آینده تحریم‌ها در دست کیست؟

کمی دقت در مسأله تحریم‌ها و رویکرد اصحاب رسانه و مقامات غربی در شکل‌دهی به افکار عمومی در درون و بیرون آمریکا و اروپا و از سویی قرار دادن این نگاه در کنار رویکرد مقامات غربی در مذاکرات ایران و ۵‌+‌۱، واقعیت‌های اساسی را درباره برخی پیامدهای اقتصادی ـ که در آینده می‌تواند پدید آید ـ آشکار می‌سازد.
کد خبر: ۲۵۲۶۷۵
|
۰۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳ 21 June 2012
|
64596 بازدید
|
کمی دقت در مسأله تحریم‌ها و رویکرد اصحاب رسانه و مقامات غربی در شکل‌دهی به افکار عمومی در درون و بیرون آمریکا و اروپا و از سویی قرار دادن این نگاه در کنار رویکرد مقامات غربی در مذاکرات ایران و ۵‌+‌۱، واقعیت‌های اساسی را درباره برخی پیامدهای اقتصادی ـ که در آینده می‌تواند پدید آید ـ آشکار می‌سازد.

به گزارش «تابناک»، برآیند روند مذاکرات ایران در مسکو با ۵‌+‌۱، تنها شاخصی نیست که می‌توان از کنار آن هدف غرب و آمریکا را در خصوص آینده مذاکرات برآورد کرد. نگاهی به تحلیل‌های رسانه‌ای غرب، داستان‌های سرگرم کننده نویسندگان این رسانه‌ها از سفر به ایران و در پایان جهت‌دهی به افکار عمومی در قبال برنامه‌های غرب برای ایران، می‌تواند تا اندازه بسیاری بازگو کننده این امر باشد که وضعیت تحریم‌ها در آینده چگونه خواهد بود.

نخست: مذاکرات مسکو

تقریبا همه رسانه‌ها و نشریات جهانی اعم از غربی و شرقی می‌گویند که ایران در مذاکرات مسکو با یک برنامه منسجم و هدف و خواسته‌ای مشخص وارد شده بود. ورود ایران به محتوا در مذاکرات، که به اذعان خود مقامات غربی برای نخستین بار روی می‌داد و نشان از جدیت ایران در مذاکرات داشت، اما با بی‌برنامگی غرب در مذاکرات همراه شد.

نگاهی به روند این مذاکرات، حاکی از آن است که این بار، هر اندازه ایران برای رسیدن به نتیجه تلاش کرد، طرف مقابل به گونه‌ای رفتار می‌کرد که چندان تمایلی به رسیدن به نتیجه ندارد. به عبارتی بهتر، عجله‌ای در رسیدن به آن نداشت. این نه یک تبلیغ است نه یک فرافکنی، بلکه واقعیتی است که مستقیم و غیر مستقیم، حتی رسانه‌های غربی به آن اعتراف کردند.

سرانجام پافشاری و رویکرد مشخص ایران برای تعریف خواسته‌هایش ـ که لغو تحریم‌ها بود ـ منجر به آن شد که روند مذاکرات برای چندی بعد و در سطح کار‌شناسی و فنی ادامه پیدا کند؛ در حالی که شاید پیش از آن، گمان بر این بود که این مذاکره، آخرین دور از مذاکرات و نتیجه آری یا خیر مطلق باشد.

در یک جمله و خلاصه می‌توان گفت، هرچند تا پیش از این گفته می‌شد، ایران به دنبال خرید زمان در مذاکرات است، این بار این غرب بود که به دنبال خرید زمان بود؛ اما چرا؟

دوم: بحران اروپا، انتخابات یونان و نشست گروه ۲۰

همزمانی تقریبی مذاکرات مسکو با نشست گروه بیست، بلافاصله پس از انتخابات یونان، شاید بتواند شاهدی بر ادعای بالا باشد. نگرانی اروپا از فروپاشی یکباره منطقه یورو، که تا پیش از انتخابات یونان به شدت بالا گرفته بود، با مشخص شدن نتایج این انتخابات تقریبا برای مدتی فروکش کرده است. حزب راستگرای ساماراس، برنده انتخابات، تعهد خود را برای التزام به طرح نجات اقتصادی و ادامه حضور در یورو اعلام کرد و به این ترتیب، طرح (الف) ـ مبتنی بر اقدامات در صورت خروج یونان از یورو ـ با رضایت خاطر از دستور کار نشست گروه بیست بیرون آمد.

به عبارت بهتر، اکنون اروپا و آمریکا دست‌کم برای مدت زمانی چند از بابت بحران خیالی آسوده دارند و شانس دوباره‌ای که یونان به آن‌ها داد، می‌تواند تمرکز آن‌ها را بر حل بحران به شکل ریشه‌ای معطوف کند؛ یعنی کاری که تا همین جا نیز گروه 20 آن را با اختصاص ۴۵۰ میلیون دلار برای حل بحران، آغاز کرد.

هرچند انتخابات یونان به منزله حل بحران اروپا نبود، واقعیت آن است که راهکار بحران را به شدت هموار ساخت. حال گره کار در دست رهبران اروپاست، تا چه کاری در این زمینه انجام دهند. شاید باید گفت، این انتخابات و تصمیمات بعدی نشست گروه 20، تأثیر بسیاری بر مذاکرات مسکو داشت.

آسودگی خاطر غرب از عدم تشدید بحران و امید به حل آن در آینده نزدیک، شاید مسأله اصلی برای غرب بود تا در مذاکرات مسکو، تن به خواسته ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها ندهد. در حالی که تا پیش از این، تحلیل‌ها حاکی از آن بود که اگر بحران به‌‌ همان شدت ادامه پیدا کند و انتخابات یونان، منجر به خروج این کشور از یورو شود، ادامه تحریم‌ها ـ دست‌کم تحریم نفتی اروپا ـ علیه ایران دشوار بود. موکول شدن تصمیمات به نشست بعدی و شاید نشست آتی رهبران اتحادیه اروپا در ماه جاری، نشانی از این امر است.

شاید هم‌اکنون این مسأله، مهمترین دلیل بر این امر باشد که غرب در مذاکرات هسته‌ای به دنبال خرید زمان بود؛ زمانی که هرچند کوتاه، می‌تواند تصمیم غرب برای حذف، تعلیق، ادامه یا حتی تشدید تحریم علیه ایران را رقم بزند؛ تصمیمی که رویدادهای آینده در بحران یورو و اروپا بیشتر ابعاد آن را مشخص خواهد کرد.

سوم: جهت‌دهی به افکار عمومی

نیکلاس کریستوف؛ نویسنده روزنامه نیویورک تایمز که شاید به تازگی نام آن را زیاد شنیده باشید؛ کسی که پس از سفر اخیرش به ایران، به بازگو کردن فضای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در درون کشور در رسانه‌اش پرداخته و جالب آنکه داستان‌های سریالی وی از ایران، به زبان فارسی هم در نیویورک تایمز منتشر می‌شود.

بخشی از داستان‌های وی در خصوص ایران، بازمی‌گردد به بحث تحریم‌ها علیه ایران و اثرات آن در اقتصاد کشور. صرف‌نظر از آنچه وی در این میان به زبان آورده، نکته‌ای قابل تأمل در اظهاراتش وجود دارد.

وی در پایان یکی از گزارش‌هایش پس از اشاره به تأثیرات تحریم‌ها می‌نویسد: «با پوزش از تمام ایرانیان... من با تحریم‏‌ها موافقم، چرا که راه دیگری برای تحت فشار گذاردن رژیم بر سر مسأله‏ هسته‏‌ای، یا تلنگری بر قدرت آن‌ها نمی‌‏بینم. نتیجه‌‌گیری من این است که تحریم‌ها دارند به خوبی کار می‌‎کنند»؛ این جمله در ادامه عبارتی است که گفته، جنگ با ایران منجر به پیدایش حس ملی گرایی خواهد شد.

واقعیت این است که دیدگاه غرب و آمریکا درباره ایران، این گونه رقم خورده و در همین راستا نیز به افکار عمومی شکل داده می‌شود. نگرش رسانه‌های غرب و مقامات غربی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، خیابان دوطرفه‌ای است ـ نه یکطرفه ـ که از یک سوی آن تحریم می‌آید و از سوی دیگر جنگ. اگر جنگ پاسخگو نیست، تحریم.

در این میان، اصلا اهمیتی ندارد ایران برای مذاکره آمده یا خیر. مذاکره برای غرب تنها به این معنی است که ببیند ایران زیر فشار تا کجا کوتاه می‌آید! این مذاکرات برای آن است که غرب برآوردی از فشارهایی که تاکنون بر ایران گذاشته به دست آورد و برای امتیازهای بعدی از سوی ایران برنامه‌ریزی کند. رویداد‌ها این واقعیت را بازگو می‌کنند.

انتشار این داستان‌ها از سوی نیویورک تایمز به زبان فارسی نیز در نوع خود جالب توجه است. غرب و آمریکا نه تنها به افکار عمومی خود شکل می‌دهد، بلکه می‌خواهد، این راه را برای مخاطب فارسی زبان نیز پشت سر گذارد. اینکه غرب تنها دو راه دارد: یا جنگ یا تحریم. اگر جنگ نمی‌خواهید، پس تحریم.

از این روی است که باید گفت، مذاکرات مسکو دو نتیجه داشت: یک نتیجه که بلافاصله پس از مذاکرات مشخص شد؛ یعنی موفقیت ایران برای ادامه دادن به مذاکرات در سطح فنی، و یک نتیجه که در آینده مشخص می‌شود؛ یعنی تصمیم غرب درباره تحریم‌ها. رفتار بی‌منطق غرب در مذاکرات، خرید زمانی برای این تصمیم آینده بود. اکنون آینده تحریم‌ها در ایران، با توجه به انتخابات یونان، نشست گروه بیست و تحرک رسانه‌ای موجود، بیش از اندازه به آینده بحران اقتصادی اروپا و تصمیم رهبران اروپایی و آمریکایی در حوزه اقتصاد گره خورده؛ مسأله‌ای که ایران باید با جدیت و با هر ابزاری از آن پرهیز کند و اجازه ندهد که مذاکرات هسته ای و بحث بر سر تحریم ها منوط به تصمیم گیری رهبران غربی در خصوص بحران اقتصادی شود.
اشتراک گذاری
سلام پرواز
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶۲
انتشار یافته: ۱۲۹
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
متأسفانه از مذاکرات استانبول فریفته شدیم و فرصت کافیدر اختیار سیاست گران غربی قرار دادیم. توافق تنها یک توهم بود و ظاهر داستان، در حالی که نیمه پنهان داستان اصل بود و شاید ما از آن بی خبر و غافل
اکنون نیز ادامه یافتن داستان مذاکرات نیز نه برای توافق بلکه برای رسیدن به اهداف خود است و نگه داشتن روزنه مذاکرات تنها برای شرایطی در آینده
در هر حال معلوم است که در بازی غرب گرفتار شدیم. بازی که اصول و قوانین و چارچوب را آنها تعیین می کنند و اگر بخواهند روزی همه آنها را تغییر می دهند.
امیدواریم برای سیاست مداران ایرانی تجربه شده باشد که نباید به توافقات غرب دلخوش باشند و همیشه باید به لایه های پنهان مذاکرات و توافق های صوری توجه داشته باشند.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
فردی در حال غرق شدن به اشتباه خرسی را به جای تنه درخت گرفت .خطر که بر طرف شد دوستانش داد زدند ولش کن.فریاد زد من ول کردم اون ول نمی کنه.حکایت فعلی ما با غرب است.
ناشناس
| China |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
آنقدر باید تلاش کنیم که روزی ما این کشورهای زورگو را تحریم کنیم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
متاسفانه تحریم ها اثر کرده و باز این ایرانیست که با افزونه خواهی ها و بی مدیریتی های داخلی فرصتی تاریخی را از بین می برد..
فرشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
با توجه به روند مسائل و اخبار جهان این تحلیل بسیار به منطق سیاسی نزدیک است. امیدوارم مدیران کشور هوش کنترل این شرایط و فرصت سازی را داشته باشند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
اينده تحريم ها مثل گذشته ان فقط به نفع اقازاده هايي است كه دلال واردات كالا به كشور هستند و در اين بازار اشفته و به بركت تحريم ها ثروتهاي چند هزار ميلياردي به دست مي اورند. البته دلالهاي اماراتي هم از ان نان خوبي مي خورند. بازنده اصلي هم ملت هستند كه بايد اين همه فشار اقتصادي را بدون دليل منطقي تحمل كنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
بدون دلیل منطقی؟!
میشه بگی مسئولین چه کار باید می کردند که ملت ایران فشار تحریم رو حس نکنند؟
من نمی دونم بعضیا چرا وقتی شکمشون گشنه میشه مغزشون از کار میافته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
اولن از كجا فهميدي شكم اون گرسنه است؟ ثانيا ما از كجا بدونيم شكم تو سيره؟ ثالثا هر امري هزينه منطقي خودشو داره، چرا مردم ايران بايد براي موارد معمول در دنيا هزينه هاي به مراتب سنگين تر از بقيه بپردازن؟ چرا هر وقت انتقادي ميشه طوري برخورد ميكنين انگار دارن سوزن بهتون ميزنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
دلیل منطقی تر از این که انحصار واردات کالاهای اساسی فقط در دست یک عده معدود می باشد.
کافی است کمی در مقوله واردات تجربه داشته یاشین اونوقت متوجه منطقی بودن حرفهای این ناشناس می شدین.
ضمنا جنابعالی که شکمتان سیر هست چرا توهین می کنید!
دولت هزارها کار می توانست جهت کم کردن فشار از روی ملت بردارد که هیچ کاری نکرد. طرحهایی هم که بعضا اجیانا در جهت کمک به ملت و اقشار کم درآمد بود به فراموشی سپرده شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
بدون دلیل منطقی : ؟ آخه بگم چی ... مردم با این همه گرانی که همه می بینیم کمرشون خم شده حتمآ تو از اون آقازاده های که سیری و مغزت کار میکنه
soroush
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
آقای محترمی که جنبه نزاکت را در کلامت رعایت نمی کنی که گرسنگی شکم و مغز را به هم ربط می دهی ! به قول بعضی ها جواب شجاعت بعضی ها را دیگران نباید پرداخت کنند ! هر چیزی راهی داره و روشی! بی فکری دیگران در نوع انتخاب استراتژی دست یابی به انرژی هسته ای را ما نباید پرداخت کنیم ! وقتی که سخن و حرفی از سر هیجان می زنند در گذشته تاوان آن را اکنون ملت باید پرداخت کنند !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
منطق از نظر امثال تو یعنی تسلیم شدن ایران و دادن امتیازات اساسی به غرب و در عوض گرفتن قوت لایموتی برای زندگی ذلت بار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
ارتباط شکم گرسنه با مغز در این حدیث آمده:
"نزدیک است که فقر به کفر منتهی شود" یا "از هر دری که فقر وارد شد از در دیگر ایمان خارج میشود"
آنروز که به جای توجه به معارف اسلام و توجه به ابعاد مختلف کشور داری که لازمه انسان سازی هست دل به هاله نور و خواندن دعای فرج در سازمان ملل خوش کرده بودیم ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
خوش به حال شما كه شكمت هميشه سيره وگرنه اينجوري قاطي نمي كردي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
دوست عزیزی که دنبال دلیل منطقی میگردی و میگی مسئولین باید چیکار میکردن....
مسولین باید این همه باجی که دارن به چین و روسیه میدن یک دهمش رو به امریکا و کشورهای غربی میدادن الانم ملت اینهمه عذاب نمیکشدن انرژیه هسته ای هم داشتن.اگر نمیخواستن باج بدن که کلا به هیشکی نباید باج میدادن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
در این مدت سه سالی که سایت تابناک را بدون استثنا هر روز چک می کنم و خبرهای ان را یعنی بیشتر خبرهای سیاسی ان را می خوانم به من یک چیز ثابت شده که اصلا قدرت تحلیل سیاسی ندارین مثلا کوچکترین نمونه انتخابات مصر و طرفداری شما از محمد مرسی بود شماهاهیچ جهان بینی درستی ندارین هیچ سابقه ای در سیاست ندارین حرفهایی که می زنید به حقیقت نمی پیوندد و درست از اب در نمی اید در یک کلام قدرت تحلیل سیاسی ندارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
دوست عزیر فکر می کنم وظیفه سایت خبری فقط اطلاع رسانی باشه نه تحلیل و در نتیجه پیش بینی و احیانا طرفداری از شخص.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
این که اظهر من الشمس است که سایت های خبری علاوه بر اطلاع رسانی بایستی تحلیل خبری و احیاناً جهت گیری سیاسی هم داشته باشند هر چند که در مواردی خواننده ممکن است متوجه آن نشود.
به نظر من هم سایت های خبری هنوز به یک پختگی سیاسی و تحلیلی مشخص دست نیافته اند و این را می شود همانگونه که ناشناس گفته در موضع گیری در مورد انتخابات مصر، موضع گیری در مورد اسماعیل هنیه، در مورد افغان ها و ... ذکر کرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
آقای ناشناسی که قدرت تحلیل بالایی داری!! از نظر شما احمد شفیق بهتر هست یا محمد مرسی؟؟ اگر فکر میکنی احمد شفیق بهتر هست بدون که این آدم هیچ فرقی با مبارک نمیکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
البته از هر نظري هم كه خوششون مياد تو سايت ميگذارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
به نظر شما الان تابناک از این نظری که گذاشته خوشش میومده؟! من با بقیه اخبار تابناک کاری ندارم ولی این تحلیل به نظرم واقعا جالب بود. واقعیت رو میگه و باید قبول کرد. بهتره یکم انصاف داشته باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
چه کسی از تحریم نفع می برد پاسخ این سوال کلید شکستن بن بست مذاکرات است
پاسخ ها
کاوه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
همه بجز ایران
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
بعضي ها اونور آب و بعضي ها اينور
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
باید به فکر ملت بود وراهی برای خارج شدن از ترحیمها پیدا کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
تحریم داره تبدیل می شه به ترحیم
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
دلیلی ندارد که آنها حالا به ایران امتیاز بدهند. دوسال پیش از ایران خواستند به مذاکرات ادامه بدهد ولی ایران گفت ما مذاکراتی با شما نداریم.آنها رفتند به دنبال تحریم و تحریم نفت و با هزینه بسیار زیادی یعنی‌ رسیدن نفت به ۱۲۸ دلار تحریم نفت ایران را اجرایی کردند و حالا که نفت به ۹۰ دلار رسیده و زمان به ثمر رسیدن کاشته‌هاشون است بیایند به ایران امتیاز بدهند؟!..به قول استاد سریع لقلم مسولین ما امر بهشون مشتبه شده که آنها یک پدیده هستند و همه دنیا باید به ساز و تحلیلی که آنها دوست دارند به رقصند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
اخوی تو کانادا بهت اطلاعات غلط دادند. ایران هیچ وقت نگفته ما با شما مذاکره ای نداریم.
ایران همیشه طرفدار مذاکره بوده
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
عزیز من... این ما نبودیم که دو سال پیش گفتیم که جریان اتمی‌ از نظر ما تمام شده است و اگر می‌خواهید مذاکره کنید بیایید ما با شما در مورد مسائل جهان و مدیریت جهانی مذاکره می‌کنیم...یک مروری در اخبار بکنید همه چیز دستتون میاد...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
ما هیچوقت از مذاکرات نکشیدیم کنار , اگه یادت باشه در حضور نخست وزیر ترکیه + رییس جمهور برزیل توافق کردیم سوخت هسته ای بفرستیم در عوض اونا به ما صفحات سوخت برای کاربرد پزشکی بدن . که آمریکا یه طرفه اون توافق نقض کرد .

ما هیچوقت از مذاکرات نکشیدیم بیرون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
شما مثل اینکه کلا از مرحله پرتی
میشه بگید مذاکرات کی از طرف ایران تحریم شده؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
"اخوي" همين مقاله اشاره كرده برا بار اول ايران رفته بود كه به جاي اراجيف و وقت كشي بحث حسابي بكنه، گهي پشت زين و گهي زين به پشت
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
خوب اگر یادتان باشد اول آنها پیشنهاد دادند که این سوخت به روسیه انتقال پیدا کند ولی‌ ایران نپذیرفت ولی بد که تحریمها شروع شد ایران ترکیه را قبول کرد...ولی‌ دوستان مهم نیست که کی‌ شروع کرد و حق با کیست...دنیا دادگاه نیست که حق را به حقدار برساند...کاشکی‌ بود ولی دنیا جائی‌ ایست که کشورها و گروه‌ها به توجه به برآیند قدرتشان سعی میکنند نهایت منافع را برای کشور یا گروهشان فراهم کنند...ببینید ما در سیاست خارجی‌ بیشتر مثل بازی مار و پله عمل می‌کنیم ولی آنها شطرنج!!... نیگا کنید وقتی‌ بحث تحریم نفت پیش آمد همه تحریرها در کشور بر این بود که آنها هرگز نمیتوانند نفت ایران را تحریم کنند و اگر کنند قیمت نفت به ۱۵۰ دلار می‌رسد و... همه مطابق ومی ما... ولی کسی‌ نبود که سوال کند اگر نشد تکلیف چیست... همین حالا قیمت نفت به ۸۸ دلار رسیده یعنی ۴۰ دلار کمتر و متأسفانه آنها در تحریم نفت به نتیجی که می‌خواستند رسیدند...ولی‌ ما امید ماری بودیم کینها را در میانه راه بگزد و هرگز به حرکت بادی فکر نکردیم....حالا همون مسئولین به دنبال نردبانی‌ و پله افتادند و به صورت به مذاکرات برگشتند و انتظار دارند فوری تحریم نفتی‌ لغو شود....خوب حالا بگویید که باید جوابگو باشد برای این اشتباهات؟!... ملت ایران؟!
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
بذارید بازم تحریم کنن و حالشو ببرند. بعد یسری هم بگن اینا فرصت هستند فرصتی برای سوختن نسل های جوان ایرانی و مهاجرت نخبگان و مشکلات اساسی مردم. خلاصه همه میدونند معادلات قدرت جهانی چیه و چرا همه براساس مصالح مردم و کشورشان عمل می کنند. خودتو خسته نکن برادر.
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
بسیار ساده است...خود را جای غربیها بگذار ...اگر شما با رٔیس جمهوری مذاکره میکردید که در هفت سال گذشته به درست یا نادرست از هیچ فرصتی برای تحقیر و دشمنی با شما خودداری نکرده و برای تمام چیزهایی که مورد احترام آنها است ... ،ارزشی قائل نیست ،و حالا از شما انتظار امتیاز هم دارد، چه میکردید...امتیاز میدادید و همکاری میکردید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
میشه یکی از این ارزش ها رو نام ببرید تا اونجایی که هم میدونم مربوط به این هفت سال نیست الان سی و چند ساله.
ناشناس
| Canada |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
یک نمونه هلو کاست که به درست یا نادرست مورد احترام غربیها ‌ست یا سازمان ملل که ما قطعنامه هاشو ورق پاره میدونیم و یا تضمین امنیت دیپلمتها ی یک کشور که ما در جریان سفارت امریکا و انگلیس تعهد خود را به امضا و قول خودمان نشان دادیم...بازم بگم؟!!.. فقط به کاترین اشتون نگاه کنید که تمام تلاش خود را می‌کند تا لباس مناسب برای هیئت ایرانی‌ بپوشد برای اینکه احترام خود را نشان دهد...برایش رسیدن به مقصد مهم است نئه تاکید بر ارزشهای لباس غربی...و یا پوتین که با تمام مواضع کاملا ضّد غربی ولی با احترام نظرش را به غربیها میگه و ابایی از ملاقات با اوباما هم ندارد....
م پ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
شما متاسفانه خیــــــــــلی ظاهر بین هستی!
یا مغزت رو خوب شستشون دادند
پذیرش موضوعی مثل هولوکاست یعنی پذیرش موجودیت اسرائیل. یعنی مشروعیت بخشیدن به آوارگی میلیون ها فلسطینی
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
خوب ببینید، ما عضو سازمان ملل هستیم و یکی‌ از اصول این سازمان اینست که هیچکدام از کشورهای عضو خواهان نابودی عضو دیگر نباشند....چه به حق یا به ناا حق اسرائیل عضو سازمان ملل است و تا آنجا که به یاد داریم با سیاست و زرنگی هرگز تقاضای نابودی یک عضو دیگر سازمان ملل را یعنی‌ ایران را نکرده ...حتی فلسطینیها هم از مذاکره با اسرائیل خودداری نمیکنند...مشکل اینجاست که ما قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل را پیروزی خود می‌دانیم که به حق چنین است ولی سایر قطعنامه‌ها را ورق پاره می‌دانیم...حل چه تور انتظار داریم که سازمان ملل عراق را برای پرداخت غرمت به ما بر اساس ورق پاره ۵۹۸ تحت فشار قرار دهد سوالی است که پا سخش شنیدن دارد!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
اگه قرار بشه هرکسی خواست یک جنایتی بکنه و اون رو برای خودش خط قرمز کنه که بقیه نتونن بهش دست بزنن که دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه. اگه اومدن فردا گفتن هسته شدن شما برای ما خط قرمز هست چی!! دوست کانادایی شما نمیتونید هرچیزی رو برای خودتون ارزش و یا خط قرمز کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
شما چرا هولوکاستی که تو فلسطین اتفاق افتاده و هنوز هم در جریانه نمیبینین؟
آقای احمدی نژاد هم میگه اولا هولوکاستی رخ نداده. ثانیا اگه رخ داده تو آلمان بوده چرا فلسطینی ها باید تقاصشو پس بدن؟
در رابطه با لانه جاسوسی آمریکا که اسمش روشه لازم به دلیل آوردن نداره.
سفارت انگلیس هم عقده چند ده ساله مردم ایرن بود.
اگه شما لباس اشتون رو از کانادا میبینی ما هم نتیجه تحریم ها رو از تو ایران میبینیم.
شما جواب مارو بده ، چرا اسراییلی که چندین بار به کشورهای مختلف حمله کرده باید بمب اتم داشته باشه ولی ایران که تا به حال به کشوری حمله نکرده نباید غنی سازی 20 درصد رو انجام بده؟ چرا کشوری که بیش از 1000 بمب اتم داره (آمریکا) باید از غنی سازی 20 درصد ایران نگران باشه؟ زورگویی نیست؟ قانون جنگل نیست؟ هرکی زورش بیشتره حق با اونه.
ناشناس
| Canada |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
دوستان و عزیزان به خدا ایران حق دارد ولی‌ دنیا دادگاه نیست که حق را به حقدار برساند کاشکی‌ بود. ولی دنیا جائی‌ ایست که کشورها و گروه‌ها به توجه به برآیند قدرتشان سعی میکنند نهایت منافع را برای کشور یا گروهشان فراهم کنند...من شخصا آرزو می‌کنم کشور به قابلیت ابزار بازدارنده اتمی‌ برسد ولی با هزینه معقول و شرط حراست از کشور... دوستان ببینید، سیاست کنونی‌ تنها در صورتی‌ به درد منافع کشور می‌خورد که به تولید ابزار بازدارنده اتمی‌ بیانجامد و برای آن منظور باید اول از همه ما از ان پی‌ تی‌ خارج شویم چرا که تا بازرسیها صورت می‌گیرد محال است که به این ابزار برسیم و اگر خارج شویم با جوّی که هم اکنون دردنیا بر علیه ما است اگر به حمله فوری نظامی و جنگ ختم نشود به تحریمهای بس شدیدتری خواهد انجامید ماند کره شمالی و تازه اگر ما عذر دینی را که اعلام کردیم کنار بگذریم و همه ابزار و وسائل را برای تولید این ابزار داشته باشیم حداقل ۳ سال طول خواهد کشید و گمان می‌کنید جبهه کنونی جهانی در آنصورت بیکار خواهد نشست؟!...بهترین راه باری حاضر بازنگری اساسی‌ در سیاستهای کنونی و آمادگی برای ادامه مسیر در زمان و مکان بهتر است....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
دوست عزیزی که میگی چون دیگران بمب اتم دارند چذا ما نباید غنی سازی داشته باشیم در شرایط شعور برابر این حرف کاملاً منطقی است اما یک نگاهی منطقی به حرفهایی که می زنیم بینداز ببین هیچی نداریم برای دنیا شاخ شونه می کشیم اگر روزی به بمب اتمی برسیم چکار خواهیم کرد ؟ آمریکا بیش از هزار بمب اتم دارد 2تا را تو ژاپن انداخت هنوز خودشان اون اقدام را نکوهش می کنند اما اگر ما 3 تا بمب بسازیم شک نکن فردا صبحش یکی را تو عربستان دیگری را تو اسرائیل و سومی را هم تو آمریکا می اندازیم میگی نه یک سری به کامنت هایی که در مورد یک خبر عربستان در همین سایت درج میشود بزن تا به حقیقت گفته من پی ببری و یا به شعارهایی که دادیم رجوع کن
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
فرصت سوزی که سیاسیت مداران کشور ما ( اونهائی که سوزنشون 30 ساله یکجا گیر کرده ) ما را تا اینجا کشونده که الان نیمدونیم چه کار کنیم ، شدیم اره اگه جلو بریم میبره اگه عقب بریم میبره! اونوقتی که اوباما پیام تبریک فرستاد و قدم اول و گذاشت ، بجای اینکه فکر کنیم جنگ و پیروز شدیم و ... بهترین فرصت ( فرصتی بر مبنای خواسته هامون نه باج دادن) رو از دست دادیم ، صدا و سیما و سیاسیون حتی جرات نکردن بگن که رئیس جمهور امریکا پیام تبریک داده ، اونروز یا عقلمون نرسید یا سیاست بلد نبودیم یا سوزنمون یکجا گیر کرده بود خلاصه کسی پیدا نشد نظر مردم و بپرسه اما الان که همه توی فشار هستند و ... هی از مردم میپرسن آیا باید به غربی ها باج داد ؟ اگه بگی بله میگن کم آورده و مملکتشو میفروشه و ... اگه بگی نه ، با این همه فشار و بدبختی که 80% جامعه رو گرفته چه کنیم ؟ اما جواب اینه که ما هرگز دارای یک دوراندیشی بر مبنای شاد کردن و رفاه مردم باشه رو در دستور کار نداشتیم ، نداریم و شما بگین ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
کلامت حقه ،‌از سیاست فقط چرند گویی بلدن مسئولین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
این قضیه اولین بار نیست . گزوگانهای آمریکایی وجنگ هم همینطوری شد . کلا اهل عبرت گیری نیستیم ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
معلوم شد که شما از اون ساده انگار هایی هستی که با یک پیام تبریک فکر کردی که طرف مقابل برات قدم برداشته!! البته این اشتباه شما رو بعضی از مسئولین در مقابل اردوغان مرتکب شدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
اگه جناب امیر مسئول بود همه مشکلات رو به همین سادگی حل میکرد!!!

البته مشکلات غربی ها رو حل میکرد و چیزی که برای ما میموند پشیمانی و حسرت!
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
هيچ ملتي بدون فداكاري قادر به دفاع از عزت و شرف خود نخواهد بود - شهيد چمران
شايد سطحي نگري و عمق نداشتن تحليل هاي ما موجب چنبن برداشت هائي شود به استناد صريح قرآن كفار هيچگاه خواهان پيشرفت شما نيستند و اگر به ظاهر هم كلامي به نفع شما مي گويند در جمع خود در پي ضربه زدن به شما هستند ... به لبخند ظاهري آنها توجه نكنيم آنها به هيچ چيز جز از بين بردن عزت و دين و شرف ما اكتفا نخواهند كرد نگاهي به دورو بر خود بيندازيم و كشورهائي كه در پي برآوردن خواسته هاي غربي ها بوده اند و در اين راه گام هاي هم برداشته اند طرف مقابل چه ميزان به تعهدات خود عمل كرده است ؟ تركيه يك نمونه و قس عليهذا تا زمانيكه منافع غرب را تامين كني خوبي و الا .... بگذاريم تاريخ و فرزندانمان در باره ما به خوبي و با نيكي ياد كند
مرتضی
|
Canada
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
مذاکرات هسته ای و تحریمها : نتیجه کار سیاسی دائمی غربیها و اشتباهات سیاسی مکرر ایران

معادله ساده ای است. ما اصرار به ادامه غنی سازی داریم چون محاسبات نشان می دهد از نظر اقتصادی در آینده به نفع ماست. از طرف دیگر آنها با اعمال تحریمها منافع روزمره ما را دچار اختلال کرده اند( هم نفت مارا تحریم کرده و هم بانکها را). بنا معادله این است:

منافع آینده هسته ای > یا < یا = ضررهای تحریمها

ساده است. غربیها با طولانی شدن مذاکرات موافقند چون ضرر تحریمها می رود که از همه منافع فرضی هسته ای بیشتر شود.

اینجا ایرانی میماند با اقتصاد خراب که هم شکننده خواهد بود و هم حرف گوش کن.

تنها راه چاره پایان دادن به تحریمها ولو با توقف موقتی غنی سازی است. چرا که حداقل جلوضرر گرفته می شود و لو مثلا نفع هسته ای به عقب رانده می شود.!!!
پاسخ ها
م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
اینقدر بدم میاد یک وطن فروش خارج نشین میاد از تحریم و فشار اقتصادی برای ما حرف میزنه
توی ایران هنوز مفهومی وجود داره به اسم شرف
ایرانی با شرف زیر حرف زور نمیره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
تو که شرف داری بگو قراره بعدش چی بشه؟ باشرف!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
جناب م شاید بنده خدا vpn داره. در ضمن انگار تحریمها وگرانیها بر روی شما اثر نگذاشته. بنده که بیکار هستم و تاوان تحریم ها رو میخورم چه گناهی کردم. منم حق زندگی دارم
reza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
اقا حرف دهنتو بفهم وطن فروش چیه ؟ این آقا مرتضی حرف حق میزنه کانادا باشه ایران باشه حرف حساب حسابه

تازه خود من با مدرک لیسانس با بهترین معدل بیکارم بشینم اینجا برا چی ؟ به هر جا که میخوای هم رفتم

اونا که میرن خارج وضع خوش که نیستن میبینن مسولان کشور حتی سواد بچه دبستانی هارو تو سیاست و اقتصاد ندارن اینجا بمونن مثل من درو دیوارو نگاه کنن....؟

تابناک اگه اینو نذاری واقعا نا امید میشم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
مرد حسابي هر حماقتي كه اسمش شرف نيست و هر فراستي هم اسمش پذيرش زور نيست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
نابغه شما سه مسئله رو نادیده گرفتی
1.مسئله تکنولوژیکی
2.مسئله استراتژیکی
3.دفاع از حق
اول این سه مورد رو لحاظ کن بعد تحلیل کن
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
جناب " م " ایشون خارج نشین نیستن . به خاطر مملکت آباد جناب عالی که عکس گل و بلبل هم فیلتر کرده مجبور شده از وی پی ان استفاده کنه که حتی اگر واقعا خارج نشین هم باشه بازم ارزشش از تو یکی بیشتره که زرق و برق غرب چشش رو کور نکرده و هنوز دلش واسه مردمش میسوزه و میاد اینجا کامنت میزاره . وطن فروش تویی که شرف و عزت مردمت واست مهم نیست که یه پدر پول نداره شکم بچه شو سیر کنه . تو واسه من 4 خط در مورد انرژی هسته ای توضیح بده ؟ بگو انرژی هسته ای کاربردش چیه اصلا ؟ ما یه نفت داشتیم میفروختیم مملکت آباد تر از الان بود . انرژی هسته ای اومد که قرار بود یه تنه 60% برق ایران رو تامین کنه ! به سلامتی برق که الان هم قیمت طلا شده . بزار سر همین انرژی هسته ای تحریممون کنن اونوقت برق رو جیره بندی کردن و نون نداشتی بخوری بعد میفهمی شرف و وطن فروشی یعنی چی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
آقای م خارج نشینی نه جرم است نه جنایت انتظارات آقا مرتضی از زندگی ایجاب کرده که خارج زندگی کنه شما هم بجای ناسزا اگر جواب منطقی داری بده منفعلانه نظر نده دوست محترم همین شرف هم وقتی فقر فشار آورد به راحتی بر باد میره آخه ما ها که معصوم نیستیم که اینهمه شعارهای گنده که میدیم بتونیم پاش وایسیم آره فقر نه تنها شرف که ناموس و حیثیت دریک کلام انسانیت به معنای واقعی را هم بر باد میده
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
سلام هم وطن
بنده با نظر شما تابخش تعریف معادله موافقم ولی تاریخ نشون داده غرب در مقابل کوتاه آمدن رفتاری ناجوانمردانه نشون میده و لذا در این بازار آشفته که باز مثل زمان جنگ همه دنیا یک طرف و ایران هم یک طرفه تصورم بر اینه که از عرضه نعمت خدادادی نفت در کشور به بهای ولو مفد به کشورهای دنیا برای گذر از بحران باید استفاده کنیم و هرگز کوتاه نیاییم

اما در مورد "م" که به شما توهین کرده متاسفم و عذرخواهی می کنم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
درسته که رفته خارج. ولی ممکنه رفته باشه تحصیل و یا تفریح یا ... اصلا میگیم رفته اونجا ساکنه بلاخره ایران وطنشه و دلش میسوزه. اصلا فرض کنیم دلش هم نسوزه بازهم دلیل نمیشه نتونه نظر بده. شما هم اینقدر بدت بیاد تا از زور بترکی. باید آنقدر سطح فکری بالا و سعه صدر داشته باشیم تا بتونیم عقیده مخالف رو هم بشنویم شاید سازنده باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
چرا زیر بار زور میریم به شرطی که سنبه پر زور باشه و حلا کم کم سنبه داره پر زور میشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
مرتضی میشه بگی اقتصاد امریکا وغرب چرا خرابه تحریم که نیستند .. غنی سازی متوقف بشه بهانه جدید پیدا می کنند ان موقع باید کل مملکت را تعطیل کرد دو دستی تقدیم انها کرد ..ناشناس های که میگویید ما بیکاریم به علت تحریمه پس کشورهای غربی وامریکا چرا بیکاردارند بیکاریشان روز به روز بیشتر میشه کشورهای که با امریکا وغرب بهترین روابط را دارند مانند عربستان که هم پای ایران نفت داره وجمعیتش به 10 ملیون نفر هم نمیرسه با بر گفته خود رسانه عربی 70 درصد مردم فاقد مسکن ووفقر و بیکاری دربین مردمشان بیداد میکند کشور مصر که نوکر انها بود چرا باید 4میلیون نفر در فبرستانها زندگی کنند وچرا ان همه بیکار وووووخیلی کشورهای دیگه ..کشوری که بخواهد پیشرفت کند وبه قولی بیکاری را رفع کنه باید روی پای خودش باشه با این طرز فکرها در همان جهان سوم می مانیم ..
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت