بازدید 82337
«نیویورک تایمز» مدعی شد:

توافق ایران و آمریکا برای مذاکرات دوجانبه + تکمیلی

در حالی که مقامات روسیه و اتحادیه اروپا در روزهای گذشته از نزدیک بودن زمان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 دم می‌‌زدند، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شده، مذاکرات آتی رو در رو میان ایران و آمریکا برگزار خواهد شد. بنا به ادعای این روزنامه، این خبر از سوی مقامات کاخ سفید در اختیارش گذارده شده است.
کد خبر: ۲۷۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۵ 21 October 2012
در حالی که مقامات روسیه و اتحادیه اروپا در روزهای گذشته از نزدیک بودن زمان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 دم می‌‌زدند، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شده، مذاکرات آتی رو در رو میان ایران و آمریکا برگزار خواهد شد. بنا به ادعای این روزنامه، این خبر از سوی مقامات کاخ سفید در اختیارش گذارده شده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده، جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برای نخستین بار با برگزاری مذاکرات دوجانبه و رو در رو بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌اند. این روزنامه مدعی است که این خبر از سوی مقامات دولت ایالات متحده تأیید شده است.

به نوشته این روزنامه، در این چهارچوب، ایران پافشاری دارد که گفت‌وگوها تا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تعویق بیفتد، زیرا مقامات ایرانی می‌خواهند از اینکه دقیقاً با کدام رئیس جمهور وارد مذاکره می‌شوند، مطمئن شوند.

این روزنامه توافقات کنونی را حاصل تبادل‌نظرهایی فشرده و محرمانه دانسته که تقریباً از زمان آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شده و در عین حال اشاره می‌کند که اعلام خبر این توافقات، در زمانی بسیار حساس، یعنی دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در آستانه مناظره دو کاندیدا درباره سیاست خارجی اعلام می‌شود.

بر پایه خبر این روزنامه، گزارش‌های مربوط به این توافق، تنها در میان گروه کوچکی از دیپلمات‌ها ـ که با موضوع ایران سر و کار دارند ـ منتشر شده است.

با این حال، از جمله نکاتی که نیویورک تایمز مدعی آن شده، این است که مقامات آمریکایی، هنوز مطمئن نیستند، انجام مذاکرات مستقیم مورد تأیید نهایی رهبری ایران باشد و از سوی دیگر، نگرانند که ایران از این گفت‌و‌گوها صرفاً به مانند ابزاری برای خرید زمان بهره گیرد.

این گزارش می‌افزاید، برخی مقامات آمریکایی خواهان محدود کردن موضوع گفت‌و‌گوها به برنامه هسته‌ای ایران هستند، اما ایران اعلام کرده می‌خواهد با گسترده‌تر کردن دستور کار، موضوعاتی از قبیل سوریه و بحرین را که موجب شکاف در روابط ایران و آمریکا شده در آن وارد کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که بازبینی‌های داخلی را در میان خود به منظور تعیین موضع آمریکا در مذاکرات و اینکه ایالات متحده چه نوع پیشنهادی را به ایران خواهد داد، آغاز کرده‌اند. یکی از گزینه‌های مطرح، «بیشتر در برابر بیشتر» است: محدود شدن بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای برداشته شدن بیشتر تحریم‌ها.

سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن در پاسخ به پرسش نیویورک تایمز درباره این توافق گفته، دولت آمریکا اطلاعی در این زمینه به اسرائیل نداده و دولت اسرائیل نگران است که ایران از چنین فرصتی برای پیشبرد برنامه ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کند.

وی گفته: «ما گمان نمی‌کنیم که باید با مذاکرات مستقیم به ایران پاداش داده شود. برعکس، به نظر ما، تحریم‌ها و دیگر فشارهای ممکن باید بر ایران افزایش یابد».

«دنیس راس»، از کارشناسان امور ایران در کاخ سفید، با تأیید موضوع مذاکرات مستقیم اظهار داشته ایالات متحده می‌تواند یک «پیشنهاد نهایی» به ایران دهد که بر پایه آن، تهران اجازه داشتن صنعت صلح‌آمیز هسته ای را خواهد داشت. چنین توافقی، می‌تواند همزمان موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران و کنترل فعالیت‌های آن را حل کند.

هرچند ادعای نیویورک تایمز تاکنون از سوی هیچ مقام رسمی آمریکایی تأیید یا رد نشده، می‌توان این احتمال را نیز مطرح کرد که چنین خبری صرفاً کاربرد انتخاباتی داشته و همان گونه که این روزنامه خود اشاره کرده، برای تأثیرگذاری بر روند مناظره آتی و نیز انتخابات ریاست جمهوری ششم نوامبر مطرح شده باشد.

تکمیلی:

ساعاتی پس از انتشار این خبر در نیویورک تایمز، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای موضوع وجود توافقی برای مذاکرات مستقیم با ایران را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «تامی ویتور»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده همچنان به همکاری با دیگر اعضای 1+5 در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و موضوع مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا درست نیست.

«آسوشیتدپرس» نیز از قول ویتور نوشته که وی اعلام کرده، ایالات متحده برای گفت‌وگوهای رودررو با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آمادگی دارد؛ اما هیچ گونه توافقی در این زمینه میان دو طرف نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷۳
انتشار یافته: ۲۷
رزیم صهیونیستی فکر کرده مسئولین محترم کشورما مانند خودشان کودن هستند واز فریبهای دیپلماتیک اطلاعی ندارند .این شیطان صفتان با گفتن عباراتی ماننداینکه :دولت اسرائیل نگران است که ایران از چنین فرصتی برای پیشبرد برنامه ساخت سلاح هسته ای استفاده کند.ویا عبارت : «ما فکر نمی کنیم که باید با مذاکرات مستقیم به ایران پاداش داده شود. بر عکس، به نظر ما تحریم ها و دیگر فشارهای ممکن باید بر ایران افزایش یابد».مارا تشویق به نشستن پای میز مذاکره باخت باخت ببرند .باید هشیار بودچون ملت ایران هزینه های جنگ وتحریم را پرداخته وچیزی برای معامله وامتیاز دادن ندارد.بر فرهیختگان ،وطن دوستان انقلابیون مسلمان واجب است تا این آخرین سنگررا که سنگر مقاومت در برابر مذاکره بی حاصل می باشد را حداقل تا چند ماه دیگر حفظ کنند پیروزی نزدیک است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
عمو جان نفست از جای گرم درمیاد
مذاکره مستقیم با امریکا بهتره .نتایج بهتری خواهد دشت
آمریکاشیطان بزرگی است نبایدبه آمریکااطمینان کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
نباید اطمینان کرد اما آیا نباید مذاکره کرد؟ پیامبر بزرگ ما نیز با ابوسفیان و قوم یهود مذاکره می کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
اگه ما همونطور که ادعا میکنیم هوش و ذکاوت ایرانی داریم مثل حضرت نوح از مذاکره با شیطان هم میشه به نجات از این وضع و بزرگی رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
مذاکره نه اطمینان
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
مطمئنا نباید به آمریکا اطمینان کرد همانطور که نباید به روسیه و چین و بقیشون اعتماد کرد...و لی به هر حال مذاکره بی واسطه با آمریکا بهتر از سرو کله زدن با اروپاییهایی که حرفهای دسته دوم امریکا رو تکرار میکنند.
مانور تبلیغاتی اوباماست زیاد جدی نگیرید
البته یک احتمال دیگر اینکه در امریکا معمولا یک سیاست را ابتدا در رسانه تست می کنند تا بازخورد آن را در جامعه ببیننند،اگر واکنش افکار عمومی مثبت بود عملیاتی می کنند و اگر منفی بود به بهانه ای رد می کنند.
با توجه به نظر سنجی گالوپ و احتمال برنده شدن رامنی، ایران باید با توافق با اباما نتیجه انتخابات را به نقع اباما رقم بزند. این بهترین زمان و معقولترین تصمیم است. اگر رامنی برنده شود نیازی به توافق زودهنگام با ایران نخواهد داشت و ایران متاسفانه در شرایطی نابرابر مجبور به دادن امتیازاتی به مراتب سنگین تر خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
ایول من موافقم بابا این رامنی منو یاد بوش پسر میندازه اوباما حداقل ادای دلسوخته هارو درمیاره اما رامنی خیلی ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
بهتر است دشمن انسان نادان باشد ؛ از پیروزی جمهوری خواهان و کاندیدای آنها رامنی استقبال میکنیم.
به نظر می رسد مذاکره در شرایط برابر و رودررو خوب باشد و فرصتی برای حل مشکلات .
ايران بايد استقبال كند
ما كه با كسي سر جنگ نداريم.
گفتگو دوجانبه مي تواند بسياري از مشكلات را حل كند.
حتي اگر به توافق در ديدار اول نيز به نرسند بلاخره باب گفتگو باز شده است.
انشا الله خير است.
از خداوند متعال خواستارم هرچه زودتر توافق بر مبنای عزت و عقلانيت صورت بگيره تا سونامی بزرگ گرانی و مشکلات اقتصادی بزرگتر از اين نشه و فرو بشينه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
سونامی بزرگ گرانی و مشکلات اقتصادی ؟!
برادر من حرف شما واقعا درست است اما شايد كمي از اين گراني ها را ما خودمان به وجود مي آوريم مثلا كسي كه مصرف دلار ندارد حالا دلار خريد و فروش ميكند يا مصرف شايد يك ساله خواربار خود را ذخيره ميكند و يا خود بازاريان طمع كار ........... چرا بايد اينگونه باشيم چرا نبايد از مردم ژاپن الگو نگيريم ......
مذاكرات دربرهه معنا ندارد مقاومت بهترازگفتگواست مگراينكه تمام شرايط ايران راقبول كنندواما واگرنماند.
توافق خوبه ولی حتما با عقل و تدبیر باید همراه باشه ....
به نظر میرسد بعد از این همه کش مکش هر دو کشور در پایان به این نتیجه خواهند رسید که تعامل در صحنه ی بین المللی به سود منافع ملی هر دو کشور می باشد.
شيطان بزرگ به لحاظ ذاتي،نطفه پيدايش و سوابق جنايات عظيمش لياقت مذاكرات صادقانه را ندارد.
هیچ وقت جاسوسی آمریکا در اوایل انقلاب در سفارتشان در تهران را فراموش نمی کنیم . شلیک موشک به هواپیمای مسافربری با نزدیک به 300 مسافر بیگناه در آبهای خلیج فارس را فراموش نمی کنیم . حمایت همه جانبه از صدام را در هشت سال جنگ بر ضد ایران را فراموش نمی کنیم . حمایشان را از گروه تروریستی منافقین را فراموش نخواهیم کرد .یست و چند سال تحریم ناجوانمردانه بر ضد ایران را فراموش نمی کنیم . بسیج همه کشورها بر ضد ایران و تنها کردن ایران را در جهان چگونه فراموش کنیم . به راستی ما تواین چند ساله چه کارهایی بر ضد امریکا کرده ایم
فكر ميكنم كه مذاكره مسقيم بهتر است حتي اگر جنبه تبليغاتي براي اوباما داشته باشد.رامني لنگه بوش و افكار جنگ طلبانه اي در سر دارد و به اسراييل نزديكتر است.به قول يكي از دوشتان نياز نارد كه به سرعت با ايران مذاكره كند بنابراين تحريم هاي شكننده تري وضع ميكند در حاليكه اوباما 4 سال است كه درگير اين ماجراست و تمايل دارد به نتيجه اي رسيده باشد. در ثاني مذاكره با آمريكا از دادن امتيازات مكرر به روسها كه بدتر نيست؟روسها دارن با پنبه سر ما را ميبرند و پيشينه تاريخي انها كه معلومه....اين از حمايت هاي بين الملل شان اون از نيروگاه درب و داغون بوشه كه فقط براي مدم ما هزينه دارد.....
مشکل آمریکا ، ایران نیست . آمریکا با نحوه تفکر عقیدتی ایرانی اسلامی مشکل دارد ، وارد شدن ایران در این بازی گفتگو به نفع زمان و موقعیت ایران خواهد بود ، اگر آمریکا این موقعیت را ایجاد کند ، ایران حتما در آن زمین بازی خواهد کرد و قطعا برنده این بازی در این مرحله (انتخابی) ایران خواهد بود
سلام عليكم
ماكه تا آخر عمر با آمريكا نبايد قطع رابطه كنيم.
عزت و منافع ملي را درنظر بگيريم و سياستمداران زبده و كارآزموده را براي مذاكره انتخاب كنيم. آنچه به نفع ماست بيان و مطالبه شود و آنچه به ضرر است قاطعانه از آن حذر شود. مگر مي شود در دنياي امروز منزوي شد. حتما مذاكره به نفع ماست و انشاء الله سربلند خواهيم شد .
ميشه با عزت نفس بالا با آمريكا مذاكره كرد و نتيجه هم گرفت . اينطوري يه مقدار هم اعراب حساب كار دستشون مياد .
اما يك احتمال هم هست و اون اين كه آمريكا با اين شايعه دنبال اختلاف پراكني در بين مسئولين هستند.
به هر حال مذاكره صرفا دادن امتياز نيست . ميشه از اون به نفع ملت هم استفاده كرد.
برداشتن تحریم هاکه امتیازنیست تازه وضع ظالمانه تحریم هاخوی استکباری آنهارانشان می دهدآنهااگردرگفتارشان صادق هستندکه نیستند،اول بایدکلیه تحریم هارالغوکنندوبرای جلب اعتمادبایدداراییهای بلوکه شده ایران رابازگردانندبعدصحبت ازمذاکره کنند
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی