بازدید 3628
امامي كاشاني:

باید جنبش عدم تعهد تبديل به سازمان شود

کد خبر: ۲۶۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶ 31 August 2012
امام جمعه موقت تهران پيشنهاد كرد كه جنبش عدم تعهد براي دستيابي به قدرت بيشتر به سازمان تبديل شود.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي دوم نماز‌جمعه اين هفته تهران با اشاره به اهميت برگزاري اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در ايران آن را قدرت‌نمايي نظام جمهوري اسلامي عنوان كرد و افزود: اين كه مقام معظم رهبري در سخنان خود اشاره كردند كه اين جنبش شامل كشورهايي از هر نژاد و مذهبي است، معنايش اين است كه همه در يك جهت با هم مشترك هستند و مي‌توانند اهداف مشترك سياسي، اقتصادي و فرهنگي داشته باشند.

وي افزود: حركت در يك جهت با وجود افكار مختلف و نژاد و اديان گوناگون موضوعي است كه قرآن نيز به آن اشاره كرده و آينده جهان بشريت را همين قرار داده است.

امامي كاشاني با تاكيد بر لزوم گسترده‌تر شدن فعاليت‌هاي جنبش عدم تعهد اظهار كرد: اميدواريم اين جنبش از نظر كمي و كيفي عمق پيدا كند و به نقطه‌اي برسد كه در قرآن از آن به عنوان امت واحده ياد شده و مخاطبش تمام انسان‌هاي مكلف روي زمين در هر عصر و زمان هستند كه مقصدشان خداست.قرآن همچنين بشارت داده كه انسان‌هاي صالح وارث زمين هستند و منظور امام زمان (عج) است، اين حركت بايد از جايي شروع شود كه به نظر مي‌رسد، همين‌جا است.

خطيب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ايده تشكيل جنبش عدم تعهد يادآور شد: در سال 1955 در اندونزي، سوكارنو، جواهر لعل‌نهرو و عبدالناصر اين فكر را مطرح كردند و چندسال بعد جنبش به صورت رسمي تشكيل شد و رشد و گسترش پيدا كرد.

وي با تاكيد بر لزوم تاثيرگذارتر شدن جنبش عدم تعهد خاطرنشان كرد: اين جنبش بايد عمق پيدا كند و به سمت ايجاد امنيت در دنيا برود. اصلاح ساختار سازمان ملل نيز از ديگر مواردي است كه بر اساس فرمايشات رهبري بايد توسط اين جنبش دنبال شود. به نظر مي‌رسد اگر جنبش عدم تعهد به سازمان تبديل شود، قدرت بيشتري خواهد يافت و در هر مورد كه ضروري است مي‌تواند تشكيل جلسه دهد.

امامي كاشاني با اشاره به واگذاري رياست جنبش عدم تعهد به ايران براي سه سال گفت: همانطور كه برگزاري اجلاس و سپردن رياست آن به ايران براي ما سعادتي بود، براي اين جنبش هم سعادتي است كه رياستش براي سه سال آينده به ايران واگذار مي‌شود.

وي در ادامه با بيان اين‌كه عليرغم خواست صهيونيست‌ها و واشنگتن تاريخ به عقب برنمي‌گردد، يادآور شد: روزي خواهد آمد كه صهيونيست‌ها مستاصل مي‌شوند كه كجا بايد زندگي كنند اين استيصال در روايات هم آمده كه يهوديان پنهان مي‌شوند و يك چنين روزگاري به انتظار صهيونيست‌ها است. فلسطين هم ان‌شاءالله به اين شكل نخواهد ماند.

امام جمعه موقت تهران همچنين ظرفيت‌هاي جنبش عدم تعهد را مورد اشاره قرار داد و افزود: كشورهاي عضو جنبش دو سوم كرسي‌هاي سازمان ملل، دو سوم جمعيت زمين و دو سوم انرژي روي زمين را در اختيار دارند كه اين قدرت زيادي است و ما اميدواريم خداوند جمهوري اسلامي را مدد كند كه بتواند حركت و شتاب كمي و كيفي را در جنبش ايجاد كنند.

امامي كاشاني در پايان خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران هشتم شهريور سالروز شهادت رئيس‌جمهور و نخست‌وزير شهيد كشورمان رجايي و باهنر را گرامي داشت.

وي همچنين از مديران، دست‌اندركاران، مهندسان و كاركنان قرارگاه خاتم‌الانبياء نيز تقدير و تشكر كرد.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي اول نماز‌جمعه اين هفته تهران نيز برگزاري اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران را امداد الهي دانست.

امام جمعه موقت تهران در اين‌باره اظهار كرد: برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در ايران يك قدرت‌نمايي و مانور سياسي براي ايران در شرايطي بود كه كشور با حمله و هجوم‌هاي گوناگون مواجه است، اما چنين حركت‌هايي همه اين نقشه‌ها را به هم مي‌ريزد و آنها را ويران مي‌كند.

وي با اشاره به غزوه تبوك در زمان پيامبر(ص) يادآور شد: در سال نهم هجرت كه قدرت پيامبر(ص) به نقطه نهايي خود رسيده بود به ايشان خبر رسيد كه امپراطور روم تصميم دارد به حجاز حمله كند. در آن زمان منافقين فعال شده بودند و فشار زيادي روي پيامبر(ص) وجود داشت، اما وقتي ايشان اين خبر را شنيد تصميم گرفت با روم مقابله كند و اين حركت نوعي قدرت‌نمايي و مانور به حساب مي‌آمد.

امامي كاشاني ادامه داد: پيامبر(ص) براي مقابله با امپراطوري روم 30 هزار نفر سپاه را در فضاي رواني كه منافقين آن را آلوده كرده بودند، بسيج كرد و سعي كرد فضا را آرام كند. وقتي امپراطور روم لشگر باعزمت اسلام را ديد گفت كه گزارش دروغ داده‌اند و من قصد حمله نداشتم. پيامبر(ص) اين سخن را قبول كرد و با حاكمي كه در مرز روم بود قرارداد صلح بست. ايشان همچنين رداي يمني خود را به امپراطور روم هديه دادند.

امام جمعه موقت تهران اضافه كرد: در آن زمان هم امپراطور روم تسليم شد و قدرت اسلام را فهميد و هم در داخل منافقان قدرت اسلام را درك كردند. ايشان در عين حال رداي خود را هديه داد، اقدامي كه در راستاي صدور انقلاب بود و همين نوع اقدامات باعث مي‌شد، مردم بدون خونريزي به اسلام گرايش پيدا كنند، اين همان راهي است كه امام راحل داشتند و رهبري نيز اكنون آن را در پيش گرفتند.

وي به بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد اشاره كرد و افزود: ايشان در صحبت‌هايشان گفتند كه اسلام سلاح اتمي را حرام مي‌داند. اين صحبت‌ها وقتي در جلسات خصوصي يا همين اجلاس مطرح مي‌شود مثل رعد در تمام گيتي انعكاس مي‌يابد.

امامي كاشاني با اشاره به حضور مقامات كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران خاطرنشان كرد: آنها از نزديك مي‌بينند كه در كشور ما مكر، خدعه و سياست‌هاي ماكياولي وجود ندارد و رهبر معظم انقلاب نيز كه در فقه و معارف اسلام پخته شده و در مهد تقوا و ورع زندگي مي‌كند، جامعه را به تقوا و معارف اسلامي سوق مي‌دهد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود در خطبه‌هاي نماز‌جمعه با تاكيد بر اينكه اجلاس جنبش عدم تعهد در ايران امداد الهي بوده است، گفت: همان كاري كه آن زمان پيامبراكرم(ص) انجام داد و با آن همه خون دل و زحمت نتيجه‌اش را گرفت خداوند همين‌طور در دامن جمهوري اسلامي گذاشت كه اينها امداد الهي است و قدرت‌نمايي‌هاي عادي نيست، اينها با پول و مذاكرات سياسي به دست نمي‌آيد، البته مذاكرات هم نقش دارد اما خداي متعال اين صحنه‌ها را پيش مي‌آورد.

وي همچنين تصريح كرد: اين قدرت‌نمايي‌ها باعث مي‌شود كه دشمن بفهمد كه در نظام جمهوري اسلامي چه خبر است و مردم در داخل بدانند كه در دنيا چه منزلتي دارند، عليرغم اينكه آنطور عليه ما تبليغ مي‌شود و مي‌گويند ايران در انزوا است، در واقع نه تنها كشورهاي غيرمتعهد، بلكه ملت‌ها هم متوجه ايران هستند و ايران عظمت و عزت خاصي پيدا كرده كه باعث شده نقشه‌ها نقش برآب شود.

امامي كاشاني با تاكيد بر لزوم شكرگزاري براي عنايات خداوند و امام زمان (عج) به كشورمان گفت: پسران و دختران ما بايد بدانند كه راه خدا، راه عزت، بزرگي و سربلندي است و راه غيرخدا راه ذلت است. احترام گذاشتن به قانون خدا عزت و زير پا گذاشتن حكم خدا ذلت است. من باز هم تاكيد بر تقوا، ورع و اجتناب از گناه دروغ و خلاف دارم كه انسان را به جايي نمي‌رساند و پايان آن ويراني، سقوط و پرتگاه ، اما پايان مسير خدا عزت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار