بازدید 19938

استاد حسن کسایی درگذشت

کسائی در سال 1329 برای اولین بار نی را به ارکستر برد و با ارکستر رادیو ارتش اصفهان همکاری خود را شروع کرد. در سال‌های بعد با ارکسترهای متعدد رادیو به سرپرستی هنرمندانی چون ابوالحسن صبا، حسین یاحقی، حبیب‌الله بدیعی، محمد میرنقیبی، همایون خرم و دیگران به فعالیت خود در این زمینه ادامه داد.
کد خبر: ۲۵۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳ 14 June 2012
حسن کسایی نوازنده پیشکسوت نی بر اثر بیماری و کهولت سن پنجشنبه 25 خردادماه چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرنگار مهر، کسایی که متولد سوم مهرماه سال 1307 بود در سن ۲۰ سالگی نخستین اجرای تکنوازی نی خود را در دستگاه همایون در تئاتر اصفهان به صحنه برد و یک سال بعد قطعه معروف سلام را در دستگاه چهارگاه ساخت که از معروف‌ترین قطعات موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. این قطعه بعدها توسط حسین علیزاده در آلبوم صبحگاهی با سازبندی و ارکستراسیونی حجیم بازسازی شد.

کسائی در سال 1329 برای اولین بار نی را به ارکستر برد و با ارکستر رادیو ارتش اصفهان همکاری خود را شروع کرد. در سال‌های بعد با ارکسترهای متعدد رادیو به سرپرستی هنرمندانی چون ابوالحسن صبا، حسین یاحقی، حبیب‌الله بدیعی، محمد میرنقیبی، همایون خرم و دیگران به فعالیت خود در این زمینه ادامه داد.

از سال ۱۳۴۶،فضای کاری کسائی ابعادی جهانی پیدا کرد. وی در دههٔ 60 به کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه و هلند سفر کرد و در چند برنامه رادیویی، به اجرای برنامه پرداخت. در سال 69 تندیس وی در گالری مفاخر هنری جهان در لندن نصب شد.

پس از آنکه کسائی در سال 70 در جشنواره نی‌نوازان در تالار اندیشه شرکت کرد، فعالیت او دوباره رونق گرفت و در سال 78 موفق به دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر شد. همچنین در سال ۱۳۸۱، به عنوان چهرهٔ ماندگار موسیقی انتخاب و تقدیر شد.

کسایی در سال ۱۳۷۵ به آمریکا و کانادا سفر کرده و در محافل شعر و موسیقی شرکت کرد. در سال ۱۳۷۶ هم با تلاش محمدرضا لطفی، انجمن دوستداران موسیقی ایرانی واشنگتن، مجلس گرامیداشتی برای کسائی بر پا داشت.

حسن کسایی پنجشنبه 25 خردادماه در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت. خبرگزاری مهر درگذشت این هنرمند با سابقه و پیشکسوت موسیقی ایران را به جامعه موسیقی و همچنین خانواده آن مرحوم تسلیت می گوید. اخبار و اطلاعات در خصوص مراسم تشییع و تدفین زنده یاد حسن کسایی متعاقبا اعلام خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۲۹
خدا رحمتشون کنه...
خبر بسیار ناگواری و ناراحت کننده ای بود . در گذشت استاد کسایی را به همه فرهنگ دوستان این سرزمین تسلیت عرض میکنم . روحش شا د و یادش گرامی
روش شاد . اشک امونم نميده. کسايي که خداوندگار ني را از نزديک ميشناختن فقط ميدونن من چي ميگم.
اي مينوي سرشت به خدا ميسارمت ....
خدایش بیامرزاد. بسی متاثر شدیم
خدا رحمتش کنه
متاسفانه باید هر سال شاهد درگذشت یکی از بزرگان و نوابغ تکرار ناشدنی موسیقیه سنتی ایران باشیم اونم در شرایطی که اغلب مردم حتی با اسم این عزیزان نیز اشنا نیستند و هرگز متوجه حضور این اساتید و نبوغشون نشدند.به همه هنر دوستان و اهالی موسیقی سنتی ایران تسلیت میگم و برای عزیزانی که سیاستگذار در عرصه موسیقی هستند متاسفم که فعالیتهاشون هرچه بیشتر باعث غربت و گوشه نشینیه موسیقیه سنتی اونم در دیاری که محل تولد این نوع موسیقی هست شدند و تمام تلاششون رو برای جلوگیری از شناخت این نوع موسیقی که ریشه در تاریخ این مملکت داره کردند.روحش شاد....
خدایش بیامرزد
استاد کسائی بهترین نی نواز تارخ بوده و هست.
خدا رحمتش کند.
خدا رحمتش کنه من ایشان را از نزدیک میشناختم. استاد و هنرمند بسیار بزرگی بودند. این کره خاکی در ساز نی همانند او نداشته و نخواهد داشت.
همه مرغان هم آواز پراکنده شدند
آه ازین باد بلاخیز که زد در چمنم
نی جدا زان لب و دندان چه نوایی دارد
من ز بی هم نفسی ناله به دل می شکنم

باز هم یکی دیگر از اساتید بی بدیل موسیقی مهجور زده شده ایرانی پر کشید.... طلایه دار مکتب اصفهان رفت و به قول شجریان بزرگ .... "رفت و داغی بر گوشه دل ما نهاد"
روحش شاد.
صد حيف :(
در گذشت بزرگ هنرمرذ سرزمین علم و ادب را به جامعه هنری و خانواده و دوستدارانش تسلیت میگویم.یادتان در قلب مردم بختیاری بخاطر نوازندگی حماسی علیمردان خان با استاد بهمن علاالین زنده خواهد ماند.
نی بی نفس کسایی ماند. روحش شاد.
واقعا متاسفم
از نوای نی استاد ندیدم خوشتر
درگذشت جانسوز این هنرمند بزرگ را به همه هنرمندان و هنردوستان تسلیت می گویم.امیدوارم ملت بتواند دین خود را به این مرد بزرگ که خیلی بیشتر از کسانی که ادعایشان می شود خدمت کرد و باعث سربلندی و غرور ملی گردید ادا کنند.
روحش شاد و یادش گرامی
خداوند این استاد بزرگ ایرانی را بیامورزد
روحش شاد و یادش گرامی،ای کاش پیش از این ، اینچنین فرهیختگانی را به نسل امروز
می شناساندید،آیا در میهن ما تندسی از ایشان ساخته شد؟
خدا رحمتشان کند.جای خالی این بزرگان در موسیقی ایرانی ان شاالله توسط جوانان پر میشود
خداوند ايشان و ساير هنرمندان عزيز كه ديگر در ميان ما نيستند را رحمت كند
ان شالله
ني حديث راه پر خون ميکند
قصه هاي عشق مجنون مي کند.... آ
نچه ني ميگويد اندر اين دو باب
گر بگويم من جهان گردد خراب....


خداوندا روح پاکش را قرين رحمت گردان
خدایش بیامرزد روحش قرین رحمت باد
همیشه صوت نی اش دلنواز بود
وجودش دوست داشتنی بود
ولی این حکومت نادان ابله قدر او را ندانست همانگونه که قدر هیچکس را نمیداند
چشم صدا و سيما روشن
آنچه نی میگوید اندر زیر و بم -- فاش اگر گویم جهان برهم زنم
یکی دیگر از گوهرهای سرزمینمان چهره در نقاب خاک کشید.
روحش شاد
یاران موافق همه از دست شدند
در پای اجل یکان یکان پست شدند
خوردیم ز یک شراب در مجلس عمر
دوری دو سه پیشتر ز ما مست شدند
سکوت تنها ترین حرکت هست
خدا روحش را شاد کند.
استاد هیچ وقت مورد لطف قرار نگرفت و مظلومانه ما را ترک کرد.
بی هنران را بگو گنج هنر زان ماست گرچه زملک هنر بی هنری می رود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل