بازدید 7908

عزاداري چگونه بايد باشد

کد خبر: ۲۸۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۱ 17 November 2012
عزاداري براي امام حسين راه و روش خود را دارد.با اين سبك كه الان برخي از هيئت‌ها و دسته‌هاي عزاداري انجام مي‌دهند سازگاري ندارد.با خود طبل و سنج مي‌آورند و علم به دوش مي‌گيرند.اين علم هر چه بزرگتر باشد براي آن دسته ابهت بيشتري دارد،غافل از اين كه عزاي حسين اشك و اندوه و لبيك است به حسين(ع)، اشك بر خاندان اهل بيت از هر چيزي با ارزش‌تر است.

طبل هم هر چه صدايش بيشتر باشد بر ارزش عزاداري مي‌افزايد.نه اينگونه نيست.سال‌ها پيش را به ياد بياوريم كه چگونه براي اباعبدالله عزاداري مي‌كرديم؟همانگونه خوب بود.نه علمي بود و نه طبل و سنجي.قمه زني هم كه مدت‌ها باب بود خوشبختنانه اكنون بهخاطر كارهايي كه انجام شده است رو به فراموشي است، شايد در جاهايي افراد اندكي اين اقدام را انجام دهند اما بسيار كم شده است.

چهره هاي مذهبي و روحاني شاخص كشور معتقدند كه قمه زني در ايام محرم حرام است و علم كشي هم هيچ فايده و پيامي ندارد.

خرنگار جام جم آنلاين به مناسبت ايام محرم با طرح اين موضوع كه «سبك درست عزاداري امام حسين (ع) چگونه بايد باشد و آيا قمه زني و علم كشي در عزاداري امام حسين (ع) جايگاهي دارد يا خير» به سراغ برخي كارشناسان و چهره هاي مذهبي و روحاني رفته است.

سيدرضا اكرمي معتقد است كه بهترين سبك عزاداري همان عزاداري سنتي است كه امام راحل فرمود و به آن تاكيد كرده است.

وي افزود: به نظر من در ايام محرم بايد به فرمايش امام راحل به عنوان معمار و معيار انقلاب اسلامي توجه كرد و به گونه اي عزاداري نمود تا در راستاي دين مبين اسلام و سيد الشهدا باشد.

نماينده سابق تهران در مجلس برپايي تكيه، خيمه و چادر زدن، نصب پارچه هاي مشكي عزاداري را از جمله ويژگي عزاداري سنتي برشمرد و گفت: برپايي مراسم سخنراني و مرثيه خواني از ديگر ويژگي عزاداري سنتي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

اكرمي تأكيد كرد: در عزاداري سنتي بايد همان اوصاف امام حسين (ع)، هدف از قيام آن حضرت و دستاوردهاي عاشورا را بيان كرد و از ظلم و جنايات و پليدي‌هاي امويان و يزديان تبري جست.

وي افزود: هر گونه قمه كشي بنا به فتواي امام راحل و مقام معظم رهبري و بسياري از مراجع تقليد حرام است و بايد از آن پرهيز كرد.

اين واعظ اضافه كرد: سينه زني و زنجير زني اگر بر بدن آسيب نرساند، اشكالي ندارد اما بايد توجه داشت كه علم جزو عزاداري نيست و علم هيچ پيامي به همراه ندارد.

اكرمي با بيان اينكه در ايام محرم بايد حداقل سه نكته مهم در عزاداري را توجه داشت، اضافه كرد: بايد متن فرمايش‌هاي امام حسين (ع) را در نظر بگيريم و براي مردم توضيح دهيم. همچنين از اراده امويان و اينكه چرا امام حسين (ع) به خواست زشت آنها پاسخ نداد، سخن بگوييم.

وي تصريح كرد: ما بايد در اين ايام توجه داشته باشيم كه اگر با حسين هستيم وظيفه مان چيست و اگر از يزيديان مي خواهيم تبري بجوييم چه كار بايد بكنيم.

بهترين عزادراي، عزادراي سنتي است

محمدتقي رهبر هم معتقد است كه هرگونه قمه كشي در ايام محرم و عاشوراي حسيني ممنوع و حرام است و اينها جزو وهن عزاداري است.

وي تأكيد كرد: مقام معظم رهبري هم در اين زمينه نظر منفي دارند. چرا كه قمه زني مايه تأسف و كار عوامانه است.

رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس گفت: زنجير زني خوب است اما برخي افراد از زنجير تيغ دار استفاده مي‌كنند كه موجب آسيب رساندن به بدن افراد مي‌شود كه كار درستي نيست.

رهبر بهترين عزادراي حسيني را عزادراي سنتي دانست و گفت: اين نوع عزاداري در دين اسلام تاكيد شده و مورد تائيد امام راحل هم بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل