تابناک»، یک روز پیش از برقراری آتش بس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با سفری به منطقه خاورمیانه، با مقامات اسرائیلی، فلسطینی و همچنین دولتمردان مصری دیدار کرد.

روزنامه «السفیر» لبنان با انتشار تحلیلی درباره این سفر، اشاره کرده که به گفته مقامات آمریکایی، هدف از این سفر، جلوگیری از اوج‌گیری درگیری نظامی در غزه بوده است؛ این خود نشان دهنده نگرانی فزاینده ایالات متحده از احتمال متوسل شدن رژیم صهیونیستی به حمله زمینی علیه غزه بود.

با این حال، این روزنامه بر این باور است که رفتار مقامات آمریکایی در جریان این بحران، بسیار ناکافی و ناکارآمد بوده و نشان دهنده ناتوانی این کشور از ادامه نقش پیشین خود در منطقه است.

السفیر با اشاره به این موضوع می‌نویسد، این امر سبب نگرانی بسیاری تحلیلگران، به ویژه تحلیلگران آمریکایی شد. با وجود همه سخنان درباره کم شدن تأثیر اسرائیل بر ایالات متحده در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما، هیچ کس انتظار ندارد، آمریکا موضعی ضداسرائیلی در پیش گیرد؛ اما آنچه در این درگیری، جدید و گیج کننده بود، این بود که آمریکا تنها به دیدن ماجرا از دور بسنده کرد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به نظر تحلیلگران آمریکایی می‌نویسد: هنگامی که کلینتون به منطقه آمد، بسیاری تلاش کردند تا به نقش واقعی ایالات متحده در جنگ غزه پی برده و عوامل تأثیرگذار بر آشفتگی نقش آمریکا در منطقه را شناسایی کنند:

نخست، هر ناظری که رسانه‌های غربی را دنبال کند، متوجه وجود اجماعی می‌شود، مبنی بر اینکه نقش آمریکا در بحران اخیر، ناکارآمد بوده است.

دوم،‌‌ همان گونه که نشریه «نیویورکر» نوشت، یکی از بحث‌های کنونی این است که آیا اصولاً اوباما راهبردی برای مدیریت این بحران داشته است یا خیر؟

نیویورکر در این زمینه نوشت: «واکنش اولیه اوباما، حمایت از اسرائیل و تلاش برای دور ماندن از جنجال بود... اما به موازات ادامه عملیات و افزایش تلفات غیرنظامیان، خطرات سیاسی برای اوباما افزایش پیدا کرد. هر چقدر هم که اسرائیل متحمل تحریکاتی شده باشد، این یک حقیقت است که این رژیم از جنگنده‌های اف- ۱۶ آمریکایی بهره می‌گیرد و بمب‌های هدایت شونده آمریکایی را بر سر مردم غیرنظامی فرو می‌ریزد».

در حالی که بسیاری از تحلیلگران، به موضع آمریکا انتقاد کرده‌اند، شماری از جمله «ماکس فیشر»، نویسنده «نیوزویک» عملکرد آمریکا در قبال اسرائیل را که در حال «خودکشی ملی» بود، سرزنش کردند.

دیگران، از جمله «دنیس راس»، مشاور سابق ریاست جمهوری اظهار داشتند که آمریکا تمایلی ندارد، موضوع حماس، تمرکز و توجه بین المللی را از سوریه دور کند.

«نیویورک تایمز» نیز با اشاره به این حقیقت که درگیری اخیر، مشروعیت حماس را در مقابل تشکیلات خودگران فلسطین که مورد حمایت آمریکاست، بالا برده، این امر را تهدیدکننده نقش ایالات متحده در خاورمیانه دانست.

روزنامه السفیر در پایان با جمع بندی همه این دیدگاه‌‌ها می‌نویسد: «رویدادها اثبات می‌کند که مسأله امروز، این نیست که آیا آمریکا در خاورمیانه در حال تغییر نقش آفرینی خواهد کرد یا خیر، بلکه پرسش اینجاست که آیا اصولاً این کشور قادر به چنین نقش آفرینی به شیوه‌ای کارآمد هست؟».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی