بازدید 8687

چاي ايراني در انبار؛ چاي هندي در بازار

کد خبر: ۲۵۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹ 23 July 2012
رئیس اتحادیه چایکاران کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود 220 هزار تن چای خشک بنام چای سنواتی در کشور انبار شده است، گفت: کیفیت چای هندی موجود در بازار بسیار پائین است، چون هندی‌ها برای دادن طعم و عطر از دارو و مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر "ایرج هوسمی" درخصوص واردات چای هندی به کشور، این سئوال را مطرح کرد که چرا باید در شرایطی که حداقل 220 هزارتن چای داخلی بدلیل اعمال سیاست‌های نادرست انبار شوند و آنوقت چای با کیفیت پائین هندی را به کشور وارد کنیم؟

وی با بیان اینکه مافیای چای به اندازه کافی چای را وارد می کند و دیگر نیازی به واردات چای از هند نداریم، گفت: کیفیت چای هندی بسیار پائین است، چون هندی‌ها برای دادن طعم و عطر از دارو و مواد شیمیایی استفاده می کنند که برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

رئیس اتحادیه چایکاران کشورخاطرنشان کرد: این درحالی است که چای ارگانیک ایرانی از نظر کیفیت یکی ازبهترین چای‌های دنیا به شمار می آید اما متاسفانه مسئولان نه تنها از این محصول استراتژیک حمایت نمی کنند بلکه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با اعمال سیاست‌های نادرست مانند اعلام نرخ تضمینی بسیار ناچیز برای خرید چای و واردات چای خارجی با کیفیت پائین به این صنعت عظیم در کشور لطمه وارد می کنند.

وی اضافه کرد: مسئولان اسم چای انبار شده را چای سنواتی می گذارند درحالی که تا سال 1360 همه محصول چای مصرف می شد و حتی یک کیلوگرم هم در پایان اسفندماه بنام چای سنواتی باقی نمی ماند و اینگونه تولید این محصول در کشور رونق گرفته بود.

این فعال بخش صنعت تولید چای کشور تصریح کرد: متاسفانه مسئولان ذیربط به جای اینکه وضعیت معیشتی کشاورزان چایکار را سروسامان بدهند و از تولید داخلی حمایت کنند، اقدام به واردات محصولات مختلف آنهم با کیفیت پائین مثل چای و برنج از هند می کنند.

وی در ادامه درخصوص میزان برداشت چای خشک از مزارع چای کشورعنوان کرد: در شرایط فعلی به دلیل سوء مدیریت از 34 هزارهکتار مزارع چای کشور فقط درحدود 25 تا 30 هزارتن محصول چای خشک به دست می آید درحالی که چند سال گذشته با اعمال مدیریت صحیح حتی تا 70 هزارتن محصول چای خشک به دست می آمد، ضمن اینکه همه این آمار و ارقام در سازمان چای موجود است.

هوسمی با بیان اینکه به طورمتوسط میزان مصرف چای درکشورمان بین 130 تا 150 هزارتن چای خشک است، گفت: از این میزان درحدود 100 هزارتن چای وارداتی است که بخش قابل توجهی از آن به دست مافیای چای است.

به گفته وی، اراضی کشاورزی چایکاری شده ظرفیت بالقوه تولید 150 هزارتن چای خشک مصرفی کشور را دارند که اگر با اعمال سیاست‌های حمایتی وتشویقی از سوی دولت همراه شود، کشاورزان با بیشتر شدن انگیزه شان خواهند توانست این میزان چای را درکشورتولید کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر