کودکان بروجنی، همه کودکان ایرانند
نامهای به قاضیالقضات یک کشور!
تنها یک لحظه خودمان را به جای والدین زهرا عرب، ماندانا الهیان، فائزه شبانیان، فاطمه کریمی، مینا ربیعی، فاطمه شمس، پریسا رضایی، محدثه مهدوینیا، پریسا زندیان، مژگان هادیپور، الهام حسنزاده، ریحانه شریفی، زهرا عباسیان، هانیه انتظامی، آمنه خاکسار، نرگس کوهیکمان، مرضیه سلیمی، مرضیه احمدی، مریم خاقانی، مائده فرهمندیان، رویا عسکری، شبنم مقدسی، زهرا غفاری و یک دانشآموز ناشناخته دیگر بگذاریم…
به دنبال کشته شدن دختران نوجوان در حادثه واژگون شدن یک دستگاه اتوبوس،
مقامات گوناگون کشور، پیامهای تسلیتی صادر کردند و خواستار بررسی عوامل
این رویداد و برخورد با مقصران احتمالی شدند؛ اما گویا، مسئولان باید بیش
از این و فراتر از چنین پیامهایی، این رویداد را رصد کرده و از وقوع
رخدادهای مشابه با اقدامات پیشگیرانه جلوگیری کنند.
در همین زمینه، وحید نوروزی، مدیر عامل سابق مرکز معاینه فنی خودروها، در نامهای به رئیس قوه قضائیه، پیشنهادهایی برای جلوگیری از رویدادهای مشابه در آینده داده است.
به گزارش «تابناک»، وی در همین زمینه نوشته است: تنها یک لحظه خودمان را به جای والدین زهرا عرب، ماندانا الهیان، فائزه شبانیان، فاطمه کریمی، مینا ربیعی، فاطمه شمس، پریسا رضایی، محدثه مهدوینیا، پریسا زندیان، مژگانهادیپور، الهام حسنزاده، ریحانه شریفی، زهرا عباسیان،هانیه انتظامی، آمنه خاکسار، نرگس کوهیکمان، مرضیه سلیمی، مرضیه احمدی، مریم خاقانی، مائده فرهمندیان، رویا عسکری، شبنم مقدسی، زهرا غفاری و یک دانشآموز ناشناخته دیگر بگذاریم؛ نوجوانانی که دیگر در میان ما نیستند.
حتما شنیدهاید که تنها در ۲۴ ساعت گذشته، پنج اتوبوس حامل مسافران واژگون شده و روز خونباری را در جادههای کشور رقم زدند.از صمیم قلب متأسف شدم. الان حدود ساعت ۲۰ روز شنبه ۲۹ مهر ۹۱ است. تصمیم گرفتم نامه برای جناب قاضی القضات کشورمان بنویسم تا انشاالله مورد توجه مقام عالی قوه قضائیه قرار گیرد. تابناک متن این نامه را به دلیل مضامین انسان دوستانه آن بدون دخل و تصرف منتشر می کند .
بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی لاریجانی
رییس محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
احتراما همان گونه که حتما به استحضار جناب عالی رسانیده شده، تنها در ۲۴ ساعت گذشته پنج اتوبوس در جادههای کشور واژگون شده و یا با یکدیگر برخورد کردهاند که بر اثر آن سی نفر از هموطنان عزیزمان کشته و ۸۵ نفر زخمی شدهاند. در رسانهها نیز خواندیم که حضرت عالی طی دستور ویژهای به رئیس محترم دادگستری استان خوزستان، ایشان را مأمور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان بروجنی نموده اید. ضمن تقدیر و تشکر از حساسیت بموقع آن مقام محترم، وظیفه خود میدانم به عنوان یک شهروندی که حدود یازده سال از عمر خویش را به نحوی در مراکر معاینه فنی خودروهای تهران سپری نموده است، چند نکته را به محضر مقام عالی قاضیالقضات کشورمان برسانم:
حتما ملاحظه فرموده اید که دلیل عمده این قبیل تصادفات و قتلعامها، معمولا مواردی از قبیل سرعت غیرمجاز راننده، لغزندگی جاده، خواب آلودگی و عدم کنترل راننده اعلام میگردد و پس از چند روزی عادی شده و همه چیز به فراموشی سپرده میشود. متأسفانه نقش خودرو و شرایط فنی آن هیچ گاه به درستی و با دقت مورد کنکاش قرار نمیگیرد و به دلیل عدم تسلط کارشناسان محترم مرتبط با تشخیص علل تصادفات با نکان فنی و ایمنی خودرو، همواره دو عامل انسان و راه، بالاترین سهم را در ایجاد تصادفات در گزارشهای کارشناسی به خود اختصاص میدهند و دقیقا به همین دلیل، هیچ گاه عامل خودرو به درستی مورد نظر قرار نمیگیرد.
متأسفانه، هیچ کدام از خودروهای سنگین حمل مسافر قبل از حرکت در پایانههای کشور مورد بازبینی فنی قرار نمیگیرند و در خوشبینانهترین حالت، داشتن برچسب معاینه فنی با اعتبار شش ماهه، فارغ از آنکه در چه شرایطی صادر گردیده، ملاک عمل برای سالم بودن خودرو قرار میگیرد.
اینجانب اعتقاد راسخ دارم تمام اتوبوسهایی که در پایانههای کشور، وظیفه حمل مسافر را به عهده دارند، بایستی الزاما قبل از هر حرکت به سمت شهری دیگر، توسط خطوط مکانیزه معاینه فنی مورد آزمون سلامت فنی قرار گرفته و سپس مجوز مسافرگیری برای آن صادر گردد.
قاعدتا جان مسافرینی که سوار بر اتوبوس هستند با جان مسافرینی که سوار بر هواپیما هستند، هیچ گونه تفاوتی ندارد. چگونه است که کوچکترین ایراد فنی مانع از حرکت هواپیما میشود اما جان دهها نفر از شهروندان در یک اتوبوس نادیده گرفته شده و با تشخیص راننده اتوبوس و یا شاگرد راننده مبنی بر سالم بودن اتوبوس، سفری چند ساعته و بعضا شبانه روزی آغاز میگردد و در بسیاری از اوقات به محض رسیدن به مقصد، مجددا مسافرگیری شده و سفری دیگر با همان وضعیت با تعدادی انسان بیگناه دیگر شروع میشود؟
اینها بخشی از دغدغههای موجود است که به اختصار به عرض رسانیده شد تا انشا الله با دستور مساعد جنابعالی به مسئولین ذیربط و بالاخص دادستان محترم به عنوان مدعی العموم میتواند شروع اقداماتی بسیار بزرگ برای افزایش ایمنی تردد و کاهش مرگ و میرهای این گونه در جادههای کشور باشد.
پاسخگو بودن تمام آنهایی که موجب شدند، معاینه فنی خودروها بالاخص در بخش خودروهای سنگین و با تأکید بر خودروهای اتوبوس در پایانههای حمل مسافر به بیراهه رفته و عملا از نقش اصلی خود خارج شوند، اقدامی بسیار مثبت ارزیابی میگردد.
افزایش سن ضروری بودن معاینه فنی خودروها از دو سال به پنج سال که متأسفانه در سکوت متولیان امر به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی نیز رسید، یکی دیگر از مواردی است که عملا موجب گردیده معاینه فنی خودروها به هیچ عنوان جدی گرفته نشود و اگر نقش ایمنی خودرو را در این قبیل تصادفات منصفانه و کارشناسانه مورد لحاظ قرار دهیم، آن وقت مشخص خواهد شد که اصلاح آنی این بند از قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در مجلس محترم تا چه حد میتواند در کاهش میزان تصادفات و کشتههای ناشی از آن موثر باشد.
در خاتمه پیشنهاد میگردد در صورت صلاحدید، امر به ابلاغ فرمایید تا نشستی فوری با محوریت قوه محترم قضائیه با حضور کارشناسان مرتبط با معاینه فنی خودروها در شهرداریهای کشور، وزارت محترم راه، مجلس شورای اسلامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، خودروسازان و وارد کنندگان خودرو، اساتید دانشگاه بالاخص از دانشکدههای مکانیک و سایر افراد به تشخیص آن مقام محترم تشکیل گردد تا در خصوص موارد ذیل بحث و بررسی نموده و نتایج امر جهت هر گونه اقدام لازم به حضور جناب عالی تقدیم گردد:
۱ـ الزامی بودن معاینه فنی برای تمام خودروهای با عمر دو سال به بالا و تعیین ضوابط و شرایط تحقق مطلوب آن در کشور
۲ـ بررسی شرایط مطلوب مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک در کشور و پیشنهاد راهکارهای قانونی برای نظارت دقیق
۳ـ الزامی بودن احداث خطوط مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین در تمام پایانههای کشور و الزام هر بار تست فنی مکانیزه قبل از مسافرگیری
فرصت را برای تقدیر و تشکر از مقام محترم عالی قوه قضائیه کشور عزیزمان به جهت توجه به نکات مذکور مغتنم میشمارم.
در همین زمینه، وحید نوروزی، مدیر عامل سابق مرکز معاینه فنی خودروها، در نامهای به رئیس قوه قضائیه، پیشنهادهایی برای جلوگیری از رویدادهای مشابه در آینده داده است.
به گزارش «تابناک»، وی در همین زمینه نوشته است: تنها یک لحظه خودمان را به جای والدین زهرا عرب، ماندانا الهیان، فائزه شبانیان، فاطمه کریمی، مینا ربیعی، فاطمه شمس، پریسا رضایی، محدثه مهدوینیا، پریسا زندیان، مژگانهادیپور، الهام حسنزاده، ریحانه شریفی، زهرا عباسیان،هانیه انتظامی، آمنه خاکسار، نرگس کوهیکمان، مرضیه سلیمی، مرضیه احمدی، مریم خاقانی، مائده فرهمندیان، رویا عسکری، شبنم مقدسی، زهرا غفاری و یک دانشآموز ناشناخته دیگر بگذاریم؛ نوجوانانی که دیگر در میان ما نیستند.
حتما شنیدهاید که تنها در ۲۴ ساعت گذشته، پنج اتوبوس حامل مسافران واژگون شده و روز خونباری را در جادههای کشور رقم زدند.از صمیم قلب متأسف شدم. الان حدود ساعت ۲۰ روز شنبه ۲۹ مهر ۹۱ است. تصمیم گرفتم نامه برای جناب قاضی القضات کشورمان بنویسم تا انشاالله مورد توجه مقام عالی قوه قضائیه قرار گیرد. تابناک متن این نامه را به دلیل مضامین انسان دوستانه آن بدون دخل و تصرف منتشر می کند .
بسمه تعالی
حضرت آیت الله العظمی لاریجانی
رییس محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
احتراما همان گونه که حتما به استحضار جناب عالی رسانیده شده، تنها در ۲۴ ساعت گذشته پنج اتوبوس در جادههای کشور واژگون شده و یا با یکدیگر برخورد کردهاند که بر اثر آن سی نفر از هموطنان عزیزمان کشته و ۸۵ نفر زخمی شدهاند. در رسانهها نیز خواندیم که حضرت عالی طی دستور ویژهای به رئیس محترم دادگستری استان خوزستان، ایشان را مأمور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان بروجنی نموده اید. ضمن تقدیر و تشکر از حساسیت بموقع آن مقام محترم، وظیفه خود میدانم به عنوان یک شهروندی که حدود یازده سال از عمر خویش را به نحوی در مراکر معاینه فنی خودروهای تهران سپری نموده است، چند نکته را به محضر مقام عالی قاضیالقضات کشورمان برسانم:
حتما ملاحظه فرموده اید که دلیل عمده این قبیل تصادفات و قتلعامها، معمولا مواردی از قبیل سرعت غیرمجاز راننده، لغزندگی جاده، خواب آلودگی و عدم کنترل راننده اعلام میگردد و پس از چند روزی عادی شده و همه چیز به فراموشی سپرده میشود. متأسفانه نقش خودرو و شرایط فنی آن هیچ گاه به درستی و با دقت مورد کنکاش قرار نمیگیرد و به دلیل عدم تسلط کارشناسان محترم مرتبط با تشخیص علل تصادفات با نکان فنی و ایمنی خودرو، همواره دو عامل انسان و راه، بالاترین سهم را در ایجاد تصادفات در گزارشهای کارشناسی به خود اختصاص میدهند و دقیقا به همین دلیل، هیچ گاه عامل خودرو به درستی مورد نظر قرار نمیگیرد.
متأسفانه، هیچ کدام از خودروهای سنگین حمل مسافر قبل از حرکت در پایانههای کشور مورد بازبینی فنی قرار نمیگیرند و در خوشبینانهترین حالت، داشتن برچسب معاینه فنی با اعتبار شش ماهه، فارغ از آنکه در چه شرایطی صادر گردیده، ملاک عمل برای سالم بودن خودرو قرار میگیرد.
اینجانب اعتقاد راسخ دارم تمام اتوبوسهایی که در پایانههای کشور، وظیفه حمل مسافر را به عهده دارند، بایستی الزاما قبل از هر حرکت به سمت شهری دیگر، توسط خطوط مکانیزه معاینه فنی مورد آزمون سلامت فنی قرار گرفته و سپس مجوز مسافرگیری برای آن صادر گردد.
قاعدتا جان مسافرینی که سوار بر اتوبوس هستند با جان مسافرینی که سوار بر هواپیما هستند، هیچ گونه تفاوتی ندارد. چگونه است که کوچکترین ایراد فنی مانع از حرکت هواپیما میشود اما جان دهها نفر از شهروندان در یک اتوبوس نادیده گرفته شده و با تشخیص راننده اتوبوس و یا شاگرد راننده مبنی بر سالم بودن اتوبوس، سفری چند ساعته و بعضا شبانه روزی آغاز میگردد و در بسیاری از اوقات به محض رسیدن به مقصد، مجددا مسافرگیری شده و سفری دیگر با همان وضعیت با تعدادی انسان بیگناه دیگر شروع میشود؟
اینها بخشی از دغدغههای موجود است که به اختصار به عرض رسانیده شد تا انشا الله با دستور مساعد جنابعالی به مسئولین ذیربط و بالاخص دادستان محترم به عنوان مدعی العموم میتواند شروع اقداماتی بسیار بزرگ برای افزایش ایمنی تردد و کاهش مرگ و میرهای این گونه در جادههای کشور باشد.
پاسخگو بودن تمام آنهایی که موجب شدند، معاینه فنی خودروها بالاخص در بخش خودروهای سنگین و با تأکید بر خودروهای اتوبوس در پایانههای حمل مسافر به بیراهه رفته و عملا از نقش اصلی خود خارج شوند، اقدامی بسیار مثبت ارزیابی میگردد.
افزایش سن ضروری بودن معاینه فنی خودروها از دو سال به پنج سال که متأسفانه در سکوت متولیان امر به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی نیز رسید، یکی دیگر از مواردی است که عملا موجب گردیده معاینه فنی خودروها به هیچ عنوان جدی گرفته نشود و اگر نقش ایمنی خودرو را در این قبیل تصادفات منصفانه و کارشناسانه مورد لحاظ قرار دهیم، آن وقت مشخص خواهد شد که اصلاح آنی این بند از قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در مجلس محترم تا چه حد میتواند در کاهش میزان تصادفات و کشتههای ناشی از آن موثر باشد.
در خاتمه پیشنهاد میگردد در صورت صلاحدید، امر به ابلاغ فرمایید تا نشستی فوری با محوریت قوه محترم قضائیه با حضور کارشناسان مرتبط با معاینه فنی خودروها در شهرداریهای کشور، وزارت محترم راه، مجلس شورای اسلامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، خودروسازان و وارد کنندگان خودرو، اساتید دانشگاه بالاخص از دانشکدههای مکانیک و سایر افراد به تشخیص آن مقام محترم تشکیل گردد تا در خصوص موارد ذیل بحث و بررسی نموده و نتایج امر جهت هر گونه اقدام لازم به حضور جناب عالی تقدیم گردد:
۱ـ الزامی بودن معاینه فنی برای تمام خودروهای با عمر دو سال به بالا و تعیین ضوابط و شرایط تحقق مطلوب آن در کشور
۲ـ بررسی شرایط مطلوب مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک در کشور و پیشنهاد راهکارهای قانونی برای نظارت دقیق
۳ـ الزامی بودن احداث خطوط مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین در تمام پایانههای کشور و الزام هر بار تست فنی مکانیزه قبل از مسافرگیری
فرصت را برای تقدیر و تشکر از مقام محترم عالی قوه قضائیه کشور عزیزمان به جهت توجه به نکات مذکور مغتنم میشمارم.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷۶
انتشار یافته: ۱۵۰
البته بحث این مورد طولانی است وبنده مشغول تحقیق و تهیه گزارش کاملی در این مورد می باشم که انشااله به محض آماده شدن تقدیم سایت وزین تابناک خواهم نمود که به نحو مقتضی بکار بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
رضا -پ
| ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ناشناس
| ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
علی
| ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ماجد
| ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
اگه مرکزی که اتومبیل رو معاینه میکنه برگه ای رو با مهر و امضا در اختیار مالک خودرو قرار بده، و بعد از تصادف در صورت تشخیص مشکل فنی خودرو به عنوان عامل تصادف اون مرکز خطا کار شناخته شده و مجبور به بستن مرکز خودش بشه و پرداخت جریمه دیگه این اتفاقا کمتر میفته.
پاسخ ها
احمد
| ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ناشناس
| ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
آنچه جایی نرسد البته آن فریاد است
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ناشناس
| ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ناشناس
| ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ناشناس
| ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
شایعه سازی نکنید
ناشناس
| ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
نیما
| ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
خیلی دلت بخواد که ببرنت به این اردو- تازه قرعه کشی هم میشه - پول هم باید بدی.
کجای کاری آقا یا خانم دوست ناشناس!!!!؟؟
یک پدر مسوول
| ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
محمد
| ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ناشناس
| ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
علی
| ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
محمدشیرازی
| ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
برادر یا خواهر من . مسئله که اردو نیست.اردو یک نیاز واسه دانش آموز یا دانشجو هست حالا اگر میبردن مشهد یا شمال . بازم موضوع اردو بود... خیر اردوهای راهیان نور تاثیرات بسیار معنوی در روحیه جوانان داشته و دارد
بحث .ایمنی هست
برای مثال:یعنی اونایی که در شهرک های بزرگ که کمی دور از مدارس آموزشی هستن در یک سانحه براشون مشکل پیش بیاد بازم بحث دارید .
اصل مطلب فقط ایمنی هست و گرنه اردوی راهیان نورواقعاً در نوع خودش بی نظیر هست.
ناشناس
| ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
ناشناس
| ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
ناشناس
| ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
محمد
| ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
شناس
| ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
آقا این نامه سر جای خودش ارزش داره
اما سهم جاده در تصادفات این جاده بسیار زیاد هستش!
چند بار مجبور به تردد از اون جاده شدم، ولی هیچگاه جرات نکردم با ماشین شخصی برم و همیشه با ماشین عمومی رفتم!
پیچهای تند! بدون علامت، کیفیت بده جاده، راننده گان تاکسی بی مهابا و... از همه بدتر دست اندازها و فراز و نشیبهای بسیار در این جاده علت بسیاری از تصادفات هستش.....و نباید این نامه باعث بشه عامل جاده دوباره کمرنگ بشه
پاسخ ها
مهر آذين
| ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
آرش
| ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ناشناس
| ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
نميدونم اينها واقعاً خودشان متوجه نمي شوند كه بايد اين كارها را بكنند و منتظر همچين حوادثي مي شوند.. اين حادثه و امثال حادثه هاي آن مثل حادثه ولنجك تهران كه چندين سال مي گذرد و دانش آموزان آن هم از ياد رفتند هنوز هم تكرار مي شود ....
با تاسف فراوان
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
من بعد از مشکلات فنی بیشماری که برای هواپیما ها پیش اومد و میاد ، ترجیح دادم با قطار یا اتوبوس سفر کنم ، ولی متاسفانه راننده های اتوبوس خصوصا در موقع شب ،خیلی بد و خطرناک رانندگی می کنند ، سرعتشان از 110 کمتر نمی شه و از همه ماشین ها سبقت می گیرند وقتی هم اعتراض می کنی یک نگاه عاقل اندر سفیهی می اندازند و می گویند ما راننده ایم ، شما خیلی حساسین.
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






