بازدید 3142

پيام حضور بان‌كي‌مون در ايران

کد خبر: ۲۶۸۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۰ 30 August 2012
«از سفر به تهران خاطرات خيلي خوبي دارم، اكنون خوشحال هستم كه به عنوان دبيركل سازمان ملل متحد در ايران حضور پيدا كردم.»

به گزارش جام جم آنلاین اين سخناني بود كه بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل هنگام ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران اعلام كرد و در آن رضايتش از حضور در ايران هويدا بود.

دبيركل سازمان ملل در حالي به تهران رسيد كه برگزاري شانزدهمين اجلاس عدم تعهد اين شهر را كانون توجهات بين‌المللي قرار داده و حضور وي در اين اجلاس بر اهميت برگزاري آن افزوده است.

اين حضور نشان مي‌دهد كه جنبش از نقش كليدي برجسته‌اي در روابط بين‌الملل برخوردار است و شركت نكردن سازمان ملل در بالاترين سطح آن موضوعي غيرقابل قبول است، چراكه دوسوم اعضاي سازمان ملل در اين جنبش عضويت دارند و دبيركل سعي مي‌كند تا با سفر به تهران، از اين فرصت پيش آمده در جهت حفظ تعامل و توسعه با آنها استفاده كند.

آنچه بر اهميت سفر بان كي مون به تهران مي‌افزايد تلاش آمريكا، اسرائيل و كشورهاي غربي براي كاهش اعتبار اين اجلاس و جلوگيري از سفر دبير كل سازمان ملل بود، ولي فشارهاي وارد شده بر بان‌كي‌مون، او را براي شركت در اجلاس تهران مصمم‌تر كرد.

اين امر در حقيقت سرپيچي از خواست آمريكا و رژيم صهيونيستي بود و اين فرصت را براي بان‌كي مون فراهم كرد تا خود را در برابر اعضاي اجلاس، فردي مستقل و غيرقابل نفوذ معرفي كند.

درعين حال نگراني درباره سوء استفاده قدرت‌هاي غربي از مساله اصلاح ساختار سازمان ملل و تلاش كشورهايي مانند آمريكا براي افزايش قدرت خود در شوراي امنيت و كاهش وظايف و اختيارات مجمع عمومي، يكي از مهم‌ترين موضوعاتي است كه در اين اجلاس مورد توجه قرار مي‌گيرد و افكار عمومي دنيا و كارشناسان كشورهاي مستقل مي‌توانند با آزادي بيشتري راجع به تغيير ساختار سازمان ملل صحبت‌كنند كه اين مساله از ديد دبيركل پوشيده نمانده است.

افزون بر آن، طرح موضوعات مهم منطقه‌اي از جمله بحران سوريه، مساله فلسطين، اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي، تروريسم و تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران در اين اجلاس، موضوعات مهمي است كه بان‌كي مون نمي‌تواند از بحث درباره آنها صرف‌نظر كند و فرصت گفت‌وگو را از دست دهد.

در نهايت حضور بان‌كي مون در تهران اين پيام را با خود دارد كه نهادهاي بين‌المللي همچنان به استفاده از ظرفيت ‌هاي بين‌المللي براي حل مسائل جهان اعتقاد دارند و ايران در جايگاهي است كه همه نگاه‌ها متوجه اوست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل