بازدید 66702
ششمین نشست دادگاه فساد سه هزار میلیاردی:

خاوری طی‌الارض کرده، ولی من مفسد فی‌الارض شده‌ام

مدیر بانک ملی شعبه کیش در جایگاه قرار گرفت و گفت: هفت ماه زندان بودن، خود به گونه‌ای طلبگی و دانشگاه رفتن است. متأسفم از اینکه در جایی کار کردم که خاوری مدیرعامل آنجا بوده است. خاوری دارد عشق و حال می‌کند، ولی من و خانواده‌ام در حال زجر کشیدن هستیم. آقای خاوری، شما به مملکتت پشت کردی، ولی مطمئنم که دستگیر می‌شوی...
کد خبر: ۲۳۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴ 15 April 2012
ششمین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی، در حالی برگزار می‌شود که بنا بر شنیده‌ها، احتمالاً نشست امروز در قالب دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.

حاشیه‌های دادگاه:
*از آنجا که ممکن است دادگاه فرصت رسیدگی به پرونده "چشم راست مه‌آفرید" را هم داشته باشد، از آغاز جلسه هر سه متهم مذکور در جلسه دادگاه حضور یافتند.
*با پایان دفاعیات آخر سه متهم حاضر در جلسه امروز، تنها اخذ آخرین دفاعیات مه‌آفرید خسروی باقی می‌ماند تا پرونده پنج متهم ردیف اصلی که به افساد فی الارض متهم هستند تکمیل شود.
*خانم «الف» یکی دیگر از متهمان نیز به دادگاه منتقل شده؛ اما به اتهامات وی در این جلسه رسیدگی نمی‌شود.
*هنگامی که محاکمه متهم ردیف دوم در جریان بود، ریاحی وکیل مدافع متهم ردیف اول خطاب به خبرنگاران با گلایه گفت: چرا سخنان من درباره اقدامات خوب گروه آریا را منعکس نکردید؟ در این هنگام قاضی سراج از خبرنگاران خواست که به گفته‌های ریاحی گوش دهند.
*دادستان عمومی و انقلاب شهر تهران در حاشیه جلسه دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه از لحاظ تشریفات ذکر شده در آیین دادرسی عمومی همه آن تشریفات عینا به اجرا گذاشته شده است؛ برای نمونه، به متهمان به اندازه کافی زمان برای دفاع داده شد.
*جعفری دولت آبادی گفت: امیدواریم حکم صادره برای متهمان پرونده موجب مصونیت‌بخشی به دستگاه‌های کشور باشد و همه افراد بدانند که سرانجام به یغما بردن اموال بیت‌المال چیست.
*دولت آبادی افزود: امیدواریم همان گونه که جلسات به خوبی پیش می‌رود، تعداد دفعات برگزاری در طول هفته افزایش پیدا کند و دست‌کم به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار شود. بار دیگر به اصحاب مطبوعات و رسانه‌ها اعلام می‌کنم که در جلسات دادگاه نباید اسامی افراد منتشر شود و اخباری هم که اعلام می‌کنند نباید حاوی اسم متهمان باشد.
*دادستان تهران افزود: صد پرونده مفتوح در دادستانی تهران درباره این پرونده وجود دارد و قوه قضائیه مصمم است که با تمام افراد مرتبط با این فساد بزرگ درباره اشتباهشان برخورد کند.
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، ششمین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ناصر سراج با رسیدگی به اتهامات «س. ک» رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز و همچنین «س. م» رئیس بانک ملی کیش آغاز شد و  شنیده‌ها حاکی است که در صورت ادامه یافتن دادگاه و با نظر قاضی، نوبت عصر دادگاه امروز به اتهامات «ب. ب»، دیگر متهم پرونده که خودش را چشم راست مه‌آفرید امیر خسروی می‌داند، رسیدگی خواهد شد.

در آغاز این نشست، قاضی سراج با اعلام اینکه در جلسه گذشته دادستان تهران چندین بار خواستار وقت برای صحبت شد اما به علت کمبود وقت این امر محقق نشد، افزود: در این نشست، نماینده دادستان توضیحات خود را در آغاز جلسه اعلام کند.

حساب‌های گروه آریا شفاف نیست

پس از توضیحات قاضی، فراهانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و سخنان خود را با ترجمه آیاتی از قرآن کریم درباره کتمان حقیقت آغاز کرد.

فراهانی نماینده دادستان تهران گفت: فساد اقتصادی مولد بسیاری از جرایم و آثار آن بسیار گسترده است. به همین دلیل متهمان این پرونده مستحق سنگین‌ترین مجازات هستند.

وی افزود: این گروه عدم شفافیت در ثبت حساب‌ها و اموال خود را داشتند که نشان‌دهنده عدم فعالیت اقتصادی سالم و درست است. این شرکت در بسیاری از موارد به دنبال فرار مالیاتی و کتمان همه فعالیت‌ها بوده‌اند و نه‌ تنها وجوه دریافتی از بانک‌ها را در تولید مصرف نکردند بلکه آن را در راه مقاصد شخصی و غیرتولیدی هزینه‌ کردند. دو هزار و هشتصد میلیارد تومان تسهیلات در دفا‌تر گروه ثبت نشده و پول‌ها به حساب مه آفرید و شرکت امیر منصور آریا ریخته می‌شد.

فراهانی گفت: هیچ کدام از وجوه دریافت شده از بانک‌ها که به نام گروه ملی بوده، در‌‌ همان جا مصرف نشده و اعضای این گروه در مواجهه با افراد گوناگون، فعالیت خود را محرمانه خوانده تا کسی از آن‌ها توضیح نخواهد. این گروه همواره تلاش کرده حسابرسی شرکت‌های صوری را جزیره‌ای انجام دهد که سرانجام این کار فرار مالیاتی بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: با بررسی انجام شده، می‌توان فهمید که در زمان مدیریت آریا، بدهی گروه ملی افزایش یافته است که نشان‌دهنده عدم مدیریت درست و همچنین نیت شوم گروه است. در بسیاری از موارد اصلا در قبال گشایش ال‌سی‌ها نه کالایی داد و ستد و نه اصول اولیه بازگشایی رعایت شده است.

فراهانی افزود: در اثبات رد ادعای وکلا باید گفت، جمع کل گردش حساب خسروی در سال‌های ۸۸ تا ۹۰، ۳۱ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال بوده است. کشور برای پیشرفت نیازی به پرداخت رشوه ندارد و بدون جعل هم می‌توان در راه پیشرفت کشور قدم برداشت.

مه‌آفرید مانند نخ تسبیح عمل می‌کرد

وی گفت: مه‌آفرید نخ تسبیحی بود تا دانه‌های تسبیحی که قرار بود این جرایم را انجام دهند به هم متصل کند. آن‌ها شبکه مافیا تشکیل دادند؛ شبکه‌ای که برخی از مدیران بانک، برخی نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضائی ـ امنیتی، اطلاعاتی و سازمان خصوصی سازی در آن وارد شده‌اند.

فراهانی با اشاره به تعدد حساب‌های بانکی و استفاده از مدیران موجه استانی، تعداد بالای ال‌سی‌ها و رشد انفجاری ۱۵۴ درصدی‌ شرکت‌ها گفت: آمار نشان می‌دهد که این گروه پنج یا شش شرکت بیشتر نبوده است و از سال ۸۵ جهش خود را شروع کرده؛ اما از سال ۸۸ تا ۹۰ این رشد انفجاری بالا می‌رود که ناشی از جرم و فساد است، لذا این ادعا که ما سوءنیت نداشته‌ایم، در مورد تمام متهمان پذیرفته نیست.

گروه آریا دفتر هواپیمایی هم داشت

در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد بزرگ مالی، «س. ک» رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز برای آخرین دفاع در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای «ر» از من خواسته بود ال‌سی‌ها را باز کنم. من از آشنایی او و خسروی باخبر نبودم.

وی با بیان اینکه قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم، گفت: تمام هزینه‌ بلیت‌های مرا شرکت آریا تقبل می‌کرد. این گروه دفتر هواپیمایی داشت.

تمام شبکه بانک از موضوع ال‌سی‌ها باخبر بود؛ می‌توانم ثابت کنم

متهم گفت: پولی که خسروی به من داد، خیریه بود و کلا ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان گرفتم. تمام شبکه بانک صادرات از موضوع بازگشایی ال‌سی‌ها باخبر بودند.

در ادامه قاضی به متهم گفت: چرا در هر جلسه ۵۰ میلیون تومان از پول‌ها را کم می‌کنید که متهم پاسخ داد: قبول دارم پول را گرفتم. از بانک صادرات اهواز تا مدیران در تهران موضوع را می‌دانستند و می‌توانم این را با دلیل ثابت کنم.

وی در ادامه دفاعیات خود گفت: خسروی از مشتریان خاص بود و اعتبارسنجی او توسط اعتبارات کار‌شناسان بانک صادرات انجام می‌شد. من قرار نبود در شعبه کار استعلام را انجام دهم.

متهم در پاسخ به پرسش قاضی مبنی بر اینکه چرا بازرسان متوجه چیزی نشدند گفت: همه چیزهایی که می‌گویم مربوط به قبل از دستگیری است. بیش از چهل بار از شعبه بازرسی شد اما کسی نگاه نکرد که چرا شماره برخی از ال‌سی‌ها وجود ندارد. من هیچ گونه جعلی انجام ندادم.

اگر می‌خواستم پولشویی کنم، سراغ اسلحه می‌رفتم!

قاضی سراج با اشاره به اینکه ۱۰۳ سند تسهیلات ثبت نشده است از متهم خواست در این باره توضیح دهد که متهم مدعی شد: بیش از سی بار از شعبه بازدید شد اما این موضوع را نفهمیدند. حتی برخی شماره‌ها نیز خالی بود. من هیچ سندی را جعل نکرده‌ام.

وی ادامه داد: من مهر و امضای خودم را می‌زدم، چرا نماینده حقوقی و وکیل بانک صادرات می‌گوید جعل شده است؟ چرا به من اتهام پولشویی می‌زنید؟ اگر می‌خواستم پولشویی کنم که می‌رفتم و اسلحه قاچاق می‌کردم. من رشوه نداده‌ام.

متهم در پاسخ به این پرسش قاضی که پس چه کسی به «ر» پول داد گفت: به من گفتند بابت کاری به او سی میلیون تومان بدهم که البته او نیز برایم کاری انجام نداد.

قاضی گفت: به این کار حق‌السکوت می‌گویند و شما برای پرداخت پول به خسروی از هم سبقت می‌گرفتید و این نشان‌دهنده باندی بودنتان است.

مدیر بانک صادرات اهواز در ادامه دفاعیات خود گفت: مدیران بانک می‌دانستند آن‌ها قصد تنزیل دارند. مه آفرید نیز موضوع را به مدیران گفته بود.

قاضی از متهم در خصوص اینکه اگر همه مدیران در جریان بودند چرا این موارد ثبت نمی‌شد توضیح دهد که آقای «ک» در این باره افزود: به دلیل اینکه مجوز نداشتم خواستم کمک کنم.

ال‌سی‌ها را ثبت نمی‌کردم، چون غیر قانونی بود

متهم درباره اینکه چرا ال‌سی‌ها را ثبت نمی‌کردند، گفت: من بیشتر از اندازه سقف مجوزم گشایش کردم به همین دلیل ثبت نمی‌کردم. چون غیرقانونی بود این کار را کردم.

پس از متهم، وکیل وی در جایگاه قرار گرفت و گفت: بحث فساد فی‌الارض فاقد جنبه‌های معنوی و مادی جرم است. به واسطه ارتباطات گسترده خسروی با مدیران به نظر می‌رسد موکل من با فساد ارتباطی ندارد. گویا پرونده دیگری باید باشد. گویا، نمی‌توان گفت چون موکل من همکاری داشته است، اتهام عضویت در باند را به او زد.

وی ادامه داد: از موکل من به عنوان ابزار استفاده شده است؛ موکلم مفسد نیست و هیچ گاه در کار شبکه‌ای شرکت نمی‌کرد.

پس از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات، رسیدگی به اتهامات این متهم به پایان رسید و وکیل وی عنوان کرد که مشروح دفاعیات خود را در قالب لایحه ارائه خواهد کرد.

هفت ماه زندان بودن خودش یک‌جور طلبگی و دانشگاه رفتن است

در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، «س. م» مدیر بانک ملی شعبه کیش در جایگاه قرار گرفت و در اظهارات قابل تأمل خود با بیان اینکه هجده سال کار مدیریتی کردم گفت: هفت ماه زندان بودن خودش یک‌جور طلبگی و دانشگاه رفتن است. در این مدت پنج بار قرآن را ختم کردم. با نهج‌البلاغه انس گرفتم و از خداوند ممنونم که اجازه داد آن‌ها را تجربه کنم.

وی ادامه داد: من رده ۵ چارت بانک ملی هستم. خسروی در سطر اول چارت است. آقای «الف» مدیر مستقیم من در کیش است که او هم در تهران است. من رئیس شعبه کیش هستم که یکی از ۲۰ شعبه زیرمجموعه «الف» است.

خاوری طی‌الارض کرده، ولی من مفسد فی‌الارض شده‌ام

متهم گفت: ۲۸ هزار میلیارد دیسکانت این پرونده است که تنها یک‌ششم کل آن در شعبه من اتفاق افتاده است. تمام این‌ها در یک رده هست و از آقای «الف» دستور تنزیل می‌گرفتیم. متأسفم از اینکه در جایی کار کردم که خاوری مدیرعامل آنجا بوده است. خاوری طی‌الارض کرده است اما من به عنوان فساد فی‌الارض متهم هستم. خاوری دارد عشق و حال می‌کند اما من و خانواده‌ام در حال زجر کشیدن هستیم.

وی خطاب به خاوری گفت: شما به مملکتت پشت کردی اما مطمئنم که دستگیر می‌شوی و در روز قیامت جواب این کارت را خواهی داد. شما پا روی خون شهدا گذاشتی اما من در یک دادگاه صالح محاکمه می‌شوم و دست‌کم خیالم راحت است که در کشور خودم هستم.

مدیر بانک ملی شعبه کیش، تأکید کرد: گفتیم انجام نمی‌دهیم آقای الف به خانمم زنگ زد و اصرار کرد باید انجام شود. می‌دانم که نظارت کافی روی ال سی‌ها نبود.

بازرسی که پیش ما آمده بود با یک تلفن به تهران برگشت

«س. م» گفت: مثلث خاوری، آقای الف و مه آفرید روی من فشار می‌آوردند و تهران درصد تنزیل‌ها را مشخص می‌کرد. من برای همه کار‌هایم دستور کتبی و شفاهی گرفته‌ام. صبح‌ها که مدارک تنزیل را آماده می‌کردیم آن‌ها به سرعت جلسات را تشکیل می‌دادند؛ اکنون با رفتن خاوری می‌فهمم چرا جلسات سریع برگزار می‌شد و آقای الف مدعی بود خاوری دستور داده است که این موارد زود انجام شود. من باید به کی می‌گفتم؟ تمام افراد زیر نظر مدیر عامل بودند و خانم «م» می‌گفت این موارد صوری است. آقای «الف» بار‌ها گفته بود که مدیران بالا به من فشار می‌آورند. او به من می‌گفت مدیر بانک پشت قاضی است و نیازی به نگرانی نیست. بازرسی و حراست زیرمجموعه مدیرعامل بودند و من نمی‌توانستم به جایی بگویم.

وی افزود: بازرسی که پیش ما آمده بود با یک تلفن از دفتر مدیریت به تهران برگشت و اصلا بازرسی نکرد. از طرف آقای «الف» به من گفته شد که خسروی مشتری خوبی است. من پاسخگوی کاری هستم که کردم.

قاضی: من که کار بانکی نکرده‌ام می‌دانم
متهم: به خدا قسم خبر نداشتم

قاضی گفت: من که کار بانکی نکرده‌ام می‌دانم نمی‌شود یک‌ بار فولاد ۳ هزار تریلی، ظرف ۵ ساعت جابه‌جا شود.

متهم گفت: به خدا قسم من خبر نداشتم؛ ما کوتاهی کردیم که برخی از مجوز‌ها را بررسی نکردیم.

وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه یک اهمال شما کشور را به این مشکلات انداخته است گفت: من رئیس هیأت ‌مدیره شعبات بانک‌های کیش و رئیس هیأت دوچرخه سواری کیش بودم. فرصت نظارت نداشتم و به همکاران زیردست خود اعتماد کرده بودم. من از کارهای ارزی و ال‌سی‌ها اطلاع نداشتم و کارمندان خود را به آقای الف ارجاع داده بودم و اگر محکوم شوم، چوب عدم نظارت را خورده‌ام.

وی در خصوص تأمین منابع نیز گفت: منابع را خودشان تامین می‌کردند و مشتریان نیز خودشان به من معرفی می‌کردند. چرا باید جوابگوی کاری باشم که شاید ۱۰ درصد در آن مقصر بوده‌ام. آقای قاضی کار‌شناس بفرستید تا کار من را بررسی کند. آقای الف همه کار‌ها را انجام می‌داد.

نخستین دیدار متهم با مه‌آفرید در دادگاه!

متهم ردیف سوم در مورد دیدارش با مه آفرید نیز اظهار داشت: من اولین بار مه آفرید را در دادگاه دیدم. وقتی هیچ ارتباطی با این گروه نداشتم چطور کار شبکه‌ای بوده است.

قاضی در ادامه خطاب به متهم گفت: هنگامی که می‌دانستید فشار وجود دارد استعفا می‌دادید و نباید بگویید که پاسخگوی کار خاوری هستید. هر کس پاسخگوی کار خودش است و مدیر عامل نیز پاسخگوی کار خود خواهد بود. شما در حدود ۱۰ مورد تخلف انجام داده‌اید. برای پرداخت وام ازدواج کلی مدرک می‌خواهید اما چطور بدون مدارک کامل میلیاردی وام دادید؟

مدیر بانک ملی شعبه کیش در پاسخ به قاضی گفت: قبل از انجام معامله الی سی گشایش نشده است همه پرونده‌ها بعد از مصوبه انجام می‌شد. همه کارمزد‌ها گرفته شده است شاید با دیرکرد اما کارمزد‌ها نیز داده شد. از دادگاه انتظار حق خودم را دارم اگر کسی از همکارانم مرتکب خطایی در این پرونده شده است باید پای میز محاکمه بیایند.

وکیل: هنوز هم مدارک موردنیاز برای گشایش‌های بین بانکی جا نیفتاده

وکیل مدافع متهم خطاب به قاضی گفت: هنوز هم مدارک موردنیاز برای گشایش‌های بین بانکی جا نیفتاده، شما چطور از موکل من توقع دارید این موارد را بداند.

وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه باید آن‌ها را می‌دانست گفت: من درخواست کار‌شناسی پرونده را دارم تا موضوع مشخص شود.

وی افزود: وکیل مدافع مدیر بانک ملی شعبه کیش در مورد اتهام رشوه اظهار داشت: اتهام رشوه درباره موکلم هرگز صادق نیست چرا که هیچ وجهی را برای کارهای انجام شده دریافت نکرده است. بلکه به پول نیز نیاز نداشته است و تنها یک چک به عنوان قرض الحسنه دریافت کرده که هفت میلیون آن را کار خیر انجام داده است. متهم ماهی چهار میلیون تومان حقوق می‌گرفته پس چطور باید هفت میلیون رشوه دریافت کرده باشد. از دادگاه درخواست کار‌شناسی دوباره دارم.

قاضی از وکیل پرسید دقیقا کار‌شناسی چه موضوعی را می‌خواهید که وکیل گفت: می‌خواهم رعایت تمام موارد کار‌شناسی در پرونده شده باشد.

بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات متهم، رسیدگی به اتهامات این متهم نیز به پایان رسید و دادگاه وارد رسیدگی به اخذ آخرین دفاع از متهم دیگر پرونده «ب. ب» شد.

در مواجهات حضوری تناقضات برایم معلوم شد؛ اتهامم را قبول ندارم

در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، «ب. ب» یکی دیگر از متهمان در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهام فساد فی‌الارض را قبول ندارم گفت: در سه روز گذشته با پانزده نفر مواجهه حضوری شدم و در این مواجهه‌ها نقشم مشخص شد.

وی ادامه داد: آقای «ک» که اولین بار همدیگر را دیده‌ بودیم توضیحی درباره ال‌سی‌ها به من نداده بودند و به خاطر اعتماد به خسروی این کار‌ها را می‌کردم. مطلبی را نماینده دادستان از قول من نقل کرده و گفته من ملاقات «ر» را در تیرماه مطرح کرده‌ام در حالی من او را در ۲۸ اسفند دیده‌ام.

متهم گفت: دیروز یکسری از مواجهین آمده بودند و همگی صحبت‌هایشان را نقض کردند و مدعی شدند چیزهایی که درباره من گفته‌اند اصلا از زبانشان جاری نشده است. فقط به خاطر اعتماد به مه آفرید ۸ قرارداد سفید را امضا کردم. ۲۸ اسفند سال گذشته آقای «ر» را در زندان دیدم که او گفت فکر نمی‌کردم برای تو مشکلی پیش بیاید. چون من اسناد را امضا نمی‌کنم. آقای «م» مدیرعامل سابق فولاد فام اسپادنا در این رابطه بسیار حرف زد و مه آفرید نیز گفته بود که من را مأمور خرید فولاد خام کرده است که این موضوع صحت ندارد. آقای «م» نیز گفته است که من نقشی نداشتم. همین مواجهه‌های حضوری بهترین دفاع من است که نشان می‌دهد من نقشی در دیسکانت‌ها نداشتم.

متهم «ب. ب» افزود: پیش از این گفته شده بود من برای «س. خ» در کیش دفتر خریده‌ام و به آن‌ها نحوه گشایش‌ ال‌سی را آمورش داده‌ام اما در مواجهه روزهای قبل مشخص شد که من فقط از طریق یکی از دوستانم برایش خانه و دفتر کار اجاره کردم اما خانم «ع. ح» به ایشان آموزش داده است.

۴۰۰ میلیونم تبدیل به ۱. ۳ میلیارد شده ولی از منشا پول‌ها خبر نداشتم!

وی گفت: در مورد شرکت الیت هم آقایان آمدند و تأیید کردند حرف‌هایم را که من هیج نقشی در موضوع این شرکت‌ها نداشته‌ام. من شرح وظایف مشخصی داشتم که آن هم معاون حقوقی مجموعه بود. درباره تحصیل مال نامشروع هم باید بگویم که در جلسه قبل به من اتهام زدند که ۱۹ ملک خریده‌ام اما در همه این موارد من فقط وکیل برای نوشتن قرارداد بودم. من قبل از اینکه وارد این گروه شوم ۴۰۰ میلیون داشتم الان این رقم به ۱. ۳ میلیارد رسیده است که ۴۰۰ میلیون آن وام بوده است که از خسروی گرفتم.

قاضی خطاب به متهم گفت: چه زمانی وکالت سهام به نام شده خودت در بانک آریا را دیدی که متهم گفت:‌‌ همان لحظه که به نامم شد در محضرخانه وکالت بلاعزل دادم. خانم «الف» در جلسه حضور دارند و می‌توانید از ایشان سوال کنید آیا در گروه چیزی به نام من است یا خیر. من از منشاء پول‌ها خبر نداشتم و همانطور که ایشان گفته بود که گزارش‌های مالی را فقط به «الف. ش» و خسروی می‌داده است. ما از منابع خبر نداشتیم.

متهم با اشاره به اینکه پانزده میلیارد از املاک اقوامم به عنوان وثیقه برای این مجموعه گذاشته شده است، گفت: اگر می‌دانستم که اقدامات این گروه نامشروع است اسناد املاک را به عنوان وثیقه قرار نمی‌دادم. تمام املاک خریداری شده مشخص است و من هیچ گاه تحصیل مال نامشروع نداشته‌ام.

وی با اعلام اینکه از مکان پنهان کردن پول‌ها خبری نداشته است، در دفاع از خود گفت: در بحث جعل بسیاری می‌گفتند ما از موضوع خبر نداشتیم که در مواجهه حضوری بسیاری از قضایا روشن شد.

قاضی خطاب به متهم گفت: چرا آقای «الف. ت» را که ۲۱ ساله و بدون دیپلم و تخصص بود را مدیر مجموعه کردید؟
وی در پاسخ گفت: آقای الف نوزده ساله بود، ولی تخصص‌های بسیاری داشت و خیلی حرفه‌‌ای عمل می‌کرد.

امضای خسروی را می‌زدم تا کارها راه بیفتد

من از بابت زدن امضای خسروی قصد پر کردن جیبم را نداشتم، بلکه قصدم راه افتادن کار‌ها بوده است. روال در مجموعه آریا این گونه بود که مدیران همه دسته چک‌های خودشان را سفید امضا در اختیار خانم «الف» قرار می‌دادند.

قاضی سراج اظهار داشت: به نظر می‌رسد دلیل این کار این بود که این افراد از اقوام شما بوده‌اند.

وکیل متهم: مه‌آفرید از وزارتخانه هم بالاتر بود

در ادامه وکیل متهم «ب. ب» گفت: موکل من و خسروی هم‌دوش هم هستند اما فراهانی (نماینده دادستان) می‌خواستت حتی در برخی موارد با گفتن القابی مانند ژنرال موکل من را بالا ببرد، در حالی که مه‌آفرید به درستی تقسیم کار کرده بود. مه‌آفرید از اساتید دانشگاهی هم بالا‌تر بوده است. می‌توانم بگویم از یک وزارتخانه هم بالا‌تر بوده است. نخست باید دید واقعا باندی وجود داشته است یا نه و پس از آن باید دید تخلف اقتصادی هم بوده یا نه.

وکیل متهم خطاب به نماینده دادستان گفت: شما بار‌ها مدعی شدید که پول‌ها را از کشور خارج کردند آیا بین کار خسروی و کسانی که پول به خارج بردند و فرار کردند تفاوتی نیست؟

برای مثال، آقای «ش» لوله سازی اهواز را خرید که مدعی شدند قیمت آن بین بیست تا هفتاد میلیارد تومان بوده است. خرید این کارخانه را نخست به مه آفرید پیشنهاد کرده بودند که نپذیرفت. شرکت را به «ش» فروختند که او نیز پولش را از بانک گرفت و با تبدیل کردن به ارز از کشور گریخت.

ریاحی ادامه داد: پولی که مه آفرید گرفته برای خرید دفتر در خارج کشور بوده است. او قصد داشت در برزیل دام پرورش دهد و به کشور وارد کند. این کمک به اقتصاد است.

سوال وکیل و فرصتی که برای پاسخ داده نشد

وکیل سه متهم اصلی پرونده گفت: کار آن‌ها اخلالگری نبوده و برای تأمین نیازهای داخلی کشور تلاش می‌کردند. اگر پولی از کشور خارج شده برای خرید دفتر بوده است تا نیاز‌ها از خارج تامین شود؛ برای نمونه، برای کارخانه «ام دی اف» از روسیه قرار بود چوب‌ها از این کشور وارد شود.

قاضی از نماینده دادستان سوال کرد که قصد پاسخگویی دارد یا خیر که وکیل متهم به میان آمد و گفت: الان وقت دفاع آخر من است، نه پاسخ نماینده دادستان. قاضی هم گفت اگر نمی‌خواهی جواب دهد، چرا سوال می‌کنی؟

وکیل گفت: آقای قاضی من احترام خاصی برای شما قائل هستم اما شما هم به گونه‌ای رفتار نکنید که قضاوت پیش از موعد شود.

نماینده دادستان از قاضی اجازه صحبت خواست که وکیل مدافع متهم گفت: الان زمان دفاع من است، فراهانی گفت شما که دفاع نمی‌کنی.
وکیل در پاسخ گفت: به وقتش دفاع هم خواهم کرد.

صداقت متهم باعث شد بگویم او چشم مه‌آفرید است اما ...

وکیل ادامه داد: موکل من در جلسه قبل به علت سادگی مازندرانی خود گفت که من چشم «م. الف» بودم و نماینده دادستان از آن سخن سوء استفاده یا از نظر کیفرخواست، حسن استفاده کرد و او را تا «م. الف» بالا برد و به دنبال آن اعدام وی را درخواست کرد. منظور موکلم از چشم «م. الف» این بود که به دلیل روابط عاطفی خانوادگی قدیمی میان این دو نفر، او خود را چهار چشمی مراقب اموال و دارایی‌های «م. الف» می‌دانست و اعتماد کاملی بین آن‌ها بود و همین باعث شد که فراهانی بگوید کار یک فتنه بوده و باید چشم فتنه را کور کرد.

وی افزود: موکل من گفته بود که او ال‌سی را امضا کرده، چون فکر می‌کرده دارای مجوز است و به همین دلیل سفید امضا کرده است. بحث دیگر موضوع تقلید امضا بوده است. باید گفت این مجموعه همه خصوصی است و همه ارکان آن حاضر است اما این گروه سرمایه‌گذاری شرکت‌های متعددی را سرمایه‌گذاری می‌کرده و به صورت یک خانواده بزرگ عمل کرده است و نمی‌خواسته اجازه دهد کار روی زمین بماند؛ هرچند گفته بود این کارش به خاطر تنبلی یک خانم بوده است.


وی ادامه داد: با توجه به قوانین و ترس از بازخواست برای اجرا نکردن اوامر مافوق، این کارها را انجام داده است. متهم تنها مجری مصوبات بود. اقداماتش نیز بدون سوء نیت و بر پایه احترام به مافوق انجام شده و تخلفات اداری محسوب می‌رود، نه فساد، این اقدامات مشمول ماده یک قانون اخلالگران اقتصادی نیست.

وی تأکید کرد: اضرار به غیر و شکایت متضرر در پرونده جعل لازم است که در این پرونده موجود نیست. مجازات جعل عادی هم زندان یا جریمه است. موکلم در دریافت و پرداخت رشوه نیز هیچ نقشی نداشته است.

در ادامه قاضی در پاسخ به ریاحی گفت: متهم در این پرونده اتهام رشوه ندارد و قرار نبوده کسی در این پرونده شکایت کند.

کاش به ما هم از آن خانه‌های آقای «ر» می‌دادید!

وکیل مدافع خاطرنشان کرد: هفت ماه زندان انفرادی تعادل رفتاری آدم‌ها را عوض می‌کند.

قاضی سراج گفت: ما به خاطر خودشان محل زندان را عوض کردیم اگر نمی‌خواهند ببریمشان اوین و بین زندانیان مواد مخدر؟

متهم گفت: کاش به ما هم از آن خانه‌هایی می‌دادید که آقای «ر» در آن بازداشت است.

قاضی گفت: ما از آن خانه‌ها نداریم.

وکیل مدافع متهم گفت: من با آقای «ر» هیچ ارتباطی ندارم و به اندازه کافی اتهام بسته‌اند. هیچ ادعایی مطرح نشده که موکل من در دادن رشوه نقشی داشته باشد.

بانک ملی یازده تریلیون طلبکار است اما شکایتی ندارد / معلوم است چرا شکایت نمی‌کنند!

قاضی گفت: بانک ملی یازده تریلیون طلبکار است اما از آنجا که قرار نبوده شکایتی شود هیچ شکایتی در پرونده نیست. این‌ها همه با هم دوست بوده‌اند و نمی‌خواستند از هم شکایت کنند.

غلامعلی ریاحی، وکیل مدافع متهم «ب. ب» در ادامه دفاع از موکل به عنوان آخرین دفاع گفت: سیستم بانکی ما برای اینکه سودمحوری مدنظر دارد، همیشه قربانی می‌گیرد. مگر نه اینکه در همین دادگاه مطرح شد، یکی از شعب بانکی ۵۳۰ میلیارد تومان سود برده است؟!

وی ادامه داد: معلوم است که بانک‌ها شکایت نمی‌کنند، چون سود برده‌اند و نماینده دادستان در کیفرخواست بار‌ها به گزارش دیوان محاسبات اشاره کرد، در حالی که این گزارش می‌گوید مدیران بانک‌ها و بانک مرکزی در این مسأله ذی‌مدخل هستند. چرا ناظران بانک‌ها، آنهایی را که در سطح اول هستند، آخر پرونده گذاشتند، اما این‌هایی که سلول آخر چارت بانکی هستند، اتهام فساد بهشان زده‌اند؟

نویسنده کیفرخواست اصلاً حواسش به نحوه کارکرد مالی گروه نبوده

وکیل متهم گفت: اتهام موکل من پولشویی است که باید از سوی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت اطلاعات مورد نظارت قرار گیرد و تأیید شود؛ اما هنوز این مراکز و سازمان‌ها این نکته را تأیید نکرده‌اند.

وی افزود: همه وجوه حاصل از بانک‌ها در اختیار مه‌آفرید بوده، نه موکل من. نویسنده کیفرخواست اصلاً حواسش به نحوه کارکرد مالی گروه نبوده است. خزانه‌داری متمرکز سال‌هاست در شرکت‌های بزرگ دنیا در حال انجام فعالیت است. نویسنده کیفرخواست گستردگی شرکت‌ها را نقص این گروه می‌دانسته، در حالی که این یک روال جدید در دنیا است.

بانک مرکزی خودش هم متهم است

وکیل متهم «ب. ب» ادامه داد: بانک مرکزی خودش در پرونده متهم است. شاید بیاید بگوید که این گروه یک هزار نفر را هم کشته است. سالانه پانصد میلیارد دلار تولید ناخالص ملی است آن وقت می‌گویید سه هزار میلیارد تومان کمر اقتصاد را شکسته است؟ بانک ملی شصت هزار میلیارد تومان دارایی دارد که کار‌شناسان می‌گویند این رقم فساد مالی آنقدر‌ها که می‌گویند روی اقتصاد کشور تأثیرگذار نیست.

ریاحی افزود: یکی از اساتید دانشگاهی که شما هم او را می‌شناسید، نظرش این بود که باید یک هیأت منصفه از بخش‌های گوناگون در این دادگاه حضور یابد. حتی اگر نمی‌توانند در دادگاه حضور داشته باشند به شما مشورت بدهند. به هر حال بحث خون پنج مسلمان مطرح است که باید با احتیاط بیشتر رفتار شود.

وی گفت: سازمان بازرسی خبر از سوءجریان امور داده است اما حجم و وزن این سوءرفتار را اعلام نکرده است. بانک مرکزی خودش در آنجایی که باید می‌رفت و نظارت می‌کرد، کوتاهی کرد.

ریاحی با اشاره به دیدارش با خسروی گفت: خسروی گفت ما از بانک صادرات سیصد میلیارد تومان گشایش گرفتیم اما‌‌ همان زمان به ما گزارشی از یکی از سازمان‌ها رسید.

نماینده دادستان، ژنرال یا ارتشبد؟

پس از اینکه ریاحی نماینده دادستان را ژنرال خطاب کرد، قاضی سراج گفت: ایشان ارتشبد هستند نه ژنرال. من اگر جای موکل شما بودم، یک وکیل تسخیری برای خودم انتخاب می‌کردم. هنوز یک ‌بار هم اسمش را نیاورده‌ای.

ریاحی گفت: او خودش می‌داند که من چه کار می‌کنم. بعضی از افرادی که محاکمه می‌شوند کوچک‌ترین نقشی در انجام این جرم ندارند. جامعه منتظر است ببیند نتیجه این دادگاه چه می‌شود. ما نامه نوشتیم که مشخص شود مطالبات بانک‌ها چه میزان است تا بشود اموال مورد نظر را مشخص کرد و اداره اموال به درستی صورت گیرد.

وی در پایان افزود: جامعه منتظر است تا سرنوشت این پرونده روشن شود. درخواست کرده‌ایم تا اموال مه آفرید فروخته و بدهی بانک‌ها داده شود. «ب. ب» جوان است و ۳۲ سال سن دارد و در مورد جرایم اصلی همانند ال‌سی‌ها و رشوه بی‌گناه است. درخواست حکم برائت متهم را دارم. ضمن اینکه با توجه به سن کم متهم و عمدی نبودن اقداماتش درخواست ارفاق قانونی را دارم.

از صدر تا ذیل، هر کس نقش داشته باشد، محاکمه می‌کنیم

وی گفت: من عضو شورای تخصصی اصل ۴۴ هستم.‌‌ همان گونه که می‌دانید در ماده ۶۱ هم تا امضای قاضی وجود نداشته باشد اکثریت نظر سایرین معنی ندارد.

قاضی در پاسخ گفت: از صدر تا ذیل هر کس که در این پرونده نقش داشته باشد محاکمه خواهد شد.

وی افزود: پرونده برای حدود صد تن از متهمان در دادسرا مفتوح است که با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست برای محاکمه به دادگاه فرستاده خواهد شد.

پایان ششمین جلسه دادگاه

ششمین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، با دستور قاضی سراج حدود دقایقی پیش از ساعت سیزده به پایان رسید.

زمان برگزاری هفتمین جلسه رسیدگی به این پرونده و مشخصات متهم یا متهمانی که در جلسه بعد حضور خواهند یافت، در آینده اعلام خواهد شد..

پایان پیام/
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی