بازدید 18756
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به خبر «تابناک» اعلام کرد؛

فروش اطلاعات شخصی، قطعا ممنوع است

تقی‌پور تأکید کرد: حتی آیین‌نامه‌های داخلی اپراتورهای موبایل نیز باید به ما ارایه شود، تا پس از آن به جمع‌بندی کاملی از این موضوع برسیم و در صورتی که که تخلفی انجام گرفته باشد، حتما و به شدت با آن برخورد خواهد شد و چنانچه این موضوع درست هم نباشد، به آگاهی عموم خواهد رسید.
کد خبر: ۲۱۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹ 01 January 2012
سرویس اجتماعی ـ در پی درج خبری با نام «تاخت‌و‌تاز تبلیغاتی در حریم خصوصی مردم» در روز جمعه (9 دی ماه جاری)، رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی، به همراه توضیحاتی گفت: اینکه شماره افراد به همراه اطلاعات شخصی و محرمانه آنها در اختیار شرکت‌ها و یا گروهی از افراد قرار گیرد، قطعا برابر قانون ممنوع است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر، مبنی بر «خرید و فروش و به حراج گذاشتن اطلاعات شخصی مشترکان موبایل از جمله نام، نام خانوادگی، محل سکونت و کدپستی و ...» گفت: همه این مسائل در پروانه‌های صادره از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اپراتورهای موبایل درج شده و این اپراتورها برابر قانون موظف هستند به همه تعهدات مندرج در پروانه پایبند باشند.
 
وی با بیان اینکه در مباحث پیش آمده یک مقدار خلط مبحث شده، ادامه داد: اینکه شماره‌های موبایل در اختیار افراد باشد، خیلی مشکلی را ایجاد نمی‌کند، چرا که امروز هم با این پدیده روبه‌رو هستیم که در بسیاری شهرها و شهرستان‌ها، دفترچه‌های تلفن همراه چاپ شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.
 
تقی پور افزود: این به معنای آن است که شماره مشترکان به تنهایی دارای اطلاعات محرمانه نیست و در اختیار عموم قرار گرفتن آن، مشکلی درست نمی‌کند، ولی اینکه شماره افراد به همراه اطلاعات شخصی و محرمانه آنها در اختیار شرکت‌ها و یا گروهی از افراد قرار گیرد، قطعا برابر قانون ممنوع است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چنانچه هر مشترکی در این باره شکایت و ادعا دارد که اپراتور مربوطه، اطلاعات شخصی وی را در اختیار دیگران گذاشته است، مراتب را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کند، چرا که قطعا این موضوع پیگیری و با آن برخورد خواهد شد.
 
وی با تأکید بر اینکه برابر قوانین عمومی، اپراتورهای موبایل در ازای نگهداری اطلاعات شخصی افراد مسئول هستند، خاطرنشان کرد: پس از انتشار این خبر که گویا با دقت هم تنظیم نشده بود، بسیاری از اپراتورها، رسما و کتبا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردند که این موضوع درست نیست.
 
تقی پور تصریح کرد: همچنان در حال پیگیری این موضوع هستیم و منتظریم این مجموعه اطلاعات کامل شود؛ بنابراین، در این راستا، به همه اپراتورهای ذیریط ابلاغ شده که جزییات کاملی از شرایط و نحوه ارایه خدماتشان را حتی بیشتر از آنچه در کلیات پروانه آمده، برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بفرستند.

واکنش به این خبر در حالی رخ می‌دهد که در حاشیه خبر «تابناک»، تصاویری از یکی از شرکت‌های فرستنده انبوه پیامک پیوست شده که تنها «مشتی است از خروار»؛ تا جایی که پیشتر و در یکی از بخش‌های خبری شبکه دوم سیما، مصاحبه چند دقیقه‌ای با برخی از شرکت‌های طرف قرارداد با مخابرات پخش شد که عمق فاجعه را به دید همگان رساند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان گفت‌وگویش با این خبرگزاری تأکید کرد، برای رسیدن به جمع‌بندی کامل از این موضوع، لازم است آیین‌نامه‌های داخلی اپراتورهای موبایل را نیز در اختیار داشته باشد تا در صورتی که که تخلفی شده باشد، حتما و به شدت با آن برخورد شود و چنانچه این موضوع درست هم نباشد، به آگاهی عموم برسد؛ پیشنهادی بسیار بجا و شایسته که احتمالا با استقبال عمومی روبه‌رو خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۲
قطعا که ممنوعه ولی عملا چطور؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
تئوری با عمل فرق می کنه دیگه :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
اتفاقا فروش لیست شماره های کاربران هم کاری بسیار ناشایست است، فرض کنید منتظر یه اس ام مهم هستید و موبایل را سایلنت نکردی، ساعت دوازده شب یا اول صبح در خواب ناز به سر می بری، یه باره با یکی از این اس ام اس ها از خواب بیدار میشی و کلی به هم میریزی...
anar
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
روزی کشاورزی دید یکی داره دو لوپی خیار های مزرعه اون رو میخوره گفت: عمو این کار حرامه!
طرف جواب داد: من واسه حرام حلالی نمیخورم
من گرمیم کرده خیار خنک میخورم خوب بشن
بله آقای وزیر این کارها قطعا ممنوع ولی ا«هایی که فروختن برای پولش اینکار رو کردن نه قانون ممنوعیت یا مجاز بودن
این که نشد راهکار!
ای کاش لااقل می گفت تا کی نتایج این تحقیقات ارائه میشه!! اصلا ارائه میشه؟؟
جناب وزیر قراره چه چیزی رو پیگیری کنند؟
جرم اتفاق افتاده مدارکش هم از اخبار پخش شد
اپراتورها همه مشخصات صاحبان سیمکارت رو میفروشند بعنوان مثال
چرا الان چند وقته برای هرکسی اس ام تبلیغاتی میاد که مختص همون فرده؟
مثلا
من موتور سیکلت دارم تبلیغ بیمه موتور
برای مادرم تبلیغ لوازم اشپزخانه و آرایشی
برای خواهر دانشجو ام تبلیغ اموزشگاه و...
جالبه توی اس ام اس های تبلیغی ادرس و شماره تلفن ماله همین محل خودمونه
یعنی بیخ گوشمون
چرا اینها برای یه نفر اونطرف تهران نمیاد
چرا همه تبلیغها با شخصیت صاحب سیمکارت هماهنگه؟
ایا این خیانت در امانت مردم نیست؟
این برخورد میخواد برخورد قاطعانه نه پیگیری
البته اگر فقط پیگیری هم بشود باز دل مردم خوش خواهد بود
برخورد ...
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
چه جالب .. پس بگو چرا مدتی هست که تبلیغ فروش خودرو قسطی و اینترنت پر سرعت دقیقا نزدیک خونه ما به گوشی من ارسال میشه .. پس فکر گروه سنی هم کردن !! بابا چه تبلیغات هوشمندی
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
درسته از این طور اتفاق ها برا من هم افتاده اما سوال اینجاست که شرکت های بیمه و کپسول آتش نشانی و تیونینگ خودرو و غیره چطوری می فهمند که من به تازگی خودرو خریدم رنگش چیه و مدلش چیه به نظرم نباید ایراد از مخابرات باشه ایراد از جاییه که ازش خرید کردم اونا این اطلاعات رو در اختیار دیگران قرار داده اند هرچند که به هر حال اونها هم دولتی هستند
کلا می خوام بگم واقعا که ....
حالا خوبه که این موضوع از شبکه تلویزیونی ایران پخش شده که اینگه تکذیب می کنید وای به ان روز که اگر از شبکه های خارج از کشور پخش می شد
(اینکه شماره های موبایل در اختیار افراد باشد خیلی مشکلی را ایجاد نمی‌کند ) پس جناب لطف کنید شماره ... رو بزارید تو همین سایت ، با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
اشتباهی منفی دادم :(
درباره فروش پایان نامه هم یکی از مقامات مربوطه گفته بود که این کار جرم است و قاطعانه برخورد خواهد شد!!!!
جناب آقای وزیر منشا درز اطلاعات مشترکین پیمانکار چاپ قبوض تلفن همراه است باور ندارید بیایید من فابل کامل اطلاعات همراه مشترکین تهران را در اختیارتان میگزارم تازه خریدمش.!!!
فقط اطلاعات تلفن به فروش نمی رسد.شما یک شرکت ثبت کنید از فردایش بنام مدیر عامل بروشور تبلیغاتی است که فرستاده می شود و یا پروانه ساختمانی اگر از شهرداری بگیرید صدها شرکت وسایل ساختمانی با شما تماس می گیرند و جنسشان را تبلیغ می کنند.
عجیب نیست شنیدن این خبر
تو جاهای دیگه دنیا برای هر کس اس ام اس تبلیغاتی بیاد یه در صدی از هزینه تبلیغو به گیرنده میدن اینحا انگار نه انگار
دادستان باید نقش خودش را نشان بدهد . این یک امتحان است و یک سوال برای خبر نگارانی که با او مصاحبه خواهند داشت ...
مسولینی که میگن عیبی نداره شماره موبایل مردم دست افراد غریبه باشه بس لطف کنن شماره موبایلشون رو بدن تابناک تا رو سایت بزاره اخه لازممون میشه.
این بنده خدا گفته از طرف اپراتورهای موبایل ممنوعه! ای... و ... که مانعی نداره! را دیگر نگفته! خودتان استنباط کنید!
پاسخ ها
سها
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
مگر در مورد آن شرکت وطنی دروغ گفتم که نقطه چین گذاشتید!؟!؟ خودم شاهد زنده! بعداز خرید از فروشندگان کاهنده مصرف تا شیر آدمیزاد تماس گرفتند!
راستی راسته که آقایون اس ام اس های مردم رو هم کاملا ثبت و ضبط می کنن؟ به این میگن حریم خصوصی؟!!!
در جریان یکی از پرونده های دادگاه .. لیست تمام پیامک های موبایل بنده دست شاکی بود !! در حالی که چنین چیزی خلاف قانون بوده و فقط با حکم دادگاه و به صورت مهر و موم فقط در دست قاضی باید باشد . خلاصه اینطور بود که طرف شاکی به قاضی میگفت اقای فلانی ببین ایشون دیروز پیامک زده به فلانی و گفته که قاضی ... !! خلاصه اینکه در این ممکلت یک کارمند عادی ... میتواند بدون هیگ گونه محدودیت , پیامک های افراد را به راحتی منتشر کند. لطفا یک فکری به حال این دسترسی های افراد مخابرات و این نوع سیستم ... هم بکنید.
میخواستم حضور محترم وزیر عرض کنم اینکه وقت و بی وقت اس ام اس های تبلیغاتی بی ربط که جزء سلب آسایش مشترک اثری نداره تجاوز به حریم خصوصی تلقی نمیشه؟!!! اگر نیست از قانون گذاران محترم خواهش میکنم فکری به حال این معضل بکنند تا ... از این نقص های قانونی جهت رسیدن به منافعشون سوءاستفاده نکنند
جنابان تابناک
به اطلاع می رسانم من حدود 4 سال است که با سیستم سامانه پیام کوتاه کار می کنم تاکنون هیچ اطلاعاتی از کسی از طرف مخابرات به کسی تحویل نشده است به جز شماره آن هم حتما می دانید که بیشتر شماره ها در محدوده مکانی معیین است مثلا یک منطقه از شماره 09121510000 تا 09121519999 برای یک شهر است
ثانیا به اطلاع برسان شما زمانی که به نمایشگاه های بین المللی مراجعه می کنید جلو درب ورودی تمام اطلاعات منجمله شماره موبایل تخلیه می شود و بعد بر اساس آن دسته بندی و به آنها تبلیغات ارسال می گردد
ثالثا
در این اخبار خبری از مزایای استفاده از این تکنولوژی چیزی بیان نشده و چه کمک های به مردم نموده است ( کم کردن فاصله و مصرف سوخت و کاغد و ابزاری برای مدیریت بحران و غیره )
رابعا
چرا این مباحث قبل از انتخابات انجام می شود
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
جناب متخصص پیام کوتاه، منظور از تعرض به حریم شخصی به این معنی است که، تا من تقاضا نکرده باشم، هیچ پیامک تبلیغاتی دریافت نکنم (مزیت اول) درصورت دریافت قادر باشم نسبت به عدم دریافتش اقدام کنم با ساده‌ترین روش ممکن (مزیت دوم) و در آخر استفاده از هر فن‌آوری در اولین قدم نیاز به فرهنگ سازی داره که این مورد هم مثل صدها مورد دیگر فقط بخش اولش به ایران وارد شده فقط و فقط به دلیل سود سرشارش (مزیت سوم)
فقط شماره موبایل نیست اطلاعات شخصی من رو هم داشتند.مثلآ خودرویی که دارم با شماره پلاک و آدرس منزل رو بعدم که پیشنهاد برای خریدن قطعه کاهش سوخت رو.اگه قرار باشه دونه دونه هر کسی بره شکایت کنه که نمیشه.من الان چند روز می تونیم از کارم بزنم برم برای شکایتی که مطمئنآ حالا حالاها هم به جایی نمی رسه.
همون روز جمعه تلفن خونمون زنگ خورد
الو بله
آقای سامان...
بله بفرمائید
به اسم شما یه ماساژور تو سیستم ثبت شده بفرستیم به آدرس خراسان جنوبی....
نه بابا روحم هم خبر نداره حتما اشتباه شده و لی شما اسم و آدرس منو از کجا دارین
شما بفرمائید میخواین یا نه
نه آقا
بدشم قطع
حالا آقای وزیر ممنوع کن
نظر جناب آقای وزیر با عملکرد وزارت تحت مدیرتشان در فروش شماره های موبایل بدون جلب رضایت آنان تناقض دارد.بفرض اینکه شماره های موبایل ازطریق چاپ دفترچه در دسترش باشد وکسانی هم از روی آن دفترچه پیام های ناخواسته و عموما نامطلوب به مردم بفرستند اولا این عملی شخصی تلقی میشود و ثانیا مردم در صورت دریافت پیام های نامطلوب یا مزاحم میتوانند از فرستنده به مخابات شکایت کنند لیکن در زمانیکه خود مخابرات با فروش شماره های مردم عملا صورت قانونی به این کار میدهد مردم چکار میتوانند بکنند؟
برادرم فوت شده بود فرداش برای مراسم سوم و هفته پیام تبلیغاتی امده بود
چند سال پیش قانونی وضع شد دایر بر ممنوعیت نصب تبلیغات به در ودیوار.حتی یک مورد ندیدم برخورد شود.وهنوز هم ادامه دارد.برخورد با خاطیان اخیر هم امیدوارم اینگونه نشود.
پَ نَ پَ جُرم نیست!
در همين لحظه آگهي امور مشتركين منطقه با علم اينكه آدرس بنده كجاست براي من آمد + تهيه غذا -كافي نت- عينك فروشي -آموزش زبان
پس نتيجه ميگيريم آدرس به هيچكس داده نشده.
شماره موبایل که چه عرض کنم تلفن خونه ها هم زنگ میزنن و گاهی به نوعی برای فروش محصولشون تهدید هم میکنن مثلا برای فروش کپسول آتش نشانی به خودم زنگ زدن وگفتن اجباریه
به نظر من اصلا هم چیز بدی نیست. اگر به جای دریافت پیامک های بی ربط اونهایی که مناسب شرایط و کسب و کار ماست به دست ما برسه. من خودم با خیلی از شرکتها ارتباط دارم که همیشه اطلاع رسانیهاشون از طریق پیامک هست هیچ مشکلی هم پیش نمیاد
مایک وسیله نقلیه سواری داریم ودر شهری در غرب کشور زندگی می کنیم ، 2ماه پیش از شرکت تجهیزات خودرو در تهران به منزل مادر شهرمان زنگ زدند وخواستند با صاحب خودرو در مورد تجهیزاتشان اگر لازم داشتیم به آنها رجوع کنیم . منهم با نمایندگی سایپا در شهرمان صحبت کردم وآنها هم مثل ما از این تماس تهران بیخبر بودند. تا اینکه من الآن این موضوع را از تابناک شنیدم واین سوال برام پیش آمد که شماره های تلفن ثابت هم فروخته شده؟
برای موبایل همسر من پیام های تبلیغاتی از فروشگاه های محلمان می آید .این نشان میدهد که اینها آدرس منزل افراد را هم دارند.چرا آقای وزیر نمیخواهد اعتراف و حداقل عذرخواهی کند.
كاش وزارت اطلاعات وارد موضوع پيگيري بشه يا قوه قضائيه
هرازگاهی به من زنگ میزنن و اطلاعات کامل من و نوع ماشین را هم دارن و میگن شما باید کپسول آتش نشانی داخل ماشین داشته باشی و اجباری هم هست و ما داریم میفرستیم خیلی از مالکها بعد از این اطلاعات دقیق و اجبار در خرید دیگه استاندارد بودن و مناسب بودن قیمت در ذهن شون خطور نمی کنه و فورآ سفارش خرید می دهند حالا این اطلاعات از کجا به دست فروشندگان میرسه ....خدا مداند
اگه قرار باشه در هر کاری مشکلی ایجاد بشه و مردم خودشون شکایت و پیگیری کنند دیگه در راس آن سازمان نیازی به وزیر نیست تازه تعداد شکایت از یک نفر یا سازمان این ذهنیت را که مشکلی در آن واحد وجود داره را ایچاد میکنه
واقعا خجالت آوره،فسلفه بافي نداره،پيامك تبليغاتي فرستادن كه بعضا باعث سلب آسايش ميشه خودش جرمه چه برسه فروختن اطلاعات دارنده خط.قوه قضاييه چيكارست اين وسط؟من خودم شاكي هستم.باور كنيد ميليون نفرشاكي هستند.
يه عده زيادي از اين راه تبليغات دارن نون ميخورن... چيكارشون داريد؟ ميخواين اينا رو هم بيكار كنين؟
چرا مردم رو سر مي دونيد آقاي وزير؟!
آقاي مدعي العموم پس كجايي و چه مي كني؟ جرم به اين روشني و سعت اتفاق مي افتد و كاري نمي كني؟
این طرفا حریم خصوصی هم مگه هست که مهم شده این قضیه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
وب گردی