بازدید 5463

تشكيل "ارتش چريكي" ونزوئلا در برابر آمريكا

کد خبر: ۲۶۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۲ 13 August 2012
يك قانونگذار مخالف دولت ونزوئلا اعلام كرد، كاراكاس در حال آموزش يك ارتش چريكي به منظور مقابله با حمله احتمالي آمريكا به اين كشور است، تعداد نيروهاي اين ارتش تا سال 2013 احتمالا به يك ميليون تن مي‌رسد.


به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، ماريا كورينا ماچادو، قانونگذار مخالف دولت ونزوئلا به روزنامه "ال يونيورسل" اين كشور گفت: اين طرح به عنوان طرح "سوكر" كه ظاهرا با مشاركت كوبا به عنوان هم‌پيمان نزديك ونزوئلا تهيه شده، جنبه‌هاي لجستيكي، حقوقي و ديگر جنبه‌هاي لازم براي تبديل يك ارتش حرفه‌اي به يك ارتش چريكي را پوشش مي‌دهد.


اين مقام كه قرار بود براي انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا كانديدا شود، اظهار داشت كه يك كپي از اين طرح را كه توسط يك موسسه وابسته به ارتش ملي اين كشور منتشر شده، به دست آورده است.


ماچادو با استناد به سند اين طرح گفت: ماموريت راهبردي اين طرح ايجاد يك دكترين نظامي بوليواري جديد بوده كه قرار است ونزوئلا را براي موفقيت در يك جنگ مردمي طولاني مدت عليه امپراطوري آمريكا آماده كند.


وي افزود: اين طرح يك طرح پيشنهادي با مشاوره و الهام از سوي كشور كوبا بوده است. اين طرح نظامي به تامين و تقويت اين نيروي چريكي به قيمت ارتش عادي ونزوئلا مي‌پردازد.


به گفته ماچادو اين طرح خواهان تقويت شبه‌نظاميان مردمي به منظور تضمين نيروي لازم براي دفاع كشور به طور كلي بوده كه هدف آن رسيدن به سطح جذب نيروي يك ميليون تن تا سال 2013 و دو ميليون تن تا سال 2019 است.


نيروهاي شبه‌نظامي ونزوئلا كه از سوي هوگو چاوز، رئيس جمهوري اين كشور به عنوان "ارتش مردم" توصيف شده در سال 2005 به منظور محافظت از اين كشور عليه آنچه كه حمله امپرياليستي عنوان شده بود، به وجود آمد.


اين نيرو به عنوان جزئي از ارتش در نظر گرفته مي‌شود اما گزارش‌هاي خود را مستقيما به رئيس جمهوري ونزوئلا ارائه مي‌دهد.


چاوز 58 ساله يكي از معترضان پر سر و صداي واشنگتن است؛ آمريكا و ونزوئلا سال‌ها روابطي تيره داشته‌اند و از سال 2010 تاكنون سفيري در دو كشور ندارند.


چاوز اغلب آنچه را كه "امپرياليسم آمريكايي" عنوان داشته، محكوم كرده و آمريكا را متهم به تلاش براي بي‌ثبات سازي دولت خود كرده است.


ماچادو، يكي از چندين كانديداي مخالفان دولت ونزوئلا قرار بود در انتخابات رياست جمهوري آتي در ماه اكتبر با چاوز رقابت كند، اما در انتخابات درون حزبي مخالفان در ماه فوريه رقابت را به "انريكه كاپريلس" واگذار كرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر