هنگامی که برای ۱۱ درصد شاکی، راهکار طراحی میشود؛
هزینه کنید تا رفع مزاحمت کنیم!
از تبلیغ افتتاح آب میوه فروشی، بقالی، سبزی خردکنی و... در محلهتان گرفته تا انواع و اقسام تبلیغ مسابقات پیامکی، قرعهکشی فلان برند تجاری معروف و حتی آگاهی از تورهای مسافری و ...، پیامکهای مزاحم به اندازهای از تنوع رسیدهاند که شاید عجیب نباشد بشنویم هزینه فرستادن برخی از آنها به عهده مشترکان گذاشته شده و لغو این موهبت هم مستلزم هزینه کردن است!
به ظاهر ماجرای «پیامکهای مزاحم» هم به قصهای تبدیل شده که قرار نیست سر و سامان بیابد؛ موضوعی که همیشه مورد اعتراض مشترکان تلفن همراه بوده، ولی این شکایات هم سبب نشده که انواع جدیدی از این مزاحمت باب نشود تا جایی که اکنون، هم پیامکهای تبلیغاتی متنوع شده و هم راهکار اعتراض به این ماجرا؛ اعتراضاتی که اگر کارساز بودند، هر روز در قالب یک راهکار جدید رونمایی نمیشدند.به گزارش «تابناک»، چند وقتی است که از شمارههای گوناگون پیامکهایی به دستمان میرسد که «اگر این سرویس را میخواهید [در پاسخ] این عدد یا عبارت را پیامک بزنید. هر پیامک هم مبلغش... است».
تا اینجای کار، با ماجرایی روبهرو هستیم که جدای از مزاحمتهای بوجود آمده در همین پیامک نخست، قابلیت بیشتری برای توجیه کردن دارد! چرا که مثلا شاید با خودمان بگوییم با نوعی کم لطفی مواجهیم که در اوضاع کنونی، چارهای جز گردن نهادن به آن نداریم؛ بنابراین، از آنجایی که سرویس تبلیغ شده به کارمان نمیآید، هیچ پاسخی برای فرستنده نمیفرستیم و از ادامه ماجرا رهایی خواهیم یافت!
این در حالی است که به تازگی برخی شهروندان از وصول نوع عجیبی از پیامکها گلایه میکنند که ظاهرا در مراحل آزمایشی بوده و هنوز خیلی فراگیر نشده است؛ پیامکهایی که فرستندههایش این گونه ادعا دارند: «ما یکسری پیام ـ چه بخواهید و چه نخواهید ـ برای شما میفرستیم. هر پیامک هم پنجاه تومان است، اگر نمیخواهید پیامک را دریافت کنید، فلان متن را در پاسخ بفرستید!»
اینجاست که کم لطفی به بیانصافی تبدیل شده و با نوعی جدید از اجحاف در حقوق مشترکان تلفن همراه روبهرو خواهیم بود که حتی ورود مدعی العموم را هم موجه خواهد کرد، چراکه با هیچ منطقی جور درنخواهد آمد که بدون درخواست مشتری، پیامکی برایش فرستاده شده و صورت حساب این کار هم به پای همین فردِ از همه جا بیخبر نوشته شود! تلختر اینکه لغو این موهبت (!) هم، نیازمند فرستادن یک پیامک بوده و دوباره هزینه دیگری از جیب مشترکان خواهد ربود!
برای پیگیری ماجرا، با سامانه اطلاعرسانی همراه اول (شماره تلفن ۹۹۹۰) تماس گرفتیم و پس از گوش فرادادن به پیام تبلیغاتی پاسخگوی خودکار این سامانه و شنیدن توضیحات مفصلی که نگرانی از هزینه مکالمه را به دنبال دارد، تازه راه دسترسی به اپراتور را یافته و به صف انتظار تلفنی هدایت میشویم.
در آغاز کار از اپراتور (کد اپراتور نزد تابناک محفوظ است) میپرسیم که چرا به رغم انصراف از دریافت پیامکهای تبلیغاتی، همچنان این روند مزاحمت آمیز ادامه داشته و قطع نمیشود؟
او در پاسخ نخست از شمار ارقام ارسال کننده پیامک پرسش کرده و میگوید: اگر از شمارههای «ارزش افزوده» پیامک به دستتان میرسد، بر پایه قوانین شرکت [همراه اول]، قادر به لغوشان نخواهید بود و تنها در صورتی که به آنها پاسخ داده و دایرشان کرده باشید، به درخواست شما ترتیب اثر داده خواهد شد، اما اگر پیامکها از شمارههای بلند [توضیح میدهد که منظورش شمارههایی ست که بیش از چهار پنج رقم داشته باشد]، میبایست برای لغو این پروسه، عدد یک را به شماره ۸۹۹۹ بفرستید.

دو نمونه از پیامکهای تبلیغاتی با نام ارزش افزوده! هیچ راهکاری برای قطع مزاحمت ناشی از دریافت این گونه پیامکها نیست، حتی با استفاده از سامانه جدیدی که در نمایشگاه اخیر رونمایی شده که اگر غیر از این بود، مشترک فوق از همان نمایشگاه کذایی پیامک تبلیغاتی (عکس سمت راست) دریافت نمیکرد!
این در حالی است که اپراتور این شرکت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پیگیری این اعتراض، راهکار را در مراجعه حضوری به ساختمان مرکزی این شرکت دانسته و با این توجیه که «تلفنی پاسخگو نیستند!»، آدرس این مرکز را برایمان خوانده و بلافاصله تلفن را قطع میکند!
تماس بعدی هم نتیجهای مشابه دارد؛ با این تفاوت که اپراتور بعدی اصرار دارد که هیچ پیامک نوع ارزش افزودهای بدون درخواست مشترکان فعال نشده و غیر ممکن است که کسی پیامکی از این نوع دریافت کند که در آن از وی خواسته باشند برای لغو یک پروسه اجباری و هزینهبر، پیامک بفرستد؛ هرچند او نیز راهکاری برای لغو دریافت پیامکهایی از این نوع پیش پایمان نگذارده و آن را بر خلاف قوانین همراه اول میخواند.
ظاهرا مجبوریم برای یافتن شأن وجودی پیامکِ نوع ارزش افزوده، به سراغ موتورهای جستجوی اینترنتی برویم؛ جایی که با سیل نام شرکتهای فرستنده پیامکهای تبلیغاتی مواجه شده و درخواهیم یافت که این نوع از مزاحمتها از مبدأ نوع جدیدی از شرکتهای ارسال پیامک انبوه فرستاده میشوند که ظاهرا با راهکار تدارک دیده ـ و شاید قانونی ـ اپراتور بزرگ تلفن همراه در کشورمان متولد شده و رسالتی ندارند، جز اینکه روند فرستادن پیامکهای تبلیغاتی را تداوم ببخشند!
اینجاست که روز به روز بر شمار پیامکهای تبلیغاتی از نوع «ارزش افزوده» افزوده شده و رضایت شهروندان بیش از پیش به محاق خواهد رفت تا ماجرای پیامکهای تبلیغاتی تبدیل به جادهای یک طرفه برای مسئولان شده و گاه مشترکان برای لغو پیامکهای گران قیمت ارزش افزوده هم مجبور به فرستادن کدهای ویژه شوند.
این در حالی است که پاسخ هر باره مسئولان به انتقادات مطرح، معرفی راهکارهایی است که ظاهرا موفق نبودهاند، وگرنه نیازی به تجدیدشان نبوده و به تنوع دچار نمیشدند؛ بدین ترتیب که نخستین دفاع مسئولان از تداوم فرستادن این نوع پیامکها، «تمایل ۸۹ درصد مشترکان به دریافت پیامکهای تبلیغاتی» بیان شده و برای ۱۱ درصد باقی مانده هم، راهکارهایی مانند طرح درخواست قطع این خدمات (!) از طریق سامانه تلفنی ۹۹۹۰ یا فرستادن عدد یک به شماره ۸۹۹۹ اعلام میشود.
اما ماجرا هنگامی جالب میشود که بدانیم به تازگی مسئولان، فارغ از اینکه اشارهای به میزان کارایی راهکارهای مطرح پیشین داشته و یا از ضرورت پیگیری حقوق قانونی ۱۱ درصد ناراضی از رویه کنونی داشته باشند، راهکار جدیدی برای رسیدگی به شکایات پیامکهای تبلیغاتی رونمایی کردهاند؛ سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴!
کارکرد این سامانه که در ششمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال رونمایی شد، این گونه معرفی شده که مشترکان میتوانند شکایات خود را از پیامکهای انبوه تبلیغاتی با در نظر گرفتن نکاتی به شماره ۱۰۰۰۱۳۱۴ فرستاده و منتظر پیگیری مسئولان امر در این زمینه باشند؛ این گونه که متقاضی باید شماره پیامک ارسالی و متن آن را به شماره مذکور بفرستند و معنای این سخن آن است که اصطلاحا فوروارد کردن پیامک مزاحم به این سامانه کافی نیست.

ابهامات ماجرا اما هنگامی بیشتر میشود که بدانیم برای قطع مزاحمتهای پدید آمده توسط بازرگانان مختلف، به ازای هر شماره جدید، باید یک پیام شکایت روانه سامانه تازه راهاندازی شده کرده و طرح هیچ شکایتی به منزله قطع مزاحمت نیست! این وجه نومید کننده در حالی مطرح است که هیچ آگاهی از پیگیری شکایت صورت گرفته هم طرح نشده و برای همین، تفاوت خاصی در این روند نسبت به رویههای پیشین به چشم نمیخورد و حتی فارغ از شباهت هزینهبر بودن پیگیری اعتراض به مانند گذشته، فرستادن هر باره شکایت هم به ویژگیهای منفی ماجرا افزوده میشود!
با این تفاسیر، شاید بد نباشد از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر محترم بخواهیم یک بار برای همیشه به ماجرا راه یافته و با برخورد قاطع با مزاحمتهای پیامکی، هم سطح رضایتمندی کاربران پر شمار تلفن همراه را بالا ببرند و هم به این وسیله، در هزینه راهاندازی سامانههای مشابه بعدی صرفهجویی کنند؛ کاری که اگر منجر به رفع همه مزاحمتهای پدید آمده برای مردم هم نشود، دستکم به ثبات وضعیت کنونی ختم شده و مانع شکلگیری نوآوری در ایجاد مزاحمت پیامکی و رواج بیاعتمادی به تصمیمات شود!
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۱
پاسخ ها
امیرحسین
| ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
من همین جا اعلام می کنم این پیامک های تبلیغاتی رو نمیخوام .
اعصابمو خورد کردن . از ساعت شش صبح شروع میشه تا 12 شب همینطور پیامک میاد . از آهنگ پیشواز گرفته تا فروش ماست و برگزاری مراسم و افتتاح مغازه و پیش فروش ویژه و از این جور مزخرفات . روزی حداقل 7 تا 14 پیام به این حالت میاد .
ناشناس
| ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
ناشناس
| ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
مثلا دیگه نمیتونید از طریق موبایل از موجودی حسابتون با خبر بشید و بانک نمیتونه برای شما پیامک ارسال کنه.
ولی واقعا این پیامکها خیلی شده باورتون نمیشه از قصابی 4 متری ته کوچمون هم واسه من پیامک اومده.
ضمن اینکه شاید شما در طول شب منتظر یه خبر مهم از طرف کسی باشید و مجبور باشید گوشیتون رو روشن نگه دارید اونوقته که خوابو براتون حرام میکنند....
امیدوارم مسولین توجه جدی بفرمایند.
هر نوع کوتاهی شرعا مسولیت خواهد داشت.
http://2030.mobinone.ir/
جالبه که هیچ گزینه تماس با ما در این سایت وجود نداره
تازگی ها هم پیامکی اومده که با ارسال c به شماره 2054 به عضویت در سرویس لیگ برتر در امده ودر قرعه کشی مهرماه ما شرکت کنید و یک خودروی206 یرنده شوید.
حال این قرعه کشی کجا و تحت چه نظارتی بر گزار میشه چرا تو سایت همراه اوا mci.ir از نتایج این قرعه کشی ها هیچ خبری نیست تو سامانه ثبت شکایت سایت همراه اول هم موضوع رو مطرح کرده و کد رهگیری هم دریافت کرده ام ولی هر وقت پیگیری می کنم می گوید که هنوز شکایت شما برسی نشده است(16 روز می گذرد) و جالب تر از هم وقتی به ایمیل داده شده از همراه اول در قسمت تماس با ما ایمیلی می فرستی بعد چند ثانیه یه ایمیل میاد که به خاطر پر بودن صندوق در یافت کننده ریجکت شد!!!
پاسخ ها
مرتضوی
| ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






