بازدید 4227

اجلاس تهران از نگاه مقامات جنبش نم

کد خبر: ۲۶۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳ 30 August 2012
رئیس جمهور پاکستان درباره موفقیت اجلاس سران غیر متعهدها در تهران ابراز امیدواری کرد.

آصف علی زرداری در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر ضمن ابراز امیدواری به موفقیت اجلاس غیر متعهدها در تهران گفت نقش ایران در موفقیت این اجلاس مهم خواهد بود.

رئیس جمهور لبنان نیز در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: «امیدوارم اهداف نشست غیرمتعهدها که همان بی‌طرفی است در تهران محقق شود و از صلح، دمکراسی، دوری از خشونت و تاکید بر توسعه ملت ها و دولت ها حمایت شود. امیدوارم این نشست سبب موفقیت برای همه کشورهای خاورمیانه و جهان شود.»
میشل سلیمان گفت: «امیدوارم که در این نشست تصمیم‌های بی‌طرفانه‌ای گرفته شود و  به ملت‌های منطقه و جهان این فرصت داده شود که خود بدون هیچ دخالت خارجی برای خود دمکراسی، شکوفایی، توسعه و صلح فراهم کنند.»
رئیس جمهوری آفریقای مرکزی گفت اجلاس سران نم فرصت مغتنمی فراهم می کند تا به مشکلات و مسائل  مربوط به جهان سوم  پرداخته شود.
بوزیزه،  در پاسخ  به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در خصوص اهمیت نشست سران جنبش غیر متعهدها در تهران گفت:نشست سران غیر متعهدها، نشستی بزرگ است که ملت های بزرگ غیر متعهد را در جهان گرد هم می آورد.این نشست فرصت مغتنمی فراهم می کند تا به مشکلات و مسائلی که مربوط به جهان سوم است پرداخته شود. ما امیدواریم که نشست تهران کاملا موفق باشد.
وی افزود حضور ما در این نشست  قبل از هر چیز، برای ابلاغ سلام و درود ملت مان به ملت ایران است تا به آنها بگوییم که نشستی خوب برگزار خواهد شد.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه  نتایج نشست سران جنبش غیر متعهدها در تهران را چگونه پیش بینی می کند گفت:امیدوارم که کاملا موفق باشد.وی در آخر با زلزله زدگان ایران نیز ابراز همدردی کرد.

رئیس جمهوری جیبوتی هم در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در باره اهمیت نشست غیر متعهدها گفت نشست جنبش غیر متعهدها مهم است چون بعد از مجمع عمومی سازمان ملل ، بیشترین عضو را دارد. از همین رو این جنبش اهمیت خیلی خیلی زیادی به ویژه برای کشورهای جنوب دارد.

اسماعیل عمر گله وی در پاسخ به سئوالی درباره اهمیت برگزاری نشست شانزدهم جنبش غیر متعهد در حل مشکلات کشورهای عضو  هم گفت:اهمیت این نشست در برقراری صلح در جهان، گفتگو، پیشرفت در حل همه مشکلات مربوط به فلسطین است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز برگزاری اجلاس غیر متعهد ها را در تهران  بسیار مهم توصیف کرد.
ناصر عبدالعزیز النصر در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره برگزاری اجلاس غیر متعهد ها در تهران و تاثیر گذاری آن بر رفع مشکلات بین المللی و منطقه ای گفت:من بسیار خشنودم که در اینجا در تهران هستم . من به لطف دعوت رئیس جمهور ایران به این اجلاس آمده ام. این اجلاس بسیار مهم است. تقریبا دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد عضو این جنبش هستند. این جنبش یک سازمان سیاسی بسیار با نفوذ محسوب می شود. اطمینان دارم وقتی ایران تصمیم گرفت رئیس این اجلاس باشد بسیاری از مسئولیت ها به خصوص در بخش جنبش غیر متعهدها و کشورهای عضو آن از جنبه ی سیاسی  ، توسعه و دیگر عرصه ها در یک مقطع زمانی بسیارمهم ایجاد  خواهد شد. من شاهدم که بسیاری از سران کشورها در این اجلاس شرکت کرده اند. همچنین آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم در اینجا حضور دارد. این اجلاس بسیار مهم است. برای ایران  و دولت این کشور آرزوی موفقیت می کنم تا به آن چیزی که جنبش غیر متعهدها به دنبال آن است دست یابند.
وی درباره کاربردی بودن تصمیماتی که در این اجلاس اتخاذ خواهد شد گفت:نم یک گروه سیاسی بسیار مهم در سازمان ملل متحد است. تقریبا دو سوم کشورهای عضو  سازمان ملل متحد عضو نم هستند. این جنبش بسیار سیاسی است. اطمینان دارم که موضوعات سیاسی مهمی روز پنج شنبه مورد بحث قرار خواهند گرفت یعنی زمانی که اجلاس شروع خواهد شد.
وی درباره ارزیابی خود از میزبانی ایران در این اجلاس گفت:برگزاری این اجلاس یک مسئولیت بسیار بزرگ و مهم است.اطمینان دارم که دولت ایران از اهمیت این اجلاس آگاهی دارد. ایران به عنوان عضوی از خانواده ی سازمان ملل متحد این مسئولیت مهم را پذیرفته است. البته از اکنون تا سه سال دیگر همکاری ایران و جامعه ی بین المللی خواهد بود و موضوعات مهمی وجود خواهد داشت که ایران با آنها روبرو خواهد شد. ما فردا شاهد خواهیم بود که افتتاحیه ی اجلاس  چگونه خواهد بود. آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در این اجلاس شرکت کرده است چون این اجلاس بسیار مهم است .من برای ایران و دولت این کشور در  زمان ریاست بر  نم آرزوی موفقیت می کنم.
وی درباره اثرات برگزاری اجلاس تهران گفت: من نمی دانم که در اجلاس سران چه موضوعاتی مطرح خواهد شد. موضوع بزرگی وجود دارد که همه ی شما و همه ی اعضای نم از آن اطلاع دارند. ما امروز شاهد خواهیم بود که تمرکز اجلاس نم بر چه چیزی خواهد بود و چه موضوعی در صدر موضوعات قرار خواهد داشت.
رئیس جمهوری بورکینافاسو هم گفت جنبش غیرمتعهدها باید دردفاع ازاصول خود مصمم باشد.
بلز کومپائوره در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره نقش و اهمیت جنبش غیرمتعهدها  گفت این جنبش نقشی مهم  و قابل قبول  ایفا می کند و امیدواریم که در دنیای متلاطم امروز، این نقش پررنگ تر بشود.
وی افزود برای اینکه جنبش غیر متعهدها تاثیرگذار باشد باید این جنبش ساختار یافته تر و منسجم تر و  از نظر سیاسی روشن تر و شفاف تر باشد و درباره اصولی که از آن دفاع می کند مصمم تر باشد.
رئیس جمهوری بورکینافاسو تصریح کرد کشورهای عضو نیز باید به گونه ای سازماندهی شوند که وقتی ما خواستار مدیریت متوازنی در سطح جهان می شویم  درسطح داخلی نیز به گونه ای عمل کنیم که فقر کمتری وجود داشته باشد ، توزیع(ثروت ها) بیشتر انجام گیرد و آزادی بیشتری وجود داشته باشد.همین امر باعث می شود تا ملت های ما قوی تر شوند و در بطن جنبش غیر متعهدها نیز مصمم تر شوند. واقعا به همین علت ما باید فرصت برگزاری این نشست را مغتنم بشماریم.

معاون رئیس جمهور نیجریه از ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد ابراز خرسندی کرد.
نمدی سامبو در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت:این نشست ،نشست مهم جنبش غیرمتعهد ها است.هدف اصلی این نشست صلح و توسعه در جهان است. به همین جهت من معتقدم همه اعضا به دنبال این هستند که این نشست، نشستی موفقیت آمیز باشد.
وی درباره اعطای ریاست این جنبش به ایران گفت:ما ازاعطای ریاست این جنبش به ایران بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم ریاست(جدید) تصمیمات نشست را به صورت موفقیت آمیز به اجرا گذارد.
رئیس جمهوری گینه بیسائو گفت:«گینه بیسائو و ایران ، به عنوان دو کشور دوست و برادر روابط خود را  توسعه  بخشیده اند.
رئیس جمهوری گینه بیسائو در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در برپایی نشست سران جنبش غیر متعهد ها  و اینکه جنبش از چه اهمیتی می تواند برخوردار باشد گفت:ابتدا باید از همه به خاطر پذیرایی تشکر کنم. از اینکه در تهران هستم خوشحال هستم و همان طور که گفتم ما در کنفرانس همکاری اسلامی با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران صحبت های زیادی کردیم  و به این نتیجه رسیدیم که در نشست جنبش غیر متعهدها هم باید شرکت کنیم.
از آنجاییکه ما هم عضو جنبش غیر متعهدها هستیم به اینجا آمده ایم تا در نشست این جنبش شرکت کنیم و سهم خودمان رادر بین کشورهای غیر متعهد ایفا کنیم.
رئیس جمهوری گینه بیسائو افزود در سطح روابط دوجانبه نیز گینه بیسائو و ایران ، به عنوان دو کشور دوست و برادر روابط خود را  تقویت کرده اند.
رئیس جمهوری گینه بیسائو در ادامه با  زلزله زدگان ایران ابراز همدردی کرد و به مردم ایران در این خصوص تسلیت  گفت.
وی افزود ایران کشوری بزرگ است و برای روابط ما هم خیلی مهم است. ازهمین رو امیدواریم که روابط  و همکاری های خود را برای توسعه و دوستی خود تقویت کنیم.

نماینده ی ویژه ی نخست وزیر سنگاپور هم در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت:جنبش غیر متعهدها از یک جنبش کوچک بیست و پنج عضوی در زمان تاسیس رشد پیدا کرده و به یک جنبش یکصد و بیست عضوی رسیده است. این جنبش متشکل از دو سوم کشورهای دنیا است. بیشتر کشورهای درحال توسعه عضو این جنبش هستند. این جنبش مجمعی مهم برای ما است که در آن درباره ی دنیای امروز و مولفه های مربوط به موضوعات بین المللی تبادل نظر کنیم. می خواهیم به ایران به علت ریاست بر اجلاس نم تبریک بگوئیم . ما اطمینان داریم که ایران قادر خواهد بود که ریاست خود را بر این جنبش اعمال کند. همچنین ایران قادر خواهد بود به موضوعاتی بپردازد که در این زمان مهم در دنیا پیش روی ما قرار دارد.
زین العابدین رشید درباره ارزیابی خود از نقش ایران در برگزاری این اجلاس گفت:ما اجلاس در سطح وزرای ارشد را داشتیم . به من اطلاع داده شد که بیشتر موضوعات موردِ بحث حل شده است و ما فردا در جلسه سران شرکت خواهیم کرد . این مسئله نشان می دهد که ایران به عنوان رئیس جنبش غیر متعهد ها کار خود را از جنبه ی اطمینان یافتن از اجماع در میان کشورهای عضو درباره موضوعاتی که پیش روی جنبش قرار دارد ، به خوبی انجام داده است.

نخست وزیر نپال هم که برای شرکت در اجلاس غیر متعهدها به تهران آمده است در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر درباره تاثیر اجلاس نم بر حل مشکلات جوامع بشری گفت:به نظر من این اجلاس ، اجلاس بسیار مهمی است. جنبش غیر متعهدها تاثیر گذاری خود را از دست نداده است. نپال از اعضای بنیانگذار این جنبش بوده است و بسیار افتخار می کند که در این اجلاس شرکت کند . ما به صورت کامل متعهدیم تا این اجلاس را به اجلاسی موفق تبدیل کنیم. پیش بینی من این است که این اجلاس گامی بلند در پیشرفت این جنبش باشد.
وی درباره اینکه تا چه حد ایران را در برگزاری این اجلاس موفق می بیند گفت: معتقدم که ایران در برگزاری این اجلاس موفق خواهد بود چون ایران تمدنی بسیار کهن دارد و  جایگاهی خوب در جامعه ی بین المللی دارد. نپال روابط دیرینه ای با ایران دارد هرچند ما هم اکنون یک سفیر مقیم در ایران نداریم اما دوست داریم این اتفاق بیافتد. روابط ما همیشه نزدیک و دوستانه بوده است و ما متعهد به توسعه ی بیشتر این روابط ( با ایران) هستیم. معتقدم که ایران به طور کامل قابلیت سازماندهی این اجلاس را دارد تا این اجلاس یک اجلاس موفق باشد.

رئیس جمهور سریلانکا نیز در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت:ما بسیار خرسندیم که در ایران هستیم. حضور ما در این نشست تجربه دیگری برای ماست. ما این دفعه هم مانند همیشه متحد هستیم.

 رئیس مجلس گابن
هم در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر نقش مهم ایران را در صحنه بین الملل گوشزد کرد.
رئیس مجلس گابن گفت:« از هنگام تاسیس جنبش عدم تعهد در دهه 1950، هدف این جنبش مبارزه با استعمار بوده است. امروز پس از پایان استعمار جهان وارد دوره  ای جدید شده که دوره جهانی شدن است و اکنون کشورها وظیفه دارند از منافع خود دفاع کنند . بنابر این به نفع ما ، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است که با یکدیگر تفاهم داشته باشیم و تلاشهایمان را برای  اتحاد در صحنه بین الملل بیشتر  کنیم. من برگزاری شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران را به فال نیک می گیرم زیرا ایران نقش مهمی در صحنه بین المللی و در جنبش عدم تعهد ایفا می کند.»

رئیس مجلس عمان
به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: «به دستور سلطان قابوس پادشاه عمان در این اجلاس که در ایران به عنوان کشور دوست و برادر برگزار می شود حضور پیدا می کنیم. امیدواریم این اجلاس با موفقیت برگزار شود و به اهداف عالی خود که جنبش غیرمتعهدها بر اساس  آن برای برقراری صلح و امنیت در جهان و همکاری بین کشورها شکل گرفته است دست پیدا کند. جنبش غیرمتعهدها بر اساس اصولی والا و همکاری میان اعضا برای حل مشکلات آنها و نیز برقراری صلح جهانی شکل گرفته است. چیزی که ما از این اجلاس انتظار داریم همین است».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر